דוח קופות שבורות, 25.3.1990: אישה מרוויחה

רק בגלל שאין קופות לא אומר שאין דוח קופות.

היי, פינת הדוחק"ו שלנו נראית קצת מיותרת כאשר אין קופות ואין על מה לדווח  ולכן היא יצאה לחל"ת, ארזה את חפציה וחזרה למקום שבו מעריכים אותה באמת – העבר. אז מעכשיו ועד שהקופות קצת יתאוששו, נחקור בכל פעם שנה אחרת ואת תוצאות הקופות שלה. למה? קצת לערך הנוסטלגי, קצת לראות איזה סרטים יצאו אז ואולי ללמוד מזה משהו וגם כי זה כיף. 


השבוע שאנחנו מסתכלים עליו הוא הסופ"ש של ה23- עד ה-25 במרץ, 1990. בסופ"ש הזה יצאו שלושה סרטים חדשים – אחד כבש את הקופות, אחד התרסק ואחד נפל על כל הפנים שלו. 

נתחיל מהזוכה הגדול של השבוע – "אישה יפה", בכיכובם של ריצ'רד גיר וג'וליה רוברטס. את הסיום כולנו מכירים – להיט ענק, מועמדות לאוסקר לג'וליה רוברטס, אבן דרך בקומדיה הרומנטית. שום דבר מזה לא בלט בסוף השבוע הראשון שלו בקופות – 11.2 מיליון דולר (עם חישוב אינפלציה – 22.1 מיליון דולר). 

לא מדובר בפתיחה מבישה, כמובן, אבל גם בהחלט לא בפתיחה הכי גדולה או השנייה הכי גדולה של אותה שנה. אז איך בכל זאת הסרט הפך לסרט השני הכי קופתי בארה"ב באותה שנה? משהו שכבר אין לסרטים בימינו, בעיקר בשל התקדמות הטכנולוגיה וכניסת הדיוידי והסטרימינג לחיינו – רגליים. 

בשבוע השמיני ליציאתו הסרט עדיין היה במקום הראשון ("עדיין" זה קצת מטעה, הוא ירד ועלה). בשבוע ה-11 הוא עדיין היה בחמישייה הראשונה. רק בשבוע ה-15, כמעט 4 חודשים מאז שיצא, הוא נעלם מהעשירייה. להשוואה, "סוף המשחק" נהנה מהמקום הראשון 3 שבועות, ומהחמישייה 6. תוך 9 שבועות הוא נפלט מהעשירייה (ואז חזר לאחר מכן עם "חומרים חדשים", אבל נו). להשוואה אחרת, "אוואטר" עשה מסלול די דומה ל"אישה יפה", אבל בחודשים שחונים הרבה יותר. אולי בעצם אי אפשר להשוות הכל. 

בכל מקרה, "אישה יפה" כיסה את התקציב שלו כבר בסופ"ש הראשון והפך להצלחה אדירה. כל הכבוד לו. 

מתחתיו, במקום השני, "המרדף אחר אוקטובר האדום" – להיט קצת נשכח, לפחות יחסית ל"אישה יפה", אבל כזה שסיים במקום החמישי ברשימת הסרטים הכי מכניסים בארה"ב באותה שנה. זה היה השבוע הרביעי של הסרט בקופות והוא ספג ירידה של 17 אחוזים והכנסות של 9.1 מיליון דולר (18 מיליון דולר בימינו). כמו כן, אני לא סובל את שון קונרי שהודה בפה מלא שהוא מכה נשים. זה לא קשור לכלום, מצטער, פשוט באמת אחד מהשחקנים הבלתי נסבלים בעיניי. הלאה.

