הלוואי שהייתי יכול להיות יותר נלהב מזה. חוקי הפירגון מחייבים אותי לקרוא הידד בכל פעם שישראלי מצליח בחו"ל, ולעשות סרט באחת מסדרת האקשן הגדולות של העשורים האחרונים זה בהחלט שיחוק. אז למה אני לא אופטימי?
קודם כל, העובדות: Deadline מדווחים שנועם מורו הוחתם לתפקיד הבמאי של "מת לחיות 5". מורו הוא ישראלי (לשעבר?) שמביים פרסומות יוקרתיות כבר שנים – עמדה טובה מאוד לקפוץ ממנה לבימוי סרטי קולנוע. כבר כמה פעמים הוא היה אמור, היה קשור, כמעט הוחתם או נקשר ואז עזב סרטים הוליוודיים גדולים. בין השאר, הוא היה אמור בשלב מסוים לביים את "הצלצול 2" – ובכל זאת עשה עד היום רק סרט קולנוע צנוע אחד, "אנשים חכמים". אז עכשיו הוא סוף סוף יקבל הזדמנות להוכיח את עצמו בגדול. סחתיין.
אבל "מת לחיות 5"? נראה שהיחיד באמת מעוניין לראות עוד סרטי "מת לחיות" הוא ברוס וויליס, שלא מסכים להפסיק לשחק בסרטי אקשן, ויודע שאנשים נוטים לראות אותם רק אם קוראים להם "מת לחיות". Vulture דיווח רק אתמול שהאולפן שכר את שרותיו של התסריטאי סקיפ וודס, שהשתתף בכתיבת – שימו לב, זה יהיה קשה – "שם קוד: דג חרב", "היטמן", "וולברין" ו"צוות לעניין". בחירת התסריטאי מבהירה שהם הולכים גם הפעם על אקשן מטומטם, עם דגש חזק ושלושה קווים מדגישים מתחת ל"מטומטם". לפי אותו דיווח אנשי האולפן היו "פחות מנלהבים" מטיוטת התסריט של וודס. אולי הכוונה היא שהתסריט לא היה אידיוטי מספיק לטעמם, כי קשה להאמין שהם היו פונים לתסריטאי של "היטמן" אם הם התכוונו לקבל תסריט טוב.
אז נשאר הבמאי, והאמת היא שהוא הנקודה הכי חיובית בכל מה שקשור לסרט הזה. לנועם מורו יש לא מעט ניסיון בבימוי סרטי אקשן ענקיים עם טונות של אפקטים, רק שעד היום כולם היו באורך של בין 30 שניות לשתי דקות. זאת היצירה האחרונה שלו, פרסומת ל-Kia ששודרה בסופרבול השבוע:
(לפרסומת הזאת יש גם סרטון מאחורי הקלעים).
מורו עשה גם סרטונים עבור המשחק Halo: Reach:
ואת זאת, לנייקי:
אז התחזית ל"מת לחיות 5": חרא תסריט, אחלה אקשן, הרבה פירגון.
הייתי אומר ש-"מת לחיות 5" הוא רעיון גרוע
אבל האמת, חשבתי את אותו הדבר בדיוק גם על הסרט הרביעי בסדרה, והוא התברר כאחלה סרט.
מבחינתי, מת לחיות 4 היה כבר יותר מדי
הדמות של ג'ון מקליין הפסיקה להתפתח והאקשן נעשה יותר ויותר מופרך. לסרט הרביעי אין את החן והעומק שהיו לשלושת קודמיו והוא גם הרבה פחות מותח. ראיתי את "אנשים חכמים" ואני חושב שהוא סרט טוב שרבים פספסו. אני לא יודע עד כמה נועם מורו יצליח להוציא מתסריט של סקיפ וודס משהו שיחזיק סרט שלם. האולפן אפילו לא מסתיר שמצמידים את השם "מת לחיות" לסרטים עם ברוס וויליס מתוך מטרה לעשות כסף בלבד. זה עבד בסרט השלישי, שאמנם מבוסס על תסריט שנכתב במקור לסרט אחר, אבל היה כתוב היטב ואפילו הכריח את הצופים לחשוב מדי פעם. בסרט הרביעי, ההגיון נזרק מהחלון באמצע כביש מהיר והומר באוסף של מכתשים עלילתיים ובברוס וויליס משתדל לא לגנוח יותר מדי כשנדרש ממנו מאמץ פיזי. את RED אהבתי כי וויליס משחק שם דמות שמתאימה לגילו והאקשן, מופרך ככל שיהיה, מגובה בהמון הומור ומודעות עצמית. אני חושש, לפי התסריטאי, שמת לחיות 5 יסבול מעודפי רצינות שלא יהפכו את הצפיה בו לקלה יותר.
