עברו חודשים רבים מאז שכתבתי לאחרונה דו"ח קופות שבועי. החודשים הראשונים שבהם היו מהמרתקים ביותר בתולדות ספורט הבוקס-אופיס, ונשברו בהם שורה של שיאים בלתי נתפסים כמעט ("אווטאר". אבל לא רק). Just my luck.
הקיץ האחרון, לעומת זאת, היה רגוע מאוד באופן יחסי. מספר ההמשכים לסדרות סופר-ענקיות היה קטן. הרבה מהסרטים שהיו אמורים להיות הבלוקבאסטרים הגדולים של הקיץ איכזבו. היו מעט מאוד פתיחות גדולות ממש, ושיאים של כל הזמנים לא נשברו בכלל. ובכל זאת, במבט לאחור הקיץ לא נראה שונה בהרבה מאלה שקדמו לו: מספר הסרטים שפתחו מעל 100 מיליון דולר, מספר הסרטים שהגיעו להכנסות של מעל 200 או 300 מיליון – כולם דומים לאלה של השנים הקודמות. כנראה שבקיץ אנשים יילכו לקולנוע בכל מקרה, השאלה היא רק לאיזה סרטים הם יילכו.
הסיכום הזה מתייחס להכנסות בארה"ב בלבד, של סרטי הקיץ בלבד (מאי עד אוגוסט). חלק מהסרטים עדיין מציגים בקולנוע וצפויים להכניס עוד כסף, והדירוג מתייחס להכנסות הסופיות המשוערות שלהם.
ובמקום הראשון: צעצוע של סיפור 3
זה היה צפוי וראוי. פיקסאר הם האולפן היחיד ששנה אחרי שנה יוצר סרטים מקוריים, שאינם מבוססים על שום חומר קודם – והופך אותם ללהיטים קופתיים של מינימום 200 מיליון דולר הכנסות. מה קורה כשהם מוציאים סרט המשך בפרנצ'ייז מוכר ואהוב מאוד? תשובה: הכנסות של 400 מיליון דולר בארה"ב בלבד (ובכל העולם, הסרט עשוי לעבור את המיליארד). אין גם שום ויכוח על כך שזהו אחד הסרטים הטובים של הקיץ ובכלל. כשמגיע מגיע.
2. איירון מן 2
"איירון מן" הראשון הכניס בארה"ב 318 מיליון דולר. "איירון מן 2" – סכום כמעט זהה. זה טוב, כמובן – הכנסות של מעל 300 מיליון דולר לא יכולות להיות חדשות רעות – ובכל זאת יש פה גם טיפה אכזבה. הצלחתם של סרטי המשך נקבעת בדרך כלל על פי רמת האהבה שהקהל רחש לסרט הקודם בסדרה. "איירון מן" הראשון היה סרט מצוין ואהוב מאוד, רבים (אני, למשל) מדרגים אותו כאחד מסרטי גיבורי-העל הטובים ביותר אי פעם. אפשר היה לצפות שסרט ההמשך, בין אם הוא טוב או לא, יכניס יותר מהסרט המקורי. הוא לא עשה את זה – כנראה בגלל הבעיות עם הסרט עצמו, שהיה נחמד אבל רחוק מהרמה של הראשון. ושוב, אין הרבה מה להתלונן. שני סרטים מעל 300 מיליון דולר ממקמים את "איירון מן" בטופ של הפרנצ'ייזים הקולנועים. "איירון מן 2" רשם גם את הפתיחה הגדולה של הקיץ, 128 מיליון דולר.
3. דמדומים 3: ירח חדש
גם הסרט הזה הכניס סכום כמעט זהה לזה של קודמו בסדרה, ובמקרה הזה – לאיכות הסרטים (המחרידה) אין שום קשר שהוא לרמת ההצלחה שלהם. יש באמריקה בדיוק מספיק מעריצות שינהרו בעיוורון לכל סרט בסדרת "דמדומים" כדי להגיע למאתיים תשעים וקצת מיליון דולר. לא יותר ולא פחות.
הסרט הזה הגיע הכי קרוב הקיץ לקבוע שיא של כל הזמנים: ההכנסות שלו ביום הראשון להקרנתו בלבד היו 68.5 מיליון דולר. זה היום הבודד השני הכי גדול אי פעם. במקום הראשון: "דמדומים 2 – ירח חדש" עם 72 מיליון.
