במקור: The Contender
במוי ותסריט: רוד לוריא
שחקנים: ג'ואן אלן, גארי אולדמן,
ג'ף ברידג'ס, כריסטיאן סלייטר,
סם אליוט
אני לא סובל סרטים שמתחילים בשיר פופ מטופש הבוקע מתוך מכונית שנוסעת בתוך נופים אינסופיים. "המועמדת", למשל. אבל כנראה שגם הבמאי-תסריטאי רוד לוריא לא מת על זה, כי 5 דקות אחרי תחילת הסרט, המכונית, יחד עם שיר הפופ, נופלים מגשר היישר לתוך נהר. כבר הכנסתי את עצמי למצב רוח לעגני במיוחד, מהסוג ששמור לסרטים שמשודרים בצהריים בערוץ הסרטים, ופתאום הייתי צריך להתמודד עם המכונית הטובעת ועם עריכה מצוינת של הניסיונות להציל את הנהגת. זה, בגדול, היופי ב"המועמדת".
'דרמה פוליטית' (או 'מותחן פוליטי') זה משהו שבדרך כלל הולך ככה: יש מישהו, בחור טוב וצודק, שמגלה איזו שחיתות של מישהו אחר, בחור רע וטועה. הבחור הטוב נאבק בבחור הרע, שמסובב את כל המערכת הפוליטית/משפטית/עיתונאית כדי לחפות על מעשיו המוטעים, ובדרך הצופים לומדים דברים חשובים על נושאים מהותיים, במידה והם לא התיאשו מהדידקטיות, הבנאליות והבהיות המסתוריות של הבחור הטוב (והצודק) אל עבר נקודה לא ברורה באופק, כשהוא אומר עוד משפט בומבסטי וקלישאתי בטונציה של כוכב אופרת סבון. בסוף הסרט הסדר שב על כנו והגיבור זוכה לכבוד הראוי לו מצד המערכת שנלחמה בו, לא לפני שהוא נושא את מונולוג הסיכום שלו, שגם מסביר לאחרון הצופים איך הוא חשף את הרצח/העלמת המס/פרשת השוחד וגם מאפשר לו לומר משפטים כמו "שלום זה לא רק היעדר מחלוקת -שלום זה נוכחותו של הצדק!", "לצדק אין מחיר!" ו"האמת נמצאת בתוך כל אחד מאיתנו!" מבלי להתפקע מצחוק.
"המועמדת" מוגדר כמותחן פוליטי, אבל איכשהו הסרט מצליח כמעט לכל אורכו שלא ליפול לנוסחאות הדידקטיות והדרמטיות האלו. בדיוק בגלל זה זה קצת עונש בשבילי לכתוב משהו על העלילה המורכבת של הסרט – היא לא מספיק אוורירית ופשטנית כדי שיהיה לי מקום לתבלה בהומור עין-דגי. אז עימכם הסליחה:
הנשיא ג'קסון אוואנס (ג'ף ברידג'ס, בחיקוי מדהים של הריסון פורד, עליו הוא מועמד לאוסקר שחקן משנה) צריך למנות סגן נשיא, לאחר שהקודם בתפקיד נפטר. זה המקום להזכיר כמה שעברית יכולה להיות שפה מבאסת לפעמים: בסצינה שלמה בה הנשיא מדבר עם עוזריו על כוונתו למנות איזשהו סנטור הנסון לתפקיד, הוא לרגע לא מרמז שמדובר באישה, מה שהתרגום ושם הסרט העברי חושפים מייד. אחינו הצופים בגולה משוכנעים שמדובר בסנטור גבר, ואז נתפסים מופתעים כשהם מגלים שמדובר באישה. זה אפקט חשוב, מאחר הכוונה של הנשיא היא לעשות משהו מהפכני כצעד אחרון לפני סיום הקדנציה שלו, ולהכניס אישה לתפקיד גבוה שכזה. אם אתה יודע מראש שמדובר באישה, אתה אולי מבין שמדובר במהפכה, אבל אתה לא מרגיש את זה, וחבל. נתנחם בכך שגם להרבה אמריקאים זה נהרס הודות לטריילר.
