מצאנו באינטרנט 80: בכל מקרה, אפסו כוחותיי

פרסים, טריילרים, עדכונים וגם הפעם ההיא שנטפליקס שרפו 55 מיליון דולר סתם.

והרי החדשות: צוות 1ג צריכים מחס"ס כי בדיוק לילי יוצא לאפטר, וצריך להשלים לצוות 2ב בתומ"ת 1א 12 חנ"ות מ7 מסדרה 2-10, ואפילו עוד חייל עף מנט"ר אלפ–אה חדשות הקולנוע? נכון, זה דבר כזה. קולנוע. טוב, בואו נצא לדרך, חשבתי שרם מתעסק בזה אבל הוא הפקיר את העמדה בזמן שהוא הלך לכתוב עוד איזה שמונה דברים שונים לסיכום שנה, אז יאללה.


1. אני כמובן מגזים עם "זה דבר כזה. קולנוע": הרי בשבועות האחרונים הצלחתי (בתנאים מעט מאתגרים) להשלים לא מעט סרטים עבור גלובוס הזהב ואף להצביע להם ולגלות שאכן גם הפעם הבחירה שלי חסרת משמעות כי במקום זה היו מועמדים כל מיני דברים שאני לא חותם עליהם בכלל.

המנטרה הקבועה של "גלובוס הזהב הוא בדיחה" ממשיכה גם בימינו, במיוחד לנוכח כמה החלטות כמו "לאפשר שישה מועמדים בכל קטגוריה" (למה?), "קטגוריית ההישג הקופתי המרשים" (אבל המנצח כבר היה מי שעשה הכי הרבה כסף?), וקטגוריית ספיישל הסטנד אפ הטוב ביותר (טוב, אוקיי, זה מוצדק). המועמדים המובילים הם ברביהיימר – שמועמדים כל אחד הן בפרס הסרט (היא בקומדיה, הוא בדרמה. איזה אופייני), הן בפרס הסרט הקופתי, הן בשחקן/ית ראשי/ת, הן בשחקן משנה, הן בתסריט והן בבימוי. "אופנהיימר" גם מועמד לפרסים כמו שחקנית המשנה והפסקול, אבל "ברבי" עוקף אותו בסיבוב עם 3 מועמדויות בפרס השיר הטוב ביותר. נולאן בטח יושב ומקלל את עצמו על שהוריד את הנאמבר "אני רק בור" של בראנה.

מבחינת הפתעות, אפשר למנות את זה ש"הילד והאנפה" ו"ספיידרמן" החדש מקבלים מועמדות גם בפסקול, את הנוכחות (המוצדקת) של "סוזומה" בסרט המונפש הטוב ביותר, את העובדה ששלושה סרטים ("אזור העניין", "חיים שלמים" ו"אנטומיה של נפילה") מועמדים גם בפרס הסרט הטוב ביותר לדרמה וגם בפרס הסרט שאינו דובר אנגלית הטוב ביותר, את ההצלחה של "הצצה ליחסים" עם 4 מועמדויות כולל לסרט הטוב ביותר, את הנוכחות (המוצדקת) של קיוגן בפרס השחקן הטוב ביותר על הופעתו ב"סולטברן", ואת הנוכחות של השחקנית של "עלי שלכת" בשחקנית קומדיה. כל המועמדים – כולל מועמדים לפרסי הטלוויזיה שגם עליהם בטח יש מה להגיד – נמצאים פה.


2. וואי, מלא גלובוס הזהב, הא? בואו קצת נרוץ על הפרסים האחרים: המבקרים בלוס אנג'לס אהבו את "אזור העניין" ונתנו לו את פרס הסרט, הבמאי, ההופעה הראשית, הפסקול, והקייטרינג הטובים ביותר (סופלה התות היה ממש טוב), בניו יורק וב-NBR העדיפו את "רוצחי פרח הירח" לפרס הסרט, אם כי חילקו את שאר הפרסים בין סרטים אחרים (אבל כולם הסכימו על העניין של הקייטרינג של "אזור העניין"). ב-AFI הכריזו שעשרת סרטי השנה הם "אופנהיימר", "רוצחי פרח הירח", "ברבי", "המאסטרו", "הצצה ליחסים", "מסכנים שכאלה", "ספיידרמן: מעבר לממד העכביש", "חיים שלמים", "נשארים לחג" ואיך שלא יקראו בארץ ל"American Fiction". "בדיה אמריקאית"? "סיפור אמריקאי"? "אוי לא סרט על שחורים איך נפיץ את זה אמריקאי"?