במקום השלישי נמצא "ג'ו נגד הוולקנו" (מן הסתם החלטות תרגום תמוהות היו כבר אז, ואכן צריך לתהות מה רע ב"הר געש") – הסרט הראשון בטרילוגיית "מג ריאן וטום הנקס בקומדיות רומנטיות" והכושל מביניהם. הסרט נעשה על תקציב של 25 מיליון דולר ואמנם החזיר את התקציב אבל כנראה לא היה רווחי, שכן הוא הכניס רק 39 מיליון דולר בסך הכל. בסוף השבוע הספציפי הזה, הוא הרוויח 5.2 מיליון דולר (10.2). 

במקום הרביעי נמצא "הנהג של מיס דייזי", אז עדיין לא "הזוכה בפרס האוסקר". הוא הרוויח עוד 3.6 (עלייה של 28 אחוז בעקבות התרחבות לעוד בתי קולנוע) וזה עוד היה בשבוע ה-15 שלו בקופות (אבל ה-9 במה שאפשר לקרוא לו "הפצה רחבה"). פאק.אני לא בטוח אם היה לכולם ברור שהוא יזכה או לא, אבל אין ספק שזה היה סופ"ש טוב עבורו מכל בחינה שכן מיד אחריו הוא הפך לזוכה הטרי בפרס האוסקר.

במקום החמישי נמצאת קומדית הראפ "מסיבה פרועה". בשבוע השלישי שלו הסרט מרוויח 3.2 דולר שזה בסדר גמור מבחינתו, כי הוא נעשה בתקציב המצחיק של 2.5 מיליון דולר. ישראל, עדיין כמה שנים טובות לפני שיהיה ראפ בארץ, לא ממש הייתה בקטע של ראפ ולכן לא נראה שצמד הראפ Kid 'n Play וסרטם נעשו לקאלט כמו שנראה שקרה בשאר העולם. אף פעם לא ראיתי את הסרט אז אין לי מושג אם זה פספוס שלנו או לא. מה שכן, יחסית לתקציב הבדיחה שלו הוא הרוויח 26 מיליון דולר, שזה לא מלא מבחינת כסף אבל זה מלא מבחינת העובדה שהסרט נעשה, שוב, על כלום תקציב. 

במקום השישי נמצא סרט שמעולם לא שמעתי עליו ושמו באנגלית הוא "Madhouse". אני אומר באנגלית, כי לא ראיתי לו שום תרגום בעברית. הסרט הוא בכיכובה של קירסטי אלי (תראו מי שמדבר), יש בו הופעת אורח של דניס מילר, וזה בערך כל השמות שאני מזהה פה. לסרט יש 0 אחוז בעגבניות רקובות, אבל אני לא בטוח שזה בגלל שהוא גרוע כמו שפשוט יש ממש מעט נתונים עבורו. בבוקס אופיס מוג'ו, למשל, בכלל בילבלו את הפוסטר והתקציר של הסרט עם סרט אימה זניח משנת 2004, והם טוענים, לכאורה, שאחרי הסופ"ש הזה הסרט פשוט התאדה וירד מכל המסכים במקביל. זה כנראה לא קרה, אבל אין לי מושג מה כן. 

במקום השביעי יש את "סיפורה של שפחה" ולא, לא מדובר במסע בזמן מוזר – מדובר בסרט הישן שעיבד את הספר לראשונה. במקום אליזבת' מוס אפשר למצוא את נטשה ריצ'רדסון (הלך לה יותר בתיאטרון מבקולנוע), במקום ג'וזף פיינס את רוברט דובאל ובמקום איבון סטרהובסקי ניתן למצוא את פיי דאנאוויי. יש סיבה למה אתם לא זוכרים את הסרט (אם אתם לא זוכרים, כמובן) וזה כי הוא היה כישלון צורב. בקופות, על בסיס תקציב של 13 מיליון דולר הוא הרוויח פחות מ-5 מיליון בסך הכל. בסופ"ש הזה, ה-3 לצאתו, הוא הרוויח 2.785 מיליון דולר. ביקורתית, המצב גרוע בהרבה – אמנם קשה למצוא את רוב הביקורות שהיו בזמן אמת, אבל גם קשה למצוא מישהו שבאמת אוהב או מעריך את הסרט הזה, שעל עיבודו דווקא הופקד מחזאי מוכשר – הרולד פינטר. כנראה שבאמת יש דברים שעדיף לעבד בטלוויזיה.

