בסינמונדיאל הקודם סקר הגמר נסגר עם הפרש של קול והלכנו לפנדלים (כלומר, פאנל שופטים מיוחד) כדי לקבוע מי הזוכה. הפעם השופטים יכולים להמשיך בעיסוקיהם כרגיל כי קל מאוד לראות מי ניצח.
המנצח בסינמונדיאל 2022: סטיבן ספילברג
(את הפוסטר הזה ועוד יצירות יפות אפשר למצוא בעמוד הדוויאנט ארט של היוצר, חואן קרלוס רואיז בורגוס)
במקום השני: קוונטין טרנטינו.
במקום השלישי: דני וילנב.
במקום הרביעי (שוב פעם): דיוויד פינצ'ר.
וזה אומר שבתאריך ושעה שיפורסמו בקרוב כולנו נפגש לצפות בשני סרטים של ספילברג. באופן משעשע, הבמאי קיבל טורניר שלם משלו לפני ארבע שנים, שבו קבעתם מה הם שני הסרטים הכי טובים שלו. אבל אלו לא בהכרח הסרטים שנראה, זה תלוי בכל מיני גורמים ויהיה גם סקר חדש והכל. למרבה המזל, לא חסרים סרטים טובים לבחור מביניהם.
ככה נראית הטבלה הסופית:
והנה ההיסטוריה המלאה של הטורניר, למי שרוצה לראות איך הגענו לפה:
טרום סינמונדיאל – הבמאים שאתם הצבעתם להם, הסקר שניבא כבר אז (?) את הניצחון של ספילברג
הכירו את המתמודדים – חלק 1 וחלק 2
כתבת פתיחה (כולל טבלת הבתים)
שמינית גמר : ראשונה, שנייה, שלישית ורביעית.
רבע גמר: ראשון ושני.
חצי גמר: ראשון ושני.
המקום השלישי.
הגמר.
וזהו. עד כאן לסינמונדיאל 2022. תודה לכל מי שעזר מאחורי הקלעים ותודה לכם על ההשתתפות. אנחנו הולכים לישון לאיזה יומיים, לצבור כוחות ולהתחיל בהכנות לסיכומי השנה.
ניפגש ב-2026!
תהיות לא מחייבות שלי מול עצמי על העתיד
לא הקרוב – הרחוק.
מונדיאל 2026 יהיה, בוא נגיד, קצת שכונה – 48 מתמודדים ב-16 בתים של 3 משתתפים כל אחד, מתוכם 2 עולים.
זה מציב כמה וכמה אתגרים – חלק קלים יותר (מציאת 48 במאים), חלק קשים יותר (חלוקת בתים שלא תהיה ידועה מראש – או שבכלל לוותר על הבתים ולהתחיל משלב הנוקאאוט המורחב). אבל האתגר העיקרי הוא זה שדווקא נתגלה בסינמונדיאל הזה, וזה איזשהי עייפות החומר של כל העסק – מה שבא לידי ביטוי במספר נמוך יותר של מצביעים בסקר לעומת שנים קודמות, וזה לא בגלל שברחו קוראים מהאתר בהמוניהם מאז.
אז מצד אחד, זה כבר מסורת. מצד שני, אולי צריך לרענן פה משהו.
טוב, נחמד שיש לי עד 2026 לחשוב על כל העסק הזה.
כמו תמיד אני רוצה להודות למתן שפלוס מינוס לקח בשלב מסוים את המושכות, למצביעים, למגיבים, רגע בעצם לא למצביעים איך בונג ג'ון הו הפסיד מה יש לכם, ולקסם ולמתן על העזרה.
ועכשיו – לסיכום השנה.
עבודה יפה , כל הכבוד!
(ל"ת)
אני רוצה להציע מה שהצעתי גם בסינמונדיאלים הקודמים
שזה להפסיק עם במאים. הם מוציאים סרט פעם באיזה 4 שנים, זה לא מספיק זמן, וממש לא מוגדר היטב איך מצביעים. לפי אותו סרט יחיד (ואז זו תחרות סרטים)? לפי הקריירה? הקריירה בעשור האחרון?
