"מת לחיות ביום טוב" יכול לשמש כר פורה לדיון בנושא הסבוך של המתת חסד. במקרה הזה, המתת חסד של סדרות קולנועיות. "מת לחיות" היתה סדרה אייקונית ואהובה של שלושה סרטי אקשן, שהיתה צריכה למות בכבוד עוד בשנות התשעים. כשיצא לפני כמה שנים הסרט הרביעי, כבר אז זה נראה כמו הארכת חיים באופן לא טבעי. הסרט ההוא לא היה מוצלח במיוחד בתור סרט "מת לחיות", אבל היו בו סצינות אקשן מוצלחות וגרנדיוזיות יותר מאי פעם. זה בהחלט לא היה הרגע הגדול בתולדות הסדרה, אבל זה לא היה סרט נורא להעביר איתו את הזמן. ועכשיו, זה. "מת לחיות ביום טוב" הוא הסרט שאליו סדרות סרטים אחרות צריכות להצביע ולהגיד ליקיריהן: "אם פעם יקרה לי משהו רע, אני רוצה שתבטיח שתהרוג אותי. רק אל תיתן לי להפוך ל… זה".
"מת לחיות ביום טוב" הוא גרוע. הוא לא גרוע ביחס לסטנדרטים של סדרת "מת לחיות", או ביחס לסרטי ברוס וויליס, או ביחס לסרטי אקשן – הוא גרוע נקודה.
ג'ון מקליין נוסע לרוסיה כדי לחפש את הבן שלו, שהסתבך שם ונכנס לכלא. הבן (ג'יי קורטניי), מתברר, הוא סוכן CIA שנמצא באמצע מבצע חשוב לחילוץ איש חשוב א' ומציאת ראיות נגד פוליטיקאי מסוכן ב', אבל נוכחותו של אבא מחרבשת הכל, ואז כולם יורים ומכוניות מתהפכות ופיצוצים. כבר כאן מתבררת הבעיה הראשונה של הסרט, שבדיעבד היא הבעיה הקטנה ביותר שלו: אין שום דבר בתיאור העלילה הזה שנשמע כמו סרט "מת לחיות". אלמלא המילים "מקליין" ו"ייפי-קא-יי מאדרפאקר" היו מוזכרות בסרט, לא היה שום דבר מת לחיות-י בו. "סרט-אקשן-גנרי-עם-ברוס-וויליס מס' 311 ביום טוב" היה שם מדויק יותר. מה שמבדיל בין "מת לחיות" לבין כל סרט אקשן אחר הוא הגישה וההומור של ג'ון מקליין, אבל כאן הוא לא עושה שום דבר חוץ מלזעוק "ג'יזס!" כל דקה ו"אני בחופשה!" פעם בעשר דקות (הערה לג'ון: לא, אתה לא. זוכר, בתחילת הפיסקה הזאת? הגעת למוסקבה כדי לחלץ את הבן שלך, לא לחופשה. הסניליות כבר פגעה בך?).
הבעיה הגדולה של הסרט היא לא שהעלילה היא אידיוטית, אם כי היא בהחלט מאוד אידיוטית. הקנוניה המסובכת ומרובת הטוויסטים שלא לצורך חסרת כל שמץ של הגיון ונשענת כולה על צירופי מקרים בלתי אפשריים. הסרט שובר שיאים בתחום הבלתי-פגיעות של הגיבורים: כלל האצבע קובע שבעוד רעים יוצאים מכלל פעולה אחרי יריה אחת, גיבורי סרטים יכולים לספוג שלושה כדורים בכתף ואחד בצלע ולהמשיך במרדף כאילו כלום. אבל כאן, כשאת אחת הדמויות משפד מוט ברזל בעובי של גזר בתוך הבטן, ורגע אחרי שהוא נשלף החוצה אומרים "יאללה לדרך" וכולם ממשיכים בריצות, קפיצות ותרגילי אקרובטיקה אפילו בלי לטרוח לעשות פרצוף של "איי כואב" – שלא להזכיר תחבושת אישית או מוות מאיבוד דם בתוך שש דקות – אפילו מוחות שכובו היטב בכניסה לקולנוע עשויים להשמיע זעקות כאב חלושות.
הבעיה הגדולה של הסרט היא גם לא התסריט, וזאת למרות שהתסריט הוא אחד הדברים הכי חובבניים שתוכלו לזכות לשלם עליהם 38 ש"ח בעתיד הנראה לעין. מה שאמור להחזיק את הקטעים שבין יריה אחת לאחרת בסרט היא היחסים בין מקליין ג'וניור וסיניור. אבל הסרט נראה כאילו הוא צולם על פי תסריט שכלל מרווחים גדולים שבהם שורבטה ההערה "להכניס כאן איזה בולשיט על יחסי אבא ובן". משבר היחסים בין מקליין ובנו הוא הגנרי ביותר בתולדות הקולנוע: האבא, לא תאמינו, לא היה בבית כדי לראות את הבן שלו גדל, כי הוא עבד כל הזמן. (למה? ובכן: "חשבתי אז שלעבוד כל הזמן… זה דבר טוב" ברוס וויליס מדקלם ללא בושה שורה שהיתה גורמת להרחקה מיידית של הכותב מכל טלנובלה יומית). הבן, לא יאומן, קורא לאב בשמו הפרטי במקום לכנות אותו "אבא". מדהים. מעניין איך זה ייגמר.
