יש שתי סיבות לכך שנזכרתי ב"The Fall" ("מעבר לכל חלום"). האחת היא שביקשו ממני: במסגרת קמפיין התרומות מהשנה שעברה – שאת החובות שלי לגביו אני משלים מ-א-ו-ד לאט, אבל בסופו של דבר זה יקרה – ביקש מרק ביקורת עליו. בקשה שאני שמח מאוד להיענות לה, כי אני מאוד אוהב את הסרט הזה. אז, הרבה תודה, מרק – על התרומה ועל הבקשה.
הסיבה השניה – שקשורה לראשונה – היא שאני מקרין את הסרט הזה, ביום חמישי הקרוב, בשעה 20:30 בסינמטק הרצליה (וכרטיס עולה 22 ש"ח בלבד!). לפני הסרט, אני אספר קצת על הסיפור שמסביב ליצירתו. ומכיוון שלא הייתי רוצה שתפספסו שוב את הסרט הזה, שלא הוקרן מסחרית בארץ, הייתי רוצה לספר לכם למה באמת כדאי לכם לבוא להקרנה הזאת, ולראות את הסרט הזה על מסך גדול.
אז הנה הסיבה.
"The Fall" הוא סרט יפהפה. בואו נפנה את הנקודה הזאת מהדרך לפני שאנחנו ממשיכים לדבר עליו. בשנים שעברו מאז שיצא, אם מישהו מדבר על הסרט הזה – ואנשים לא מדברים עליו מספיק; זה אחד מהסרטים הכי אנדר-רייטד שאני מכיר – הם בדרך כלל מדברים על כמה שהוא יפה. בכל ביקורת ממוצעת קוראים לסרט הזה מהמם, מסמא-עיניים, מדמיע, משניק ומרטיט מרוב יופי. וזה נכון, אני לרגע לא אטען שלא. זה סרט נורא יפה. הצלם קולין ווטקינסון (שלמרבה הפליאה, זה סרט הקולנוע היחיד שצילם אי פעם. למה, לעזאזל?) יצר מין סיור נשיונל-ג'אוגרפיק בצבעים רוויים בין כמה מהמקומות היפים בעולם. אבל מרוב מחמאות לאיפור ולגיזרה של הסרט, ברוב המקרים הדיון עליו לא מרחיק מעבר לנושא הזה. כאילו חוץ מיופי ויזואלי הוא לא מציע שום דבר. כאילו שדוגמנית-על תצעד אל תוך החדר, וכולם יסתנוורו כל כך מיופיה עד שאף אחד לא יקשיב למה שיש לה להגיד, מתוך הנחה שמי שנראית כל כך טוב חייבת להיות טיפשה. וזאת טעות. כי ב"The Fall" – או "מעבר לכל חלום", לפי השם שתחתיו הוקרן ב-DVD ובטלויזיה בארץ – יש הרבה יותר מתמונות יפות.
בבית חולים שטוף שמש בלוס אנג'לס, שנת 1920 ומשהו, מאושפזת אלכסנדריה, ילדה קטנה, בת לפועלים מהגרים ממזרח אירופה שמדברת רק מעט אנגלית. באגף אחר מאושפז רוי, גבר שניסה להכנס לתעשיית הקולנוע הצעירה בתור פעלולן – אבל כבר בניסיון הראשון שלו לקפוץ מגשר על גבו של סוס, בתפקיד איזה קאובוי, נפל, נפגע בגבו, ועכשיו הוא משותק ולא יודע אם יחזור ללכת אי פעם. לאחר שהם נפגשים במקרה, רוי משכנע את אלכסנדריה להישאר בחברתו, כשהוא מבטיח לספר לה סיפור. סיפור אפי על אהבה ונקמה. סיפור על חבורת הרפתקנים שכוללת שודד, עבד, חבלן, אינדיאני וצ'ארלס דארווין, שמתאחדים כדי למצוא נקמה במושל אודיוס המרושע, ובדרך לרכב על פילים ולחסל עשרות ממשרתי הרשע.
רוי אמנם לא מבטיח במפורש ספורט, סיף, איגרוף, ענקים, מפלצות, מרדפים, ניסים ואהבת אמת – ובשום מקום בסרט לא נאמר המשפט "אתה הרגת את אבי, היכון למות" – אבל הקישור מובן מאליו לכל מי שאי פעם טען שמשהו הוא Inconceivable. ההשוואה ל"הנסיכה הקסומה" מתבקשת: שניהם מספרים סיפורי פנטזיה רומנטית גדולה מהחיים, בתוך סיפור מסגרת שבו מישהו שוכב במיטה, מישהו יושב לידה, ואחד מהם מספר לשני את הסיפור. ההשוואה ל"נסיכה" גם מחמיאה לסרט וגם הורגת אותו, כי היא גורמת לאנשים להקדיש תשומת לב לחלק הלא נכון של הסרט. "The Fall" הוא טוב לפחות כמו "הנסיכה הקסומה" (כן כן, אני ממש אמרתי את זה עכשיו) – אבל למרות הדמיון השטחי, הוא בעצם סרט שונה לחלוטין.
