"טנט" לא יציל אותנו: בסוף השבוע השני שלו אפשר להגיד כמה דברים על סרטו החדש של כריסטופר נולאן: הוא הצלחה די גדולה מסביב לעולם, הוא אכזבה די משמעותית בצפון אמריקה, והקורונה כפכפה לו את הצורה, למרות הכל.
טנט הרוויח עד כה ברחבי העולם 207 מיליון דולר. סכום שכיף לקבל לכל אולפן, אבל כדאי לזכור שזה סכום שמגיע עם כמה כוכביות:
1. 200 מיליון דולר זה גם התקציב של הסרט, אז הסרט צריך לעשות בין כפול לפי שלוש יותר מזה כדי להיות רווחי.
2. מתוך ה-200 מיליון דולר האלה, רק 30 מגיעים מצפון ארה"ב אבל:
2א. השווקים הרציניים בארה"ב (קליפורניה וניו-יורק) עדיין לא נפתחו.
3. בסופו של דבר, ובניגוד למה שלמדנו בשנה האחרונה, יש משמעות לזמן: העובדה שהסרט יצא מחוץ לעונת הקיץ גם היא חלק מהפגיעה בהכנסות שלו.
4. נו, איפה זה ואיפה סרטים שמגיעים למיליארד דולר במצב שגרתי.
אז, כן, אפשר להגיד שניסוי הטנט כשל: השגרה, אפילו שגרת הקורונה, עוד לא כאן. או שאולי היא כן וככה היא נראית ובמקרה הזה אולפנים (ובתי קולנוע) הולכים להפסיד הרבה מאוד כסף בשנים הקרובות על סרטים שבנו עליהם להיות להיטים של מיליארדים ובמקום זה הם יהיו "רק" מאות מיליונים.
שוב, לא כדאי להאשים הכל על הקורונה: "טנט" הוא סרט שלא באמת מצליח לייצר את הבאזז ש"סרט חדש של נולאן" אמור לייצר, ובשלב הזה לא נראה שזה קשור רק לקורונה. שילוב של ביקורות פושרות, "העונה המתה" של ספטמבר (למרות שבשנים האחרונות היו כמה סרטים שהצליחו גם בה), חוסר יכולת להתניע קמפיין יח"צ כאשר תשומת הלב של כולם קצת מוסחת כרגע מקולנוע ובכל זאת, נו, מגפה עולמית פשוט מונעות מהסרט למצות את הפוטנציאל המלא שלו. ואפשר ללמוד הרבה מכך שכל האולפנים, כולל וורנר, ראו את הביצועים של "טנט" ושוב דחו את כל הסרטים הגדולים בכמה חודשים.
על כן אין אפשרות אלא להכריז שבשלב הזה מדובר באכזבה. "בשלב הזה" כי בשנה מוזרה דברים עוד יכולים לקרות אבל עד שנעבור לשלב הבא, נצטרך לקרוא לילד בשמו. בייחוד כשהילד הזה הוא שקרן.
קחו למשל את נתוני הקופות של השבוע שעבר: 20 מיליון דולר? אז זהו, שלא בדיוק: כמו הסינים, גם בארה"ב יודעים לנפח נתונים, ולסוף השבוע הוסיפו הקרנות שהתרחשו מחוץ לסוף השבוע: כל מיני הקרנות מוקדמות למיניהן כדי לתת לסרט את המספר הכי יפה שרק אפשר. המספר האמיתי קצת פחות מחמיא: כ-9 מיליון דולר.
לעומת זאת, המספר האמיתי גורם למספר של הסופ"ש הנוכחי להיראות פחות נוראי: 6.7 מיליון דולר, מה שהוא בעצם ירידה של 29% אחוז (בערך), ולא 66%.
בהיעדר דחיפה מארה"ב, המטלה נפלה על סין, שלא בדיוק התחשק לה לעמוד בקצב. כלומר, הסרט אכן הרוויח שם כבר 50 מיליון דולר, אבל בין הסופ"ש הראשון לשני הוא ירד מ-14 אלף מסכים, מה שקיצץ בהכנסות שלו בצורה משמעותית – מ-29 מיליון דולר בסופ"ש הראשון ל-10 בסופ"ש השני.