כידוע, אנחנו לא מגיעים לסרט "מת לחיות" בשביל העלילה ולא בשביל הדיאלוגים ולא בשביל יחסי אב ובן. אנחנו מגיעים בשביל האקשן. וכאן אנחנו מגיעים לבעיה הגדולה באמת של הסרט: האקשן מסריח.
לבמאי ג'ון מור אין שמץ של מושג איך לצלם או איך לערוך אקשן, ולכן הוא נצמד לכלל שהפך לסימן ההיכר של במאים חסרי יכולת: אם אין לך משהו אחר לעשות – נענע את המצלמה בכח. נקודת השיא של הסרט היא מרדף מכוניות ענק שמתרחש דווקא בתחילתו, שבו נראה כאילו היוצרים קיבלו תשלום פר מכונית הרוסה. יש פה הרבה מכוניות שעפות על, מעל, מתחת, לצד ודרך מכוניות אחרות. צריך להודות: כל אחד מהצילומים האלה הוא יפה כשלעצמו, במובן הפורנו-הרס של העניין, אבל בכל היקר לי אני נשבע שרוב הזמן לא הבנתי מי רודף אחרי מי. כך גם בהמשך: סצינות האקשן בסרט נראות כמו מונטאז' של אנשים יורים ודברים מתפוצצים, בדרך כלל באנימציה ממוחשבת גרועה, ובלי קשר נראה לעין בין שוט אחד לזה שאחריו.
אילו היה לסרט הזה שם אחר, הוא לא היה גורם הרבה נזק: סתם עוד סרט מחורבן שאף אחד לא ישים לב אליו, וכנראה ייצא ישר ל-DVD. ברוס וויליס עשה כבר הרבה כאלה, ואני מוכן לסלוח לו כל עוד מדי פעם הוא מביא איזו יציאה כיפית כמו "RED". אבל מכיוון ששמו של הסרט מתחיל ב"מת לחיות", יהיה קשה למחוק אותו מדפי ההיסטוריה. הוא יהיה כתם שחור על שמה של הסדרה לעולמים. אם יש לכם אהדה כלשהי לסדרת " מת לחיות", הולך להיות לכם יום ממש רע.
פורסם במקור בוואלה
אגב המתות חסד ודברים שמסרבים למות
אם יש משהו שמשכנע אותי להתרחק מהסרט הזה כמו מאש, מלבד הביקורת המצוינת, זו התמונה בראש העמוד. זו אמורה להיות גרסת הזומבי של ג'ון מקליין? הבנאדם נראה שם כמו גופה מהלכת.
נראה כמו המנהל שלי מהיסודי
(ל"ת)
כן, גם אותי זה הדאיג
נראה שברוס וויליס הפסיק לאכול.
תרומות של מנות מבושלות, ללא רכיבים מוצקים מדי (עדיף מחית) יתקבלו בברכה.
נשבע?
אבל בכל היקר לי אני נשמע שרוב הזמן לא הבנתי מי רודף אחרי מי
למה קטנוני?
זה המשפט הכי טוב בביקורת!
מה שאוהבת בביקורות כאלה זה שהן כל כך מנמיכות לי את הציפיות שאני יודעת שבפועל אהנה לראות את הסרט.
לזכותו של הסרט יאמר
שהוא די קצר ככה שחווית הצפייה בו לא משנה מצב צבירה מ"חבל שהוצאתי על זה כסף" ל- "הסיבה היחידה שאני לא עוזב את האולם היא שהוצאתי על זה כסף".
גם הסרט הקודם בסדרה היה גרוע בעיניי
וחוץ מהראשון שהיה בסדר, לא חשבתי שאף אחד מהם היה מוצלח יותר מדי, ככה שאין שום סיכוי שאראה את פיסת הקולנוע הזו לא בקולנוע, לא בטלויזיה, ולא בשום מקום אחר.
מה שכן, מסקרן אותי איך ברוס וויליס נשאר צעיר במשך 20 שנה. חוץ מהעובדה שפעם היה לו שיער, מהרגע שהוא נכנס למוד הקרחת הוא די נשאר אייג'לס מבחינתי, במובן שאם אני אסתכל על הדמות שלו מספרות זולה לפני כמעט 20 שנה ועל הדמות שלו בסרט הזה, אני אצטרך קצת מאמץ בלהבחין בשינויים במראה.
הקיצר….. מייקל ביי 2.
מ–ע–ו–ל–ה!!!!!!!!