הביקורת המרכזית המושמעת נגד "The Fall" היא שהסיפור המרכזי – הסיפור-בתוך-סיפור, זה הפנטסטי על חבורת השודדים והצ'ארלס דארווין – הוא אידיוטי לגמרי. הצילומים אמנם מאוד יפים, אבל הסיפור הוא קשקוש מוחלט. והם צודקים, המתלוננים, לחלוטין. הסיפור שרוי מספר לאלכסנדריה באמת מקושקש. הדמויות הן חד-מימדיות במקרה הטוב, ומחליפות מניעים והיסטוריות לפי צרכי העלילה. אין שום הגיון פנימי עקבי, העלילה קופצת על פני הגלובוס בלי חוקיות, ובכלל, כל העסק לא נראה כמו סיפור כתוב מראש אלא כמו משהו שמישהו אילתר על המקום.
הסיבה לכך היא שזהו סיפור מאולתר על המקום. רוי, שמספר את הסיפור לאלכסנדריה, לא קורא מתוך ספר שס. מורגנסטרן כתב: הוא ממציא את העלילה תוך כדי סיפור, ומשנה אותו לפי מצב הרוח שלו ולפי הגחמות של אלכסנדריה, לפי מה שהיא מבקשת ומה שהוא מוכן לתת.
כי "The Fall" לא עוסק בשודד שמנסה לנקום במושל אודיוס. הוא עוסק באדם שבור אחד ובילדה קטנה אחת, והיחסים בינהם הסיפור הפנטסטי הוא לא יותר מאילוסטרציה, ודרכו אפשר לראות את מצבו הנפשי של רוי – שמהרגע הראשון, ברור מהו הדבר שמעניין אותו – כפי שהוא משתקף בדמיון של אלכסנדריה.
"סיפור המסגרת" של אולי פחות מנקר עיניים מהסיפור הפנטסטי (אם כי גם הסצינות בבית החולים מצולמות נהדר. ברצינות, ווטקינסון, רק סרט אחד? מה נהיה?!), אבל הוא מקסים לא פחות ואולי יותר, בזכות שני השחקנים האלה. לי פייס, שמגלם את רוי, עושה תפקיד מעולה, אבל הוא מחוויר ונעלם לעומת קטינקה אונטרו, שמגלמת את אלכסנדריה. הטבעיות של השיחות בינהם היא מדהימה, שלא לדבר על החמידות העילאית שמשפריצה הילדה הזאת. הייתי מכתיר את אונטרו כאחת השחקניות-הילדות הטובות ביותר אי פעם, אבל זאת לא האמת. האמת היא שהיא פשוט לא משחקת. רוב האינטראקציות בינה ובין פייס נעשו בלי תסריט. היא והוא ישבו ודיברו, הוא סיפר סיפורים, היא הגיבה, וצוות הצילום היה שם כדי לתעד את זה. לפי דיווחים מההפקה – אני לא יודע, אני לא הייתי שם, אבל זה מה שאומרים – היא אפילו לא ידעה שלי פייס אינו באמת משותק, והופתעה לראות אותו הולך אחרי שהצילומים הסתיימו. במילים אחרות, ההפקה כולה היתה מין מתיחה גדולה, המופע של קטינקה. וזה היה שווה את המאמץ. הסצינות של הילדה הזאת כל כך טבעיות וכל כך משכנעות שבא לחבק אותה כשהיא צוחקת ולהישפך לשלולית כשהיא עצובה, ולהיפך.
עוד נקודה שמפוספסת לעתים קרובות היא שהסרט שאנחנו רואים הוא לא הסיפור שרוי מספר לאלכסנדריה; הוא הסיפור שאלכסנדריה מדמיינת על פי הסיפור של רוי. אלכסנדריה היא ילדה עם ידע מוגבל ומעט אנגלית, ולא את הכל היא מבינה. את הסיפור היא מאכלסת, סטייל "הקוסם מארץ עוץ", באנשים שהיא מכירה; לכן כמעט כל שחקן בסרט מגלם שתי דמויות – אחת במציאות ואחת בדימיון. את האינדיאני – Indian – שעליו מספר רוי, כזה שגר בויגואם, אלכסנדריה מדמיינת כ-indian מסוג אחר, הודי – וכך הוא נראה לאורך כל הסרט.
כמובן, לאלכסנדריה יש דמיון מאוד מפותח, כי היא איכשהו מצליחה לדמיין בפירוט מקומות מדהימים שאותם רוי בכלל לא תיאר. טוב, אוקיי, אולי בכל זאת צריך לחזור לזה לכמה רגעים: הסרט הזה ממש יפה. הבמאי טוען שהסרט צולם כולו בלי שימוש באפקטים ממוחשבים. אני לא בטוח שזה לגמרי נכון: יש בו כמה דברים שנראה בלתי אפשרי לעשות בלי אפקטים. אבל המקומות המופלאים והסוריאליסטיים שמוצגים בו, שגורמים לו להיראות כאילו הוא מתרחש בחלום של אמן פנטזיה, הם דווקא אמיתיים. במקום ליצור עולם פנטזיה וירטואלי, כמו שכולם עושים היום, טארסם בחר לצלם במקומות אמיתיים שנראים פנטסטיים: הסרט צולם ביות רמ-20 לוקיישנים ברחבי העולם – חלקם ידועים יותר (הטאג' מאהל) וחלקם פחות (צ'נד באורי בראג'סטן).