אנשים חכמים, לא יפים
"אנשים חכמים" הוא סרט סביר פלוס, אבל הוא ממש לא הצטיין בצד הוויזואלי או בסטייל (במיוחד שרה ג'סיקה פארקר). מפתיע שהבמאי שלו אחרי למפגני ראווה מפוצצים כאלו.
ייפי-Kia-ייאי
אני לא זוכרת את הפעם האחרונה שהתלהבתי מטריילר לסרט אקשן כמו שהתלהבתי מהפרסומת הזו של קיה.
אחלה אקשן, חרא תסריט
פומפוזי להחריד אפילו בשביל פרסומת, ומלא חורים בעלילה.
בכלל, פרסומות שמאדירות את המוצר בצורה בלתי הגיונית נראות לי תמיד חסרות תועלת
באמת שחשבתי בהתחלה שאתה מדבר על "מת לחיות 4"
ושהמוצר הוא ברוס וויליס.
אולי "מת לחיות 5" יהיה באורך דקה
ואז כולנו נהיה מרוצים. חוץ מברוס וויליס, אני מניח.
:-)
(ל"ת)
אני מוכן לראות את הסרט
רק אם ברוס יגדל את השיער קרחת שלו.
הוא איבד חלק מהקסם שלו כשהוא גילח (גילוי נאות: את זה אומר אחד שמגלח)
לדעתי דווקא בסרטים שבהם הוא שם פאה (בנדיטס, קוד פרוץ, מלחמתו של הארט, החוש השישי) הוא היה נלעג במיוחד. הבנאדם קירח, אין טעם להתכחש לזה.
הוא שחקן – אין לי בעיה שהוא שם פאה. זה לא נראה כמו פאה, אתה פשוט יודע שזו פאה.
כתבתי הרבה פעמים פאה…
כך או כך, זה לא מה שהתכוונתי – שיגדל את הקרחת. מעניין כמה נשאר לו. בזמנו היו לו אחלה מפרצים מתקדמים
נראה איך הוא היום. ג'ון מקליין תמיד נראה במיטבו כשהוא היה מוזנח
זה פשוט מדהים
איך שהסרטונים של הhalo החדש הם פיסת האקשן הטוב ביותר שראיתי בשנים האחרונות.
מעציב לחשוב על התוצאה הכנראה גרועה שתבוא אם מישהו יצליח להפוך את המשחק לסרט.
מת לחיות 3> מת לחיות 1> מת לחיות 2> מת לחיות 4
(ל"ת)
ממש לא מסכים.
3 ו-2 היו בינוניים +, 4 היה דווקא אחלה סרט.
אז נכון שהוא לא היה נאמן לסגנון של הסרטים האחרים? אחלה סרט זה אחלה סרט…
אחלה סרט זה לא תמיד אחלה סרט
כשאתה עושה סרט שהוא חלק מפרנצ'ייז, יש לך מחוייבות כלפי הסרטים הקודמים. זה מאוד מפתה לקחת סתם תסריט אקשן גנרי כלשהו, לשנות את שם הדמות הראשית בו לג'ון מקליין, להוסיף איזה "ייפי-קאי-יי-מאדרפאקר" ולקרוא לסרט "מת לחיות X", אבל זה לא תמיד עובד. מת לחיות 4 היה סרט אקשן סביר בפני עצמו, אבל בתור המשך לטרילוגייה המקורית הוא היה ביזיון. הוא זרק לפח את כל החוקים והעקרונות שהנחו את הסרטים הקודמים, הוא היה מטומטם ומופרך ברמות בלתי נסבלות והיתה לו עלילה שנראית כאילו נכתבה ב-1995. הייתי מכבד אותו הרבה יותר אילו היה מדובר בסרט שעומד בזכות עצמו, ולא כזה שמנסה בכוח (וממניעים כלכליים בלבד) להשתייך לסדרה שאין לו שום קשר אליה.
נקווה שהכותב החדש ראה את זה.
והמאמר המלא (הרבה יותר מצחיק):
http://www.cracked.com/funny-7165-writing-die-hard-5/
הפרסומת לHALO מעולה
בעיקר המוזיקה כמובן. שיהיה לו בהצלחה.
טוב, הרבה מכם הולכים לא להסכים איתי.
