זהו, אפשר לנשום לרווחה: הוליווד לא מתה. אחרי ארבעה חודשים שחונים, עם שום דבר שאפילו דומה לבלוקבאסטר גדול של ממש, היה נדמה שנבואות החורבן התגשמו והקהל הפסיק ללכת לסרטים והעדיף לשבת בבית ולהוריד אותם מהרשת, או להזמין אותם בנטפליקס. המבחן האמיתי, כולם ידעו, יגיע עם כניסת ה"קיץ", כלומר מאי, והבלוקבאסטרים המיועדים שלו. אם גם הם יקרטעו – יש בעיה אמיתית. והראשון שבהם היה "מהיר ועצבני 5". אז הסירו דאגה מלבכם, הכל תקין בממלכה, לפחות כשמדובר בסרטי אקשן ענקיים בסדרות ותיקות.
1. מהיר ועצבני 5 (שבוע ראשון) – 83.6 מיליון דולר
הפתיחה של "מהיר ועצבני 5" היתה גדולה יותר משל "ריו" ו"רנגו" – שתי הפתיחות הגדולות של השנה עד כה – יחד. בלי ספק בליגה של הגדולים. "מהיר 5" (שאגב, מתרחש גם הוא בריו דה ז'נירו. העיר פופולרית) גם עקף את הסרט הקודם בסדרה, שהיה הפתעה גדולה כשפתח עם 71 מיליון דולר. הסרט ההוא, שיצא באפריל 2009, החזיק בתואר הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לחודש אפריל. ומכיוון שטכנית, "מהיר 5" יצא בקצה אפריל (אם כי סוף סוף השבוע כבר גלש למאי) – הוא המחזיק החדש בתואר. וברגע שבתאור הביצועים הקופתיים של סרט מופיעות המילים "אי פעם" בהקשר חיובי, אפשר לדעת שהעניינים הקופתיים באמריקה חזרו לנורמליות. לפחות בינתיים.
מה שמפתיע ב"מהיר חמש" זה שהוא מצליח יותר מכל הסרטים הקודמים בסדרה גם אצל המבקרים. ב"עגבניות רקובות" הוא קיבל ציון של 79% – מהפך מוחלט מה-27% של הסרט הקודם. הוא אמנם לא יזכה באוסקרים כלשהם, אבל הדעה הכללית היא שבכל הנוגע לסרטי מכוניות ופיצוצים, "מהיר ועצבני 5" הוא כל מה שהוא צריך להיות. חוץ מ"הארי פוטר", אני לא זוכר סדרה שהגיעה לשיא בהמשכון כל כך מאוחר. ההצלחה הזאת מבטיחה שהסרט לא יהיה האחרון (ומאוד סביר שגם לא הלפני-אחרון) בסדרה – שרק לפני שני סרטים נראתה כאילו היא מפרפרת פרפורי גסיסה.
2. ריו (שבוע שלישי) – 14.4 מיליון דולר (45.3%-)
3. Madea’s Big Happy Family (שבוע שני) – 10.0 מיליון דולר (-59.9%)
4. מים לפילים (שבוע שני) – 9.1 מיליון דולר (45.8%-)
היתרון של החוסר בפתיחות גדולות בשבועות הקודמים היה שסרטים נהנו מירידות קלות יחסית. עכשיו, כשכולם הלכו ל"מהיר ועצבני" (שהכניס יותר מכל שאר העשיריה יחד), כח המשיכה השלים את החסר בסרטים הותיקים, שספגו כולם ירידות גדולות יחסית. "ריו", אחרי שבועיים במקום הראשון, עבר את ה-100 מיליון בינתיים. אפילו "Insidious", אלוף הירידות הקטנות של השבועות האחרונים, ירד השבוע ב-48% (ונמצא במקום השמיני).
