המנדולינה של קפטן קורלי

במקור: Captain’s Corelli's
linסMand
במאי: ג'ון מאדן
תסריט: שון סלובו
על פי ספרו של: לואי דה ברנייר
שחקנים: ניקולס קייג', פנלופה
קרוז, ג'ון הרט, כריסטיאן בייל

חשוד. חשוד מאוד. לתומי חשבתי שהלכתי לצפות ב'המנדולינה של קפטן קורלי', ובמקומו מקרינים את 'פרל הארבור – גרסת הבמאי'?
אבל איפה בן אפלק?
ומי זה הקפטן הזה?
ומה זה המבטא הזר המגוחך של פנלופה קרוז?

לקפטן קורלי יש מנדולינה. הוא גם מפליא לנגן בה בדיוק שלוש וחצי פעמים במהלך הסרט, שהתכבד להקרא על שם כלי הנגינה המדובר. הפעמים הספורות הללו משובצות בשעתיים פלוס כמה דקות של 'פרל הארבור' פוגש את 'מלנה'.

ההשוואה הבלתי נמנעת בין 'פרל' הזכור כקלישאתי אך אפקטיבי לבין 'המנדולינה' אמנם כבר נשמעה פה ושם, אבל עד שאינך צופה בסרט, אין אתה מבין ממש עד כמה חומרי התסריט בימינו דלים, כנראה.

בואו נראה: צעירה יפהפה (שעוסקת פה ושם בקצת סיוע רפואי) קושרת קשר עם חיילים נועזים יותר ופחות בנוהל הקבוע "משולש אהבה בלתי-אפשרי" בזמן מלחמת העולם השניה, על רקע נופי אי עוצר-נשימה. המממ….מישהו מזהה?

אפילו בפוסטר של הסרט נראה זוג מתגפף כשהגבר ארוז במדים מיושנים, וברקע אי יפהפה ומטוסי קרב עתיקים מרחפים. נשמע מוכר, מוכר מדי, ועוד בסמיכות חשודה. באם תרצו לצפות בסרט עתיר קלישאות רומנטיות ופה ושם קצת אקשן מלחמתי זוהר, הרי שהאופציה הנוכחית מורידה למינימום את איכות האקשן (משום שהוא כלל וכלל לא העיקר בסיפור) ומתרכזת בתחום אמרות האהבה הידועות.

במשך 90 דקות צפיתי רק בקלישאות אהבה, עד שהגיע האקשן. ב'פרל הארבור' זה היה אקשן עשוי כהלכה, עתיר פיצוצים מרשימים ושוטים מעניינים. ב'מנדולינה' זהו אקשן סוג ב' ופשטני – מהסוג שמופיע בסרטי אהבה כדי לזעזע פה ושם, לא לשם הבלגאן כשלעצמו. והאקשן אכן לא מספק את הסחורה, אולי בגלל שמייצרים אותו כמה תותחים נגררים, שלוש שריוניות ישנות, מכונת ירייה מחלידה ופיצוץ סתמי אחד שנראה כאילו מישהו פשוט שכח לכבות את הגז אחרי שהכין לעצמו חביתה, ושרף את המטבח. דווקא בעניין הקלישאות אין ספק ש'המנדולינה' לא נופל בהרבה מ'פרל', אבל זו לא חוכמה גדולה בהתחשב בעובדה שקל הרבה יותר להפיק משפטים לעוסים, מאשר סצינות קרב מרשימות.

בסך הכל השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא פשוטה: מה מוצא חן בעיניכם יותר, נופי הוואי ואהבה-עצמית-אמריקאית או נופי יוון ואותנטיות ים תיכונית קסומה? העלילה, בכל מקרה, היא זניחה.

את המסך מקשטת הפעם פנלופה קרוז, שהיתה, לדעתי, מוצלחת במיוחד ב'הכל אודות אמא' של אלמודובר, ומאז קצת מדרדרת בהופעותיה הקולנועיות ('אשה על הגובה', 'שאיפות'). על כל פנים, גברת קרוז מגלמת את היווניה פלגיה (במבטא של איטלקיה שמשחקת יווניה שמתאהבת באיטלקי) באי השלו קפלוניה, בשנות הארבעים המוקדמות. מוסולני שולח את צבאו לכיבוש יוון, וכך מוצא עצמו קפטן קורלי מחיל התותחנים האיטלקי באי הפוטוגני להפליא לצד פלגיה הפוטוגנית להפליא. את קורלי מגלם ניקולאס קייג' – שחקן שאיננו מן החביבים עלי, ולו בגלל מבטו המיוסר שמשדר תמידית "סגרו את המפעל לציפוי כרום בירוחם בו עבדתי, ועכשיו אני מובטל", אבל הפעם הוא קולע באופן די משכנע לתפקיד האיטלקי חובב המוזיקה, שמלחמה היא לא בראש העדיפויות שלו, ומצליח אפילו לשעשע לעיתים. גם אם את מבטאו של קפטן קורלי לא הייתי מסווגת מיידית כ"איטלקי", הרי שהוא כאין וכאפס לעומת פלגיה, שצווחת בשעטנז מבטאי מובהק.

את הסיבוך העלילתי מספקת פלגיה, המאורסת לצעיר מקומי פשוט (אדון 'אמריקן פסיכו', כריסטיאן בל, בליהוק מעניין) המצטרף למלחמה בחזית האלבנית. אחד יוצא למלחמה – והשני תופס את מקומו. בכלל לא ראינו את זה בא. מכאן העלילה ממשיכה לנוע בקווים צפויים למדי, אבל לפחות זה נעשה על רקע ים תיכוני קסום ומשכנע.

זו כנראה אשמתי שאני מחפשת עלילה בסרטי אווירה. עדיין לא הפנמתי לחלוטין את הרעיון של סרט שכשרואים אותו בקולנוע צריך רק לצקצק בלשון, להפגין התפעמות מהנוף ולהיאנח מהטרגיות הסיפורית הקלושה. מדי פעם אני מצליחה ליהנות משכאלו, אבל הם צריכים להיות מוצלחים במיוחד לסוגם, ו'המנדולינה' אינו מוצלח במיוחד. הוא סרט סתמי למדי, שהצילומים היפים שמופיעים בו לא מצליחים לחפות על סיפור לא מספיק מעניין, עם רגעי שיא שלא הולמים במיוחד את שאר העלילה. אולי הבעיה היא שאני אוהבת סרטים שמגרים מחשבה או שתיים, וקשה לי להגיב בעצבות לנוכח אסון מטופש שדחפו בכוח לתסריט כדי לעבות אותו קצת. אבל אני לא ממש דוגמה, משום שניחנתי ברגישות סלקטיבית קלות, וצילומי נוף מדהימים אני נוהגת לשמור לערוצי המדע והטבע. לא לקולנוע. על כן מכורי רגשות קשים וחובבי סרטי 'אווירה' איטיים ייהנו. אנשים עם אמפתיה של בלטה, כמוני, מוטב שילכו לסרטים אחרים.