1. פרסי אופיר יצאו לדרך עם 30 סרטים שיגידו לכם שהם היו "מועמדים" אם תשאלו אותם אבל האמת היא שהם פשוט נרשמו לתחרות. בשלב הזה, אין ספק שהמוכר מהם הוא "העיר הזאת", אם כי בהתחשב בכך שזה סרט בן שנה כנראה הסיכויים שלו בפרס הסרט קטנים (אבל אל תשללו הפתעות בשלל קטגוריות אחרות). מבין הסרטים שיצאו יש גם את "חמדה", "דניאל אויערבאך", ו"מלך החגיגת" ו… זהו. טוב, "כיסופים" ו"סודה" הוקרנו ביום הקולנוע האחרון, ו"מתחת לצל של השמש" ו"אין צל במדבר" הוקרנו בפסטיבלי קולנוע בשנה האחרונה, מה שמעלה את מספר הסרטים שטכנית הייתה לצופה הממוצע דרך לראות ל-8, שזה בערך רבע. ווהו.
קשה לדעת מראש מי יצליח ומי לא בפרסי אופיר, והשנה יותר מתמיד כי רוב התקצירים לא מאוד בולטים לעין. אם בכל זאת לבחור כמה שיותר מסקרנים מהשאר, אז הרי שהם "כביש הסרגל", מותחן המשטרה של מיה דרייפוס; "הנכס", עיבוד לרומן הגרפי של רותו מודן; ו"על כלבים ואנשים" של דני רוזנברג על נערה שמחפשת את הכלב שלה אחרי ה-7.10 (עריכה: מסתבר שהוא פרש מהתחרות השנה). עוד שחקנים משמעותיים: תום נשר (הבת של) שעשתה סרט שמתכתב עם מות אחיה ("קרוב אליי"), סרטים חדשים של ניר ברגמן ("פינק ליידי") וערן ריקליס ("לקרוא את לוליטה בטהרן"), וסרט של אדיר מילר, "הטבעת", שהוא גם ביים (יחד עם האחים פז) וכתב.
בגזרת הסרטים התיעודיים, גם שם מופיעים חלק מהסרטים הבולטים של השנה האחרונה, כמו סרטו של יאיר רוה על אבי נשר, "חידת שושני", "הרבי קפוארה", "סרט בסנטר", וגם שני סרטים שונים על פסטיבל הנובה.
נאחל בהצלחה לכולם, אבל בעיקר למוצלחים מביניהם.
2. כמה קשה ליצור סרט על ערפד שהורג ערפדים אחרים? מתברר שמאוד. "בלייד" הוכרז אי אז ב-2019, ואומנם היה ברור שהוא לא יקרה עד לפחות 2022, אבל עכשיו השנה היא 2024 ולא רק שהסרט לא קורה: עדיין אין לו תסריט.
כלומר, טכנית יש לו שישה תסריטים שונים. אבל מארוול לא מרוצים מאף אחד מהם והביאו את התסריטאי של "האלמנה השחורה", שהצצה בדף הוויקיפדיה שלו גורמת לו להישמע כמו מישהו שמארוול מחזיקים ברצועה לכל פעם שתסריט כלשהו לא עובד ביקום כלשהם, כדי ששוב ישכתב את התסריט. נותר רק לתהות כמה קשה זה לכתוב "ואז הוא מרביץ לערפד ואומר 'יש בני בליעל שכל הזמן מנסים להחליק במעלה ההר'".
אם זה לא מספיק גרוע, אז הסרט גם איבד את הבמאי שלו, יאן דמנג' (תראו את "'71" שלו, סרט נפלא), שהוא הבמאי השני שעזב את הפרויקט. כל זה גורם לכך שסביר מאוד שלא נראה את בלייד בשנה הבאה, ושנצטרך שוב לשנות את התגית מ"בלייד (2025)" ל"בלייד (2026)" או אולי אפילו "בלייד (2036)". בשלב הזה אני מקווה שמהרשלה עלי יישאר בפרויקט שנראה שהוא מאוד מעוניין בו, לפני שהוא יפתח פרקינסון או משהו. וכן, ווסלי סנייפס עקץ את כל העסק בטוויטר שלו.