נשארנו עם פרסי המבקרים, ארגון שאני אמור לקחת ברצינות אבל העובדה שיש להם איזה טריליון קטגוריות שבכל אחת מועמדים איזה תשעה אנשים מונעת את זה ממני. בכל מקרה, "ברבי" מוביל עם 18 מועמדויות. אחריו "אופנהיימר" ו"מסכנים שכאלה". "האיש עם מצלמת הקולנוע", גם השנה, לא מועמד.

ואם כבר סיכום שנה וכל זה, אז הנה שלל קישורים לסיכומי שנה כאלה ואחרים: בחירות המבקרים אצל אינדיוייר, מאמר שאוסף את מאמרי הווידאו הכי טובים של השנה, וכן הרשימות של מחברות הקולנוע, ובאמצע הכתיבה גיליתי את האתר הזה שפשוט מרכז את כל הבחירות אז הנה תשתמשו בו במקום זה.


3. כל זה כמובן בונה לקראת האוסקרים, שגם הם מתחילים לפרסם כל מיני רשימות. נתחיל ברשימות המקוצרות ב-10 קטגוריות שונות. אקדים ואומר שדי אפשר להסתפק בניתוח של אור סיגולי בסריטה לנושא, אז אוציא משם בעיקר את מה שתופס את העין ופחות אנסה לפרשן את המשך המירוץ מפה והלאה.

נתחיל בפצצה הגדולה שהיא ההיעדרות של "אופנהיימר" מרשימת האפקטים. לא משנה כל כך איזה ספין יביאו על זה, מדובר בהחלטה תמוהה שאפשרי שמקורה באיזו נקמה על כך שנולאן דיבר על בכמה מעט אפקטים הוא השתמש בסרט שלו, כמו שאומרים רבים, אבל כך או כך משאירה את השדה פתוח. בלי לראות, אני בעד "גודזילה מינוס אחת", ועם לראות – תקשיבו, הדברים שנעשו ב"אחוות השלג" מרשימים.

נמשיך בכך שבשל העדרותו של "פיצ'ס", השיר מ"האחים סופר מריו: הסרט", לא נזכה לראות את ג'ק בלאק מחופש לבאוזר באוסקר, אז למה בכלל המציאו את המדיום הקולנועי, אבל בסדר, אני "מבין" את זה. בהיעדרו, אני מתפלל שאיכשהו ג'ארוויס קוקר יצליח להכניס את האולי-בערך-שיר שנמצא איפשהו ב"אסטרואיד סיטי" כדי שיפסיד ל"ברבי" (השאלה היא כמובן רק לאיזה שיר מ"ברבי").

לא התחלתי בכך ש"7 ברכות" לא ברשימה הזאת כי הנחתי שזה מובן מאליו, אבל… הוא לא, כן? במקומו הנציגות הישראלית מתמקדת באיפור של "גולדה" (אם כי אני בספק שהנציגות הישראלית שבמחלקת האיפור תהיה מועמדת אם המועמדות תקרה), ובסרט הישראלי הקצר של טל קנטור "מכתב לחזיר" שמועמד בקטגוריית הסרט המצויר הטוב ביותר, ואם הם לא מועמדים אז האוסקר בטוח אנטישמיים. יש גם שני ישראלים לשעבר – קרני אריאלי ושאול פריד – שנכנסו עם הסרט "Wild Summon" (שממנו התמונה בראשית הכתבה), ואם הם לא מועמדים אז האוסקר בטוח בטוח אנטישמיים… ל…שעבר? איך זה עובד עם ישראלים שעזבו את הארץ, בעצם?