5. Prom (שבוע ראשון) – 5.0 מיליון דולר
6. כיפה אדומה: הסיפור האמיתי 2 (שבוע ראשון) – 4.1 מיליון דולר
כל הסרטים שאינם מהירים ועצבניים שפתחו השבוע נכשלו. "Prom" הוא קומדית נוער מבית דיסני, שניסו לעשות איזה "היי סקול מיוזיקל" חדש, ולא הצליחו. "כיפה אדומה: הסיפור האמיתי 2" (במקור "Hoodwinked Too! Hood Vs. Evil") הוא המשך לסרט משנת 2005, שלמרות אנימציה ברמה של משחק מחשב מהניינטיז היה חביב, ודי מצליח קופתית, בעיקר בהתחשב בהשקעה הצנועה. סרט ההמשך, פרט למעבר הבלתי נמנע לתלת-מימד, לא שיפר את האנימציה בהרבה, והטריילר הוא רצף של בדיחות מצחינות. אני לא מכיר אף אחד שטוען שהוא חיכה לסרט ההמשך הזה, בטח שלא אחרי שש שנים. הכשלון הזה היה לגמרי ידוע מראש. אבל זה לא הכשלון הכי גדול השבוע.
16. Dylan Dog: Dead of Night (שבוע ראשון) – 0.9 מיליון דולר
יש סרט כזה, שבו ברנדון ראות', סופרמן לשעבר, מגלם בלש על-טבעי שרודף אחרי שדים וערפדים בניו אורלינס. אף אחד לא ראה אותו.
בשבוע הבא: תור, אחרי שכבר עבר אצלנו, מגיע לאמריקה. האם הוא יעמוד בסטנדרט של "מהיר ועצבני"?
Very... fast.
ברנדון רות גם לא מרשים. ככה שלא מפתיע שסופרמן מתרסק היטב…… למען האמת, גם הסרט עצמו לא משהו.
פילים וערפדים.. בסדר.
וכמובן- מהיר ועצבני- לא משנה לאמריקה מה זה, העיקר שזה דופק קופות.
מהיר ועצבני
גם את תו'ר אפשר לכנות 'מהיר ועצבני' (ובלונדיני). שבוע הבא הוא ירסק עם הפטיש שלו את הקופות. הימור שלי: פתיחה של 100 מיליון. ההייפ החיובי ברשת ודאי גורם לאמריקאים חוסר סבלנות, ובצדק – אם אני הייתי אמריקאי, ואיזה גיק אירופאי היה מתלהב באינטרנט שהוא ראה לפניי בלוקבאסטר שיצא מהמדינה שלי (ועד כמה הסרט מדהים יאדה יאדה יאדה), I'd be pissed off too.
100 מיליון? אין סיכוי...
גם לא עם המחירים המוגזמים של התלת-מימד.
חוץ מזה שהביקורות ככה ככה והוא לא נראה טוב כמו "איירון מן" הראשון.
אני למשל, שמאוד חיכיתי לסרט לא מתכוון לראות אותו, כי אני לא אשלם סתם עוד 8 או 9 שקלים בשביל משהו ש*יפריע* למהלך הצפייה שלי בסרט.
ובכן
איירון-מן הראשון הכניס 98 מיליון דולר בסופה"ש הראשון שלו, וזה בלי שום תלת-מימד (זכור: תלת-מימדון מוסיף המון…כסף).
ביקורות לחוד – ואם כבר, אז 95% במדד עגבניות רקובות לא באו ברגל – הבאז סביב הסרט הזה גדול. רק מההייפ אנשים ירוצו לקולנוע, שם גם יש להם אפשרות בחירה בין תלת-מימד לדו-מימד, כך שאף אחד לא ישאר בבית מקופח בגלל כפייה של המפיצים. לכן 100 מיליון הם לא בגדר פנטזיה.
ידעתי
לדעתי הסיבה לכך שב-4 החודשים האחרונים הסרטים לא הרוויחו הרבה זה כי כולם שמרו את הכסף לקיץ (שהשנה הוא הקיץ הכי ענק, לדעתי לפחות, מאז קיץ 2007) ולהמשך השנה (במיוחד לעונת החגים, השנה היא לוהטת לא פחות מהקיץ המתקרב, גם לדעתי לפחות).
אנשים לא עושים את זה.
"בא לך ללכת היום לסרט?"
"כן, אבל אני לא יכול. אני שומר את ה-37 ש"ח ל'קפטן אמריקה'".
אהבתי...
(ל"ת)
אני דווקא כן עושה את זה.
בזמן האחרון החלטנו שאנחנו נלך לקולנוע רק לסרטים ממש מוצלחים, ולכן לא הלכנו מאז 'התחלה' לאף סרט – מה שכנראה ישתנה כשיתחיל הקיץ.
למה לא עושים?