היום הולך לראות ב iMax ואף אחד לא יעצור אותי :-)
iMax
המגה-טבלט החדש מבית אפל.
אולי אני מבלבלת סדרות סרטים, אבל אני די בטוחה שלג'ון מקליין היתה בעבר בת, ולא בן.
יש לו בן בת
לוסי וג'ק
יש לי רעיון לסרט הבא
ג'ק מקליין, הבן, מתחתן והוא ואשתו מצפים לילד, אבל…! במפתיע מתברר שגם לאבא, ג'ון מקליין, הולך להיות ילד. כן כן, קראתם נכון: נכד ובן באותו זמן. האם האב והבן יוכלו למצוא זמן בין כל החלפת החיתולים (של שני התינוקות ושל ברוס וויליס) ויצילו שוב את העולם מפני… נחיל דבורים מהונדסות גנטית? בואו לראות זאת ב"מת לחיות 6".
"מת לחיות 6 – אבא בא למות" – עם הופעת אורח של וין דיזל
ג'ון מור חייב להפסיק לעשות סרטים.
האיש שכבר הביא לנו קטסטרופות כמו הרימייק המיותר ל"אות משמיים" ו"מקס פיין"… פשוט לא צריך לעבוד בהוליווד.
נשמע עצוב ביותר
בתור מעריץ של הסידרה המקורית (1-3), וחובב של הרביעי, לקרוא את זה (וביקורות דומות באינטרנט) ממש מצער אותי :(
מה שהכי עצוב זה שהם שכחו את מה שעשה את הסרט הראשון כל כך טוב. גיבור פגיע, אקשן בלתי צפוי ומקורי, וכמובן ה- Bad guy, שהוא לא אידיוט גמור, ונמצא צעד אחד לפני כל מהלך של המשטרה.
ולמרות זאת, אני יראה את הסרט מתוך כבוד לסרטים הראשונים, ויגיד שלום יפה לסידרה…
נראה לי שלא הבנת את הביקורת...
מתוך כבוד לראשונים, עליך לוותר על הצפיה בזה – ולהגיד שלום יפה לסדרה.
מתוך כבוד ---> לראות !
אוהד של הסדרה ושל השחקן לא יוכל להרשות לעצמו לחיות ב- ? לגבי הסרט. מי שבאמת אוהב את הסידרה לא יוכל להתאפק ויצפה בסרט בסופו של דבר.
אם הסרט כל כך גרוע כמו שאומרים, אז יצפה בו כנראה במחשב / TV בשלב מאוחר יותר…
הסדרה כל כך מוצלחת (גם הרביעי טוב, לדעתי), שמגיע לה שנצפה גם בסרט החמישי גם אם נסבול.
* אפרופו, כנראה שהג'ון מור הזה שעשה את הסרט, באמת גרוע ביותר. הוא אכן לקח משחק מחשב מדהים כמו "מקס פיין" ופשוט הרס לו את הצורה בסרט שעשה. הרס את העלילה, האפקטים והדמויות. כיאילו בכוונה, כי אפילו בטעות אי אפשר להרוס ככה את משחק המחשב האדיר הזה !
אסור לתת לו לעשות סרטים !!
הצטערתי לשמוע שהסרט עד כדי כך רע
מאוד אהבתי את "מת לחיות" הראשון וחיבבתי דווקא את הרביעי, ההומור בו היה לא רע וסצנות האקשן מהנות לצפיה.
הטריילר של הסרט הנוכחי הותיר בי רושם שזה דווקא הולך להיות סרט סביר לכל הדעות, אלא שלפי הביקורת נראה שאם היו משנים את שם הגיבור לבריאן מילס, זה יכול היה להיות גם "חטופה 3" באותה מידה (אב קשוח טס לאירופה להציל את בנו מדי פושעים, ועל הדרך הם מאחים את הקרע הנפשי בין שניהם).
אחכה שישדרו את הסרט בטלוויזיה.
סרט רע, אבל לפחות יצא ממנו אחל'ה ביקורת. תודה פיש!
חבל, דווקא תכננּו לצפות בו בקולנוע...
אז מה שנאמר על הסרט האחרון של שוורצנגר לא תקף לגבי ברוסי? אי אפשר לגרד טיפת הנאה או איזה קורטוב נחת במהלך 90 הדקות? (או כמה שזה לא יהיה).
הסרט הקודם (הרביעי) היה פריך אך מהנה למדי, נימוח בפה, כמו שאומרים… אמנם היו כמה סצינות שמתחו מעט את חוקי הפיזיקה, אבל צריכה להיות לפחות אחת כזו בכל סרט אקשן שמכבד את עצמו (זו ציפור? זה מטוס? לא, זה אוטובוס מזנק על פי תהום!). חוצמזה היה קווין סמית.
הסרט החדש של שוורצנגר
הוא יצירת מופת נצחית בהשוואה ל"מת לחיות" הזה.
אוי אברוך.