אם כבר סין, בואו נפסיק לדבר על האכזבה של "טנט" ונדבר על הכישלון של "מולאן": כלומר, אוקיי, טכנית אולי הסרט הרוויח מלאנתלפים כסף בדיסני פלוס, אבל תחושת הבטן היא שלא: כשאולפן מרוויח כסף הוא רוצה שמישהו יידע מזה, גם אם דרך הדלפות כלשהן. בנושא ההכנסות או רשומים חדשים לדיסני פלוס יש שקט מופתי בנושא. הרמז היחידי שזה אולי לא היה כשלון מוחלט הוא רחשושים שדיסני תעביר את "נשמה" לדיסני פלוס.
חוץ מזה, בכל שאר הגלובוס הוא נופל על הפנים: הסרט הרוויח רק 37.6 מיליון דולר ברחבי העולם. "נו, בסדר, אבל השוק הסיני-" גם הוא שם פס על הסרט, והסרט הרוויח רק 23.2 מיליון דולר בסין (עד כמה שעשרות מיליוני דולרים הם "רק"). נראה שלמרות כל הניסיונות של דיסני לעשות הפעם גרסה שהסינים יאהבו (בניגוד לגרסת האנימציה, שהתקבלה רע מאוד בסין), הם עדיין הצליחו לקבל לא מעט החלטות מעוררות מחלוקת על הדרך:
העובדה שהסרט צולם במחוז שבו הסינים כולאים מיעוטים במחנות ושדיסני הודו לבכירי המחוז בסרט עצמו, דבר שמעורר מחלוקת ברשתות. ובנוסף העובדה שהשחקנית שמגלמת את מולאן (לו ייפיי) תומכת במשטרת הונג קונג שמדכאת את ההפגנות (וגם משהו על זה שהיא מזדהה כ"אסייאתית" ולא כ"סינית") עשו מספיק כאב ראש לממשל הסיני כדי לא לאפשר לסרט מסע יח"צ נרחב ברחבי המדינה כדי להימנע מהפוליטיקה. כתוצאה מכך, או אולי בגלל שכשהסרט כבר יצא בסין הוא כבר היה נגיש באופן פיראטי לסינים – אומה שאין לה בעיות גדולות עם הורדות, או בגלל אי דיוקים היסטוריים בסרט, או אולי סתם כי זה סרט גרוע: הסרט מקבל ביקורות פחות מטובות ולא מצליח לייצר איזשהו באזז שמעניין שם מישהו (כלומר, הוא עדיין עשה 23 מיליון דולר, כן? זה פשוט רחוק מאוד מפתיחות של 100 מיליון דולר שהמדינה מצליחה להגיע אליהם, אפילו בזמני קורונה).
אם נחזור רגע לארה"ב, את שאר הטבלה אתם מכירים: "המוטנטים החדשים" ממשיך לאכזב, אבל זה לא שיש לו תחרות אז הוא עדיין במקום שני עם נפילה של 31 אחוזים והכנסות של 2 מיליון דולר. מתחתיו "ללא מעצורים" ממשיך לאט אבל בטוח (בניגוד לגיבור הסרט), מאבד רק 16% מהכנסות סוף השבוע הקודם ומגיע להכנסות של 1.5 מיליון דולר.
הסרט החדש היחידי הסופ"ש הוא "גלריית הלבבות השבורים": קומדיה רומנטית על בחורה שמקימה גלריית אומנות בה אנשים יכולים להשאיר מזכרות ממערכות יחסים קודמות. הסרט קיבל ביקורות סבבה והכניס 1.12 מיליון דולר.
השבוע הבא צפוי להיות, כמו העונה הכללית וכמו זמני הקורונה, רגוע ולא מעניין, מה שיאפשר (אולי) לסרטים שכבר מופצים לגדל רגליים ולהמשיך לצבור מזומנים. אלא אם מישהו חושב ש"אינפידל" הסרט היחיד שיוצא בהפצה רחבה בארה"ב, על עיתונאי שנחטף במצרים ואשתו שיוצאת לחלץ אותו, הוא איום רציני בקופות.
