כשאני קונה כרטיס לסרט של פיקסאר, אני יודע שאזכה לטיפול טוב. כרטיס לסרט של פיקסאר משרה תחושה של חמימות ובטחון שאין לאף כרטיס לסרט אחר.
זה מה שכתבתי בביקורת על ״מוצאים את נמו״ – ביקורת ששמור לה מקום מיוחד בלב שלי, כי זו היתה הביקורת הראשונה שכתבתי שפורסמה ב״עין הדג״. ועכשיו, 13 שנים מאוחר יותר, פיקסאר מוציאים לו סרט המשך. אבל הרבה דגי ליצן פרנואידים שחו מאז ב… לא יודע, איפה שדגי ליצן שוחים בדרך כלל. אני כבר לא אני של פעם, ״עין הדג״ הוא כבר לא ״עין הדג״ של פעם, ופיקסאר… פיקסאר הם בהחלט לא פיקסאר של פעם. פעם הטענה שפיקסאר יוציאו סרט שהוא פחות ממעולה רק בגלל שהוא סרט המשך לסרט שהרוויח הרבה כסף היתה זוכה לגיחוך מוחלט ונקברת תחת מפולת של יצירות-מופת עטורות-שבחים. והיום? היום אנחנו אחרי ״מכוניות 2״ ופריקוול ל״מפלצות בע״מ״.
אירועי ״מוצאים את דורי״ מתרחשים שנה אחרי ״מוצאים את נמו״. דורי, הדגה הכחולה בעלת בעיות הזכרון לטווח הקצר, נזכרת פתאום במשהו מהעבר שלה. היתה לה משפחה פעם, והיא איבדה אותה. ועם הזכרון, מגיעים הגעגועים, והיא תעשה הכל בשביל למצוא אותם. אפילו אם זה אומר לשחות מאוסטרליה עד לקליפורניה.
הייתם חושבים שבגלל שהמסע הפעם ארוך פי כמה מהמסע ב״מוצאים את נמו״ הוא יתפוס את רוב הסרט. אחרי הכל, ״מוצאים את נמו״ בנה עלילה אפית ומפותלת שעיקרה שחיה מצד אחד של אוסטרליה לצד השני. אבל לא. מרלין, נמו ודורי מגיעים לקליפורניה בפחות מהזמן שייקח לכם לסיים דלי קטן של פופקורן. שאר העלילה של הסרט ממוקדת באזור הרבה יותר קטן: רגע אחרי שהם מגיעים לשם (נניח, פחות מהזמן שייקח לכם לסיים דלי בינוני של פופקורן), דורי נלקחת למכון מחקר ימי סמוך, ומרלין ונמו מנסים למצוא אותה בזמן שהיא מנסה למצוא את ההורים שלה. בדרך, הם יפגשו הרבה חיות ים משעשעות, יעברו הרפתקאות מסמרות-שיער וילמדו שיעור חשוב ביותר על משפחה וחברות לפני שתספיקו לסיים את הדלי הגדול של הפופקורן, כי ככה הדברים האלה עובדים.
לטובת הסרט ייאמר שלהבדיל ממה שקורה בהרבה סרטי המשך אחרים, הדמויות המשעשעות האלה כמעט לא חוזרות על עצמן מהסרט הראשון. פה ושם יש קריצות קטנטנות לאירועים שקרו בו (השחפים שאומרים "Mine", למשל, מבזיקים בו בערך לשניה ורבע), אבל את מקומם של הכרישים, השחפים והמדוזות מחליפים כלבי ים עצלנים, ציפור פסיכוטית, לוויתנים עם בעיות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות שונות ותמנון עם חרדה חברתית קשה בשם האנק. ורוב הדמויות האלה מוצלחות ממש: הייתי אומר שלסרט ההמשך הבא צריכים לקרוא ״מוצאים את האנק״ אם זה לא היה ברור שהאנק לא רוצה שתמצאו אותו ומעדיף שתעזבו אותו בשקט.
