תסריט ובימוי: אפרים קישון
שחקנים: בומבה צור, ניסים עזיקרי, אלישבע מיכאלי, אבנר חזקיהו, שרגא פרידמן, מוסקו אלקלעי, עודד תאומי
באחד האמשים הטרופים הללו, בעודנו מתאוששים מהגשת עבודה משמימה בקורס כלשהו, צפה מתוך הקפה שלנו דמותו המעורפלת של הפובליציסטן י.ל. קונשטטר.
"יום השנה למותו של קישון מתקרב", הוא הכריז, "ואתה יודע איך הם כולם שונאים אותו, הדילטאנטים האלה שם בברנז'ה. הם יעדיפו להתעלם מקיומו. מישהו חייב לעשות משהו לכבודו".
"אבל", לימלמנו חלושות, "לי דווקא נדמה שכולם זוכרים, קוראים, מכבדים ו…".
"בטח שהם זוכרים", הוא שרק בזעף, "הרי ידוע שאף אחד במדינה הזו לא קורא, חוץ מזקן אחד בנהריה שנפטר לפני שבועיים, וגם הוא קרא רק רומנית. ובטלוויזיה ישימו במקרה הטוב את 'השוטר אזולאי' או את 'סאלח שבתי'. מה יהיה על הסרטים שבאמת אף אחד לא מכיר?".
"אבל אני בכלל…"
"שום אבל!" הוא נהם, ונעלם בצעקה צרודה באפלת הצהריים.
ד"ר אביגדור קויבישבסקי (שרגא פרידמן), מנהל מחלקת הדרכים של עיריית תל אביב-יפו, נקרא לבירור. ראש העיר משתוקק לדעת לכבוד מה נפתח אמצע הכביש ברחוב אלנבי לתיקונים, ועוד בלי להודיע לאף אחד.
פותחים את אלנבי? מה פתאום פותחים את אלנבי?
לד"ר קויבישבסקי רק הרגע נודע על כל העסק, ולמרות זאת, הוא מקבל על עצמו בלי היסוס את מלוא האחריות. הוא יודע היטב: המפלגה נתנה לו את המשרה, המפלגה יכולה גם לקחת, והוא חייב לשמור על מעמדו. גם אתם, במקומו, הייתם מבינים מיד את משמעות העניין: מדובר במזימה שטנית נגדו – זעליג שולטהייס, ראש אגף הכבישים של משרד הקידום, מנסה לעשות קצת הון פוליטי לפני הבחירות. אבל ד"ר קויבישבסקי לא יתן לו לבצע זמם איום שכזה. הו לא.
למעשה, הכל התחיל כאשר נמלט בלאומילך (בומבה צור) מבית החולים לחולי נפש, סחב קומפרסור וניגש ישר למה שהוא יודע לעשות הכי טוב: לקדוח. באמצע אלנבי. ב-5 בבוקר.
השכנים לא מקבלים את זה טוב במיוחד. בעיקר לא השען צוקרמן (אבנר חזקיהו). הוא אמנם כבר התרגל לשיגעונות של העירייה המחורבנת הזו, ובמיוחד לפני הבחירות, אבל בכל זאת, 5 בבוקר?! בין העירייה לתושבים נקרע יחזקאל ציגלר (ניסים עזיקרי), ביום פקיד חרוץ ושואף קידום במשרדו של ד"ר קויבישבסקי, ובלילה ארוסה של דבורה צוקרמן (אלישבע מיכאלי), שתחת חלונה מנסר הקומפרסור מדי בוקר.
לא ברור מי הגיבור של הסרט הזה: אולי בלאומילך – המטורף שללא ידיעתו, מקבל גיבוי מלא מהמערכת הביורוקרטית, אשר איננה מסוגלת להבין מה מתרחש סביבה. אולי צוקרמן ושכניו – הלוחמים למען זכות האזרח לשקט נפשי, ואולי ציגלר, הפקיד ההססן – הדמות האנושית ביותר בסיפור. דעתו של ציגלר נטרפת אט-אט – או שמא הוא היחיד שנותר שפוי?
אמנם לא ברור מי הגיבור, אך אין כל בעיה לדעת מי הרע. קישון היה אויב מר של הממסד הביורוקרטי, ובסאטירה הזו הוא מציג אותו במלוא גיחוכו. פקידים עצלים וחסרי מעש, שמטרפדים כל ניסיון למחשבה מצד הכפופים להם; מזכירה שכישוריה מסתכמים בהכנת תה, הקפצת קופסאות גפרורים וכמובן, בלהיראות טוב; ופוליטיקאים אדישים, אשר השיקול היחיד שמנחה אותם הוא איך יצטיירו בעיני הציבור. גם "הציבור" לא יוצא בשלום מציפורניו של קישון, וסופו של הסרט מעיד על חוסר האמון שלו ביכולתו – או רצונו – של הציבור לראות נכוחה את עקמימותם של הפוליטיקאים שלו.
