כשבאתי לכתוב את הדוחק"ו השבוע, כמעט הייתי בטוח שהנתונים עוד לא התעדכנו, אבל כן הם כן – מריו שוב במקום הראשון, "להעיר את השד" במקום השני ונראה שאחרי ארבעה שבועות בפסגה הגיע הזמן לקחת רגע ולהבין כמה בדיוק "האחים סופר מריו: הסרט" מצליח.
אז ראשית, הוא מיליארד דולר מצליח – הסרט הראשון של 2023 שמגיע להישג הזה ("אווטאר: דרכם של המים" הרוויח קצת פחות מזה ב-2023, אבל את רוב הונו עשה ב-2022). הוא הסרט ה-52 שמגיע להישג הזה, החמישי בעשור הנוכחי, והראשון מאז "זוטרופוליס" שאינו חלק מזיכיון קולנועי מתמשך.
הוא גם הסרט ה-19 הכי מצליח בארצות הברית. לא השנה, או העשור – אי פעם. והוא עוד יעלה. מקום בין 15 הסרטים המובילים מובטח, והשאלה היא רק כמה היציאה של תחרות רצינית – "שומרי הגלקסיה: חלק 3" – תכרסם לו בהכנסות.
בכל מקרה, כן – מריו מאוד מצליח. הוא הכניס השבוע 40.8 מיליון דולר, וכאמור עומד על 1.02 מיליארד דולר ברחבי העולם ו-490 בארה"ב.
מתחתיו "להעיר את השד" גם הוא נהנה מחוסר תחרות רציני ומכניס עוד 12.1 מיליון דולר, מה שמצטבר ל-44 מיליון דולר בארה"ב ו-62 ברחבי העולם. בהתחשב בתקציב ה-15 מיליון דולר שלו, נראה שטוב לו בחיים.
במקום השלישי יש לנו את הסרט החדש הראשון מבין ארבעה שנכנס לדו"ח – "אלוהים אתה שם? זאת אני מרגרט", עיבוד לספר הילדים האהוב שהכניס 6.7 מיליון דולר מכובדים למדי עד שנזכרים שהתקציב הוא 30 מיליון דולר. לפחות הסרט יכול להתנחם בכך שכל מי שראה אותו אוהב אותו – הסרט עם 99% מהמבקרים בעגבניות רקובות, ציון A בסינמה סקור, 86 במטאקריטיק וציון לשבח בתחרות העוגות של גברת מקינלי. אולי זה יאפשר לו לצנוח באופן רך מספיק כדי להחזיר את מה שמסתמן כרגע כהפסדים כבדים? סביר שלא, אבל קרו דברים מעולם.
שובו של "שובו של הג'דיי": הסרט השני החדש בטבלה הוא דווקא לא בדיוק "חדש" אלא הסרט השלישי/שישי בסדרת מלחמת הכוכבים שיצא להקרנה מחודשת לאור 30 שנים לסרט, והרוויח עוד 5.1 מיליון דולר, כי מה שהיה חסר לסדרה הזאת זה אפילו עוד כסף. מעניין אם ג'ורג' לוקאס כבר כיסה את התקציב שלו </סרקזם>.
אה, וואו, "ג'ון וויק 4" עדיין פה. נכון, זה סרט שקיים. הוא הרוויח 4.8 מיליון דולר השבוע. הוא עקף את קו ה-400 מיליון דולר הסופ"ש (ברחבי העולם) ובאופן כללי הסרט הכי מצליח בזיכיון. בעולם שבו כל מספרי הקופות היו שפויים יותר, זאת הייתה הצלחה מסחררת. ביקום שבו מריו הרוויח מיליארד דולר, זה נחמד.