אבל אני חייב לכתוב את הדיעה שלי בנוגע לסדרת הסרטים הזו. קודם כל, "מת לחיות 1" הוא סרט אקשן טוב, יחסית לסרטים של הפעם. הוא כ"כ שנות התשעים (כן, אני יודע שהוא משלהי שנות השמונים) וידוע כ"סרט אקשן של פעם". לגבי הסרט השני בסדרה, "מת לחיות 2", הוא פשוט נוראי. ולא רק ביחס לשאר הסדרה, אלא גם בפני עצמו – הוא ממש נוראי. סרט פשוט מטומטם וגרוע מכל הבחינות. בסרט השלישי יש שיפור ניכר, והוא מתעלה אף על הסרט הראשון בסדרה, אך עדיין יש בו ניחוח של "סרט אקשן של פעם"… הוא כ"כ שנות התשעים. הוא סביל לצפייה כיום, הוא בסדר גמור, אך הוא לא עומד במבחן הזמן. אני אישית עדיין נהנה לצפות בו, יש בו בהחלט שיפור מהותי מהסרט הראשון. עכשיו, הנה הנקודה שבה רובכם לא יסכימו איתי: לדעתי, "מת לחיות 4" זה סרט האקשן הכי טוב בכל הזמנים. פשוט סרט ענק! מכאן נובע שהוא הכי טוב בסדרה הזו לדעתי, וגם אדיר בפני עצמו.
בנוגע לסרט החמישי הסדרה, ובכן, ציפיתי לו מאוד משום שהיה שיפור לדעתי בין הסרטים ככל שהסדרה התקדמה (יוצא דופן הסרט השני). בכל פעם שאני צופה בסרט הרביעי, הציפיות שלי לסרט החמישי רק הולכות וגוברות. אז לא, אני לא מסכים שרק ברוס וויליס מצפה ל"מת לחיות 5", כי לדעתי הרביעי הכי טוב בסדרה, ואני מקווה שהחמישי ישתווה אליו. כלומר, גם אני מצפה לסרט הבא בסדרה. אבל עכשיו כשבחרו תסריטאי בינוני ובמאי אלמוני, אני כבר לא בטוח שאני מצפה לפרויקט הזה… אז כאמור, מיתנתי את הציפיות שלי, בהתאם לידיעה הנ"ל.
מכאן נובע....
THAT'S YOU ARE A DUMMASS
!!!
שני דברים, "עמוס"
דבר ראשון, אל תכתוב באנגלית אם אתה לא יודע אנגלית.
ודבר שני, צורת ההתנסחות הזאת לא מקובלת כאן, ואם תמשיך לכתוב הודעות נטולות תוכן ו/או קללות ההודעות שלך יימחקו.
אולי יש משהו במה שאתה אומר
כשאני מנסה להזכר עכשיו בעלילות של הסרטים – ואת כל שלושת הראשונים ראיתי יותר מפעם אחת, רק לא בכמה שנים האחרונות – אני יכול להזכר שהראשון היה בבניין וברוס וויליס הולך יחף על זכוכיות, ובשלישי הם רצים בניו יורק ופותרים חידות טיפשיות, אבל הסרט השני לא השאיר אצלי שום חותם. מה היה שם בדיוק? משהו עם מטוסים?
כן, הסרט השני הוא עם המטוסים.
(ל"ת)
עכשיו הבנתי שבגלל שאני גדלתי על מת לחיות מותר לי לכתוב בהתאם!:
OMG!!!! איזה סרתתת פ33ות! ברוס וויליס הוא המלך!!!!!!1
…
הממ…
זה באמת מספק…
מש"א + LOL
(ל"ת)
Right on!
(ל"ת)
אני איתך לגבי השני, אבל לא מסכים לגבי השאר
ראיתי שוב לא מזמן את הראשון, ואם אתה מוכן להאמין שפעם לא היה דבר כזה טלפון סלולרי אז היישבון היחיד בו הוא המחשב שפורץ כספות בגרפיקת וקטורים (טוב, ושיער האייטיז של אשתו לשעבר). חוץ מזה מכל בחינה הוא סרט אקשן נהדר.
השני טיפה מאוס, בעיקר בגלל שהאקשן בו עקיף. אני אוהב פיצוצים ומכות יותר ממה שאני אוהב את המקבילה האקשנית למרוץ משוכות. עם זאת, סביר לחלוטין.
השלישי הוא האהוב עלי, בעיקר בגלל שיש בו את הדינמיקה הכי מוצלחת בין וויליס לעוזר השחור התורן. הוא גם סובל מעקיפות האקשן אבל בסופו של דבר יש בו את העלילה הכי טובה בסדרה לדעתי והוא לא מרגיש ארכאי גם היום.