למרות כל מה שאמרתי, את הסרט מומלץ לראות לא בשל הסאטירה הנשכנית על הממסד – שעדיין רלוונטית לפחות בחלקה, אך כנראה לא כמו שהיתה בסוף שנות ה-60 – אלא פשוט מכיוון שמדובר באחת הקומדיות האיכותיות והמשעשעות ביותר שנעשו במדינה הזו אי פעם. אפרים קישון הוא, ללא עוררין, הכותב ההומוריסטי הגדול ביותר שקם במדינתנו. עלילת הסרט – בניגוד ל'סאלח שבתי', למשל – אחידה ותפורה היטב, בעלת התחלה, סוף ואפילו אמצע, ולא נראית כמו אוסף מערכונים משעשעים שהוצמדו זה לזה בעזרת פטיש וחבילת מסמרי-עשר. הסרט עמוס סצינות מלאות מחשבה ודמיון, שמדהים לחשוב שבוימו בידי אדם חסר כל הכשרה פורמלית בתחום. אלה נעות בין בדיחות פיזיות מאוד (הסצינה בה מדגימים השכנים למפקד המשטרה את הרעש שהם נאלצים לסבול היא בלתי נשכחת), להומור סרקסטי הנובע מדיאלוגים מלאכותיים, נלעגים במכוון, שהושמו בפי חלק גדול מהדמויות.
גולת הכותרת של הסרט היא צוות השחקנים המצוין – החל בבומבה צור בתפקיד בלאומילך, שמצליח להעביר לנו מכלול של רגשות על ידי מחוות והעוויות, בלי להוציא מילה (או בעצם, עם להוציא מילה. אחת.) והמשך בצוקרמן העוויתי והלחוץ, בציגלר הפקידון הלא יוצלח שמצליח לעורר הזדהות כמעט מיידית, בד"ר קויבישבסקי מעסיקו האטום והמתנשא, בשייקה אופיר בתפקיד השוטר בעל הרצון הטוב אך המאותגר אינטלקטואלית (דמות קומית שפותחה לגיבורו העצוב של הסרט 'השוטר אזולאי'), וכלה בשאר שחקני המשנה המעולים. קישון מצליח להוציא מהם את המקסימום – ממש ניתן לחוש איך בכל הבעת פנים מושקעת מחשבה. וכולם, כולם פשוט מצחיקים נורא.
הסרט, כמובן, לא מושלם. כאשר היה החתום מעלה עדיין עו?ל לגמרי, ואת המושג "קאלט" לא שמע מימיו, הציע לחבריו לכיתה לצפות בסרט הפולחן המופלא 'תעלת בלאומילך'. מבטי הגמז המהול בחמלה להם זכה לאחר הצפייה הכיתתית, לא בנקל יישכחו. חלק מהסצנות התיישנו – תופעה שמטבע הדברים קיימת בסרט בן יותר מ-35 שנה – וחלק, חוששני, לא היו מצחיקות מעולם. גם הטקסט נשמע לעיתים מאולץ, אם כי לא קשה להתרגל לדיבור המיושן. לכן אני, אישית, ממליץ לצפות בסרט לפחות פעמיים. פעם אחת כדי להתגבר על הקטעים היותר מיושנים, ופעם שנייה כדי להתחיל להעריך את 'תעלת בלאומילך' כפי שהוא. והוא פשוט טוב.
- אפרים קישון ז"ל – אתר בית
- על אפרים קישון
- קישון גם בגולה
- קישון ברא את ישראל מחדש
- מארז סרטי קישון במיתוס
- תעלת בלאומילך – המשחק (גרמנית)
- חבילה הגיעה בגרסה מחודשת
- אלנבי נחפר במציאות (כמעט)
- קידוח
אהרו''כ
איפה ניתן להשיג את הסרט הזה?
בספריית וידאו?
הוא יצא בכלל בוידאו?
תודה. זו הפעם הראשונה שסיפרו לי על הסרט הזה.
יש בדיוידי, כחלק מחמשת הסרטים ב''מארז קישון'' (או בנפרד).
וכיוון שכך – גם בכל ספריית וידאו/דיוידי.
הוא מהפחות מוכרים של קישון?
אני שמח לשמוע, כי הוא הקישון היחיד שראיתי מהתחלה עד הסוף (דרך האמצע!), ולא קטע פה קטע שם.
סרט נחמד. אני לא יודע אם הוא ביים דברים טובים ממנו, אבל הוא בהחלט כתב. החלק החביב עליי הוא דווקא הסוף, כולל הסט המושקע והמרשים ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי. השאר נחמד, אבל ממצה את עצמו מהר מאד.
