מתסכל לדווח על פסטיבלים בחו"ל, בפרט על פסטיבלים כמו קאן, שבהם מוקרנים במרוכז מה שיהיו כנראה כמה מהסרטים המדוברים של השנה הקרובה. מתפרסמות הרבה ביקורות, אבל כל ידיעה מגיעה מיד שניה ושלישית: אני יכול לספר מה הבאזז ומה אנשים אמרו על הסרט הזה או ההוא, אבל ברוב המקרים יעברו חודשים (במקרה הטוב) עד שנוכל לראות את הסרטים האלה ולגבש עליהם דעה בעצמנו.
פסטיבל קאן נפתח לפני כמה ימים, והנה לקט של כמה מהדברים המעניינים שקרו/הוקרנו בו בינתיים.
הסרט של יוסף סידר הוקרן בפסטיבל אתמול (שישי) במסגרת התחרות הרשמית, ואפשר להגיד שזו היתה הצלחה. ה"הוליווד ריפורטר" פרסם את מה שלדעתי היא הביקורת הראשונה בעולם על הסרט, המבקר חיבב את הסרט אבל תיעב את הפסקול, ובמפתיע מציין לחיוב מבין השחקנים דווקא את ליאור אשכנזי ולא את בראבא. גם Indiewire מפרסם ביקורת אוהדת למדי על הסרט. הביקורות גם כוללת יותר מידע על עלילת הסרט משהיה לנו עד היום. יותר מרשים: IndieWire עורך ממוצע ציוני מבקרים על סרטי הפסטיבל, ונכון לעכשיו, ל"הערת שוליים" הממוצע הגבוה ביותר (B+) מבין כל הסרטים שהוקרנו בפסטיבל.
לא נראה שהסרט מעורר מספיק התלהבות כדי להיות מועמד רציני לזכיה בפסטיבל, אבל את הפרס החשוב באמת הוא כבר קיבל: סוני פיקצ'רס קלאסיקס קנו את הסרט להפצה בארה"ב. סוני קלאסיקס הם ה"קולנוע לב" של אמריקה: הם מצוינים בהפצה וקידום של סרטי ארט-האוט, עצמאיים וזרים. באוסקר האחרון, שלושה מבין חמשת המועמדים לפרס הסרט הזר הטוב ביותר היו סרטים שסוני פיקצ'רס קלאסיקס הפיצו. שנה לפני כן – גם. כמובן, כדי להתחרות על האוסקר השנה "הערת שוליים" יצטרך קודם כל לזכות בפרס אופיר.
הנותנת
הסרט הישראלי האחר שמוקרן בקאן (לא בתחרות המרכזית) הוא "הנותנת" (במקרה שהיה ספק, השם האנגלי נטול כל דו-משמעות: "The Slut") של הגר בן-אשר, שמבוסס על הסרט הקצר שלה "משעולים" שהוקרן גם הוא בקאן. התגובות על הסרט בינתיים לא משהו: גם ב"וראייטי" וגם ב"הוליווד ריפורטר" משתמשים במילה "Unsatisfying" לתיאור הסרט. אבל זה ממש לא משנה, כי זוהי שורת המשנה של הביקורת בהוליווד ריפורטר:
Director Hagar Ben Asher may be the first female director of a legitimate feature to film herself performing in a hardcore sex scene.
ובכן, רבותי, הארדקור סקס. לא משנה עם הסרט טוב או רע, זה יהיה מספיק כדי לעשות הרבה רעש פסטיבלי, לכל הפחות. תחזית לחודשים הבאים: הקרנת הסרט בארץ מלווה בשערוריה כשח"כים דתיים דורשים לאסור את הקרנתו. בתגובה מתארגנת הפגנה ברחבת הסינמטק. הגר בן אשר מתארחת בגיא פינס כדי לדון בשערוריה והוא שואל אותה אם אמרו לה פעם שהיא דומה לג'וליה רוברטס.
