זה מתחיל.
עונת הסיכומים, הרשימות, הפרסים והכיבודים לשנת 2013 התחילה רשמית השבוע. יש עוד חודש שלם – 1/12 של השנה – עד לסיומה, אבל זה לא מפריע למסכמים הזריזים ביותר להתחיל לפרסם את רשימות "הטובים ביותר" ולחלק פסלונים. ובעצם, הם היו סבלנים למדי השנה – בשנים קודמות הסיכומים התחילו עוד לפני סוף נובמבר. אני מת על סיכומים ורשימות, אבל אני אהיה גם הראשון שאודה שהעסק הזה בדרך כלל הופך למעייף מאוד מהר מאוד – בעיקר אינסוף הפרסים השונים המחולקים על ידי אינסוף הגופים השונים, ובסופו של דבר לגבי רובנו אין להם משמעות מלבד הכנה לקראת הפרס ה"אמיתי" היחיד, האוסקר. טקס האוסקר ה-86 ייערך ב-2 במרץ, 2014. מעכשיו ועד התאריך הזה, אנחנו הולכים לשמוע על הרבה סיכומים ופרסים מסוגים שונים. נקווה לפחות שתהיה עונה מעניינת. מתחילים עכשיו.
שני מגזינים מכובדים, כבדי ראש ואירופאיים עד מאוד פרסמו השבוע את סיכומי השנה שלהם – "Sight and Sound" הבריטי ו"מחברות הקולנוע" הצרפתי. שניהם, כמובן, מתייחסים לקולנוע מהצד המוזיאוני שלו, והרשימות שלהם מורכבות מסרטים מהסוג שמוקרן בקולנוע לב, במוזיאון ת"א או רק בפסטיבלים. ובכל זאת, מעניין לראות יש סרט הוליוודי אחד ששניהם מסכימים עליו.
זוהי רשימת הסרטים הטובים ביותר של Sight and Sound:
1. מעשה בהרג (The Act of Killing) – סרט תיעודי, שאמנם נחשב לדני מבחינה רשמית אבל צולם באינדונזיה, ועוסק בזוועות מלחמת האזרחים האינדונזית. זה סרט שמקבל שבחים נדירים, נחשב לבעל משמעות פוליטית אמיתית, וככל הנראה ייקח כל פרס לסרט תיעודי בחודשים הקרובים, כולל האוסקר.
2. כח משיכה
3. כחול הוא הצבע החם ביותר
4. יפה לנצח (La grande bellezza) – הסרט האחרון של פאולו סורנטינו, שלא הוקרן (עדיין?) בארץ.
5. פרנסס הא
6. A Touch of Sin – סרטו של ז'אנג ז'יה-קה, במאי סיני המוכר לבאי הפסטיבלים (ורק להם).
6 נוסף (תיקו): אפסטרים קולור
8. הענק וגנו (The Selfish Giant) – סרטה של קליאו ברנרד הבריטית.
9. נורטה, סוף ההיסטוריה (Norte, the End of History) – נציג הפיליפינים.
עוד 9: זרים על שפת האגם.
וזוהי הרשימה של מחברות הקולנוע:
1. זרים על שפת האגם
2. ספרינג ברייקרס (כן. הם כאלה).
3. כחול הוא הצבע החם ביותר
4. כח משיכה
5. A Touch of Sin
6. לינקולן
7. Ja Jalousie
8. Nobody's Daughter Haewon
9. You and the Night
10. La bataille de Solférino
מבין פרסי סיכום השנה, הראשונים שפרסמו מועמדות הם פרסי האינדיפנדנט ספיריט, שגם משאירים את המועמדים במתח למשך הזמן הרב ביותר: הפרס מחולק ב-1 במרץ, יום לפני האוסקר. הפרס הזה מיועד לסרטים עצמאיים בלבד, אבל בשנים האחרונות יש חפיפה משמעותית בינו לבין האוסקר. כשהמונח "סרטים עצמאיים" מכסה חלק גדול מהסרטים המתמודדים באוסקר. הסרט המוביל כאן הוא "12 שנות עבדות", שקיבל מועמדויות בשבע קטגוריות – והוא נחשב על ידי חזאים ונתחנים למוביל גם באוסקר (אישית, אני מהמר כאן ועכשיו – ובלי לראות אותו – שהוא יזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר). אחריו במספר המועמדויות נמצא "נברסקה" של אלכסנדר פיין, עם שש. המועמדים האחרים לפרס הסרט הטוב ביותר הם "הכל אבוד", "פרנסס הא" ו"בתוך לואין דייויס".
אלא שכחזאי אוסקר, הפרס הזה חלקי בלבד משום שלא כל הסרטים כשירים להשתתף בו. העובדה ש"כח משיכה" ו"חלום אמריקאי" לא נמצאים בין המועמדים אומרת רק שהם אינם סרטים עצמאיים.
רשימת המועמדים המלאה לאינדי ספיריטס
פרס נוסף לסרטים עצמאיים הוא פרסי גותאם, והם לא מסתפקים בחלוקת מועמדויות אלא יצאו ישר לדרך וחילקו את הפרסים עצמם – טקס הפרסים הראשון של השנה. הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר אצלם: "בתוך לואין דייויס" של האחים כהן; השחקנית הטובה ביותר – ברי לארסון על "Short Term 12"; השחקן – מתיו מקונוהי על "מועדון הלקוחות של דאלאס". סרט תיעודי – "מעשה בהרג". רשימת הזוכים המלאה.
והערב הגיע גם הפרס הראשון שמתייחס לכלל הסרטים שיצאו השנה (בארה"ב), ולא רק לתחום מוגבל מבינהם: פרס איגוד המבקרים של ניו יורק, הראשון מבין המון תאי מבקרים מקומיים שיעניקו את פרסיהם בחודשים הקרובים. הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר אצלם הוא דווקא "חלום אמריקאי" (American Hustle) של דייויד או. ראסל. ג'ניפר לורנס קיבלה את פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על אותו סרט. את פרס הבמאי קיבל דווקא סטיב מקווין על "12 שנות עבדות"; השחקן הטוב ביותר ע"פ ניו יורק הוא רוברט רדפורד על "הכל אבוד", השחקנית – קייט בלאנשט על "יסמין הכחולה", ושחקן המשנה – ג'ארד לטו על "מועדון הלקוחות של דאלאס".
את פרס סרט האנימציה הטוב ביותר מבקרי ניו יורק בחרו לתת ל"הרוח עולה" של מיאזאקי, שיתחרה ב"לשבור את הקרח" על פרסי האנימציה הבאים. פרס הסרט הזר הלך ל"כחול הוא הצבע החם ביותר", ואת פרס הסרט התיעודי הם נתנו ל"סיפורים שאנו מספרים", וכך הנבואה שלי בקשר ל"מעשה בהרג" מתחילת הפוסט הזה כבר התבדתה, מה שמראה לכם כמה שווים ההימורים שלי. (רשימת הזוכים המלאה).
