אנשי מערות, דינוזאורים, ויצורים חתוליים גדולים רודפים זה אחרי זה וחוטפים זה מזה ביצים, אוצרות ומכות. כיף! זה אולי לא מאוד מתוחכם וקשה למצוא בזה אנלוגיה למדיניות החוץ של ארצות הברית של אחרי 9/11 (אם כי אם מאוד מתאמצים, בטח אפשר. החתול הוא בין לאדן), אבל אין שום דבר רע בסלפסטיק מצויר, עם הרבה ריצות, נפילות ודינוזאורים, כשהוא מבוצע טוב.
"הקרודים" כולל טונות של זה. הוא מתחיל בסצינה של ציד ארוחת בוקר שכוללת משפחה שלמה של אנשי מערות – אבא, אמא, אח, אחות, סבתא ותינוקת שמתנהגת כמו חיה רעה – וגם כמה סוגים שונים של יצורים פרהיסטוריים, או אולי דמיוניים. יש יותר אנרגיה בסצינת המרדף הזאת מאשר בכמה סרטים של מייקל ביי. ומאותו רגע הסרט לא עוצר לנוח. תמיד יש משהו לרדוף אחריו, לברוח ממנו, ליפול לתוכו, לעוף מעליו, לחטוף בפרצוף או לרוץ במעגלים מסביבו. וזה כיף. זה כל כך כיף שלוקח הרבה זמן לשים לב שבעצם אין ממש סיפור מתחת לכל הבלגן הזה.
הקרודים, כאמור, הם משפחה של אנשי מערות, כפי שניתן להבין מכך שהם אנשים, והם חיים בתוך מערה. האב, גראג (קולו של ניקולס קייג' בגירסה האנגלית) שומר על בטחונה של משפחתו באמצעות הרבה פרנויה. דבקים רק במוכר, ואסור לעולם לנסות שום דבר חדש. הבת, איפ (אמה סטון, ליהוק-קול מעולה), כמובן, רוצה יותר מהשיגרה הכה משעממת של המערה והבריחות מסמרות השיער מיצורים טורפניים לפני כל ארוחה. לילה אחד היא בורחת מהמערה ופוגשת דבר חדש ולא מוכר: גאי. מכאן הסרט היה יכול להציג פורטרט מרתק של צעירה המורדת במוסכמות החברה, רק שבדיוק אז האדמה פוצה את פיה והקרודים צריכים לברוח אל תוך ארץ לא נודעת מלאה בדברים שמנסים לאכול אותם ולהיפך.
אם זה נשמע לכם מוכר, זה משום שראיתם עידן קרח או שניים. סדרת "עידן הקרח" היא אולי סדרת הסרטים הבינוניים המצליחה ביותר בעולם, ואם מתייחסים ל"קרודים" בציניות, זה נראה כמו ניסיון מודע מצד דרימוורקס לשחזר את ההצלחה. תקופה פרהיסטורית, עלילה גנרית עד לא קיימת, עלילה שנובעת אך ורק מתנועות גיאולוגיות בלתי מוסברות ומסרים פשטניים על חשיבות המשפחה – צ'ק. ההבדל העיקרי הוא שבניכוי סקראט, "הקרודים" טוב בהרבה מכל "עידן הקרח". גם אם המסר המשפחתי נדוש ולעוס, כאן הוא נתן הרגשה כאילו בכל זאת יש משהו אמיתי בדמויות האלה וביחסים בינהן, ולא כאילו הסרט נכתב ודובב מתוך שינה.
הבדל אחד בין "עידן הקרח" לבין "הקרודים" הוא ש"הקרודים" לא מתרחש בעידן הקרח, או בכל עידן אחר שהתקיים אי פעם בעולם שלנו. בקטע אנימציה קלאסית קצר בתחילת הסרט מוצג לכמה שניות "העולם", והוא בהחלט נראה כמו כדור הארץ. רק שזה לא יכול להיות כדור הארץ: העולם של הסרט מלא בחיות שיותר משהן דומות ליצורים פרהיסטוריים שחיו על פני העולם שלנו אי פעם נראות כמו יצירות של מעצבים שהצליחו להבריח אלכוהול לסטודיו. על כדור הארץ אף פעם לא היו ברווזי ענק עם ארבע כנפיים, או עכברים עם חדק, או חתולים בגודל של בית ורבע, או תניני צ'יוואווה, או ג'ירפות עם חדק (באופן כללי, העיקרון העיצובי שהנחה את יוצרי הסרט היה: אם אתה בספק, תדביק על זה חדק). הסרט דומה יותר למסע בפנדורה של "אווטאר" מאשר לתקופה פרהיסטורית כלשהי על פני כדור הארץ – ולמה לא? זה הרבה יותר משעשע ככה.
