במקור: Dead Fish
תסריט ובימוי: צ'רלי סטאדלר
שחקנים: גארי אולדמן, רוברט קרלייל, אנדרו לי פוטס, בילי זיין, טרנס סטמפ, ג'ימי מיסטרי
"קוראים לי אייב קליין. היום יום הולדתי העשרים ואחד וזה היום הגרוע ביותר בחיי".
היום התחיל בתחנת הרכבת. אייב (אנדרו לי פוטס) בדיוק ננטש בידי חברתו ההרה מימי, ומנסה לשכנע אותה לתת לו צ'אנס אחרון להוכיח שביכולתו להתבגר ולשמש מפרנס ראוי. דקות לאחר מכן, מימי מחליפה בטעות את הטלפון הנייד של אייב עם זה של לינץ' (גארי אולדמן), רוצח שכיר שלמרות מראה ומבטא שרמנטיים, מתגלה כחסר בטחון בכל הנוגע לנשים. בעקבות הפגישה המקרית בתחנת הרכבת, לינץ' מתאהב במימי במבט ראשון, מפתח לגביה אובססיה ומחליט להשיג אותה בכל מחיר. עד כאן החלק הרומנטי.
אייב, מצדו, מקבל בטלפון את המשימה של לינץ', להתנקש במיליונר מסתורי בשם סמואל פיש – על אף שבניגוד למרבית הדמויות בסרט, הוא לא נלהב כל כך מהרעיון לירות באדם למוות. בינתיים, בגלל תגובתו התמוהה של לינץ' (שבעצם היה אייב) למשימת ההתנקשות בפיש, נשלח מחסל מזרח אירופאי בשם דראגאן (קארל רודן) להיפטר מהמתנקש בפיש. ואם זה לא מספיק, כל העולם, אחותו והעוזרת הפיליפינית מתחילים לרדוף אחרי אייב, כשביניהם בולטים שניים: דני דיביין (רוברט קארלייל) ולינץ' עצמו. דני דיביין הוא בעל מועדון מפוקפק החמוש במבטא אירי כבד ופאקינג פה מלוכלך, המאיים שלא יבחל באמצעים בכדי להשיג את הכסף שאייב חייב לו. לינץ', לעומתו, רק רוצה למצוא את מי שגנב את עבודתו, ולחסל אותו כדי שיוכל לגנוב את לבה של מימי.
'אתה מת' (במקור 'דג מת', או 'פיש מת') מבהיר לנו כבר בהתחלה שיש בעולם אנשים רעים. סוחרי סמים, גנבים, רוצחים, זונות ואירים עצבניים, וכולם מאכלסים את פינת כדור הארץ המכונה לונדון. הגיבור איתו אמורים להזדהות הוא משכפל מפתחות, מקצוע שאיכשהו נדמה כעבודת קודש ביחס לאחרים בסרט.
לפני כך וכך שנים, הוציא במאי בשם גאי ריצ'י שני סרטים, 'לוק סטוק ושני קנים מעשנים' ו'סנאץ". הסרטים הנ"ל התאפיינו בריבוי דמויות, עריכה קליפית ושימוש רב בשירי פופ ואלטרנטיב בפסקול. לא חלפו שנים רבות והעולם נמלא חיקויים בפאונד וחצי לאותן שתי יצירות קאלט אלימות, בעלות מגניבות משתפכת לכל עבר. 'לאייר קייק', 'להרוג את המזל' ו'כרוניקה של אקדח' הם רק כמה מהסרטים שניסו בכח להיות כמו סרטיו של ריצ'י, בהצלחה חלקית בלבד. 'אתה מת' נראה כבר מתחילתו כמו עוד נסיון כושל בשורת החיקויים. ואז גארי אולדמן מתחיל לשיר.
