במקור: Everest
במאים: דייויד ברישרס,
סטפן ג'דסון, גרג
מק'גיליברי
תסריט: טים קאהיל, סטפן
ג'דסון
קריינות (בגירסה האנגלית):
ליאם ניסן
משתתפים: ג'מלינג טנזינג
נורגיי, ארסלי סגארה, אד
ופולה וייסטרס, בק וות'רס
בדרך כלל, מבקר קולנוע צריך לנסות לעשות את ההפרדה בין הסרט שראה לבין תנאי הצפייה בו. וזה לא קל, כי אולם גרוע יכול להפוך גם סרט טוב לסיוט, ולהיפך. כשאתה יושב שעתיים על כסא עץ רעוע, קופא מקור וצופה בסרט שמוקרן שלא בפוקוס ועם סאונד במונו, וגם זה רק לפעמים, תהיה מוכן לקטול כל סרט שהוא, אפילו אם בתנאי צפייה טובים יותר היה מתברר שהוא בעצם יצירת מופת. עם 'אוורסט' (או 'לכבוש את האוורסט', לפי השם שבמודעות הפרסומת. קצת לא החלטיים, אלה) זה לא היה צריך לקרות: יש רק מקום אחד שבו ניתן לצפות בסרט הזה בארץ – אולם הסינמקס (מה שנקרא "תואם איימקס") בסינמה סיטי שבצומת גלילות. לכן ביקורת על האולם ותנאי ההקרנה היא רלוונטית לחלוטין לביקורת על הסרט עצמו. איזה כיף.
אבל החיים תמיד מסובכים יותר. איתרע מזלה של משלחת 'עין הדג' שנשלחה אל האוורסט, והסרט שראינו היה מלא בבעיות שפגמו קשות בחוויית הצפיה. אנשים אחרים, שראו את הסרט בהקרנות אחרות, לא הבחינו בבעיות האלה וטענו שההקרנה והאולם היו מושלמים. הנהלת האולם טוענת שאם היו תקלות – זה היה חד פעמי, בהקרנה שלנו בלבד. אז למי להאמין? לספר ש'אוורסט' הוא בדרך כלל חוויה נהדרת, או לספר על מה שאני, אישית, עברתי?
קודם כל, התאוריה: 'אוורסט' הוא סרט תיעודי סתמי למדי, שמוקרן בפורמט איימקס. ומי שלא התנסה מעודו בפורמט איימקס, שינסה. אי אפשר להסביר עד כמה זה שונה מצפיה בסרט רגיל, ולמה – אחרי הכל מדובר בסך הכל במסך גדול יותר. המסך באולם ה'סינמקס' הוא בגודל של מגרש כדורסל שהועמד על צידו (בלי סימון קווי השלוש). השורות באולם רחבות מאוד אבל מעטות, כך שגם אם תשבו בשורה האחרונה, ההרגשה דומה לישיבה בשורה הראשונה באולם קולנוע רגיל: המסך מתנשא גבוה גבוה מעליכם, ואי אפשר להכיל במבט אחד את כולו. הסרט מוקרן מפילם 70 מ"מ – כלומר, שטח סרט גדול פי 4 מזה של סרט רגיל – וזה אומר שלמרות גודלה העצום של התמונה, כל פרט ופרט הוא ברור ובולט, ואפשר ממש לספור את שערות גופו של יטי, איש השלג, לו היה משתתף בסרט הזה.
איימקס הוא פורמט ענק עם בעיה ענקית: במשך רוב שנות קיומו של הפורמט הזה, הוא נתפס משום מה ככלי חינוכי. רוב אולמות האיימקס בחו"ל נמצאים עד היום במוזיאונים למדע, לא בקומפלקסים לקולנוע, והסרטים הם בהתאם – קצרים, חינוכיים ומעצבנים. 'אוורסט' הוא סרט מהסוג הזה, שמבזבז את יתרונות הפורמט. כשהמצלמה עומדת למרגלות הר בהימלאיה, אתה מרגיש כאילו אתה שם; כשהמצלמה מסתובבת, זה אשכרה עושה סחרחורת. אבל למה היא מסתובבת? סתם. כי זה מגניב. זה לא משרת שום סיפור, והתמונות לא מצטברות לשום חוויה כוללת. רק לאחרונה גילו ב'איימקס' איזה פראיירים הם היו כל השנים, והתחילו להשתמש בפורמט למה שהוא באמת טוב בו: להציג סרטים גדולים מהחיים, ולהכניס את הקהל אל תוך הסרט בצורה ששום מסך רגיל לא יכול. 'מתקפת המשובטים' מוצג כבר היום בגירסת איימקס, ואומרים שייתכן ש'שיבת המלך', השלישי בסדרת 'שר הטבעות' יעבור גם הוא טיפול דומה. זה שימוש נכון בפורמט.