כמו החיות, גם העיצוב של בני האדם בסרט מוזר. רוב סרטי האנימציה – בוודאי אלה שמגיעים מהאולפנים האמריקאיים הגדולים – התקבעו על עיצוב סטנדרטי פחות או יותר לבני אדם, אבל הקרודים נראים אחרת: יש להם רגליים דקות אבל פלג גוף עליון רחב וראשים פחוסים. במבט ראשון, זה צורם בעין – אבל ברגע שרואים אותם בתנועה, העסק פשוט עובד. אותו הדבר היה נכון גם לגבי "הדרקון הראשון שלי", גם הוא בבימוי כריס סנדרס (אם כי הבמאי השותף התחלף בינתיים) – וגם זה היה, כידוע, אחד הדברים היותר טובים שהונפקו אי פעם תחת הילד עם החכה והירח. סנדרס הוא כנראה הנכס החשוב ביותר של דרימוורקס היום.
העיצוב הלא שגרתי של בני האדם בולט במיוחד לגבי איפ, שבמקרה או בטעות הפכה למודל לחיקוי הטוב ביותר לדימוי גוף נשי בסרטי אנימציה מודרניים. הגיבורות הנשיות בסרטי אנימציה הן, כמעט ללא יוצא מן הכלל, דקיקות במידה שתגרום אפילו לברבי לקפוץ לרגע לשרותים להקיא, אבל איפ – עם הפנים הרחבות והזרועות השריריות שלה –שונה. בסטנדרטים של דמויות מצוירות, היא דבה. זה לא מפריע לה להתנועע ולקפץ בגמישות חתולית שלא היתה מביישת חייזרית כחולה דקיקה.
הכל מאוד משעשע וחביב, בקיצור, כל עוד לא מנסים למצוא סיפור, שיטה או הגיון בכל מה שקורה בסרט. ה"נבל" היחיד בסרט הוא האדמה עצמה: היא מחליטה לפעמים, בלי שום סיבה מיוחדת, לפעור את פיה ולבלוע דברים, והקרודים וחבריהם בורחים לכיוון שנראה אקראי לחלוטין, בלי שנקבל שום הסבר למה הם חושבים שאם הם יגיעו לנקודה שרירותית X הכל יהיה בסדר. הסרט לא מצליח אפילו להחליט מהי הדמות הראשית בו: בשליש הראשון של הסרט נראה כאילו הוא עומד להיות סיפורה של איפ, אבל בשליש השני היא נבלעת במשפחה שלה כדמות אחת מבין רבות, בלי שתוקדש לה תשומת לב מיוחדת, ובשליש האחרון זה בכלל גראג שמקבל את מרכז הבמה. חוסר ההחלטיות הזה הוא אחד הסימנים של סרט שהתסריט שלו עבר לאורך ההפקה כמה שכתובים, ניעורים ועוד שכתובים, עד שניתן רק בעבודה ארכיאולוגית לנסות לשחזר מה היה אמור להיות הסיפור המקורי. ברוב המקרים כל אלה הם סימנים של כשלון.
אבל באורח פלאי, "הקרודים" ניצל. למרות התסריט המקושקש וחוסר הסיפור, הוא תמיד יזרוק עליכם עוד איזה דינוזאור עם חדק רגע לפני שתספיקו להבחין בכך שבעצם העלילה לא הלכה לשום מקום. הוא אולי פרימיטיבי, אבל הוא ממש כיף.
פורסם במקור בוואלה
ביקורת משובחת! עם חדק!
ואני שמח לראות שאני לא היחיד שחושב ש'עידן הקרח' זו סדרת סרטים בינונית. פשוט, כמות האנשים שסביבי שמעריצה את הסדרה (גדולים וקטנים כאחד) קצת הלחיצה אותי…
אחד הסרטים הכיפיים
אין עכשיו בקולנוע אף סרט מעניין, אז הלכנו לזה, וממש לא הצטערנו.
משעשע, חביב (חוץ מהשנאה הגורפת של האב לחמות…), וגורם לך לצאת בהרגשה ממש טובה.
מזמן לא ראיתי סרט שלא הוציא אותך עם איזה מועקה או סצנה שלילית שלא יוצאת מהראש…
פשוט הומור נקי וטוב. מזכיר את דיסני של פעם…וזאת מחמאה!
מה לגבי תלת?
חיוני, או מיותר?
האמת, שאחד מהתלתי(?) מימד הטובים שראיתי...
בטח יותר טוב מעליסה בארץ הפלאות…
חביב אך לא הכרחי.
(ל"ת)
אני לא יכול לעבור את העיצוב דמויות המזעזע
כן, אני מבין מה הם ניסו להעביר. זה לא אומר שזה עשוי טוב.