בכל מקרה, אם מישהו פה מעוניין לביים סרט ערפדים למארוול, שמעתי שהם מחפשים.
3. דיברתי בכתבת הביופיקים ההיא שמשום מה צפויים לצאת בקרוב שני ביופיקים שונים על פארל ויליאמס, ושאחד מהם יהיה בלגו. אני לא צחקתי אז, וכדי להוכיח הנה הטריילר שלו.
יחסית לעובדה שזה סרט אנימציה בלגו, משהו בסיפור נראה די סטנדרטי, למרות כמה בדיחות מטא. מקווה שהסרט עצמו יהיה יותר מגניב, אבל גם אם לא – "גנרי, אבל בלגו" זה שיפור על "גנרי".
4. פה הייתה אמורה להיות ידיעה על העסקה בין פאראמאונט לסקיידנס ואיך הוליווד הופכת אפילו יותר למונופול אבל אז היא, אה, קרסה, אז לא משנה, תמשיכו הלאה.
5. מה שלא קרס הוא העסקה שבה סוני קונים את אלאמו דראפטהאוס, אחת מרשתות הקולנוע החזקות בארצות הברית. מהלך שכזה היה בלתי אפשרי עד לפני ארבע שנים באופן חוקי בארצות הברית, בגלל החשש שאם חברה כלשהי תשלוט בבתי הקולנוע זה עלול לגרום לבעיות רבות וטקטיקות מסריחות. כנראה שחברות ההפקה שכנעו את הממשל שהסטרימינג ישנה הכול, כי הם החליטו שם שמעכשיו זה סבבה, ונותר רק לראות איך ארה"ב תצליח להרוס גם את זה. להזכירכם, אצלנו בארץ הקשר ההדוק בין חברות הפצה לבתי הקולנוע הוא הדוק ביותר, וגם בין חברות הפקה (יונייטד קינג, נניח) לבתי הקולנוע. בינתיים אנחנו שורדים, אני מניח – אבל לארה"ב יש נטייה לקחת את הקפיטליזם שלה קצת יותר ברצינות מאיתנו.
6. והיום בחדשות הרימייקים: מיילס טלר יככב ברימייק ל"קצין וג'נטלמן", ורוברט פטינסון יפיק (וכנראה יככב) ברימייק ל"שליטה" (Poseession), שאותו יביים הבמאי של "סמייל". אין שום סיבה ספציפית שמישהו מהסרטים האלה יזכה לרימייק, אבל אני עקרונית בעד סרטים חדשים של הבמאי של "סמייל", עקרונית אמביוולנטי בנוגע לסרטים עם רוברט פטינסון ועקרונית נגד סרטים עם מיילס טלר, אז בוז ויאי, בהתאמה, לחדשות האלה.
7. אם כבר טום הארדי (שלא הזכרתי קודם, אני פשוט חושב הרבה על טום הארדי), הנה הטריילר ל"ונום: הריקוד האחרון", הסרט שיסיים את טרילוגיית ונום (אם נבקש מאוד יפה, אחרת אין שום דרך לדעת אם האולפנים יעמדו בהבטחה הזאת).
אני בעד, אבל אני בעד כל סרטי "ונום" כי אני מחבב קומדיות קאמפ על זוג מוזר שנאלץ להסתדר ביחד, מה שהוא פרקטית הפרמיס של הסרטים האלה.
כמו כן אני מחבב שהתמונה המייצגת בטריילר הישראלי היא תמונה רגועה וחביבה של צ'יווטל איג'יפור ולא משהו שעלול לרמוז לכך שזה סרט אקשן של ונום.
