מדי פעם אולפן שהוא לא מארוול מנסה ליצור יקום קולנועי. זה כמעט תמיד מסתיים בכישלון. זוכרים את "היקום האפל" של אולפני יוניברסל שהתרסק תוך סרט אחד עם "המומיה" הנוראי? את היקום-לא יקום של די.סי? אז קבלו את האכזבה החדשה: "יקום המפלצות של אולפני לג'נדרי".
אז כן, יש לנו מקום ראשון חדש – "גודזילה 2: מלך המפלצות", שבו גודזילה נלחם בעוד כמה מפלצות גדולות ופחות אייקוניות, אבל זה רחוק מלהיות סיבה למסיבה. הסרט הכניס 47 מיליון דולר בארצות הברית בסוף השבוע הראשון שלו, סכום נחמד אך מאכזב: "גודזילה" מ-2014 פתח עם 93 מיליון דולר בארצות הברית בסוף השבוע הראשון שלו, ואפילו "קונג: אי הגולגולת" הצליח להשיג פתיחה גדולה יותר של 61 מיליון דולר. זה לא סימן מבשר טובות לסרט הבא בסדרה שאמור לאחד את גודזילה וקינג קונג בסרט אחד. בחו"ל אוהבים את הסרט הרבה יותר והוא הכניס בכל העולם בסוף השבוע הראשון שלו 179 מיליון דולר, סכום נאה – אבל לא כזה שיכול להחזיק פרנצ'ייז.
במקום השני נמצא "אלאדין" שממשיך לפלס לעצמו דרך עם ביצועים לא רעים בכלל. הסרט הכניס בסוף השבוע האחרון בארצות הברית 42.8 מיליון דולר. ההכנסות של הסרט ירדו ב-53 אחוזים מסוף השבוע הקודם, ירידה סבירה ביותר לסרט בגודל שלו, והסרט דוהר במהירות לעבר החצי מיליארד עם הכנסות של 445 מיליון דולר ברחבי העולם עד כה.
במקום השלישי יש לנו עוד סרט חדש, "רוקטמן". הוא "מבוסס על פנטזיה אמיתית" ומספר (בערך) את סיפור חייו החלקי של אלטון ג'ון, והכניס בסוף השבוע האחרון 25.7 מיליון דולר בצפון אמריקה. באופן קצת אירוני את הסרט ביים דקסטר פלטשר, הבמאי שפוקס שכרו כדי שיסיים את "רפסודיה בוהמית" אחרי שבריאן סינגר פוטר בגלל סיבות-לחלוטין-לא-קשורות-לתלונות-הרבות-עליו-מה-פתאום, וזה בכלל אחרי שפלטשר בעצמו התפטר מ"רפסודיה בוהמית" בעקבות חילוקי דעות (ההפקה לקחה עשר שנים, והייתה הרבה דרמה מאחורי הקלעים). למרות שהמבקרים מעדיפים את "רוקטמן", בקופות המצב קצת שונה – "רפסודיה בוהמית" פתח עם 51 מיליון דולר, כפול מהסכום של "רוקטמן". עדיין, זהו סכום לא רע לביוגרפיה מוזיקלית ("הולך בדרכי" פתח עם 22 מיליון דולר, "ריי" פתח עם 20 מיליון דולר). ההכנסות הכלליות של הסרט עד כה עומדות על 56 מיליון דולר, ומי יודע, אולי הוא יפתיע את כולנו ויצליח בענק.
במקום הרביעי יש לנו עוד כניסה חדשה, עם 18 מיליון דולר – סרט האימה "מסיבה סוף". זה סכום לא רע בכלל, במיוחד לסרט עם תקציב זעום של 5 מיליון דולר, אבל לא מאוד מרשים יחסית לגבהים שאליהם הז'אנר מסוגל להגיע. בסרט אוקטביה ספנסר מגלמת את מא, אישה מסתורית שנותנת לתיכוניסטים לערוך מסיבות במרתף שלה, אבל (תיראו מופתעים) היא לא בדיוק מי שהיא נראית. אוקטביה ספנסר והבמאי טייט טיילור חוזרים לעבוד ביחד אחרי "העזרה" אבל נראה ששיתוף הפעולה ביניהם לא עבד כמו בפעם הקודמת – גם המבקרים (61 אחוזים ברוטן טומטוז) וגם הקהל (68 אחוזים באותו אתר) לא מאוד אהבו את הסרט, אז הוא כנראה ייעלם די מהר מהאופק.
