1. פעמים אחדות בעבר ניסו לעבד יצירות של מאסטר האימה ג'ונג'י איטו למסך הגדול והקטן. אפס פעמים זה הצליח, כי מה שנראה מוצלח על הנייר לא בהכרח יעבוד באנימציה (או בלייב אקשן), בעיקר כשמדובר ביוצר יחיד במינו כמו איטו. לכן יוצרי "אוזומקי", שמבוססת על סדרת האימה כנראה המפורסמת ביותר שלו, הלכו על גישה קצת (מאוד) שונה. שונה, אבל מעניינת.
"לייב מנגה" נראה לי כמו שם הולם לסגנון החדש הזה. הסדרה עצמה, לאחר מי סופר כמה דחיות, תעלה במהלך 2023.
2. הוכרזו המועמדויות לפרסי אופיר. אתם יכולים ודאי לדמיין את הפרצוף הנרגש שלי לשמע כל הסרטים שלא יצאו בארץ אז אין לי מושג לגביהם.
בקטגוריית הסרטים העלילתיים שהם לא קצרים מועמדים "בית", "החייל הנעלם", "הפילגש", "לרוץ על החול" ו"שבע ברכות". מבין כל אלה רק "לרוץ על החול" לא מועמד גם בפרס הבימוי (ובמקומו מועמדים "חדר משלו" של מתן יאיר ו"גן קופים" של אבי נשר) ואילו בקטגוריית התסריט נפקדים "הפילגש" ו"לרוץ על החול" (במקומם מועמדים "חדר משלו", שמתחיל להרגיש כמו סרט שאמור היה להיות מועמד בקטגוריה הראשית, ו"בתי אהובתי"). זאת אומרת שהנציג שלנו באוסקר הבא הוא, ככל הנראה, אחד מבין שלושה סרטים: "בית", "החייל הנעלם" או "שבע ברכות". וכיוון ש"שבע ברכות" הוא שיאן המועמדויות (12) הייתי שם עליו את הכסף בבורסת ההימורים.
וגם, בפרס השחקן מועמדים רועי ניק ("בית"), דרור קרן ("טור פרידה"), מיכאל מושונוב ("אמריקה"), עידו טאקו ("החייל הנעלם") וששון גבאי ("בתי אהובתי") שכבר זכה ב-4 פרסי אופיר, האחרון שבהם רק לפני שנה על "קריוקי". בפרס השחקנית הראשית מועמדות אושרת אינגדשט ("אמריקה"), ריימונד אמסלם ("שבע ברכות"), שוב ריימונד אמסלם ("העתיד"), דאנה איבגי ("הפילגש") וסוזאנה פפיאן ("גן קופים").
בקטגוריית שחקן המשנה מועמדים אלברט אילוז ("בתי אהובתי"), עזרא דגן ("המשלחת"), עלא דקה ("גן קופים"), מאור שוויצר ("בחורים טובים") ודרור קרן ("בית"). כן, גם דרור קרן מועמד השנה על שני סרטים שונים, כאילו מה, אין שחקנים בארץ? בפרס שחקנית המשנה מועמדות אניה בוקשטיין ("הפילגש"), שני כהן ("גן קופים"), אפרת בן צור ("החייל הנעלם"), סמר קופטי ("העתיד") ושוב ריימונד אמסל… סתם סתם, ותיקי דיין ("שבע ברכות").
ויש גם קטגוריה תיעודית שהשנה החלטתי לתת לה פוקוס. המועמדים הם "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם", "ז'ה טם רונית אלקבץ", "משפט הבנקאים", "אם זה נגמר – ענבל פרלמוטר" ו"פוליקר – הילד שבי". כי כנראה מה שחשוב בסרט תעודה זה לא אם הוא טוב, אלא האם המצביעים אוהבים את מי שהוא מתעד.
