במקור: The Exorcism of Emily Rose
במאי: סקוט דריקסון
תסריט: סקוט דריקסון, פול האריס בורדמן
שחקנים: לורה ליני, טום ווילקינסון, ג'ניפר קרפנטר, קמפבל סקוט
מאז עליית המדע המודרני, הדת נמצאת במגננה, והמונופול שהיה לה בעבר על הסברים לתופעות החיים סבל כרסום, בין אם באמינות ובין אם מדובר בהוכחות "פיזיות". סחור סחור הם הולכים, זה מול זו: אחת אומרת "זו רוח רפאים", שני עונה בזלזול "זה סנו פותח סתימות". אחד מאבחן אפילפסיה, ואחרת מסבירה ברצינות אין קץ שהמדובר בדיבוק. לתוך העימות המתמשך הזה נקלעה, לגמרי במקרה, אמילי רוז בת ה-19, שהגיעה לקולג' מבית קתולי אדוק בעיירה קטנה. זמן מה לאחר תחילת לימודיה, הפכה הנערה האופטימית הזו ליצור מדוכדך ומפוחד. ועכשיו היא מתה. ומי שמואשם בהריגתה הוא הכומר שלה – האב מור (טום ווילקינסון), שביצע בה טקס גירוש שדים.
האב מור הוא יצור מוזר. הוא כמעט אינו זז בתא הכלא שלו, ומסביר בקול קודר, חזור והסבר, שאינו מתעניין בזוטות כמו עסקת טיעון. הוא רוצה להעיד במשפט, ולספר את הסיפור האמיתי של אמילי. ארין ברונר (לורה ליני, 'מיסטיק ריבר', 'מישהו לסמוך עליו'), עורכת הדין שהוצמדה לו בעל כורחה, מייצגת יותר את ראשי הכנסיה, שמשלמים עבור ההגנה, מאשר את האב מור עצמו. כבר בהתחלה היא טורחת להודיע לו שאין לה שום מניעים אידיאולוגיים – היא אתאיסטית ועושה את זה בשביל הקידום בעבודה – ושראשי הכנסיה אינם מוכנים שהוא יעלה לדוכן העדים כדי לספר סיפורי סבתא על שדים ורוחות. עורך הדין מטעם התביעה הוא אית'ן תומס, ביג-שוט בפני עצמו וקתולי, מה שמקנה נקודות יתרון לתביעה. מה, בימינו אפילו הקתולים לא מאמינים בדיבוקים. עבור תומס, התשובה ברורה: הפרדה בין דת ומדידה. מה שאינו מדעי, מוכח ורציונלי – אין לו מקום בבית המשפט. גם אם לא תמיד הוא מסוגל לענות לארין ברונר בהיגיון, הוא יודע שהוא צודק ושמה שהוא אומר הוא עובדה. נקודה.
מה שקורה מכאן ואילך הוא לא בדיוק דרמת בית משפט, וגם לא בדיוק סרט מתח. כל אחד מעורכי הדין מתשאל עדים ומנסה להוכיח כי הצדק עימו. תוך כדי תחקור, מחזירים אותנו העדים אל קטעי פלאשבק רלוונטיים, הממחישים את שעבר על אמילי רוז. אלא שגם מה שנדמה כעובדות משתמע לשתי פנים, וכל אחד מהצדדים מציג את הנערה כפי שנוח לו לראותה. מה שההגנה מגדירה כשדים, מוסבר על ידי התביעה כאפילפסיה, מלווה בהזיות פסיכוטיות שנגרמו ממחלת נפש. גם פצעים, כתמים ועיוותים מסבירה התביעה בדרך ה"נורמלית". אי לכך, הסרט נע תמידית על הגבול שבין שני העולמות – הדתי מול המדעי.