8. נראה שסרטים על דמויות פוליטיות רלוונטיות זאת אופנה, כי אחרי "המתמחה", יש לנו את "הנסיך": סרט שהוא לא רשמית על האנטר ביידן אבל די על האנטר ביידן. אם זה נשמע לכם כמו סרט שיפיק איזה אולפן קיקיוני במטרה להראות להוליווד מה זה אז לא בדיוק, כי את הסרט כתב דיוויד מאמט (שקצת הלך לאיבוד בשנים האחרונות, ועדיין) ומככבים בו ניקולס קייג', אנדי גרסיה, ג'יאנקרלו אספוסיטו וג'יי. קיי סימונס.
9. פסטיבל אנסי, הידוע בשמו "הפסטיבל הצרפתי הקולנועי שעוסק באנימציה אז הוא מגניב יותר מפסטיבל קאן שהוא של לוזרים" הסתיים ויש כמה סרטים שכדאי לשים לב אליהם שזכו בו בפרסים או סתם הוכרזו או הוקרנו בו:
א. הנרי סליק ("קורליין") מעבד שוב את ניל גיימן, או יותר נכון – יעבד שוב אם אולפן כלשהו יהיה מוכן להשקיע בעיבוד שלו של "אוקיינוס בקצה המשעול".
ב. תמונות מסרט האנימה של "שר הטבעות" שיוצא בסוף השנה (זוכרים שזה קורה? כי זה קורה) ומידע שהסרט כרגע שעתיים וחצי (אם כי סביר שהוא יתקצר עד שיצא בדצמבר).
ג. "זכרונות של חילזון" זכה בפסטיבל, וזה לא אומר יותר מדי כי זה לא פרס משמעותי אבל מה שכן משמעותי זה שמדובר בסרטו החדש של אדם אליוט, שמוכר כמי שעשה את אחד מהסרטים המדכאים אי פעם – "מרי ומקס".
ד. סרט האנימציה של לוני טונס שיצא בקולנוע בהמשך השנה (שזה דבר שקורה, מסתבר, וזה מגניב למדי).
ה. "בזרם" (Flow), סיפור על חתולה שתקועה בסירה עם שלל חיות אחרות כאילו זה "חיי פיי" או משהו.
10. עוד סרט שלישי שהוציא טריילר ראשון הוא "פדינגטון בפרו". הסרט הראשון בסדרה שנעשה בלי פול קינג ובלי, משום מה, סאלי הוקינס. אבל כן עם אוליביה קולמן!
לכאורה הסרט יהיה מבחן האם הקסם הפדינגטון-י היה פדינגטון או פול קינג. אחרי הטריילר נראה שגם אם הוא לא יהיה "פדינגטון 2", עדיין יהיה כיף לגלות.
11. קתרין ביגלו לא עשתה סרט חדש, על פי האקרנים בישראל, כבר למעלה מ-12 שנה. גם אם מסתכלים על הסרט האחד שלה שלא הופץ פה – "דטרויט" – קשה להגיד שהיא עבדה במרץ בעשור האחרון. או, יותר נכון: שהעבודה הנמרצת שלה יצרה סרט בסופו של דבר. עכשיו זה עתיד להשתנות (יאי) עם סרט חדש שהיא עושה עבור נטפליקס (בוז) עם רבקה פרגוסון ואידריס אלבה על סרט שמתרחש "בזמן אמת" בבית הלבן בעודם מגיבים לאיום ממשי כלשהו. נשמע כיף, אבל בגדול אותי קנו כבר ב"קתרין ביגלו".
12. והרי החדשות: לא ראיתי את "כנופיות בירמיגהאם". עד כדי כך שאני לא יודע שבעצם זה "כנופיות ברמינגהאם". עד כדי כך שאני לא יודע שאף אחד לא קורא לה בשם המסורבל הזה וכולם בארץ פשוט קוראים לה "פיקי בליינדרס". בכל מקרה, אחת מהסדרות הגדולות של העת האחרונה (שלא אני ולא אף אחד מצוות עין הדג ראינו, כאמור) מקבלת עכשיו סרט, שרמזו וקרצו אליו כבר איזה שנתיים. קיליאן מרפי יחזור וגם, אולי, זאב רווח? אני לא יודע כלום על הסדרה הזאת.
