ביקורת: מכושפת 2

לא התגשמות כל המשאלות של מי שחיכה לו בקוצר רוח, ובכל זאת סרט חמוד ומהנה עם הופעת משחק ראויה לאוסקר של איימי אדאמס.
שם רשמי
מכושפת 2
שם לועזי
Disenchanted
סרט מס' 2 בסדרת מכושפת

לפעמים משאלות מתגשמות. בעיקר כשהחיים שלך הם סרט דיסני, אבל לא רק. הנה דוגמה: במשך שנים ביקשתי המשך ל"מכושפת", הסרט מ-2007 שעוסק בנסיכה מצוירת שמגיעה לעולם האמיתי, והנה המשאלה שלי התגשמה! אבל אני מכירה את הסיפורים האלה מספיק כדי לדעת שלמשאלות שמתגשמות יש נטייה להיות הדבר הגרוע ביותר שקרה לך. האם "מכושפת 2" ילמד אותי להיזהר במה שאני מבקשת?

הסרט החדש ממשיך כעשור אחרי הקודם, עשור שבו נדמה שלא יותר מדי השתנה. ובכל זאת ג'יזל ורוברט הם עכשיו הורים לתינוקת, ומחליטים שהגיע הזמן לעבור לפרברים. מורגן, בתו של רוברט, היא כבר לא ילדה קטנה שאובססיבית לסיפורי אגדות, אלא בת נוער שבעיקר רוצה חיים נורמליים, וזה לא תמיד קל כשלאישה שמגדלת אותך עדיין יש נטייה לפצוח בשיר ברגעים מרגשים. ג'יזל מצידה לא יודעת להתמודד עם העובדה שדברים מסביבה לא תמיד מושלמים, כי אף אחד לא סיפר לה אף פעם שיכולים להופיע אתגרים בחיים גם אחרי החתונה. ולכן כשהחברים מארץ האגדות אנדלסיה מגיעים לבקר ומביאים במתנה שרביט משאלות בלי פתק החלפה, ג'יזל משתמשת בו כדי לנסות להפוך את החיים לקצת יותר דומים למה שהיא ציפתה לו כשגדלה ביער מכושף עם סנאים מדברים.

כמו בסרט הקודם, גם כאן התסריט משחק עם הקונבנציות של סרטי דיסני. החלק המשעשע ביותר עוסק במגילת תנאי השימוש שמגיעה עם השרביט וכמובן שאף אחד לא מתייחס אליה עד שיש בעיות. היא מצטרפת למסורת דיסני המפוארת של חפצים מכושפים עם יותר מדי אופי, וגם מוכיחה שיש סיבה שהם שמרו את אלן טודיק במחסן כל הזמן הזה. אומנם בשנים האחרונות אפילו סרטי דיסני המיינסטרימיים ביותר – מ"לשבור את הקרח" ועד "אנקנטו" – מעירים על קלישאות דיסני, אבל הפרספקטיבה המודעת לעצמה שהוצגה ב"מכושפת" הראשון, כשהרעיון עוד היה מפתיע ומרענן, משחקת תפקיד מרכזי גם בעלילה של "מכושפת" החדש, מעבר לבדיחות.

מצד אחד הסרט מעלה דרך רוברט ומורגן נקודות חשובות לגבי תפקידי מגדר שלא מקבלות פיתרון מספק, אבל מצד שני הוא מאמץ בחוכמה את העובדה שג'יזל היא גם נסיכת דיסני וגם אמא חורגת. כתוצאה מכך היא לא ממלאת באגדה שאליה הפכה את הפרבר שלה בדיוק את התפקיד שלו ציפתה. ג'יזל מוצאת את עצמה בסתירה בין מי שהיא לבין הסטריאוטיפ שמלווה את התואר שקיבלה כשהתחתנה עם רוברט, והעלילה מתמקדת בזה ובקשר שלה עם מורגן. התוצאות מרגשות ואני מקווה שיתחילו לפצות על השירות הרע שדיסני עשו במשך שנים לנשים שכל חטאן היה להיות שותפות לגידול הילדים של בני זוגן. באופן כללי, העלילה בסרט הזה אומנם קצת דחוסה מכיוון שיש שלוש דמויות ראשיות שלכל אחת מהן ניסו לתת קונפליקט שלם משלה, אבל לכל הסיפור הזה יש לב טוב, וזה מה שחשוב.