במקום השישי ובפעם הראשונה מחוץ לחמישייה הפותחת נמצא "הנוקמים: סוף המשחק". הסרט הרוויח בסוף השבוע האחרון "רק" 8 מיליון דולר בצפון אמריקה, מספר הגיוני בהתחשב בכך שהוא גם איבד 705 מסכים בארצות הברית. לאלו שכבר החליטו שאין לו סיכוי לסגור את הפער מול "אווטאר", חכו רגע: יכול להיות שהוא יקבל עוד דחיפה מ"ספיידרמן: רחוק מהבית", או אולי בזכות היציאה של הסרט לדיוידי או עונת הפרסים. למי שעוקב: הפער בינו ובין "אווטאר" הוא כרגע 75 מיליון דולר, אז עדיין יש לו סיכוי.
מעליו ומתחתיו נמצאים, בהתאמה, המתנקש השכיר ג'ון וויק במקום החמישי (עם 11 מיליון דולר) והבלש פיקאצ'ו במקום השביעי (עם 6.9 מיליון דולר). ומתחתיהם, שלושה סרטים שכנראה לא כבר יהיו איתנו בשבוע הבא:
במקום השמיני נמצא "חורשות את הלילה" שהכניס בסוף השבוע האחרון 3.3 מיליון דולר והוכיח שמייגן אליסון (הבעלים של "Annapurna Pictures") יכולה להפוך כל מכרה זהב לכובע קש. למרות הביקורות המעולות ואפילו תמיכה של די הרבה מפורסמים (כולל גל גדות שלנו), הסרט לא מצליח להתרומם בקופות. יכול להיות שאחת הסיבות לכך היא שקשה יותר ויותר לסרטים קטנים לשרוד בקולנוע, במיוחד כשיש שפע נהדר בטלוויזיה, ואולי זה בגלל הקהל, שבניגוד למבקרים לא השתגע על הסרט (B+ בסינמה סקור, ו-76% בציון הקהל ברוטן טומייטוז – ציונים סבבה, אבל לא מטורפים). זה די חבל, אבל אולי החיים בשוק הדי.וי.די וה-VOD יעזרו לסרט הזה ולמוניטין שלו.
במקום התשיעי נמצא "ברייטברן" שלמרות ההכנסות הקטנות שלו בסוף השבוע הקודם, בכל זאת הצליח לרדת ב-69 אחוזים והכניס רק 2.4 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות של הסרט עד כה הן רק 24 מיליון דולר, ככה שאף אחד לא ירוויח ממנו יותר מדי. אבל כמו כל סרט אימה, ואתם יכולים להשלים את המשפט הבא איתי – לפחות הוא כבר כיסה את התקציב שלו.
במקום העשירי אנחנו נפרדים מ"נוכלות עם סגנון". חשבתי שניפרד ממנו כבר בשבוע שעבר, אבל הוא הצליח להתעלות על הציפיות שלי והכניס בסוף השבוע האחרון עוד 1.3 מיליון דולר, מה שמעלה את סך ההכנסות הכוללות שלו ל"פאדיחה".