אבל זה לא רק הדמויות המוצלחות. באמת שקשה למצוא סיבות להתלונן על "מוצאים את דורי". כי זה פיקסאר. וכרטיס לסרט של פיקסאר משרה תחושה של חמימות ובטחון וכל זה. גם כשהם עושים סרט ממוצע לחלוטין, הוא מצחיק בקטעים הנכונים ומותח בקטעים הנכונים ומרגש בקטעים הנכונים. הוא לא מושלם מבחינה עלילתית: ספציפית, בעיית הזכרון של דורי הופכת למשהו כזה שנדלק ונכבה לפי הצורך התסריטאי, ודורי, מרלין ונימו נכנסים לצרות ויוצאים מהן במהירות ובקלות רבות מדי. ובכל זאת, הוא מוצלח מספיק, ובאופן כללי אתם יוצאים מהאולם קולנוע ולא חושבים שכרגע בזבזתם שעתיים מהחיים שלכם ומה לעזאזל הקטע עם מרתה.
אבל.
זה לא שאני עדיין מצפה מפיקסאר ליצירות מופת בלבד. כאמור, הם כבר לא האולפן שמטיל ביצי זהב דיגיטליות בתלת-מימד. ובכל זאת, עדיין מאכזב לראות אותם עושים ״סתם״ סרטי ילדים, שזורקים לרוח כל פיסת הגיון עלילתי רק בשביל לדחוף את העלילה לכיוון הלא-סביר הבא, או בשביל סתם עוד בדיחה משעשעת. ומילא אם הגישה הזאת היתה לפחות משתלמת מבחינה רגשית: ״למעלה״ גם לא בדיוק היה אחד מהסרטים הכי מדויקים מבחינה פיזיקלית, אבל לפחות הוא גרם לי להתרגש. המקסימום ש״מוצאים את דורי״ יכול להתהדר בו, מלבד כמה צחוקים, הוא הצגה יפה של היחסים במשפחה עם ילד שסובל ממוגבלויות.
מילא. הייתי אומר שהבעיה היא אצלי. הם בסך הכל הוציאו סרט אנימציה חמוד לילדים מה הבעיה שלך יא פלצן, וכאלה. אבל במהלך השנים שעברו בין מסע האיתור של נמו למסע האיתור של דורי הם גם הוציאו סרט קטן שנקרא "צעצוע של סיפור 3". וזה, מה לעשות, יצר אצלי ציפיה מסוימת. זה יצר אצלי את הציפיה שאם פיקסאר בוחרים להחיות מותג אחרי 13 שנה, הם עשו את זה בשביל רעיון ממש, ממש טוב. משהו מקורי ומעניין שיגרום לי לחשוב שוואלה, זה נראה לי קצת מיותר בהתחלה, אבל איזה יופי שהם עשו את סרט ההמשך הזה.
ול"מוצאים את דורי" אין שום דבר כזה. הוא לא סרט רע, וברור לי שבשוק סרטי הילדים זה בפני עצמו אמור להיות ציון לשבח… אבל הוא גם לא שום דבר אחר. סרט המשך כזה שבו פיקסאר חיברו את הנקודות וצבעו בתוך הקווים ויצא להם הרפתקה משעשעת לכל המשפחה. זה גורם ל"מוצאים את דורי" להרגיש כמו כל אחד מהמותגים האחרים שאולפני סרטים ברחבי העולם מחיים עכשיו כדי להרוויח מלא מלא כסף. ואני לא רוצה להגיד שאני מרגיש שפיקסאר בגדו בי או משהו מגוחך כזה, אבל באמת שקיוויתי ליותר.
די עם סצנות אחרי הקרדיטים!
(ל"ת)
למה?
(ל"ת)
היתה סצינה אחרי הקרדיטים?
מה היא היתה?