שיאני המועמדויות אחרי "שבע ברכות" (כזכור, 12) הם "גן קופים" של אבי נשר (כן, למרבה ההפתעה) ו"החייל הנעלם", שניהם עם 11 מועמדויות (אבל רק "החייל הנעלם" מועמד גם בקטגוריה הראשית) ואחריהם "בית" ו"הפילגש" עם 9 מועמדויות כל אחד. הטקס ייערך ב-10 בספטמבר.
3. אני מודע לכך שדבקה בי סטיגמה של "איש האנימה", ובאמת שאין לי מושג למה (אולי זה בגלל 15 שנים של ביקורות אנימה שכתבתי, ואולי זה מחזיק המפתחות של אוונגליון שיש לי. לעולם לא נדע) ולמרות זאת אודה ואתוודה שמעולם לא ראיתי ולא קראתי את "וואן פיס", סדרת המנגה הנמכרת בכל הזמנים שמתפרסמת מדי שבוע מאז 1997, ושעיבוד האנימה שלה (שרץ מאז 1999) חצה את רף 1,000 הפרקים לפני כשנתיים. לא כי אני לא רוצה, פשוט למרתן 1,000 פרקים ישבית אותי מכל עיסוק אחר – ואולי לא תאמינו, אבל אני דווקא אוהב את העיסוקים האחרים שלי.
לכן אני סקרן לקראת גרסת הלייב אקשן של נטפליקס, לא רק כי היא נראית (לפחות לפי הטריילר) יחסית סבבה, אלא גם כי היא תאפשר לי לחוות סוף סוף את "וואן פיס" מבלי להיעלם למשפחה שלי למספר חודשים.
31 באוגוסט בנטפליקס. אמן שלא תתבטל אחרי עונה אחת, כבר נכוויתי מ"קאובוי ביבופ" (שתיהן אגב מבית אותה חברת הפקה).
4. אני רוצה שנייה לדבר על "המזח". חלקכם ודאי מרימים גבה ואומרים "הסרט הזה שמתרחש במלחמת יום כיפור ושעולה עכשיו לאקרנים?" וחלקכם האחר ודאי שואל "הסדרה של כאן 11 שמתרחשת במלחמת יום כיפור ושתשודר מתישהו השנה?" והתשובה לשתיהן היא כן.
עד לאחרונה "המזח" אמורה הייתה להיות הפקה טלוויזיונית מבית תאגיד השידור שעוסקת בחיילי מוצב על גדות הסואץ שנאבקים הן באויב אכזר והן בדילמה קשה; אלא שבשלב מסוים, כך נראה, הוחלט ש"המזח" תעלה קודם לאקרנים ויתייחסו אליה כאל סרט. נערכה לו הקרנת עיתונאים וממש השבוע עלה טריילר קולנועי, ועל כן לכל דבר ועניין מדובר בסרט.
ובהמשך השנה תשודר גרסת הסדרה. כיוון שהסרט באורך 113 דקות ולסדרה צפויים להיות 5 פרקים, ואני בספק אם דרמת המלחמה עתירת התקציב הזו תהיה באורך 22 וחצי דקות לפרק, מסתמן שהגרסה הממצה של "המזח" תהיה הסדרה.
ואומנם סדרות שהוחלט להרוויח מהן כמה ג'ובות בקולנוע זה לא חדש (תשאלו את היפנים) וגם בישראל עשו את זה בעבר (mook היטיב להסביר זאת בדף הסרט של "המזח"), אבל נראה ש"המזח" לקחה את העניין צעד אחד קדימה בכל הקשור להפקות ישראליות, ואני מקווה שזה לא תחילתו של טרנד חדש. בכל אופן קחו את זה בחשבון לפני שתחליטו מה לראות השבוע בבית הקולנוע.
5. מתיו מקונוהיי מהרהר על ברבנהיימר במשך 6 דקות זה בדיוק מה שאתם צריכים כרגע.
6. אפרופו ברבנהיימר, זו הייתה שאלה של זמן לפני שיקומו כאלה שירצו להפסיק את המסיבה, והיה ברור שיהיו אלה היפנים – ואתם יודעים מה, כנראה בצדק. ההאשטאג NoBarbenheimer# תפס תאוצה בימים האחרונים ברשתות החברתיות ביפן, חלקם מלווים בצילומים מהזוועות שבוצעו בהירושימה ונגסאקי.
