ביקורת: פולאאוט

סוף העולם יכול להיות גם כיף!

לפני שאתייחס לחסרונותיה ולפני שאדבר על ענייני דיומא כמו עלילה או צילום, אני רוצה לפתוח עם השורה התחתונה: "פולאאוט" היא סדרה ממש, אבל ממש, כיפית. אם אתם סומכים על המילה שלי אני מעניק לכם פטור מהמשך הביקורת. לכו לצפות בה, חבל על כל דקה.

אם בכל זאת אתם זקוקים לשכנוע, אתם כנראה כאלה שלוקחים בערבון מוגבל כל מה שאומרים לכם. ויודעים מה? אני מעריך את זה. באמת. הרי איזו חברה היינו אם האמת הייתה מוכתבת מלמעלה ולא היינו מפקפקים בדבר? לא הייתם רוצים, למשל, לחיות כמו לוסי (אלה פורנל): עלמת חן שנולדה וגדלה כל חייה בתוך מה שנקרא "כספת" (Vault). לא בכספת של בנק כי זה נשמע נורא אלא בבונקר תת-קרקעי עצום, ומספיק שאגיד את המילה "קיבוץ" כדי שתבינו כיצד החיים בו מתנהלים. חברי הכספת הם הצאצאים של מי שנכנסו אליה לפני מאתיים ומשהו שנים כי שואה גרעינית זה למה. מטרתם היא לאייש, ביום מן הימים, את העולם שבחוץ, אלא שקודם צריך לחכות שכל הקרינה הרדיואקטיבית המעיקה הזאת תחלוף.

וזו האמת שלוסי גדלה עמה. אין לה סיבה לחשוב אחרת כי יש לה אחלה חיים. כן, אימה מתה כשהייתה צעירה, אבל מעבר לכך אבא שלה (קייל מקלכלן) הוא מזכיר הקיבוץ וכנראה האדם הנערץ עליה בכל העולם (… המאוד צר שהיא מכירה). יש לה גם אח שהוא, ובכן, בסביבה, והם אוכלים ביחד ארוחות משפחתיות טעימות, ויש טלוויזיה וחיי פנאי והכל אוקי דוקי. אם גם החיים שלכם היו תותים (בעולם פוסט אפוקליפטי או לא) גם אתם כנראה לא הייתם מטילים ספק ביסודות החברה.

אבל המציאות האכזרית מכריחה את לוסי לצאת אל העולם שבחוץ, למסע שיש שיאמרו שהוא טירוף ויש שיאמרו שהוא טירוף מוחלט. לומר שהשממה בעולם של "פולאאוט" מזכירה את השממה של "מקס הזועם" לא תעשה צדק עם "פולאאוט". כן, הנופים ואנשי ה"יצאתי הרגע מפסטיבל מידברן ונדמה לי ששתיתי משהו מפוקפק" שבשניהם זהים, אבל ב"מקס הזועם" לפחות אין מקקים אוכלי בשר באורך מטר, אין את מה שנראה ומתנהג כמו זומבים רק שאסור לקרוא להם זומבים, אין את מה שאני יכול רק להגדיר כדוב קוקאין שעבר דיג'יגדל, ואין עוד שלל יצורים שמוכנים להרוג אתכם בדרכים יצירתיות (עצה ידידותית: אל תיכנסו למים). ואם כל זה לא נשמע כמו כיף (בתור צופים, חשוב להדגיש, לא בתור הדמויות עצמן), אני לא יודע מה כן.

"פולאאוט" מתרחשת ביקום של סדרת משחקי וידאו שאתם ממש לא חייבים לשחק כדי להבין אותה, ועם זאת הסדרה חולקת לא מעט DNA דווקא עם הסדרה הקודמת של מפיקיה, "ווסטוורלד" הי"ד: שתיהן מערבוני מד"ב בעתיד מדכא ובראשן צעירה שמגלה את האמת האכזרית על העולם שסביבה. אלא שבין "ווסטוורלד" ובין "פולאאוט" הבדל פצפצון שישמח את כל מי שלא אהבו את "ווסטוורלד": "פולאאוט" לא לוקחת את עצמה ברצינות. אם תנסו לעקוב אחר כמות הפעמים בה דמויות איבדו איברים או נשחטו באופן המזעזע ביותר שניתן להעלות על הדעת, וזאת על רקע מוזיקה עליזה משנות ה-50, תאבדו את הספירה מהר. ההומור שחור כמו הקפה שלי ואם חלפה סצנה בלי שנתקלתם בבדיחה ויזואלית, כנראה לא הייתם מרוכזים.

