במקור: Elizabeth: The Golden Age
במאי: שקר קאפור
תסריטאים: וויליאם ניקולסון ומייקל הירסט
שחקנים: קייט בלאנשט, קלייב אוון, ג'פרי ראש, איימי קינג, ג'ורדי מולה, סמנתה מורטון
באנגליה היתה מלכה בשם אליזבת (קייט בלאנשט), שוויתרה על השיער שלה ועל חיי מין כדי לשלוט ביד ברזל מפודרת היטב על עם שלא העריך במיוחד את כושר ההנהגה של נשים. היא חבשה פאות אוונגרדיות ולבשה מבנים ארכיטקטוניים מכוסים בטפטים מרהיבים, שעזרו לה לשמר פוזה על-אנושית משל היתה שילוב של גרייס קלי ומוסוליני. במשך שנים היא העמידה פנים שהיא מקבלת את פניהם של מחזרים ניג'סים מארצות נכר כי לא רצתה לגלות להם – או לעם – שהיא לא מתכוונת להתחתן. היתה לה בת דודה סוררת עם טענות משלה לכתר, אותה נאלצה לכלוא בטירה גותית סטריאוטיפית כדי שלא תציק. היה לה גם איש אמון אחד שהיה אחראי על תככים פוליטיים ואשת אמון אחת שהיתה אחראית על להיות יפה ולעשות לה אמבטיות.
בארצות השכנות היה עם מרושע ותככן בשם הקתולים, ולו שני תחביבים: אינקוויזיציה, שמטרתה להיות מניאק בשם האל, ואקספוזיציה, שמטרתה להסביר דברים לצופים. ראש וראשון לאותם קתולים אפלים היה מלך ספרד, פליפה, שאת רשעותו היה ניתן לזהות ממרחק מאה מטר עקב כיעורו, המוזיקה הדארת'-ויידרית שליוותה אותו לכל מקום והעובדה שהוא דיבר אך ורק בסלוגנים קריפיים. "אמרי לי, בתי, היית רוצה להיות מלכת אנגליה?" היה שואל את בתו הקטנה, וונסדיי אדאמס. "הבסטרדה הכופרת הזאת אליזבת. אנחנו נחסל אותה, בשם דיוס השומר עלינו מלמעלה. מוהאהאהא".
יום אחד בא לארמון באנגליה ימאי מסוקס בשם וולטר ראלי (קלייב אוון), ובאמתחתו מוצרים אקזוטיים ושפע של שארם גברי מהעולם החדש. הוא דיווח לאליזבת כי קרא לארץ שלמה באמריקה על שם קרום הבתולין המלכותי, והוד מלכותה, על אפה וחמתה, מצאה עצמה מתחממת מתחת לברוקדה. לצערה, הקריירה שבחרה לעצמה לא איפשרה לה לעשות שום דבר בנושא, והיא נאלצה לשלוח את אשת האמון היפה לפלרטט במקומה. אולי אם היא היתה מתרכזת יותר בענייני המדינה היא היתה שמה לב שהקתולים האפלים שולחים את ידיהם לתוך אנגליה בשלל מזימות שיביאו, בסופו של דבר, למתקפה המפורסמת של ספרד על אנגליה ב-1588. ואולי לא. אחרי הכל, אף אחד לא מצפה לאינקוויזיציה הספרדית.
האם דארת' פליפה ניצח במלחמת הקודש שלו והאם סר ראלי והמלכה פשטו אי פעם את הטפטים הפרחוניים התואמים ועשו את זה כמו בערוץ דיסקברי – את כל זאת אפשר לגלות בהמשך הסרט, כמו שאפשר למצוא בספרי ההיסטוריה. מה שאי אפשר למצוא בסרט הוא מה באמת היו המוטיבציות של פליפה, אם ראלי התאהב או רק התחנף, ויותר מכל, מי לעזאזל היתה אליזבת באמת. כמו הסרט הקודם, 'אליזבת', גם 'אליזבט: תור הזהב' לא מנסה בשום שלב למצוא את האנשים האמיתיים שמאחורי המיתוסים. כולם שם נותנים את השורות המהדהדות שלהם בכובד הראש חסר ההומור של אנשים שיודעים שכל מה שייאמרו יכול – ועלול – לשמש נגדם בפקולטה להיסטוריה. ומגדילה לעשות אליזבת, שגם עוצרת מדי חמש דקות כדי לעמוד באופן מרשים ורב משמעות בזמן שהפסקול מגיע לאורגזמה. מה שדי עובד, אגב, כי היא קייט בלאנשט והכל, אבל בכל זאת נעשה קצת מעייף בפעם השלושים.