אם הסרט אשם במשהו, זה בהתפעלות מוגזמת מכל המסעות האלה: הרבה זמן מוקדש לסיפור-בתוך-סיפור, כולל פרקים ארוכים שנראה שאין להם באמת תפקיד בעלילה מלבד להיראות מצוין. לזכות הקטעים האלה יש לומר שהם באמת נראים פאקינג מצוין, ויש דרכים הרבה פחות טובות להעביר את הזמן מאשר לשבת מול מראות מופלאים ומרהיבים מרחבי העולם.
ובכל זאת: אפילו אם הסרט היה חסר כל שודדים, חרבות ויריות, אפילו אם הוא היה מתרחש בבית החולים בלבד, הוא עדיין היה נפלא. "The Fall" הוא סרט על סיפורים, על סיפורם של סיפורים, על הצורך בסיפורים, ועל האופן שבו אפשר להשתמש בסיפורים, במילים ובתמונות, כדי להכאיב וכדי לרפא. וזה אחד הסרטים שאני הכי אוהב בעולם.
אני הכרתי את הסרט הזה מכאן:
http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/teamt/oancitizen/brows-held-high/35394-brows-held-high-the-fall
מומלץ מאוד.
לא מומלץ
לפני שרואים את הסרט. הוא משעשע, אבל כמובן מספיילר את הסרט כולו.
התכוונתי לסרט עצמו לא לביקורת.
מסוג הסרטים שרואים ואז הולכים ואומרים לאנשים
"אוקיי תקשיב אל תשאל אותי על הסרט אל תראה טריילרים אל תחפש ב-IMDB אל תעשה שום דבר רק תלך ותראה את זה."
מצטער שאני חוזר על מה שכתבתי בדף הסרט.
אבל אני היחיד כאן שחושב שהילדה הזאת די מעצבנת? כלומר, זאת בהחלט אחת מתצוגות המשחק היותר טבעיות שראיתי של ילדה בגיל הזה. רק שילדים בגיל הזה, אם הם לא שלך, נוטים להיות מעצבנים.
בעניין הזה אני עם הדג
אני אומנם לא מעריץ עצום של הסרט הזה כמו דורון, אבל אם יש משהו שזכור לי זה שהייתי פשוט נפעם מתצוגת המשחק של הילדה. אני ממש זוכר איך הדבר הראשון שעשיתי אחרי שצפיתי בסרט היה לפתוח מחשב ולברר מי השחקנית הזאת.
רק שאתה רואה תצוגת משחק טבעית ואמינה כזו, אתה נזכר בעצם עד כמה המשחק של רוב הילדים- שחקנים מזויף.
זה נכון. הדמויות של הילדים-שחקנים תמיד בוגרות לגילם באופן חריג
אבל זה מה שצריך לפעמים לעשות כדי למנוע מהדמות לדרדר את הדיאלוגים לרמה שאינה ראויה למאכל מבוגר.
אגב, למען הסר ספק - מדובר בסרט נהדר.
והעובדה שהילדה היא לא גאון אה-לה היילי סטיינפילד באומץ אמיתי חיונית לעלילה, כיוון שהמניפולציות שרוי מפעיל עליה די שקופות, וזה גם תורם לבלאגן שנוצר בסיפור הפנימי. היא פשוט הייתה בעיני לפעמים קצת נודניקית.
באשר לדמויות ילדים בוגרות לגילן,
הייתי חייב לשים את הקישור הזה: שיחות עם בתי בת השנתיים
ורק להבהרה – זה אחד הדברים הכי ריאליסטיים (וקורעים מצחוק כמובן) שראיתי לאחרונה.
אני חוזר בי. בצפייה שניה הילדה ריגשה אותי עד סף דמעות
אני אוהב את הסרט הזה יותר מאי פעם.
ביקורת נהדרת!
נהנתי לקרוא. בעיני ביקורת על סרטים ישנים – או סתם כאלו שלא מוקרנים כרגע בקולנוע – רק יוסיפו לאתר. יש כ"כ הרבה קולנוע מדהים שאפשר לדבר עליו שחבל להצטמצם למפת ההפצה בארץ.
מש"א.
ולפני שאני רץ לראות (כנראה שבבית ולא בסינמטק, חבל) רק אומר שתרגיש חופשי להעביר את המיני-הרצאה בסימנטק גם לפה, אם תרצה.