מה שלא ציפיתי שיקרה הוא לראות את אולפני וורנר רבים עם… אולפני וורנר. לאחר ציוץ מבית מפיצת "ברבי" וורנר ברשת החברתית X (כי הכל מטומטם), ציוץ שרוכב על טרנד הברבנהיימר, השלוחה היפנית של וורנר צייצה מכתב זועם (זה ביפנית, אל תטרחו להיכנס ללינק) שבו הם מביעים צער על כך שהמטה האמריקאי הגיב לטרנד הברבנהיימר, ושהם ביפן לוקחים את הנושא ברצינות. כמה משתמשי טוויטר יפנים אף ניסו להראות לאמריקאים איך זה מרגיש ועשו מאש-אפים של ברבי ופיגוע התאומים.
בתגובה לכך, המטה האמריקאי הפציץ את יפן. סתם סתם, וורנר (אלה האמריקאים) התנצלו באופן רשמי והסירו כל אינטראקציה של חשבונות הטוויטר הרשמיים עם ברבנהיימר.
7. ולמשהו שהוא כן מצחיק: אודי כגן. הקומיקאי הישראלי העלה קטע ממופע הסטנדאפ שלו שמתחיל בתור ראנט על ערבֵי סרט שהוא מתחיל בצוותא עם אשתו ומסיים לבד – והופך בהמשך לשיר על סרטים.
8. טריילר נוסף ל"המארוולס" עם עוד חתולים ועם עוד ניק פיורי שמעניין לו ת'תחת מה שעבר עליו ב"פלישה סודית".
נראה כיף אבל די, כמה עוד נבלים גנריים עם אג'נדה אישית נגד הגיבור אפשר לראות לפני שנתחיל להקיא?
9. סוני דחו מספר סרטים. רגע, נמאס לי שכל הלינקים מובילים לאתרים מפורסמים כמו דדליין. בואו ניתן הזדמנות לאתרים פחות ידועים לזרוח. אוקי, ננסה שוב: סוני דחו מספר סרטים.
ראשית, "קרייבן הצייד" עובר מ-6 באוקטובר הקרוב (לא היה לי מושג שבכלל תכננו לשחרר אותו כבר השנה) ל-30 באוגוסט 2024. כיוון שאותה משבצת באוגוסט יועדה ל"הם מקשיבים", סרט אימה של סוני בשיתוף אולפני בלומהאוס עם ג'ון צ'ו וקתרין ווטרסטון, כעת "הם מקשיבים" נדחה לתאריך לא ידוע. לא יודע מה לגביכם, אבל אני די בטוח שהסופ"ש האחרון של אוגוסט מתאים יותר לסרט אימה ולא לסרט גיבורי על עתיר תקציב. אני מוכן להתערב שהכישלון המסתמן של "בלו ביטל" (שעתיד לצאת ב-18 באוגוסט) יזיז את "קרייבן הצייד" פעם נוספת, ואולי גם ישיב את "הם מקשיבים" למשבצת המקורית.
נוסף על כך, הסרט החדש של "מכסחי השדים" עובר מדצמבר הקרוב לסוף מרץ 2024, "קראטה קיד" החדש נדחה בחצי שנה מ-7 ביוני ל-13 בדצמבר 2024 (יש לו בכלל ליהוקים? איך תכננו לשחרר אותו בעוד 10 חודשים מהיום?), "גראן טוריסמו" נדחה בשבועיים שלמים ל-25 באוגוסט (אוקי בסדר האחד הזה לא באמת מעניין) ואילו "מעבר לממדי העכביש" ירד לחלוטין מהליין אפ של 2024.