הסנטורית ליין הנסון (ג'ואן אלן, המועמדת בצדק רב לאוסקר על תפקיד ראשי) באמת מקסימה, אבל צל כבד מהעבר מאיים על המינוי שלה. הכל תלוי באישור של ועדה מיוחדת של הקונגרס, שהעומד בראשה, הרפובליקני שלי רניון (גארי אולדמן, שבאמת נראה אולד-מן), לא מתכוון לעשות לה חיים קלים. כריסטיאן סלייטר החמוד כתמיד הוא הדמוקרט הצעיר רג'ינלד וובסטר שחובר לרפובליקני רניון מתוך אמונה שהנסון היא לא הבנאדם המתאים.
מי פה הטובים ומי הרעים? לכאורה, הסנטורית הנסון היא המושחתת, מאחר והיא מסתירה את הסוד האפל בעברה. אך אולי היא בעצם נלחמת על עקרונות של טוהר הפוליטיקה והסוד בכלל לא קשור ליכולות שלה? או אולי הרפובליקני רניון הוא הרע, שמנסה להעיף את הסנטורית בכל מחיר, תוך שימוש בהכפשות ודמגוגיה? ואולי הוא פשוט מנסה למנוע מאדם לא ראוי לקבוע את גורל האומה? ואולי הנשיא הוא צבוע וציני, ומשתמש במינוי הנשי ככלי להאדרת שמו, שלא לדבר על ההתמקדות הטפלה שלו במטעמי מטבח הבית הלבן במקום בנושאים מהותיים – או אולי המהפכה הפמיניסטית זה נושא שבאמת חשוב לו, ולמענו הוא מוכן "להפוך כל אבן", ואולי ההתלהבות מהאוכל זה מה שהופך אותולאנושי? ומה עם הדמוקרט הצעיר שמצטרף לרפובליקנים – האם הוא בוגד מלוכלך, או שמא הוא פשוט נוהג על פי האמונות שלו במקום ללכת בצורה עיוורת אחרי מחנות?
ורגע, אם הרפובליקן רניון הוא נגד המינוי של הנשיא, למה הם נפגשים לארוחת ערב נעימה ומתורבתת? ואם הדמוקרט הצעיר בוגד בנשיא, למה הנשיא כל כך אוהב אותו? ולמה הדמוקרט הצעיר מנסה לעזור לסנטורית שנגדה הוא פועל?
לכאורה המון דברים בסרט נראים לא מובנים או סותרים, אבל האמת הפשוטה היא שהחיים מורכבים. אין שחור ולבן ויש יותר מ-256 גוונים של אפור, ומה שיפה זה שהתסריט, בעזרת הבימוי השקול והמשחק המצוין, מצליח לתאר את המציאות המורכבת הזו בצורה אמינה.
אבל קשה לעשות מותחן פוליטי מבלי להוציא ממנו מסקנות חד משמעיות, וכך בדקות האחרונות שלו הסרט נעשה מגוייס, מה שקצת הורס את הדו-משמעיות העדינה שהייתה לו עד אז. יש לסרט עוד כמה נפילות מביכות, כמו מוסיקת כינורות דביקה שנכנסת בדיוק במקומות הנכונים, נאום מליצי שסוחף אחריו את כולם (בכל זאת, שנדע שזו דרמה פוליטית), כתובית הקדשה מטופשת בסיום וכן הלאה, אבל רוב הסרט מצויין ומעורר מחשבה.
ולמי שפוליטיקה ואידיאלים לא מעניינים אותו, שווה לראות את הסרט רק בשביל הקריצות ל"ביג ליבובסקי". בכל זאת, כשג'ף ברידג'ס וסם אליוט נמצאים כל הסרט באותו חדר, ממש מתבקש שהם ישבו לאיזה כוסית סרספרילה.
- האתר הרשמי
- גארי אולדמן – אתר מעריצים
- סם אליוט – אתר מעריצים
- המועמדים לאוסקר
- הפוליטיקה האמריקנית – מדריך
שכתובאג
זה תמיד כיף לקרוא משהו שכתבת שנייה אחרי שהוא יוצא חם מהמכבש (הוירטואלי, הוירטואלי).
למי שלא התנסה בכך קשה אולי להבין את הצורך לראות איפה העורך בעל הקשקשים האדומים התערב, מה הוא שינה, הזיז, הפך או מחק. אבל הצורך הזה קיים, אצלי לפחות, ואני תמיד שמח לראות שמלך האקווריום עושה עבודה מצויינת.
כשהגעתי לפסקה השנייה, ראיתי את הביטוי החדשני "פוליטיתמשפטיתעיתונאית", שבקובץ המקורי הופיע כ"פוליטית\משפטית\עיתונאית", והתלהבתי: הנה עוד דוגמא להחלטת עריכה מצויינת של כבוד הדג. לאחר שהוא הביא לנו את נחמןשניצקליין ושאר חידושים לשוניים, הוא השכיל לחבר את שלושת המילים הנ"ל למילה אחת.