Sleeping Beauty
אפרופו סקס וסקנדלים. כמה שהגר בן אשר תתאמץ, יהיה לה קשה להתחרות עם אמילי בראונינג בתחום. "היפהפיה הנרדמת" של ג'וליה לי הוא הסרט השני בתוך חודשיים (אחרי "סאקר פאנץ'") שבו אמילי בראונינג מגלמת צעירה שמגיעה לבית בושת. והפעם אין בסרט דרקונים או רובוטים. זה הרבה יותר גרוע: המקצוע שלה הוא לישון בזמן שהלקוחות עושים בגוף שלה מה שבראש שלהם. זה קריפי לאללה ומן הסתם יגרור דיונים על מיניות ומעמד וחפצון וכל היתר. ביקורת לדוגמה.
חמש המכשלות 2
לא סרט שהוקרן בקאן, אלא חדשות שהגיעו משאם: לארס פון טרייר ישתף פעולה עם מרטין סקורסזה כדי ליצור עוד סרט "חמש המכשלות". בסרט הראשון פון טרייר איתגר את הבמאי יורגן לת ליצור חמש גירסאות של סרט קצר שלו, בכל פעם עם "מכשלה" אחרת – כל שוט צריך להיות באורך של חצי שניה בדיוק, בתור סרט מצויר, לצלם אותו במקום הכי גרוע בעולם, וכו'. אז עכשיו הוא יעשה את אותו הדבר עם סקורסזה. מה שלא ברור הוא איזה סרט סקורסזה יצטרך לרמייק חמש פעמים. לפני כמה זמן היתה שמועה לפיה פון טרייר רוצה לעשות רימייק של "נהג מונית": אולי הבסיס לשמועה היה שהקטע שירומייק יהיה סצינה מתוך הסרט.
חייבים לדבר על קווין
לין רמזי מביימת את טילדה סווינטון בעיבוד לספר של ליונל שרייבר, על אמא אכולת רגשות אשמה בגלל מעשה בלתי נסלח של הבן שלה (ספוילר? נראה לי שלא, אבל בחלק מהפרסומים לא מספרים. אז ליתר בטחון, ששששש). כולם קיבלו שבחים. אבל בעיקר טילדה סווינטון. לא חוכמה, היא טילדה סווינטון. ב-Time Out נתנו לסרט חמישה כוכבים. כאמור, אני לא קאן, אבל מהדיווחים הנרגשים נשמע כאילו הסרט, או לפחות סווינטון, הם מהארועים הבולטים של הפסטיבל ובדרך לפרס או שניים.
על הסרט החדש של וודי אלן אומרים שהוא דווקא בסדר (זה מה שאמרו על כולם. לא משכנע אותי). "יש לנו אפיפיור" של נני מורטי גם הוא מקבל שבחים, אבל זה נראה כמו סרט לפסטיבלים בלבד. ואל תשכחו שבהמשך יהיו גם לארס פון טרייר, טרנס מאליק ו"העור שבו אני חיה", סרט המד"ב של אלמודובר. וזה הטיזר שלו.
סרט חביב? יהודי? לא נגד ישראל?
אני מאמין שסוף סוף יש לנו סיכוי לזכות באוסקר בשפה זרה!
מאוד, מאוד מוקדם בשביל לצאת בהכרזות כאלה.
ובבקשה, די עם השטות של "נגד ישראל". אף אחד מהסרטים שייצגו את ישראל באוסקר לא היה נגד ישראל. "עג'מי" לא היה נגד ישראל. "בופור" בטח שלא. "ואלס עם באשיר" הביע ביקורת על ארוע שקרה בתולדות המדינה; זה לא הופך אותו לאנטי-ישראלי. אז די עם זה בבקשה, אנחנו לא הטוקבקים של וואינט.
זה היה בצחוק.
חשבתי שה- בסוף הבהיר את זה.
חיקיתי את כל אלה שיוצאים כנגד ה"משתמטים" והסרטים האלה, אני לא אחד מהם.
למרות שזה נאמר גם עם טיפת אמת. תראה, לא שהסרטים האלה היו בהכרח נגד ישראל, אבל דרור שאול (אדמה משוגעת) סיפר שכשהיה בהוליווד ושוחח עם כמה אנשים שמבינים עניין הם סיפרו לו על שיחות שלהם עם חברי אקדמיה יהודים שהצביעו בקטגורית הסרט הזר והם אמרו שבתור יהודים הם דווקא רוצים לראות פחות סרטים גדולים שמבקרים את ישראל ויותר מציגים סיפורים פשוטים על אנשים פשוטים שרק מראים לך את יופיה של המדינה. "הערת שוליים" נשמע יותר מתאים לתיאור הזה.