מתי יצא ה"קול בראש" הבא?
שיראה כי לפיקסאר עדיין יש את זה בכל הנוגע ליצירות מופת?
הסיכוי המשמעותי הבא הוא "קוקו" בסוף 2017.
סרט מקורי, בבימוי לי אונקריץ', שביים את "צעצוע של סיפור 3".
אבל אני לא מבטיח שום דבר.
חוץ מזה, נשיא פיקסאר ג'ים מוריס אמר לאחרונה שאחרי סופר-על 2 לא מתוכננים עוד המשכים, וזרק רמז לכך שרצף הסרטים המקוריים יהיה ארוך במיוחד. (לינק)
אני לא יודע כמה ערך יש לתוכניות לעשור הבא, אבל לפחות אפשר לראות שמוריס מודע לכך שהקהל לא מאוד מרוצה מהמשכונים.
זה בסדר
בינתיים דיסני ולייקה מספקים יפה מאוד את הסחורה וממלאים את החלל שפיקסאר השאירו.
תכוון לנובמבר 2017.
לי אונקריץ', הבמאי של צעצוע של סיפור 3, מביים סרט חדש בשם קוקו. כמו כן, מתוך ארבעת סרטי פיקסאר שאנחנו יודעים שיגיעו בשנים הקרובות זה היחידי שאיננו סיקוול.
סרט נחמד
יותר משעשע מ"נמו", אבל כמוהו, כנראה לא סרט של פיקסאר שאזכור להרבה זמן. מה שכן, סצינת פינת הליטוף לגמרי נכנסת לרגעי השנה שלי.
את זה גם אפשר להבין מ'מפלצות בע"מ' בלבד.
(ל"ת)
לא אם רואים את הסרט עד הסוף.
(ל"ת)
וגם ממוצאים את נימו המקורי
(ל"ת)
להתלונן שסרט של פיקסאר הוא לא יצירת מופת זה משעמם
כולנו כבר עברנו את התהליך הנפשי הזה ב2011.
אנחנו יודעים – מותג פיקסאר היא כבר לא ערובה לסרט מושלם.
Get over it. תתיחס לסרט בתור סרט, ולא בתור סמל לתמימות אבודה או משהו.
אני חושב שגם שפטתי את הסרט מספיק בזכות עצמו
למקרה שזה לא היה ברור, הוא חמוד, אבל לא יותר מזה.
ובכל זאת, אתה לא יכול לנתק את הסרט מההקשר. אם פיקסאר מוציאים סיקוול לסרט שיצא לפני 13 שנה בשביל לנגן על מיתרי הנוסטלגיה של הקהל שלהם, הם בהחלט חשופים להשוואה גם מהזווית הלא-מחמיאה הזו.
בעיני הדינוזאור הטוב הוא עצמו שיבוט של finding nemo
ועכשיו אתה טוען שיש עוד שיבוט ?
לכל סוג חיה יש אופי – הבנו, מיצינו, נקסט !
אוף, באמת היו לי ציפיות
זכיתי לרפרנס סמוי בביקורת של עין הדג, אני יכול למות בשקט :) ביקורת מעולה, מדוייקת וקצת מלנכולית. הסרט מאוד עושה את העבודה בשביל הילדים
תודה על הביקורת! לאילו גילאים הסרט מתאים?
(ל"ת)
4-99
(ל"ת)
פרט לאנשים בגילאי 55 ו4 חודשים
(ל"ת)
לא חושב
יש בסרט קטעים מפחידים שלדעתי לא יתאימו לרוב בני הטרום-חובה (אם כי פחות מאשר בסרט הקודם).
מה עם ילדה בת שבע?
(ל"ת)
לא יודע, אני לא מכיר אותה.
(ל"ת)
ברור שהכוונה פה היא לאיזו אמת מידה כללית.
על אף שהתשובה שנונה.