הוא מהפחות מוכרים של קישון?
מה זה כולם פה ילדים?
איפה הייתם בימי העצמאות בשנות ה-80 וה-90?
מחוץ לבית
מבלים
מה איתך
מחוץ לבית
כן, שמענו עליך , לשחק בפטישים וקצף זה לא נקרא לבלות
בברית המועצות
עמוק בבטן של אמא.
אגב, סרט מדהים. מהמצחיקים שראיתי מעודי.
נגישות היא לא הבעיה שלי, תודה.
הסרטים האלה נמצאים בספריית ה-DVD הקרובה לביתי, כמו גם בזו הקרובה לביתך. מהבחינה הזו אני מסודר גם בלי ספיישלים של יום העצמאות. יש עניינים אחרים, כמו זמן, אנרגיה וסדר עדיפויות, המונעים מצעיר פוחז שכמוני לסתום את החורים בהשכלה.
בערך באמצע.
אני חושב שהפחות נצפים של קישון הם "ארבינקא" ו"השועל בלול התרנגולות" (שמשום מה, נחשב לחלש מבין סרטיו),
וכמו שהבנת, נדמה לי ששני הסרטים היותר מוכרים בקרב הציבור הם "סאלח שבתי" ו"השוטר אזולאי".
ביקורת נפלאה
אפשר ממש לחשוב שנכתבה בידי אפרים קישון בעצמו ונשלחה למרווין במעטפה ללא שם.
מבין הסרטים של קישון, יצא לי לראות רק את השוטר אזולאי, אבל תעלת בלאומילך נמצא גבוה ברשימת החורים שיש לסתום בהשכלה שלי.
מצטרף לשבח
באמת הרבה יודעים לכתוב כאילו כמו קישון, אבל חסרים את העדינות והדיוק שיש בטקסט הזה
אאל''ט מדובר בסט הגדול ביותר שנבנה בישראל.
(הם העתיקו את רחוב אלנבי לאולפני הרצליה).
בתור ילד קטן מאוד אהבתי את הסרט הזה ולמיטב זכרוני צפיתי בו עשרות פעמים. קראתי לבלאומילך "היצור" והזדהתי עם פועלו (ייתכן שאינפנטיליותו קסמה לי).
עכשיו ממש מתחשק לי לראות שוב. תודה.
בהחלט כן!
סרט שמצולם נפלא והסאונד הוא פנומנלי יחסית לשאר הסרטים שנעשו באותם שנים.
בהחלט הסרט הכי טוב שנעשה בארץ אי פעם.
אולפני הרצליה?
אני הבנתי שזה היה בחולות ראשון
(ואני תוהה אם נשאר מהם היום משהו , בתנופת הבנייה של הבתים ובעיקר של הוילות).
אולפני הרצליה!
הסטים של ככר מוגרבי נבנו במלואם בחצר האחורית של אולפני הרצליה. לא בחולות ראשון.
חולות ראשון עדיין חיים וקיימים
מומלץ לבקר. מאוד יפה וכמעט אף פעם לא יורד גשם.
אם כבר יש קישור ל''חבילה הגיעה''
הנה כמה כרטיסי הפתעה משעשעים מהמשחק המקורי:
– קבלת כדור חדש. שלם בעד השמשות המנופצות 21 ל"י.
– מגדת עתידות ניבאה לך התעשרות. שלם לה 100 ל"י.
– קבלת לבר מצוה 10 ספרים של "כל כתבי ביאליק". 9 מהם מכרת; קבל 35 ל"י.
– התאמנת במכון לפיתוח הגוף. שלם לחייט עבור תיקון בגדיך 35 ל"י.
– ראית סרט מתח. שלם בעד גלולות שינה 5 ל"י.
– התערבת שקבוצת הכדורגל שלך תנצח. שלם 120 ל"י.
עשית לי שרשרת של התקפי דז'ה-וו
אני אפילו לא יכול לקרוא לזה נוסטלגיה, כי כששיחקתי ב'חבילה הגיעה!' אפילו לא הבנתי את הבדיחות. יש לך עוד?
יש לי את המשחק.
משטרה
תעודת יושר
אנו מאשרים בזה שהמוכ"ז הנו בסדר גמור.
————————————
תעודה לחיסון נגד כלבת
הנני מאשר בזה שנשכתי את בעל התעודה הזאת שלוש פעמים והוא נשאר בריא – כנראה הוא מחוסן בפני כלבת.
חתום: (כף רגל של כלב)
הכלב הנ"ל הופיע במשרדנו ולראיה בא על החתום
מרכז הבריאות.