בשבוע הבא יגיעו שלושה סרטים חדשים: "הפניקס האפלה" יהיה הסרט בו אנחנו ניפרד מעידן סרטי אקס-מן של פוקס (כן, יש עוד את "המוטנטים החדשים", אבל א. אלה לא האקס-מן אלא סתם מוטנטים ו-ב. הסיכוי שנראה אותו בקולנוע הולך ופוחת עם כל דחייה שהסרט עובר). על פי כל התחזיות נראה שזאת פרידה לטובה – קשה להגיד שיש באזז עצום סביב הסרט, ומצפים שהפתיחה שלו תהיה צנועה למדי; הילדים וחובבי האנימציה יקבלו את "החיים הסודיים של חיות המחמד 2", שהחליף את לואי סיקיי בפאטון אוסוולט (תמיד החלטה חכמה) בהרפתקאות הסודיות של חיות המחמד. אגב, נתון שכנראה הדחקתם לגבי הסרט הראשון – בישראל הוא היה הסרט הכי נצפה בקולנוע בשנת 2016, ובפער עצום. הסרט השלישי הוא "לייט נייט", סרט על מנחת תכנית אירוח לילית (בגילומה של אמה תומפסון) ששוכרת כותבת חדשה (בגילומה של מינדי קלינג) לצוות הכותבים הגברי שלה כדי לרענן את התכנית שלה ואת הרייטינג. נראה אם הוא יצליח איפה שהקומדיות האחרות בכיכובן של נשים נכשלו בחודש האחרון.
הפניקס האפלה: 15% בעגבניות רקובות
אני מתחיל לחשוב שכוח האל של סדרות אקס-מן השונות הוא לקחת התחלה נהדרת ולהפוך אותה לזבל מצחין תוך שלושה סרטים
כן, למרות שפעם שעברה הם לא המשיכו לסרט הרביעי
והפעם הם… כן, משום מה.
וואו
חשבתי שזה לא יהיה טוב, אבל לא עד כדי כך גרוע.
מעניין לראות עד כמה הביקורות ישפיעו על ההכנסות והאם הוא יחווה צניחה מהתחזיות כמו מה שהיה עם ארבעה מופלאים.
צריך להגיד שבוולברינים זה עבד הפוך
סרט ראשון איום ונורא (דדפול, מה עשו לך?), סרט שני סבבה (רובוט סמוראי!) וסרט שלישי שהוא אולי הכי טוב מכל האקסמנים.
למרות שזה לא מפתיע
זה עדיין קצת מבאס ששופטים את ההישגים של רוקטמן בקופות לעומת רפסודיה בוהמית.
כי מה לעשות, הם לא משחקים בשדה שווה – רפסודיה בוהמית היה ביופיק די סטנדרטי, עם דירוג-פונה-לכולם של PG-13, בעוד שרוקטמן הוא מיוזיקל לכל דבר עם דירוג R ונוכחות מפורשת של סקס הומוסקסואלי וסמים. זה מצמצם את קהל היעד שלו באופן לא מבוטל.
רוקטמן נעשה בתקציב של 40 מיליון דולר, הוא לא צריך לעשות אפילו חצי מרפסודיה כדי להיחשב הצלחה.
בכל אופן, בהתחשב בביקורות שהוא זכה להן, אני בהחלט חושבת שפראמאונט היו צריכים לחכות איתו כמה חודשים ולמצב אותו קרוב יותר לעונת הפרסים. זה ששיחררו אותו כל כך מוקדם פוגע בסיכויים שלו לקבל מועמדויות משמעותיות בטקסים המרכזיים, והוא בהחלט ראוי לכך בעיני. את הכסף שהוא עושה עכשיו הוא היה עושה לדעתי גם באוקטובר-נובמבר.
לגבי עניין ה-R
זאת שאלה מעניינת. לכאורה ראינו בימינו שסרט יכול להיות הצלחה גדולה גם עם דירוג שכזה, אז זה לא תמיד תירוץ. ובכל זאת – זה עדיין מגביל קהל יעד. אבל בעיקר, ולא נגעתי בזה בביקורת של "רוקטמן" – הסרט הזה כל כך PG-13 עם קצת קללות שזה קצת מעליב. יש בו סצנות מין, כן, שהן בדיוק כמו סרטי בונד שזוכים לדירוגי PG. אז בעצם הסיבה הן סמים (שאכן יש לא מעט) וקללות – שזה הופך אותו ל-R מאוד… PG שכזה, בתחושה.