בכל מקרה, בקטגוריית הסרט הקצר יש גם שני שמות יחסית מוכרים: וס אנדרסון, ש"הנרי שוגר" שלו הצליח להשיג מועמדות, ופדרו אלמודובאר עם סרט הבוקרים שלו שהוקרן בפסטיבל הסרטים בחיפה. לא בטוח שהם ייכנסו לקטגוריה – מדי פעם קצת סנובים שם ליוצרים גדולים מדי – אבל היי, "הנרי שוגר" באמת היה ממש מוצלח.

בכל מקרה, כאמור, נדע יותר כשיוכרזו המועמדים ב-23 בינואר, שזה עוד איזה חמשת אלפים ימים על פי הקצב שהמלחמה הזאת מתנהלת.


4. ועכשיו שסיימנו את זה, קצת חדשות שלא קשורות למלחמה כמו זה שבאשמת המלחמה "צעקה 7" די התפרק כסרט.

כלומר, אוקיי, לא הכול באשמתנו. השחקנית הראשונה שהודיעו שפוטרה מהסרט – מליסה בררה – כן הועפה ככל הנראה לאחר כל מיני פוסטים באזורי ה"יהודים שולטים במדיה ולא רוצים שתשאלו שאלות", אבל העזיבה של ג'נה אורטגה כנראה התרחשה גם כרונולוגית לפני המלחמה וגם מסיבות יותר יומיומיות כמו מאבקי משכורת. בשלב הזה, התסריטאים נאלצו להתחיל לעבוד על הסרט מאפס וכשהם פנו לשחקן החיזוק, הבמאי כריסטופר לנדון שנשכר לעבוד על הסרט, ושאלו אותו מה לעשות – הוא אמר "להתחפף מפה כי זה מה שאני עושה ביי ביצ'ז".

וכזה, מכל האבדות שספגנו עד כה במלחמה, אין ספק שהטיפשית ביותר והאחת שכולנו יכולים לחיות בלעדיה הכי בשלום היא הפרק השביעי בסדרת סלאשר.

למי שבכל זאת לא מתאושש מהחדשות – האם אפשר לנחם אתכם בהמשך נוסף ל-"המסור" שיצא כבר ב-2024? מה עם איזה "בלאק-פון 2" שיצא ב-2025? אולי ההכרזה על המשך ל"חג ההודיה" תעודד אתכם? או הרימייק המוזיקלי ל"נשיקת אשת העכביש" בכיכובה של ג'ניפר לופז ובבימויו של ביל קונדון למרות שכזה בסרט המקורי אין תפקידים מהותיים לנשים? לא, הוא לא קשור לאחרים אבל אני לא בטוח איזה הקשר אורגני יש לי לידיעה האקראית הזאת באמצע המצאנו הזה, אז תזרמו.


5. אבל המלחמה גם תיתן לנו סרטים: אחרי הפסקה של עשור וחצי בין "נודל" ל"7 ברכות" נראה שהפעם איילת מנחמי תעשה סרט חדש די במהרה על יחידת הטנקיסטיות והקרב שלהן במלחמה האחרונה, זה בזמן שגם אבי נשר כבר עובד על סרט חדש בנושא עם ידין גלמן (ששיחק בסרט אחר של אבי נשר ונפצע באחד הקרבות במלחמה), וטליה לביא כבר התחילה תחקיר על סרט שעוסק בתצפיתניות במוצב נחל עוז (אם כי מההודעה שלה נשמע שיכול להיות שהסרט בסוף לא יתמקד דווקא באירועי ה-7.10 ואולי יהיה כללי יותר).

כל זה בא על רקע קריאות של כותבים על קולנוע (כמו שני קיניסו ב"אוף סקרין" או בנימין טוביאס ב"ידיעות אחרונות") על איך הם היו רוצים שקולנוע ישראלי על המלחמה יראה. שלא במפתיע, התשובה היא "די כמו שהם אוהבים את הסרטים שלהם בלי קשר". אנצל את ההזדמנות כדי להגיד שבהתחשב בכך שאת הסאטירות הכי טובות של העשור האחרון עשו בעיקר יוצרים ויוצרות ערבים, אולי כדאי לתת להם את המושכות על סרטי המלחמה הזאת, כי באמת שלא כל כך מדגדג לי לדעת מה חושבים רוב במאי ישראל היהודים על הסוגייה הזאת. אבל אולי זה בעצם נושא לפוסט אחר.


