הבועה

במאי: איתן פוקס
תסריט: איתן פוקס וגל אוחובסקי
שחקנים: אוהד קנולר, אלון פרידמן, דניאלה וירצר, יוסף (ג'ו) סוויד, זוהר ליבה

"הבועה התל אביבית מתנפצת", קבע מסע הפרסום, ואני התכוננתי לסרט פיצוץ. "פיצוץ", אם אתם לא יודעים, היא המילה שבה משתמשים בתל אביב כדי לתאר משהו מוצלח במיוחד, נניח מסיבה או זיון יוצאים מגדר הרגיל. ותל אביב, אם אתם לא יודעים, היא עיר עם הרבה גגות ומלונות שמסתירים את הים, איפושהו במידל איסט, שם גרים צעירים אורבניים מנותקים ויש לביבות בטטה מצוינות.

כל ההסברים האלו ודאי נראים לכם מיותרים, אבל "הבועה" לא באמת מיועד עבורכם. המטרה שלו היא להביא את תל אביב לאמריקאים, ולכן הוא דואג להביט עליה במבט זר – מעיניו של אשרף הפלסטיני, שאמנם מדבר עברית מצוינת אבל למילה "פיצוץ" יש עבורו משמעויות אחרות. אשרף פוגש במחסום צה"לי את נועם המילואימניק, שולח לעברו מבטים גנובים המבהירים שיש על מה לדבר, ומכאן לא ארוכה הדרך לכניסתו של אשרף אל הבועה התל אביבית בה עוסק הסרט.

נועם, הומו מופנם ואמנותי, גר בדירת שותפים עם יהלי האוחצ' ולולו התמימה (אם השילוב הזה נשמע לכם מוכר, שימו בוידאו את העונה הראשונה של 'פלורנטין' ותבינו). שלושתם מתניידים און אנד אוף שיינקין (פלורנטין זה כבר לא אין) ומנצלים היטב את הניסיון הברנז'אי של התסריטאי גל אוחובסקי כדי לפגוש סלבס, להשתרלל ולהכניס את אשרף עמוק יותר לחבורתם העליזה.

הרגעים האלו הם אולי הטובים בסרט, ולו בגלל שהם מצחיקים, רוב הזמן. אמנם מסתבר שוב שפוקס-אוחובסקי לא יכולים לכתוב סיפורי אהבה סטרייטים גם אם יאיימו עליהם בדגדגן ענק, אבל השלישייה כן יוצרת תחושה של חברים שמכירים אחד את השני הרבה זמן, וג'ו סווייד מגלם היטב את אשרף, המנסה להסתגל לחופש שלא הכיר מעולם. שאר השחקנים (פרט לזוהר ליבה, שמגלם בחן רב את גולן ההומו הערס) משחקים כמו בסדרת טלוויזיה ממוצעת: לא משהו לספר עליו לחבר'ה, אבל בהחלט לא מזיק. לפחות לולו (דניאלה וירצר) מקבלת כמה שורות מוצלחות ומגישה אותן בחמידות משכנעת. חבל שהיא לא היתה בסביבה כשהסריטו את 'שירת הסירנה'.

החגיגה בתל אביב לא יכולה להימשך לנצח, ומשפחתו הפלסטינית של אשרף חייבת להופיע מתישהו ולקלקל הכל. לרוע המזל, מהנקודה הזו (או קצת קודם) מפסיק הסרט להיות נטוע במציאות ומתרחק בדהרות לעבר הפנטזיה. שוב ושוב עושים הגיבורים מהלכים מטופשים לגמרי, שההצדקה היחידה עבורם היא שהם מקדמים את העניינים לאן שהיוצרים רצו. ולא רק הגיבורים: גם אלוהים נחלץ לקדם את הסיפור בסדרה של צירופי מקרים בלתי סבירים, שהולכים ונעשים קיצוניים ככל שהסרט מתקדם. איכשהו, כולם מבלים באותם מקומות, ואם את יוצאת לבלות, מיד תפגשי "במקרה" את הבחור אתו שכבת אתמול כשהוא ממזמז מישהי אחרת; וזה עוד כלום לעומת החוטים הבלתי נראים הקושרים "במקרה" את תל אביב, ירושלים ושכם, כאילו שבכל הערים האלו חיים רק גיבורי הסרט ואף אחד אחר. לבלגאן הזה נוספים גם סמלים מאולצים ופשוטים, שנראה כאילו נכפו על התסריט כדי שהצופים יבינו (למשל, "אני נותן לך פרח" פירושו "אני אוהב אותך". כמה עמוק).

יש מי שיגיד שהפשטנות הזו מכוונת, ונועדה להציג את השטחיות של הבועה התל אביבית. אכן, הגיבורים מאוהבים בעיר הבועה שלהם כאילו היתה זו לפחות פריז, אבל קשה לדעת איזו עמדה נוקט הסרט כלפי האהבה הלא מסויגת הזו, ויש הרבה מקרים שבהם אפשר לחשוב שאוחובסקי ופוקס מאוהבים בבועה באותה מידה שהם מותחים עליה ביקורת. אז נכון שמינון הקלישאות נמוך במקצת בצד הפלסטיני של הגבול (או שאולי פשוט השחקנים שם יותר טובים), אבל ההנחה שהסרט מנסה להיות שטחי וקליל במכוון – אותה הנחה שהצילה את 'ללכת על המים' – לא מתיישבת עם השליש האחרון שלו, שלוקח את עצמו מאוד ברצינות. הסרט, כמו הגיבורים, מנסה להצהיר שהוא "לא נוגע בפוליטיקה", אבל בדיוק כמו הגיבורים, ש'רייב נגד הכיבוש' נראה להם מגניב, גם הסרט הוא לפעמים לא יותר מקריקטורה של הטיעונים הקלישאתיים ביותר של השמאל הישראלי. הניסיון להתייחס לסרט כקומדיה קלילה לא מתחבר ממש עם ניפוצה כביכול של הבועה התל אביבית. אם בכלל, המצב הפוך: הסרט לוקח את המציאות הטעונה כל כך של הסכסוך הישראלי-פלסטיני כפי שכולנו מכירים אותה, והופך אותה לבועת סבון חד-משמעית, פשוטה, קלה ונעימה.

זה יכול בהחלט להיות נחמד, ושותפיי לצפייה (זוג הומואים ובחורה. אני, כנראה, הפלסטיני) התחברו לדמויות התל-אביביות המוכרות כל כך ולהומור ולא סבלו מחוסר האמינות: מהרגע הראשון הם ראו בסרט סוג של פנטסיה, מעין אגדה על אהבה בלתי אפשרית. אבל אני הרגשתי שהתערובת הזו היא בועה אחת גדולה, שהסרט לא מצליח לנפץ: הוא לא נוגע באמת, לא מספר סיפור, ובסופו של דבר גם לא מרגש. וזה, עם כל הכבוד לשוק האמריקאי, ממש חבל.