אפשר להאשים את שביתת התסריטאים והשחקנים, אבל לפחות בכל הנוגע לספיידרמן זה לא באמת מפתיע. לאחרונה עלו דיווחים על תנאֵי עבודה גרועים באולפן האנימציה של סוני ועל שעות עבודה לא הגיוניות, ונוסף על כך המדבבים אמרו שטרם הקליטו את שורות הדיאלוג שלהם, על אף שלעמדת המיקרופון עבור "ברחבי ממדי העכביש" הם נקראו מספר שנים לפני שהסרט יצא. וואלה, יש מצב שאת "ברחבי ממדי העכביש" לא נראה גם ב-2025.
ובתוך כך, "ונום 3" קיבל תאריך יציאה: 12 ביולי 2024, ו"בחורים רעים 4" עתיד לצאת חודש לפניו ב-14 ביוני (וסוף סוף נגלה האם הקהל סלח לוויל סמית' או לא). ואחרון חביב, "מאדאם ווב" הוקדם ביומיים שלמים ל-14 בפברואר כי אולי סוני חושבים שזה סרט אידיאלי ליום האהבה.
10. ואם כבר ספיידרמן, את "ממד העכביש" ראיתי אינספור פעמים ועדיין, שנים אחרי שיצא, הוא מצליח להפתיע – כמו עם התגלית הבאה שעלתה החודש ליוטיוב.
11. קולנוע לב סמדר בירושלים עתיד להיסגר בעוד כ-6 חודשים, וזה עצוב בעיקר כי מדובר בבית קולנוע שפועל עוד מלפני קום המדינה. הסיבה הרשמית לסגירה היא שביתת התסריט… סתם, מה זה עוד יכול להיות? כסף, כמובן. המקום מפסיד כסף. אבל מי יודע, אולי הבעלים הבאים שלו יצילו את המקום מסגירה.
12. ואם כבר בתי קולנוע סגורים, לפני מלא זמן סיפרתי לכם על פרויקט חדש של אתר חי פה שעתיד לסקר את בתי הקולנוע המיתולוגיים של חיפה, ושאם יש לכם צילומים ישנים אתם מוזמנים לשלוח ולתרום לפרויקט. ובכן, הפרויקט מאז קרם עוד וגידים והוא עבר לבלוג הפרטי של היוזם שלו, יליד העיר יורם כץ – והוא מכיל, נכון לכתיבת שורות אלו, 26 כתבות (אם לא סופרים את הכתבות שפוצלו למספר חלקים) שכולן עוסקות בבתי הקולנוע הרבים שהיו בעיר. הקריאה מרתקת כמו גם התצלומים הרבים שמלווים את הכתבות.
13. טריילר נוסף ל"רדופים בוונציה" שעדיין נראה כמו סרט אימה.
אני מתחיל לחשוד שנגלה בסוף שבאמת יהיו פה רוחות רפאים. 14 בספטמבר בבתי הקולנוע.
14. ואם כבר ונציה – פסטיבל ונציה ייפתח רק בסוף החודש והוא כבר הספיק לייצר שתי כותרות – האחת היא גניזת סרט הפתיחה "מתחרים", וזאת בצל שביתת השחקנים שממילא לא יוכלו לקדם אותו, והשנייה היא החלטת הנהלת הפסטיבל להציג סרטים של שלושה במאים שהמוניטין שלהם, איך לומר, לא משהו: רומן פולנסקי, וודי אלן ולוק בסון.
במסגרת התחרות הרשמית יתמודדו "פרארי" של מייקל מאן עם אדם דרייבר (כבר ראיתם איך הוא נראה בסרט?), "מסכנים שכאלה" של יורגוס לנטימוס, "פריסילה" של סופיה קופולה, "רוע אינו קיים" שהוא הסרט חדש של במאי "הנהגת של מר יוסוקה" ריוסוקה האמאגוצ'י, "הרוצח" של דיוויד פינצ'ר ותסריטאי "שבעה חטאים" אנדרו קווין ווקר, "Origin" של יוצרת "כשהם רואים אותנו" אווה דוברני, "מאסטרו" של (ועם) ברדלי קופר ועוד סרטים מכל מיני מדינות. וכפי שהזכרתי, גם החדש של לוק בסון יוקרן בפסטיבל, ועוד במסגרת התחרות הרשמית: "דוֹגמן" (Dogman).