יש לי את המשחק בגרסה החדשה
ואני עד שלא שינו כלום.
שכחת את תעודת הנישואין של הסבתא.
שהיא בדיחה נפלאה ולו בעצם קיומה…
(לילי, שגילוי ההוצאה המחודשת של המשחק היה אחד הרגעים המאושרים בחייה, היות והגרסה הישנה התחילה כבר להתפורר)
(הסרט, אגב, גם הוא נפלא. אני אוהבת את קישון ומפחדת מבירוקרטיה, כך שגם תעלת בלאומליך וגם חבילה הגיעה פורטים לי בדיוק מושלם על כל המיתרים)
יש בעיה להעתיק את תעודת הנישואין של הסבתא
בין השאר כי אני לא מבין מילה ממה שכתוב בה. זה בהונגרית? מה שכן, בלשכת המס יש ארבע משבצות עליהן כתוב "תור" והסיכוי לחמוק מהן בעזרת קוביה אחת אפסי.
איזה כרך של ביאליק שמרת?
אני לא יודע עם כל כתבי ביאליק מספיקים ל10 כרכים
כל השירים נכנסים בכרך אחד. כל הסיפורים זה עוד כרך (קשה יותר להשגה), כל שירי הילדים, ספר האגדה שביאליק ערך זה שני כרכים. יכול להיות שיש עוד כרך או שניים של מאמרים, זה עדיין לא מגיעל-10 או מסביר למה כתבתי את ההודעה הזו.
''כל כתבי ביאליק'' הוא כרך אחד,
אבל המסכן מכרטיס ה"הפתעה" קיבל אותו לבר מצווה מ-10 דודות שונות.
חבל שהן קנו לו את זה.
הוא יכול להשיג את *כל* כתבי ביאליק בפרוייקט בן יהודה
http://www.benyehuda.org
נפלא.
כזה אוסף מדהים של יצירות, ואנכי לא ידעתי.
תודה לך.
לקרוא דברים במחשב זה לא כמו ספר
אבל תודה רבה על הקישור לאתר שאני כנראה אבלה בו שעות רבות מדי (כי להשיג ספרי פרוזה של ביאליק או ברנר היום זה קשה ודי יקר).
אבל אין את הציורים!
יש
טוב, לא את כולם
http://www.gutmanmuseum.co.il/
סרט ענק
ומוסיף להיות אקטואלי בדרכו. למשל כשעוזי כהן הציע לחפור תעלה ברעננה ולהפוך אותה לונציה, רעיון שהוא חזר עליו בכמה מערכות בחירות לעריית רעננה. ומותך "הוצא מהקשרו החדש: "אנשים נוסעים לשוויץ, משלמים כסף, בית מלון, הכל בשביל לראות את ונציה" (עוזי כהן, כמה שנים לפני ארץ נהדרת)
ובחזרה לסרט, הקישון שאני הכי אוהב ומתחרה קשה על תואר הסרט הישראלי האהוב עלי (יחד עם "החיים על פי אגפא).
הו עוזי
מה שהכי עצוב הוא שזה לא הרעיון הכי מופרך שהיה לו. האם כבר שמעתם על הרעיון לרכבת מונורייל ברעננה? ועל התעלה לנמל הרצליה?
לזכותו אני אשבח את מערכת מיספור הרמזורים באחוזה שעוזרת לאורחים לא מקומיים להסתדר עם הוראות ההכוננה שלי.
ברור שזה לא הרעיון הכי מופרך שלו
זה הרי רעיון של קישון.
אז בשביל זה יש מספרים על הרמזורים?
טוב לדעת. בדיוק עשו את זה גם בראשון…. רעיון סביר דווקא.
אגב ארץ נהדרת
לא מכבר היה להם פרומו מחווה לסצינה מ"בלאומילך" בה השכנים מדגימים את הרעש שהם נאלצים לסבול, כשבתפקיד השכנים מככבים מבחר ממנהיגי המדינה.
הסצינה הזו, אגב, היא לדעתי מפסגות הקולנוע הישראלי, ואת השפעתה רואים על דארן ארונופסקי עד היום
זכור לי ההומאז' שעשו לסצנה הנ''ל גם בפרסומת לתא-קולי של ''בזק''
שיצאה מאוד מוצלחת, למרות שלראות מוסד כמו "בזק" עושה לעצמו פרסומת עם משהו כמו קישון זה קצת… לא מתאים.
קישון לא אהב את זה
זכורה לי תביעה נגד בזק או משהו בסגנון בגלל זכויות יוצרים.
בסוף זה נגמר בכך שהוסיפו לסוף הפרסומת שיקופית שאומרת תודה לאפרים קישון.