4. התחלה (אינספשן)
אם ההכנסות של "דמדומים" גורמות לכם לאבד תקווה בעתיד האנושות, ההכנסות של "אינספשן" הן מה שיחזיר לכם אותה. "התחלה" הוא הדבר הכי טוב שקרה לקולנוע הקיץ הזה: הוכחה שלא רק שאפשר לעשות סרטי-קיץ בתקציב ענק בלי להתפשר על מורכבות ואינטליגנציה – אפשר גם להצליח בזה, מאוד. התקציב המדווח של "אינספשן" עמד על 150 מיליון דולר, והסרט נחשב להימור ענק: אף אחד לא ידע אם סרט כזה יכול להחזיר את ההשקעה בו, עם הבמאי של "האביר האפל" או בלעדיו. אבל ההימור הצליח, כשהסרט פתח עם 63 מיליון דולר, ובשבועות הבאים ירד לאט לאט, כשהרבה אנשים חזרו לקולנוע פעם שניה ושלישית. "אינספשן" עדיין לא הגיע לסוף דרכו בקופות, והוא צפוי לרדת עם משהו כמו 285 מיליון דולר. בשאר העולם הוא הכניס עוד יותר. טוב שיש כריסטופר נולאן.
5. גנוב על הירח
אחת ההפתעות הגדולות של הקיץ: סרט אנימציה מחברה לא מוכרת ששווק קשות אמנם, ועדיין ההצלחה שלו היתה מעבר למצופה.
6. שרק לנצח
תאורטית, אין שום דבר רע במקום רביעי חמישי שישי של הקיץ ו-237 מיליון דולר הכנסות. אבל בשביל שרק, זאת אכזבה, והוכחה שהסדרה הזאת פשוט נמאסה. "שרק לנצח" הוא הסרט הפחות מצליח מכל סרטי הסדרה (אפילו פחות מהראשון). גם הפתיחה שלו, 70 מיליון דולר, היא לא רעה כשלעצמה אבל היא חתיכת נפילה לעומת הסרטים הקודמים (108 מיליון ל"שרק 2", 122 מיליון ל"שרק השלישי") – כל זה למרות יתרון התלת-מימד, שלא היה לסרטים הקודמים. בדרימוורקס מבטיחים שזה יהיה השרק האחרון. הגיע הזמן, באמת.
7. קראטה קיד
גם כאן, סרט שהפתיע. הציפיות מהרימייק הלא ממש נחוץ הזה לא היו גדולות, אבל הוא הפתיע פעמיים כשפתח עם 55 מיליון דולר וקיבל גם ביקורות חיוביות. זה גם הסרט הזול ביותר בעשיריה המובילה: מכיוון שהוא צולם בסין, שם העבודה זולה, הוא הופק ב-40 מיליון דולר בלבד, סכום שהוא כיסה בסוף השבוע הראשון בקולנוע.
ברוקהיימר נופל. פעמיים
אם יש מישהו שאמור לדעת משהו על יצירת סרט קיץ מצליח, זה ג'רי ברוקהיימר, המפיק שעשה שורה של להיטים שמשתרכת כבר שלושה עשורים. הוא לא מתמחה בעשיית סרטים טובים דווקא, אבל לעשות סרטים מצליחים הוא יודע. או לפחות ידע. השנה נראה שהוא איבד את זה. שני הסרטים בהפקתו, שניהם מוצרים תעשייתיים שתוכננו על ידי מומחים למיקסום הפוטנציאל השיווקי וכתחילתן של סדרות, איכזבו קשות, כשאף אחד מהם לא הצליח אפילו להגיע לקו ה-100 מיליון. "הנסיך הפרסי" (שיש הגורסים שתקציב ההפקה שלו היה 200 מיליון דולר) פתח עם 30 מיליון דולר בלבד וסיים עם 89 מיליון בארה"ב, ולמרות שמחוץ לארה"ב הוא הצליח הרבה יותר (הכנסות של 238 מיליון) קשה להאמין שברוקהיימר או דיסני לא הפסידו עליו כסף. "שוליית המכשף" כשל אפילו יותר: פתיחה גרועה במידה מדהימה של 17 מיליון דולר, והכנסות כוללות עלובות של 57 מיליון. ג'רי ברוקהיימר? לא חוצה את קו ה-100? פעמיים?! יש דברים בגו.