מה למדנו מכל זה? נכון לעכשיו, לא הרבה. שום דבר בפרסים האלה לא היה נורא מפתיע, אבל גם אי אפשר לומר שהכל מכאן והלאה צפוי: הפרסים והמועמדויות מתפרסים על פני די הרבה סרטים ואישים שונים. הפרסים הבאים ימקדו בוודאי את תשומת הלב בסרטים בודדים שיהפכו לשחקנים המובילים במירוץ. ואת רוב הסרטים המתמודדים אנחנו נוכל לראות רק בינואר-פברואר. עד אז, תחגרו חגורות.
אוי...
באמת שהעונה הזאת לא כזאת מעניינת אותי. יש כמה טקסי פרסים שכן מעניינים, אבל כל שאר זה ה 1,001 איגודים למיניהם (בטוח גם יש את פרסי "איגוד האיגודים"). שני דברים על הרשימות – 1. "לינקולן" זה לא כל-כך 2012? 2. אני לא יכול להתייחס ברצינות לרשימה של "סרטים טובים" שיש בה את "ספרינג ברייקרס". למה לא, שימו גם את "סרט 43" ו"מת לצעוק 5".
בפינה הנשית – לא ראיתי את "Short Term 12" (אני רואה ש 12 מספר חזק לאחרונה) אבל ברי לארסון שחקנית טובה, אז אני בסדר עם זה. אני גם לגמרי בעד אוסקר שני ברצף לג'ניפר לורנס, אבל לא בטוח לגבי הסיכוי שזה יקרה..
לגבי אנימציה, לא ראיתי השנה משהו שהדהים אותי. חשבתי שזה יהיה "בית ספר למפלצות", אבל הוא אכזב. אשתדל לצפות ב"פרוזן" בקרוב, למרות שהבנתי שקשה למצוא הקרנה לא מדובבת.
האירגונים האירופאיים הולכים לפי הלו"ז האירופי
"לינקולן" הוקרן באירופה (ואצלנו) ב-2013, לא ב-2012. זאת גם הסיבה שהרשימה שלהם לא כוללת את "12 שנות עבדות" וסרטים אחרים שמתחרים על האוסקר האמריקאי כרגע.
אגב, אם כבר מדברים על אירופה ומבקרים
טריילר בריטי ל"זאב הרע". זהה לישראלי, רק עם ביקורות שונות (כולל של אחד קוונטין טרנטינו) ולוגו אנגלי.
עכשיו גם יש טריילר אמריקאי
http://www.youtube.com/watch?v=lP3xmWW8514
וגם אתר ותאריך יציאה בארה"ב – 17/1.
אגב, לגבי הטריילר – הציק לי קצת שתרגמו את "מניאקים" ל "maniacs". לא אותו דבר (כמו ש "אתם לא נורמלים" זה לא ממש "You're not normal".).
אני אכתוב את מה שכתבתי בדף הסרט-
(לא ראיתי שפירסמת לפני)הוא כל כך שונה מהטריילר הקודם שאני לא בטוח מה אני חושב עליו. הוא טוב, אני מניח
ספרינג ברייקרס מעולה
אני לא מבין למה משמיצים אותו, בטח שלא באתר כזה. יש בו צילום נהדר, משחק מצויין, דיאלוגים מעוררים מחשבה ובניגוד לכל הסרטי קומדיות סקס ומסיבות וכו' כאן יותר מתעסקים בדמויות וברגשות שלהם, זה לא סרט שמתאר סתם בנות שטחיות שעושות מסיבות, זה נראה לי הסרט היחידי שמראה את הצד האישי של הבנות והרגשות שלהם מאחורי זה, זה סרט שגם ריאליסטי וגם סוריאליסטי, גם נותן תחושה של סמים וגם נותן תחושה כאב, גם עמוק וגם שטחי. סרט מיוחד שצריך לבחון אותו קצת יותר לעומק ולא סתם להגיד "זה סתם בנות עם ציצים קופצות ורוקדות", בטח שבאתר ביקורות מוערך שכזה.
והוא גם ממש משעמם.
ממש ממש משעמם.
משעמם??? מה??
הכל אפשר לומר על הסרט הזה. שטחי, רדוד, דבילי, חסר פואנטה, וכו' וכו' וכו'… הוא ממש לא משעמם. הוא זורם, הוא כיפי, אין בו רגע אחד משעמם לדעתי ולדעת כל מי שהלכתי איתו…. ברור שהסרט הזה יותר מתאים לנוער (שאני נכלל בו כמובן) בגלל התוכן שלו, אבל גם הבימוי בו אומנותי ויש סצינות עם סימנטוגרפיה מדהימה (למשל, סצינת הסיום- אחת מסצינות הסיום הטובות שראיתי) ובכללי אני חושב שלפעמים צריך פשוט לבוא ולהינות מסרט ולא לחפש כל הזמן עומק. אני נהניתי מאוד.
בתגובה הקודמת אמרת:
"סרט מיוחד שצריך לבחון אותו לעומק",
אבל בתגובה הזו אתה אומר, לגבי אותו סרט עצמו:
"לפעמים צריך פשוט לבוא ולהינות מסרט ולא לחפש כל הזמן עומק".
לא הבנתי.
אכן 10 שורות של דיאלוג עמוק ומעורר מחשבה
אולי בגלל זה כל אחת מהן נאמרת שוב ושוב ושוב ושוב.
לפרס של "איגוד האיגודים" קוראים האוסקר
(ל"ת)
ועכשיו כשראיתי את Short Term 12
(ותודה לאמריקן איירליינס) אני בהחלט מצטרף לשבחים. הזכיר לי קצת את "Safety Not Guaranteed" – סרט קטן אבל ממש טוב בזכות השחקנים שלו. ברי לארסון וג'ון גאלגר נותנים הופעות מעולות. וגם יש שם סצינה שכנראה תיכנס לרשימת סוף השנה שלי. מומלץ!
ואם מדברים על פרסי אנימציה -
גם לאנני יש מועמדויות!
בסרט הטוב ביותר נמצאים הקרודים ( 9 מועמדויות), גנוב על המיניונים ( שמוביל עם 11 מועמדויות, אבל 3 מהן באותה קטגוריה [דיבוב]), ארנסט וסלסטין(עם 6 מועמדיות ונכון לעכשיו, המועמד האהוב עליי),לשבור את הקרח ( עם 10 מועמדויות),מכתב למומו ( המועמדות היחידה שלו. לא הייתי מהמר שהוא יזכה פה), בי"ס למפלצות (10 מועמדויות) והרוח עולה (3 מועמדויות).