נשמע מעניין
בעיקר כי משהו בעלילה מזכיר את קפקא. קפקא עם הומור? שווה לבדוק.
לצערי, לא ראיתי, אבל קראתי
את "השועל בלול התרנגולות" ואת "שמיניות באוויר", שמצויים בהם טיפוסים דומים באופיים וזהים בשמותיהם (פחות או יותר).
הבעיה אצל קישון היא שמה שעובד יופי בסיפורים הקצרים ("שמיניות באוויר" הוא קובץ של סיפורים קצרים) – הסיטואציה האבסורדית שמתפתחת לכדי טירוף כולל, הופך להיות מתיש לחלוטין כשמדובר בספר שלם.
האם זה לא ככה גם בסרט? כלומר, האם הפואנטה לא מובנת בהתחלה ואח"כ זה נמרח? כי זו ההרגשה שהיתה לי ב"השועל בלול התרנגולות", למרות שבהתחלה שלו נפלתי על הרצפה מצחוק.
הביקורת מצויינת, במיוחד החלק הראשון, שבאמת נדמה כאילו קישון כתבת אותו.
בדיוק להיפך
קולנוע הוא מדיום שמצריך דחיסות ותמציתיות, ועל כן הוא מוציא מקישון את המיטב.
"השועל בלול התרנגולות" הוא דוגמא מצויינת – הספר מתחיל מצוין אך בשלב מסויים מאבד פוקוס. הסרט לעומת זאת זורק הרבה מהעלילה הצידה, ומחדד את הדמויות, ומכוון את הארס בול למטרה.
עוד יתרון של הסרטים של קישון, הוא שהם תמיד הופקו בכמה רמות מעל למה שהיה נהוג בארץ (ויש שיאמרו, לפחות בחלק מהמקרים – כמה רמות מעל למה ש*עדיין* נהוג). את חלק מאנשי המפתח בהפקה הוא דאג להביא מחו"ל, והפרפקציוניזם והכשרון הטבעיים שלו דאגו לכך שהתוצאה תהיה מוקפדת במיוחד. העיצוב, הצילום והמשחק בסרטים שלו הם יוצאי דופן בכל קנה מידה.
ביקורת מצוינת. הסרט מבריק.
לא רק שהוא נחשב בעיני לאחד הסרטים הישראלים הטובים ביותר (לצד השוטר אזולאי, אוונטי פופולו, עיניים גדולות, לאן נעלם דניאל וקס ופרשת וינשל) הרי שהוא נחשב בעיני גם לאחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי בכלל.
גם בצפיה העשרים ומשהו הוא עדיין משכיב אותי על הרצפה בכל פעם מחדש. התסריט מהודק היטב, הדמויות קריקטוריאליות כדבעי והארסיות עדיין שולטת. וכן, הוא לגמרי לגמרי רלוונטי. כמו שאני מכיר את המדינה הזו הוא גם ימשיך להיות רלוונטי עוד הרבה שנים.
למה אין IMDB ישראל :-/
עד כמה שזכור לי, הדמות של בומבה צור לא נקראה בשם, ו"בלאומילך" היה הקומפרסור…
אה, לא.
דמותו של בומבה צור אומרת רק מילה אחת לכל אורך הסרט, והמילה הזו היא "בלאומילך". את המילה הוא אומר בתשובה לשאלה מה שמו.
השאלה היא: מר וגברת?
והוא עונה: בלאומילך
(ככה לפחות נדמה לי שזה הלך)
בינתיים, אפשר להסתדר גם בלי IMDB ישראל,
יען כי ימד"ב מכיל אינפורמציה גם על סרטים ישראליים:
http://www.imdb.com/title/tt0065076/
בלאומילך?
הייתי בטוח שזה "בלאומליך"…
סרט ענק בכל מקרה!
גם אני.
ומוזר, אבל גם גוגל מסכים: "בלואומליך" נותן יותר תוצאות מ"בלאומילך".
נראה לי שזה בגלל שהוא מבטא את זה בלואומליך
גם אני.
יש לנו פוסטר של הסרט במגמת הקולנוע (פוסטר מאוד מוצלח, אגב, ולא מעורר גיחוך כמו שאר הפוסטרים הפסיכדליים מהתקופה), אבדוק מחר!
את/ה בטח מתכוונים לפוסטר הזה
וזה באמת "בלאומילך".
בדיוק
למרות שגם בו לא חסכו עם הצבעים על הבחור, זה הרבה, הרבה יותר טוב מהשוטר אזולאי
זה החלק היחידי מהפוסטר שמצאתי, והוא אפילו לא הגרוע ביותר:
גם אני חשבתי פעם שזה בלאומליך.