ביתי בת ה5 היא שיא הפחדנית, וכבר קרה שיצאנו מסרטים. הפעם נישארה עד הסוף ולא הפגינה סימני פחד או "טראומה" לאחר הסרט. זו החוויה האישית שלנו
תודה
(ל"ת)
גילאים - אפילו 3
בת השנתיים ובת הארבע שלי נהנו ולא פחדו (החלטנו שאפשר אחרי שהן ראו את נימו בהצלחה בבית- דורי פחות מפחיד ממנו אז אפשר לעשות בדיקה מקדימה על נימו עם הילדים)
פינת הנטפוק
דגי ליצן, באמת?
למה לא דגי ליצן?
ויקי:
שושנונים (שם מדעי: Anemonefish) היא תת-משפחה של דגים בעלי צבעים עזים ממשפחת השוניתיים, דגים ממשפחה זו מכונים גם דגי ליצן.
רגע, בעצם אולי זה כינוי גזעני וזה בסדר רק אם דגי ליצן מתשמשים בו בינם לבין עצמם, אבל לא אם אנחנו משתמשים בו? אם כן אז סליחה.
מכונים? בידי מי?
מסתבר, אליבא דה ויקיפדיה, שכשויקיפדיה אומרת "מכונים גם" היא מתכוונת – בידי קוראי התרגום העברי (הישיר, הקלוקל, והמתעלם מעשרות שנים של עברית שגורה בפיהם של עבריים החל מיורדי ים וכלה בחוקרים אקדמאים) של "מוצאים את נמו".
אז אני מתנצל, עידן, אתה לא פושע לשוני, ולא הייתי צריך להניח את האשמה לרגליך, אתה רק מסייע בידיהם של כאלה: ארורה תיהי שפרירה זכאי!!
אגב, גם "שושנונים" הוא כינוי גזעני, אבל פחות מעורר קולרופוביה…
אם הם לא היו מכונים כך קודם, הם בטח מכונים כך עכשיו
אני מנחש שלא קיימים המון דיונים בעברית על זנים ספציפיים של דגים שחיים בשוניות אלמוגים הסמוכות לאוסטרליה, אז אם קוראים להם "דגי ליצן" בדיבוב של שפרירה זכאי לסרט של פיקסאר, סביר שקוראים להם ככה ברוב מכריע של ההתיחסויות אליהם בעברית.
לצערי אתה צודק (בכותרת, אפילו אם לא בתוכן: השם דג ליצן לא היה מקובל לפני שפרירה זכאי) – מעיון קצר באינטרנט נראה שברוב המקרים כתוב "דג ליצן (נמו)" או אזכור אחר של הסרט – וכך תרגום גרוע הרס עוד חלקה טובה.
(גילוי נאות: אני עוסק בצלילה חובבנית מאז שנת 2000, ועוקב מאז בענין אחר האוכלוסיה הגדולה והמגוונת של דגי שושנון בחופי ישראל)
בדיחה חוזרת במוצאים את נמו מתייחסת לכך שבכל מקום אליו מרלין הולך
מבקשים ממנו לספר בדיחה, וזאת משום שעל פי הזן שאליו הוא משתייך חזקה עליו להיות מצחיק. מרלין כמובן, נכשל באופן חרוץ פעם אחר פעם. אתה יכול לחשוב על דרך שבו העניין הזה היה יכול לעבוד אם היו מתייחסים אליו לאורך כל הסרט כשושנון?
"אתה שנון? בוא תספר בדיחה".
(ל"ת)
אבל השם הוא שושנון לא שנון
אז צריך ללכת יותר מסביב ולהוסיף לסצנה (איכשהוא בדיבוב) "היי שושנון, אתה שנון, בוא תספר בדיחה". ואז זה נשמע הרבה יותר מתאמץ לתת לשושנון כינוי של שנון ואז בגלל זה יספר בדיחה.. מאשר להשאיל כינוי באנגלית שגם מתאים לשושנונים הצבעוניים כמו ליצנים, ללמד על הדרך כינוי שקיים ולגלגל עליו את הבדיחה. בקיצור למה לגרד עם יד שמאל את אוזן ימין שיש לך את יד ימין פנוייה.