למעשה, משפחתה של אמילי רוז לא נמנעה כליל מטיפול רפואי – זה היה הפתרון הראשון בו בחרה. רק לאחר זמן מה פנתה אמילי, ומשפחתה עמה, לטיפול הדתי. הסרט מראה אותה כשהיא כובשת, אך בעיקר מיואשת – היא שם לאורך כל הסרט. פורחת, או רוב הזמן בורחת – והסרט איתה. כדי להעמיק את המתח שבין האמונה הדתית למדעית, פוקדים את עורכת הדין ברונר אירועים מוזרים – קולות והמהומים, וריח שרוף. שוב האב מור מסביר אותם בדרכו וברונר מטילה ספק, ושוב עלינו להחליט: צירוף מקרים או לא? בתחילה נראה ש'השדים של אמילי' מקפיד לשמור על משחקי החתול והעכבר האלה, באמצעות מסירה סלקטיבית של מידע. הסרט מושך לכיוון אמת מסוימת, ומיד אחר כך מגיעה סצינה שמוכיחה שאפשר גם אחרת. ואולם, עם הזמן, הסרט נוטש את האיזון הקדוש, ונוטה יותר ויותר לתמוך בצד מסוים – לאו דווקא מתוך אכפתיות או ניסיון להטפה בזכותו, כמו מתוך שיקול קר של יומרה ל"חתרנות".
כאמור, עיקר המתח נובע מההבדלים שמספקות שתי הגישות השונות למה שקורה לאמילי עצמה, ומהדרמה המתחוללת בבית המשפט – איך זה ייגמר, והאם יורשע הכומר או לא. אך הסרט לא מסתפק בכך, ומעבה את סצינות הפלאשבק באמצעות רגעי אימה. כלומר, אם אתם מאלה שנרתעים מפרצופים נוזלים או מעוותים, או מריחופן האקראי של ישויות אופל ערטילאיות. 'השדים של אמילי' לא מנסה להביא מגוון שדים ומפלצות, אלא מסתפק בגישה של רב הנסתר על הגלוי. קולות רועמים, דמויות מוצללות במרחק, ומבטים מאיימים לקינוח. אותי זה לא הפחיד במובן של "אמאל'ה! הצילו!", אבל גם אני גם לא יכולה להגיד שישבתי על מושבי בשלווה אין קץ.
ג'ניפר קרפנטר, שעד היום לא עשתה שום דבר חשוב, מגלמת להפליא את דמותה של נערת הכפר המעורערת. היא נשרכת, קופאת על מקומה באימה, פוערת פיה, מתעוותת, מתגלגלת, קופצת, שורטת, צורחת ומקללת בקול עבה ובשפות שפסו מן העולם. לא הייתם רוצים להיות בקרבתה כשזה קורה לה, גם לא אם היא סתם אפילפטית. אולי זה אופי התפקיד שלה, אבל היא מרשימה הרבה יותר מטום ווילקינסון ולורה ליני, שנאלצים להסתפק בדמויות הדורשות המון איפוק, ומקסימום איזו הבעה מוטרדת פה ושם.
הסרט מתהדר בכתובית שהפכה כבר לכמעט הכרחית בסרטים ממין זה, "מבוסס על סיפור אמיתי". לפחות התרגום לעברית מעדן את המשפט ל"בהשראת אירועים אמיתיים", שכן, אם לשים את הקלפים על השולחן, לנערה ה"אמיתית" לא קראו אמילי רוז, היא היתה גרמניה, המקרה שלה התרחש בשנות ה-70, ובכלל, הדמיון בינו לבין מה שמתרחש בסרט שטחי בלבד. לא שזה אמור לשנות – הסרט מהנה, עם או בלי אירועים אמיתיים, וכל עוד תזכרו שחציו מוקדש לאווירה האפרורית של בית המשפט, אין לכם מה לדאוג.
- האתר הרשמי
- לורה ליני
- אנליז מישל – הסיפור האמיתי
- גירוש שדים
- גירוש שדים – המדריך לספקן
- גירוש שדים בישראל
- דמונולוגיה יהודית
- קתולים
- וונדה, מגרשת שדים פסיכותרפית
- כישופים
- השטן על שיריון צב
אולי אפרסם תגובה ארוכה יותר מאוחר יותר
אבל בסרט אומרים במפורש שאית'ן תומס אינו קתולי אלא methodist, אני חושב. כשהתשובה שנותנים לזה היא close enough
הומ. דווקא לי היה זכור שאמרו שהוא קתולי.
ועורכת הדין לא אתאיסטית.
היא אגנוסטית, שזה מתאים יותר לרוח הסרט.
בתחילת הסרט היא העידה על עצמה שהיא אתאיסטית.