מבין הסרטים הקצרים שנמצאו ברשימה המצומצמת של האוסקר יש את גלוריה ויקטוריה ( שנראה כמו פארודיה של מישהו על סרטי אנימציה בארט האוס, אבל אולי הוא מעולה [וגם ראיתי גרועים ממנו בהרבה]) ותשיג סוס! של דיסני, שאני מניח שייקח את הפרס השנה בקלות, למרות שאי אפשר לדעת עם הקטגוריה הזאת.
המוזר: נחמד לראות את הרוח העולה אבל מוזר שדווקא בפרס הבמאי הוא נעדר, שבמקומו יש את הבמאים של הממלכה הסודית וטורבו. אין ספק שהבמאים שלהם השקיעו יותר.
הבכדל: מתוך 7 מועמדים לפרס הדיבוב בסרט יש אישה אחת. בדיבוב לטלוויזיה גם את זה אין.
זה לא רציני.
לתת למיאזאקי שלוש מועמדויות, אבל לא על הבימוי? מה זה אומר בכלל, חוץ מזה שלבמאים של "טורבו" יש יותר חברים בקרב מצביעי האנני?
מה כל כך מיוחד ב"12 שנות עבדות"?
כמובן שלא צפיתי בו,אבל יש כל כך הרבה סרטים שעוסקים בנושא. זה לא נשמע כמו סרט מקורי במיוחד.
הפרסים לא נקראים "הסרט המקורי ביותר".
האם הסרט עוסק בנושא מקורי, זה לא שיקול ולא צריך להיות שיקול. השאלה היא האם הוא סרט טוב, והתשובה היא, לדעת הרבה מאוד אנשים, כן, מאוד. יותר מזה כמובן שאני לא יכול להגיד לפני שמישהו מאיתנו יראה את הסרט.
ראיתי אותו, פעמיים
כתבתי עליו בדף הסרט כבר לפני 3 שבועות…
"יש כל כך הרבה סרטים העוסקים בנושא"
ואללה?
נכנסתי לימד"ב ועשיתי חיפוש סרטים לפי נושא "עבדות" – 313 תוצאות! מרשים. אבל רגע – הרשימה הזו כוללת את המטריקס, גלדיאטור, מטרופוליס, קונאן הברברי. בקיצור – כל סרט שעוסק בקונספט של "עבדות" או מציג עבדים כלשהם ( אפרו-אמריקאיים, לבנים, יפנים, סימריים, רובוטים…).
אז צמצמתי – "עבדות" + "אפרו אמריקאיים": 38 תוצאות – זה די כלום, ת'כלס. והרשימה הזו כוללת את קולנד מאונטיין (סרט על מלחמת האזרחים דרך עיניו של חייל לבן), קראש (סרט על יחסים גזעיים בלוס אנג'לס המודרנית), אברהם לינקולנן: צייד ערפדים (נו, באמת), סרט יפני על קינג קונג (ברצינות), כיבוש כוכב הקופים (הא?) ושאפט באפריקה (נו – נגיד שקשור).
אז איפה בדיוק כל הסרטים שעסקו בנושא שהוא כזה חרוש?
לפי הטריילר בלבד, "12 שנות עבדות" לא עוסק ב"עבדות".
הסרט עוסק באובדן חירות שרירותי. הוא הרבה יותר קרוב לסיפורים של בתי אימה (במובן האקטואלי של בית שבו כלואים אנשים ללא עוול בכפם במשך שנים) מאשר לדג'אנגו.
באמת, אחד הדברים שנאמרים על "12 שנות"
אם כבר מחפשי מקוריות, שלמעשה עד היום כמעט שלא נעשו סרטים על עבדות מנקודת המבט של העבד. אפילו סרטים היסטוריים רציניים על הנושא, כמו "אמיסטד" של לינקולן, מוגשים בעיקר מנקודת המבט של האדם הלבן הנאור שמנסה לשחרר את השחורים, ולא של השחורים עצמם.
אמיסטד של ספילברג לא של לינקולן...
(ל"ת)
אני חושב שלינקולן היה עושה את אמיסטד טוב יותר
אחרי הכל האיש היה עורך דין, חקלאי, מתאבק ונשיא…. למה לא במאי?
לינקולן לא במאי,
כי באפריל הוא כבר נרצח.
אז חיפשתי על הסרטים הביזארים ברשימות
וחוץ מזה שרובן ככולן נראו אולי על ידי 1000 איש אם אני נדיב ( הכי הרבה מדרגים בימד"ב הוא משהו כמו 600, אם סרטים שמגיעים גם ל80) חלק מהם פשוט נראים כמו פיקציה כמו "לה ג'לויז" שתיאור העלילה שלו הוא:
The plot is unknown at this time.
אבל מילא, מה שמפתיע זה העלילה של "אתה והלילה" שנשמעת פחות כמו סרט מבקרים ויותר כמו סרט למבקרים בקולנוע למבוגרים:
Around midnight, a young couple and their transvestite maid prepare for an orgy. Their guests will be The Slut, The Star, The Stud and The Teen.
אני בטוח(?) שהסרט הוא יותר חכם מהתקציר הזה, אבל כן.
דה פאק
זה נשמע כמו איזה שילוב מוזר בין "בקתת הפחד" ו"רוקי הורור". רק עם יותר סקס, כנראה.
אני חושב שזה לא כ"כ נכן להגיד שכל הפרסים האלו
הם רק הקדמה לאוסקר ולא יותר. נכון שלנו בתור מהמרי אוסקר זה ככה אבל אם אני הייתי יוצר סרט והוא היה זוכה אפילו בפרס באחד הטקסים הקטנים שמקדימים את האוסקר הייתי המאושר באדם. בסופו של דבר הפרסים לא נועדו בשביל חזאי האוסקרים והמהמרים אלא בשביל לתת כבוד וצל"ש ליוצרים.
זה נכון, וזה גם לא.
ברור שאם הייתי עושה סרט שהיה זוכה ולו בפרס אחד מטעם איגוד המבקרים של פילדלפיה זה היה עושה אותי מאושר – וזה גם היה יכול לעזור לסרטים לא-מוכרים יחסית לקבל הכרה ולמצוא קהל. אבל בפועל, זה הרי כמעט לעולם לא קורה. אותה קבוצה קטנה של סרטים, שגם נחשבים למתחרים העיקריים לאוסקר, מחלקים בינהם את הרוב המוחלט של הפרסים. אפשר לנחש שחלק מאיגודי המבקרים יתנו את פרס הסרט הטוב ביותר ל"12 שנות עבדות", חלק ל"כח משיכה" וחלק ל"חלום אמריקאי" – כולם סרטים מצוינים כנראה, אבל סרטים שכבר ידוע לנו היטב שהם סרטים שנחשבים לטובים ומתמודדים על פרסים. אז, לפחות לגבינו שמסתכלים על העסק מבחוץ, אין הרבה מה לעשות עם הזכיות של איגודי המבקרים השונים מלבד לספור נקודות לקראת האוסקר.