מה שמתחיל כמותחן פעולה אפל ורווי קללות מתברר לפתע כקומדיה שחורה שבה, אם הבדיחה על חשבונך, כנראה שהחשבון כולל גם הוצאות קבורה. מניין הגופות לא מפסיק לגדול, אבל כך גם הניגוד בין חייהן (ומותן) הקשים של הדמויות, לבין הקלילות של התסריט. דראגאן אמנם מוצג כאחד הרוצחים המסוכנים ביקום, אולם ברור שהעסק לא הולך כפי שתוכנן, כאשר אוסף של תקלות מלווה את ביקורו באנגליה תחת השגחתו של וירג'יל (בילי זיין) הממושקף והבריטי עד מאוד, ודראגאן מעביר את רוב הסצינות בהשתתפותו בתלונות על חוסר המקצועיות של וירג'יל. כך למשל, במקום לימוזינה, מוצאים עצמם השניים בקרון המחובר לאופניים נמוכים, בהם מדווש עוזרו הסיני של וירג'יל; לינץ', זמן קצר לאחר שירה בקור רוח באדם שראה יותר מדי סרטי ג'יימס בונד (ועיצב את אחוזתו באקזוטיות מגוחכת ברוח הסרטים), פוצח בשיר אהבה אצל מלכת סאדו-מאזו, ומתייעץ אילו פרחים לקנות למימי בעוד זו מצליפה בעכוזו.
העלילה של 'אתה מת' לא רק סבוכה, אלא פשוט בלתי אפשרית למעקב. ניתן להבין באופן כללי מי נגד מי, ומתי אייב צריך לחשוש לגורלו, אבל הסיפור חסר פרטים רבים שהיו מספקים הסבר למיניעיהן של הדמויות. עד עכשיו לא ברור לי מי שלח את וירג'יל ודראגאן, האם זה אותו אדם/ארגון ששלח את לינץ' ומה בכלל הסיפור מאחורי הפאקינג חוב של אייב לדני פאקינג דיביין. בנוסף, יש לפחות סצינת מוות אחת שלא ניתן לה שום הסבר הגיוני, והסוף הוא חור אחד גדול.
אלא שזה לא באמת משנה. אם אתם מייחסים חשיבות לדברים זניחים כמו עלילה ותחכום, הסרט יימאס עליכם הרבה לפני הסוף. אני, לעומת זאת, מצאתי אותו מהנה מאוד, ועל כן הצלחתי להתעלם מהחורים ופשוט לצחוק מההומור הביזארי. אם יש דבר אחד ש'אתה מת' מצליח לעשות טוב יותר מכל חיקויי הריצ'י סביבו, זה לשמור על טון קליל לכל אורכו ולהעביר סצינות אלימות עם מספיק מודעות עצמית בכדי לא לצאת סתם עוד סרט מתלהב. התחושה בתום הצפיה היתה שראיתי מישהו חוטף פנס בעין, ואז התברר לי שהוא קרץ תוך כדי.
יופי
יופי של ביקורת, לפחות הקטעים שקראתי (ניסיתי שלא לקרוא את החלקים המספרים את העלילה, למקרה שאראה את הסרט – אני אוהב לבוא לסרט עם כמה שפחות ידע מוקדם על הסיפור).
הצלחת לגרות אותי לראות את הסרט. אגב, גם ההפניה בדף הראשי מגניבה ומפתה להיכנס. מה שמעלה אצלי את השאלה, מי כותב את ההפניות האלה – מחבר הקטע או עורכי האתר?
העורכים כותבים אותן
למרות שאני חייב לציין שהם בחרו בדיוק את ההערה שקיוויתי שישימו בעמוד הראשי.
קצת הציק לי
עם כל הכבוד לגיא ריצ'י (ויש המון כבוד),
הצגת את גאי ריצ'י כמממציא הגלגל, הבחור שאת הז'אנר שהוא פיתח כולם מחקים.
בואו ולא נשכח את מי הוא מחקה.. אהם טרינטינו אהם..
גאי ריצ'י לא המציא את הגלגל
אבל הוא כן שם טאסות חדשות ומדליקות. טרנטינו* הביא את השילוב בין העולם התחתון, הקצב המהיר והדמויות העגולות לעיני הקהל. מה שריצ'י עשה היה אותו דבר, רק הרבה יותר. החיקויים שקמים בשנים האחרונות (אפשר להוסיף גם את "לחסל את האס" לרשימה) הם לא בהכרח גרועים, אבל הם לא הופיעו לפני לוק סטוק וסנאץ'. אולי הם מחקים חקיין, אבל חקיין שהעלה את הסגנון שלב בעצמו.
אגב, דני בויל הקדים את ריצ'י עם "טריינספוטינג", אבל ריצ'י הוסיף את המימד הקומי וההתמקדות בכנופיות, ובמובן מסוים, יצר שילוב לא מכוון בין בויל וטרנטינו.
