"סיפור הפרברים" של ספילברג יצא, ועכשיו הוא צריך לקוות שהוא כמו פם פאטאל מסיפורי בלשים: עם רגליים שלא יודעות להפסיק.
כי הפתיחה שלו, איך אומרים את זה, לא ממש ריסקה את הקופות: 10.5 מיליון דולר – נמוך מהתחזיות הראשוניות ל-20 עד 30 מיליון דולר, ואז גם נמוך ביחס לתחזיות הראשונות של 15 מיליון. ואפילו נמוך ביחס ל"שכונה על הגובה" – המחזמר האחר שאכזב בקופות השנה, לא היה לו את המותג של "סיפור הפרברים" או ספילברג, ונעשה בחצי מהכסף ש"סיפור הפרברים" נעשה. איך אומרים? לא נעים. בשאר העולם המצב לא יותר טוב, אבל קורונה וזה – בסך הכול הסרט הרוויח כ-15 מיליון דולר.
כאמור, זאת תמונה חלקית: סרטים בתקופה הזאת של השנה נוטים לאו דווקא להרוויח את כל כספם על הסופ"ש הראשון ואפילו לא את רובו. אם ניקח לדוגמא את "האמן הגדול מכולם", שהרוויח 174 מיליון דולר לא רעים בכלל, הוא התחיל מסכום זעיר של 8 מיליון דולר, ואז פשוט המשיך והמשיך. זה בהחלט תרחיש סביר, אם כי לא מובן מאליו, שיכול להתקיים עבור ספילברג, ועדות מסוימת לכך היא שהסרט לא יצא במספר אולמות המלא שהוא יכול לצאת: הסרט הקרין רק ב-2,800 אולמות בערך – פחות 1,200 אולמות מהפצות אחרות רחבות "גדולות". אני מניח שבהפקה כולם עכשיו מחזיקים אצבעות שיש להם רגליים. כלומר, נו, אתם יודעים למה התכוונתי.
עוד יותר מביך בשביל "סיפור" זה שהמקום השני, "אנקאנטו" נמצא מאוד קרוב לפסגה, עם 9.9 מיליון דולר (וירידה של 24% בהכנסות). הסרט כבר הרוויח 150 מילון דולר ברחבי העולם, שזה התקציב המשוער שלו, אז נראה שלפחות מחזמר אחד של דיסני (כי גם "סיפור הפרברים" שייך להם) כן הצליח, והם יכולים להתנחם בזה.
במקום השלישי, "מכסחי השדים: החיים שאחרי" ממשיך לבסס את מעמדו כאחד מסיפורי ההצלחה הבודדים של תקופת הקורונה: עם תקציב של 75 מיליון דולר, הסרט הרוויח 112 מיליון עד כה בצפון אמריקה, ועוד 52 ברחבי העולם. בסופ"ש הספציפי הזה הוא הרוויח 7.1 מיליון דולר – נפילה קטנטנה של 31% אחוז מסופ"ש שעבר.
גם "בית גוצ'י" מתגלה כהצלחה: הסרט, שעלה 75 מיליון דולר, כבר הרוויח ברחבי העולם 93 מיליון דולר (כ-41 מהם בצפון אמריקה), ובכלליות נראה שלמרות הביקורות הקוטלות, זה הסרט המועדף של רידלי סקוט שיצא השנה בשביל הצופים. בסופ"ש הזה הוא הרוויח 4.1 מיליון דולר, נפילה של 41% מסופ"ש שעבר.
שלושת המקומות הבאים גם ספגו נפילות קטנות בהיעדר סרט גדול שיבוא וייקח את כל הקופה לעצמו: "נצחיים" ירד ב-23% והרוויח 3.1 מיליון דולר, "האויב שבפנים: ברוכים הבאים לראקון סיטי" ירד ב-38% והרוויח 1.6, ו"קליפורד הכלב האדום הגדול" ירד ב-30% והרוויח 1.3. המזל הזה לא שפר על הבא בתור, מקום 8, "חג מולד עם הנבחר: השליחים", שירד ב-70% אחוז והרוויח 1.2 מיליון דולר. מצד שני, הסרט הרוויח 13 מיליון דולר ויש סיכוי שהתקציב שלו היה קטן, אז אפשרי שבהפקה אומרים תודה על ניסים קטנים.