אתה צודק.
בעיני זה מוזר שעוד לא קם ארגון בינלאומי שייתן פרסים לסרטים מכל העולם ולא רק לפי אזור גאוגרפי. סרטים הרי לא תלויים במקום בו הם נוצרו, אנחנו יכולים להינות מסרט שנוצר באינדונזיה לא פחות מסרט שנוצר באמריקה ולכן צריכה להיות חלוקת הפרסים בינלאומית שנותנת צאנס שווה לכל הסרטים.
כן
אבל אנחנו צריכים גם לחלק את ההון העולמי בצורה אחרת. שני הדברים הללו הולכים יד ביד.
יש הרבה פרסים כאלה, כאילו
האוסקר לא מוגבל לסרטים אמריקאיים. עקרונית אין שום מניעה שסרט צרפתי, פורטוגזי או אינדונזי יהיה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר או לכל קטגוריה אחרת. וזה אפילו קורה, אבל זה נדיר. אבל האנשים שמצביעים הם אמריקאיים, נחשפים יותר לסרטים אמריקאיים ומתחברים יותר לסרטים אמריקאיים.
אם אני לא טועה,
סרטים זרים שבכל זאת מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר בדרך כלל מצליחיחם לעשות זאת כי הייתה עזרה אנגלית (אמריקאי/בריטי/אוסטרלי/קנדי/ניו זילנדי וכו') מסויימת בהפקה שלו, לא? אם הבנתי נכון, ככה "החיים יפים" השתחל לרשימה.
מדי פעם משתחל אחד
למשל כמו "אהבה" ואפילו זוכה כמו "הארטיסט" אבל הסיכוי של סרט זר לעומת הסיכוי של סרט אמריקאי הוא קטן בהרבה. חוץ מזה שפרסי האוסקר לא מבדילים את עצמם רק מסרטים זרים אלא גם מסרטים אמריקאיים עצמאיים ולא עצמאיים שלא נעשו ע"י היוצרים המקובלים או הופצו בזמן הנכון. אז נכון שיש יוצאי דופן כמו "חיות הדרום הפראי" אבל גם זה לדעתי צריך להשתנות.
אפשר גם אחרת
הרי לרוב הגולשים כאן לא באמת אכפת מהדעה של "מבקרי קולנוע נחשבים" או של "האקדמיה לענייני ברגים ועדשות" וכמובן של "האקדמיה". אף אחד כאן לא ישנה את דעתו על סרט כי הוא זכה או לא זכה (ואני לא טורח לקשר לכל אחת מהשנים שבהן היו כאן קיטורי אוסקר).
אז למה לא להתעלם מעונת הסרטים? פיש, זה האתר שלך ויש בו קהילה שלמה. אני אישית מאד נהנה לקרוא את הדעה שלך על סרטים בסיכום השנה (אני לא מסכים איתה בד"כ, אבל ניחא) ואת הדעות של חלק מהאנשים האחרים כאן וגם זה לא משנה את דעתי על סרטים שאהבתי או לא אהבתי. העניין הוא שכאן, בגלל ההיכרות המאוד לא אישית עם הנפשות הפועלות אני יכול לנבא אם הדעה שלהם על סרט א' שלא ראיתי, בהתבסס על הדעה שלהם על ב' שראיתי ואהבתי או לא אהבתי, תהיה רלוונטית לגבי מידת האהבה שלי לסרט, כן או לא. וגם זה עובד אולי פעם בכמה זמן.
פרסים, דירוגים וכו' הם רק סיכומי מספרים. אין מאחוריהם שוב זווית אישית ושוב נגיעה לטעם של אף אחד חוץ מהנטייה הקונפורמיסטית שלנו לרצות שכולם יאהבו את מה שאנחנו אוהבים ואם לא אז כדי שנוכל להחמיץ פנים, להגיד כמה שהאקדמיה מיושנת (אמת), לא מבינה מהחיים שלה (באמת? כי היא מורכבת משרברבים ובאתר הזה כולנו עובדים בתעשיית הקולנוע?) וטועה. אפילו הבדיחות בטקסים הן כבר לא מה שהיה פעם.
אז למה לא להתעלם ממירוץ הסוסים השנתי, ולהמשיך את הקו הרגיל של האתר, בשאר 10 החודשים?
כי פרסים זה כיף
למה לקיים את המונדיאל במקום פשוט להנות ממשחקי ידידות וליגות מקומיות? למה לעשות מצעד פזמונים שנתי במקום להעריך את השירים כמו שהם? כי זה כיף. נתינת תארים ובחירת המצטיינים בתחומם זו דרך לתת כבוד למשהו שאוהבים, כמו גם להכניס יותר אקשן ויוקרה. הפרסים האלה משמעותיים לזוכים, במיוחד מבחינת סכומי הכסף שיוכלו לדרוש בעתיד עבור עבודתם, או חומר תעמולה יקר עבור המפיצים הרוצים להדגיש את איכותו של סרט. לנו, הצופים, הם לא ישנו את העולם, אבל יש משהו נחמד בלשים דברים שאוהבים זה מול זה ולבחור את הטוב ביותר. אני לא יודע למה, זה פשוט כיף.
אסתכן בכך שאואשם בווידוניזם צר-אופקים ובוטה
ואציין שבעקבות ההופעה שלו באחד הפרקים של "פיירפליי" כצייד ראשים פסיכופת, ממש מוזר לי לחשוב על צ'יווטל אג'יפור ב-"12 שנות עבדות" כמישהו שמתעללים *בו*.
אני רואה שהוא גם שיחק ב-2 סרטים שאהבתי מאוד – הילדים של מחר והאיש שבפנים – ובעוד סרט שהיה בסדר כזה (אמריקן גנגסטר), אבל לא זכור לי שהוא עשה עליי רושם מיוחד בהם. מצד שני הוא לא היה בתפקיד הראשי וראיתי אותם די מזמן.
הוא דווקא שיחק בסרט על פי הסדרה (סרניטי),
ולא כצייד ראשים פסיכופת, אלא כסוכן (מבעית) של הממשל. הוא היה מצוין.
והוא היה נהדר
גם ב"דברים יפים מלוכלכים", "מגפיים קינקיות ( או איך שלא תירגמו את זה)" ונהדר ברמה של אחת ההופעות הטובות ביותר שלא זכו למספיק הערכה ב"חגורה אדומה" של מאמט.
אני שמח שהוא זוכה לעוד חשיפה, ואני כרגע, רק על סמך הופעות עבר, לחלוטין בעדו.
ועכשיו, גם ה-National Board of Review, הפרס הבאמת חשוב הראשון,
מפרסם את זוכיו. ומה מסתבר? "היא" לקח את פרס הסרט והבמאי. וואו.