מחוץ לתחרות הרשמית יוקרן גם "הסיפור המופלא של הנרי שוגר", סרט קצר שכתב וביים וס אנדרסון על פי סיפור של רואלד דאל (ישוחרר בנטפליקס באוקטובר). כיוון שהעיבוד הקודם של אנדרסון לספר של דאל הביא לנו את "מר שועל המהולל" הייתי שם עין על האחד הזה. גם "מתנקש" של ריצ'רד לינקלייטר יוקרן בפסטיבל כמו גם החדש של ויליאם פרידקין ("הקשר הצרפתי", "מגרש השדים", כן, גם אני הופתעתי שהוא חי), דרמת משפט בשם "The Caine Mutiny Court-Martial". וכאמור, בפסטיבל יוקרנו גם החדשים של וודי אלן "Coup de chance" (כן, דובר צרפתית) ושל רומן פולנסקי, "הארמון".
אה, וגם פסטיבל טורונטו עתיד להתקיים אוטוטו, בתחילת ספטמבר, ואנחנו כבר יודעים מה יוקרן בו: "כסף טיפש" של קרייג גילספי, "הגול הבא מנצח" של טאיקה וואיטיטי, "נשארים לחג" של אלכסנדר פיין, "סוחרי הכאב" של במאי רוב סרטי הארי פוטר דיוויד ייטס, עם כריס אוונס ואמילי בלאנט (יעלה בנטפליקס כבר באוקטובר), מותחן פשע של במאי הקליפים גרנט סינגר בסרטו הראשון, "Reptile", עם בניסיו דל טורו וג'סטין טימברלייק (יעלה גם הוא בנטפליקס באוקטובר), "רסטין" עם קולמן דומינגו וכריס רוק שעוסק בפעיל זכויות הלהט"ב ביירד רסטין (נובמבר בנטפליקס), "ניאד" שעוסק בשחקיינית דיאנה ניאד שהייתה הראשונה בהיסטוריה ששחתה מקובה לפלורידה ללא כלוב כרישים, ועשתה זאת בגיל 64. אנט בנינג בתפקיד הראשי (גם הוא מיועד לנטפליקס, עוד אין תאריך). ועוד יוקרן הסרט "לי" עם קייט וינסטלט בתפקיד לי מילר (כרגע לא נרכש על ידי נטפליקס), ואפל יקרינו בפסטיבל את "פלורה ובנה", דרמה קומית מוזיקלית שעוסקת באימא שמנסה לאתר תחביב עבור הבן הסורר שלה, ואז היא מוצאת גיטרה וקורים דברים. וגם סרט הביכורים של אנה קנדריק על הפעם ההיא שרוצח סדרתי השתתף בשעשועון דייטינג, ויוקרנו עוד המון המון סרטים די נגמר לי הכוח, יש יותר מ-200 כאלה.
15. כתבה מוצלחת מבית הגארדיאן הבריטי על האופן שבו מפיצות הסרטים מתעלות את משפיעני הרשת לטובת באז חיובי ברשתות החברתיות, וזאת על פני מבקרי הקולנוע. לא תאמינו, אבל "ברבי" ו"אופנהיימר" מוזכרים. אם תחפשו אותנו אנחנו מנסים להבין איך להשתמש בפילטרים של טיק טוק.
16. ונסיים עם סרט הודי חדש, "באוואל", שהרגיז רבים בגלל שהוא השתמש בשואה בתור דימוי למערכות יחסים. ולא, זה לא סרט הודי שמתרחש בשואה אלא בימינו, ועוסק במערכת יחסים של מורה צעיר להיסטוריה ואשתו הטרייה.