(ל"ת)
ג'ון מקליין אבא צ'יקמוק
לפי הצילום למעלה.
קת סגורה שבת סגורה זה הדבר הראשון שאלמד את בני.
yeah, I can't agree with you any more.
די קלעת בול
בתור מעריץ של הסדרה מגיל צעיר ("מת לחיות" הראשון הוא כנראה סרט האקשן האהוב עלי), די חששתי מהסרט הזה, מבחינת האיש שמאחורי המצלמה. ג'ון מור ביים את "מקס פיין", כנראה עיבוד המשחק-לסרט הכי גרוע שנעשה אי פעם, וגם סרט מחורבן בפני עצמו. לעומת זאת, את התסריט כתב סקיפ וודס, שכתב גם את "היטמן", עיבוד משחק-לסרט די מוצלח.אם זה היה סרט שהוא גם עיבוד-למשחק, אולי היה יוצא להם משהו באמצע. אבל זה סרט של "מת לחיות", וביחס לסדרה, זו ירידה די חדה.
המוטו של ג'ון מקליין זה "במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון". העניין הוא שהפוקוס תמיד נשאר עליו. הפעם לוקחים לו את הפוקוס, וזה נראה כמו סרט אקשן ברוסיה עם עלילה מבלבלת, וג'ון מקליין במקרה עבר שם אז הוא הצטרף. הופעת אורח, אם תרצו. במקום הסרקזם והציניות המפורסמים, הפעם מקליין עסוק בלצעוק "ג'יזס" יותר פעמים מעדי יהוה, או לצעוק על הבן שלו. וכשהם לא צועקים זה על זה, יש ביניהם touchy-feely crap שאולי מתאים לדרמה משפחתית, אבל לא ל"מת לחיות" שהגיבור שלה הוא אחד הבאד-אסים הכי אייקוניים שנוצרו.
לא ממש הבנתי איך ג'יי קורטני קפץ מכמה פרקים של "ספרטקוס" לככב לצד כוכבים כמו ברוס וויליס או טום קרוז. המשחק שלו סביר, אבל הוא נראה פחות טיפוס של בלוקבאסטרים ויותר כמו סרטי אקשן דלי תקציב כאלה, כמו "לשחק באש" (הי, אבא!). הנבל בכלל היה מגוחך. הרי ברור שאין משהו יותר מאיים מאיש שאוכל גזר, רוקד סטפס, ומדבר במבטא מעצבן.
אני לא יכול להגיד שהאקשן היה מסריח. אני מודה שהיו כמה קטעים די נחמדים. לא משהו שלא ראינו קודם, כמובן, אבל סביר. אבל כן התעצבנתי מהצירופי מקרים והאל-מותיות הג'ייסון בורן-ית של הגיבורים. אם זה היה "מהיר ועצבני" או משהו זה אולי היה מתקבל. אבל ב"מת לחיות" זה ממש מופרך (כן, מופרך גם בסדרה שבסרט אחד שלה הגיבור מיירט מסוק עם ניידת משטרה). גם כל קטע ה"דג מחוץ למים" של לשלוח אותו לרוסיה נראה קצת מוזר ולא בסדר. "הנה, הוא ברוסיה, בואו נכניס בדיחות על כמה אירופאים שונאים אמריקאים, חה חה חה".
בקיצור, זו אכן הנשמה מלאכותית שלא לצורך. ג'ון מקליין בהחלט איבד את הטאץ', הבן שלו גם לא ממש עוזר, והנבל היה מגוחך (גם אחרי כל הטוויסטים עדיין לא הבנתי למה בדיוק הוא עשה את מה שעשה). בשביל "מת לחיות" זה סרט גרוע. בתור סרט, הוא סביר מינוס. לפחות הוא לא גרוע כמו "מקס פיין".
אגב מבטא, כבר הצליחו למצוא יותר מכמה שחקנים שאשכרה מדברים רוסית שמשחקים רוסים בסרט, אז למה כמו תמיד – הנבל הראשי לא יכול להיות שחקן רוסי גם כן, ולא לדבר במבטא כל כך כבד ומגוחך…
אני תמיד מייחל ליום שבו בסרט אמריקאי – הרוסים באמת יהיה רוסים (טראומה ארוכת שנים מ-K-19).
זה לא סרט גרוע (במיוחד), זה פשוט לא "מת לחיות".
כבר ראיתי סרטי אקשן גרועים בהרבה כמו מקס פיין או שנגחאי מסוכנת. זה היה סרט אקשן סביר מינוס. פשוט, זה לא היה מת לחיות. הגיבורים היו פשוט בלתי פגיעים בצורה בלתי נתפסת. בזמן שבסרטים קודמים (1-3, לא 4) ג'ון מקליין היה נפצע מזכוכיות על הרצפה, בסרט הזה גם מטאור מהחלל שמשטח את כדור הארץ לא היה פוגע בו (או בבן שלו).