ובהרחבה:
שחקן: ברוס דרן, נברסקה
שחקנית: אמה תומפסון, להציל את מר בנקס
שחקן משנה: וויל פורטה, נברסקה
שחקנית משנה: אוליביה ספנסר, פרוטוויל
תסריטים: בתוך ליוויאן דיוויס, הזאב מוול סטריט
אנימציה: הרוח עולה
דוקו: סיפורים שאנו מספרים
פריצות: פרוטוויל (שחקן [ מייקל בי ג'ורדן] ובמאי) וכחול הוא הצבע הצבאי ביותר ( אדל הקרחמהרקלחה)
זר: העבר
אנסמבל : אסירים ( ווהוו! אנשים זוכרים שהוא קיים)
ופרסים מיוחדים לכח משיכה (יצירתיות בעשייה קולנועית (וואג'דה) רוח החופש וסקורסזה+דיקפריו קיבלו את פרס הזרקור על הישיגהם.
ואז יש להם את הרשימות שלהם. 10 הסרטים הטובים: 12 שנות עבדות, תחנת פרוטוויל ( שנראה מת לפני כמה חודשים, אבל עכשיו נראה כמו מישהו שהוא לחלוטין בעניינים), כוח משיכה, בתוך ליוואין דיוויס, ניצול בודד (הסרט של וולברג), נברסקה, אסירים (ווהוו!), להציל את מר בנקס, חייו הסודיים של וולטר מיטי והזאב מוול סטריט.
5 הסרטים הזרים: גלוריה, מעבר לגבעות, הגרנדמאסטר, ניצוד, חטיפה בלב ים.
5 הסרטים הדוקו: מעשה ההרג, 20 מטר מכוכבות, אחרי טילר, casting by, הכיכר/הריבוע.
10 סרטים עצמאיים: נאהבים מחוץ לחוק (יאי!), מועדון הלקוחות של דלאס, בעולם… (יאי לייק בל!), אימא של ג'ורג', מהומה רבה על לא דבר , הסיפור של מאד, המקום מעבר ליער (יאי!), תקופה קצרה 12, חופשה נעימה (יאי!!!!!!) והעכשיו המרהיב.
ובחדשות ביזאריות, להלן רשימת 10 הסרטים של מבקר הTIME
1. Gravity
2. The Great Beauty
3. American Hustle
4. Her
5. The Grandmaster
6. Fast and Furious 6
7. Frozen
8. The Act of Killing
9. 12 Years a Slave
10. The Hobbit: The Desolation of Smaug
כן זה אכן מהיר ועצבני 6 שנמצא שם מעל 12 שנות עבדות. ועל זה נאמר " …אוקיי?"
2013 הימד"בית
http://www.imdb.com/year-in-review/top-user-rated-movies-of-2013/
בימד"ב עשו רשימה של עשרת הסרטים המדורגים הכי גבוה של 2013. מה יש בה? קומיקס, קומיקס עוד קומיקס. וגם "מהיר ועצבני", "סטאר טרק", "האשליה", "גאטסבי" ואת ה"סוף" הלא נכון.
גם עם הרשימת שחקנים אני לא מסכים 100%, אבל רק העובדה שיש בה גם את אנה קנדריק וגם את ג'ניפר לורנס גורמת לי לאושר רב .
דה פאק, IMDb?
לא, זאת *לא* רשימה של עשרת הסרטים המדורגים הכי גבוה של 2013. זאת רשימה של הדפים הכי נצפים בימד"ב בשנת 2013.
שזה בטח נתון שמעניין… מישהו, אבל להציג את זה בתור "הסרטים הגדולים של 2013"? למה?!
למה לכל הרוחות ימד"ב, אתר שיש לו מנגנון מצוין לדירוג לסרטים, צריך לדרג סרטים על פי משהו אחר מלבד, אה, מנגנון הדירוג שלהם לסרטים? ועוד לפי מדד מפוקפק (שלא לומר מטופש) כמו דפים נצפים? אם יותר אנשים הגיעו לדף של "איש הפלדה" כדי לברר איך קוראים לשחקן הזה שמשחק את סופרמן, זה הופך את הסרט להכי טוב, הכי מעניין, הכי משהו של השנה? מי הדביל שעושה רשימה כזאת, וקורא לה "Top 10 Movies of 2013"?
מה לעזאזל עובר על האתר הזה?
איזו רשימה גרועה
זאת אומרת, מכל אחת מארבעת הרשימות שם יש אולי שלוש בחירות שאני מסכים שצריכים להיכלל שמה.
הם אפילו שמו בטריילרים את הטריילר הארוך של משחקי הרעב ולא את הקצר של הדקה!
ועכשיו לרשימה היותר נורמלית
שמבוססת אשכרה, אתם יודעים, על דירוגים.
או לעצלנים:
1. כוח משיכה
2. Rush
3. משחקי הרעב: התלקחות
4. לפני חצות ( !!!)
5. אסירים
6. קפטן פיליפס
7. סטרק טרק 2
8. ת'ור : העולם האפל
9. לגרש את הרוע
10. גנוב על המיניונים (?!?)
טוב, זה הרבה יותר הגיוני
אם כי גם על הרשימה הזאת יש כמה השגות.
א. היא לא עדכנית. היא בטח התפרסמה רק אתמול או משהו, ובכל זאת היא לא עדכנית. ברשימה המלאה "ההוביט" נמצא במקום הראשון.
ב. ההגבלה לסרטים שקיבלו 25,000 קולות ומעלה נראית לי שרירותית. למה 25,000? מה, 20 אלף קולות זה לא מדגם מספיק סטטיסטית? "12 שנות עבדות", למשל, קיבל ממוצע של 8.7 מ-14,000 קולות, מה שנכון לעכשיו ממקם אותו הרבה מעל "כח משיכה". גם "לשבור את הקרח" היה צריך להיות בעשיריה, ולא נמצא שם רק בגלל שהוא עוד לא הגיע ל-25,000. לפי המדד הזה, אגב, במקום הראשון נמצא הסרט "Waar" הפקיסטני, עם ממוצע של 8.9 מ-17,000 מצביעים (מה?! גם מאחורי זה בטח יש סיפור כלשהו).
ג. "לפני חצות" לא מפתיע אותי בכלל. לעומת זאת, מה הקטע עם "Rush" אני לא מבין.
התפרסמו המועמדויות לפרס איגוד השחקנים (ה-SAG).