תלת-מימד הוא לא ערובה להצלחה
כרטיסים לסרטי תלת-מימד עולים יותר, ולכן הם מצליחים יותר. לא צריך להיות גאון כדי להבין את זה, והוליווד מלאה בלא-גאונים. אבל אחרי שכולם כבר ראו את "אווטאר" ו"אליס בארץ הפלאות", החידוש שבתלת-מימד עבר, והיום הפצת סרט בתלת-מימד כבר לא מבטיחה את הצלחתו. "איירבנדר", שנחשב לאחד הסרטים הגרועים של הקיץ הזה, אמנם הצליח להגיע להכנסות של 130 מיליון דולר, והרבה מזה בזכות התלת-מימד (האיום ונורא, אגב). אבל "כלבים נגד חתולים: נקמתה של קיטי" (פתיחה של 12 מיליון דולר) ו"סטפ אפ 3D" (פתיחה של 16 מיליון) הבהירו שאם אין לאנשים סיבה טובה לרצות לראות סרט, הוספת מימד נוסף לא תשכנע אותם.
ועוד במאכזבים
"רובין הוד" המשמים של רידלי סקוט הגיע בקושי ל-100 מיליון דולר. "סקס והעיר הגדולה 2" לא הגיע אפילו לזה – וזה מפתיע, אחרי ההצלחה של הסרט הראשון. "כמו יום ולילה" עם טום קרוז וקמרון דיאז הוכיח שלא להרבה אנשים אכפת היום מטום קרוז וקמרון דיאז, כשהגיע ל-75 מיליון דולר בלבד. "טורפים", ההמשך/ריבוט, הופק בזול וטוב שכך, כיוון שהוא הגיע ל-50 מיליון דולר.
הפלופ של הקיץ
ללא תחרות: "Jonah Hex". עיבוד לקומיקס של "ורטיגו", בכיכובם של ג'וש ברולין ומייגן פוקס. הסרט נראה מראש כמו אסון, נשחט על ידי הביקורות באופן אגרסיבי במיוחד (רק "איירבנדר" זכה הקיץ לביקורות קוטלות יותר). התקציב המדווח של הסרט עמד על 80 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות שלו: 10.5 מיליון. איק. מוסר השכל: אנשים לא ילכו לסרט רק בגלל שמייגן פוקס נמצאת בו.
הסרט | הכנסות | פתיחה | הכנסות סופיות* | |
1 | צעצוע של סיפור 3 | 397.6 | 110.3 | 405 |
2 | איירון מן 2 | 311.9 | 128.1 | 312 |
3 | דמדומים 3: ליקוי חמה | 293.9 | 64.8 | 295 |
4 | התחלה | 235.0 | 62.8 | 285 |
5 | גנוב על הירח | 213.8 | 56.4 | 241 |
6 | שרק לנצח | 236.8 | 70.8 | 239 |
7 | קראטה קיד | 173.9 | 55.6 | 178 |
8 | מגודלים | 156.3 | 40.5 | 162 |
9 | איירבנדר: אווטאר: כשף האויר האחרון | 129.2 | 40.3 | 133 |
10 | רובין הוד | 105.2 | 36.0 | 105 |
* כל המספרים במיליוני דולרים. המספרים בטור ההכנסות הסופיות הם הערכות בלבד, בהתבסס על הכנסות הסרט עד כה.
