ביקורת: קארי

למה לחדש סרט אם אין לכם שום דבר לחדש?

כשעושים רימייק, השאלה הראשונה לא צריכה להיות איך. גם לא מה. השאלה היא למה. למה ‏לעשות גירסה נוספת של סרט מוכר? אתם חושבים שהבמאי המקורי פישל, ואתם יכולים לעשות ‏את זה יותר טוב? יש לכם טייק משלכם, שונה לחלוטין ומקורי, על אותו החומר? אתם ממש רוצים ‏לעשות הרבה כסף, אבל הגירסה המקורית היתה בשפה אקזוטית ומוזרה, כגון צרפתית או עברית? כולן סיבות טובות.‏

אז בשביל מה הרימייק של "קארי" היה טוב?

את הגירסה הקולנועית הראשונה של "קארי", המבוסס על ספרו הראשון של סטיבן קינג, ביים ‏בריאן דה פאלמה ‏(בתקופה הטובה שלו, הרבה לפני שהוא התחיל להשפיל את עצמו עם בולשיט ‏כמו "תשוקה") בשנת 1976. זה לא סרט מושלם: הוא צ'יזי, מוגזם ועל גבול הנצלני (זאת היתה ‏תקופה שבה אפשר היה להכניס הרבה יותר עירום לסרט הוליוודי בלי שאף אחד ירים גבה, ודה פאלמה ניצל את החופש הזה היטב) אבל ‏הוא מוצלח בתחומו ולתקופתו, וכולל כמה סצינות קלאסיות. קארי (סיסי ספייסק, דאז) היא ‏תלמידת תיכון שלרוע מזלה היא בתה של פסיכית דתית קיצונית (פייפר לורי), וסובלת ‏התעללות מחברותיה לכתה. בנוסף, מתברר, היא גם מכשפה, או כפי שהיינו מכנים את זה היום, מוטנטית: היא ניחנת ‏בטלקינזיס, היכולת להזיז דברים בכח המחשבה. כשהיא מוזמנת לנשף הפרום, היא מקבלת ‏לראשונה בחייה הזדמנות לחוות חוויות של נערה נורמלית, בעוד אמא שלה מזהירה, ובצדק רב, ‏שהעולם כולו נגדה ושכולם יצחקו עליה. זה נגמר לא טוב.‏

על הנייר, הרימייק היה יכול להיות דווקא רעיון טוב: הסרט המקורי, כאמור, לא היה איזו יצירת מופת ‏שאסור לגעת בה. קימברלי פירס, הבמאית של "בנים אינם בוכים", יודעת דבר או שנים על ‏עולמם ‏של בני נוער חריגים הסובלים מהתעללות. קלואי גרייס מורץ היא בעלת ניסיון עצום בגילום ‏בנות ‏נוער כאלה בדיוק (חלקים מ"קיק-אס 2" בהשתתפותה יכולים להיחשב לרימייק של "קארי" ‏בפני ‏עצמם). וג'וליאן מור, שמגלמת הפעם את האמא, היא כידוע ג'וליאן מור. נשמע כאילו הצוות המובחר של שלוש הנשים האלה יקחו את הספר של קינג ויתעמקו בצדדים האנושיים יותר של קארי ושל אמה, היחסים בינהם והאופן שבו קורבן הופך למקרבן. אימה, אבל חברתי יותר, ‏אינטליגנטי יותר.‏

רק ששום דבר מכל זה לא קורה. "קארי" המחודש, מתברר, הוא לא עיבוד מחדש של הספר, אלא רימייק ‏ישיר של הסרט הישן, שאמנם לא מדקלם את התסריט מילה במילה, אבל בהחלט משחזר ‏אותו סצינה אחרי סצינה. רוב השינויים הם לא יותר מעדכונים של הסרט לזמננו, עם אינטרנט, ‏טלפונים סלולריים ותספורות פחות מטופשות. אבל המאכזבות באמת הן קלואי מורץ וג'וליאן מור: ‏הן לא רעות, אבל במקום להסתער על התפקידים שלהן בשיניים חשופות ולקרוע אותם ‏לגזרים, הן דווקא בוחרות להיות מינוריות יותר. עם כל הכבוד לקלואי מורץ, שיודעת להיות מגניבה, סצינת הפתיחה שלה, במקלחות, לא מגרדת את האימה הטהורה ששידרה סיסי ספייסק. ג'וליאן מור היא לא האם-החורגת-המרושעת-מהאגדות שלורי היתה. הסרט המקורי אולי היה היסטרי, אבל החדש – ‏רגוע מדי. שורות שנאמרו במקור בצרחה נאמרות כאן בלחש. זה היה בסדר גמור אילו המטרה היתה שונה – לגשת לעניין מנקודת מבט רצינית יותר, להתעמק ביחסים בין קארי, אמא וישו – אבל התסריט לא עושה את זה, אלא מזדרז לעבור על כל זה במהירות האפשרית כדי להגיע לקטע המפחיד.‏

וזאת הבעיה האחרת – הקטע המפחיד לא מפחיד. בתור סרט אימה, "קארי" החדש פשוט לא ‏עובד. המשימה מעולם לא היתה פשוטה: קארי היא גם גיבורת הסרט וגם המפלצת. אנחנו אמורים ‏לדאוג לשלומה וגם לרצות להשמיד אותה כדי להגן על שלום העולם. אבל סצינות האימה לא מבהילות, לא מבעיתות, לא מבחילות. אפילו קהל הצופים העצבני ביותר, מהסוג ‏שצורח על כל נוצה שנופלת בסרטי אימה, עלול לשבת בשקט. והתחליף שהסרט מציע להפחדת-‏הסיום המפורסמת של הסרט המקורי הוא, איך לומר בעדינות, פתטי.‏

זה לא ש"קארי" הוא הסרט הגרוע של השנה, ממש לא. הוא גם רחוק מלהיות רימייק האימה הרע ביותר שנעשה אי פעם – גופותיהם של פרנצ'ייזי אימה מחוללות מדי שנה. אבל אי אפשר לצפות בו בלי לתמוה למה, לכל הרוחות, הוא קיים בכלל. למה לחדש סרט אם אין לכם שום דבר לחדש? זה סרט מיותר במלוא מובן המילה: אם אתם רוצים לראות את "קארי", אתם יכולים לצפות בגירסה המקורית שזמינה זה 35 שנה. ואם לא ראיתם את המקור אף פעם – עדיין עדיף לצפות בו מאשר ברימייק.


פורסם במקור בוואלה