עם התקדמות הסרט, הכומר טען – והוכיח לה – שהיא אגנוסטית.
ראיתי את הסרט כרגע
אני די בטוחה שבפגישה הראשונה שלהם היא אומרת שהיא אגנוסטית. לא זכור לי שהכומר ניסה לשכנע אותה שהיא לא.
ליתר דיוק
היא אומרת משהו כמו "אני חושבת שאני אגנוסטית, אני לא יודעת" והוא עונה משהו כמו "אם את לא יודעת, אז זה מה שאת".
וואו
אני חושבת שזו פעם ראשונה שאני כותבת משהו מהזכרון באתר הזה – ולא טועה!
זה יהיה כל כך אירוני אם יתברר
שזה כבר קרה פעם בעבר, אבל שכחת.
הניטפוק: שובו של בנו של ההמשך II
"עורכת שהדין" זה עורכת דין שמאיימת להתפוצץ אם היא תפסיק?
ומשהו במשפט "כלומר, אם אתם מאלה שנרתעים מפרצופים נוזלים או מעוותים, או מריחופן האקראי של ישויות אופל ערטילאיות" לא ברור – הוא נראה כאילו סופו נקטע. האם זאת סתם עייפות, או שמא יישות מעולם המתים שנכנסה בכותבת?
נקמתה של הרוח
תפסיק = תפסיד
תן לי לנסח את זה אחרת:
הסרט הזה יפחיד את מי שפחדו ב'הצלצול'.
גם שם היו פרצופים מעוותים או כאלה שבוצע בהם מעשה דאלי, וגם שם היו כל מיני ישויות שלחששו ("7 Days") או הביטו ברקע (למשל, סמארה שמביטה מהמראה).
זה נכון ולא נכון..
אני פחדתי מאוד בצלצול.. ובשדים של אמלי צחקתי כל הסרט…ודרך אגב מי שמחפש קומדיות שילך לשדים של אמי… סרט מצחיק…
תנו לי לנחש...(???)
הסרט בוחר בדרך המדעית, נכון? בדרך-כלל סרטים מהסוג הזה בוחרים בדרך העל-טבעית כדי להיות מעניינים ורומנטיים יותר, והסרט הזה אומר "בולשיט, אנחנו הגיוניים וריאליסטיים", כן?
למרבה הצער, לא.
"בזמן האחרון"? מתי הוצגו האנשים הרציונליים בצורה חיובית? בכלל, גם כשאנשי מדע מוצגים בצורה חיובית, לרוב זה בתור ווירדוז ש"מצליחים בכל זאת" או בתור דמויות ש"מדביקים" להן דוקטורט באיזה מקצוע מדעי כדי לעשות רושם ("מי שקראת לה 'כוסית אחושרמוטה', אדוני, היא ד"ר לפיזיקה גרעינית"), אבל הוא לא ממש מתבטא באופי שלהם.
על "מי שקראת לה 'כוסית אחושרמוטה', אדוני, היא ד"ר לפיזיקה גרעינית".
הוא לא צחק. הד''ר היא כריסטמס ג'ונס,
מ'למות ביום אחר', ומכאן לא קשה לנחש שמי שהתייחס אליה ככוסית הוא מר בונד. ג'יימס בונד.
איך אומרים כוסית אחושרמוטה במבטא בריטי?
אני חושבת שהתכוונת ל''העולם אינו מספיק''
למרבה הצער, לא.
הכוונה היא למגמה כללית הקיימת בסרטים האמריקאים בימים אלה המישרת קו עם הגישה הבושניקית בתחומים שונים. כך למשל שנאת הזרים בסרט הטיסה שהתייחסתי אליה בביקורת לסרט זה או דרך הצגת המובטלים השובתים בסינדרלה מן. כמה שצריך עכשיו במאי כמו מייקל מור.
קוצו של יוד
בעקבות "האורגזמה של אמי", חשבתי בהתחלה שמדובר ב-"השדיים של אמילי".
מעניין האם בכוונה לא קראו לסרט בארץ "גירוש השדים של אמילי" בכדי לעודד את הטעות הזאת.
קוצו של יוד
אני בספק אם זו הסיבה, גם אם היא משעשעת למדי .
הקרא לעצמך בקול את הכותרת שנתת: "גירוש השדים של אמילי".