*סביר להניח שגם טרנטינו לא המציא כלום, אבל אין לי דוגמאות כרגע.
גאי ריצ'י לא המציא את הגלגל
למה טרנטינו לא המציא כלום?
יכול להיות שכמו שריצ'י המציא את השילוב בין בויל לטרנטינו, טרנטינו עצמו המציא שילוב בין דברים אחרים והביא אותם לשיא.
שילוב זה גם המצאה, לא? ואולי כל המצאה היא בעצם שילוב.
אפשר להגיד, למשל, שטרנטינו המציא שילוב בין האקפלויטיישן של שנות ה-70', פילם נואר, סרטים מרובי עלילות (תמונות קצרות ושות') וכו' וכו'.
ההרג, קובריק, שנות החמישים
ואם שילוב זו המצאה אז גם ריצ'י המציא, ואז התחתן עם טרנויסטאט
מדברים על קובריק...
אתם יודעים שמאז ההרג,רק לוליטה, לינדון ועיניים עצומות לא נכנסו ל250 של IMDB? כלומר 3/4 מסרטו המאוחרים, תקופה של 40 שנה, נמצאים ב250? מעניין האם יש במאי שמתקרב לסטטיסטקה כזו…
מדברים על טרנטינו...
אם מתייחסים ל'גריינדהאוס' המלא ולא ל'חסין מוות', אז כל הסרטים של טרנטינו מלבד 'ג'קי בראון' (5/6) נמצאים ב-250.
קצת הציקה לי התגובה שלך
הקשר בין סרטיו של טרנטינו לאלו של ריצ'י הוא כמו הקשר בין הארי פוטר לתפסן בשדה השיפון. בשניהם הרי הנושא הוא נער מתבגר.
טרנטינו הביא לנו את ספרות זולה שהינו סרט כביר שמוציא משחקניו את המיטב. החידוש העיקרי בסרט הוא הנחת הדגש על הסצנות ולא על העלילה הכללית, הגיבורים הם השחקנים כולם (למעט אולי זוג האנסים), ההומור אירוני והדרמה מאופקת למדי. (שאר סרטיו של טרנטינו בינוניים למדי. הם ממחזרים את הרעיונות שהוצגו בכלבי אשמורת וספרות זולה אך ללא התוכן.)
ריצ'י אמנם לא יצר משהו ברמה של ספרות זולה, אך יש לזכור כי הוא ניסה רק שלש פעמים ומתוכם יצאו לו שתי יצירות נהדרות. בשני הסרטים המדוברים העלילה ליניארית וחשובה, הדמויות מוחצנות גרוטסקית, הטובים והרעים מקומם ברור והסצנות מתעופפות במהירות מסחררת.
בקיצור לא ניתן לי לומר אלא shut down and sit you big ball fat
(ולא לקחת ללב בבקשה, אני פשוט מת על המשפט)
יצירה נהדרת אחת, פעמיים.
יצירה נהדרת אחת, פעמיים.
לכל במאי יש את טביעת האצבע שלו,
הקשר בין סנאצ' ללוק סטוק אולי יותר מודגש מהקשר בין קיל ביל 1 לקיל ביל 2 (או שלא?) אבל כל עוד העלילה שונה , והעלילה לדעתי היא מהתכונות החזקות של ריצ'י, ניתן לסלוח על חוסר החידוש בתפאורה של סנאצ'.
סלחו לי
אבל איך שאני רואה את זה -היחס בין "אתה מת", "קיס קיס בנג בנג" ושות' לסנאץ' וללוק סטוק, הם כמו היחס בין סנאץ' ולוק סטוק לספרות זולה ולכלבי אשמורת..
כל מה שאמרתי זה שבכתבה גאי ריצ'י הוצג כבמאי המהפכני שכל במאי חדש מושפע ממנו,
כשבתכלס הוא אחד מהבמאים ה"חדשים" שבעצם הושפע מהבמאי המהפכני (דאז) – טרנטינו.
איך נפלתם עליי.
ראיתי, עברתי קראתי
וואלה ראיתי את הסרט לפני כך וכך הורדות, לא זכור שהוא השאיר עלי רושם מיוחד, גם את לייר קייק ראיתי בערך באותו הזמן ואותו אני עוד קצת זוכר. מה המסקנה, זה לא כזה סרט רציני.