ודאי שמטאור מהחלל לא היה פוגע בו
ברוס ויליס היה מציל את העולם ופוגע בו קודם!
לא הייתי קורא לו "גרוע נקודה",
אבל אני מסכים שיש לו לא מעט בעיות.
הייתי שמח להשתתף בחגיגת "זה פשוט לא 'מת לחיות'", אבל לצערי לא ראיתי אף אחד מהארבעה כבר כמה שנים טובות, יותר מדי שנים טובות (רעות?) ואני לא זוכר הרבה. ככה שלא אצא בהכרזות של "בדרך כלל זה ככה" או "תמיד זה היה ככה". אבל יש דברים ברורים גם לסנילים כמוני.
בסה"כ היה אקשן טוב, גם אם מרדף המכוניות היה מבולבל מדי. שמחתי לראות לקראת הסוף שיש קומבינציות של כלי רכב וכלי תעופה שלא ראינו בסרט הקודם. היה יכול להיות עוד אקשן ולא הייתי מתלונן.
הדמות של מקליין – הפוקוס אכן פחות מדי על מקליין. כמו שציין הכובען, יותר מדי סרט אקשן ברוסיה ופחות מדי ג'ון מקליין. וגם הדמות שלו היתה לא ממש הוא. כאמור, אני לא זוכר מספיק מהקודמים כדי לצאת בהצהרות, אבל איכשהו נראה לי מוזר שהוא נוסע על גגות של מכוניות בפקק, מועך, פוצע והורג מי יודע כמה אנשים ורק צועק מהחלון "סליחה גברת" מבודח כזה. אני לא חושב שמקליין עשה דברים כאלה בעבר. הוא אמור להיות יותר זהיר על חיי אזרחים.
בנוסף, לוקח לסרט זמן להתחמם וגם הדמות שלו מבלה יותר מדי זמן עם שורות מטופשות שנזרקות באוויר עד שאנחנו מרגישים שזה באמת מקליין. משפטים כמו "אני בחופשה!" שנזרקים בטיימינג קומי לא מתאים (אין לי מושג איך זה עובד, זה כנראה מהדברים האלה שכשרואים מזהים, וכשזה לא קיים זה ברור), או שהוא צועק משפטים לבנשלו שנמצא ברכב עשרות מטרים לפניו כשברור שהוא לא שומע אותך, יוצרים תדמית די מעאפנה לדמות הגיבור האהוב. עושה רושם שהוא סנילי ומנותק מהסביבה שלו, משהו בין פארודיה לאמירה על הזדקנות. וזו בעיה גדולה מאוד כשזה בא באמצע סרט אקשן שאין לו כוונה להעביר אף אחד מהמסרים הללו. כשאבא שלך עומד לידך באמצע פאקינג עיר גדולה אחרי פיצוץ ענק ואירוע רב נפגעים, וצועק את השם שלך בניסיון ליצור איתך קשר עין או למשוך את תשומת ליבך, זה לא סתם אבא שעושה בושות. זה בנאדם שלא קולט שהוא באמצע אירוע רציני ביותר וזה לא הזמן לשחק אותה משפחה. זה הזמן לקחת את הרגליים ולברוח מהמקום, גם אם אין לך מושג מה קורה כרגע. כאמור, סנילי ומנותק מהסביבה, וזה לא נכתב כבדיחה או כהגזמה. מזל שבשלב מסוים זה מסתדר.
גם לנבל היו שורות שנזרקו בלי קשר למה שקורה מסביבו, וגם הוא הרגיש לפעמים כמו נבל בפארודיה על סרטי אקשן. וגם פה זה היה פתטי. היו גם דברים לא ברורים בהתנהלות של האקשן. אולי בצפיה שונה זה ייראה לי אחרת, אבל כשאתה רואה פיגומים מהחלון ואתה קופץ דרכו, לא יכול להיות שהם פתאום מופיעים כמה קומות מתחתיך.
וחצי הדקה האחרונה היתה מיותרת לחלוטין, כאילו חזרתי לאייטיז לרגע.
לסיכום, לא כזה גרוע, לא כזה נורא. יש אקשן, יש ברוס וויליס, יש אקשן מיוחד ויש טוויסטים חביבים. חצי "מת לחיות".
אגב, זהירות: בסיסי"ר יש מישהו שמסתובב בתחפושת מלאה של טד החוקר ומחלק עלונים על הסרט לילדים תמימים. אה, ויש ילד שממש דומה להיילי ג'ואל אוסמונט הצעיר שעמד מאחוריי התור בקופות. אמאל'ה.
שיעשעת אותי! :-)
איך אתה מנתח את ה"עלילה" כאשר ברור שאין כזו וסה"כ בנו שלד כדי להכיל סצינות אקשן ופיצוצים!
זה לקח זמן, אבל המפיקים פנו לדרך שבה המשכונים גרועים הולכים בה – לקחו תסריטאי בחצי דולר מההומלסים ליד המשרד, ונתנו את מלאכת הבימוי למישהו שפשוט שמח שנותנים לו סרט עם תקציב ולא עוד סרטון יוטיוב עם חתול.