בטח שיש בעולמנו עכברים עם חדק!
http://www.youtube.com/watch?v=UI6Jil79Mzc
וואו. תודה על התיקון, השכלתי.
(ל"ת)
ניטפוק זואולוגי
חדפי פיל הם לא עכברים. הם גם לא חדפים, למרות שבעבר חשבו שיש ביניהם קרבה גנטית. הדעה הרווחת כיום היא שהם משתייכים לקבוצת אפרותריה, שכוללת בתוכה בעלי חיים שקשה להאמין שיצאו מאותו אב קדמון. בין השאר, נמצאים בקבוצה פילים, שפנים, חפרפרות זהובות, שנבובים ופרות ים.
שכחת זרבובים.
(ל"ת)
למה קשה להאמין? זה שבסרטון לגמרי נראה כמו פיל.
(ל"ת)
יש לי בקשה
אל תנסה לפתוח בקריירה כמאלף אריות.
למה שירצה להיות מאלף אריות? בהקשר הזה, אם כבר,
מאלף פילים. או חדפי פיל.
באתי, ראיתי, נהניתי.
לקחנו את הילדים (6, 8, 10) לתלת המדובב ביס פלאנט רמת גן (כמובן) – וכולנו נהנינו מאוד!
סרט קליל, מהיר ועכשווי (רטרו זה IN. וזה סופר רטרו).
הומור משובח ומוצלח יותר מעידני הקרח למיניהם, בעיקר בזה שהבדיחות לא יורדות נמוך ולא מזלזלות באינטיליגנציה של הילדים.
עלילה באמת אין כאן, כלומר, זה מסתכם בערך ב"להגיע מפה לשם לפני שהחלק הזה של העולם נהרס וללמוד לגלות פתיחות", אבל הכל נורא כיפי ומגניב לעין.
עיצוב הדמויות קצת מוזר, אבל כמו שאמרו לפני – מתרגלים נורא מהר.
מומלץ ביותר כסרט לכל המשפחה (וכמה שאני שונא את הביטוי הזה…).
כריס סנדרס היה אחד הבמאים של לילו וסטיץ'
גם הוא סרט שלא לגמרי הולך לפי אידאל היופי הנשי המקובל בסרטי אנימציה. קודם כל, כי הדמות הנשית הראשית בו היא ילדה ולא ילדה יפה במיוחד. נוסף על כך, לנאני, האחות הגדולה, יש משהו שדי קרוב לגוף ממוצע למישהי בגילה. אני מניח שזו השפעה של סנדרס על סרטיו, שנמנעים מעיצוב דמויות אנורקטיות כמקובל באנימציה לכל המשפחה.
הנשים אצל כריס סנדרס נראות שונה מהמקובל,
וזה יפה, אבל למי שרוצה להאמין שזה נובע מאיזה עיקרון של סנדרס שמתנגד לחיפצון גוף האישה, אני מאוד ממליץ לא לערוך חיפוש על השם Chris Sanders בגוגל תמונות.
וואו, יש אנשים מוזרים בעולם הזה...
(ל"ת)
אם אני לא טועה
כריס סנדרס הוא גיי – יכול להיות שזה קשור…
אני לא מכיר אותו וזה לא ענייני
אבל לפי הציורים שלו בלבד: לא, הוא לא.
גם הומואים יכולים לאהוב את גוף האשה
(ל"ת)
למעשה, אלו שאני מכירה אוהבים את גוף האישה יותר מהטים.
*הטים פירושו הטרוסקסואלים. מוגש באדיבות תקינות פוליטית.
אוקיי. באיזה מסגרת נוצרו הדברים האלה?
הוא עשה המשכי פורנו ללילו וסטיץ' כשאף אחד לא הסתכל? כאילו שההמשכי דיוידי הרגילים שדיסני שחררו לסרט החמוד הזה ושאנסו אותו מכל כיוון לא הספיקו.
גרסת הבמאי.
(ל"ת)
פור דה רקורד, ההמשך הראשון (?)
"Stitch has a Glitch" הוא ממש לא נורא ואפילו חביב.
ההמשכון הראשון היה Stitch the movie
אחריו היה את הגליצ', ואז בסדר העלילתי באה סדרת האנימציה, ולבסוף לירוי וסטיץ'.
אני עדיין לא יודע לאיפה נכנסת סדרת האנימה בקאנון העלילתי הזה.
טוב, ברור שעשיתי חיפוש כזה, וזה קצת מטריד.