תמיד טענתי שג'יזל היא התפקיד הטוב ביותר של איימי אדאמס, ועכשיו כשהתפקיד התפתח והיא צריכה להראות גם את אותה נסיכה נאיבית וגם את האם החורגת הזדונית שאליה היא הופכת, היא עוד יותר מרשימה. אם רק הסרט הזה היה יוצא לקולנוע, הייתי לוקחת את קמפיין האוסקר שלה על עצמי, ומשקיעה במטרה האבודה הזו את כל המשאבים שלי. אני מניחה שבהתחשב במצב היא זכאית לאמי כלשהו אבל באמת, למי אכפת מפרסי אמי?

זה מבחינתי היה המופע של אדאמס, אבל כמובן שהיא לא השחקנית היחידה בסרט. מכיוון שדיסני אוהבים נבלים יש לה תחרות (מילולית למדי) על תפקיד המלכה המרושעת. מדובר במאיה רודולף שמבריקה בזה, אבל זו מאיה רודולף, אז מה חדש? גבריאלה בלדצ'ינו שמשחקת את מורגן הבוגרת היא פנים חדשות לגמרי בשבילי (ואפילו חשבתי שזו הילדה מהסרט הקודם שנעלמה מאז) והיא מקסימה ושרה ברמה שלא מביישת אותה ליד שאר הקאסט, אם כי כמעט אף אחד מהם לא ידוע כזמר. יוצאת הדופן היא כמובן אידינה מנזל, שהתפקיד שלה בסרט הקודם היה די קטן ועורר הרבה תמיהה כשהיא לא זכתה לשיר בסרט מוזיקלי, למרות שהיא אחד הקולות הגדולים בתולדות ברודוויי. הפעם העוול ההיסטורי תוקן והיא קיבלה בלדה עוצמתית שראויה לה.

מהצד הגברי, יש לנו שוב את ג'יימס מרסדן ופטריק דמפסי, אבל הם בהחלט נשארים בצילן של הנשים בסרט. מרסדן בתור הנסיך אדוארד עדיין מצחיק ומקסים ומזכיר למה התאהבתי בו בגיל 14, אבל יש לו דקות ספורות של זמן מסך. דמפסי חמוד ואפילו שר עם שאר הקאסט, אבל כל מה שהתפקיד דורש ממנו זה ללכת לאיבוד בקו עלילה שבעצמו הולך לאיבוד, אז אי אפשר להאשים אותו שהוא לא יוצא פה כוכב.

למרות שתמיד קיוויתי לסרט הזה, התחילו להתעורר בי חששות כשהוכרז שהוא יצא בדיסני פלוס בלבד. אומנם זו לא חרפה כמו להיות המשכון ישיר לווידאו, אבל זה מעיד שבית העכבר לא האמין בסרט ולא תלה בו תקוות כמוני. ואכן, הסרט נראה כמו פרויקט שזלזלו בו. האנימציה שוב נעשתה באולפן חיצוני ולא עומדת בסטנדרטים של דיסני, וכתוצאה מכך הקטעים שמתרחשים באנדלסיה חלשים יותר וגוררים את הסרט למטה. האפקטים הוויזואליים גם מחולקים בקמצנות וגם לא מרשימים כשכבר יש קצת מהם, והסוף סובל מזה, במיוחד אחרי שחטיבות אחרות בדיסני הרגילו אותנו לקליימקסים מפוצצים. הנאמברים המוזיקליים הרבה פחות מרשימים ואין בהם את היצירתיות שפגשנו בסרט הקודם. אני מאשימה בזה את הבמאי אדם שנקמן, אבל גם לא אהיה מופתעת אם השירים עצמם פשוט לא נתנו לו השראה. אלן מנקן וסטיבן שוורץ לנצח יהיו אגדות מוזיקליות, שלא ישתמע שאני מזלזלת, אבל כולנו יודעים שיש לדיסני בכיס האחורי כמה כותבי שירים שעדיין בשיאם ושאותם הם שומרים לפרויקטים חשובים יותר.

אז האם "מכושפת 2" הוא התגשמות כל משאלותיי? לא. רציתי שזה יהיה האירוע של השנה בדיסני ויצא להורים לפעוטות מכל החורים, למרות שידעתי שזה לא אפשרי לפרנצ'ייז קצת יותר חתרני ובלייב אקשן. אבל למרות שהיה אפשר לעשות פה יותר, "מכושפת 2" הוא סרט חמוד ומהנה עם כמה הופעות משחק נהדרות, ואחד הדברים היותר חביבים שאפשר למצוא בדיסני פלוס (בעיקר כי קודמו, באופן שערורייתי ביותר, עדיין לא שם). אז לא תתפסו אותי מתלוננת על הסרט הזה ואני לא לוקחת בחזרה את המשאלה שלי. אחרי הכול, קיבלתי את מה שביקשתי, וכמה פעמים כבר זה קורה?