הרביעי סיפק בידור סולידי אבל כן היה טיפה זחוח מדי, והטכנובאבל פחות נסלח כשאין לסרט את החסד של "זה נעשה בזמן שעוד לא הייתי טכנולוגיה אמיתית". אז כן, האפקטים בו הכי טובים אבל הוא שובר את רוח הסדרה עם אקשן מופרך ועם סייד קיק ממש מעצבן. הייתה בזה אמירה, ללא ספק, אבל אני עדיין מעדיף את השלישי, ולו בגלל הקטע עם הארלם בהתחלה שמצחיק אותי כל פעם מחדש.
בקשר לסיידקיק ב-4
הרביעי הוא הראשון מהסדרה (והיחיד בינתיים) שצפיתי בו על המסך הגדול, אז אני זוכר אותו לחיוב, למרות שאני לא זוכר ממנו הרבה. היה הרבה אקשן, אבל בסופו של דבר, הסרט סובל מאותה הרגשה פושרת כמו אינדי 4 (כנ"ל לגבי המסך הגדול). מנסים לחדש יותר מדי ולחרוג מהנוסחה המקובלת ("בואו נעשה טרור ממוחשב, כי זה הולך היום". יופי. לא *כזה* מעניין), ושמים סיידקיק טיפשי (שסתם חולק זמן מסך, יוצר הרגשה שהוא גונב זמן מסך מהגיבור, מרגיש מאולץ, מרגיש כמו גיבנת ולא תורם בכללי. אולי אני פשוט לא אוהב סיידקיקים. לא יודע).
לאינדי 4 היתה עוד בעיה חמורה מאוד בסוף שלו, אבל זה לא הנושא כרגע וזה יהיה ספוילר.
דווקא מאוד מסכים איתך
מאוד! מסכים איתך בנוגע לזה שמת לחיות 4.0 הוא סרט האקשן הטוב ביותר בכל הזמנים. מצד אחד הוא מעלה בי זכרונות נוסטלגיים מסרטי האקשן של שנות ה-90, ומאידך הוא מחדש הרבה מאוד וללא ספק היה מקור השראה לאין ספור סרטי אקשן שיצאו אחרי 2011.
מה הוא חידש?
(ל"ת)
לא יודע לגבי הסרט,
אבל הפרסומת ענקית.
בקיצור הולכים להפוך את מ"ל 5, לסרט של משחק מחשב
אני יכול להבין למה החליטו לעשות את הסרט.
לכל אחד מהמעורבים יש אינטרס. ברוס ויליס רוצה להרוויח כסף, להשתתף בסרט אקשן שהוא מזוהה עם הדמות ולא צריך להוכיח שהוא יכול להכנס לגיבור אקשן חדש בגילו המופלג. הבמאי הישראלי רוצה כבר לבסס את טביעת הרגל שלו בבימוי סרטי אקשן, וזה הסרט הראשון הגדול שהוצע לו (בלי ניסיון קודם). התסריטאי שנבחר כנראה אוהב לכתוב זבל ולקבל על זה כסף.
מה שלא ברור לי זה מה האינטרס של האולפנים. כלומר זה ברור שלהפיק סרט חמישי לסדרה שדי איבדה את התנופה שלה לפני שני סרטים, עם גיבור אקשן מבוגר, עם במאי מתחיל ללא נסיון, ועם תסריטאי עם עבר מובהק של כתיבת זבל שנכשל בקופות, זה הימור מטורף. אז למה? חסר להם מה לעשות עם הכסף שלהם.
ואני גם מפרגן לבמאי , גם כי הוא ישראלי אבל גם כי מהסרטונים שצורפו למעלה עולה שהוא יודע איך עושים אקשן. רק חבל לי שהסרט הראשון (הראשון הרציני) יהיה כישלון בגלל שהוא קיבלת תנאים לא טובים לעבוד איתם.
האינטרס של האולפנים הוא תמיד אותו אינטרס: כסף
למיטב זכרוני, מת לחיות 4 היה הצלחה קופתית ולכן עושים לו המשך. הבמאי הלא ידוע כנראה עולה גרושים, ותסריט זה ממילא לא החלק היקר ביותר של אף סרט. במקרה של סרטי אקשן, תסריט גרוע אינו בהכרח גורר כשלון קופתי, במיוחד כשמדובר בסדרה מוכחת. כך שהסיכויים גבוהים שסרט כזה יכניס כסף.
כדי שסרט יכניס הרבה כסף הרבה,
הרבה אנשים צריכים ללכת אותו.