כמו כן באולם הזה, כמו בכל אולם תואם איימקס, אמורה להיות מערכת קול מהמשוכללות שבנמצא, שתגרום לרוח האוורסט המקפיאה לנשוב לפניכם, מאחוריכם ומצדדיכם עד שתתכרבלו בתוך המעיל, למרות החימום שבאולם. אלא שבהקרנה שבה נכחנו החימום אמנם היה בסדר גמור, אבל סאונד? סתם. סטריאו, או משהו. שום דבר מיוחד.
ובעיה נוספת מאותה הקרנה: הסרט הבהב. ככה, רגע הוא שם, רגע הוא לא – בערך כמו לצפות במסך מחשב שעובד בתדירות נמוכה מדי, או במנורת ניאון מזדקנת. זה לא הפריע בתמונות כהות יחסית, אבל בכל פעם שחלקים רחבים של המסך כוסו בלבן בוהק – מה שקורה לעתים קרובות, מטבע הדברים, בסרט שעוסק באוורסט – ההיבהוב היה כל כך בולט ומפריע שהתפלאתי שלא הזהירו אותנו בכניסה שהסרט אינו מומלץ לאפילפטים. ושוב, גם התופעה הזאת – מבטיחים לי – היתה תקלה טכנית חד פעמית, ובדרך כלל היא לא מופיעה. אני מקווה.
הסרט עצמו? חבורת מטפסים מכל רחבי העולם (הצילומים היפים ביותר בסרט מתרחשים לא בהימלאיה, אלא דווקא באוקלהומה ובאי תאילנדי כלשהו) מתלכדים לשם כיבוש האוורסט. הקבוצה מונהגת בידי שרפה נפאלי שהוא בנו של טנזינג נורגיי, אחד משני המטפסים שכבשו ראשונים את ראש ההר, וסובל עקב כך מתסביכים קשים: את כל הטיפוס המסוכן, למעשה, הוא עושה כדי לרצות את רוחו של אביו, והוא לא מסוגל להוציא משפט אחד מפיו בלי להזכיר את אבא: "אבא שלי היה אומר…", או "אני עוצר להשתין בדיוק בנקודה שבה אבא שלי עצר להשתין, לפני 43 שנה". הוא לא צריך לטפס על האוורסט: הוא צריך תראפיה אצל פסיכולוג. יותר בטוח, ובטח גם יותר זול.
הסרט מנסה להיות ידידותי לסביבה ולצופים כמה שרק אפשר. כל הדוברים הם חביבים ומסבירים לנו יפה ובלי להשתמש במילים ארוכות מדי מה הם עושים ומה הם מרגישים. זה לא כל כך מסתדר עם הדרמטיות האמיתית של הסיפור: בזמן שהותה של משלחת המטפסים שלנו על ההר, אסון פוקד משלחת אחרת ורבים מחברי המשלחת ההיא מתים. הארוע הזה מעמיד בצל את כל עניין הטיפוס על ההר, שפתאום נראה קצת טפשי. בעצם, "מטומטם להפליא" יהיה אולי תואר הולם יותר. חבל לנו על האנשים שמתו, בעיקר זה שלא יזכה עוד לפגוש את בנו שטרם נולד, אבל דחיל ראבק, אם אתה רוצה לפגוש את הבן שלך, טיפוס על האוורסט זה לא בדיוק הפעילות המומלצת. מה, לא סיפרו לך שזה מסוכן? מי שמשחק ברולטה רוסית – ועוד נגד הר – צריך לקחת בחשבון שיש סיכוי סביר שהוא לא ייצא מזה בחיים.