אז בסדר, לא כל סרט חייב להתחנף לקהל של המאה העשרים ואחת ולהאכיל אותו בטלנובלות מרגשות ודמויות טלוויזיוניות שניתן להזדהות איתן בקלות. אליזבת ואנשי החצר שלה כן עשו דברים גדולים מהחיים, והסיפור שידוע מספרי ההיסטוריה מעניין מספיק.
הקטע הוא שהסרט לא נותן את הסיפור הזה. הוא בהחלט עושה קולות של שחזור היסטורי נאמן – מהתככים המאוד מסובכים של חצר המלכות, דרך דמויות שבאות והולכות בלי שברור מי הן ועד התלבושות המוקפדות. אבל בדיקה קצרה – אני לא מומחית בנושא בשום צורה – מעלה שנעשה שם סלט. המלחמה לא היתה רק מאנו-א-מאנו אישי ודתי של פליפה על אליזבת, וההתנגדות הספרדית להרפתקאות הימיות של אנגליה ממש לא התמקדה בוולטר ראלי.על אף שקשה לעקוב אחרי הזמנים והמקומות בסרט המבלבל הזה, נראה שהוא לקח שורה של אירועים היסטוריים שנפרשו על פני כמה שנים לפני ואחרי 1588 ודחס את כולם לתקופה הקצרה שלפני מתקפת הארמדה.
במילים אחרות, היכרות עם החומר ההיסטורי דרושה כדי להבין נקודות חשובות בסרט – אבל תעיק בגלל ההבדלים. אם הסרט נאמן למשהו, זה לכמה מיתוסים אנגליים אהובים, כולל האנקדוטות על וולטר ראלי: המעיל שנפרש על השלולית, או הטבק שהוא הביא לראשונה לאנגליה.
ממש כמו 'אליזבת' הראשון, גם 'אליזבת: תור הטפטים' השאיר אותי תמהה. הסרט מעניין ומושקע, אבל אם היוצרים לא רצו להראות את הסיפור ההיסטורי, ולא רצו לחתור תחתיו ולמצוא את הסיפור האנושי, מה הם כן ניסו לעשות? לקראת סוף הסרט, כשעל המסך הוצגה עוד אחת מהסצינות שמציגות את אליזבת כבחורה פגיעה ורגישה שהורגת אנשים בחסד האל וגם מפליצה חדי קרן, עלתה בדעתי התשובה היחידה: הוד מעלתה השיגה מכונת זמן, הגיעה למאה העשרים ואחת והתחילה לעשות על עצמה סרטים. הבחורה, אחרי הכל, לא היתה מצליחה לשלוט במשך 45 שנה על אצילים גברים צמאי דם בארץ מסוכסכת וממורמרת אם לא היתה אלופה בין-גלקטית ביחסי ציבור. פולחן האישיות הענק שבנתה לעצמה ניסה לגרום לנתיניה לא רק להעריץ אותה כמלך אלא גם לפתח עליה קראש.
עם כל הכבוד לעוצמה הבלתי נדלית של בלאנשט, לא נראה שהטריק של אליזבת עוד עובד על גברים במאה הזאת. "זה באמת ארך שמונה שעות או שרק היה נדמה?" שאל אחד משותפיי לצפייה ביציאה מהאולם, בעוד השני דיווח שהוא חווה זה עתה חצי מהמאה השש עשרה בזמן אמת. אני דווקא לא התעייפתי בסרט הזה, אבל כן נזכרתי בשיר שכתב (כנראה) סר וולטר ראלי בעולם האמיתי, כשהיה זקן ומובס ומאס במלכים שמחזיקים את המספר של אלוהים בסלולרי. לשיר קוראים "השקר", והוא קורא לאזרח האנגלי בעל המצפון ללכת לגדולי העולם, כולל בית המלוכה, ולהגיד להם לפי התור: מאחורי המילים הגבוהות שלכם על מוסר ופטריוטיות ואלוהים יש רק משחקי כוח ותאוות בצע. אם הם יכחישו, אומר השיר, יש להגיד להם שהם משקרים. רק תהיו מוכנים לזה שהם יהרגו אתכם.