אוף זה יוצא על סמינר גרעין :(
אז אני לא יכול להגיע בחמישי. נשאר לי רק להתפלל להקרנה אחרת, סיכוי קלוש ככל שיהיה.
נשמע נהדר. (ומזכיר מהתיאור קצת את 'סיפורי דגים', דווקא).
סרט מעולה
ייחודי, שאפתני, מרהיב עין ומלא אהבה לאמנות הסיפור והקולנוע.
למרבה הצער, טארזם מעדיף לבזבז את זמנו וכשרונו על סרטים בינוניים ומטה. מאכזב, אבל עדיין יש לי תקווה שהוא יוציא עוד סרט ראוי בעתיד.
מהמם ומהפנט וויזואלית
ובגלל זה שווה לראות אותו.
המשחק (של הדמויות בעולם ה"מציאותי") אכן מצויין, אבל זה לא מצליחים לחפות על סיפור לא כל כך מעניין.
הבמאי הוא זה שעשה את The Cell, שנכון שהוא היה סרט מעפן, אבל הדימויים והצילום שם היו מדהימים.
הטריילר ב-HD (עדיף לא לראות, רק אם אין דרך אחרת לשכנע אתכם):
http://www.youtube.com/watch?v=n3HEE_jTMsg
לעזאזל, זה עשה לי חשק לראות את זה שוב.
אבל
אפילו שזה נשמע כל כך טוב ומצויין (דורון, באמת שאתה משווק אותו נהדר), מה לעשות שאני לא יכול בדיוק להגיע לסינמטקים, לבד, בימי חמישי בערב. באסה. (דשא.)
צריך לפתוח בIMDB אגף מיוחד
לסרטים שהם אנדר-רייטד מטורפים. מסכים לחלוטין שהסרט הזה הוא אחד מהם (שבוע שלם בקשתי מרומניות להגיד באנגלית שהן אוהבות תפוזים). הקטע העצוב הוא שאפשר בקלות לשלוף מהשרוול לפחות עוד 5 סרטים, מקטגוריות שונות, שנכנסים לאגף הזה…
אתה מוכן לפרט?
יצא לי שבוע שעבר לראות גם סרט ממש מדהים מהרבה בחינות אבל מעולם לא שמעתי עליו אפילו קוראים לו "אף אחד לא מושלם" עם יש לך עוד דוגמאות אני ישמח לשמוע
בשמחה
מדובר פה על סרטים שייתכן ולא יפילו אותך מהכסא, אבל לדעתי הם בהחלט לא זוכים להכרה מספקת. כפי שכתבתי למעלה, אני אנסה גם להביא סרטים מקטגוריות שונות:
קומדיה: יורוטריפ – אין לי מושג איך הסרט הזה נכשל בקופות. עד היום כששואלים אותי לאן אני הולך, אני אומר ברלין ומתחיל למלמל בגרמנית.
מתח: Perfume: The Story of a Murderer – (לא סגור על השם בעברית, אז אני לא רוצה להטעות) סרט שעוסק בחושים ומאוד מודע לזה. לא זכורים לי הרבה סרטים שכמעט הצליחו לגרום לך להריח דרך המסך (7 חטאים מישהו?), זה ללא ספק אחד מהם והוא מצולם נפלא.
אימה: From hell – ג'וני דפ בעקבות ג'ק המרטש, בעלילה קצת פחות קלישאתית ובנאלית מבדרך כלל.
הרפתקאות: הרוזן ממונטה כריסטו (2002) – אישית, הסיפור האהוב עלי ביותר ולטעמי התפקיד הטוב ביותר של גיא פירס עד כה. מומלץ בחום.
רומנטי: אהובתי הנצחית – לא לכל אחד, סרט על חייו של בטהובן שלדעתי לא הצליח בגלל שהשוו אותו כל הזמן לאמדאוס (לסרט, לא למלחין). גרי קולמן מעולה והפסקול אפילו יותר.
בונוס! The Frighteners – סתם סרט חביב עם מייקל ג'יי פוקס שיכול להעביר ערב בסבבה.
מקווה שתהנה לפחות מחלקם…
+1 ליורוטריפ
ולמרות שהוא נכשל בקופות, הסרט עבר מפה לאוזן בארץ בצורה די מרשימה, והוא אחד מהסרטים היותר מוכרים של ה2000 ( או לפחות זה הרושם שלי).
אה, והמפחידנים האחרון זה סתם סרט חביב עם מייקל ג'יי פוקס שבויים על ידי פיטר ג'קסון.
( ואני לא ממש תומך ב"ממעמקי הגהנום". הוא חמוד וכאלה אבל לא יצירת מופת בכלל.)
+2 ל"יורוטריפ"
כתלמיד בכתה ט' באותם ימים, אני יכול לציין שכ-ו-ל-נ-ו (דהיינו כל בני הכתה שלי) ראינו אותו מספר פעמים, ועד היום מדי פעם מישהו יכול להתחיל לזמזם את "Scotty Doesn't Know" בחבר'ה שלי והאחרים יצטרפו מיד בשמחה.