אלא שאז, בסוף אותה פסקה, הגעתי לצירוף התמוה "הרצחהעלמת המספרשת השוחד", ולקח לי כמה שניות להבין שבקובץ המקורי היה רשום "הרצח\העלמת המס\פרשת השוחד".
אז אולי זה בכלל באגבאגון?
בין הפותרים נכונה יוגרל איגלו.
(אגב, אני מקווה שהבאג (?) הזה לא יחזור גם בהודעה הזו)
שכתובאג 2
אבל ברור שהבאג הופיע גם הופיע… למרות שבתצוגה לפני הפרסום הכל נראה בסדר.
בכל אופן, אמור להיות כתוב:
"ראיתי את הביטוי החדשני 'פוליטיתמשפטיתעיתונאית', שבקובץ המקורי הופיע כ'פוליטית(סלאש)משפטית(סלאש)עיתונאית'…"
וגם:
"הגעתי לצירוף התמוה 'הרצחהעלמת המספרשת השוחד'… שבקובץ המקורי היה רשום 'הרצח(סלאש)העלמת המס(סלאש)פרשת השוחד'…"
אה, עזבו, תשכחו מזה. למי אכפת.
שכתובאג 3
על איזה סלאשים חסרים אתה מדבר? לי הכל נראה בסדר. (וגם את ההסטוריה אפשר לשכתב)
דן, סלאש או לא סלאש, אתה המלך והדבר האמיתי.
ועכשיו, לתגובה רלוונטית...
מה השאלה, מי הרע ומי הטוב?
גארי אולדמן הוא הרע.
גארי אולדמן הוא ה-טייפ-קאסט של הרע.
למעשה, אני לא זוכר סרט שהבו הוא היה הטוב…
מצוין!
זוהי דרך חדשה ומהפכנית לחלץ אמינות חסרת תקדים משחקנים: לגרום לכולם להאמין שהם משחקים את הטובים! בואו פשוט לא נספר לשחקן שיגלם את פרופסור זירו שהדמות שלו היא לא של מהפכן שמבקש להיטיב עם העולם על ידי הנהגת שינויים חברתיים קיצוניים, ושנרדף על לא עוול בכפו על ידי הארכי-נבל, ג'יימס בונט.
הגלגל והמצאות חדשניות אחרות
למעשה זאת טכניקת הדרכת שחקנים לא ממש חדשה. במאים נוטים לפעמים לעבוד על השחקנים שלהם או לא לספר להם את כל האמת על הדמות שלהם ושילובה בעלילה, או דרך הצגתה על הבד. טכניקה נוספת מאותה משפחה היא לתת לשחקן יותר מידע ממה שבאמת יופיע בסרט.
אחת הדוגמאות האהובות עלי ביותר בהקשר הזה היא מ"ברזיל" של טרי גיליאם: יש שם סצינה של מברק מזמר. הבחורה ששרה את המברק רוקדת וצווחת ונעה כל הסצינה בחוסר נוחות לא ברורה, אם כי מאוד משעשעת. מסתבר שעל הסט גיליאם הסביר לשחקנית שהיא ממש חייבת להשתין! הסצינה, כפי שהיא צולמה, כוללת בסופה את המשפט "אפשר להשתמש לך בשירותים?", שירד בעריכה כמובן, והשאיר את הסצינה מצחיקה להפליא.
דוגמא נוספת לקוחה מ"ספרטקוס" של קיובריק, בה אחד השחקנים מנהל מונולוג שלם שעוסק בזהות מינית באמצעות מטאפורות שונות. השחקן היה ידוע בקנאותו לאגו הגברי שלו, ולכן אף אחד לא הסביר לו את משמעות הטקסט שלו, מחשש שהוא יסרב לבצע אותו. למרות שאם תשאלו אותי, צריך להיות אידיוט כדי לחשוב שהסצינה הזאת עוסקת במשהו אחר.
וידוי
גארי אולדמן הוא לא הרע. סה"כ, הוא נלחם בעד מה שהוא מאמין בו- הוא באמת ובתמים לא מאמין שהדמות של ג'ואן אלן מתאימה לתפקיד.
אין.