הזכרתם לי משהו. עיינו בדיון הקצר הבא, שהופיע באייל הקורא לאחר פטירתו של קישון:
http://www.haayal.co.il/thread_278963
ביקורת מצויינת
וזה הסרט הישראלי האהוב עלי ביותר.
אחד הקטעים הסאטיריים החביבים עלי במיוחד הוא הפסקת התה. פשוט ענק.
הפסקת התה היא גם הקטע האהוב עליי
וזה גם הקטע שנשאר איתי הכי הרבה זמן אחרי הצפיה.
רלוונטי היום בדיוק כמו ביומו
ראיתי אותו לטחרונה ונהניתי מכל רגע. הקומדיה הישראלית הטובה ביותר שראיתי. לא זכורים לי קטעים שהתיישנו, אני חייב לציין. נהניתי מכל רגע, והמסר הסרקסטי משובח.
-האשף הדגול
דווקא אני חושב שהסרט הוא כן אוסף מערכונים
אמנם זה מורגש בצורה שונה מאשר בסלאח שבתי, אך זה מורגש.בסלאח שבתי אכן אין עלילה אחידה, אבל אני חושב שבאופן כללי מינון ההומור בו יותר נמוך, והדגש על הצד הדרמטי גבוה יותר. בנוסף הנושא שלו הוא יותר "רציני" בניגוד ל'בלאומליך' שבנקודת המוצא שלו יש משהו מגוחך ומוגזם. ככה שאת חוסר האחידות העלילתית אפשר לייחס לדעתי להחלטה להעדיף מבנה דרמטורגי ששם דגש על המצב ועל הדמויות על פני אחד עם מבנה עלילתי נוקשה.
בבלאומליך שהעלילה שלו אמנם יותר אחידה, יש משהו בסצינות – הן לא בנויות על סצינות קודמות אלא יותר מניעות את עצמן על סמך איזשהי בדיחה פנימית שיש בכל סצינה.
מה שיוצר את הרושם שמדובר בהרבה מערכונים שצורפו יחדיו.
אבל סרט נהדר לכל הדעות,
ואני ממש לא מסכים בקשר להתיישנות, אני חושב שהגיל רק מוסיף לו איכות נוסטלגית.
גם אני חושב שיש לו איכות נוסטלגית,
ואותי הוא לא משעמם כמעט לרגע.
אבל די ברור לי שזה לא בהכרח יהיה המצב לגבי כל אחד שיראה את הסרט, ויהיו כאלה שיהיה קשה להם עם בדיחות בנות 35, אז ראוי להזהיר. אני ממש לא חושב שהביקורת יצרה את הרושם שזה סרט שהתיישן וכבר לא מצחיק.
אה, ואותי למשל לא מצחיק בנאדם שנופלים לו המכנסיים באמצע הרחוב, גם אם זה מצחיק את כל גן דבורה כולל עמירל'ה קישון.
תעלת דרויאנוב
לצערי אני יכול להעיד שהסרט אינו מגוחך או מוגזם, הוא מתאר נאמנה את מחלקת הבינוי של עיריית תל אביב. חודשיים של להתעורר בשש וחצי לקולם של מכבשים וקומפרסורים שסוללים ופותחים את אותו כביש חליפות הבהירו לי את זה בצורה הברורה ביותר האפשרית. תעלת המים שנוצרה בסופ"ש גשום אחד במקום רחוב חובבי ציון רק עזרה לחדד את המסר, כמו גם פתיחתו של בוגרשוב בשתיים בלילה ע"י עדר נמרץ של מחפרים.
ח''ח לעיריית תל אביב!
אני לא גר שם, אבל נראה שהם עושים עבודה מצויינת בכל מה שקשור לשימור הקולנוע הישראלי!
אני אדלג לי על כל התגובות...
ואכתוב את מה שיש לי לומר:
אני זוכר שלפני 6 שנים בערך הסרט שודר בערוץ הראשון. למרות שלא ידעתי את משמעות המילה בירוקרטיה, לא ידעתי סרקזם מהו, ובטח שלא ידעתי מי זה בומבה צור, צחקתי כמו מטורף. הסרט פשוט היסטרי. אפשר לראות אותו בלי ווליום ועדיין להנות. מומלץ.
אנקדוטה על קישון ובלאומילך
פרסמתי את זה באתר לפני שנה עם הידיעה על מותו.
כיוון שהביקורת היא על "תעלת בלאומילך", הרשיתי לעצמי לצטט את הסיפור שוב.
————–
הרקע לסיפור: למדתי בתיכון במגמת הקולנוע, אי-שם לפני כ-16 שנים.
התיכון עירוני א', צמוד כיום לצידו האחורי של סינמטק ת"א.