כמו כן, cameo היסטרי של מאט דיימון, שניוני אך ורק למערכון "ענן אטלס" המופלא משנה שעברה.
אלף תודות, חוץ מהרוזן (שגם ראיתי) לא שמעתי אפילו על אחד מהם
'בושם' דווקא זוכה ליחס מאוד טוב ולחשיפה די גדולה (140 אלף מצביעים בימד"ב).
והוא הסרט היחיד מהרשימה שלך שראיתי (והוא אכן מצוין). הייתי גם רוצה להוסיף כמה סרטים שלדעתי או שלא מקבלים את היחס המגיע להם או שהם כן אהובים אך לא נחשפו למספיק אנשים :
וידויים – כבר הזכרתי את הסרט הזה פה לפני כמה שנים. סיפור הסרט משונה ביותר אך מאוד מותח ומרתק. דמויות כתובות היטב, פסקול אדיר, אפקטים לא רעים בכלל וצילום מרהיב (ורואים שהוא מבוסס על ספר קומיקס). אחד הסרטים הכי קודרים ויפים שראיתי. ואחד האהובים עליי בכלל. ולמרות שכמעט היה מועמד לאוסקר (הוא הגיע ל-9 הפיינליסטים בסרט הזר) הוא לא מוכר מספיק.
עם הראש בקיר – הסרט שהביא לבמאי הגרמני/תורכי הגאון Fatih Akin את התהילה והפרסום שכל כך מגיעים לו. אחד מסיפורי האהבה האהובים עליי. עשוי ומשוחק ממש טוב, סקסי ויש לו פסקול (השירים, לא המוזיקה) משובח. ממש לא כדאי לפספס.
החיים ביום אחד – את הסרט ניתן לראות ביוטיוב בחינם ובאופן חוקי ואני מאוד ממליץ לכם לעשות זאת. חוויה כל כך שונה מכל מה שהיה לי עד אז. מרגיש כמו מסע אחד גדול ברחבי כדור הארץ. סרט כל כך יפה וכל כך אנושי שקשה לי לא למחות דמעה או שתיים לקראת סופו.
הארי פוטר ומסדר עוף החול – בדיוק סיימתי (סוג של) מרתון סרטי הארי פוטר (ארבעה סרטים ברצף. ישנתי כמה שעות, ואז עוד ארבעה ברצף) ואני עדיין מתלבט בינו לבין 'האסיר מאזקבאן' לתואר הסרט האהוב עליי בסדרה בזמן שכול העולם מסכים שהוא דווקא הכי פחות טוב (באמת? אפילו הראשון יותר טוב!?). הסרט הראשון שבו אני לא שונא את הארי (בגלל תשומת הלב המעצבנת שהוא מקבל תמיד) והיחידי שאין בו כל כך הרבה צירופי מקרים (וכשרואים אותם ברצף מבינים עד כמה מגוחכת כמות צירופי המקרים בסדרה הזאת). ולמרות שהוא לא קיבל מועמדויות לאוסקר הוא הסרט הכי יפה בסדרה. מזמן לא התלהבתי מעיצוב תפאורה כמו שהתלהבתי בסרט הזה, והצילום המאוד צבעוני (הרבה כחול והרבה צהוב, בעיקר) טוב יותר אפילו מזה של השישי (הכל כך, כל כך לבן). שלא לדבר על לונה, אמברידג', סצינת האקשן הכי טובה בסדרה, הפסקול והעובדה שמדובר באחד הסרטים הכי מדכאים אי פעם (שזו מחמאה ענקית, כמובן).
Love Exposure – אורך קצת יותר מארבע שעות וכל שנייה שם שווה את המאמץ. עלילה כל כך מופרכת וקורעת מצחוק שיכולה גם להיות מעוררת הזדהות ואנושית כשצריך. הקצב של הסרט מדהים ולמרות האורך כמעט ואין סצינה שבה אין התפתחות עלילתית כלשהי. כל כך הרבה דברים קורים בסרט הזה!
הכוונה הייתה להרחיב על עוד כמה סרטים כמו 'My Date With Drew' (סרט כל כך מתוק, משעשע ומעורר הזדהות אפילו. אין לי מושג על מה קוטלים אותו), 'מדע השינה' (הסרט האהוב עליי של גונדרי. הרבה יותר מקסים ויזואלית ומרגש מ'שמש נצחית'), 'סיפור ארץ-ים' (הסרט הכי שנוא של ג'יבלי הוא דווקא אחד הכי יפים והאהובים עליי שלהם), 'NINE' (השירים אדירים, מבוצעים נהדר והעלילה סובבת סביב במאי קולנוע. לא צריך יותר) ו">" alt="" width="" height="" />' alt='!אוף!' class='wp-smiley' /> לכתבה הזאת (חשבתי להעביר את זה ל'קצרצרים' ובסוף ויתרתי. אם בכל זאת הייתי צריך, מצטער).