13. עוד יום, עוד סרט של אפל שלא הולך לקבל שם מתורגם כי הם שירות סטרימינג מתסכל וזה למרות שהטריילר נראה כיפי מאוד ובכלליות זה נראה סרט שאני בעדו.
הצעות לתרגום יצירתי יתקבלו בברכה.
כמו כן, אני מבין שקייסי אפלק בודק את המים בנוגע לקאמבק בין זה ובין "אופנהיימר".
כמו כן 2, הקריירה של דאג לימן היא אחת האקראיות, אין לי מושג איך במאי בסדר גודל שלו מגיע לשני סרטי סטרימינג בשנה. כולי מקווה שנזכה לשיטסטורם תקשורתי גם הפעם.
כמו כן 3, נראה ממש כיף.
14. אם לא קראתם את "גלנקיל" או את ההמשך שלו "גארו", חבל. זה מומלץ. מדובר בספרי מתח קומי על עדר כבשים שמנסים לפענח שלל תעלומות. ואם אתם מסוג האנשים שלא מוכנים לקרוא ספרים אלא אם הם קשורים לסרטים (לא שופטים), אז היי – עכשיו "גלנקיל" יהיה סרט שיצא בפברואר 2026 (תאריך מוזר להכריז עליו מראש), עם תסריט של קרייג מאזין ("צ'רנוביל" ו"האחרונים מבינינו" אבל גם שטויות כמו "הצייד: מלחמת החורף") וקאסט מרשים ביותר שכולל את אמה תומפסון, יו ג'קמן, מולי גורדון והונג צ'או. שווה.
15. נכון "צעצוע של סיפור 5" שאתם מנסים להכחיש שקורה בין כל ידיעה חדשה עליו (מצטער)? אז אנדרו סטנטון יביים אותו. סבבה.
ולמי שחדשות על זיכיונות בדיסני מדכאות אותו בידיעה שאף פעם לא יתנו לדמויות האלה לנוח – היי, לפחות הם יזכו לסרטונים חמודים בגיל 90 כמו דונלד דאק.
16. "RRR" הוא אומנם סרט כיפי, סוחף ומרקיד אבל יש לו, בכל זאת, בעיית אמינות קלה. אוקיי, בסדר, אפילו בעיית אמינות חמורה. אני מדבר כמובן, על הפונטים שלו.
17. אני חושב שסיימנו עם מבול הידיעות על הליהוקים ל"רצח כתוב היטב 3", אבל מי יודע, אולי יש אחד שנפל בין הכורסאות לספה ובדיוק כשנשב לנוח הוא יקפוץ ויגיד "נואה ג'ופה!". הפסטיבל הנ"ל הסתיים, נראה לי, עם התמונה הראשונה של דניאל קרייג משם, בשחור לבן ועם תספורת חדשה ומוזרה שנותנת וייב קצת שונה לבלש הידוע והמוכר. אני בטוח שיש מישהו ביוטיוב שהסביר את כל האפשרויות והרמזים שהדבר הזה אומר וגילה שהכול קשור למלחמה של רומא עם חניבעל או משהו.
18. לרוב כשאנחנו חושבים על אנימות, אנחנו מדמיינים אותן ב-3 שפות: עברית למי שגדל על ערוץ הילדים, יפנית למי שגם הוא אדם מתורבת, ואנגלית למי שאנחנו לא שופטים אותו (והיי, יש אפילו כמה סדרות שיותר טובות ככה).