מכיוון שהסרט הוא ידידותי כל כך, לא ייתכן לסיים אותו בויתור על המטרה. לכן המטפסים מחליטים, למרות הכל, להמשיך ולכבוש את הפסגה. רק מה, אף אחד מהם לא מטורף מספיק כדי לסחוב איתו כל הדרך מצלמת איימקס (בכל זאת, קשה לנשום, שם גבוה על ההר). מה עושים? לא תראו שום תמונה בסרט מהקטע האחרון של הטיפוס, וגם לא את הנוף מראש האוורסט פרוש על מגרש הכדורסל כולו. הצילומים "על הפסגה" הם של כמה אנשים עומדים על מדרון שלג אנונימי כלשהו, מתחבקים וקופצים משמחה. קצת מאכזב.
וכאן אני מגיע לנקודה הכי כאובה בקשר ל'אוורסט' שראיתי: זה היה בעברית. כן, מה שאתם שומעים. אמנם הקרדיט בתחילת הסרט מצהיר שאת הקריינות מבצע ליאם ניסן, אבל – אלא אם כן ליאם עבר קורס מזורז ויעיל בעברית – זה לא היה הוא. כל אחד מהמטפסים – הנפאלי, הספרדיה, האמריקאים – מדבר עברית במבטא מושלם.
עכשיו, זה לא שהדיבוב היה גרוע. שפרירה זכאי זה לא. הקריינים הם טובים, ובסצינות שבהם רואים את הדוברים, ההתאמה לתנועות השפתיים היתה דווקא מאוד מרשימה. אבל כל זה לא עוזר בגרוש. זה סרט תעודי, לפחות ברובו. זה סרט מדובב. לא נשמע לכם סותר? אני די בטוח שהביטוי "סרט תיעודי מדובב" הוא אוקסימורון. בסרט תעודי אין שחקנים, רק אנשים אמיתיים. אם אתה מדובב אותם, הם כבר לא אמיתיים, נכון? מילא לשמוע את הנפאלי הנודניק עם התסביכים נזכר בעוד טיפ של אבא שלו בשפת הקודש ("לפני 43 שנה, אבא שלי לימד אותי: תתייחס בכבוד אל ההר, והוא יתייחס בכבוד אליך"), אבל לשמוע את המטפסים מדברים על ועם חבריהם הגוססים – בדיבוב?! איום, מזעזע, עלבון. שלא לדבר על המטפסת שנשברת מול המצלמה במונולוג שהיה כנראה מאוד מרגש במקור, והפך בדיבוב לקומדיה ("לא, לא, רגע", <סניף, סניף>, "אל תצלם! אני מרגישה… עצובה!").
הסרט מוקרן גם בגירסה אנגלית (ללא תרגום), שהיא בלי ספק טובה יותר מהגרסה שאני ראיתי.
בסופו של דבר, 'אוורסט' הוא סרט יפהפה. אבל כמובן, כל סרט באיימקס הוא יפהפה. תחליטו אתם אם 44 דקות של נופים, מרשימים ככל שיהיו, מצדיקים 45 ש"ח. אבל אולי אני חושב כך בגלל הסרט עצמו, ואולי זה פשוט בגלל תנאי הצפיה. לעזאזל.
את הסרט
אני כבר לא אראה, לא בדמוי-איימקס על כל פנים (זה מה שקורה כשגרים הרחק מסינמסיטי, אי שם ליד נהריה הרחוקה), אבל מהבקורת מאוד נהניתי. תודה.
אז מה בעצם ההבדל
בין איימקס לסינמקס ? או שפשוט
אין הבדל והסינמקס פשוט עלה לסינמה סיטי פחות כסף ?
האם יש סרטים תלת ממדיים, עם משקפיים מיוחדים שמה בקומפלקס גלילות?
ראיתי 3D כזה באיימקס לונדון, והיה ממש יופי טופי.
כרגע, לא
'אוורסט' הוא סרט האיימקס היחיד שמוקרן שם כרגע (בסופ"ש הם מקרינים באולם הסינמקס גם את 'למות ביום אחר'. זה צריך להיות מעניין). אבל הם מבטיחים שבהמשך יגיעו גם סרטי 3D.
תודה על הביקורת
גם ככה יש לי סלידה ממקומות קרים.
אני אף פעם לא הבנתי את כל האנשים שנוסעים במיוחד בכדי לקפוא מקור. אישית אני מעדיף ללגום כוס תה חם ולהיות עטוף בשמיכה חשמלית כשמפזר החום פועל על מקסימום.
אז אם גם הסרט לא מעביר את חויית האיימקס, אני אחסוך מעצמי את התענוג.
חיים של דוגמנית...