את יוצאת מתוך הנחה שיש קהל גדול לאנשים שרק באים לראות פיצוצים ואקשן בקולנוע וכל מה שמסביב לא חשוב להם. אולי אני טועה אבל אני לא חושב ככה. קודם כל, מתחילים בקבוצה של אנשים שאוהבים סרטי אקשן (לא כלל האוכלוסיה). בנוסף הקבוצה של אנשים שילכו לסרט אקשן גם אם העלילה שלו מופרכת, היא עוד יותר קטנה. אפשר להוריד מהקבוצה הזאת, את האנשים שאחרי שהם יקראו את הביקורות הנוראיות שהסרט הזה בטח יקבל, יחליטו לא לצפות בו. מהקבוצה הזאת, אפשר להוריד אנשים שלא רואים את ברוס וויליס כגיבור אקשן, כי הוא כבר מבוגר מדי / נמאס עליהם מכל הסרטים בהם הוא השתתף… וכך הלאה.
בקיצור, כן.. זה הכל השערות. אבל אני מניח שיש לאולפנים חטיבות שלמות שמנסות לשער מה הסיכויים של סרטים להצליח, ותמוה בעיניי שהם נתנו אור ירוק דווקא לסרט הזה.
דבר ראשון, תמיד אפשרי שהאולפן טועה בהערכות שלו
אותן החטיבות שאתה מתאר טועות ומתבססות על שיקולים מוטעים באופן די עקבי.
אבל יותר חשוב, ההנחות שאתה מניח כאן פשוט לא קשורות למציאות ההוליוודית כפי שאנו מכירים אותה. קהל חובבי האקשן קטן? סרטי אקשן הם באופן עקבי בין שוברי הקופות הגדולים של כל שנה. מתוך קהל חובבי האקשן, קטנה עוד יותר הקבוצה שתסכים לצפות בסרט אקשן נבוב? על רובוטריקים 2 שמעת? ביקורות רעות קוטלות סרטי אקשן? ממתי?
מודל העסקים של הוליווד הוא כבר שנים לכוון לסוף שבוע ראשון ענק, שמונע ברובו מיחסי ציבור ופרסום, ואז לספוג הפסדים של 50% ויותר בשבוע השני מתוך ידיעה שהשוק העולמי יפצה על ההפסד. במקרה של מת לחיות יש את אפקט הסיקוול שמגדיל את קהל המתעניינים שיגיעו לסרט בשבוע הפתיחה שלו, ואת אפקט כוכב האקשן של שנות השמונים, שמגדיל את ההענות לסרט מחוץ לארה"ב. הייתי אומרת שסיכוייו של מת לחיות 5 להיות מרוויח קטן לפחות הם סבירים לגמרי. יש הרבה החלטות משונות שיוצאות מהוליווד אבל זו לא נדמית לי כמו אחת מהן.
זה לא הסרט הגדול הראשון שהציעו למורו
כמו שכתבתי למעלה, הוא היה אמור לביים את "הצלצול 2" (וזה לא עניין קטן בכלל – "הצלצול" הראשון, למי שלא זוכר, היה להיט ענק). אחרי חמישה חודשים של עבודה על הסרט הוא עזב, לפי הדיווחים, בגלל "חילוקי דעות יצירתיים" – הוא לא אהב את הכיוון שהאולפן דחף אליו. "חילוקי דעות יצירתיים" יכול להיות שם קוד כמעט לכל דבר, כך שאי אפשר לדעת מה באמת קרה שם, אבל במצבו של מורו – במאי חסר ניסיון שמקבל הזדמנות אדירה לביים שובר קופות – הרבה אנשים היו מתכופפים ועושים כל מה שהאולפן אומר, רק כדי לא לאבד את הג'וב. הוא כנראה לא עשה את זה, מה שרומז על כך שהוא כנראה בכל זאת יודע לעמוד על שלו ולא ייקח כל דבר רק כי מציעים לו.
ועכשיו הוא גם נבחר לביים את הפריקוול ל"300"
http://www.comicbookmovie.com/fansites/JakeLester/news/?a=41877
הוא כבר הופך לבמאי אקשן מבוקש.
וכנראה הבמאי הישראלי המצליח ביותר בהוליווד?
הבמאי הנבחר הוא
ג'ון מור!
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=81665
מצד אחד, הוא ביים את 'מאחרוי קווי האוייב' שהיה מוצלח למדי. מצד שני, הוא ביים את 'מקס פיין' המעפן. נקווה ש'מת לחיות 5' ייצא טוב.