גארי אולדמן הוא הרע. זה טייפ-קאסטינג. בדקתי אפילו בימד"ב- אין סרט אחד שהוא השתתף בו ושראיתי בו הוא שיחק את הדמות הטובה. אז גם כשזה לא ברור, הוא הרע. QED.
רוזנקראנץ וגילדנשטרן מתים!
הוא גם אחד הגיבורים וגם דמות חיובית.
חצמזה, ב"רומאו בנזונה" הוא דמות שלילית, אבל הוא הגיבור, אז הוא לא "האיש הרע" בהגדרה.
חשבתי להוסיף את זה...
אבל רוזנקראץ וגילדנשטרן הם לא רעים בסיפור המקורי?
בהמלט? הם פיונים, כך שקשה
לייחס להם "טוב" או "רע".
בסרט הם בפירוש טובים, והדמות של אולדמן סימפטית ביותר.
ועכשיו, לתגובה רלוונטית...
רוזנקרנץ וגילדרשטיין מתים.
אבל זאת לא חכמה, זה הסרט הכי טוב ביקום.
אכן סרט גדול.
מכיוון שהייתי ב3 ימים האחרונים
בעכו, אני מגיבה רק עכשיו על כל ההודעות נאצה / אהבה שהשאירו לי:
א. מלאו לי, לפי החישוב שלי, רק 12 אביבים.
ב. האמת היא שאני מתבגרת, כל פעם מחדש. אני כל הזמן חוזרת להודעות שכבר השארתי וצוחקת על כמה אינפנטילית הייתי.
ג. אני לא פריקית של האתר, אני פריקית של מחשבים.
ד. בואו נעשה משחק הישרדות, מתערבים שהתוצאות יפתיעו אתכם, ושגם אם אני אעוף אני אחסר לכם (ולכל אלה שיגידו 'תתפלאי' מוזמן כרטיס לסרט של פגוש את ההורים).
ה. זה בערך הכל, ועכשיו לרגע של רצינות תהומית- תחשבו על זה שאני רק תינוקת בת 13, ושאני נורא נפגעת מכם, באמת.
כן אני יודע זה כל הרעיון...
(לעולם אני לא אפסיק להזכיר את שיעות הכתיב!!!)
ודרך אגב
איימת עליי כבר בלהיזרק מצוק לעוף לאש בוערת ולתקיעת מקלות לעוזניים ועוד
אבל איום לכרטיס לפגוש את ההורים זה מוגזם
לאף אחד לא מגיע עונש כזה
אפילו לא לך!!
(טוב נו אוליי לך…)
אבל אני אהיה מוכן לכחת סיכון!
תתפלאי
כשאתה צודק, אז אתה צודק
אבל עכשיו אתה טועה.
ממש לא אכפת לי ללכת ל'פגוש את ההורים', דווקא מאוד אהבתי.
ואתה יודע משהו, יש לי רעיון- כל פעם שיש הודעות ממני- פשוט תדלג עליהם!! (אוי, הקלות הבלתי נסבלת של היקום!)
ולי אין בכלל שגיעוט חטיב, איך אפשר לחשוב אחרת?!
נ.ב.
על מה מדבר הסרט 'הקלות הכי נסבלת של היקום', או משהו בסיגנון?
של הקיום!
את הסרט לא ראיתי. הספר מצויין, ועוסק ב… הממ… בקלות הבלתי נסבלת של הקיום. באמת שאין דרך יותר טובה לנסח את זה. צריך לקרוא כדי להבין.
אגב, מישהו אולי ראה את "המועמדת", הסרט שלו מוקדש הדף הזה, אחרי הכל?
אני!
ומאד אהבתי את הסרט :-)
אבל חברתי היקרה שצפתה בו יחד איתי (בקולנוע, זה שרק עכשיו נכנסתי להגיב זה איזשהו לאג במוח שלי) דווקא טענה שהוא ארוך מדי ומשעמם. מה היא מבינה.
את גרי אולדמן לא זיהיתי כל הסרט, ואחרי שראיתי את שמו על המסך הייתי משוכנעת שאני מתבלבלת ומי שאני חושבת שהוא גרי אולדמן הוא שחקן אחר!
ב-IMDb התברר לי להפתעתי הרבה שצדקתי, זה אכן אותו גרי אולדמן שאני מכירה, מאופר באופן מדהים ומשחק נפלא.
הליהוק האהוב עלי בסרט היה ג'ף ברידג'ס – מכל השחקנים בתפקיד נשיא ארה"ב הוא הכי "קול" ויש בו משהו קלינטוני במקצת.