הקיץ הזה הפתיע אותי לטובה
אחוז יפה משוברי הקופות הגדולים הם גם סרטים באמת טובים. לא טובים יחסית, אלא ממש ממש טובים. ראיתי את "צעצוע של סיפור 3" ו"התחלה" בהפרש של שבועיים זה מזה ועד עכשיו לא ברור איזה מהסרטים יותר בא לי לראות שוב. שניהם הותירו אותי עם פה פעור ותחושה שבשביל סרטים כאלה בדיוק, מציידים בתי קולנוע במסך ענק ומערכת סראונד משוכללת. גם "סקוט פילגרים נגד העולם", שיוצא השבוע בארה"ב ויגיע לארץ בעוד חודש וקצת, בהחלט מצדיק יציאה מהבית. עוד לא ידוע מה יהיו ביצועיו בקופות ולמרות ביקורות טובות ברובן, אין קונצנזוס שמדובר באחד הסרטים הטובים של השנה (79% בעגבנומטר). אני מקווה שעד שיעלה בישראל, יקנה לו מקום מכובד בטבלה. "איירון מן 2" אמנם לא טוב כמו הראשון, אבל הוא עדיין סרט אקשן מהנה שלא מבייש את הפירמה.
את "קראטה קיד" ו"גנוב על הירח" עוד לא ראיתי, אבל הם מחזקים את התחושה שבהוליווד התחילו להשקיע יותר בשוברי קופות חכמים, שלא פונים רק למכנה המשותף הנמוך ביותר. בתקוה שזה לא ככה רק כי לא יצא השנה סרט רובוטריקים, צריך ביצים בשביל להמר על פרויקטים כאלה ולהשקיע סכומי עתק בפרסום שלהם, במקום לקבור אותם בעונות החלשות. סרטים כאלה מהווים ניגוד לקהל המעריצים (מעריצות) של "דמדומים" ולסרטים כמו "איירבנדר" ו"שוליית המכשף" שלא נותנים לקוני הכרטיסים הרבה קרדיט.
נראה שסקוט פילגרים לא יצטרף לרשימה
לפי ההערכות, הוא נכנס רק למקום החמישי בטבלה, עם 10.525 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון (בערך שישית מתקציבו). חבל, מגיע לסרט הזה הרבה יותר.
צעצוע של סיפור 3.
אומנם לא ראיתי ה-ר-ב-ה סרטים השנה, אבל מכל הסרטים שכן ראיתי אני בהחלט מאמין כי צעצוע של סיפור 3 הוא הטוב מביניהם. כן, הרבה יותר טוב מוול-אי. כמעט משתווה למפלצות בע"מ.
הפתיחה הגבוהה של אינספשן היא גם ראיה להפיכתו של כריסטופר נולן ל"כריסטופר נולן" – מותג שמביא קהל לבתי הקולנוע (השת"פים של דקפריו עם שפילברג וסקורסיזי הצליחו הרבה פחות). ב"אביר האפל" היה קשה לפרק את ההצלחה לגורמים, אבל במקרה הזה, עם סרט מקורי לחלוטין וקאסט שפרט לשחקן אחד מורכב משחקנים דרג ב' ו-ג', אפשר ללא חשש לייחס את ההצלחה לבמאי-תסריטאי. הקהל מזהה איכויות ושש לקבל עוד, ח"ח לאמריקאים. אם יש סרט כלשהו בעתיד הקרוב עם סיכוי אפשרי לפתיחה של 200 מיליון $ בסופ"ש הראשון – זה כנראה באטמן 3 שלו.
וכיף לראות את צעצוע של סיפור בפסגה. סרט נפלא הראוי לכל דולר.
אתה מתכוון "דמדומים 3 - ליקוי חמה"
ואני חייב לציין שלמרות ש'צעצוע של סיפור 3' הוא נהדר, הוא לוחץ קצת חזק מדי על דוושת האימה. הילדים שלי ממש רעדו מפחד בחלק מהקטעים.
מן הסתם הם רעדו, גם אני רעדתי מפחד.
יותר מדי אסוציאציות ליותר מדי דברים מזוויעים.
למרות ש- (בדומה למיני-דיון על "זוהי סדום", רק להיפך) יש סיכוי טוב שלי זה הזכיר יותר דברים איומים מאשר לקטנים.
זו שאלה טובה
כשראיתי את הקטעים הללו – למשל אלו עם התינוק – חשבתי לעצמי שזה מפחיד כי כבר הרבה שנים אומרים לי שמוזיקה בסגנון כזה, עם זווית צילום כזו, עם קאטים כאלו (וכולי) זה מפחיד. בקיצור, שזה פחד מותנה. אלא שהילדים שלי פחות מותנים ממני, והם פחדו. מאוד. מצד שלישי, בהיותם בני שבע וחמש, הם בהחלט נחשפו למאות – אם לא אלפי – שעות של טלוויזיה וקולנוע, ויכול להיות שהם ספגו את ההתניות דרך שם (לא ישירות, כי הם לא רואים סרטי אימה, אבל בצורה עקיפה).