לפי דיווחים של כאלה שאשכרה צפו בסרט (ואתם מוזמנים גם, הוא זמין בפריים וידאו) בשלב מסוים, כשהשניים מבקרים באושוויץ, אחת הדמויות אומרת "כל מערכת יחסים עוברת את אושוויץ שלה" ובסצנה אחרת מוצגים השניים בפיג'מת פסים ובתוך תא גזים אומרים את המשפט "כולנו קצת כמו היטלר, לא?"
מה אני אגיד, "באוואל", נראה לי שזה שלב האושוויץ במערכת היחסים שלנו.
עוד סרט שהבכורה הבינלאומית שלו תהיה בטורונטו (מבין למה הוא לא הוזכר, בסך הכל זניח כזה)
"הנער והאנפה"[1] של מיאזאקי.
[1] זה השם האנגלי שסטודיו ג'יבלי בחר לתת ל-"איך אתה חי". לא המצאתי את זה. אני לא אתפלא לגלות שהשם דבילי בערך כמו מסע הפרסום של הסרט, או ליתר דיוק היעדר הנ"ל.
פריים מהסרט ותקציר פורסם כחלק מהיח"צ של הפסטיבל
למי שרוצה להמרות את פיו של מיאזאקי ולהגיע לסרט כשהוא כן יודע משהו.
(חפשו בעמוד The Boy and the Heron, זה בערך באמצע)
כבר נחשפו עוד כמה פריימים לפני-כן
ובכנות, אחרי כמה שבועות טובים שהסרט הזה מוצג, שיטת קידום (?) המכירות הזו נעשית פחות ופחת הגיונית. ולא שהיא היתה יותר מדי כזו מלכתחילה.
ובחדשות האימה
טריילר ל"מסור X" (למרבה הצער המפיצים לא זרמו איתי) שנראה כיפי ומחזיר את טובין בל (מתרחש בין הסרט הראשון לשני).
טריילר ששואל "מה אם סלאשר, אבל הרוצח הוא…עצלן?". כמובן שאני אראה את זה בהקדם האפשרי.
וכריסטופר לנדון ("מז"ל טוב"-ים ו"פריקי") יביים את "צעקה" הבא.
בעקבות הנקודה השישית שלך
הצצתי בהאשטג של #NoBarbenheimer וגיליתי שהיום (אצלכם זה כבר אתמול) לפני 78 שנה הופגזה הירושימה. 3 ימים אחר כך נגסאקי. מניחה שמכן מגיעה הרבה מהרגישות, מה גם שזה באמת חסר טעם שהאומה שהפגיזה את יפן היא זו שמוציאה את כל הממים.
והיה הקטע הזה שהוא אנימה עצובה מאוד
– "אמן שלא תתבטל אחרי עונה אחת"', רגע מה?
שום דבר בטריילר של "וואן פיס" לא גרם לי לחשוב שמדובר בסדרה ולא בסרט. וזו לא הפעם הראשונה שאני מחכה לסרט רק בשביל לגלות אחרי שהוא יצא שזו בעצם סדרה. צריך שיטה בפרסום בשביל להבדיל.
– תיקון למקונוהיי: עוד לפני/אחרי (?) 'ספייס ג'אקט' היה את הדאבל פיצ'ר היותר מוזר של 'קבר הגחליליות' ו-'השכן שלי טוטורו' שיצאו באותו יום ואף הקרינו אותם כדאבל-פיצ'ר תמורת כרטיס אחד (טוב, רק ביפן).
והאמריקאים צריכים להתחיל ליישם משהו שבמדינות אחרות מיישמים מזמן – כתוביות/תמלול בסרטוני יוטיוב. מכל השפות לאנגלית הכי צריך.
– לא יודע עד כמה התגלית מהפסקול של 'ספיידר-מן' באמת מפתיעה. שתי הנעימות נשמעות די אותו דבר גם לי לעשות reverse לאף אחת מהן.
– מעניין מה ההשלכות של סגירת לב סמדר על פסטיבל הסרטים של ירושלים.
– ממתי היה ברור לכולם ש-"הסיפור המופלא של הנרי שוגר" הוא סרט קצר ואיך לא סיפרתם לי?