אם אפשר היה, הייתי בוחרת בו לתפקיד האמיתי…
וחבל חבל חבל שהוא לא זכה באוסקר. לא ציפיתי שזה יקרה, אבל בהחלט הייתי בעדו.
חוצמזה הוא משחק באולינג בחינניות רבה – אפשר גם בסרט הבא?
אגב, רוזנקרנץ וגילדנשטרן סרט מצויין, אבל המחזה טוב יותר. במיוחד אחרי שקוראים את המלט – זה מאד עוזר… ;-)
(נו, מה לעשות, בפעם הראשונה שקראתיו עוד לא הייתי מעורה בסבכי הפוליטיקה הדנית)
לגבי הסרט יש לי 2 מילים מסכמות: טים רות'.
את "הקלות הבלתי נסבלת של הקיום" קראתי עד האמצע ונשברתי.
לא שלא אהבתי – נהפוכו. אבל זה מזכיר לי ספרים של היינלין – מעט עלילה והרבה פילוסופיה, שמתיישבת לך במוח כיציקת בטון.
הסרט שווה צפיה?
עינת
הביקורת
אם יש דבר שהוליווד אוהבת לשחק אותו,לצחוק עליו או לספר עליו הוא מוסד הנשיאות.
כל כך הרבה "נשיאים" מוכשרים יותר או מוכשרים פחות היו בסרטי הוליווד וכל כך הרבה "בתים לבנים",והוליווד יודעת לעשות את זה טוב.
כאן נמצא הבסיס ל"מועמדת" שהוא דרמה פוליטית אשר מספרת על מועמדת לנשיאות אשר סוד אפל בעברה עלול להשפיע על בחירתה לנשיאות.
את המועמדת מגלמת מצויין ג'ואן אלן,את הנשיא הממנה אותה מגלם ג'ף ברידגס וגם הוא נותן הופעה מצויינת.
בסרט ישנו גם את גארי אולדמן אשר בתפקיד לא גדול במיוחד מזכיר לנו איזה שחקן גדול והוא וכמה יותר מתאים לו לגלם את הרע בסיפור.
התסריט כתוב היטב ושומר על עניין אך קשה להחזיק מעמד כאשר הסרט מבוסס אך ורק על המשפט המתנהל נגד המועמדת.
התסריטאי לא שילב ולו תת סיפור אחד אשר היה עוזר לשמור על מתח בסיפור וזה בהחלט חסר.
בשורה התחתונה-משחק משובח ותסריט לא רעה יוצרים דרמה פוליטית טובה,אך זה רק מה שזה-דרמה פוליטית,ואם אתכם זה מעניין תראו,אותי זה פחות מעניין.
אפשר לראות
חזרתי לכאן במקרה דרך חיפוש בגוגל
הופתעתי לגלות שהייתה על הסרט ביקורת בעין הדג ועוד יותר הופתעתי לגלות שהגבתי בה… (אבל בגילי המתקדם מותר לי לשכוח דברים שקרו לפני 11 שנה). מכיוון שהתגובה שלי כאן די שטחית ואדיוטית, אציין שזה סרט מצוין מבחינתי. קניתי לפני שנים את ה-DVD הישראלי ואחרי שגיליתי שהוא במסך מלא (כלומר, חתכו את המסך הרחב ל-3:4 בטכנולוגיית Pan&Scan הישנה, היו עושים זוועות כאלה בעבר הרחוק) קניתי גם את ה-DVD האמריקני (שכולל את התמונה במלואה וגם תוספות). זה לא נאמר כדי לפאר את אוסף ה-DVD הביתי שלי אלא רק כדי להבהיר את חיבתי והערכתי לסרט, כן?
זה לא רק סרט שאהבתי לצפות, זה מסוג הסרטים שגרמו לי לחשוב ואפילו השפיעו עליי מבחינה אידאולוגית / השקפת עולם או איך שלא תרצו להגדיר זאת. הדמות של ג'ואן אלן אומרת שם משפט שנחרט בזיכרוני ומלווה אותי לא מעט מאז (זה אמנם משפט כללי לחיים אבל הוא נאמר ממש לקראת סוף הסרט, אז מי שלא רוצה לדעת מוזמן לדלג על המשך ההודעה … … … …)
המשפט הוא Principles only mean something when you stick to them when its inconvenient. משפט פשוט, לא מתוחכם, מהפכני או חדשני, אבל הוא הפך להיות "נר לרגליי" אפשר לומר.