התירגום היה מצוין ולא הרס כלום
השם של ה"שושנונים" באנגלית הוא "אנמון-פיש". עכשיו בהקשר של הסצנה המדוברת, הדג פונה למרלין שיספר בדיחה:"היי, אתה דג ליצן.. ספר בדיחה", מבינים מהצורה שהוא אומר את זה, שהיי אתה גם מכונה דג-ליצן (באנגלית) אז ספר בדיחה. אז 2 דברים ברורים: 1. גם באנגלית זה כינוי ולא השם הרגיל של הזן, אז זה טוב שהיא תירגמה כינוי לכינוי. והיי נחמד, היא גם השאילה לעיברית כינוי (שאולי לא היה קיים לפני), מאוד מתאים לשושנוננים הצבעוניים כמו ליצנים. 2. לא השם של הזן באנגלית, אלא הכינוי באנגלית מתגלגל כבדיחה, אז למה שהשם של הזן בעיברית יתגלגל כבדיחה?
ופיקסאר יפסיקו עם מפולת הסיקוולים! יוהו!
מקור
"יפסיקו"
אחרי 2019 ייצאו שני סרטים מקוריים בודאות וכרגע יש שני סרטים בשלבים מוקדמים של הפקה שעוד יכולים ליפול, להתעכב או אשכרה להגיע. וגם אז, מדובר רק אחרי ה3 השנים הבאות, לתקופה אולי של 3-4 שנים.
אני ממש בספק שדווקא אחרי ההצלחה של "דורי", החברה בפיקסאר יפסיקו עם המשכים. יכול להיות שתהיה עוד תקופה מקורית משמחת של שלוש שנים (וגם אז, ראה מקרה "הדינוזאור הטוב"), אבל תהיה בטוח שהם יחזרו.
ידעתי שזה יגיע בסופו של דבר...
אנדרו סטאנטון היה חייב להכניס את 'what a wonderful world' של לואיס ארמסטרונג. אחרי כל שירי הג'אז בסרטים הקודמים שלו. תכלס אני שמח שהשיר הזה סוף סוף נמצא בסרט של פיקסאר.
קצב אכילת הפופקורן שלך מוזר.
(ל"ת)
גם אשתי ניטפקה את זה.
אני חושב שמה שמוזר זו ההנחה שפופקורן נאכל בקצב לינארי.
אי אפשר להתאכזב מסרט של פיקסאר
בלי להזכיר את הדינוזאור הטוב. סרט שחוץ מאנימציה מרהיבה היה פשוט רע ומחריד בכל קנה מידה.
זה סרט שגרם לי לטראומה (ולבת שלי) ולנטייה להיזהר ולחשוד מעתה בכל סרט פיקסאר.
קשה לי להסכים איתך
The Good Dinosaur היה בהחלט סרט טוב. היו בו כמה סצנות חזקות וטובות ויש כמה דמויות טובות בסרט הזה. נכון שלא חסרות בעיות בסרט הזה והוא לא משתווה ליצירות המופת הגדולות של פיקסאר, אבל זה לא סרט רע. ודבר שאני כן מסכים עליו הוא שהסרט אינו מתאים לילדים עם כל הסצנות של איתני הטבע הנוראיות וההומור השחור. אבל ללא ספק זה סרט טוב מאד וחזק.
לאחר צפייה נוספת בסרט
הדעה שלי עדיין בתוקף. אבל לאחר צפייה נוספת בסרט אני חושב שהבעיה הגדולה ביותר כאן היא הסיפור. העלילה היא הסיפור הכי נדוש וקלישאתי של התבגרות הגיבור. בסופו של דבר אני חושב שזה הסרט עם העלילה הכי פחות טובה ומקורית של פיקסאר. ולהגנת הסרט, כל רצף הסצנות הנדושות האלו מבוצעות בצורה פשוט מעולה.
