הסיפור של "סיראנו דה ברז'ראק" הוא אחד מהנרטיבים הארכיטיפיים האלה שמרתקים אותי, למרות שעד היום מיטב ההיכרות שלי איתו הייתה דרך אוסמוזה תרבותית (כלומר, היכרות יד שנייה דרך התייחסויות ליצירה) וסדרת "כל העולם במה" של ערוץ הילדים. המחזה המפורסם עוסק בסיראנו דה ברז'ראק, חייל שבורך בחדות שכל, אומץ לב ויכולת התבטאות יוצאת מן הכלל. הוא מאוהב ברוקסן אבל היא לא יכולה לאהוב אותו בחזרה בגלל שהוא מכוער במיוחד. או שמא היא לא יכולה לאהוב כי הוא מתבייש באף הארוך שלו ונותן לפקפוק העצמי שלו לעצור אותו? שאלה מעניינת ומטאפורה מעולה.
בעיבוד הקולנועי לסיפור שיצא בשנה שעברה, הבעיה של סיראנו היא לא אף ארוך אלא הכול קצר. טוב, אולי לא הכול, אני לא רוצה לצאת בהנחות, אבל הוא מגולם על ידי פיטר דינקלג'. ואיזו הופעה זו של דינקלג', בחיי, הוא מוכיח פה שהוא באמת מגדולי השחקנים של דורנו. אם הסרט היה זוכה לקצת יותר תשומת לב והפצה נורמלית הוא היה יכול לזכות במועמדות לאוסקר, והייתי תומכת בזה לחלוטין. מולו משחקת היילי בנט שגם היא מרשימה, והייתי מחליפה אותה רק בגלל פער הגילאים המוגזם בינה לבין דינקלג'. את הצלע השלישית במשולש האהבה משחק קלווין האריס ג'וניור האלמוני והוא למל"מ לגמרי, אבל זה בסדר כי זה בדיוק מה שהדמות שלו אמורה להיות. גם בן מנדלסון כאן בתור הנבל של הסרט, והוא סבבה יחסית לכמה שהדמות קריקטורית, אבל לא קרוב לגעת בלב של הסרט.
ג'ו רייט, הבמאי של "סיראנו", הוא אחד שיותר מכל דבר יודע ליצור אווירה, ואני לא אומרת את זה בתור דבר רע. זה היה המאפיין הבולט של הסרטים הקודמים שלו שראיתי, וגם סיראנו הוא סרט שכל פריים ממנו גורם לך לרצות לקנות כרטיס טיסה, הפעם לסיציליה, שבה הוא צולם (למרות שהסיפור מתרחש בצרפת). רייט מקפיד להציב כל סצנה במיקום ייחודי מבחינה ויזואלית שהופך אותה לזכירה, והוא מצא שלל מקומות כאלה על האי וצילם אותם באופן מחמיא ביותר. גם התלבושות ההיסטוריות מצוינות ובכלל, אין שום סיבה שג'ו רייט אי פעם יבלה במאה ה-21 כשהוא כל כך טוב בדברים תקופתיים. זה אומנם קצת מוזר שהטקסטים הם לא נקודת החוזקה של הסרט כשהסיפור שלו תולה כזו חשיבות ביכולת ההתבטאות של אנשים, אבל זה כמעט לא משנה כי האווירה מחזיקה אותו מספיק.
אז סיכמנו ש"סיראנו" הוא סרט יפהפה וכמעט נטול בעיות. יש לו רק נקודת תורפה אחת: הוא מחזמר. "רגע רגע רגע," אני שומעת אתכם מתרעמים. "את כותבת על סרט שעוסק בין היתר בקבלת השונה ומפלה נגדו בגלל הז'אנר שאליו הוא משתייך?" חלילה. אני אוהבת מחזות זמר. אני מוכנה לראות רק מחזות זמר עד סוף החיים שלי. הבעיה היא שג'ו רייט לא אוהב מחזות זמר, וסתם ככה זו העדפה שאולי ניתן לסבול, אבל כשאתה מביים מחזמר זה כבר לא מתקבל על הדעת.