בזמנו הצעתי (אני מדבר בלשון יחיד אבל יש מצב שמישו אחר הציע ואני הייתי בעדו) לעשות סינמונדיאל שחקנים. אחת הביקורות נגד היתה שיש יותר מדי שחקנים. עכשיו כשיש 48 נבחרות זה מרכך את הביקורת הזאת.
לתחושתי
היתה הרבה פחות התלהבות בסינמונדיאל הזה, שהתבטאה בהרבה פחות שיח. אולי זה סתם במקרה, אבל יכול להיות שבאיזשהוא שלב הקונספט ממצה את עצמו ובאמת כדאי לנסות משהו אחר.
ואולי אני סתם מדמיין, וזה היה פחות או יותר כמו בעבר. פשוט בתור מי שאת הסינמונדיאלים הקודמים חווה רק למפרע וחיכה כבר לעבור אחד כזה בלייב, היו לי קצת יותר מדי ציפיות.
אני דווקא הייתי רוצה לראות סינמונדיאל של מלחיני פסקול
מבחינתי זה יכול להיות הרבה יותר מעניין מכל סינמונדיאל אחר.
אבל אני מניח שאין הרבה שרוצים דבר כזה, אז אני לא ממש מפתח ציפיות.
כמה דברים שיכולים לקרות עד אז:
סקורסזה וספילברג: מבחינה יצרתית, לא ממש עושה רושם שהם מתכוונים להאט פעילות (אם כי לגבי איכות הפרויקטים הבאים שלהם, לך תדע), אבל שאלה מהותית יותר ופחות נעימה – השנה הם חגגו ימי הולדת 80 ו-75, בהתאמה. זה ממש לא בלתי-סביר שעד הסימונדיאל הבא נתעורר יום אחד ונגלה שאחד מהם, או שניהם, כבר לא איתנו. במאי שהלך לעולמו עוד יכול להתחרות בסינמונדיאל?
האחים כהן: הם… מתכוונים לחזור לעבוד ביחד? אם לא, זה לא שולל כמובן את האפשרות שכל אחד בנפרד יכנס לסינמונדיאל, אבל ניצחון משולב של שניהם לא יהיה.
ריאן ג'ונסון, דני וילנב, נואה באומבאך, ואולי גם אדגר רייט: יכול להיות שאני אתבדה, אבל אני חושב שלפחות חלק מהדור הצעיר שמיוצג בסינמונדיאל הנוכחי ימצא את עצמו פחות על המסך הגדול ויותר על המסך הקטן, בדגש על הפקות לסטרימינג – זה נכון במיוחד לג'ונסון, שכבר עכשיו הוציא סרט כמעט ישר לנטפליקס ועסוק כרגע עם סדרה לפיקוק, במידה מסוימת גם לוילנב ש-"חולית" שלו יצא כמעט במקביל לקולנוע ולסטרימינג ולגבי שני הבמאים האחרים אין לי מושג, אבל תחושת הבטן שלי אומרת שמפיצים קולנועיים יעשו פחות סבלניים כלפי הסרטים שלהם, בעוד שרשתות הסטרימינג יהיו פתוחות יותר. אם במאי מרכז את העשייה שלו בסטרימינג (ושם הגבול בין סרטים, סדרות, מיני-סדרות הוא נזיל מאוד) – האם עדיין יש לו מקום בסינמונדיאל?
פטי ג'נקינס: לא נכנסה לסינמונדיאל עד כה, ואני בהחלט יכול להבין למה, אבל דווקא עכשיו כשנראה ש-"וונדר וומן" מאחוריה, יש לי תחושה שהפוטנציאל שלה לסינמונדיאל הבא גדל – במיוחד עם הדיבורים על סרט "מלחמת הכוכבים" חדש בבימויה. אם הנ"ל יתברר כמה שיחזיר את צופי המותג בהמוניהם לקולנוע, אז זה בהחלט יכול לקרות.
ג'ורג' מילר: מנחש ש-"פיוריוסה" לא ישאר לבד ויהפוך לסדרה. במקרה הזה, הפוטנציאל לכניסה לסינמונדיאל הבא גבוה.