אבל אם נעזוב לרגע את נטייתו של סנדרס לעירום מצוייר (כל אחד והפטיש שלו), בציור שלו מ2010 אפשר לראות די בבירור את החתול המגודל (החמוד) מ"הקרודים":
בואו ננסה שוב
אין מסר, אין עלילה רצינית, אבל מצחיק ממש, לא בשביל זה אני הולך לראות סרט אנימציה. אני הולך לראות סרט של דיסני-פיקסאר בשביל אנימציה, אבל עם כל זאת אני ראיתי (לפחות בטרלייר) שיחסית לסרטי דרימוורקס הוא טוב, הרי לדרקון הראשון שלי לא היה סיכוי נגד צעצוע באוסקר(אם אני לא טועה בשנה), אבל הוא גם היה יחסית טוב להבדיל מעידן או מדגסקר. לסיכום שני האחרונים(עידן הקרח ומדגסקר)שהזכרתי היו בינונים מאוד והשנים הראשונים שהזכרתי(הקרודים והדרקון)הם סתם בינונים, אין ספק שהסרט היחיד שמשתווה לחלק נכבד מסרטי דיסני והוא לא של דיסני הוא שרק.
מקובל על קוראי ומנהלי עין הדג? אני מבטיח שבפעם הבאה אני לא אגרום לתגובה כל כך עלובה להיכנס לכם לאתר.
אני ראיתי ב4 מימדים
חוויה ממש מהנה. למי שיש ילדים אני ממש ממליץ ללכת לסרט הזה ב4 מימדים ביס פלאנט.
לדעתי התלת מימד טוב, אולי לא ממש הכרחי אבל מוסיף ,שזה יותר מסתם לא גורע (מה שקורה לעיתים בסרטים שהתלת מימד שלהם הורס).
אבל כמו שכתוב בכתבה, כל הכיף של הסרט זה המרדפים, התנועות וכו'. העלילה לא משנה. הסרט כיפי, וב4 מימדים כל כיפכוף כזה מרגישים. ממש נכנסים לתוך הסרט ומרגישים את התנועה כמו שצריך.
הייתי בשלושה סרטי 4 מימדים עד כה. אני חייב לציין שמבחינת התאמה לסרט זה הכי מוצלח. כמו שיש תלת מימד טוב\מוסיף\גורע, גם ב4 מימדים יש. וכאן זה שווה את זה.
באיזה עוד סרטים היית ב-4DX ומה דעתך על החוויה?
(ל"ת)
בעניין עידן הקרח
ביקורת טובה, אבל צרם לי העניין עם עידן הקרח: הסרט הראשון בסדרה היה יפהיפה. הדמויות היו ממיסות, היה שילוב מוצלח בין הומור לדרמה, וקבלנו סרט מסע עם המון עומק. לגבי שאר הסרטים- זה מה שקורה כשמונעים מתאוות בצע. בעיני לא היה שום צורך ליצור סרטים נוספים בסדרה
והנה כבר מכריזים רשמית על סרט המשך...
ככל הנראה אפילו לא דקה מוקדם מדי. הסרט כבר הגיע לרווח של 385,000,000$ בעולם, and counting…
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=103135
ועכשיו יש גם טריילר
https://www.youtube.com/watch?v=GkXeVIfbJOw&t=196
או שהטריילר נערך מזמן ורק עכשיו שוחרר, או שהם מתכוונים לשחרר אותו במקביל ל-VOD, או שהם ממש בטוחים בסרט שלהם…
.
.
.
…או שלא אכפת להם להפסיד כסף, זו גם אפשרות.
... ג'ון קליז?
אין לי מה להוסיף לגבי הסרט, הוא מאוד חמוד ודבילי וכיף ובלי העלילה, אבל בכתוביות תחת story ראיתי את השם של ג'ון קליז. היה לי קצת קשה להאמין אבל בדיקה בימד"ב וויקיפדיה מאשרת את זה. כך שאת העלילה שאין בסרט הזה כתב ג'ון קליז ביחד עם הבמאים. טוב לדעת שהוא עוד עושה משהו עם עצמו חוץ מפרסומות מביכות לשוקולד השחר.
הסרט הזה עבר כמה וכמה גלגולים
באחד המוקדמים שבהם, כשדרימוורקס שיתפה פעולה עם אאדרמן, זה היה אמור להיות סרט באנימציית פלסטלינה ואני מנחש שקליז היה מעורב בשלב ההוא. מאז הוא עבר כמה גרסאות ושכתובים.
אה, זה הסרט ההוא!
זכרתי שאארדמן התכוונו לעשות קומדית אנשי מערות בשלב כלשהו, אבל לא ידעתי ש"הקרודים" הוא גילגול של אותו סרט.
ומה עם "הקדמונים"?
האם הוא גם קשור לפרוייקט או שבמקרה אארדמן עבדו על שני סרטי אנשי-מערות באותו עשור?
נכון
ויקיפדיה:
נשמע כאילו לא סביר שמהתסריט של קליז נשאר משהו בסרט הסופי.