עוד סרט עם נפילה יותר מרשימה הוא "חולית", שהרוויח 870 אלף דולר, ונפל ב-53%, ובסוף הרשימה חוזר חבר ותיק ששבוע שעבר כבר היה מחוץ אליה: "ונום 2", שמרוויח 768 אלף דולר ונפל ב-23%. אולי בגלל הרצון של אנשים לתפוס אותו בפעם הראשונה או שוב לפני "ספיידרמן: אין דרך הביתה".
כי, כן, הטבלה הזאת תיראה מאוד שונה שבוע הבא כש"ספיידרמן" סוף סוף יצא. חוץ ממנו סרטו החדש של גיירמו דל טורו, "סמטת הסיוטים", ינסה את מזלו (לאו דווקא בהצלחה) בהפצה רחבה. אבל, נו, זה יהיה סופ"ש עכבישי ביותר. האם הוא יצליח לשבור שוב פעם את מחסום 100 מיליון הדולר, כמו שעשה "ספיידרמן" ב-2002? נחכה שבוע ונגלה.
אלו המסקנות שאני מסיק מהדוחקואים מאז שחזרו:
א. שיאי הכנסות (סופש ראשון, הכנסות מצטברות..) לא ישברו בשנים הקרובות, ואולי גם לעולם.
ב. האולפנים עדיין בראש השקעת כספים ישן (או אולי מדובר בסרטים שאושרו תקציבית לפני 2020) , ואילו ההכנסות הן חדשות. ב2017 על סרט שעלה 75 מיליון והרוויח 41 היינו אומרים כישלון חרוץ. היום הוא הצלחה?
ג. איך אפשר לתמחר את המודל החדש של סרט שמופץ בקולנוע ומופץ במקביל בשרות טלויזיוני? כמובן שיש סרטים שנרכשים בנפרד, אבל יש כאלו שעולים בבלעדיות בשירות תוכן מסוים וקשה להעריך את הרווח שהשיאו. כמה צופים חדשים הצטרפו לשירות? כמה שמרו על המנוי? וכו
אני כמובן לא דואג לאולפנים שיבינו היכן מצויות ההכנסות וילכו לשם.
אבל.. האם זה קץ ה"בלוקבאסטרים"?
ב2019 היו 31 סרטים שעברו את ה100 מיל' הכנסות בארהב. ב2021 יש 12 כאלה.
בלי קשר לעתיד הקורונה בעולם, השנתיים האחרונות בקולנוע, במקביל לעליית הטלויזיה – הנחיתו מכה ניצחת על האולמות, ואני לא רואה את המצב חוזר למה שהיה.
מצד שני, מספר הסרטים שהרוויחו יותר מ-100 מיליון
ולא היו מבוססי זיכיון ב-2019: 4 (היו זמנים בהוליווד, אנחנו, נוכלות בלי חשבון, רצח כתוב היטב).
אותו מספר ב-2021: 3 (חולית*, לשחרר את גאי, ג'אנגל קרוז).
* – למה חולית כן ודברים כמו "שהאזאם!" לא? כי אני מרגיש שיש פחות "גב" קולנועי לחולית. הוא לא באמת רימייק, ואין יקום קולנוע של חולית שהוא יכול לרכוב עליו. אבל אבין מי שירצה להוריד את המספר ל-2.
מה שבעצם אתה אומר זה שהאולפנים מחכים עם כל סרטי הפרנצ'ייז בקנה?
יכול להיות שהם מבינים שאם היה משתחרר מהיר ועצבני או שודדי הקאריביים חדש עכשיו, אז הוא באמת לא היה מרווייח הרבה..
ואגב לא ככ הבנתי את החלוקה שלך, כי ב2019 אני רואה עוד מלא סרטים לא מבוססי פרנצייז כמו 1917, פורד נגד פרארי, glass, ואפילו נשים קטנות..
כל אלו עם הכנסות מעל 100 מיל"
הסתכלתי על זה דרך בוקסאופיסמוג'ו
שם 1917 ונשים קטנות נחשבים יותר ב-2020. גלאס הוא לחלוטין סרט זיכיון. את פורד נגד פרארי אכן פספסתי.