הייאו מיאזאקי: הסרט-האחרון-בהחלט-אולי שלו יוצא בשנה הבאה; בהנחה שהוא לא יתברר כפלופ (תחושת הבטן שלי לא כזו טובה, אגב) יכול להכנס לסינמונדיאל, אבל התהייה לגבי ספילברג וסקורסזה תקפה גם לגביו.
להגנתו, וילנב (וגם חברת ההפקה) היו נגד היציאה של חולית לסטרימינג במקביל לקולנוע.
לג'נדרי היו עד כדי כך נגד שהם לוקחים את גוזדילה מוורנר עכשיו.
אבל אני מבין לאן אתה חותר, אני לא אתפלא אם וילנב פוסט חולית ילך בדרכו של ריאן ג'ונסון ויעשה סרטים לסטרימינג עם הפצה קצרה בקולנוע לפני.
למה סטרמינג לא נחשב ? אם זה סרט , זה סרט, לא?
(ל"ת)
אני לא כתבתי שסטרימינג לא נחשב.
בשורה התחתונה רוב חובבי הקולנוע צופים ברוב הסרטים בחייהם בבית.
לא אתה, רז
כתה שגונסון, וינלב בומבך הולכים לעשות סרטים לסטרימינג וזה השתמע ממנו כאילו זה לא נחשב למשחק שלנו ואני לא רואה סיבה שלא.
לא אמרתי, שאלתי.
(ל"ת)
כן נכון, אני לא רואה סיבה לא להחשיב סרט.
(ל"ת)
לא נראה לי
זה די נראה שוילנב עושה סרטים בשביל המסך הגדול, עם עדיפות לכמה שיותר גדול.
מה גם שלא נראה שהוא צריך את זה.
חולית הרוויח 400 מיליון בקולנוע, וזה למרות שהוא היה במקביל בסטרימינג.
עכשיו רק תחשוב כמה כסף יכול לעשות ״חולית: חלק 2״ כשהוא ישוחרר רק לבתי הקולנוע ללא שחרור מקביל לסטרימינג.
ואם חולית חלק 2 יביא הכנסות גבוהות כמצופה, לא נראה לי שתהיה לו בעייה להמשיך ליצור סרטים למסך הגדול.
כרגע רוב סרטי הסטרימינג הם סרטים שחוששים לא להרוויח טוב על המסך הגדול, כך לפחות אני רואה את זה.
כך שאם הוא מצליח להרוויח טוב על המסך הגדול ובנוסף גם מייעד את הסרטים שלו למסך הכי גדול שאפשר, הרי שאין לו שום סיבה לעבור לסטרימינג.
רק שלא כל הסרטים של וילנב היו כאלה.
הקהל הרחב גילה אותו עם חולית ובלייד ראנר 2049 כבר הספיק להפוך לסרט קאלט, כמעט כמו הסרט המקורי.
אולי הוא ירצה לחזור לעשות סרטים יותר אינטימיים כמו אלה שהוא עשה אפילו לפני אסירים?
אם אכן חולית השני יעשה רווחים מרשימים ביותר בקולנוע
קשה לי להאמין שהוא יעמוד בפיתוי של להוציא עוד סרטים ענקיים למסך הגדול ולהרוויח בגדול, ויחליט במקום זה ללכת על סרטים קטנים לסטרימינג.
הסיבה היחידה שבגללה הייתי רואה אותו עושה את זה, זה אם הוא היה יודע שזה מה שיביא לו הצלחה בעונת הפרסים.
אבל לאור העובדה שהסרטים הגדולים שלו מצליחים בעונת הפרסים ושיש מצב שעל חולית 2 הוא יזכה באוסקר לבימוי הטוב ביותר*, לא נראה לי שזה מה שידחוף אותו ללכת על סרטים קטנים לסטרימינג.
*זה כרגע ההימור המאוד מאוד מוקדם שלי לאוסקר של השנה הבאה.