זה שהוא עוסק בפרשנות לתנ"ך
לא אומר כלום ממה שכתבת.
אבל אם כן מדובר (סוף סוף) בסרט ברמה שמתעלם טיפה מפוליטיקה ואשכרה מציג עלילה מקורית, יש סיכוי לא רע בכלל.
שלא תהיה טעות, אני מסכים עם זה
סרט ישראלי שמצליח בעולם ולא עוסק בשום דבר פוליטי הוא חידוש מרענן.
טריילר ל"הערת שוליים"?
בזמנו כתבת שאמור לצאת טריילר מלא, ועד היום לא ראיתי שיצא. עכשיו שהסרט כבר הוקרן בקאן, ושתאריך היציאה שלו הוא עוד שלושה שבועות, יש איזה מידע מתי אמור להגיע טריילר כזה?
בית היפהפיות הנמות / יסונארי קוואבאטה
ספר יפני ישן, על מעין בית בושת בו משלמים הלקוחות כדי להיכנס לחדר עם נערה נמה. רק בשביל להראות שלא המציאו משהו חדש פה…
ואפילו עשו ממנו סרט
http://www.imdb.com/title/tt0844474/
אפילו ראיתי כמה דקות ממנו. אם לשפוט על פיהם – גרוע.
שתי הערות
1. החדש של וודי אלן מקבל ביקורות הרבה יותר טובות מ"חמוד". ברוב המקומות שבדקתי אומרים שזה הסרט הטוב שלו מזה יותר מעשור, ג'פרי וולס מדבר בכלל על "מאז שושנת קהיר הסגולה".
make the buzz when buzz is due
2. ההצלחה הפוטנציאלית של "הערת שוליים" היא אכן מנוגדת למרבית סרטי ה"פוליטיקו" הישראלים, אבל לא ממש "חידוש מרענן". כדאי לזכור שהסרט שפתח את גל ההצלחה המטורפת של הקולנוע הישראלי בעולם היה "חתונה מאוחרת", גם הוא לא סרט על ערבים-הומואים שנתקעים במחסום.
כן כן כן, וודי חזר לעצמו, זה סרט טוב הפעם, יאדה יאדה.
שמעתי את אותו פזמון חוזר לפני כל סרט שלו בעשור האחרון, וכולם היו איפשהו בין בסדר למשמים. אני מסרב להתרגש מביקורות על סרטים של וודי אלן. אם פעם הוא יחזור להקציב לעצמו יותר מעשרה חודשים לסרט, אז אולי תהיה סיבה להתרגש.
הוא מעולם לא הקציב לעצמו יותר מ-10 חודשים לסרט
הפעם האחורנה שהייתה הפסקה של יותר משנה הייתה בעבודה על האפקטים ל"זליג" כשבסופו של דבר הוא צילם עוד סרט בזמן העבודה עליו.
אז מה אני אגיד? שיתחיל להתאמץ, לשם שינוי.
(ל"ת)
אני פשוט חייב לציין
female director of a legitimate feature to film herself performing in a hardcore sex scene
זה כנראה הסופרלטיב הכי צר שאיי פעם נכתב – אני מניח שאחרי שוינסנט גאלו תפס את משבצת "במאי הזכר שביים עצמו בסצנת סקס מפורשת בסרט 'לגטימי'" וקתרין ברליאייט (ככה מבטאים את זה?) תפסה את משבצת "במאית שמכניסה סצנות סקס מפורשות לסרטים לגיטימיים" לא נשאר הרבה מה להכניס (הצעד הבא – הטרנסקסואל הראשון שמביימ/ת עצמו/עצמה בסצנת אקשן שמערבת שלושה ברווזים בסרט לגטימי).
נ.ב
המילה "לגטימי" מאוד משעשעת בהקשר הזה – סקס למטרות בידור זה דוחה ופורנוגרפי, סקס למטרות אומנות זה בסדר גמור. כמו שאמר פול אובראיין (והיי, הוא דיבר על קטרין ברליאייט) – "הסרט מכיל סצנות סקס גרפיות כמו בפורנו הארדקור… אבל זה בסדר כי נשים לא עושות פורנו הארדקור, נישים יוצרות אומנות. חוץ מהנשים ש"משחקות" בפורנו הארדקור, ומי בכלל סופר אותן?"