אני חושב שיש כאן הגדרות שונות לאנדרייטד
אם הרשימה של המצליף היא של סרטים מאוד חביבים שנקטלו שלא בצדק, שלך זה יותר סרטים ממש נהדרים אבל לא מוכרים מספיק. לא ראיתי את כל הסרטים ברשימה שלך, אבל אני רואה שלחלקם יש ציונים מצוינים בימד"ב, "מרי ומקס" לדוגמא מחזיק במקום מאוד מכובד בטופ 250 וקיבל ביקורות משבחות (95 בעגבניות). אני מגדיר אנדרייטד יותר בכיוון של הרשימה הראשונה, אבל חושב שרשימות כמו שלך יכול להיות יותר מעניין לקרוא.
תודה.
ציינתי בהודעה שלי (שורה שנייה) שאני מתייחס גם (ובעצם, בעיקר) לסרטים "שהם כן אהובים אך לא נחשפו למספיק אנשים". אני יודע ש-underrated לא לגמרי מתאים אבל כשייצרתי את הרשימה בימד'ב (רק עכשיו עשיתי זאת) לא הצלחתי לחשוב על שם מוצלח יותר. כשיהיה לי, אני אחליף.
פספסתי את זה.
(ל"ת)
החיים ביום אחד
פתחתי, וחשבתי, רעיון נחמד, אבל אין מצב שזה יחזיק סרט שלם.
אבל זה החזיק.
ראיתי עד הסוף וזה היה פשוט כיף. ומרגש, ומרתק.
תודה!
התגובה שלך גרמה לי לרצות לחזור ולצפות
שוב בכמה קטעים מהסרט, ומבלי שהתכוונתי מצאתי את עצמי רואה אותו במלואו.
האופטימיות ואהבת האנוש שלו כל כך מדבקת. והוא גם עשוי כל כך טוב. הצילום כל כך מדהים עם כמה וכמה שוטים עוצרי נשימה פשוט שקשה להאמין שאף אחד מהצלמים הוא לא באמת צלם הוליוודי מקצועי. ולמרות שהחומרים מהן נעשה הסרט מפוזרים ולא ממש קשורים אחד לשני העריכה הפנטסטית והפסקול הגאוני של הארי גריגסון-ויליאמס ומאת'יו הרברט מצליחים לחבר ולקשור את הכל לכדי יחידה אחת שלמה ומושלמת.
אני חייב להגיד גם כמה מילים על עריכת הסאונד בסרט. הרבה אפקטים קוליים נוספים פה ושם, הרבה רגעים שהסאונד הוא על-mute וגם כאלה שבהם הסאונד מסצינה אחת נשמע ברקע של אחרת מצליחים, לדעתי, להעצים את הרגשות המובעים באותן סצינות לפעמים עד כדי סימור שיער. ורק לעתים רחוקות יוצא לי להתפעל מהעבודה על הסאונד בסרט כלשהו.
סביר להניח שאהבתי לסרט קשורה גם להתמכרות שלי לטיולים כי הוא בהחלט מרגיש, כפי שאמרתי מקודם, כמו טיול אחד גדול ושמח (אך גם כואב, מרגש, נוסטלגי ומאוד אינפורמטיבי. כמו כל טיול טוב באמת) ברחבי כדור הארץ.
יש גם הרבה רגעים מרגשים שבסרטים אחרים היו נחשבים למניפולציות זולות שכן עובדים בסרט הזה (בעיקר בשל היותו דוקומנטרי והדמויות בו אינן פיקציות), הרבה רגעים מתוקים (מעוררי 'Awww', כאלה) שעושים חשק ללכת לתת חיבוק גדול לכל האנשים שעל המסך, הוא מצחיק ומשעשע לפעמים, אבל הוא בעיקר עושה לי כל כך טוב על הלב. וכשאני ממש מדוכא הוא מחזיר לי את האופטומיות ושמחת החיים מחדש.
Faith in humanity restored.
הרוזן ממונטה כריסטו
הוא בין הסרטים הגרועים שראיתי, ולו בגלל שהוא לוקח עלילה מיסטית של נקמה שגובלת בטירוף, של ספר מופתי, והופך אותו לדרמת הלשנה תקופתית זולה. סרט נוראי. גם גאי פירס היה טוב בהרבה בממנטו וכמעט כל תפקיד אחר שלו שראיתי…
אם אתה מחפש סרטים שדורגו ע"י מס' קטן יחסית של משתמשי IMDB אבל דורגו גבוה, אתה יכול להשתמש בחיפוש המתקדם ולמקד את החיפוש לטווח מסוים של מס' מדרגים. הנה דוגמא.
אם אתה מעוניין בדעות אישיות, אתה יכול לסרוק את הרשימות של IMDB באמצעות גוגל.
מאז שראיתי את הסרט הזה,
אהבתי אותו באופן שלא יכולתי לתאר במילים. הביקורת הזו היא בדיוק הדעה שלי על הסרט, אז תודה על זה.