לדעתי האוסקר הבינו שהם טעו כשהם לא נתנו לחולית מועמדות לבימוי, וירצו לתקן את הפאשלה הזאת בכך שהם לא רק יתנו מועמדות לחולית 2 אלא גם זכייה.
זה מתווסף לכך שהחלק השני של חולית אמור להיות גדול ומרשים הרבה יותר מהראשון (כך הבנתי מכאלה שקראו את הספר), ואם הראשון כל כך הצליח באוסקר נראה שהשני יכול להצליח הרבה יותר (קצת כמו שר הטבעות שיבת המלך שלקח 11 אוסקרים לרבות הסרט והבימוי הטובים ביותר, בשונה משני החלקים הקודמים של שר הטבעות שלא התקרבו לזה אפילו).
יכול להיות שעייפות החומר קשורה גם בתזמון?
בדרך כלל המונדיאלים בקיץ, זו מן עונה לא מחייבת, לכולם חם, הימים ארוכים ואין באמת משהו אחר לעשות בחיים או לראות בטלויזיה. הקולנוע נע בעיקר סביב להיטים קלילים ולא מחייבים שלא הופכים לחלק מהתחרות באמת. גם בספורט זה בין העונות של הכל ולכן קל להתרכז רק בטורניר הזה, לא משנה איפה נמצאים.
הסינמונדיאל הזה, וגם המונדיאל, נפל במן תזמון גרוע. לא יודעת אם כי חגים וקר והחושך המוקדם מוריד את החשק לצפות בסרטים. או שאולי זה פשוט עניין תזמון, כי בין סיכומי סוף שנה ליציאה מואצת של כל מסחטות האוסקרים, זה לא מרגיש זמן מנותק מהקשר ספציפי לסכם במאים.
קר? היית בחוץ מתישהו?
28-30 מעלות ברוב הארץ בסוף דצמבר ולך קר?
עצוב מה שקורה למזג האוויר, הילדים שלנו וילדיהם ישלמו מחיר כבד
אני בחוץ הרבה
למשל היום בשיא החום יהיו 4 מעלות שלמות.
לא היה לי מושג שכזה חם בארץ, דווקא קרובי משפחה מתבכיינים שקר להם.
אני חי בארץ ואין לי מושג על מה הוא מדבר
בירושלים לא חם בשום צורה.
גם לא הכי קר, אבל עדיין קר במידה מסוימת, ובוודאי שלא חם.
גם בבאר שבע קר
28-30 היה בספטמבר, עכשיו פחות מ-20, והחורף עוד לפנינו.
לא שצריך לעשות שיחה עמוקה על זה עכשין
אבל בהחלט בשנים האחרונות חם יותר .
בתל אביב בדצמבר עוד רוב הזמן מעל 20 מעלות? לרוב גם באיזור 25?
עד לא מזמן היה עכשין גשום בהרבה וקר יותר.
זה לא שווה שיחהאבל
אני חושב שהנקודה היא זאת:
בארץ לא חם יחסית לממוצע.
חם מאד יחסית לכך שאמצע דצמבר וחנוכה, ואני צריך להדליק את המזגן באוטו כשאני נכנס אליו.
נראה לי שהעייפות נובעת מזה שבתכלס זה די שידור חוזר של המונדיאלים הקודמים. השמות אותם שמות, הסרטים כמעט לא השתנו – אם לא מסתכלים רק על מה שהיה בארבע השנים האחרונות אז אין כמעט שינוי מפעם שעברה.
אני מניח שזה תלוי במה שזמין בסינמטק וכל מיני ירקות, אבל בכל זאת
שפילברג שהייתי שמח לראות על המסך הגדול:
1. אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה: בכל זאת, סרט ההרתפקאות הגדול בכל הזמנים
2. להציל את טוראי ראיין: בכל זאת, (בערך שלושים דקות מתוכו הן) סרט המלחמה הגדול בכל הזמנים
3. דואל: בכל זאת, (חוץ מרבע שעה) סרט המרדפים הגדול בכל הזמנים
4. רצח לפי הספר: איזה עוד הזדמנות תהיה להקרין את הפרק שלו על קולמבו (בכל זאת, סדרת הבילוש הגדולה בכל הזמנים)? הוא אפילו באורך שבעים דקות ובכך מתאים להקרנה כסרט.