- אתר רשמי
- קייט בלאנשט
- קלייב אוון
- המלכה אליזבת ה-I
- ראלי
- השקר / וולטר ראלי
יופי של ביקורת
על חצי המאה השש עשרה בזמן אמת.
והיא לא בדתה את זה מליבה;
באמת הרגשתי ככה.
סרט משעמם, אני מסכים עם כל המחמאות שדורה חלקה לו. רק קייט בלאנשט הופכת אותו ליותר מבזבוז זמן מוחלט, וגם זה רק כי כמו שכבר אמרתי פעם – אני מוכן אפילו להסתכל עליה משחקת צלחת של ברוקולי מאודה.
דורה - אני מתה על הביקורות שלך.
איזו ביקורת נפלאה!
אני מסוחררת מאיזכורים.
למה לא לקרוא לה אליזבת, אגב? מה פספסתי? מה רוצים המפיצים מחיינו, שלא חטאנו בשום צורה?
תודה.
ביקורת נהדרת.
אבל יש לי שאלה:
האם סל פלנסיס דלייק איתל את האלמדה הספלדית?
יופי של ביקורת.
טוב שעשו את הסרט רק כדי שהיא תיכתב. על הסרט עצמו אני אולי אוותר, או אחכה לגרסה הביתית. בינתיים תמיד אפשר לצפות בפעם המי יודע כמה ב"שייקספיר מאוהב". לאליזבת יש שם אולי דקות מסך מועטות, אבל כל אחת מהן פנינה אמיתית.
בהחלט, תמיד מומלץ לצפות שוב ב''שייקספיר מאוהב''.
רעיון מצוין לכל זמן!
היתרון: יש הרבה ג'וזף פיינס (בעלי לעתיד) שהופיע בעליזה אל"ף, אבל משום מה נעדר מעליזה בי"ת (מה שכבר מוריד את קרנו את הסרט הזה בעיני). אם כך, שייקספיר איט איז. גם הרבה ג'וזף על המסך, גם סרט שלא אורך 8 שעות (או מעביר כזו תחושה), ואפשר לצפות בו בחינם מבלי לצאת מהבית.
מזל טוב על הנישואים המתקרבים. תזמינו גם את קייטי ב.?
סחתיין על הביקורת!
אין הרבה סיכוי שאני אראה את הסרט (עם ובלי קשר לביקורת), אבל את מנת ההנאה שלי קיבלתי כבר כאן.
ביקורת באמת מצוינת!
באשר לסרט- עיצוב אומנותי מצוין ושחקנים טובים.
אבל לעזאזל, סרט של שעה וארבעים דקות שמרגיש כמו שלוש שעות אפיות!
לורד בלאקאדר מופיע בסרט?
לול היסטרי !
פלטתי ריאה
דורה, תעשי לי נין!
(אני לא נהיית צעירה יותר.)
כמות המחוות המשעשעות בטקסט, גרמה לי לחשוש שהגעתי לועידת אנאפוליס.
אחת הביקורות, יקירתי. אחת הביקורות.
אני פתאום מרגישה צורך להתנצל
אני לא מחובבי הרפרנסים המרובים דווקא, זה פשוט צץ באופן אורגני, כנראה כי הסרט כל כך נפוח שמרגישים צורך להוציא לו קצת רוח במהלך הצפיה וזה מה שזכרתי כשכתבתי.
והאינפנטה לגמרי נראית כמו וונסדיי אדמס.
אני מודה שעד עכשיו ישבתי על המדוכה,
אבל (גם) בזכות שתי מילים בביקורת הזו שודרגת לרמת מבקרת על. פשוט נהדר.
ביקורת
ביקורת מעולה!!
הסרט לא מעניין אותי במיוחד, אבל הביקורת כתובה מעולה, מצחיקה ושנונה (אהבתי את הרפרנס למונטי פייתון).
שיחקת אותה. מחכה לקרוא עוד דברים שלך.
דורה, את ביי פר אחת המבקרות הכי טובות שנתקלתי בהן.
אני יותר משמח מהעובדה שאת מבקרת כל סרט. למען האמת, הביקורת הזאת נכנסה לפנתיאון הביקורות האהובות עלי בעין הדג. היא, ממנטו, ובילי אליוט גרסת הלונג ג'ון.