עוד סרטים שוואלה, נכון, עדיין איתנו: "מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים" עוד נאחז בציפורניו עם 4.1 מיליון דולר שהכניס השבוע. הסרט הכניס קצת פחות מ-200 מיליון דולר ברחבי העולם, ו-88 מיליון דולר בארה"ב מה שאומר שהוא כנראה יסיים בדיוק מחוץ לטווח ה-100 מיליון דולר של "טוב לפחות הרווחנו 100 מיליון דולר בארה"ב!" מתחתיו, הסרט הטיפה יותר טרי, "אייר", שגם הוא לא בדיוק חרך את הקופות, עם הכנסות של 4 מיליון דולר השבוע.
כניסה חדשה נוספת היא הסרט "הבן של פוני: חלק 2" (זה נשמע מרשים יותר בתעתיק לועזי – "Ponniyin Selvan: Part Two"). מדובר בהפקה טוליוודית (כלומר, מהודו אבל דוברת טאמיל אז לא חלק מבוליווד) על מי שלימים יהפוך להיות הקיסר ראג'אראג'א הראשון. הוא הכניס 3.8 מיליון דולר בארה"ב, ועוד 150 קרור רופי, שזה, אם אני מבין נכון, 18 מיליון דולר. מתחתיו, "החוזה" של גאי ריצ'י (עם 3.6 מיליון דולר הסופ"ש) מביא לגאי ריצ'י שני כישלונות קופתיים בשנה אחת. הסרט עשה עד כה 12 מיליון דולר בארה"ב.
ובמקום האחרון – 3.3 מיליון דולר. כלומר, זה לא שם הסרט, נגיע אליו עוד רגע, אבל בוא נתעכב על זה רגע: אני… באמת לא זוכר מתי בפעם האחרונה הסרט במקום העשירי היה עם סכום שלא התנדנד סביב המיליון דולר, גג 1 נקודה משהו. כשמתחתיו יש סרט עם 3 מיליון דולר, זה בכלל פסיכי. נראה שהקופות באמת מבריאות, אפילו אם הרוב הולך למריו. אה, כן, הסרט – הסרט הוא "סיסו" ("Sisu"), סרט מהבמאי של "נשיא על הכוונת" (נו, הסרט שבו סמואל ל. ג'קסון הוא נשיא ארה"ב והוא נאלץ לשרוד עם ילד פיני קטן אחרי שהמטוס שלו מתרסק) על אדם שמגן על הזהב שלו מפני יחידה נאצית. בבקשה שיביאו את זה ארצה עם הטאגליין: הוא סיסו, אבל הם לא שימחו.
בשבוע הבא הסרט שכנראה יהיה המקום הראשון הוא "שומרי הגלקסיה: חלק 3" – שאמור להרוויח סכומים באזור ה-130 מיליון דולר. הביקורות שיצאו עד כה נעות על רצף ה"בסדר". במקביל אליו אמור לצאת "לאהוב מחדש", כי מתי עוד אמורים להוציא קומדיה רומנטית על עיתונאי שמקבל הודעות ממישהי כי המספר החדש שלו הוא המספר הישן של הארוס שלה (שמת) ואז הוא רוצה להתחיל איתה ושואל את סלין דיון (בתפקיד סליון דיון) מה לעשות, אם לא בתחילת מאי.
ממליץ לתקן בפסקה השנייה מ״החמישי בעשור האחרון״ ל״החמישי בעשור הנוכחי״
כי ״בעשור האחרון״ נראה כאילו הכוונה לשנים 2013-2023, ובטווח השנים האלה יצאו הרבה יותר מחמישה סרטים שהרוויחו מיליארד בקופות.
אגב, מאז פרוץ הקורונה והעשור הנוכחי (הם פרצו ביחד, כזכור), מריו הוא סרט האנימציה הראשון שמרוויח מיליארד.
אפילו המיניונים 2 לא הצליח להגיע למיליארד, אבל מה הם המיניונים לעומת השרברב הנודע שאפילו בשם שלו ישנה המילה ״סופר״?
ולחשוב שפעם דיברו על ״קללת הסרטים המבוססים על משחקי וידאו״…..