בשביל להקרין את "רצח לפי הספר" (אני בהחלט בעד, אבל)
צריך לאתר את בעל הזכויות הספציפי בארץ ולבקש ממנו רשות. מניסיון – הנציגים של יוניברסל פשוט ינפנפו את מי שיבקש בקשה כזו, אין להם כוח והם לא רוצים להתעסק בדברים כאלה.
תם ונשלם הקונדס
שמעו, עסק מעייף המונדיאל הזה, אני מבין למה הוא רק פעם בארבע שנים. אבל כן, עשינו את זה.
למרות שהשם שלי מופיע על הפוסטים האחרונים של הטורניר, מן הסתם זה היה מאמץ קבוצתי ולא היה קורה בלי יונתן וקסם, אז שוב תודה להם. יונתן הזכיר למעלה את עייפות החומר ואולי זה נכון, אבל גם אם היו הפעם פחות אנשים, עדיין קיבלנו כמה משחקים מותחים ומפתיעים, לא היה משעמם. אז תודה גם לכם.
כאמור, עכשיו נחים קצת, אבל לא יותר מדי, כי יש שנה לסכם. חוץ מזה יש עוד דברים מגניבים בקנה, יש את המשך סקירת הקדם-מארוול (שתשוב בקרוב אחרי הפסקה ארוכה מהמתוכנן) ויש כמה סרטים מסקרנים שמגיעים כבר בינואר.
לי היה כיף, מקווה שגם לכם, ואולי נתראה באירוע הספילברגי (ספילברג-קון? סטיבן יוניברס? מפגש מהסוג העין-דגי? נעבוד על זה)
אני
יכול לומר מה יהיה הסינמונדיאל הבא יהיה מבחינתי (אם נישאר בחיים). זה יהיה קרב מדמם, מכוער ונמוך מאוד, בין פאנבויז של כריסטופר נולאן (AKA אני) וכל ההייטרים ששורצים פה בהמוניהם. הולך להיות פה הזלת ריר על אינסומניה, הכתרת Following כסרט הביכורים הטוב בהיסטוריה (עדיין לא ראיתי אותו, אבל נשלים אותו עד 2026 בלי נדר) ואת המונולוג של אן הת'אווי על אהבה בבין כוכבים כדקת הקולנוע המרגשת ביותר בהיסטוריה של כל היקומים.
ובתגובות מייקל מאן יספר כמה אפוס הפשע הענק האביר האפל היה חיוני ביצירת סרט מחווה כמו היט.
אולי כל 4 שנים להחליף נושא?
פעם במאים, פעם שחקנים, פעם סרטים, סרטים מזאנר מסויים או עשור מסוים וכד'…
יש לזה יתרונות וחסרונות
מצד אחד זה יהיה מאוד מגוון ויצור עניין בכל סינמונדיאל יותר מאשר עכשיו.
מצד שני יעדר כל הקטע של השוואות בין סינמונדיאל אחד לאחר וניסיון להבין מה השתנה לאורך השנים.
מוכן לוותר על הקטע של ההשוואות בין סינמונדיאלים בשביל היתרון שבגיוון
אני בכלל לא הייתי שותף בסינמונדיאלים הקודמים אלא רק באחד הזה וכבר מרגיש לי שבאלי משהו אחר בפעם הבאה. ויש כל כך הרבה רעיונות מגניבים שאפשר ליישם בין אם ריאליסטיים יותר (שחקנים, סרטים וכו') ובין אם משאלות לב שאין סיכוי שמישהו אחר ייקח ברצינות (שירי דיסני, נגיד! או יודעים מה? כמו במונדיאל האמיתי, מדינות! יענו הקולנוע הצרפתי נגד היפני נגד הספרדי וכו').