זה לא נשמע לך מאולץ יותר מ"השדים של אמילי"?
למעשה, בעיני, זה תרגום מוצלח למדי לשם הסרט.
קוצו של יוד
"גירוש שדים" זה הרבה יותר מדויק מ"שדים" סתם.
"גירוש שדים" מבהיר שמדובר פה על דיבוק, ואילו "שדים" לאו דוקא מחייב דיבוק.
איחוז, לא דיבוק
דיבוק הוא הגרסה היהודית, הספציפית, לתופעה הרחבה יותר של איחוז (possesion)
אתה לא היחיד שתהה
כתבה מספר 2998
סוג של דרמה?!
ברמה העקרונית, לא הייתי מגדירה את הסרט כ"טוב" או "לא טוב".
זה יותר נוטה לסרט ש"בא לספר סיפור המבוסס על מקרה אמיתי" בהשראת הליכי המשפט עצמו.
הסרט בינוני למדיי – שכן הוא אינו מפחיד, אינו דרמתי או מותח אלא פשוט מעביר צמרמורת קלה פה ושם.
בימוי המצלמה פשוט מגוחך, היו שם טעויות מאוד משעשעות ויחד עם זאת הבימוי כולו היה נתון לשיפורים.
אני חושבת שהשחקנים דווקא היו טובים, אבל האווירה של הסרט יבשה ואפורה מכדי להוכיח זאת.
התסריט עצמו היה יותר טוב, אהבתי את הרעיון של "נסתר מול גלוי" תוך השארת שיקול הדעת בנושא המדובר לצופה עצמו. התסריט נישאר אובייקטיבי ולשני פנים שכן הוא שם את המדע אל מול הדת וקובע כי שום דבר אינו חד משמעי.
סך הכל ובשורה הסופית ללא הסברים מיותרים, מומלץ לראות בבית- לא מעבר לכך. :)
יש הגבלת גיל?
מאיזה?
המקרה האמיתי
תסתכל בלינקים למעלה
גדול!
כללי.
אתה צריך לכתוב יותר.
אוף טופיק (בערך)
(אמנם עד מס' 20 יש רק כתבה אחת, אבל משם ואילך זה כבר רציף, אז נראה לי שאפשר להגיד-)
מזל טוב על כתבה 3K !
האם סרט זה בהגבלת גיל?
כן
הסרט מוגבל לגיל 16 ומעלה.
נראה לי שבחיפה לא שמעו על זה
הייתי אתמול בהקרנה ברב-חן (מרכז הקונגרסים). האולם המה מילדים ונוער. כמובן שזה הסרט הכי לא נכון לראות באולם הומה ילדים ונוער. כמה רעש. כמה צעקות ודיבורים, ומילא דיבורים, אבל כל-כך נבובים ומטומטמים… וכל קטע פסאודו-אימתי הוביל לצרחות וצחוקים קולניים. כמה נורא.
האימה האמיתית היתה באולם. לא על הבד.
זה לא עניין חיפאי דווקא.
ברוב בתי הקולנוע בארץ לא שמים על הגבלות הגיל, וברוב המקומות אפילו לא טורחים לפרסם אותן.
חברה! ביקורת ה-3000 ואף אחד לא אומר מזל''ט?
ומה אני? עז?!
כתבה מספר 3000
אמא של דני עז.
נו באמת..
ממתי מודדים את "המשחק" בסרטי אימה?
כל הקטע שממש נכנסים לכל העלילה וזהו..
אני מניח שהבעיה היא,בדברים כאלה "מקרה אמיתי",חייבים לעשות את כל דמות-דמות ממש טובה ואנושית,כי אחרי הכל,מדובר בסיפור אמיתי לא?
אני רוצה להזכיר גם את "המנסרים מטקסס" שבוסס על מקרה אמיתי ועשו אותו ממש ממש מזעזע.וממש טוב.
אני הולך לראות את השדים של אמילי בקרוב-ואז אני אדע יותר טוב!
גם 'המנסרים מטקסס' וגם 'השדים של אמילי'
לא מבוססים על מקרים אמיתיים. אל תאמין לכל מה שכתוב על פוסטרים.