הסינמטק שכן עד 1989 לערך בבית מפעל הפיס שנמצא בקצהו השני של הרחוב, והיה לוקיישן מרכזי וחשוב בסרט "ארבינקא" של קישון.
במהלך שנה ויותר בנו את בנין הסינמטק החדש, ובבוקר אותו היום הגעתי לבית-הספר כדי לגלות שלטים שבערב יתקיים טקס חניכת הסינמטק. זה הפליא אותי מאד כיוון שהבניין ובעיקר הרחבה שלו נראו מאד מאד לא גמורים.
בשיעור קולנוע באותו יום ראינו את הסרט "תעלת בלאומליך" והמורה(*) סיפר לנו כמובן שכל הרחוב הזה הוא בעצם "סט" , שבו נבנה העתק קרטון של רחוב אלנבי בחולות ראשון לציון.
לקראת אחר-הצהריים יצאתי מבית-הספר ועברתי שוב ליד הסינמטק. ומה אגיד? במשך כ-9 שעות הצליחו הפועלים הלחוצים לסדר, לנקות, להסתיר בצורות שונות את כל הפגמים, לשתול עציצים-אינסטנט (שודאי נבלו לאחר יום). והכל, הכל כדי שהבניין יראה סוג מסויים של מוכנות לפני הטקס במעמד ראש העירייה…
זו היתה חוויה כל-כך סוריאליסטית. אותה פרטאצ'יות ישראלית שקישון כה היטיב לתאר, אותה פאסאדה שמסתירה מאחוריה חולות וריק, התגשמו מול עיני באותו יום במפגן של אומנות המחקה את המציאות ולהיפך.
יהי זכרו ברוך.
– אסף
(*) המורה היה רז בן-עזר (רזי), שהיה גם אחיה של שרון בן עזר ("פוליאנה פרנק") והמתופף של להקתה (במקביל למשרתו כמורה בתיכון…).
————–
כמה הודעות למעלה, מרווין קישר לתגובה הזו (בדיון באייל, דווקא).
היי. לא נעלבתם, אני מקווה.
זה היה בגלל שתי תגובות ההמשך, שעסקו בשאלת הבלאומליך/בלאומילך.
תודה , לא שמתי לב שזה הלינק
אבל האם זה רלוונטי?
גילוי נאות: כותב התגובה בילה את רוב שנות חייו עד כה בעידן ההמונים בלבד, ואינו מכיר אישית תקופה אחרת בהסטוריה של ישראל.
מרווין, ביקורת מקסימה. מדוייקת, מצחיקה ומדברת על סרט שיש לדון בו ארוכות. קבל ח"ח גדול ממני.
אבל אחרי כל הניתוחים,
הפרשנויות והמחמאות/קטילות שהועפו כאן עליו, אני חייב לשאול את עצמי שאלה חשובה: האם כל זה רלוונטי להיום? האם כל הקריצות, המסרים וההומור שאיפיין אותו עדיין עובד בימינו מלאי הטכנולוגיה, או שמה הסרט התייבן, ולא מצליח לעניין יותר?
התשובה לשאלה, היא חד וחלק – לא, לא ושוב לא.
מבחינתי, מה שהופך את "תעלת בלומיך" לסרט הישראלי הטוב בהסטוריה (לדעתי, שני רק ל"אגפא"), זה שכמו יין טוב, הוא רק משתבח עם השנים, ונעשה יותר ויותר רלוונטי לימינו מאשר הוא היה כשהוא נוצר (הייתי אומר שהוא הקדים את זמנו, אבל אני לא רוצה להישמע כמו מעריץ מטורף).
כמו-כן, בתור תל-אביבי, גם מאוד התחברתי לאזורי הצילומים ולויזואליה הנהדרת של קישון. זוהי דרך נפלאה לגעת בצופים, בצורה כל כך חמימה ואותנטית, שאישית נתנה לי הרגשה כאילו אני צופה בשידור חי בחדשות העוץ המקומי, ושכל ההתרחשיות באמת קוראות, ממש מעבר לפינה.
קישון הפך, בסרט הזה, לבמאי החשוב ביותר שיצא מהקולנוע הישראלי, ומבחינתי גם אחד הבמאים החשובים בעולם באותה תקופה (מעריץ מטורף כבר אמרתי?). בסרט הזה הוא הצליח בצורה מעוררת הערצה, להעביר את שלוש המסרים הבסיסיים של הסרט (הבירוקרטיה, העירוניות
והישראליות), תוך שימוש באמצעים הקולנועיים וההומור הכי פשוטים בעולם, בצורה הכי פחות יומרנית ויותר פיוטית ומינורית שראיתי בחיי. והוא עשה זאת בצורה הכי לא-מתלהמת בעולם, ובצורה שמצליחה לתקשר עם הצופים בגובה העיניים ועדיין להעביר את המסרים שלה בהצלחה. פשוט צורה מבריקה (גם אם היא פחות ווירטואוזית מ"השועל בלול התרנוגולות", הפחות מוצלח מהסרט הנדון).