ועד היום כשאני שומעת מישהו אומר שלא הבין משהו, אני חושבת לעצמי,
!You didn't understand it? You didn't understand it. It's not for you
רשימת הזוכים
רד, מה דעתך על שבאתר יופיע במקום כלשהו (אפילו באחת הקטגוריות) רשימה של כל הסרטים שזכו בדג הזהב, או אולי רשימה של לינקים לכל הכתבות סיכום שנה?
תמיד אני מחפש אותם במיוחד כדי לחפש סרטים מעניינים שלא ראיתי וחבל שאין דרך קלה לראות הכל!
אתה כל כך צודק.
(ל"ת)
אני עשיתי בימד"ב
רשימה של הסרטים שזכו בפרס דג הזהב ל'סרט השנה'. הנה היא:
http://www.imdb.com/list/vvxo7GYqaVI/
פששש. יפה
אבל אני מקווה שגם כאן תהיה רשימה נוחה בקרוב.
3 סרטים שם מ-2006.
זה מצחיק.
מסכים, ומוסיף-
לעשות כמו בimdb, רק עם דג הזהב וכו'-לסמן בדפי הסרט עצמם 'זוכה פרס דג הזהב לX בשנת Y'.
להתחיל עם הזוכים של הסרט, ולאט לאט להתקדם.
ומה עם סצנת הפתיחה?
ללא ספק סרט מעורר במספר רבדים. חשבתי להוסיף שסצנת הפתיחה היא הומאז׳ יפייפה לקולנוע של תחילת המאה. מ״שביתה״ ועד ״שוד הרכבות הגדול״. ובטהובן. ללא ספק סרט אהוב.
תחרות פתיחונים
עדיין לא ראיתי את הסרט אבל הצצתי עכשיו רק בפתיח שלו.
http://www.youtube.com/watch?v=QhARR-zmTCE
דורון – לדעתי אפשר לעשות ספיישל פתיחונים או אפילו להוסיף לסיכום השנה את קטגוריית פתיח השנה…
(אני די שונא את הכתיבה שלי. אז אני בטוח לא עושה עם יצירת המופת הזאת צדק. ובכל זאת, הייתי חייב לכתוב משהו).
על הסרט שמעתי לראשונה (ביחד עם רוב גולשי האתר, אני מניח) כאשר רד פיש העניק לו את דג הזהב כסרט הטוב ביותר של 2008 (בארה"ב הסרט יצא בכלל ב-2006). הבחירה שלו אז הפתיעה מאוד, שכן לא שמעתי על הסרט באף מקום עד אז, ואין לכם מושג כמה שאני שמח שמכל הסרטים רד בחר דווקא בו.
העלילה של הסרט פשוטה מאוד ולא מדהימה או מיוחדת כל כך אך כתובה נהדר. התסריט משלב בין שני הסיפורים (הפעלולן והסיפור שהוא מספר לילדה) בצורה יפהפייה, מציג דמויות חביבות ביותר ואף מוציא פרצי צחוק לעתים קרובות מאוד (הסרט מבוסס, אגב, על הסרט הבולגרי משנת 81' בעל השם "Yo ho ho"). אבל התסריט הוא עדיין החלק החלש ביותר פה, הוא אינו מרגש במיוחד, הדמויות לא כל כך מקוריות והסיפור לא באמת מותח. אני לא אומר שהסרט אינו מרגש, שהדמויות בו לא כל כך מקוריות ושהסיפור לא מותח. כי הוא כן. אבל לא בזכות התסריט. זה טרסם.
מבחינה חזותית מעטים הסרטים שיכולים להשתוות לסרט הזה. הלוקיישנים (שהוא צולם ב-18 מדינות כבר אמרנו?), העיצוב המופרע של התלבושות והתפאורה כולם מוקפדים ועובדים ביחד באופן מושלם. הם צבעוניים, מרהיבים ומצולמים ביעילות מרובה. רואים השפעה רבה מ"ברקה" פה ושם. ומי שאהב את עיצוב התלבושות בסרטיו האחרים של טרסם ימצא שעיצוביה הכי טובים של איקו אישיוקה (ז"ל) נמצאים כאן. את הסרט אתם חייבים לראות באיכות הכי טובה שתוכלו להשיג, על המסך הכי גדול שברשותכם ועם מגבירי הקול הכי איכותיים בבית (במילים אחרונות בהקרנה שדורון עורך). כי הוא עד כדי כך יפה. הוא מאוד-מאוד יפה. הוא כל כך יפה שהייתי מוכן לראות אותו ב-mute ועדיין ליהנות להתענג על כל פריים ופריים.