רק לעדכון כללי - ספילברג-קון קורה
התאריך המיועד (אך הלא חקוק באבן) הוא ה-01.02 (זה יוצא יום רביעי). המקום המיועד הוא סינמטק ירושלים. השעה המיועדת היא 20:00 עבור אי.טי (או במילים אחרות: הסרט שנבחר כסרט הטוב ביותר של ספילברג על פי מצביעי אתר זה), ב-21:50 קוויז ספילברג, וב-22:20 מפגשים מהסוג השלישי (מקום שמיני בסרטי ספילברג על פי האתר).
בתכנון (הלא חקוק באבן) מינגלינג ופרסים. נעדכן עם כל הפרטים לכשיהיו.
בונג ג'ון הו או דני וילנב?
לרגל עשרים וחמש שנים לאתר, עגבניות רקובות עושים סינמונדיאל משלהם לבחירת הבמאי הטוב ביותר שהתחיל לפעול בעשרים וחמש השנים האחרונות.
עכשיו הגיעו לסיבוב הרביעי, בו נשארו שמונה מתמודדים בלבד, ולראשונה היתה מבחינתי בחירה קשה. למעשה הצבעתי לבונג – אבל לפי התוצאות בינתיים וילנב לוקח בגדול.
נראה שכצפוי הגמר יהיה בין נולאן לוילנב. מעניין.
גמר: נולאן מול וילנב
הצביעו והשפיעו. כשב'השפיעו' אני מתכוון כמובן על כמה גדול יהיה הפער לטובת נולאן.
עדכון:
זה היום האחרון להצבעה, ודני וילנב סוגר פערים במהירות עצומה. אם הייתי קונספירטור הייתי אפילו אומר שעצומה מידי, אז מזל שאני לא.
בכל מקרה – הכול עדיין פתוח (עד כמה שפער של עשרים אחוזים יכול להיחשב פתוח).
טוב, זה מפסיק להיות הגיוני
הפער הצטמצם בעוד ארבעה אחוזים.
או שיש שם תופעת המוסד 2, או ש.. לא יודע. משהו ממש מוזר.
מקרה המוסד קרה כאשר פרסמו על הסקר במקום אחר והביאו משם מצביעים שהטו את התוצאה
והאם זה לא בדיוק מה שאתה עשית עכשיו בהודעות הללו?
טוב, למען הסר ספק, אני לא באמת מאשים אותך בכך, שכן הקהל העין-הדגי ידוע בהערצתו לנולאן, כך שאין מצב שמצביעים מפה הטו את הכף דווקא לטובת וילנב.
קרה משהו דומה, בבטחון מוחלט
כשהצבעתי, לפני כמה ימים, היה פער של חמישים(!!) אחוז. זה היה אחרי שלמעלה מעשרת אלפים איש הצביעו.
כרגע הפער הוא על 12 אחוז, כשאתמול בשעות הלילה המאוחרות הוא עמד על עשרים וכמה.
כדי לסגור פער גדול כל כך צריך הצבעה אינטנסיבית בטירוף לטובת וילנב. צריך שרוב מוחץ מכל מי שהצביע ביממה האחרונה יצביע לו. אין שום הגיון סטטיסטי שזה יקרה פתאום במקרה.
שזה מעניין
כי ממש לא נראה לי שלדני ווילנב יש קהל מעריצים אדוק מספיק כדי שדבר כזה יקרה. כמובן, הוא במאי מאוד אהוב, אבל בשביל שדבר כזה יקרה לא מספיק רק אהבה, צריך גם אובססיה. באינטרנט יש כמות מכובדת של קהלים אובססיביים, אבל קהל המעריצים של דני ווילנב הוא כנראה לא אחד מהם, עד כמה שאני יודע.
אז מה זה יכול להיות? קהל השונאים של נולאן? גם זה לא מסתדר בדיוק, כי גם פה, צריך אובססיה רצינית בשביל שזה יקרה. נכון, שנאה זה רגש שיותר מעורר אובססיה לעומת אהבה, אבל לא יודע, לא נראה לי שהשנאה כלפי נולאן היא מספיק גדולה.
וורנר שלחו את הצבא שלהם
(ל"ת)
אופצייה ב - עגבניות התחילו למחוק קולות פסולים לטובת נולאן
(ל"ת)