לצערי ראיתי את הסרט היום
אבל לפחות לא שילמתי כל כך הרבה כסף. בסינגפור כרטיס עולה בערך 25 שקלים.
בנוסף לעלילה הקלושה (וזו מחמאה לקרוא לה קלושה), היו בעיות סאונד במהלך הסרט.
השחקנים לא רעים, הכתיבה היא הדבר הגרוע ביותר בסרט. אפילו לצילום ולביום לא היו לי תלונות יותר מדי.
אבל במקום ברוס וויליס, הייתי הופך את המצלמה ויורד מהסט תוך מילמול "אני זקן מדי בשביל החרא הזה"
נראה שוויליס דווקא נהנה מכל רגע
הוא מזכיר לי מאוד את ניקולס קייג': שחקן שכשהוא רוצה, הוא יכול להיות מעולה, אפילו ענק, אבל לעתים קרובות הוא משתתף בסרטים ממש מטופשים כנראה כי פשוט לא אכפת לו.
אפרופו קייג'
זה הזמן להזכיר את הבחירות המפוקפקות שלו בסרטים
http://www.youtube.com/watch?v=eExfV_xKaiM
איך אתה יכול לדעת שהוא נהנה?
יש לו סט של בערך שלוש הבעות פנים, ושתיים מהן נראות כאילו הוא סובל מעצירות.
וזה ממישהו שבאמת אוהב את הסרטים שלו עוד מלפני שהוא עשה סרטים והיה ב-Moonlighting – מאז הוא התחיל לאבד הבעות פנים. אולי התייבש?
מת שימות כבר.
http://www.imdb.com/title/tt2884178/
בינוני
הבעיה הכי גדולה של הסרט זה שהוא לא 'מת לחיות'. שינוי קטן בתסריט או בשחקנים ובדמויות וזה היה יכול להיות אפילו 'חטופה 3'. אבל איך הסרט עצמו? בסדר. העלילה מטומטמת ולא מעניינת וכול הקטע של היחסי אב ובן בסרט נעשה בעצלנות ועל רגל אחת. אבל האקשן דווקא בסדר. אפשר לראות אם משעמם.
פחות או יותר מה שציפיתי
אני לא יכול אפילו להגיד שאני מעריץ נלהב של הסדרה כי ראיתי קודם את הסרט השלישי בקולנוע בגיל 12-13 כשהייתי פחות או יותר רק בעניין של סרטי אקשן (ועוד המון פעמים לאחר מכן) ורק מאוחר יותר את השניים הראשונים שאהבתי פחות. שלא לדבר על הסרט הרביעי שאותו מצאתי מופרך הרבה יותר ועדיין נהניתי. זה פחות או יותר מה שציפיתי גם מהסרט החמישי. הסטנדרטים שלי בסרטי אקשן כבר גם ככה יותר ויותר נמוכים והסרט הזה די ענה עליהם – כולל מרדפי המכוניות שהזדהיתי עם תחושת הבלבול בהם, חוסר הפגיעות של הגיבורים לעומת ה"רעים" (לעזאזל, הפעם מק'ליין נזכר להתחיל לדמם לפחות 3-4 תקריות אחרי שהיה צריך), לתסריט עמוק לא ציפיתי וגם לא לתחכום כלשהו בכל הנוגע ליחסי אב-בן.
לגבי האקשן עצמו בהחלט אמרתי לעצמי מדי פעם "כן, בטח" וגם לי היה נראה מוזר שמק'ליין נוקט הפעם בקלילות בצעדים שבאופן הגיוני אמורים לעלות בחיי כמה וכמה אזרחים תמימים, ואני אפילו לא מדבר על כמה נוח שהוא נופל דווקא לאן שהוא נופל יותר מפעם אחת. אבל אני לא בטוח שליטוש כל הנ"ל היה הופך את הסרט ליותר מהנה בעיניי מאשר יותר הגיוני. ככה זה במיינדלס אקשן, שבמקרה הזה פשוט משתייך (רשמית לפחות) לסדרת "מת לחיות". סו בי איט. ודווקא חשבתי שלפחות רגע אחד בסרט ניסה לשחזר תמונה זכורה במיוחד מהסרט הראשון. ולפחות הפעם לא חסכו מאיתנו את מלוא ה"מאדרפאקר" בניגוד לסרט הקודם. ולפחות זה הסרט הכי קצר בסדרה בינתיים. כל זה לא הופך אותו לטוב, אבל איכשהו ידעתי שגם ממנו אהנה סך הכל.