האנסמבל הטוב ביותר:
12 שנים של עבדות
אוגוסט: מחוז אוסייג'
המשרת
חלום אמריקאי
מועדון הלקוחות של דאלאס
השחקנית הטובה ביותר:
מריל סטריפ, אוגוסט: מחוז אוסייג'
אמה תומפסון, להציל את מר בנקס
ג'ודי דנץ', פילומנה
סנדרה בולוק, כח משיכה
קייט בלאנשט, יסמין הכחולה
השחקן הטוב ביותר:
צ'יווטל אג'יופור, 12 שנים של עבדות
פורסט וויטאקר, המשרת
מתיו מקונוהיי, מועדון הלקוחות של דאלאס
ברוס דרן, נברסקה
טום הנקס, קפטן פיליפס
שחקנית המשנה הטובה ביותר:
לופיטה ניונגו, 12 שנים של עבדות
ג'וליה רוברטס, אוגוסט: מחוז אוסייג'
אופרה ווינפרי, המשרת
ג'ניפר לורנס, חלום אמריקאי
ג'ון סקוויב, נברסקה
שחקן המשנה הטוב ביותר:
מייקל פאסבנדר, 12 שנים של עבדות
ג'ראד לטו, מועדון הלקוחות של דאלאס
ג'יימס גנדולפיני, דיברנו מספיק
דניאל ברוהל, Rush
ברקהאד עבדי, קפטן פיליפס
הפתעות אין פה – החזאים אולי קצת הפחיתו בהימורים על "Rush" בקטגוריות החשובות יותר חודשים האחרונים, אבל גם הנוכחות של דניאל ברוהל החמוד בקטגוריית שחקן המשנה לא אמורה להפתיע אף אחד.
עכשיו, ללא מועמדות לפרס האנסמבל הטוב ביותר, סרט לא יכול לזכות באוסקר – בפעם האחרונה שסרט זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בלי שצוות השחקנים שלו יהיה מועמד ל-SAG, עוד לא נולדתי (ואני מתגייס בנובמבר הבא). האם זה מחסל ל"כח משיכה", שמפגין נוכחות רק בקטגוריית השחקנית, לזכות באוסקר? לא לגמרי: מן הסתם, מועמדות של צוות השחקנים האולטרה-מצומצם של גרביטי תהיה קצת מטופשת. שנה שעברה זה היה "כוננות עם שחר" שבמשך כמה שבועות קיבל הרים של פרסי מבקרים ורק כשהתפרסמה רשימת המועמדים של איגוד השחקנים, התגלה שהסיכוי שלו לזכות נהיה יותר ויותר קטן, ועכשיו אלו הרפתקאותיה של סנדרה בחלל שמקבלות את הכבוד.
לכאורה, הסרטים שבקטגוריית האנסמבל ("המשרת", "אוגוסט מחוז אוסייג'", 12 שנות עבדות", "מועדון הלקוחות של דאלאס" ו"חלום אמריקאי"), אבל חוץ מ"12 שנות עבדות" ו"חלום אמריקאי", אף אחד מהמועמדים בקטגוריה לא נחשב למועמד רציני יותר מדי לזכייה. ב-2007, למשל, קטגוריית האנסמבל הייתה קטגוריה מנותקת בקטע אחר: חוץ מ"ארץ קשוחה", כל שאר המועמדים ("Into the wild", "3:10 ליומה", "אמריקן גנגסטר" ו"היירספריי" [?!]) לא היו מועמדים אפילו לפרס הסרט.
מוזר ש'לווין דיויס' ו-'Her' לא נמצאים שם.
חשבתי שהם יהיו מתחרים חזקים בקטגורית הסרט באוסקר השנה. וחבל לי ש"לפני חצות" לא זכה למועמדות (אם כי זה היה צפוי), סרט נפלא וההופעות בו ממש טובות.
ורציתי לשאול את זה מזמן – מה גורם לכל חזאי האוסקר לצפות מ"המשרת" למועמדות בפרס הסרט? הרי הוא קיבל ביקורות מאוד פושרות ולא נחשב לטוב במיוחד על ידי אף אחד. מה פתאום כל החזאים החליטו שאין מצב שהוא לא מקבל מועמדות? ו"יש לו עלילה אוסקרית" לא נשמע כמו תירוץ משכנע, יש סרטים אחרים עם סיפורים "אוסקריים" באותה מידה וביקורות לא פחות טובות שאף אחד לא מצפה מהם לכלום. אם הוא אכן יהיה מועמד נראה לי שהוא יהיה בין הסרטים המועמדים עם הביקורות הכי פחות אוהדות מאז 'רועש להפליא', אם לא בכלל.
תשובה בשתי מילים:
הארווי ויינשטיין.
באופן כללי, סרטים עם תמה אפרו-אמריקאית הולכים מאוד חזק השנה.
יש סיכוי מצוין שהשנה האוסקר עומד ללכת בפעם הראשונה אי פעם לבמאי שחור ו"תחנת פרוטווייל" הוא סרט מאוד מדובר (למרות היעדרות של אוקטביה ספנסר, אני חושב שעוד לא אבדה תקוותנו בנוגע למועמדות שלה). ועובדה שבסופו של דבר, למרות הביקורות והיחס הפושר, ה-SAG אמר את דברו: לסרט (יחד עם "אוגוסט: מחוז אוסייג'" ו"מועדון הלקוחות של דאלאס") יש שלוש מועמדויות, שני רק ל"12 שנים של עבדות", המוביל לזכייה.
בנוסף, "המשרת" הוא סרט עם צוות שחקנים מאוד רחב, עם המון שחקנים מוערכים: אלן ריקמן, רובין וויליאמס, ג'יין פונדה, פורסט וויטאקר, וכמובן, אופרה ווינפרי, אחת הנשים הכי חזקות בכדור הארץ, בהופעה הראשונה שלה מזה 15 שנים. האקדמיה, שהענף הרחב ביותר בה הוא ענף השחקנים (מה שהופך את טקס ה-SAG לכל כך קריטי בשלב זה של המירוץ), מתלהבת מאוד מסרטים מרובי שחקנים ודמויות. גם אם הסרט לא משהו (אני יודע? בזמן שאחי ראה את הסרט הזה ראיתי עם ההורים את "'קפטן פיליפס". במילותיה של אחת המועמדות השנה: Big mistake. Huge), יש לו סיכוי סביר מאוד להיות מועמד השנה.
ואחרי שאמרתי את כל זה – אני בכלל לא מהמר עליו בקטגוריית הסרט. יש סרטים יותר גדולים השנה, ובאופן כללי – בדרך כלל, כל שנה בקטגוריית האנסמבל יש ארבעה סרטים "גדולים" שנכנסים לסרט הטוב ביותר בסופו של דבר, ויש את הסרט החמישי – סרט אחד יחסית זניח או לא מדובר כל כך, שאולי לוקח בסופו של דבר מועמדות אחת או שתיים בקטגוריית המשחק. שנה שעברה זה היה "מלון מריגולד האקזוטי", שנה לפני זה היה את "מסיבת רווקות", ולפניהן היה את "NINE", "ספק", וכמובן, את שנת 2007 המשונה, שהורכבה מסרטים כאלה. אני עדיין לא בטוח עם הסרט החמישי של השנה הוא "מועדון הלקוחות של דאלאס" או "המשרת", אבל לעת עתה אני מהמר על "המשרת" בתור הסרט שיישאר בחוץ. הנוכחות שלו בעשירייה הפותחת השנה בכלל לא כזאת בטוחה.
