ראיון אישי בלעדי עם מישהו מפורסם!

כתבה ב"העין השביעית" מציגה את המנגנון שמאחורי הראיונות עם הכוכבים. לא תמיד הכוכב היה שם. גם המראיין לא.

הכתבה של איתמר ב"ז ב"העין השביעית" שעוסקת באמת שמאחורי ראיונות "בלעדיים" עם כוכבי קולנוע (וטלויזיה, ומוזיקה) בינלאומיים היא בבחינת קריאת חובה לכל מי שעלעל ב"מעריב לנוער" או המוסף לשבת של "ישראל היום" מדי פעם. זה די ארוך, אבל זה מאוד מעניין, ואתם צריכים לדעת את זה.

יש לך הודעה: מה עומד מאחורי ההצהרות על ראיונות נוצצים עם כוכבנים הוליוודיים, והאם כתבי הקולנוע הפכו לפועלי אריזה בשירות תעשיית הסרטים

תודה לפינגווין שפרסם כאן את הלינק ראשון.

בקצרה: כשאתם רואים בעיתון "ראיון אישי בלעדי" של כתב ישראלי עם אנג'לינה ג'ולי, סטיבן ספילברג או ג'סטין ביבר, לעתים קרובות מדובר במקרה הטוב במישהו שישב עם הכוכב לשולחן עגול עם עוד חמישה-תשעה עיתונאים מכל העולם, וייתכן שהוא שאל שאלה או שתיים, אבל הוא מכניס לכתבה גם את כל השאלות ששאלו כל העיתונאים האחרים; במקרה הרע, זה נכתב על ידי מישהו שמעולם לא שהה באותו חדר עם הכוכב, ורק מעתיק ומדביק חומרים שנמסרו לו על ידי יחצ"נים.

קטע נבחר מהכתבה:

אחד הכתבים הצעירים של "מעריב לנוער", בן 16, התנסה זה מכבר גם הוא בסגנון העבודה של השבועון. "לא באמת ריאיינתי אותם, אני מקווה שזה ברור", הוא מקדים ואומר כשהוא נשאל על אודות שניים מהראיונות שפירסם לאחרונה בשבועון, עם השחקנית הבריטית הצעירה לילי קולינס ועם הזמר-שחקן אדם למברט, פליט "אמריקן איידול". "כאן ספציפית נמסר לי תמלול של מסיבת עיתונאים, ואת השאלות-תשובות הוצאתי משם", הוא מסביר.

תמליל ה"ראיון" עם למברט, מספר הכתב הצעיר, נמסר למערכת השבועון על-ידי מחלקת יחסי-הציבור של חברת התקליטים הליקון, המפיצה בישראל את אלבומו החדש של הזמר, שלרגל צאתו פורסמה כתבת השער. "הם מעבירים את זה ל'מעריב לנוער', למי שאחראי שם על התוכן, והוא בעצם מי שמציע לי לעשות את הכתבה. יש לי את הקובץ של מסיבת העיתונאים באנגלית, ואני בוחר במה להשתמש".

שוב, אני ממליץ לקרוא את הכל.

גם אני חלק מהמערכת הזאת (או לפחות הייתי). אני הרי סוג-של עיתונאי קולנוע, ולאורך השנים פרסמתי גם כמה ראיונות עם במאים בינלאומיים. נכחתי באותו חדר עם כמה אנשים מפורסמים, ובהספד שלי בוודאי תוזכר העובדה שפעם דיברתי עם כריסטופר נולאן (והוא ענה!). לשם הבהרה, מעולם לא השתמשתי בחומרי "ג'נריק", אבל כן, כללתי בראיונות שפרסמתי גם שאלות ששאלו אחרים – אחרת הראיון היה באורך של שמונה שורות.

בכל מקרה, הראיונות שבהם השתתפתי היו מעטים מאוד, מכמה סיבות. האחת היא שמגזין כמו טיים אאוט, שבו כתבתי, נמצא נמוך מאוד בשרשרת המזון של העיתונות הישראלית מבחינת היחצ"נים, ולכן הצעה לראיון הגיעה אליו רק אם כל ה"גדולים" סירבו; וסיבה אחרת היא שזה בדרך כלל נורא נורא משעמם.

כמובן, בשביל המרואיינים זה משעמם יותר. הם צריכים לשבת שוב ושוב, יום אחרי יום, מול קבוצות של עיתונאים ששואלים אותם תמיד את אותן שאלות, לענות את אותן תשובות ולהתאפק לא לצחוק בפרצוף של אלה ששואלים שאלות אידיוטיות (ותמיד יש כאלה ששואלים שאלות אידיוטיות. לא רק בארץ). בראיונות-יח"צ כאלה אף אחד לעולם לא יגיד מילה רעה על אף אחד, את הסיפורים המעניינים באמת הם הרי כבר סיפרו לקונן אובריין או לג'ימי קימל, אז הסיכוי לקבל תשובה משמעותית לשאלה מעניינת הוא קלוש. הרבה פעמים אתה יכול לשמוע מהכוכב התורן תשובה לשאלה, ואז למצוא את אותה התשובה, כמעט באותן המילים, בראיון שהוא נתן למישהו אחר. אז מה הפלא שאנשים משתמשים בחומרים מוכנים מראש? את התשובות הגנריות הם יקבלו בכל מקרה.

הראיון הטוב ביותר שלי, נדמה לי, היה עם דני בויל, לקראת צאת הסרט "שמש". הוא עוד לא זכה באוסקר, כך שהוא נחשב לשולי, וכך הגיע אלי – ומבחינתי, סרט-חלליות הוא דווקא יופי של נושא לדבר עליו. שוחחתי עם בויל בטלפון, וזה היה מעולה: השיחה התמשכה הרבה מעבר לזמן הרשמי שהוקצב לה, בויל ענה לעניין, אמר דברים מעניינים וצחק בקול רם מדברים שאמרתי. היתה אשכרה הרגשה של שיחה. היה כיף.

ואז, כשניסיתי לברר פרט זה או אחר, הגעתי בגיגול לראיונות אחרים שבויל נתן לאתרים בחו"ל על "שמש". ושם מצאתי כמה מאותן התשובות שהוא נתן לי, כמעט מילה במילה. מובן, אבל מתסכל.

אני לא מצדיק את השימוש ב"גנריים", כמובן. כשעתון טוען שיש לו ראיון עם אנג'לינה ג'ולי ולמעשה אין לו, הוא משקר, ואני לא אוהב שמשקרים לי. בעיקר לא כשעיתונים עושים את זה. אבל רבים מהראיונות האלה לא אמיתיים במיוחד אפילו כשהם אמיתיים.