(אם כי במחשבה נוספת, מסר הישראליות בסרט באמת התיישן, ובכמה קטעים לא יכולתי שלא לגחך על התמימות של האנשים האלו, אבל את שאר המסרים הסרט מעביר מצויין עד היום)
אתה קצת סותר את עצמך.
אתה שואל אם הסרט עדיין רלוונטי להיום, אם ההומור עדיין עובד וכמוהו גם המסרים, וענה על זה בלא חותך. ואז מסביר למה הסרט משתבח עם השנים ונעשה רלוונטי אף יותר מכפי שהיה (מה שרומז להומור שעובד ומסרים שנשארו אקטואליים).
לא, הוא לא.
זאת אומרת, בקריאה ראשונה גם אני חשבתי ככה, אבל השאלה שהוא עונה עליה ב"לא" חותך היא "או שמה הסרט התיישבן, ולא מצליח לעניין יותר?".
חשדתי שזה עשוי להיות כך,
אבל הכותרת ורוב השאלות שבגוף ההודעה מתייחסות לשאלת הסופרלטיבים שניתן להרעיף על הסרט, כך שגם אם שאלת ההתיישבנות באה אחרונה, מה שזוכרים זה את הסוגיות שלפניה (היי, גם אתה היית צריך יותר מקריאה אחת כדי ליישב את זה).
_____
אבל זה לא שבוער לי להתקטנן דווקא על זה. אני מוכנה לקבל את זה שיש אנשים שהבינו את זה מיד. אני עדיין לא מוכנה לקבל את העובדה שיש שוקולד לבן שממש יכול להיחשב – טכנית – כשוקולד.
אדם צודק, אבל זה באמת לא היה מובן כל כך.
התנצלותי הכנה.
קבל שוקולד לבן כפיצוי
לי זה דווקא היה ברור...
בכלל לא העליתי על דעתי את אופציית הפרשנות (המוטעית) שלכם…
השוטר אזולאי
לצערי אף פעם לא יצא לי לראות יותר מכמה סצנות בודדות מתוך הסרט. עד אתמול.
אכן, סרט מצוין, אבל מה שהוא הזכיר לי יותר מכל דבר זה את הדיונים הבלתי נגמרים באתר בנושא הסאטירה. הסרט הזה הוא אמנם סאטירה פחות טהורה מ"השועל בלול התרנגולות", אבל בדיוק כמוהו הוא דוגמה קלאסית למה שלונג ג'ון הגדירה כסאטירה "גרועה". "השוטר אזולאי" יוצא מנקודת הנחה שהצופה הוא בהכרח צופה מקומי ולא טורח להסביר בגוף הטקסט את המצב החברתי בארץ. ומערכת היחסים בין האשכנזים למזרחים בסרט היא לא סתם הומור עדתי, זאת דרמה עדתית. זה נותן לסיפור ולדמויות הרבה יותר נפח, והנפח הזה לגמרי יתפספס על ידי צופה זר.
הדגש בסרט יפול עבורו לא על מקומו של אזולאי בחברה הישראלית אלא על מקומו בתוך תחנת המשטרה. ההומור שבינו לבין המפקדים שלו וכל עניין המצעדים, שעוסק ביחסי עבודה, בפורמליות ובמעמד, הוא הומור יותר מוכר לקהל אמריקאי או אירופאי, גם אם הוא הרבה פחות אופייני לישראל. אז מה שצופה מערבי לדעתי יראה זאת בסך הכל קומדיה חביבה עם רגע קצר של פאתוס בשוט האחרון. לא פלא שהוא הפסיד את האוסקר.
אכן ה-סרט
הסרט הישראלי הכי טוב מכל הזמנים ובומבה צור ז"ל משחק אותה מעולה. כל כמה זמן זה משודר בערוץ 5 למי שיש יס.
עדיין רלוונטי בהחלט
כשראיתי לאחרונה את הסרט בפעם השניה לאחר כמה שנים, לא ידעתי אם לצחוק או לבכות מרוב שהסרט הזה עדיין רלוונטי למציאות היום בארץ. אפשר להמשיל את זה על הרבה מערכות בארץ. חוץ מזה הסרט הוא מעולה בפני עצמו.
רק רציתי להזכיר את השלט שבכניסה למשרדו של קויבישבסקי:
=====================
________ד"ר א.קויבישבסקי________
_______מנהל מחלקת הדרכים_______
______קבלת קהל בכל יום פרט______
________ליום א' ב' ג' ד' ו'________
=====================
ענק.