פעם ראשונה אחרי שנים של שתיקה שאני מגיב
רק כדי להלל את הביקורת ( והמבקרת) .
פשוט מדהים .
אוקיי, שילמו לכם להגיד דברים כאלה
כדי שאני אכתוב עוד ביקורות, נכון?
נכון.
כדי שאת תכתבי עוד ביקורת - התנדבנו.
מה התנדבנו? שילמנו!
אופס, שכחתי להגיד קודם כי זה מובן מאליו: ביקורת מעולה.
נו מה? היינו כותבים דברים כאלה מרצוננו החופשי?
קייט בלנשט היא המלכה האמיתית!
הביקורת כתובה מדהים. אבל הסרט לא ממש נורא, הוא נופל בקטע שהוא דוחס המון מידע בקצת זמן ונטיה לדרמטיות יתר לעיתים אבל עם כמה סצנות שמבוימות בחסד ונותנים לקייט בלנשט להראות את עוצמתה מה שהיא עושה בענק!!! היא לא ממחזרת את עצמה והיא זאת שנותנת לסרט את עוצמתו. אוסקר אוסקר אוסקר אם היא לא מקבלת על זה אוסקר האנשים באקדמיה מטומטמים.האשה שחקנית בחסד עליון…
ואגב: אי אפשר להשוות את ג'וזף פיינס חמוד ככל שיהיה לקלייב אוון שחקן מדהים מרשים עם עוצמות מדהימות. ועתיד גדול ללא ספק!!!
ביקורת מצויינת! אכן, היה שווה שמישהו יעשה אותו רק בשבילה. אגב, עוד מישהו חושב שזה מאוד לא מנומס לקרוא לארץ על שם מצב קרום הבתולים של מישהי?
למעשה אנגליה היא לא פרוטסטנטית, אלא אנגליקנית. כיום כשרוב המערב חילוני אין לכך הרבה משמעות, אבל באותה תקופה זה כן היה חשוב ולכן אנגליה לא יכלה להנהיג את המחנה הפרוטסטנטי כנגד הקתולים.
מלבד זאת פיליפה לא ממש הוביל את אירופה למלחמות דת כמו שנאמר בתחילת הסרט. היו רק 2 מאבקי דת בתקופתו: מלחמת אזרחים בצרפתים בין קתולים לפרוטסטנטים שהייתה עניין פנימי צרפתי ופיליפה לא התערב בה ומאבק כנגד מדינות השפלה הפרוטסטנטיות (הולנד ובלגיה של היום) שאפילו ניצחו במלחמה יבשתית את ספרד ופיליפה.
מלחמת הדת המפורסמת שנקראה מלחמת 30 השנים התחוללה במאה ה-17 וגם היא הונעה יותר ממניעים פוליטיים מדתיים (צרפת הקתולית שיתפה פעולה עם הפרוטסטנטים כנגד ספרד הקתולית).
וכמובן, אליזבת' לא נראתה כמו קייט בלאנשט.
אחרי הסרט הראשון, דיוק היסטורי זה הדבר האחרון שציפיתי לו
אם אני לא טועה, בסרט "אליזבת" וולסינגאם רוצח (!) את מרי סטוארט (!) בסקוטלנד (!) קצת אחרי שאליזבת עולה לשילטון (!).
אז הבנתי – זה לא סרט היסטורי, זה סרט מדע בידיוני העוסק ביקומים מקבילים.
גם אני חשבתי כך, אבל מסתבר
שהכוונה היתה למרי דה גיז (אשתו של ג'יימס ה-5 ואמא של מרי מלכת הסקוטים). לא שזה משנה הרבה – כל הענין עם וולסינגהם הוא המצאה תסריטאית גם ככה. אבל לפחות זו לא מרי מלכת הסקוטים.
תודה על ההסבר (-:
טוב, הרגעת אותי, כי יצאתי אז מהסרט די מבולבלת היסטורית.
אגב, אליס (מותר לקרוא לך עליזה?), את גדולה! ולא רק כשאת שותה משהו. אהבתי אותך בראשון, וגם בסיקוול.
תודה רבה
באמת, בכל הצניעות, במקרה שלי מדובר בסיקוול נדיר שלא מתפשר אמנותית עם הפיתוי העצום למסחרה. אבל זה הכל תודות לתסריטאי ולמלביש שלי (אם כי תרמתי כמה שורות יחודיות פה ושם, ואת הגרביים עם הפסים הבאתי מהבית).