ואני רוצה להעלות שאלה לאוויר- אם הסרט הזה היה יוצא בשנות החמישים או השישים, תקופה שבה עלילות כאלו לא היו נחשבות קלישאות, האם הסרט הזה היה הופך לקלסיקה אהובה ומוערכת?
אני מופתע שדווקא הדינוזאור הטוב הוא הסרט הרע
כשמכוניות 2 יצא כבר לפני 5 שנים.
אתה יכול להסביר לי למה כולם שונאים את מכונית 2?
אולי הוא לא שיא החוכמה של פיקסאר אבל הוא גם לא זוועתי
אני יודע שאני בעמדת מיעוט
אבל בעיני פיקסאר לא הוציאו סרט באמת טוב מאז רטטוי. אני באמת לא מצליח להבין את ההתלהבות מלמעלה ומצעצוע של סיפור 3. בעיני אלה סרטים בינוניים להחריד. גם מהקול בראש לא התלהבתי יותר מדי. סרט נחמד, לא יותר.
גם מכעיס אותי שהאולפנים הגדולים לא עושים יותר סרטים באנימציה לא ממוחשבת. זה מרגיש לי שאנחנו נמצאים בתקופה של בינוניות והקהל לא דורש יותר מזה ובגלל זה התעשייה היום נראית כמו שהיא נראית. אני מצטער אם אני נשמע מריר אבל ככה אני מרגיש. וזה חבל לי בתור אחד שאוהב אנימציה אמריקאית.
חמוד לא יותר
סרט מאוד למלמי יחסית לפיקסאר. חמוד, מצחיק, נוגע לפעמים. לא סנציוני.אה, והאנק לשלטון
ביקורת לעניין
קשה למצוא ביקורות לעניין, כאלה שלא מתעסקות בכל השטויות מסביב…ביקורות שאומרות את מה שעבר לי בראש בזמן הצפייה. אז טוב שיש את האתר שלך !
אני זוכרת כמה אהבתי את נמו כשהייתי קטנה. עד היום אני עוברת ליד האקווריום שלו בחנויות-חיות ופולטת צרחות קטנות של "יואו זה נמו!!!!" ו-"איזה חמוד!!!"
והסרט הזה היה פשוט אכזבה.
הוא באמת לא היה סרט רע או גרוע, אבל כמו שאמרת – במקום למצוא את דורי היו צריכים לקרוא לו מוצאים דרכים קלות להרוויח מזומנים.
העלילה הייתה עלובה, הדמויות באמת היו מתוקות אבל בגלל חוסר רציני בעלילה הן קצת נתקעו , ודורי המתוקה שלפי הסרט הקודם היו לה מעט בעיות זכרון, פתאום יש לה בעיות זכרון ברמה ממש חמורה שגורמת לי לחשוב – רגע זה לא סרט ילדים? זה כאילו ממש חמור, חייבים לטפל באיזה איכשהוא!
ובאמת, זה פשוט היה לא הגיוני איך לרגע יש לה בעיית זיכרון ממש חמורה ואז היא פתאום דגה נורמלית ותקינה כמעט לגמרי.
בקיצור, חבל.
תכלס, מאז צעצוע של סיפןר 3 הסרטים שלהם פשוט לא אותה רמה. משהו אחר לגמרי. אני מאשימה בזה את דיסני. הם פשוט השפעה רעה.
תמשיך לכתןב ביקורות:)
מילה טובה על הדיבוב?
כי רוב הזמן אני מתלונן על הדיבוב, אבל לדבב את "Holy carp!" של האנק ל"לקרדה קדושה" היתה הברקה נהדרת.