בגלל חוסר החיבור שלו לז'אנר ג'ו רייט מנסה לקרקע את המחזמר בכל צורה אפשרית, וזה תמיד לרעה. המשחק של דינקלג' אומנם משובח, אבל לשיר הוא לא יודע לצערי. זה משהו שניתן לתקן במידה מסוימת באולפן, אבל הבמאי גם קיבל את ההחלטה הדבילית להקליט את השחקנים שרים על הסט, כאילו הוא צפה ב"עלובי החיים" ולמד ממנו בדיוק את הלקח ההפוך. כתוצאה מכך, רוב השירים צורמים באוזן. הם גם לא מוצלחים או זכירים במיוחד, וכנראה יש סיבה שלא שמעתי על המחזמר הבימתי שעליו הסרט מבוסס. השיר הטוב היחיד בסרט (והוא באמת באמת טוב) הוא דווקא זה שהדמויות הראשיות בקושי משתתפות בו. אפילו מבחינה ויזואלית הנאמברים האלה לא מצטיינים, כי כמעט ולא טרחו עם כוריאוגרפיה. ריקודים הם הרבה פעמים הדבר הראשון ללכת כשמנסים להפוך מחזמר ללא-מחזמרי-מדי וחבל, כי הם הלב של המחזמר.
האם הייתי מעדיפה ש"סיראנו" לא יהיה מחזמר? אולי. זה היה יכול להפוך אותו לסרט מושלם. אבל יותר מזה הייתי מעדיפה שהוא לא יתבייש בהיותו כזה, ויהיה מחזמר מרהיב ומושקע שמלהיב אותי כמו שרק מחזמר מסוגל. כי למרות שנהניתי והתרשמתי מאוד מהסרט ואני חושבת שהוא מהטובים של השנה שעברה, כל כולי רוצה לאהוב את "סיראנו" יותר. רק שאני לא יכולה לעשות את זה אם הוא לא אוהב את עצמו.
אני מניח לפי הביקורת שלא ראית את הגרסה הבימתית עם איתי טיראן?
אבל אם כן(או מישהו אחר) , מה יותר טוב לדעתך או דעתכם . אפשר בכלל להשוות?
קשה להשוות
כתבתי על זה בדף של הסרט: העלילה נשארה אותו דבר, אבל כל הטקסט המקורי מינוס כמה משפטים בודדים – שהוא הדבר הכי מוכר בהצגה – הוחלף בטקסט ושירים חדשים.
אני מאוד אהבתי את ההצגה ולגמרי לא התחברתי לסרט, אז מן הסתם לדעתי ההצגה עדיפה בהרבה, אבל זאת השוואה לא הכי הוגנת גם אם הייתי אוהב את שניהם.
אוקי תודה רבה
כמו שגם חשבתי
אולי אראה בהמשך באחד מחברות הסטרימנג
תודה רבה
צפיתי בגרסא של טיראן בקורונה (הם העלו את זה לתקופה ליוטיוב). מעולם לא שמעתי על המחזמר לפני כן והוא ממש תפס אותי עם סיפור טוב ומשחק מצוין של טיראן, וגם טקסט נהדר.
צפיתי בסרט כדי ליהנות מהשירים, וכמו ששני כתבה – הם היו מבאסים מאוד. אבל… דינקלג'. וואו. פשוט וואו. הופעת השנה שלי בלי תחרות בכלל. כמויות הרגש שהוא מצליח להכניס לזה פשוט מדהימות ולגמרי מצדיקות צפייה בסרט רק בשביל זה.
אז קשה להשוות בגלל המדיום, אבל תן לי לנחש שלא ראית את טיראן בקלוז אפ, וקשה לי להניח שהוא היה מצליח to pull it off בצורה טובה יותר מדינקלג'
גם פה אני חושב שטיראן יותר טוב
ראיתי אותו פעמיים מהשורות הראשונות ועוד פעם בווידאו שפירסמו. משחק לאולם גדול ומלא אנשים זה לא אותו דבר כמו משחק למצלמה, ואז הוא גם יכול להיראות מוזר בצילום בווידאו (בטח כשהוא גרוע כל כך), אבל הוא העביר את כל הרגש שהיה חסר לי בהופעה של דינקלג' בצורה מושלמת.
וראיתי אותו רק בווידאו, אבל מעדיף את מקקבוי על שניהם.