מקום אחד מתחת יש עוד עיבוד ספרותי, אבל אחד קצת יותר מוצלח: בעל זבוב. "קצת" היא מילת המפתח כאן, הסרט עלה 9 מיליון דולר והרוויח 14 מיליון דולר, אז אף אחד לא ישן בערימות כסף בזכותו, אבל הסרט נקטל הרבה פחות והרוויח הרבה יותר ביחס לתקציב שלו. הסרט הרוויח 2.4 בסופ"ש הנ"ל שהוא הסופ"ש השני שלו בסך הכל. 

במקום התשיעי יש את "פלדה כחולה", סרט די אדיר שהוא אינו, אני חוזר, אינו המבט המדהים של דרק זולנדר. מדובר בסרט של קתרין ביגלו בכיכובה של ג'יימי לי קרטיס על שוטרת שמגלה שיש מטורף אובססיבי לגביה. למרות חיבתי אליו, לא נראה שקרטיס או ביגלו עניינו את הקופות באותו זמן והסרט הרוויח 1.6 מיליון דולר בסך הכל בסופ"ש השני שלו. הוא לא ירוויח הרבה גם אחר כך. באסה. 

ובמקום העשירי – "נקמה עיוורת", תרגום סביר אך לא מדויק ל"Blind Fury", סרט בכיכובו של רוטגר האוור ("בלייד ראנר") על חייל משוחרר עיוור שהוא גם אמן לחימה בחרב שהולך לאמריקה כדי להציל את הבן של חבר שלו. האם המצאתי את תיאור העלילה הזה? לא? מה לעזאזל. הטאגליין של הסרט הוא "הוא אולי עיוור, אבל הוא לא צריך כלב". מה? האם הסרט הזה הוא תוצאה של שבץ ארוך מתמשך? מה קורה כאן? 

בכל מקרה, הסרט, מעין עיבוד מודרני מוזר ל"זאטואיצ'י", הרוויח 1.5 באותו הסופ"ש. אציין שכמו "madhouse", גם כאן נראה שיש נתונים חסרים – בוקס אופיס מוג'ו מצביע על שני סופ"שים בהם הסרט היה ואז זהו. נעלם. האם זה בגלל שהסרט היה הזיית קוקאין של מפיקים ולא באמת? אין לי מושג. 

פסקת הפתיחה, אגב, התייחסה  לעוד שני סרטים שהתרסקו ופתחו הסופ"ש וכפי שאפשר להבין – הם התרסקו עד כדי "לא להיות בעשירייה הראשונה". האחד הקצת פחות פאשלה מביניהם נמצא במקום ה-14 והוא "זעזועים במערכת" (A shock to the system). קומדיה שחורה בכיכובו של מייקל קיין, אם ניתן להאמין לויקיפדיה. ההתרסקות שלו (הרוויח בסך הכל מיליון דולר) נסלחת כי הוא יצא, בסך הכל, במעט מאוד מסכים באותו סופ"ש – רק 340. 

"המלחמה הרביעית" לעומת זאת, כבר פתח באלף אולמות ועדיין לא הצליח להגיע למיליון. האם יפתיע אתכם לגלות שהסרט הוא של חברת קאנון, אותה חברה מיתולוגית שהתפרסמה בסרטי הטראש שלה? אני מקווה שלא. (ואגב, מי שלא יודע במה מדובר – הדוקו עליהם עכשיו בחינם).

בשבוע הבא  "צבי הנינג'ה" ידיחו באופן זמני את "אישה יפה" מהמקום הראשון וקומדיה זניחה של דיינה קארווי ("Opportunity knocks") תפתח במקום השישי. אנחנו לא נהיה פה לתעד את זה, כי אנחנו כבר נקפוץ לשנה אחרת.