6. טוב, כתבנו מספיק. הנה טריילר ל"פיוריוסה".

אני לא בטוח אם ציר הזמן שמוצג פה הגיוני, אבל הוא לא היה הגיוני גם בסרט הקודם, ובכלל, מי בא למקס הזועם בשביל היגיון? למרות האכזבה מסרטו הקודם של מילר, לא באמת משנה מה יהיה בטריילר – אני אבוא לראות את הסרט הזה.


7. למי שחשב שאין מספיק איחודים ומיזוגים בהוליווד – וורנר ופאראמאונט שוקלים מיזוג. כלומר, "מיזוג" – וורנר גדולה פי 3 מפאראמאונט. נראה לי שקוראים לזה השתלטות. בכל מקרה, אפסו כוחותיי. לא שאני מצפה שהוליווד תבין בעצמה שטוב ובריא שיש יותר אולפנים בינוניים-גדולים מעצומים, בטח כשכסף הוא הדלק המניע העיקרי, אז רק אתפלל לנפילת העסקה בדרך כזאת או אחרת.


8. טיזר לאחד הסרטים שאני הכי מצפה להם השנה: "בחלל שנותר".

כן, זה פול דאנו כחייזר מדבר עם אדם סנדלר בסרט שנראה יותר "יהלום לא מלוטש" מ"יובי יציל את האלווין". רק שזה סרט עם פרמיס די שטותי ופסיכי אז אני לא בטוח לחלוטין איך זה יתגלגל. כאמור, אני סקרן מאוד לראות איך כל זה יצא בסוף.


9. מאז שהתפרסמו לראשונה ההאשמות על ג'ונתן מייג'ורס, היו מי שניסו לקוות שהוא יזוכה במשפט ואז יהיה אפשר להמשיך כרגיל. לאנשים האלה קראו "בכירים בחברת דיסני". ובכן, זה לא קרה – מייג'ורס נמצא אשם ואכן שלוש שניות שלמות לאחר מכן דיסני זרקה אותו משל היה עוגייה שהם גילו שמה שהם חשבו שהוא שוקולד צ'יפס שיש בה הם בעצם עכבישים.

השאלה שבראש של כולם היא מה יעלה בגורלו של קאנג, הנבל שאותו גילם. משום מה ולמרות שזה הדבר הכי מתבקש, מארוול לא הכריזו על ליהוק מחודש ובכלליות נראה שבמקום להמשיך בכיוון שרצו הם יחליפו נבל – ואולי בשל כך את כל הסיפור של היקום שלהם, כי שלבים 4 ו-5 לא היו מספיק בלגן עד כה.

ואם כבר שחקנים במארוול והאשמות בתקיפה מינית, אז גם וין דיזל הואשם בתביעה שתקף מינית את העוזרת שלו בסט של "מהיר ועצבני 5". דיזל מכחיש את העניין.


10. ניקולס הולט הוא לקס לותר. לאאאא, ניקולס, אתה שחקן מוכשר, מה אתה צריך את השטויות האל-*אהם*, כלומר, כל הכבוד, ג'יימס גאן, איזה ליהוק טוב ליקום קולנועי שיש ממש סיבה שיהיה קיים במקום שניקח מנוחה של אפילו חמש שנים בין סופרמן לסופרמן.

וברצינות, ברור שמישהו היה אמור לגלם את לותר בסופרמן החדש, אבל באמת – הולט בונה את עצמו לאט לאט כאחד השחקנים הכי כיפיים על המסך, וזה לא שהוא לא שיחק בעברו כבר גיבור-על, אבל אני באמת מקווה שזה לא יתפוס את רוב זמנו ושהוא ימצא תפקידים שיותר ראויים לו מ"מוהאהאהא, אך אתה רואה, סופרמן – זאת הייתה תוכניתי כל העת!" אה, שכחתי, זה סרט של ג'יימס גאן, אז בטח זה יותר "לך להזדיין, סופרמן, זה ילמד אותך לצחוק על הגודל של איבר המין שלי!".

לא, לא, אני נשבע שאני נלהב לסרט החדש של סופרמן, באמת, זה ממש נחוץ ומרתק בעיניי.