אני מצטער אבל ההיעדות המוחלטת
של הזאב מוול סטריט היא מעט הפתעה. ובנוסף ההעדרות של רוברט רדפורד ( ומה מועדון הלקוחות עושה באנסמבל הטוב ביותר?) אבל כן, זה נראה כרגע כאילו המובילים ראש בראש הם 12 שנים וחלום אמריקאי – ואם להמר בפזיזות קלה, כנראה שהם גם אלה שיזכו בגלובוס לסרט קומדיה/דרמה.
אור סיגולי בסריטה קושר, בצדק, בין "הזאב מוול-סטריט"
ל"ג'אנגו ללא מעצורים" – שניהם סרטים שיצאו בכריסטמס שנה שעברה, שתאריך היציאה המאוחר שלהם מנע מהם לקבל איזשהו אזכור ב-SAG. לא צוות השחקנים המרשים של "ג'אנגו" או ההופעות של כריסטוף וולץ או ליאונרדו דיקפריו (פסדר) קיבלו אזכור בזמנו. המבקרים דווקא הספיקו להביע התלהבות מדיקפריו וג'ונה היל, ובמידה ואיזשהו שחקן מ"הזאב מוול סטריט" יהיה מועמד השנה, זה כנראה יהיה אחד מהם. מה שכן, חשוב לזכור שזכייה בלי תמיכה של ה-SAG היא עניין מאוד נדיר, שקרה פעמיים מאז 2001 (הפעם האחרונה הייתה, כאמור, שנה שעברה).
בקטגורית ה"ארגוני מבקרים מעניינים"
ארגון המבקרות פירסם היום את המועמדות שלו וכל הקטוגריות הידועות משעממות אש ( חוץ ממועמדות, די מוצדקת, לבובי קוויל ביסמין הכחולה), אבל הארגון כתור, ארגון מיוחד במינו מצא לנכון גם לתת פרסים לטובה/שלילה בכמה קטגוריות כמו " הבדל הגיל הכי בולט בין שחקן ראשי לאינטרס האהבה שלו" או "שחקנית שהכי צריכה סוכן חדש" וגם כמה קטגוריות שלאו דווקא מומקדות שחקניות כמו "רגע בלתי נשכח" או "המשך שלא היה צריך להיעשות"
הנה רשימת הפרסים המלאה אבל להלן כמה מהקטגוריות היותר מעניינות:
הסרט הגרוע ביותר ( הן קוראות לו Walk Of Shame):
סרט 43, מגודלים 2 והיועץ
שחקנית שהכי צריכה סוכן חדש:
קמרון דיאז על "הסוכן"
הקאסט של ספרינג ברייקרס
מליסה מקארתי' וסנדרה בולוק על "שוטרות אש"
סרט שרצית לאהוב אבל פשוט לא יכלת:
היועץ ( וואו, יש להן מערכת יחסים מתוסבכת עם הסרט הזה)
כחול הוא הצבע החם ביותר
הכל אבוד
ההצגה הטובה ביותר של עירום,מיניות מין:
העכשיו המרהיב
היא
כחול הוא הצבע החם ביותר
הבדל הגיל הבולט ביותר:
סוף סוף וגאס
המצילה
אבדון
אוגוסט: מחוז אוסייג'
האישה הבלתי נראית
נדמה לי שסנדרה בולוק תשמור על הסוכן שלה.
בואו נראה – שחקנית שהופיעה באותה שנה בשני סרטים מאוד מצליחים, שניהם קיבלו ביקורות מצוינות, על אחד מהם היא צפויה להיות מועמדת לאוסקר. להחליף אותו?! אם יש מישהו שמגיע לו פרס מיוחד ופרחים, זה הסוכן של סנדרה בולוק.
וברצינות, דווקא איגוד המבקרות טוען שבולוק ומליסה מקארתי "צריכות סוכן חדש" על "עצבניות אש"?! הנציג היחיד של סרטי הקיץ השנה שמובל באופן מובהק על ידי נשים, מאוד מצליח מסחרית, ואה, כן, הוא גם סרט ממש מוצלח? נו באמת.
Alliance?
"גילדה" לא מספיק טוב להן?
אני באמת לא מבין מה יש לכולם מ"היועץ". אוקיי, הוא כנראה לא יהיה סרט השנה של אף אחד והסוף שלו מעצבן, אבל הוא מבדר למדי. הרבה יותר טוב מסרט הדברת עם בראד פיט שיצא בחורף שעבר.
נראה לי שהן טעו קצת באיות השם של חואקין פיניקס.
ואוקיי, זה כבר באמת מוגזם. סנדרה בולוק על "גרביטי" ב Best female action star? תעשו לי טובה. את ג'ניפר לורנס אני יכול להבין – היא רצה, קופצת, יורה חצים וכו'. קלואי גרייס מורץ גם – מרביצה, יורה ועושה פעלולים על רכבים נוסעים. אבל איזה אקשן, למען השם, עושה סנדרה בולוק ב"גרביטי"? כל הסרט היא פשוט…מרחפת (ומתנשמת) או בחלל או בתוך חללית. בלי קשר לאי החיבה שלי כלפיה, באמת שהמועמדות שלה כאן היא שטות מוחלטת וכל מה שיגידו לא ישכנע אותי אחרת. אפשר באותה מידה להגיד שג'יימס פרנקו הוא כוכב אקשן ב "127 שעות". על שחקנית הכי טובה אני עוד יכול להבין – לא שאני מסכים, אבל מילא – אבל אקשן? סליחה, אבל לא.
אני יכול להבין את שאר המועמדים ב"סיקוול או רימייק מיותרים", אבל למה קיק-אס 2? אולי הוא לא משתווה לראשון אבל הוא עדיין כיפי וסבבה לגמרי.
טוב, רד שונא את גלובוס הזהב
אז אני בספק אם הוא יפרסם את רשימת כמועמדים :
http://www.slashfilm.com/2014-golden-globe-nominations-announced
הופתעתי בעיקר לראות את "הרוח עולה" של מיאזאקי מועמד לסרט הזר (אבל לא לאנימציה). חוץ מזה, לא שמתי לב להפתעה מסוימת (מלבד אולי קייט וינסלט על "Labor Day". מה שמפתיע אותי הוא שהסרט בכלל כשיר להשתתף. האם הוא גם כשיר להשתתף בטקס האוסקר?)