אני דנתי עם חברים בשביל איזה מסרטי גיבורי העל הצפויים הקיץ נרצה ללכת לקולנוע, בהנתן שהמחיר לא נמוך. אני לא חושב שזה כזה דיון מופרך או נדיר.
ובכל זאת: אנשים לא מתכננים את הרגלי הצפיה שלהם שנה מראש
זה שאנשים הולכים לקולנוע פחות כי המחירים עלו ויש הרבה אופציות אחרות – זאת ככל הנראה עובדה בשטח, אבל אני לא חושב שרבים מתכננים במודע את כל השנה הקולנועית שלהם מראש, כמו שמובימן הציג את זה. הרבה אנשים מצפים, למשל, ל"הארי פוטר" האחרון. אבל זה לא אומר שהם יוותרו על סרט כלשהו שבא להם לראות בפברואר, בגלל שהם רוצים לראות את הארי פוטר ביולי. בטח שלא בגלל הם משערים ש"נערה עם קעקוע דרקון" של פינצ'ר, שייצא בדצמבר, יהיה סרט מעולה.
אולי לא שנה מראש
אבל בכל זאת, לבחור סרט גיבורי על אחד מתוך קבוצת סרטים שיוצאים בקיץ זה לא כזה מופרך, ואני חושב שאפשר להחיל את זה באופן כללי על סרטי קיץ. סקר?
זה לא מופרך בכלל, אבל זה לא מה שמובימן אמר
(ל"ת)
אולי השוני הוא בניסוח.
אני לא אומרת "אני לא הולכת עכשיו לקוד מקור כי אני ארצה בהמשך לראות את שוה"ק החדש ואני צריכה לשמור את הכסף". זה יותר כמו "אני מנסה לחסוך כסף לכן אני אלך רק לסרטים שנורא מעניינים אותי, וזה אומר כן שוה"ק [אולי, נראה איך יהיו הביקורות] ולא קוד מקור". זה לא אותם 28 ש"ח ספציפיים שהם תקציב הקולנוע שלי לחודשיים הקרובים, אלא ניסיון לחסוך כסף בכך שאני אראה פחות סרטים בקולנוע.
גם אני בעושים, אבל מסיבות אחרות
זה פשוט נורא מסובך ללכת לסרט, אז עושים את זה רק כשמתקיימים התנאים הבאים:
1) אני ממש רוצה לראות אותו
2) זה סרט שיש יתרון מובהק לראות אותו בקולנוע
3) אני חושב שגם אשתי תהנה ממנו
לדוגמה, ל'קוד מקור' לא הלכתי, כי למרות שתנאים 1 ו-2 מתקיימים, תנאי 3 דווקא לא.
אצלי יש לאחרונה עליה בתדירות הביקורים בקולנוע
בתקופה שהייתי מקבל הזמנות להקרנות עיתונאים, זה היה נורמלי. כבר קרה שמצאתי את עצמי שלוש-ארבע פעמים בקולנוע באותו שבוע. כשההזמנות התדלדלו עד הפסיקו כמעט לחלוטין, כבר הייתי רגיל ללכת לקולנוע בקצב גבוה, אבל מן הסתם, נאלצתי להאט. בחודשים האחרונים, אני הולך יותר ויותר לקולנוע.
זה התחיל מהרצון (וההצלחה) לראות את כל עשרת המועמדים לאוסקר לפני הטקס. אחרי זה, המשכתי ללכת בהרכבים שונים של שותפים לצפיה לסרטים שונים, כולל לרב-חן שלא הוזמנתי להקרנות עיתונאים בו בגלל החרם על עיתונים ואתרים שלא מוכנים להשהות את פרסום הביקורת בכמה ימים. אני הולך בעיקר לרב-חן דיזנגוף, גם בגלל הנגישות (האוטובוס עובד ממש ליד הדירה שלי) וגם כי לפני הערב, הכרטיסים זולים יותר (33 ש"ח במקום 37).
היה שבוע שהגעתי לרב חן דיזנגוף שלוש פעמים בתוך ארבעה ימים. בעוד אני מעדיף את חוויית הצפיה ביס פלאנט, יש משהו כיף בללכת לקולנוע באופן ספונטני לחלוטין, גם אם זה באמצע היום.
גם אני ככה
חוץ מתנאי 3.
למה לא היו הרבה אנשים בקולנוע?