11. כששאלתי את רם מה צריך לשים במצאנו החדש הוא אמר "הטריילר לשוטר מבוורלי הילס 4", אבל אז החלטתי שאני רוצה לשים טריילרים לסרטים שלא מייאשים אותי מעצם קיומם, על אף שאני תמיד נהנה לגלות את ג'וזף גורדון לוויט במקומות שהוא לא קשור אליהם כמו טריילרים לזיכיונות בני 40 שנה או הפלאפל שלי, אז הנה הטריילר ל"אגודה האמריקאית של שחורים קסומים" במקום זה.

אם יש בעיה אחת בסרט היא שהוא אולי יותר מדי סאטירה פנים הוליוודית. הרי כל הסיפור פה מתבסס על קלישאות הוליוודיות והיחס שלהן אל שחורים, רק שמי שלא מכיר את המושג "שחור קסום" יחשוב שאולי יוצרי הסרט באמת חושבים ש"הדבר הכי מסוכן זה אדם לבן שלא מרגיש בנוח", ולא בדיחה הפוך על הפוך על התעשייה. בכל מקרה, נראה חמוד!


12. יודעים מה עוד חמוד? סרטים של פיקסאר. יודעים מה פחות חמוד? ששלושה סרטים שלהם – "נשמה", "לוקה" ו"אדומה אש" – לא יצאו לקולנוע בארצות הברית. אז בצעד מבורך (תראו, אני יודע לפרגן כשצריך), דיסני מחליטה להוציא אותם לקולנוע ב-2024 במדינת האם שלהם. האם זה אומר שנראה אותם שוב גם בארץ? אפשר רק לקוות.


13. אוהבים את "וואן פיס"? אוהבים את "ואן פיס" (לא יודע מה יש לנטפליקס נגד שני ו') ורוצים להיכנס ל"וואן פיס" אבל פוחדים מכמות הפרקים של הסדרה? אוהבים דברים מבלבלים? ובכן, אם עניתם "כן" לאחת מהשאלות האלה – הולכת לצאת אנימה חדשה ל"וואן פיס" (בשם "הוואן פיס"/ The One Piece) שתצא בנטפליקס ואמורה להרוויח להם עוד כסף לתקן בעיות קצב שהיו בסדרה המקורית שסבלה מלא מעט פילרים. לא, בעצם החלק עם הכסף נשמע יותר סביר.


14. הטריילר ל"חברים דמיוניים", סרט החדש של ג'ון קרסינסקי עם ריאן ריינולדס על חברים דמיוניים חמוד.

כלומר, האם הייתי מעדיף שפול קינג יביים דבר שכזה? כן. אבל הוא עשה בחירות בחיים שלו וביים את "וונקה" במקום, אז אנחנו ננסה ליהנות עם הגרסה של קרסינקי לסיפור הזה. וכאמור, זה נראה חמוד.


15. וואו, היו הרבה חדשות, הא? טוב, בואו נזרוק עוד כמה בסעיף אחד בלי קשר:

  • בן סטילר חוזר לתפקיד ראשי בקולנוע לראשונה מאז 2017, בסרט של דיוויד גורדון גרין שאינו איזה רימייק לסרט אימה, אלא משהו בשם "מפצחי אגוזים" שנשמע כמו סרט ילדים בשנות התשעים עם עלילה על "איש עסקים שצריך למצוא את ארבעת האחיינים שלו כדי לשים אותם באומנה אבל בדרך מגלה שהוא לא צריך למצוא להם בית, כי הם מצאו אחד בשבילו".
  • ג'יימס וואן (או ג'יימס ואן אם תשאלו את נטפליקס) יעבד את "קריאתו של קתולהו" לסרט וזה… בסדר? לא וואן ולא "קריאתו של קתולהו" מלהיבים אותי יותר מדי, אבל אולי המפגש ביניהם יוציא משהו מעניין.
  • עוד עיבוד לקלאסיקת אימה יהיה הניסיון של לי וואנל לגרום ל"איש הזאב" להפוך לסרט שלמישהו אשכרה אכפת ממנו. נושא די חמקמק, כי סרטים של אנשי זאב משום מה פחות הופכים לקלאסיקות אבל הוא א. גייס למאמץ את כריסטופר אבוט, אחד מהשחקנים הצעירים הכי מוכשרים שיש בנמצא, וב. עשה את "בלתי נראה" הנהדר, אז אפשר לקוות לטוב.