האולפנים כבר הסיקו מסקנות מהניסוי
1. לא משחררים סרטים חדשים בקרוב.
2. לא משחררים סרטי עתירי תקציב לסטרימינג
3. אנשים לא חובשים מספיק כובעים
במקרה של טנט
אני לא חושבת שעזר לעניין שנולאן עצמו הלך והצטייר כפוץ לא קטן ככל שהעניין התפתח.
קודם כל, הייתה ההתעקשות שטנט יהיה הסרט הגדול הראשון שייצא ו״יציל״ את בתי הקולנוע. זה הוביל לכך שתאריך היציאה נדחה כל פעם בשבועיים לאורך תקופה, מה שהפך למפגן קצת מגוחך של ניתוק מהמציאות. ואז כשהוא כבר סוף סוף עמד לצאת בארה״ב, באה ההחלטה לא לתת אישור להקרין אותו בדרייב אין בטריטוריות שבהן קולנועים רגילים סגורים. כאילו – גם את האופציה האחת הבטוחה לראות את הסרט בציבור לקחו ממי שגם כך גר באזור עם סיכון גבוה ולא יכול לראות אותו בקולנוע רגיל. כי ״שקר כלשהו״ על איכות הצפייה האופטימלית.
נתקלתי בלא מעט אנשים, כולל מבקרי קולנוע וכתבים, שכל האפיזודה הזו מאוד פגעה ביחס שלהם כלפיי נולאן.
עם כל הכבוד לזה שהיה לו חשוב שיראו את הסרט שלו רק בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ולצאת המושיע הגדול של בתי הקולנוע, הוא הפגין אטימות די גדולה למה שקורה בעולם מחוץ לסרט שלו.
לא מאמין שזה באמת השפיע ברמה כזאת
זה משהו שבעיקר מעריצים של נולאן או אנשים שקוראים ומקשיבים קבוע למבקרים וכתבי קולנוע יכירו, וכמה מהם התעצבנו עליו מספיק בשביל להחרים את הסרט אפילו שהקולנוע אצלם פתוח?
מאמין שיש כאלה אבל אין סיכוי שזה פגע בו מעבר לכמה מיליונים בודדים וגם זה בהגזמה. נראה שיותר הסרט הזה לא מצליח בגלל שילוב של בתי קולנוע סגורים במלא מקומות+איפה שהם פתוחים אנשים כבר התרגלו לראות סרטים בבית+הסרט לא מלהיב מספיק אנשים לצאת.
לא בטוח לגבי "אנשים כבר התרגלו לראות סרטים בבית"
נראה לי יותר העובדה שלבילוי קולנועי התווסף השיקול "אוקיי, זה נראה כמו סרט טוב – אבל האם זה סרט מספיק טוב לחטוף בגללו קורונה?".
לא התכוונתי שזה פגע משמעותית בהכנסות
אלא יותר שכל הסיפור הזה שינה את השיח סביב הסרט, והכניס בתוכו אלמנטים שליליים שלא היו קיימים אחרת.
וכן, הביקורות היו לא נלהבות בהתבסס על הסרט עצמו, אבל הלך הרוח הכולל משפיע על התהודה ועל ההקשר שביקורות כאלה מקבלות.
בוא נגיד ככה, פתאום יש לי בפיד הרבה יותר מבקרים ועיתונאים שמפגינים כמעט שמחה לאיד לנוכח הביצועים הפושרים של הסרט. סוג של תוכחה כלפיי ההחלטות שהתקבלו בשחרור שלו. זה אולי לא משפיע ישירות על הקופות אבל הדברים האלה צובעים את השיח סביב הסרט והביצועים שלו בצבעים הרבה פחות מחמיאים.
ואולי כדאי לזכור
שאנשים בעצם יותר כמהים לאינטראקציה אנושית מאשר לצפייה בסרטים בקולנוע. כלומר, לראות סרט על המסך בבית בימינו זה לא גרוע כמו לפגוש חברים בזום, ואם העולם נפתח ועדיין צריך למנן פעילות חוץ (כי כלכלה או כי מגפה) אני חושבת שאנשים מעדיפים לשבת במסעדה. ביחוד בארה"ב, לפחות איפה שאני נמצאת המסעדות פתוחות (בחוץ) ויש תפוסה יפה. אני לא מכירה מישהו שהולך לקולנוע, במסעדה אפילו אני ישבתי כבר פעמיים.