העולם של גודזילה הוא לא כישלון
הוא פשוט לא מתמקד בארצות הברית וזה מאד בולט בסרטים שלו, ולבחון את ההישגים של הסרט הזה לפי ארצות הברית זה אנכרוניסטי.
WB באופן כללי זה אולפן שמסתכל הרבה יותר על חו"ל מאשר על ארצות הברית וזה בא לידי ביטוי בנתח די גדול של הסרטים של האולפן. עולם ההארי פוטר, פוקימון, עולם המפלצות, עולם סרטי האימה של ג'יימס וואן (שהסרט האחרון כבר התבסס לגמרי על פולקלור לטיני), קרייזי ריץ' אסייאן, הסרטים של נולאן, מג ואפילו העולם של DC הוא הרבה פחות ממוקד ארצות הברית מדיסני למשל.
ובכל זאת, הקטע של "זכיון שמתקיים כאשר הוא רק מצליח בחו"ל"
לא קיים למיטב ידיעתי. ההצלחה בארה"ב עדיין משנה, אפילו אם לסרטים מסוימים קצת פחות.
נכון
וברוב המקרים, האולפן יעדיף שהסרט יכניס כמה שיותר בארצות הברית מאשר מחוץ לארצות הברית.
אבל כן, אי אפשר בלי ארצות הברית לגמרי.
מהיר ועצבני
או מקרה קיצוני יותר פסיפיק רים וכאמור הסדרה של ג'יימס וואן שלחלוטין נשענת על ההכנסות מחו"ל ואפשר לראות את ההתרחקות הגיאוגרפית מארצות הברית ככל שהזמן עובר.
מהיר ועצבני הוא הדוגמה הכי מובהקת לפרנצ'ייז שגדל כי הוא מצליח רק בחו"ל, כי הוא משהו שפרח בחו"ל ומעולם לא היה מאד פופולרי בארה"ב והתמות שלו השתנו לחלוטין כחלק מכך. אומנם עם גדילתו למימדי מפלצת הוא החל להצליח מעט גם בארצות הברית, אבל הסיבה שהוא השתקם מימי טוקיו דריפט וקיבל המשכים והתקציב שלו גדל למימדי בלוקבאסטר מהשורה הראשונה, היא כי הוא ממש פופולרי מחוץ לארצות הברית וגם היום ההכנסות שלו מארה"ב הם בערך 20% וממש לא הסיבה בגינה משקיעים בו מאות מיליונים והוא מכיל שורת A ליסטרים (ושלא במקרה חלק גדול מהם אינו אמריקאי).
שודדי הקאריבים ורובוטריקים אומנם החלו כפרנצ'ייז ממוקד ארצות הברית (לפחות השודדים), אבל ההצלחה הגדולה בחו"ל גרמה להם להתמקד בראש ובראשונה בחו"ל וזו גם הסיבה שהם מקבלים המשכים לא הנתונים שלהם בארה"ב שתופסים נתח הרבה יותר שולי. פסיפיק רים לדעתי אפילו לא שווק בארצות הברית. אפשר להכניס את ג'יימס בונד למשוואה ועוד לא מעט.
יש דווקא לא מעט פרנצ'ייזים כיום שמתמקדים בשוק הלא אמריקאי, הם כמובן לא אומרים מתנגדים לכסף אמריקאי, והשוק האמריקאי הוא אחד משני השווקים הגדולים בעולם והצלחה בו מסייעת ויש גם עניינים של כמות הכנסות מהצלחה בארצות הברית, אבל יש לחלוטין סרטים ופרנצ'ייזים שיקומו ויפלו על כסף בחו"ל מאחר ובעולם יש יותר כסף מארצות הברית ועולם המפלצות הוא חלק מכך.
אף אחד אפילו לא ביקש את זה
נמאס כבר שלחלק מאולפני האנימציה אין רעיונות והם מתחילים פשוט להתבסס על יצירות קודמות שלהם בשביל כסף, יש לי הרגשה שלחיים הסודיים של חיות המחמד 2 אין אפילו עלילה והוא עומד להיות כישלון בקופות…
בהחלט תופעה חדשה שמעולם לא ראינו לפני כן
(ל"ת)
זה לא ייכשל
אולפני אילומיניישן טובים בלשווק סרטי אנימציה להמונים (במילים אחרות, לילדים), אבל הם הכי טובים בשמירה על תקציב. כל הסרטים שלהם עולים בטווח 70-80 מיליון.