אני חושב שאוסקר וויילד אמר פעם
שפורנוגרפיה זה כמו אמנות: אתה לא יודע להגדיר מה זה בדיוק, אבל קל לזהות את זה כשרואים את זה. בעצם, אוסקר ווילד בטח לא אמר שום דבר כזה, אבל כמאמר הפתגם, "כל משפט נשמע אמין יותר אם מייחסים אותו לאוסקר וויילד" (אוסקר וויילד, שם, שם).
לענייננו, לא ראיתי את "הנותנת" אבל אני די בטוח שהוא לא סרט פורנו.
למיטב זכרוני
מי שאמר את זה היה שופט בית משפט עליון אמריקאי שנדרש לשאלה מהו ההבדל בין עירום/מין פורנוגרפי לאומנותי.
Justice Potter Stewart.
http://en.wikipedia.org/wiki/I_know_it_when_I_see_it
זה בסדר אוסקר ויילד אמר כל דבר שנאמר או ייאמר. הציטוט שלך, לפיכך, מדוייק לחלוטין.
מה צריך בפורנו חוץ מסצנות סקס מפורשות? כוונת המשורר? אם זה כל מה שקובע רון ג'רמי רק צריך להגיד שכל חייו הם מטאפורה והוא מוכן לסרט אוטוביוגרפי בקאנס 2012 (סוף העולם – צירוף מקרים, או שמא?).
"המפלצת בעלת העין האחת" הולך לקאן? כבוד!
(ל"ת)
פורנו הוא סרט שמטרתו העיקרית היא ליצור גירוי מיני
כך שכוונת המשורר היא זו שיוצרת את ההבדל.
אבל מי שקובע את כוונת המשורר הוא המשורר – אז כל מה שצריך כדי להפוך פורנו לאומנות זה שבמאי םורנו יטען שהוא בעצם רצה ליצור איזו הצהרה על המין האנושי? ואם הבמאית של הנותנת תכריז בעוד חודש שהיא בעצם רק רצתה לגרות אנשים אז הסרט הופך מאומנות לפורנו?
תקשיב לאוסקר וויילד
כשאתה רואה סרט פורנו אתה יודע שהוא פורנו. הבמאי יכול לטעון שהוא בעצם יצר אלגוריה על מדיניות החוץ של ארצות הברית. זה עדיין יהיה פורנו.
"הנותנת" הוא, ככל הידוע לנו, סרט "לגיטימי" ו"אמנותי" רגיל, שיש בו סצינה אחת (כנראה) שכוללת סקס מפורש. אם זה היה פורנו, זה היה הפורנו הגרוע ביותר אי פעם.
ג'ף מזיווגים לא מסכים איתך.
-"I loved the Piano! Holly Hunter was naked throughout that film!"
-"She was naked for one scene!"
-"that depends on how you watch it…"
את בטוחה שאת רוצה לפתוח את הדלת הזו?
כי מכאן, הדרך ל-Lesbian Spank Inferno רק הולכת ומתקצרת…
קתרין ברייה - הT דוממת
(ל"ת)
בעיני ההבדל הוא בשחקניות
שחקנית קולנוע שמשתתפת בסצנת סקס – ידועה קודם כל בתור שחקנית, יש לה חוזה מאד ברור שמונע פגיעה בגופה ובנפשה. סביר להניח שהיא לא תיאנס ע"י הבמאי או השחקנים, אלא תבצע בדיוק מה שמתואר בחוזה ותוכל לעצור בכל שלב אם לא יהיה לה נוח. בנוסף היא תקבל תשלום על הסרט בכללותו ולא על כמות האקטים המיניים שביצעה ומידת תעוזתם (100 דולר לרגיל, 200 לאנאלי וכו' כמו שנהוג בתעשיית הפורנו).
שחקנית פורנו היא לרוב נערה קשת יום שעברה התעללות מינית בעברה וזו הדרך היחידה שהיא מכירה להרוויח סכום כסף מתקבל על הדעת.