(אני גם מאוד מופתע ומאוד לא מרוצה מזה שהעונה הכי טובה של "משחקי הכס" לא קיבלה מועמדות. אבל זה ).
באתי לומר שברור שהסרט כשיר,
ואז ראיתי שהוא ייצא בהפצה רחבה רק בסוף ינואר בארה"ב. מה שכן, IMDb מדווחים שהסרט יופץ ב-27 לדצמבר בלוס אנג'לס, מה שכנראה הופך אותו לכשיר. באופן כללי, ווינסלט (ובמידה פחותה, גם ברולין) נחשבת דווקא למועמדת יחסית סבירה לאוסקר השנה, יחד עם עוד כמה שחקניות שיכולות להשתחל פנימה לקטגוריה הצפופה הזאת (אדל אקסרשופולס, ברי לארסון, איימי אדמס, ג'וליה לואי דרייפוס). אבל אוסקר בצד, הטריילר מקסים.
נכון, לא שמתי לב. תודה.
אבל איזה כיף ש"המשרת" לא מועמד (לא ראיתי, אבל אני שונא כשסרט שקיבל ביקורות פושרות מקבל מועמדות רק בגלל הבאז האוסקרי שלו ולא בגלל איכותו)! ודווקא סרט מלא כוכבים כזה הוא בדיוק מסוג הדברים שתמיד אפשר למצוא בגלובוס הזהב, אפילו יותר מהאוסקר. אני מאוד מקווה שזה סימן למגמת השתפרות כלשהי בבחירות העתידיות שלהם (גם 'בנקס', שלא קיבל ביקורות מי יודע מה מתלהבות ובכל זאת נחשב למועמד בטוח לאוסקר לא מועמד פה, שזה גם נהדר). הם כבר עושים פחות רושם של איגוד שרק מנסה לנחש מה הולך להתרחש באוסקר מבעבר (הם אף פעם לא נראו לי כל כך כאלה ["כפרה"? "בבל"? מועמדות ל"התייר"?] אבל נגיד).
אגב, עוד מישהו שם לב שהאחים כהן מועמדים בקטגורית השיר?
גילדת המפיקים פרסמה את רשימת המועמדים שלה.
"חלום אמריקאי", "12 שנות עבדות", "יסמין הכחולה", "קפטן פיליפס", "כח משיכה", "היא", "נברסקה", "להציל את מר בנקס", "מועדון הלקוחות של דאלאס" ו"הזאב מוול סטריט". בדרך כלל יש להם חפיפה כמעט מלאה עם הרשימה המלאה של האוסקר, עם כמה יוצאים מן הכלל ("סקייפול", "ממלכת אור הירח", "משחקי שלטון", "נערה עם קעקוע דרקון", "סטארטרק". האהוב עלי הוא מ-2005, כשהם העמידו לפרס את "משפחת סופר על"). הנעדרים הבולטים מהרשימה הזאת הם בעיקר "בתוך לואין דיוויס" ואולי גם "המשרת".
רשימת המועמדים באנימציה היא "הקרודים", "גנוב על המיניונים", "הממלכה הסודית", "לשבור את הקרח" ו"בית ספר למפלצות". נעדר בולט: "הרוח עולה".
"הרוח עולה" היה יכול להיות מועמד?
זה פרס של גילדת המפיקים האמריקאית, ואני לא בטוח של"הרוח עולה" היה מפיק אמריקאי.
מועמדיות לבאפטא
ההפתעה בסרט הטוב ביותר הוא פילומניה שדחק החוצה מתחרים אחרים.
אבל ההפתעה בסרט הבריטי הטוב ביותר הוא מה נחשב סרט בריטי – כוח משיכה? Rush? להציל את מר בנקס? מה?
קישור
הרשימה הזאת נראית סבירה מאוד לחזור על עצמה באוסקר ( לפחות בחלק מהקטגוריות, הם הכניסו בשחקן משנה את מאט דיימון על חיי עם ליברצ'ה ( רגע, שחקן משנה?? הסרט הוא .. אה, לא משנה) אז מישהו יתפוס את מקומו), ובייחוד האיימי אדאמס במקום מריל סטריפ.
אני חושב שמבחינתם גרביטי נחשב בריטי בגלל
דיוויד היימן, המפיק הבריטי של הסרט (שהפיק לפניו גם את כל ההארי פוטרים – מסתמן השנה שיחד עם מיליונים בבנק תהיה לו גם מועמדות ראשונה לאוסקר). באופן כללי, מבין כל פרסי הקדם-אוסקר החשובים הבפט"א הוא המשונה ביותר. מועמדי עבר: בן אפלק על "ארגו", "שרק" על הסרט, התסריט המעובד ושחקן המשנה הטובה ביותר, לאדי מרפי, ואלן ריקמן, על "רובין הוד".
הוא כנראה נחשב בריטי
משום שהוא צולם (החלקים המעטים ממנו שבכלל צולמו, ולא רונדרו) בבריטניה.
מה משונה במועמדויות ש"שרק" קיבל?
הוא סרט מצוין והגיע לו להיות מועמד בסרט ותסריט (עליו הוא גם זכה). גם אדי מרפי על שחקן משנה זה לא כזה מוזר (זה דווקא מוזר שבאוסקר מתעלמים מתפקידים מדובבים). המועמדות שלו על אפקטים מיוחדים אולי כן, אבל רק בגלל ש"מפלצות בע'מ" נראה הרבה יותר טוב.
אולי "מיוחד במינו" היה יכול להיות ביטוי יותר לעניין.
אני לא מזלזל ב"שרק" או בהתייחסות של הבפט"א אליו, ההפך הוא הנכון. אבל בתור אחד מהפרסים המקדימים היחידים שיש לו חשיבות גם בפני עצמו, יש לו בחירות קצת פחות קונסרבטיביות מבדר"כ. את אלן ריקמן ב"רובין הוד" לא ראיתי, אבל קשה לי להאמין שהוא לא היה שם יוצא מן הכלל. עכשיו גם נזכרתי שהם העמידו בזמנו את דניאל קרייג על "קזינו רויאל", שקיבל גם מועמדות על התסריט המעובד.
אם העמוד הזה כבר קפץ לי במתמשכים
אתמול פורסמו המועמדים לפרס גילדת הבמאים:
סטיב מקווין – 12 שנים של עבדות
דיוויד או. ראסל – חלום אמריקאי
אלפונסו קוארון – כח משיכה
פול גרינגראס – קפטן פיליפס
מרטין סקורסזה – הזאב מוול סטריט
ארבעת הראשונים נראים כמו מועמדים די בטוחים לאוסקר, כאשר הפרס צפוי ללכת למקווין או ראסל. המועמדות של סקורסזה לא מפתיעה, אבל אני מנחש שספייק ג'ונז (היא) יהיה מועמד לאוסקר במקומו.