בקיצור, אין ממש דרך לדעת, אבל יש לי תחושה לא מבוססת שיש משהו מפחיד בדברים הללו כמו שהם: צילום מלמטה גורם לדברים להיראות גדולים יותר; הבעה קפואה מזכירה לנו מוות; ראש מסתובב הוא דבר לא טבעי וכדומה.
אני מהמר שזו לא התניה תרבותית,
אבל בהחלט מסכים ש'צעצוע של סיפור 3' הוא סרט מצויין, אבל לא ממש לילדים.
היי, תגובה של אדם קלין אורון!
עם הניתוחים התרבותיים והכל!
כן, אני רואה שכתבת אותה באוגוסט. כל כך לא אכפת לי.
:)
(ל"ת)
ועוד עדכון בעניין "צעצוע של סיפור 3"
הסרט עבר רשמית את ה-400 מיליון בארה"ב, ובאותה נשימה ההכנסות שלו בכל העולם הגיעו ל-940 מיליון דולר – מה שהופך אותו לא רק לסרט המצליח של השנה אלא גם לסרט האנימציה המכניס ביותר אי פעם, במספרים אבסולוטיים (ללא התאמות אינפלציה).
לא להחמיץ: 'ירח', ביום שבת ב-22:00, ב-Yes4
כיוון שאני לא בטוח איפה כותבים הודעות בימינו, אני אדבוק במדיניות של עין הדג הראשונה ואכתוב כאן: ביום שבת בעשר בלילה משדרים ב-Yes4 את סרט המדע-הבדיוני 'ירח' בכיכובו (הכמעט בלעדי) של סאם רוקוול. ראיתי את הסרט בנסיבות לא נוחות, בטיסה, אבל אני מניח שזה דווקא מחזק עוד יותר את האמירה הבאה – אם עוד לא ראיתם, תראו. אחד מסרטי המד"ב הטובים של העשור האחרון, וסרט נהדר בכל ז'אנר.
מש"א
סרט נהדר, הרבה בזכות הופעה מצוינת של סאם רוקוול.
והנה נתון מפתיע: "פיראנה 3D" מקבל 82% בעגבניות רקובות
">" alt="" width="" height="" />' alt='!אוף!' class='wp-smiley' /> , אני מניח.
85% עכשיו. מה?
(ל"ת)
את שרק היו צריכים לעצור אחרי הראשון
טוב, בעצם, לא היה אפשר לעצור אחרי הראשון – השני היה שווה יותר מדי כסף. לגבי הרביעי, לא ברור למה שמישהו ירצה לראות אותו בתלת מימד. האנימציה של סדרת שרק באופן מסורתי פחות יפה ומרשימה ממה שנהוג בסרטים המתחרים.
"כמו יום ולילה" היה בעיניי הכישלון הלא-מוצדק של הקיץ. נכון, לא הסרט הכי הגיוני, וקצת הגזימו עם העניין הזה שהרעים תמיד מחטיאים והטובים תמיד פוגעים, אבל חוץ מהניטפוקים הרגילים של סרט קיץ – פשוט פאן טהור. מצחיק בטירוף, אקשן יפה שמצליח להפתיע, ובאופן אישי טום קרוז וקמרון דיאז עדיין עושים לי את זה.
הרשו לי להנות מהקטנוניות שלי
ההכנסות הסופיות של רובין הוד נמוכות ב-200,000 דולר מההכנסות שלו עד כה.
האם זה אומר שהוא צריך עכשיו להפסיד 200K בהקרנות האחרונות שלו?
איך בדיוק זה יעשה?
האם רובין הוד יצא מן המסך וישרוף את אולמות הקולנוע?
האם צפויה תביעה ייצוגית של הציבור על בזבוז הזמן שלו?
תמהני…
שאלה: עכשיו, כשהיומיות גוועו והדוחקואים לא סדירים,
איפה כותבים אוף טופיק?