אני חושב שהסיבה שבגללה אנשים נעדרו מבתי הקולנוע השנה היא פשוט כי לא היו סרטים טובים. יותר נכון להגיד שלא היו סרטים ש"ההמון האמריקאי" חושב שהם טובים, כי לדעתי אי אפשר לקרוא ל"מהיר ועצבני" סרט טוב.
היו כמה סרטים שציפיתי שיצליחו מאוד, אבל איכזבו:
"ריו" הוא ממש שובר קופות פונטציאלי: סרט חיות מדברות עם עלילה סטנדרטית, אנימציה מאוד מושקעת, קליל, מצחיק ומאוד כייפי.
יותר חבל לי על "רנגו", אבל היה בו משהו מיוחד, שונה, שהפך אותו לסרט טוב אבל הפריע לו להיות שובר קופות ענק.
"קוד מקור" הוא בטח חלק מגל מותחנים עם נגיעות מדע בדיוני שישטוף אותנו בעקבות ההצלחה של "התחלה". גם הוא לא מימש את הפונטציאל שלו בקופות.
דווקא קצת חיכיתי ל- Hoodwinked 2...
הראשון היה די מוצלח בתור סרט ילדים שקורץ גם למבוגרים (למרות אנימציה באמת עלובה).
אני אנסה את ההמשך, מקווה שלא יהיה גרוע מדי.
קודם כל תראה את הטריילר
http://www.fisheye.co.il/movies/hoodwinked_2/
אם עדיין יישאר לך חשק כלשהו לראות את הסרט, רמת הסיבולת שלך גבוהה הרבה יותר משלי.
אגב, אחד הדברים הבודדים שדומים לבדיחה מצחיקה בטריילר – "This is even more painful than it looks" – הוא גניבה, מילה במילה, מהסימפסונס.
אגב, יש בתחילת הטריילר התייחסות לארגון המוסד
אנחנו על המפה! (או משהו כזה)
אנחנו (או לפחות המוסד)
יותר על המפה עם הטריילר לגרסה האמריקאית של הסרט הישראלי "החוב".
קצת קרדיט
להצלחה של מהיר ועצבני מגיע לדוויין (דה רוק) ג'ונסון, שחזר לא מזמן ל WWE, והעלה את הפופולריות של עצמו אחרי Tooth Fairy.
חשבתי ששבוע הבא מתחילה עונת הקיץ באופן רשמי (עם סרט של מארוול כרגיל)?
שיא נוסף ש'מהיר ועצבני 5' שבר
הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לסרט של יוניברסל.
FAST FIVE
ראיתי אותו הערב באיימקס. אחלה של סרט עם כמה קטעי אקשן מרשימים וכמה רעיונות גנובים מ-Ocean's Eleven, Ocean's Thirteen ו- The Dark Knight . מופרך, כמובן, אבל טסטוסטורון בטונות.
ראיון מיוחד עם התסריטאי של מהיר ועצבני 5 (טוב, לא באמת)
http://www.youtube.com/watch?v=iIY5b1JMvGs
אני אוהב בצל.
גם אני
http://www.fisheye.co.il/fast_five_onion/
איך פספסתי את זה באתר?
אני בוש ונכלם.
יש אפשרות להרשם לאתר ולבחור לקבל עדכון על כל פוסט חדש
זה כדאי
כתבה על בתי הקולנוע הקטנים
בגליון יום העצמאות של דה-מארקר כתבה על בתי הקולנוע העצמאיים/קטנים בישראל כגון לב סמדר ירושלים, כוכב רמת השרון, אסתר שהפך למלון בוטיק בתל אביב ומצידה השני של הכיכר הרב-חן שהשתפץ לאחרונה ובסוף, "לאיזון", גם סקירה של סינמה סיטי ראשל"צ
http://www.themarker.com/news/1.638682
עוד בכתבה נתונים מספריים (ב-2010 מספר הצופים עלה מ-9 מיליון ל-12 מיליון; ב-2004 היו 304 מסכים בארץ ומחיר ממוצע לכרטיס עמד על 31 ש"ח, ב-2010 הנתונים היו 281 ו-34.5 ש"ח) וכן בשורה לתושבי תל אביב ונתניה – לאון אדרי מבעלי הסינמה סיטי מבטיח להקים מיני-סיטי בני 4-5 אולמות במרכז הערים הללו וייתכן שגם אחרות, נוסף למגהפלקסים העתידיים בירושלים, חיפה ובאר שבע.