אבל האנגלית שאנחנו שומעים היא בעצם אנגלית אמריקאית מאוד ספציפית, ונשאלת השאלה – איך אנימה הייתה נשמעת בבריטית? ובכן, כפי שניתן לראות מהפעם האחת ההיא שדיבבו את "אורוסיי יאטסורה" (Urusei Yatsura) – קורע מצחוק, וגורם לכל העסק להיות אפילו יותר מגוחך עם בני נוער שנשמעים כמו גברים בני 40 וכל מבטאי הממלכה הבריטית בחדר אחד.
למי שהדגימה הזאת לא הספיקה והוא רוצה לראות עוד – הנה פרק 1 במלואו.
על כלבים ואנשים
דני רוזנברג הודיע בקבוצת הפייסבוק של האקדמיה שהסרט יתחרה בתחרות שנה הבאה
וואו, נכון
זה שינוי ממש של הרגע האחרון (מצד שני, ככה היה גם עם "כביש הסרגל") כי עוד בזמן שכתבתי את הכתבה הוא עוד היה באתר של האקדמיה… ועכשיו הוא כבר לא.
מתוך תקנון האוסקר כפי שתורגם באתר האקדמיה:
״על הסרט הנבחר מטעם המדינה לצאת לאקרנים במדינתו *לכל המוקדם ב-1 לדצמבר 2023* ולכל המאוחר ב-31 לאוקטובר 2024״. משמע, ״העיר הזאת״ יכול, תיאורטית, לזכות בפרס הסרט אבל, תקנו אותי אם אני טועה, הוא לא כשיר להיות הנציג הישראלי לאוסקר. כאמור, שיקול דעת לקוי של הפקת הסרט שלא רשמו אותו בתחרות של אשתקד.
כן, זה די מבטיח שבפרס הסרט הוא לא יזכה
אבל יהיה מעניין לראות אם זה ישפיע עליו גם מעבר לזה, או שהוא כן יזכה למועמדויות (בודדות או רבות). בשנה יותר "חזקה" הייתי פסימי יותר, אבל לפחות כרגע, אני חושב שיש לו סיכוי לצוץ פה ושם.
קשה לסמן בשלב הזה אם זאת שנה ״חזקה״ או פחות
מהסיבה הפשוטה שרובם טרם נחשפו (לקלחת ה״פייבוריטים״ הייתי מוסיף גם את החדש של דובר, בעיקר אחרי החזרה שלו לכושר ב״איי הפסחא״). מה שדי בטוח הוא שאם ״העיר הזאת״ היה בתחרות של השנה הקודמת הסיכויים שלו למועמדויות וזכיות ככל הנראה היו יותר גבוהים (ע״ע ״הבלתי רשמיים״). אם כבר חזרנו לדיון הזה, אז רק לסגור את הפינה של ״ההילולה״ שפתחת משום מה בדיון הקודם. יונייטד לא רשמו אף אחת משלוש (והיד עוד נטויה) קומדיות הקיץ שלהם (״מבצע חתולה״, ״גולדסטאר״ ו״תמונות יפואיות״), כולם סרטים ישראלים למהדרין, מי רע יותר מי פחות, אבל כן רשמו את ״לוליטה בטהרן״ של ערן ריקליס למרות שמדובר בסרט דובר אנגלית עם קאסט וצוות של זרים בחלקו או ברובו, דבר שמגביל את הסרט לשש מועמדויות (תיאורטית) לכל היותר. כאמור, יונייטד מדירים קומדיות עממיות שלהם כי הם לא מאמינים שיש לדברים האלה סיכוי בתחרות וחבל לבזבז פוקוס.
אני כל כך לא זוכר מה היה הדיון הקודם ומה הייתה עמדתי בו
מה שכן, לגבי דובר – האתר של האקדמיה עשה שטויות ורשם בזמן מסוים את הסרט לא תחת דובר, מה שגרם לי להמעיט בערכו, ועכשיו אני בהחלט מסכים שהוא חלק בולט – אם לא ודאי – בתחרות.