תחזור תחזור קולנוע תחזור תחזור
מרגיש עם פאסון של יובל בנאי כשמאחוריו אביו המנוח יוסי מדקלם "להתראות נעורים שלום אהבה", זה כתוב בספרים, במפות הכוכבים, מיי פיינגולד מפסידה גמר כוכב נולד עונה 7. תחזור תחזור קולנוע, מי יתנני באולם חשוך מול גל גדות באייטיז, מול אריאנה דבוס מבצעת את שירי "סיפור הפרברים" מול אנסל אלגורט האנס לכאורה, אני סמואל בקט, הקולנוע הוא גודו ואני מחכה, אבא, תחזור תחזור! כמה אפשר להתייחס לנטפליקס כאל מתדון? כמה עוד אחפש קלאסיקות ישנות ואעמיד פנים שאני אוהב את סרטי סטנלי קובריק? כמה עוד אחפש סדרה ועוד סדרה ואסתפק בסיטקומים חביבים במקום בקולנוע אמיתי? עד מתי, קורונה, עד מתי?
אנסל אלגורט האנס לכאורה? מה? הסבר?
(ל"ת)
לכאורה!
https://www.google.com/amp/s/www.refinery29.com/amp/en-us/2020/06/9875587/ansel-elgort-denies-sexually-assaulting-teenage-girl
היה שלב שהמדינה התירה לבתי הקולנוע לפתוח
אבל הם בחרו שלא לעשות זאת. עכשיו מסתבר שהם כנראה צדקו. סביר להניח שהם לא ישלמו שכירות על החודשים הסגורים, המדינה משלמת לעובדים שלהם חלת. יש מצב שהם מקבלים מענקי סיוע. וכשרואים מה קורה בעולם למרות שחרורים מעניינים. לא בטוח שהקולנוע ישוב ב2020 כולי תקווה שאתבדה…
אני כל כך מתגעגע לקולנוע
וכל כך רוצה להכניס כסף ל"טנט" ולסרטים נוספים ולתמוך באומנות שאני מעריץ כבר המון . אוף
המון שנים*
(ל"ת)
נראה שיובל אדלר משחק אותה בחול.
הסרט החדש שלו, the secrets we keep, קיבל ביקורות מחמיאות. המורה לאנגלית שעשה קיבל ביקורות פחות טובות אבל עדיין יש שם מה להעריך. כיף לראות שישראלים מצליחים בחול ואני מחכה ליום שאולי נצליח להשחיל לאוסקר אנשים משלנו כמוהו וכמו עלמה הראל כפי שהמקסיקנים עשו במהלך העשור האחרון. עכשיו נשאר לראות איך תתפתח הקריירה הקולנועית של קשלס ופפשודו. ממה שהבנתי הצמד התפצל וכל אחד עושה סרט משלו בארהב. חדשות חיוביות בהתחשב.ההפסקה שלקחו מאז הזאב, נקבל 2 סרטים באותה שנה כפיצוי.יהיה מעניין אפ גם בייחוד הם יהיו מוצלחים, או שנגלה מי היה הכוח היצירתי מאחורי הסרטים כל הזמן הזה.
לא היה דיבור על סרט מערבון בתקופת המנדט מבין היוצר שלהם?
ננטש והתפצלו?
היה דיבור.
מניח שהסרט דורש תקציב די רציני מצד המדינה והקרן מפחדת להמר. שווה להשקיע בסרט הזה מאשר ברוב הסרטים הדי בינוניים שיוצאים בארץ (יש גם כמה טובים,אני לא רק אשחיר). בינתיים במקום לחכות לסרט הזה שאולי אף פעם לא יקרה הם יצאו לדרך חדשה באמריקה. לי בינתיים עושה טוב על הלב לדעת שלנה האדי, שהיא ידועה יותר כסרסיי לאניסטר, לוהקה לסרט של פפושודו.
יש לנו הגדרות שונות ל"ביקורות מחמיאות"
(ל"ת)