גם 'המנסרים מטקסס' וגם 'השדים של אמילי'
אז מה היו הקטעים בעיתונים שמספרים את הסיפור האמיתי של מה שקרה (בגרמניה?) לפני 50 שנה?
לינק שלישי:
אנליז מישל – הסיפור האמיתי.
אם *אתה* תחפש בגוגל,
תמצא הרבה חומר על הסרט, בחלק מהמקומות אפילו יסבירו לך שוב שהסרט לא מבוסס על שום מקרה אמיתי.
אם *אתה* תחפש בגוגל,
בדקתי.
קודם כל,
ישנם חלקים אכן אמיתיים בסרט.
הרוצח הסדרתי הידוע ביותר,
שממנו סרטים רבים לקחו השראה (פסיכו,שתיקת הכבשים ועוד),
הוא ההשראה למנסרים מטקסס.
אכן,
לא היה מעורב בסיפור מסור.
גם לא משפחה פסיכופטית.
אבל כל הקטע של הנורות של בני האדם,המסיכה מבני האדם,אמיתי.
אז יש קמצוץ אמת בעניין.
השדים של אמילי,
גם הוא מבוסס על מקרים שקרו בגרמניה,
ועורכת הדין הגרמנית עדיין חיה ונושמת.
זאת היתה בדיקה ארוכה.
זה ששני הסרטים נעשו "בהשראת" מקרים אמיתיים – זה באמת אפשרי. אבל אם בשניהם יש "קמצוץ של אמת", כמו שאתה ניסחת את זה, זה לא מספיק כדי לומר שהם מבוססים על סיפורים אמיתיים. בכל סרט שנעשה אי פעם אפשר למצוא דמיון כלשהו למשהו שקרה במציאות. אוקיי – אז היה איזה רוצח סדרתי שעשה מסכה מעורות הקורבנות שלו, אבל לא היה שם מסור-שרשרת, וזה לא היה בטקסס, ולא קרה שם שום דבר שמזכיר את עלילת הסרט; להגיד על סרט כזה שהוא "מבוסס על סיפור אמיתי" זה לא פחות ולא יותר משקר. עצם העובדה שאותו סיפור אמיתי נתן את ההשראה ל'מנסרים מטקסס' ל'פסיכו' ול'שתיקת הכבשים', שהם שלושה סרטים שונים לחלוטין, מראה שלא ייתכן ששלושת הסרטים האלה מבוססים ברמה כלשהי של דיוק על הארוע האמיתי.
זאת היתה בדיקה ארוכה.
הם אמרו שזה בהשראה,לא מבוסס.
ישראל החליטה שזה מבוסס.
צפה בטריילר,כתוב שם INSPIRED (אם ככה כותבים://)
ותשמע-
חייבים להקצין.
כל דבר,יהפכו אותו לדבר גדול.
גם במינכן,שמבוסס לגמריי על מקרה אמיתי,סטיבן שפיבלרג הקצין!
תמיד מקצינים בסרטים,
שתצא ותגיד וואו,אימאלה.
רק שתדע,
שהאנשים מאחוריי הסרט עשו הרבה עבודה כדי שאנשים לא יהיו בטוחים אם מדובר על מקרה אמיתי או לא!
כנראה הייתם להם סיבה:-)
לורה ליני חד מימדית
זה רק אני, או שכל הרפרטואר של לורה ליני מסתכם בסרטי מתח\דרמה משפטית?
אני די בטוח שראיתי אותה עושה בדיוק את אותו התפקיד של המשפטנית המתוחכמת ב"פחד ראשוני", "החיים של דיויד גייל" ועוד איזה כמה בסגנון
לא
כתבה מספר 717
קראתי את הספר על אנליס מיקל
שעליו התבסס הסרט ומתאר את הסיפור האמיתי שקרה בגרמניה בשנות ה-70, שמעתי גם הקלטות של גירוש השדים המקורי, והייתי ממש מופתעת כמה הסרט הזה כן תואם את המציאות (אפילו בקטעים של המשפט, אפילו אם לא בתוצאה שלו). לכן זה לא סרט האימה הכי מפחיד/ מגעיל שקיים ואין מפלצות ואנשים מתים, כי הם שמרו על אותנטיות ודבקו בסיפור. להגיד שהקשר לסיפור האמיתי שטחי … זה לא להכיר את הסיפור האמיתי לעומק.