המשחק הוא, כמו כל דבר אחר בסרט, משובח. זה גם קשור לליהוקים, כל שחקן מלוהק לתפקיד המתאים לו כל כך שאני לא מצליח לדמיין אותו בשום תפקיד אחר (ואכן, כשראיתי עוד סרטים עם ליאו ביל למשל, זה הפריע). הגדולים באמת הם צמד השחקנים הראשיים, לי פייס שהעביר את דמות האדם ההרוס נפשית באופן מעורר הזדהות וכואב למדי. משהו בעיניו האדומות ומנופחות מבכי עושה לי עצוב. וכמובן היהלום שבכתר – קטינקה אונטרו. תצוגת המשחק הכי משובחת של ילד/ה קטן/ה שראיתי אי פעם. היא כל כך חמודה וכל כך מוצלחת בתפקיד! אז נכון שהיוצרים השתמשו בהתחלה בכמה טריקים (מאוד אמיץ מצידם, אגב) בשביל להוציא ממנה את זה אבל זה היה רק לסצינות בודדות. בחלק לא מבוטל מהזמן זאת הייתה היא. והיא הייתה מושלמת.
לי פייס וקטינקה גם נהדרים ביחד. הכימיה ביניהם נפלאה והדיאלוגים זורמים כל כך טוב שלא רציתי שיפסיקו לדבר. ואני אף פעם לא מצאתי ילדים קטנים (בגיל של קטינקה, כלומר) מעצבנים במיוחד. הם הרבה יותר חמודים.
שניים מהאספקטים האחראים לגדולתו של הסרט, לדעתי, הם העריכה ועריכת הסאונד. טארסם מצליח לגרום לסצינות פשוטת למדי להיות חוויה רגשית מאוד חזקה, הקצב של כל אחת ואחת מהסצינות גובל בשלמות והסאונד שמשלב את הדיאלוגים עם הרבה אפקטים קוליים ומוזיקה נהדרת מספק חוויה קולית יוצאת מן הכלל שמשדרגת את הסרט פלאים. כמו כן מופיעות להן פה ושם כמה הברקות בימוי קטנות כמו שיר הרקע בקטע הבא. או (זהירות ספוילרים) כל הסיקוונס הזה (הדקה הקולנועית הכי אהובה עליי. ואולי לא רק קולנועית, בעצם).
החוויה לא מושלמת. התסריט לא חזק והעלילה לא מורכבת מספיק בשביל זה. ובכל זאת זוהי חוויה מאוד מפעימה, מאוד חזקה, לעתים מרגשת, לעתים מצחיקה אבל בעיקר זכירה. כזו שמשאירה רגשות שלא עוזבים אותך גם הרבה זמן אחרי הצפייה. ושעובדת גם בצפיות חוזרות (ובכל פעם יותר מהקודמת, אפילו).
ומה שנאמר בביקורת נכון. בקטעי מאחורי הקלעים ניתן לראות שצוות ההפקה באמת גרם לילדה לחשוב שלי פייס הוא נכה (והיא אכן הופתעה לראותו קם והולך פתאום) שקוראים לו רוי והדיאלוגים אתו היו מאולתרים. אך זה נכון רק לגבי הסצינות שלהם על המיטה. הילדה גם מופיעה בכל כך הרבה סצינות אחרות וכל כך טובה בהן שחייבים לתת לה קרדיט על הופעתה.
זכויות יוצרים
הי אני יודע שהסיכויים שתקרא את זה נמוכים בגלל הזמן שאני מפרסם את התגובה,
בכל מקרה ראיתי את הסרט לאחרונה וסקרן אותי מאוד לאיזה סיקוונס התכוונת בדיוק ? (הסרטון ירד מיוטיוב)
אם כבר מדברים על השפעות
יש דמיון רב בין האסתטיקה של "the fall" (והסרטים של טארזם באופן כללי) לזו של "טיטוס" מ-99'.
http://www.youtube.com/watch?v=-snslXbUv7I
נשמע טוב.
בהתחלה חשבתי- הו, הנה עוד סרט שאני ממש חייבת לראות מתישהו. ואז אמרת לי פייס והמתישהו הזה הפך לבהקדם האפשרי. אני יודעת שאני לא אצליח, אבל בחורה יכולה לחלום.
תודה על הביקורת!
אחרי 2 שורות ראשונות הפסקתי לקרוא והלכתי לראות את הסרט, ואח"כ שבתי לקרוא, ואני רוצה להגיד תודה רבה, הודות לביקורת שגרמה לי ללכת לראות את הסרט הסופ"ש שלי היה נפלא :)
סרט מקסים ומומלץ לכולם!
וואוו.
ראיתי את הסרט לראשונה בפסטיבל אייקון 2008 נדמה לי?
נכנסתי בלי הרבה הכנה, יצאתי מטולטל והמום ושכחתי את שם הסרט! מאז אני מחפש אותו בנרות… זכרתי רק שהשם העברי הוא מעבר לכל משהו. עכשיו אני רק צריך לראות אותו שוב כדי שיפסיק לרדוף אותי
אני אמנם רואה את הסרט באיחור קל
אבל- וואו. הויזואליה פשוט מעולם אחר (ואני מאוהב בקאט שאחרי הקלוז-אפ על ראש הנזיר. גאונות) והמשחק של לי פייס ושל קטינקה נע בין ממיס לבבות לשובר לבבות.
אחד הסרטים היותר טובים שראיתי לאחרונה, by far.