ממש עוד רגע מריו הולך לעקוף את הסרט ״המיניונים״ ולהפוך לסרט הרווחי ביותר של אילומיניישן
שזה חתיכת דבר, בהתחשב בכך שיצאו לאולפן עד היום כבר 5 סרטים בכיכובם של המיניונים.
בתור סרט מקורי, לעקוף את כל הסרטים שיצאו אי פעם בהשתתפות המיניונים זה חתיחת דבר, שמעיד על אפשרות של שינוי כיוון של האולפן ממלא סרטי מיניונים עם בדיחות רדודות למלא סרטי מריו בלי בדיחות רדודות (כי נינטנדו לא מרשים להם), ואני בהחלט אברך על כך.
בנוסף, חסרים למריו פחות מ-140 מיליון כדי לעקוף את לשבור את הקרח ולהפוך לסרט האנימציה המקורי (שאינו המשכון, פריקוול או רימייק. ולא, זה לא רימייק לסרט הישן והגרוע שאין לו כל קשר עם הסרט הזה) המרוויח ביותר בכל הזמנים.
אם לזה הוא גם יצליח להגיע, אז בכלל וואו!
אבל גם אם לא, הוא עדיין ישאר מקום שני בקרב סרטי האנימציה המקוריים המרוויחים ביותר בכל הזמנים, מה שרק גורם לתהות איך ירוויחו סרטי ההמשך…
זה עדיין לא בדיוק סרט מקורי
(ל"ת)
ואפילו לא בדיוק, פשוט לא מקורי, נקודה.
(ל"ת)
נראה לי
שאחד ניסה לסווג כאן לאיזושהי היררכיה, ויש בזה משהו.
שימושי כש"לא מקורי" הוא הסטנדרט.
מריו 2 יהיו פחות מקורי ומריו 1.5 ל-DVD יהיה עוד פחות מקורי.
כן, ועדיין זה מוצר שמבוסס על אחד המותגים הכי גדולים על הפלנטה, ואפילו לא סרט המריו הראשון שנעשה.
(ל"ת)
אין ספק שמקורי הוא לא
ואין ספק שזו הסיבה לרווחים שלו, ושסרטים כאלה ימשיכו לצאת.
יש מספר דרכים להגדיר ״מקורי״, ולכן גם דאגתי להבהיר בסוגריים לאיזה משמעות של ״מקורי״ אני מדבר
יש ״מקורי = נכתב במקור לקולנוע ולא מבוסס על שום יצירה קיימת״.
במובן הזה זה אכן לא סרט מקורי ולא טענתי שהוא כזה.
ויש ״מקורי = סרט שלא מבוסס על סרט אחר כהמשך שלו, כסרט מקדים (פריקוול) שלו, כספין אוף שלו או כרימייק שלו״.
ומריו לא קשור לאף סרט קולנוע קיים.
ולא, אני עומד על כך שזה לא רימייק לסרט הלייב אקשן הישן, מאחר ואין לו כל קשר עם הסרט הישן. הקשר היחיד הוא ששניהם מבוססים על אותו חומר מקור, אבל מהבחינה הזאת גם אפשר לקרוא ל״פו הדב – דם ודבש״ רימייק לסרט של דיסני, או לכל סרטי סינדרלה שיצאו לאורך השנים לקרוא רימייקים לסרט של דיסני מ-1950, וזה פשוט לא נכון בעיני.
כל מה שאמרתי זה שזה לא סרט של מותג קולנועי שכבר נוסה.
משחק וידאו סופר מצליח זה יפה מאוד, אבל זה לא הופך אותו למותג קולנועי שכבר ניסה את מזלו ונחל הצלחה בקולנוע, כמו המצב בסרטי המשך כגון סרטי המיניונים או לשבור את הקרח 2.
מהסיבה הזאת, ורק מהסיבה הזאת, סיווגתי אותו כמקורי.
