קברט

במקור: Cabaret
במאי: בוב פוסי
תסריטאית: ג'יי פרסון אלן
מבוסס על מחזמר מאת: ג'ו מסטרוף
שמבוסס על ספר מאת: כריסטופר אישרווד
שחקנים: לייזה מינלי, מייקל יורק, הלמוט גריים, ג'ואל גריי, פריץ וופר, מריסה ברנסון

המסך חשוך, ולא שומעים כלום. לא שזה מפתיע – הטלוויזיה כבויה. אני מכניסה את הקלטת (החבוטה והשרוטה) לוידאו, מדליקה את הטלוויזיה (החבוטה והשרוטה גם היא), ועדיין המסך חשוך ולא שומעים כלום.
כך נפתח הסרט 'קברט', ולא רק אצל אנשים עם טלוויזיה חבוטה ושרוטה. מסך חשוך, דממה, ואז מתחילים הקרדיטים.
משהו מתחיל להופיע בהדרגה, משהו שמאד קשה לנו להבין מה הוא. מראות מעוותים, צלילים מעומעמים. בהדרגה זה מתחיל – לא בדיוק להתבהר, אבל אנחנו כן מתחילים להבין מה זה. מראה מעוותת בקברט, שבה משתקף חלק מהקהל הנכבד שבא לחזות במופע, מופע שיכניס מעט דקאדנס לחיי היומיום המהוגנים שלו. ולא, הקהל הזה הוא לא אוסף חנונים שבאו לצפות ב-'מופע הקולנוע של רוקי' – הקהל הזה הוא אוסף של גרמנים מכובדים מכל שכבות החברה (זה לא סותר – כל הגרמנים מכובדים) שבאו לצפות במופע הקברט של מועדון "קיט קט".

Willkommen, bienvenue, welcome!
Fremde, Etranger, stranger.
Glucklich zu sehen, je suis enchante,
Happy to see you, bliebe, reste, stay.

 

ברלין של שנת 1931 היא עיר מכניסת אורחים. היא מסבירה פניה לזרים שבוחרים לשהות בה, כמו בריאן רוברטס (מייקל יורק, הלא הוא "בזיל אקספוזישן" מסרטי אוסטין פאוורס), דוקטורנט בריטי צעיר בעל נימוסים קפדניים ונאותים ביותר. בחיפושיו אחר מקום מגורים זול ונוח, הוא מוצא דירה בבית אשר בו שוכנת גם סאלי בואולז (לייזה מינלי שגם קיבלה אוסקר על תפקידה זה, באיפור מחריד במיוחד שלא עושה כל חסד עם פניה ה, אמ, מיוחדים). סאלי היא זמרת קברט בוהמיינית ודקדנטית, שמתפרנסת מהופעותיה במועדון "קיט קט", אך למעשה חולמת להיות כוכבת קולנוע, ותמיד מחכה לרגע שבו יגיע למועדון מפיק הסרטים המפורסם שיגלה אותה. בדרך למטרה זו, היא שוכבת עם כל מה שזז, מתוך תקווה שהדבר הזז הבא יהיה זה שאכן יסדר לה את התפקיד הנכסף.

Bye bye mein lieber Herr, Farewell mein lieber Herr.
It was a fine affair but now it's over!
And though I used to care, I need the open air,
You're better off without me, Mein Herr!

 

ה"קיט קט" אכן נראה כמו מקום הולם לחיפוש כזה. מבקרים בו אורחים מכל קצווי החברה הגרמנית והזרה, ובכלל זה גם עשירי הארץ, מפיקי סרטים ושאר ירקות. סאלי בואולז מפגינה את מיטב קסמיה ואת יכולת שירתה אל מול המנחה הדקדנטי לא פחות ובעל המיניות המפוקפקת, ג'ואל גריי (גם הוא זכה באוסקר על תפקידו זה, ובצדק. מי שרוצה לראות למה מגיע לו אוסקר, שיראה אותו ב'רמו' מחליף את עורו והופך למורה אומנויות לחימה קוריאני זקן). ביחד עם שאר צוות הקיט קט – נערות קברט, נערת גומי, דראג קווין משכנע ביותר, איש שמנגן על משור, וכדומה – הם מבדרים את כל אורחי המועדון, וכולם מוזמנים. טוב, כולם חוץ מאנשי המפלגה הנאצית, שאיש אינו מתייחס אליהם ברצינות. אלה נזרקים החוצה בבעיטה כשהם מנסים לקבץ נדבות במועדון למען המפלגה. אך שינויים מתרחשים בהדרגה, אותם שינויים שאנו מכירים היטב מההיסטוריה.

Now Fatherland, Fatherland, show us the sign
Your children have waited to see
The morning will come
When the world is mine
Tomorrow belongs to me

 

'קברט' מציג את סיפור האהבה המלבלב, והבעייתי לעיתים, בין סאלי בואולז לבין בריאן רוברטס – סיפור היודע עליות ומורדות בגלל הניגוד העז באופיים של שני הצעירים הללו, ומסתבך עוד יותר כשמופיע בן אצולה עשיר ואלגנטי – מקסימיליאן פון הוינה – המתיידד עם סאלי ומרעיף עליה ממתנותיו, ומתעקש להתיידד גם עם בריאן. בריאן, שחי משיעורים פרטיים באנגלית ומתרגום פורנוגרפיה גרמנית זולה לאנגלית, מתקשה להתמודד עם נוכחותו של הברון ועם הניגוד העז בינו לבין חייהם העלובים שלו ושל סאלי.

Money makes the world go round
The world go round, the world go round
Money makes the world go round
It makes the world go round

 

הסרט 'קברט' מבוסס על מחזמר בשם זה, שהציג שנים רבות ובשפות רבות על במות ברחבי העולם – גם לארץ הקודש הוא הגיע יותר מפעם אחת. הוא זכה באוסקר על פס הקול המשובח שלו, העתיר שירים קליטים נאמנים לסגנון הקברט, שאתם בוודאי מכירים, אם לא באנגלית – בעברית. אך מעבר להיותו מחזמר משובח, וסיפור אהבה מפותל, 'קברט' הוא גם דרמה חברתית, סיפורם של השינויים המאיימים שחלו בגרמניה בתקופת עליית המפלגה הנאצית. הדרמה הזו רקומה לכל אורך הסרט, נרמזת באמצעות סיפור האהבה של שני תלמידיו של בריאן – פריץ ונדל הפרוטסטנטי השואף להיות ג'יגולו ולמצוא כלה עשירה, ונטליה לאנדאוור, בת למשפחת עשירים יהודיה, וכן בתמונות מחיי היום-יום שעוברים גיבורי הסרט, ובהשתקפותם של חיי היום-יום – בקברט.
ניסיתי, בחיי שניסיתי בכל כוחי למצוא מגרעת בסרט הזה, כדי שלא יגידו שאני כותבת על הסרט האהוב עלי ביותר, ושהמשחק מכור מראש. למרבה צערי, המגרעת היחידה שהצלחתי למצוא היא שקלטת הוידאו של הסרט שברשותי כבר שרוטה עד לבלי היכר כמעט. וכך, עם כל צפייה נוספת אני צופה בתמונה מעוותת מעט יותר של התמונה המעוותת שמציג הקברט על החיים עצמם. לפיכך, מי שמרגיש דחף להרעיף עלי מתנות (אפילו אם הוא לא ברון משועמם) יכול להתחיל בעותק DVD חדש של הסרט. אני מבטיחה לקבל אותו בתודה.

What good is sittin' alone in your room
Come hear the music play,
Life is a cabaret old chum
Come to the cabaret.