וכל זה נכון גם כשהסדרה עוקבת אחרי העולם שלפני הבומים הגדולים, דרך עיניו של קופר האוורד (וולטון גוגינס): שחקן מערבונים שהולך לאיבוד בממסד מושחת אולטרה קפיטליסטי המאיים להמיט חורבן בשם בצע הכסף. ואם זה נשמע לכם כמו ההפך מכיף, בעיקר בימים טעונים כמו אלה שאנחנו נמצאים בהם: בהחלט ייתכן שהסדרה תציף בכם חששות לא נעימים, ואני אומר זאת בעדינות. ולמרות זאת, בעולם של "פולאאוט" דרושה שחיתות ברמה של נבלים מלוני טונס כדי להביא את העולם אל קיצו, כאשר חלק מהרעים פסע מלצעוק "מוהאהאהאהא". ההבדלים בין העולם שלנו לעולם של "פולאאוט" (שגם מושתת על תרבות ואסתטיקה של שנות ה-50, אם תהיתם מדוע יש בה עדיין כוכבי מערבונים) מונעים מ"פולאאוט" להפוך לדוקומנטרי מדכא אך מרהיב על העתיד שאולי מחכה לנו.

ולא ציפיתי פה לפחות ממרהיב בהתחשב באנשי הצוות שרבים מהם הביאו לנו את "ווסטוורלד" (ותגידו עליה מה שתגידו – מעטות הסדרות שנראות טוב כמוה), וכמוה, "פולאאוט" לא נותנת לפריים אחד להתבזבז: הצילום פנומנלי והשממה הפוסט אפוקליפטית אף פעם לא נראתה יפה כל כך במסך הקטן. גם חובבי האקשן והדם שביניכם צפויים לצאת שבעים, אלא אם בגלל חשיפת יתר לזאק סניידר פיתחתם אלרגיה לאקשן בהילוך איטי, ואז בעצם תשכחו מה שאמרתי.

כל זה לא אומר שהסדרה מושלמת. אף סדרה לא מושלמת, ולצערי "פולאאוט" סובלת מבעיה שמשותפת לסדרות רבות בעידן הסטרימינג: פרקים ארוכים מדי. פרק הפתיחה לבדו הוא בן 74 דקות, אך לפחות ג'ונתן נולאן, שביים את שלושת הפרקים הראשונים, שומר על קצב אידיאלי. גרירת הרגליים ניכרת דווקא במחצית השנייה ובעיקר לקראת הסוף – לא באופן שיותיר אתכם מתוסכלים, אך ייתכן שמדי פעם תציצו בשעון.

אולם בהתחשב בכל קווי העלילה שהסדרה מג'נגלת ביניהם, זה כמעט פלא שאף כדור לא נפל: "פולאאוט" מעניינת כשהיא עוקבת אחר הגיבורה שלנו לוסי, היא מעניינת כשהיא עוקבת אחר קופר האוורד והיא גם מעניינת – ובעיקר מבדרת – כשהיא עוקבת אחר מקסימוס: טוראי בארגון צבאי-דתי שחולם להפוך לגיבור בזכות עצמו, אולם דרכו להגשמת החלום רצופה בתקלות מדממות במיוחד.

אך לטעמי, קו העלילה המרתק מכולם הוא דווקא זה שעוקב אחרי אנשי הכספת לאחר שלוסי עזבה. אם לא הייתי יודע אחרת הייתי מאמין שמדובר בסדרה נפרדת לחלוטין משאר "פולאאוט", ולסדרה הזו קוראים "ניתוק". אני צוחק כמובן, זו לא בדיוק אותה עלילה, אבל האבסורד, המתח, הקהילה שלא יודעת מה קורה בעולם שבחוץ ושחיה ועובדת בין אותם המסדרונות, הסודות שנחשפים לאיטם, החיוכים הצבועים של ההנהלה ואפילו השחקן זאק צ'רי שמגלם בערך את אותה דמות בשתי הסדרות – באמת שלא ציפיתי שסדרה המבוססת על משחק וידאו תרגיע את הצורך שיש לי לעונה הבאה של "ניתוק".

מיותר כמובן לציין שאם אתם סולדים מאלימות, "פולאאוט" ממש לא בשבילכם. רגעים מסוימים גרמו אפילו לי לנשוך את השפה התחתונה ולהסיט מבט. חשבתי ששנים של סרטי אימה הותירו אותי אדיש לצפייה בכל סוג של עינוי גופני, אבל אני שמח לגלות שיש עוד דרכים להפתיע אותי.

אבל אם אלימות היא כן כוס התה שלכם אז כך גם "פולאאוט": זו סדרה מהנה, מותחת, אינטליגנטית, מצחיקה ומלאה ברגעים נהדרים ושחקנים נהדרים אף יותר: אלה פורנל מחליקה בטבעיות לתפקיד הילדה-טובה-ירושלים שמוצאת עצמה במה שנראה כמו גיהנום שבו היא מנסה שלא לאבד את הראש, וולטון גוגינס הוא כרגיל הבחור הגזעי ביותר ברדיוס של מאות קילומטרים, ותשמחו גם לדעת שמחכות לכם מספר הופעות אורח מהסוג הטוב (לא שאני מצליח לחשוב על הופעות אורח מהסוג הרע). מי ידע שסוף העולם יכול להיות כזו חוויה?