מטופש כנדרש, אבל לא כזה גרוע כמו שעשו ממנו
ציפינו לסרט אקשן עם תסריט מטופש ועם ברוס ויליס – קיבלנו. הוא אפילו לא ארוך, אז בתור ניקוי ראש בשבת אחה"צ זה לא רע. היה ברור מראש שהרבה מחשבה או היגיון לא יהיו בו, ולמרות זאת עדיין התקשינו להפסיק לנטפק… (למשל: כשהרעים תוקפים את הבניין ממסוק למה לכל הרוחות לקפוץ מהחלונות בצד השני של הבניין אל הלא נודע במקום לרדת במדרגות/מעלית?) אבל זה בגבולות הסוגה, אני באמת לא מצפה להיגיון רב בסרטי אקשן.
כמו כן ברור שהוא בלתי פגיע, הוא ברוס ויליס! הוא דווקא מת בלא מעט סרטים בעשורים האחרונים, אבל לא בכאלה שבהם הוא מת לחיות (הא!). וגם בנו ירש ממנו את הגנים המשובחים, אז אני מפרגנת. אפילו ליהקו שחקן שנראה סביר בתור הבן שלו, אז למה לא.
קלישאות אב-בן אכן לא היו מקוריות או מפתיעות, אבל את השטויות של ג'ון מקליין אני דווקא מחבבת, לא הייתה לי בעיה איתן. בפרט, אני חוששת שחל בלבול קל בין "חופש" ובין "נופש". מקליין אכן בחופשה (יעני לא נשלח לשם בתפקיד, הוא יורה באנשים רעים ולא מקבל על כך משכורת) אבל כפי שאנחנו יודעים (מהחיים האמיתיים ולא רק מסרטים), לא בכל פעם שאנחנו לוקחים חופש מהעבודה זה למטרות בילוי ונופש…
הבעיה העיקרית, ואני לא מחדשת, היא שאפילו האקשן לא מלהיב בשיט. אמנם אני לא מתלהבת מאקשן בפני עצמו, ועדיין, כשהוא עשוי ממש יפה, משרת את מטרתו ומתחבר היטב לשאר האלמנטים אני בהחלט יכולה להעריך ולפרגן.
מרדף המכוניות בתחילת הסרט שעמם אותי לאללה, וגרם לי בעיקר להתכווץ לנוכח כמות ההרס שהוא זרע (והמוות, ללא ספק; רק שלא הראו כלום). מכיוון שצפינו בגרסה המורחבת ייתכן שקיבלנו מרדף ארוך יותר, לא יודעת… אבל לא יכולתי שלא לחשוב על הכמות המצערת של מכוניות טובות שנהרסו בתהליך (אולי לא באמת) ו"נו, מתי זה ייגמר כבר".
אני נותנת לסרט עוד כוכב (אין לי מושג מתוך כמה, אבל אחד יותר משהייתי נותנת לו הייתי מדרגת…) בזכות שני דברים:
א. אזכור חיסון נגד טטנוס (חשוב!)
ב. מותו של אחד מהרעים (שהיה מחווה יפה למוות של אלן ריקמן בסרט הראשון, אבל עם טוויסט מרענן, סחתיין!).
לא שווה לשלם עליו בקולנוע, אבל בצפייה ביתית לא מחייבת הוא מעביר את הזמן בסבבה. לא הצטערנו שצפינו.
אף אחד לא מבקש מברוס ויליס למות
אבל דאמיט, שייפצע! שיסבול! שייבהל ויפחד! שיברח גם מאיומים "פשוטים" ולא רק ממסוקים שמפצפצים בניינים! שישאל את עצמו מה לעזאזל הוא עושה כאן ויבטיח לעצמו שהוא לעולם, לעולם לא יתן לעצמו להגיע לסיטואציה כזו שוב!
זה מה שהפך אותו לגיבור אקשן כל כך מוצלח ב"מת לחיות", והוא פשוט שכח את זה לגמרי והפך לתואם סטיבן סיגל עם נסיונות להומור סטייל שוורצנגר. בסרט הומוריסטי כמו RED דמות כזו משתלבת טוב, אבל בתוך "מת לחיות" זה פשוט גרוע.
אבל הוא כן נפצע קצת
לא בצורה ריאליסטית חלילה או ביחס למה שעבר עליו, אבל מחלקת האיפור עבדה… והוא בהחלט סבל, לפחות לפי מינון הקיטורים והקרעכצים שעלה פלאים…
מה שהפך את הדמות לגרועה זה התסריט הבינוני מינוס והעובדה שברוס הגיע לעבודה אבל שיחק כאילו הוא לגמרי בחופשה… או אולי זה לגמרי אס"ק מבחינתו (לא אורסון סקוט קארד).
כאמור, כדאי להשוות ל"מת לחיות" הראשון
כדי לראות עד כמה ההבדל הוא תהומי.
לא צריכה להשוות, זוכרת מצוין
ואתה מתעלם מהעובדה שזה היה הסרט הראשון, בימים התמימים שבהם ברוס ויליס עוד היה סתם שחקן ולא ברוס ויליס, וג'ון מקליין היה סתם שוטר ולא מיתוס. הוא פיתח עמידות לאורך השנים…
אה, ופרט נוסף חשוב: הוא למד לא ללכת יחף על זכוכיות. לא חולצים נעליים כשאנשים רעים יורים עליך!