16. וואו, מלחמה וזה זה מאוד קשה, צריך קצת אסקפיזם כמו… אה… הטריילר הזה לסרט בשם "מלחמת אזרחים".

זה לא נראה כמו הדבר הכי מקורי או מעניין, אבל אני בקטע של השטויות של אלכס גארלנד, גם אם ברור לכולם שהוא לא הולך ליצור עוד "אקס מאכינה". כמו כן, מה הקטע עם לתת לג'סי פלמונס תפקידי משנה כשהוא בבירור צריך כבר להיות כוכב בשלב הזה.


17. פסטיבל סאנדנס יוצא לדרך או-טו-טו (או, נו, ב-18 בינואר), ויזניק כנראה שוב כמה מהסרטים הכי מדוברים של 2024. אני לא ממש הולך לפרט פה 84 סרטים כי אנחנו כבר על איזה 2000 מילה, אז רק אדגיש כמה סרטים כמו "אהוב אותי" (Love Me), סרט פוסט אפוקליפטי על סיפור אהבה בין מצוף ללוויין בכיכובם של סטיבן יואן וקירסטין סטיוארט; סרטו החדש של ג'סי אייזנברג "כאב אמיתי" (A Real Pain) על זוג בני דודים שעושים מסע מחנות ריכוז לזכר סבתא שלהם; סרט נורווגי על תחיית המתים בשם "Handling the Undead"; סרט על להקת ראפ שמנסה להציל את השפה האירית בשם "Kneecap" עם מייקל פסבנדר ו… אה.. איך שלא כותבים בעברית שמות כמו Liam Óg Ó hAnnaidh ,Naoise Ó Cairealláin, ו-JJ Ó Dochartaigh; "סיפורים מטרידים" (Freaky Tales) סרטם החדש של הבמאים של "קפטן מארוול" עם פדרו פסקל ובן מנדלסון; "Girls State", המקבילה הנשית ל"מדינת בנים", ו-וואו, 84 סרטים זה הרבה. נזכיר שגם לסודרברג יש סרט חדש בפסטיבל ונעבור לסעיף האחרון.


18. ונסיים בסיפור המוזר על איך נטפליקס הצליחה לשרוף 55 מיליון דולר בשביל לא לעשות סדרה.

להגנת החברה, הם דווקא לא חשבו שזה מה שהם עושים: קארל רינץ', במאי פרסומות וגם של הסרט "47 סמוראים", הלך וניסה למכור לכמה וכמה חברות את סדרת המד"ב שלו, ונטפליקס כמו נטפליקס של אותה תקופה – קנו.

אלא שאז, בעת הצילומים, הדברים הידרדרו. מעבר להידרדרות במערכת היחסים עם שותפתו ואשתו שכללה זריקת חפצים והאשמה שהיא מנסה להתנקש בו, רינץ' התחיל לדבר על כך שהוא "יודע לחזות פגיעות ברק" וכן שהוא גילה את מכניזם ההעברה הסודי של וירוס הקורונה. כשנטפליקס התקשרו מתישהו לשאול "תגיד, מה קורה עם הסדרה", הוא נפנף ידיים ואז אמר שהוא צריך אפילו עוד כסף. נטפליקס, משום מה, נתנו לו, ואז את הכסף הזה הוא התחיל להשקיע במניות – ובכך להפסיד בערך 6 מיליון דולר, ובדוג'קוין – ובכך להרוויח 27 מיליון דולר, ש-8 מיליון מתוכם הוא בזבז על מכוניות יוקרה שונות ועוד שטויות כאלה ואחרות.

בכל מקרה, נטפליקס ביטלה את הסדרה (דה), רינץ' תובע את נטפליקס על הפרת חוזה (הא?) וכל הסיפור הזה מן הסתם יתגלגל לאיזו סדרה תיעודית משעשעת במיוחד. ככל הנראה של נטפליקס.