אם שניהם לא היו כבר שוכני עפר הייתי שוקלת להשלים לטרילוגיה. כמה חבל.
הסרט נשמע משעמם רצח
נראה לי שההצדקה האמיתית היחידה לקיומו היא הבקורת הקורעת מצחוק :-)
מצטרפת לחנפנים
דורה, הביקורת נהדרת!
{עוד סימני קריאה?, נו, שיהיה}!1111!
:)
נהנתי מאוד לקרוא את הביקורת
משעשעת ביותר!
אולי זה נראה קצת מיותר אחרי ערימת הקומפלימנטים שנאספה כאן,
אבל אני לא יכול שלא להוסיף גם את שלי.
ביקורת פשוט נהדרת.
מוסיף לתשבוחות
ראיתי עכשיו את הסרט. אני מסכים עם כל מילה.
ואוסיף..
הסרט הזה הוא טריילר שנמשך 8 שעות. זה לא סרט- זה אוסף של סצינות טריילר. רק חסר האמריקאי המעצבן שיגיד משהו בסגנון "בעולם עם טאפטים… בזמן של מחוכים…" וכו.
הפסקול בסרט הזה גרם לי רצון עז לעשות מיוט.
סרט מעצבן.
הידד, חיכיתי לזה:
הבלוג Popcorn and Chain Mail, שמנטפק סרטים פסודו-היסטוריים שלא מבינים בהיסטוריה, קוטל את תור הטפטים. שוב אני תוהה: אם ממילא כל עלילת הסרט מומצאת, לא יכלו לעשות את זה קוהרנטי?
http://history-spork.livejournal.com/7816.html
שמלות נהדרות!
תגידו מה שתגידו, השמלות נהדרות. בדים יפהפיים (אלף חמש מאות ש"ח למטר בקדנה בנחלת בנימין) עיצוב מפואר, צווארוני תחרה מהממים. קנאים שכמותכם, גם אתם הייתם רוצים כאלה שמלות. (אתן, בכל אופן).
אז מה הבעיה? שבזמן האחרון עושים סרטים הסטוריים שלא כל כך שומרים על דיוק היסטורי, אבל זו הבעייה הצדדית שלהם, כי בשם החופש האומנותי מותר לזייף. הבעייה היותר חמורה שלהם היא שכמה שהם גרנדיוזים הם עקרים מבחינה רגשית ואין בהם שום דבר שמצית את הלב (ואפילו לא את הדמיון). זה הזכיר לי כמובן את מארי אנטואנט ואת הרוחות של גויה (המגוחך) שבהם יש משקל יתר למעצבי הבגדים והתפאורות ולתסריטאים אין מה להגיד בכלל. שנינויות יש בקושי, הומור בקושי, ויש המון אומנות, אבל לדמויות אין אישיות. המזל הוא שקייט בלאנשט היא שחקנית מצויינת, אחרת זה היה עוד יותר גרוע. אז למה זה קורה? הרי במחיר של חמש שמלות אפשר לשלם לתסריטאי שיכתוב עלילה ראוייה לשמה. אתם זוכרים את יחסים מסוכנים? ואת אמדיאוס? ואת שייקספיר מאוהב, ואת פארינלי, ואת עידן התמימות ואת על תבונה ורגישות. זו רק רשימה קצרה ויש עוד הרבה סרטים שיש בהם עיצוב היסטורי נהדר, אבל לא על חשבון העלילה.
שאפו על הביקורת המעולה!
הבעיה העיקרית של הסרט, בעיני, זה חוסר הסדר שלו. יש קפיצות לא הגיוניות ממקום למקום, ורק לקראת סוף הסרט אתה מבין מי נגד מי ולמה. ועם כל הכבוד לעיצוב התלבושות- הוא מאוד לא ריאלי ולא אותנטי! הרי בשנים ההן היו מאוד מוגבלים בייצור, לא היה את מה שיש היום! בייצור התלבושות השתמשו בטכניקות שלא היו אז! גם לא היה אז נייר, והנייר מופיע מופיע בסרט כמה פעמים. היה רק קלף. בקיצור, סרט גרוע ממש. מצטערת על השעתיים מהחיים שבזבזתי עליו. באסה. הסרט התקופתי הכי טוב בעיני הוא "האיש במסכת הברזל". סרט שכל דקה בו מענגת. מס' 1!