אני לא מתעלם ממנה, אני מבואס ממנה
כאמור, הוא התחיל ממש מוצלח, והלך לכל הרוחות עם השנים.
זה לא מה שהלך לכל הרוחות...
קוראים לזה "באנו לדפוק עוד סרט נוסחאתי בשביל הכסף ולא אכפת לנו מי מתסרט ומי מביים".
העמידות שלו לפגיעות היה הדבר האחרון שהפריע לי בסרט, באמת.
ועדיין, יודע מה? להגיד "הוא התחיל ממש מוצלח" זה כבר להעלות את סדרת הסרטים הזו ליותר מכפי שהיא אי פעם הייתה. עשינו (לפני שנה נדמה לי) מרתון של כל ארבעת הראשונים, וכולם מטופשים להפליא בדרגה כזו או אחרת. זה לא שאי אפשר לנטפק בקלות כל אחד ואחד מהם, או לטעון שהם יצירות מופת (אני זוכרת לא מעט ביקורות כבר על הסרט השני).
בסיכומו של דבר זה פאקינג סרט קיץ עם ברוס ויליס, העביר לנו שעה וחצי (או כמה שזה היה) די בכיף בסה"כ. לא רואה טעם לנתח אותו מעבר לכך או לקחת ללב.
ואם משווים את זה לסרט השלישי-רביעי,
כשהוא כבר די עמיד?
אני לא זוכר מספיק כדי לתת אבחנה.
זו עמידות נבנית... הוא פיתח חוסן עם השנים לאנשים רעים
אני לא מצליחה להבין את הפליאה הגדולה, באמת.
בפרט שקוראים לסרטים "מת קשה". אתם רוצים שישנו את זה ל"קשה להרוג אותו אבל קל לפצוע אותו?" נו באמת. זו עסקת חבילה!
האבחנה בין "חופש" ל"נופש"
מתבהרת ברגע שיש לך ילדים:
"חופש" – פרק זמן בו אתה לא בעבודה ומטייל עם המשפחה, לא חשוב לאן.
"נופש" – אין דבר כזה. יש לך זכרונות עמומים שפעם היה משהו כזה, אבל אתה לא בטוח בזה כבר, כי אתה ממש לא רוצה לחשוב על זה.
כמובן; יש סיבה שהוריי נהגו לנפוש ללא ילדיהם...
הורות היא עבודה במשרה מלאה.
קפיצה קטנה לצ'רנוביל
רק לי זה מפריע שהחבר'ה צלחו ברכב את כל הדרך ממוסקבה לצ'רנוביל בלילה אחד? בדקתי במפה: זו נסיעה של 1000 ק"מ + מעבר גבול לאוקראינה ובהתחשב בכך שמצב הכבישים באיזור לא מי יודע מה זה יוצא מופרך לחלוטין. זילזול באינטיליגנציה ואכזבה באופן כללי.
כי כל שאר הסרט היה הגיוני לגמרי.
(ל"ת)
זה כמו להגיע מצ'רינג קרוס לגריניץ' בשלוש תחנות!
(ל"ת)
כן ולא.
אז זה ממש הציק לי והיה לי זמן פנוי לחפור בזה.
עקרונית – הסרט טועה. אי אפשר להגיע בטיוב מצ'רינג קרוס לגריניץ' ב-3 תחנות.
מצב שני, אם הוא לא היה לוקח את הטיוב אלא רכבת, הוא יכול תאורטית לעלות על הרכבת שמגיעה ישר לגריניץ', בלי החלפה, וב-3 תחנות.
בכל מקרה, מלקית' יכול כבר להרוס את לונדון עד שהוא יגיע לשם בחזרה. כבר עדיף לו לעוף עם הפטיש.
אני חושב שזה הלך אצל הכותבים ככה
"המממ, מצ'רינג קרוס לגריניץ' זה יותר משלוש תחנות"
"כן, אבל כולם מכירים את צ'רינג קרוס וחבל להרוס את הבדיחה ולוותר על הטיוב. חוץ מזה, ככה נוכל לצחוק פעמיים – גם מהבדיחה, וגם מהאופן שבו ינטפקו אותה אחר כך!"
דרך בלארוס זה אפשרי להשלים ב10 שעות. בהנחה שהם יצאו ב7 בערב, הם יכלו להגיע לשם עוד בחושך.
(ל"ת)
פאק יו הוליווד, הלוואי שתישרפי
צריך לפטר את התחת של מי שכתב את הדמות של מקליין עבור הסרט.
התעוררות ממש מאוחרת
מאיפה הגיע הבן, לא היו למקליין רק בנות בסרט המקורי?
(בדקתי אופציית צפיה, אני אותר)
בן ובת
לוסי וג'ק