ודרך אגב, בל נשכח שעובדת היותו של הסרט מבוסס על מותג משחקי וידאו הייתה אמורה לפגוע בסיכוייו להרוויח, ולא להפך
לאור כמות העיבודים למותגי משחקי וידאו שנכשלו במקרה הרע והרוויחו סבבה כזה ולא יותר במקרה הטוב, שכוללים גם את אותו סרט ישן על מריו שנכשל עם אותו המותג בדיוק.
נוסטלגיה היא בוסט, לא סיכון.
הנוסטלגיה לא עזרה לאף עיבוד משחקי וידאו עד היום
זה לא ממש עזר לסוניק, לדוגמא, שאף אחד משני הסרטים שלו אפילו לא הגיע לחצי מיליארד.
יש עובדה שאי אפשר להתווכח עליה: מריו הוא הסרט המבוסס על משחק וידאו הראשון שמגיע לסכומים עצומים שכאלה, אף אחד אחר אפילו לא היה קרוב.
כך שאי אפשר להגיד שהיותו מבוסס על משחק וידאו פופולרי היוותה יתרון שהקל עליו להרוויח הון, כי זה פשוט לא המצב שהיה עד עכשיו.
טוב, הפרנצ׳ייז של מריו מכר בערך פי 7 ביליון עותקים של משחקים ביחס לפרנצ׳ייז של סוניק.
ההצלחה של סוניק פרופורציונלית.
אני מבין את הסיווג שלך, ועדיין לא חושב שצריך להסתכל על מריו כסרט "מקורי" אם בוחרים לבצע את החלוקה הזאת.
השאלה היותר חשובה בעיניי היא זאת – האם הסרט של מריו, אותו הסרט בדיוק, היה מצליח במידה דומה בכלל אם הוא היה רק מבוסס בחופשיות על איזו אגדת עם נידחת? אני מניח שלא.
מריו זה מגה פרנצ'ייז. בעולם הגיימינג זה פרנצ'ייז שממשיך להוציא משחקים מצוינים מאז ומעולם בערך, תמיד היה ונשאר סופר רלוונטי, וכולל קהל מעריצים מבוגר מימיו המוקדמים, וקהל מעריצים צעיר מימנו, דרך כל מה שבאמצע.
אני מבין שאתה מנסה להבדיל את זה נטו מסרטים עם "2" בשם ויש בזה איזשהו הגיון כללי, אבל אי אפשר להטיל בספק שהסרט מריו יצא להייפ אדיר, וזה הגיע נטו מהזכיון שלו, כלומר העובדה שזה פשוט לא סרט מקורי.
אני רק שאלה
אני מתחיל לחשוב שההצלחה (שנראית לי פנומנלית) של סופר מריו היא בעיקר בגלל השם המוכר, ובגלל שאנשים אחרי הקורונה הולכים בעיקר על בטוח, ולא מחפשים פרנצ'ייז חדש או סרט מקורי (חו"ח).
אז מה זה אומר על סיכויי ההצלחה של "ברבי"?
אני לא חושב שההצלחה של מריו היא בעיקר בגלל השם המוכר
השם אולי במודעות מלכתחילה בגלל השם המוכר, אבל הוא מצליח כי הוא סרט נהדר לילדים וגם לקהל גיקים רחב. אם "מריו" היה גרוע לא היה עוזר לו השם המוכר.
מה זה אומר על "ברבי"? טוב, על פי הטריילר (ודיווחים כאלה ואחרים) האולפנים עצמם עדיין לא בטוחים למי בכלל הם מייעדים את הסרט הזה. אני יכול להגיד שמהטריילר הוא לא נראה לילדים באותו אופן שמריו נראה, אלא יותר לבני נוער ומעלה עם הומור חחח מין שכזה. זה קהל אחר.
בנוסף, העובדה שלא ברור עדיין למי הוא אומר שזה לאו דווקא סרט "על בטוח", מה שעלול אולי למצוא חן בעיני קהלים כאלה ואחרים – אבל לא לעשות כמויות יפות בקופות.