שאלה
אם הם מקרינים את "למות ביום אחר" זה אומר שאפשר להקרין סרטים "רגילים" בסינמקס, או רק שאת הסרט הזה צילמו באופן שמאפשר הקרנתו על המסך העוד-יותר-גדול?
וד"א – למה הספויילר בביקורת? עכשיו אני יודעת שהם לא יפגשו את יטי…
אפשר להקרין סרטים רגילים
באיימקס. זה לא הופך אותם לסרטי איימקס – זה רק אומר שהם מוקרנים ממש בגדול. איכות הסרט מן הסתם תרד (כלומר, אי אפשר יהיה לספור את השערות באף של בונד), וצורת הסרט מחייבת שלא כל גובה המסך ינוצל. עדיין זאת צריכה להיות חוויה מעניינת.
לא בהכרח
למה שמישהו ירצה לראות סרט נון-איימקסי שבו הוא לא יכול לראות את כל רוחב הפריים? אם הצופה לא יכול היה לראות גם את כל הגובה, אז לפחות יש את הערך המוסף של "להיכנס לתוך הסרט". אבל אם זה רק הרוחב אז הצופה נדפק פעמיים, גם מבחינת הסיספונד, גם מבחינה של לא לראות את כל התמונה.
יש סרטים
שמן הראוי להקרין אותם בפורמט איימקס.
המתאים לכך ביותר הוא 'פנטסיה 2000'.
גם אפולו 13
נבחר בצדק לסרט שיוקרן באיימקס.
היום במקרה ראיתי את הסרט, כאשר ישבתי בשורה השנייה, כארבעה מטרים מהמסך, ולמרות שהרזולוציה הייתה נוראית- יש לסרט כמה וכמה שוטים שנראו פשוט מדהים, ובאיימקס- עוד יותר. רק שיורידו חלק מהקטעים המשעממים שיש באמצע.
אכן,
וגם "פנטסיה" המקורי…
איימקס
ראיתי באיימקס של Natural History בניו-יורק סרט על קילימנג'רו.
הסרט היה מאוד מעניין וכיפי בזמן שראו את יערות הגשם למרגלות ההר, אבל בהמשך כשהם התחילו לטפס, זה התחיל להיות כל כך משעמם שנרדמתי. פעם ראשונה שזה קרה לי בקולנוע.
כשאני הייתי שם...
לא היו הבהובים וגם לא היה דיבוב. אבל בכלל לא היה תרגום, כך שהיה צריך לנסות לנחש מה התאילנדי עם המבטא הכבד מנסה להגיד על אבא שלו.
בכל מקרה, הסרט נחמד והחוויה של לראות את הסרט עוד יותר, כך שלמי שלא היה אף פעם באיי-מקס כדאי לפי דעתי לחוות זאת לפחות פעם אחת ולהקריב את 45 הש"ח.
תודה
אני שמח שמישהו יכול לאשר את זה שבדרך כלל הסרט מוקרן בלי הבהובים.
בקשר לחוויית האיימקס – ברור שזה משהו שצריך לנסות, השאלה היא רק אם זה הסרט הנכון כדי להשקיע בה. הרבה סרטים שראיתי באיימקס בחו"ל היו מרשימים יותר (גם אם לא טובים יותר). לדעתי אפשר לחכות לסרט הבא.
כתוביות
אני מניח שכתוביות (השורה או שתיים האלה בתחתית המסך) זה משהו לא ממש פרקטי בסרט סטייל אימקס.
אני מניח שזו הסיבה לדיבוב (בכל זאת יש בארץ הזו כמה מאותגרי אנגלית).
וגם בטח מנסים להגדיר את זה כחוויה לכל המשפחה.
המם...
מישהו רשם כאן, כבר בתקופה שהתחיל כל ה- Buzz מסביב לסינמה סיטי, שאין אפשרות טכנית לתרגם סרטי IMAX. זה נשמע לי די הגיוני, מעבר לעובדה שכפי שאמרת – זה גם לא יהיה פרקטי לחלוטין אם כן יעשו את זה.
וזו בדיוק הסיבה לכך
שבביקורת נאמר שעדיף לראות את הסרט בשפה המקורית שלו בלי תרגום מאשר לראות אותו עם הדיבוב, שנשמע מטופש.
יש לסרט הזה
גם הקרנות באנגלית.
צריך רק לברר את שעות ההקרנה לפי השפה.