לגבי חוזק השנה – ברור, סגור, ובדוק שהפתעות יהיו. ובכל זאת, לרוב מתחילים את השנה עם כמה סרטים שנראים מבטיחים ולאט לאט יורדים כשמגלים אכזבות, כשבמקביל מגלים כמה הפתעות שמחות. הפעם, בלי להעליב אף אחד מהיוצרים המוכשרים, אנחנו קצת תלויים בהפתעות לתחושתי כדי לצאת בשנה מאוד חזקה.
הערות אקראיות
החדשות על "לוני טונס: היום בו התפוצצה הארץ מלכת" (תרגום זמני) משמחות בפוטנציה, אבל ביקור בעמוד הויקיפדיה מעלה שלסרט הזה יש, שימו לב, *11 תסריטאים שעבדו עליו*. אחד-עשר תסריטאים, קיבנימט. זה לא הכי מבשר טובות לגבי עד כמה לצוות ההפקה היה מושג לאן הוא רצה לקחת את הסרט הזה (גם לאולפן לא ממש היה, על פי אותו עמוד – הם רצו בהתחלה לשלוח אותו ישר ל-HBO MAX, ואז ניסו לסרסר אותו לכל מני שירותי סטרימינג אחרים, ורק בסוף החליטו על הפצה קולנועית). בל מקרה, אין תאריך הפצה בארה"ב עדיין, ובאופן מוזר לסרט שכבר הוקרן באנסי, רק ביקורת אחת (חיובית מאוד, יש לציין) באנגלית. נחיה ונראה.
התמונות מהאנימה של שר הטבעות: אה… מה זה? זה נראה כמו פאן-ארט של מישהו שגילה את האנימה לפני שבוע והחליט שהוא מצייר בסגנון (או הולך למידג'רני ומבקש "תצייר לי טולקין בסגנון אנימה"). כל כך צפוי שבא לבכות.
…עם זאת, הפעם האחרונה שבה אולפן יפני עבד על משהו שקשור לשרה"ט (העיבודים המצוירים ל-"ההוביט" בשנות ה-70 ו-"שובו של המלך" בשנות ה-80) גם לא היו בשורות חזותיות מרשימות מדי, בלשון המעטה.
ולגבי "איך אנימה היתה נשמעת בבריטית" – ובכן, בריטניה היתה המקום הראשון שבו דיבבו אנימה לאנגלית במטרה לבנות ולמכור תכנים לחובבי אנימה (להבדיל מדיבוב של הפקות כדי למכור אותן לקהל של ילדים, עם טשטוש מכוון של המקור היפני), עוד לפני ארה"ב. מי שצפו בקלטות של חברת Manga Entertainment בשנות ה-90 שמעו *הרבה* מאוד מבטא בריטי באנימה, במיוחד אם הקלטות האלה הגיעו מהאוזן השלישית.
עושים סרט על הספר עם הכבשים!?
האמת? כשקראתי אותו בזמנו, די דמיינתי אותו באנימציה של "שון כבשון".
זה היה יכול להיות אדיר.
מדובר בסיפור בלשי מאד חביב. כי בסיפור הזה הבלשים הם הכבשים.
ספרים קטנים ומומלצים.
כתוב שזה יהיה לייב אקשן
שזה עסק מאוד לא ברור, האם זו תהיה פראסה גרועה כמו מלך האריות בתקציב נמוך? או סרט על אנשים שצועדים בעקבות עדר קצת עקשן, ומגלים רמזים בקצב איטי להחריד?
או שאולי יהיה סיפור עצמאי ולא קשור?
אין סיכוי שזה יהיה ככה היום
אבל הייתי רוצה שזה יהיה כמו החיות בבייב
הכותבים עבדו באלומניישין בעבר
אולפן שאכן הוגבל ע"י יוניברסל אבל עדיין. (טוב אני מודה שאני נוסטלגי להופ אז אולי זה יצא טוב)