נראה לי שאתה עושה הכללות לכאן ולכאן
מצד אחד, ענף הפורנו, לפחות בארה"ב, מאוד מפותח ומוסדר. לשחקנים יש איגודים וגופים שדואגים לרווחתם. לא אומרת שאין שם אנשים שמתעללים בהם או שהגיעו לתחום בשל עבר קשה, אבל זה סטראוטיפ שלמיטב הבנתי כבר לא מייצג את הכלל.
מצד שני, לא יודעת עד כמה סביר להניח ששחקנית בסרט רגיל לא תאנס ע"י הבמאי או השחקנים. באותה מידה אפשר להגיד שלא סביר שעובדת במשרד ממשלה תאנס ע"י שר.
הממ
אתה צודק, אני לא יודעת באמת מה קורה עם שחקנית בסרט רגיל. אבל אם משווים את זה לעובדת ממשלה – לשחקנית פורנו יש הרבה יותר סיכויים להיאנס מאשר לעובדת ממשלה.
דווקא בקשר לפורנו אני יותר מעורה וזה דווקא יפה מאד מייצג את הכלל.
הסרט של אלמודובר הכי מסקרן אותי מבין האפשרויות עד כה
במיוחד אחרי שראיתי את הטיזר. יהיה מעניין לראות איך זה יתפתח.
הערת שוליים
חזרתי עכשיו מהקרנת הסרט ואוי…. זה היה ארוך, משעמם ורע.
אמנם הדוקטור שלצידי טען שהעלילה מתארת נאמנה את התנהלות האקדמיה בארץ (שזה כבר עצוב), אבל הסיפור צפוי להפליא והדמויות כל כך רעות שפשוט איבדתי כל רצון בטובתו של מישהו שם אחרי חצי שעה :-).
אני אמשיך לקטר בהמשך שהסרט יצא להפצה ויהיה עם מי…
תלוי את מי שואלים
הדעות מגוונות. בעוד בסקר המבקרים של Indiewire "הערת שוליים" מדורג במקום הראשון מבין סרטי התחרות שהוקרנו עד עכשיו, בסקר המקביל של ioncinema הוא מדורג אחרון:
http://www.ioncinema.com/images/cannes2011/day4part1.pdf
אחת ולתמיד אני רוצה להבין משהו
אמנם קצת עוףטופיק
אבל כבר הרבה זמן עומדת לי על קצה הלשון השאלה הזאת, והגיע הזמן לשאול אותה.
הוזכרו כאן פרסי אופיר, אבל למה קוראים לפרסים האלה כך?!
לפני כמה שנים שמחתי כאשר הכריזו שלא יקראו יותר לפרס בשם המשוקץ ההוא "האוסקר הישראלי".
ועוד יותר שמחתי כשהכריזו שהפרס יקרא על שם שייקה אופיר.
בהחלט אחד האנשים היותר ראויים לקריאת פרס על שמם.
עד עכשיו הכל טוב…
אז מישהו יכול להסביר לי איך אנחנו מפספסים את ההזדמנות לקרוא לפרסים האלה בשם ההרבה יותר הולם:
"פרסי השייקה"
תגלגלו את זה קצת על הלשון ותראו איזה כיף זה.
תחשבו על איש\אשת הקולנוע הישראלי האהובים עליכם מספרים בראיון כמה הם התרגשו לזכות בשייקה.
נכון זה נשמע הרבה יותר טוב?
אני תומך.
(ל"ת)
צודק.
(ל"ת)
אמא
המלצה זריזה – היום בעשר ישודר ביס3 בבכורה ״אמא״, המותחן המעולה של בונג ג׳ון-הו (״האורח״), שהוא הסרט ממנו לקוחה התמונה לסיכום סרטי השנה שלא הוקרנו בארץ. מומלץ בחום.
http://www.fisheye.co.il/best_unscreened_2010/
ודווקא "שודדי הקאריביים 4" שהוקרן גם הוא בקאן
מקבל ביקורות לא מי יודע מה…
http://www.rottentomatoes.com/m/pirates_of_the_caribbean_on_stranger_tides/
מג'ק ספרו ציפיתי ליותר מ-41 אחוז בעגבניומטר, אבל אני חושב שאני מבין מה הבעיה בסרט הזה: הם פשוט סוחטים את הסדרה. אפילו הסדרה *הזאת* תאבד מהכיף שלה אם היא תימשך יותר מדי.
אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל… אני לא ממש רוצה לראות את הסרט הזה. אני לא מתכוון לעמוד בתור לבכורה. אני… אחכה לזה ב-VOD. אני לא חשבתי שזה אפשרי, לא לרצות לראות סרט עם ג'ק ספרו.
גם הקודמים לא קיבלו ביקורות טובות
בדיוק היום ביקרתי באתר העגבניות והתגובה הראשונית שלי הייתה זהה לשלך – אבל אז בדקתי, ומסתבר שחוץ מהראשון, כל הסרטים בסדרה לא היו חביבים במיוחד על המבקרים, והציונים שלהם נעו באזור ה-40-50%. כך שהסרט הזה, בינתיים, מקבל ציונים דומים לאלו של הסרט השני והשלישי.
השאלה אם הפעם הביקורות ישפיעו
מישהו הזכיר את אפקט שרק 4, שהוא בהחלט מה שמונע ממני לראות את הסרט הזה בקולנוע. מאוד אהבתי את הראשון, השתעממתי בשני, והלכתי לשלישי רק כדי לסגור פינות. העניין שלי ברביעי מאוד תלוי בביקורות שלו. אם הקונצנזוס הוא שאין כאן חזרה לרמה של הסרט המקורי, אוותר על ההליכה לקולנוע, והשאלה היא עד כמה אני מייצגת את הקהל בכלל. מן הסתם יש כאלה שאהבו את כל הטרילוגיה, אבל מה יחסם לכלל הקהל?
השני קיבל ביקורות מעורבות
ואני מבין למה.
הם צילמו חלק ממנו בלי תסריט וזה מורגש.
הביקורות לשלישי היו יותר לכיוון השלילי כמו הסרט החדש. ובמקרה שלו הבעיה היתה הפוכה. הוא היה עמוס מדי, ואני אודה שבפעם שנייה הוא גם היה בלתי נסבל. ארוך מדי ומפותל מדי.
אבל לשני והשלישי לפחות היה – וגם המבקרים יסכימו על זה – את דיווי ג'ונס בעל האפקטים המהפכניים שאפילו קמרון התלהב ממנו וסצינות אקשן אדירות.
מה שנראה שבחדש הזה שגם הבמאי שלו התחלף (לרוב מארשל הבינוני) אפילו את זה אין.
וגם הטריילר הרגיש לי עייף מדי. זהו, הסדרה נגמרה. לא צריך למשוך את זה.
בגלל זה אני מקווה ש"שודדי 4" יכשל. כדי שלא יהיו עוד המשכים. ואולי אחרי עוד כישלון ברוקהיימר סוף סוף יבין שהוא צריך לשנות גישה ויתחיל אשכרה לברור בבחירת התסריטים שלו…
טריילר בינלאומי לחייבים לדבר על קווין
http://www.youtube.com/watch?v=02oVmgWMZW4
לפי עכבר העיר, הסרט ייצא באירופה בספטמבר.
איזה טריילר גרוע.
אם לא הייתי יודע מראש, לא היה לי שמץ של מושג על מה הסרט, והוא היה נראה כמו סתם דרמה משפחתית מחממת לב.
אבל טילדה שולטת.
אולי בגלל שאני יודעת על מה הסיפור
אבל זה ממש לא מחמם לב. החצי השני של הטריילר מטריד.
אני לא יודעת מה הסיפור.
וזה טריילר מטריד להפליא.
אני לא יודע על מה הסרט
והוא ממש לא נראה לי כמו דרמה משפחתית – יותר כמו סרט אימה פסיכולוגי (בסגנון הבן הטוב עם מקולי קלקין)
לא יודע, לי זה דווקא נראה כמו טריילר טוב
ו…דרמה משפחתית מחממת לב זה הדבר האחרון שעלה לי בראש אחרי הטריילר הזה.
יותר לכיוון של סרט אימה מקריפ במיוחד
והנה הגרסה הבריטית המוצלחת יותר
http://youtu.be/ZLRgAe2jLaw
דווקא טריילר פחות מוצלח לדעתי
בניגוד לטריילר הקודם שהשאיר אותי עם צמרמורת, זה הוציא אותי קצת אדיש.