למען האמת אין לי מה לכתוב על הסרט.
רד תמצת הכל בביקורת שלו.
אני חושבת שאני מרגישה… נבוכה! על שאני לא יכולה לתרום שומדבר מהותי לדיון (שלא קיים?) על הסרט.
אוה, והיו יותר מדי צילומים סטטיים. כל הכיף זה צילומים של מפולת שלגים, או גלישה – צילומים שבהם יתרונותיו של המסך העצום מתגלים במלוא תפארתם. אבל לא. יוצרי הסרט בחרו להצמד לפתרון הקל.
שעשעה אותי גם העובדה שהם ניסו להכניס איזו עלילה – המשלחת צריכה להעלות להר מכשירי מדידה של איזה גיאולוג/מדען.
הלו, הלו, הלו
נדמה לי או שהיה ריח של זלזול בגיאולוגים, שמציבים מכשירי מדידה באתרים שונים ומשונים.
____________________________________________________________
בג בג הוא גיאולוג שמציב מכשירי מדידה במקומות שונים ומשונים.
שום זלזול בגיאולוגים.
זלזול ביוצרי הסרט, שהתכוונו מלכתחילה לעשות סרט תיעודי על טיפוס של משלחת לאוורסט, אבל לא יכלו להמנע מהוספת עלילה תקנית (במקרה הזה – בקשת הגיאולוג שיציבו את מכשירי המדידה שלו), שהוזכרה במשך שתיים וחצי סצינות בדיוק (הגיאולוג מבקש שיציבו עבורו את מכשירי המדידה, חבר משלחת אמר שהם מטפסים להר ושהם לוקחים עימם את מכשירי המדידה ושצריך להזהר בנשיאתם, ואז ההפי-אנד בו חבר משלחת מציב מכשירי מדידה ומתקשר לבשר על כך לגיאולוג, והגיאולוג מודה לו אגב מעט טכנו-באבל גיאולוגי).
ואם אנחנו כבר מדברים על סרטי איימקס...
יש למישהו מקום בו אפשר לברר, אחת ולתמיד, את לוח ההקרנות של אולם האיימקס?
ואם אנחנו כבר מדברים על סרטי איימקס...
ההקרנות של אולם האיימקס מופיעות בעיתונים כמו שאר האולמות.
וגם לנו יש.
http://www.fisheye.co.il/chronica/cinema.php3?cinema=96
היי-מקס (על משקל היי פייב)?
יופי של ביקורת, באמת נותנת מושג טוב אם שווה לי לראות את הסרט. כמו שכבר נאמר פה לפניי, מסתבר שממש לא משתלם להגיע כל הדרך מאזור נהריה בשביל עוד סרט טבע, ולא משנה כמה הוא גדול (הגודל לא קובע!).
העניין הוא, שאני יודע שראיתי פעם סרט IMAX, אני גם די בטוח שאני יודע איפה זה היה ואני אפילו די בטוח שנהניתי. הבעיה היא שאני לא מצליח לזכור שום דבר מהסרט עצמו! יכול להיות שכל הסרטים שנעשים במיוחד בשביל השיטה הזו משעממים כ"כ? לא חבל? בשביל זה יש את ערוץ 8..
^^;
קיבלתי הזמנה להקרנה בצומת גלילות ב30 שקל מנשיונל גיאוגרפיק (אני מנויה) ולא הלכתי. לפי הביקורת הזו, מזל שלא(:
אוורסט
לי יש את הסרט בדיוידי, אמנם באנגלית ואני מסכים שדיבוב כאן זה פשוט לא זה, אבל הסרט הזה ממש יפה בעיניי ומקריות האסון שתועד נוגעת ללב שלא לדבר על הנוף והפסקול. אולי כתבת את זה ברגע פחות טוב שלך כי אחרת חבל על העליהום שעשית כאן. אף בר דעת לא יראה אחרי שקרא את הביקורת וחבל…לדעתי
תשמע
הסרט כבר לא מוקרן בסינמקס, כך שהדרך היחידה לראות אותו כרגע היא ב-DVD. וזה לא שהייתי בוחר לבהות בקיר במשך 45 דקות, אבל בתור סרט DVD סתם הוא לא נראה לי מוצלח יותר מרוב הסרטים שיש בערוץ דיסקברי או נשיונל ג'אוגרפיק 24 שעות ביממה.