החיים הסודיים של חיות המחמד הראשון הכניס בזמנו 875 מיליון (!!!) על תקציב הפקה של 75 מיליון. הזוי בכל קנה מידה אפשרי.
לפי ההערכות, תקציב הסרט החדש הוא באזור 80 מיליון. עם כזה תקציב, גם אם הסרט יכניס חצי מקודמו, הוא עדיין יהיה הצלחה נאה.
אגב, לאחרונה הוכרז שלסרט ההמשך של מיניונים (כן, כן, עושים המשך, מאחר והקודם הכניס מיליארד) שיוצא בקיץ הבא יקראו Minions: The Rise of Gru. יש כאן מהלך שיווקי שבו הם מציגים את הסרט גם כהמשך לסרט מיניונים הראשון, וגם כפריקוול / אוריג'ין סטורי לסיפור של גרו. אין לי מושג עד כמה זה יצליח, אבל זוהי החלטה מעניינת.
אבל בכל זאת
אני מרגיש שחסרים סרטי אנימציה מקוריים בשנים האחרונות, גם דיסני התחילו להוציא רק גרסאות לייב אקשן שאומנם הצליחו בקופות אבל בהחלט לא היו נחוצים ולא התעלו על המקור.
קח לדוגמא את סרט לגו 2 והדרקום הראשון שלי 3, למרות שאהבתי את הסרטים, זה לא נראה שהם מנסים לחדש יותר מדי או להתחיל סיפורים חדשים בעולמות שונים..
דווקא חייב להודות ש"onward" החדש של דיסני ופיקסאר סקרן אותי…
צודק
לאחרונה פיקסאר הכריזו שאחרי צעצוע של סיפור 4 הם עוברים לסרטים מקוריים. מקווה שיישארו שם.
רוב הסיכויים שדיסני ופיקסאר עובדים עכשיו על כמה פרויקטים משלהם, רק שכמובן אין לנו מושג מה.
חיבבתי את הטריילר של onward, ומבחינתי מספיק לשמוע "סרט מקורי של פיקסאר" ואני בפנים. צריך לזכור שלדיסני לפעמים יש טיזרים / טריילרים לא הכי טובים לסרטי האנימציה שלהם ובסוף הם מעולים.
בהתחשב בזה שהסרט כבר עשה משאיות של כסף
75 מיליון לנוקמים נשמע כמו 1,400 קולות מאחוז החסימה
(ובזאת הסתיימו שידורי התעמולה להיום)
אבל ברצינות, יהיה מעניין לגלות כמה עוד כסף אפשר לחלוב מהקרנות חוזרות. יש תיעוד מסוים של סרטים אחרים ? הייתי שמח לראות קנה מידה כלשהו להשוואה.
יש אפשרות בMOJO לראות הכנסות מהפצות שונות
מניחה שזה הכי הרבה שאפשר ללמוד,
אז נגיד טיטאניק:
https://www.boxofficemojo.com/movies/?page=releases&id=titanic.htm
ומלך האריות:
https://www.boxofficemojo.com/movies/?page=releases&id=lionking.htm
(שאלו שתי הדוגמאות שישר קופצות לי לראש).
לעומת זאת, הנוקמים הוא יותר בסגנון של הפתנר השחור, שעדיין היה בקולנוע ואז קיבל זריקת עידוד כי יצא סרט חדש של מארוול,
אז אפשר להתסכל את ההכנסות מהסופי שבוע המאוחרים יותר שלו כאן (למרות שעדיין יש ירידות לרוב, כנארה היציאה של אינפיניסטי פשוט השאירה אותו בקולנוע במקום לחסל אותו לגמריי):
https://www.boxofficemojo.com/movies/?page=weekend&id=marvel2017b.htm