עברו כמעט חמישה חודשים מאז שראינו משהו חדש ממארוול. פייז 3 נגמר לו עם "רחוק מהבית", ומאז – דממת אלחוט. אלא שעכשיו עלו בקשר, והודיעו: "טוב, נו, הנה הסרט הזה על האלמנה השחורה שביקשתם כבר איזה שמונה שנים".
וזה… בסדר. קצת מוזר ששוב הוליווד מתעסקת עם מבטאים רוסיים כבדים ולא משכנעים, העלילה (שמתרחשת, אגב, אחרי אירועי "מלחמת האזרחים") קצת מרגישה כמו משהו שראינו, ובסך הכל כל זה נראה… בסדר.
וטוב, חוץ מכל הנושא של "זה רק טריילר אחד מה אתה שופט", יכול להיות שזה דווקא די חיובי העניין הזה שלא מדובר בטריילר מפוצץ. מארוול בדיוק סיימו את היקום שלהם במסיבה גדולה ושיא שיהיה קשה לשחזר, ואולי באמת עדיף להתחיל ממשהו "קטן" יותר – בלי איומים גלקטיים, לא משהו שמפוצץ את המוח, רק איזה סרט ריגול-אקשן קטן שכזה.
מצד שני, אם היו חייבים לעשות סרט כזה, דווקא האלמנה השחורה הייתה זאת שצריכה לקבל את הסרט המינורי והקטן לעומת החברים שלה שכולם מקבלים סרטים מפוצצים וגורל העולם נח על כתפיהם?
מצד שלישי, זה כן נראה שונה מסרטי הנוסחה של מארוול, וזה כבר עדיף מסתם סרט שהולך על פי אותה הנוסחה הידועה.
לסיכום, זה בסדר. כסרטון בפני עצמו הוא לא מאוד מרשים, וקשה להגיד שהוא שכנע אותי לעלות על רכבת ההייפ מראש, אבל גם לא היה מדובר בטריילר קטסטרופלי שגרם לי לרצות לשכוח ממנו. זה בסדר. בוא נראה מה יהיה הלאה.
ואו, איזו מוזיקה מעצבנת
ואם זה ריגול-אקשן "קטן", משהו בקנה המידה של הקולנוע מקולקל
טוב, אבל זה ידוע
מצד שני, רוב סרטי הריגול-אקשן הם די מתחילים מ"בינוני" מבחינת קנה המידה של ההתרחשויות שלהם. נראה לי שאולי רק הסרט ההוא עם ג'וליה רוברטס וקלייב אוון היה באמת ריגול בקנה מידה קטן. (ובהתאם – לא היה אקשן).
היא לא גיבורת על
אז אין לה עלילה של גיבורת על (אלא אם נחשיב את טום קרוז במשימה בלתי אפשרית ככזה). במקום, יש לה סרט שנראה בטריילר כמו ג'ייסון בורן אישה רוסייה + בדיחות מארוול.
וכאויב שמו לה את הוקאיי בקסדה (שגם הוא לא גיבור על).
תכלס, גם קפטן אמריקה הוא מעפן בחלק של ה"על" והיו לו סרטי אקשן נחמדים מאוד.
כן, אין הרבה הבדל בין סטיב לנטשה מבחינת הכוחות שלהם
ובכל זאת האחד זכה להלחם בנאצים + להציל את העולם מהסופר נאצים + להלחם על הצדק, האמת והדרך האמריקאית בסרטים שלו. על פי הטריילר הזה, נראה שנטשה.. יוצאת למסע שורשים?
על פניו מבאס (זה טריילר כן?)
גם כשיוצאים מהמסגרת (גיבור גבר וכו'), מפחדים ומגישים לנו עלילה "נשית" (משפחה וכו').
לא יודע… מקווה לטוב.
יש הרבה הבדל בכוחות – לו יש ולה אין...
הוא חייל-על, חזק ועמיד במיוחד; היא לא חזקה או עמידה במיוחד, פשוט מרגלת מיומנת מאוד, מגיל אפס. אם כבר אפשר לומר שאין הרבה הבדל בכוחות בין סטיב רוג'רס לג'סיקה ג'ונס.
הא? הוא היה חייל-על, מאוד על...
קפיצה מכלי טיס בלי מנצח, כוח פיזי מרשים, יכולת שרידה על-אנושית… מה הוא עוד אמור היה להיות מלבד חזק מאוד? קצת כמו "אשת חיל" יש לו חפיץ מיוחד שעוזר לו, אבל הוא בעיקר אדם חזק ועמיד מאוד.
לא בדיוק הוקאיי במסיכה
taskmaster הוא סוג של קופיקט, הוא פשוט לומד מהר לחקות את היריב שלו, אני מנחש שהחץ וקשת זה מתוך סצנה בה הוא ילחם בהוקאיי עצמו. כנראה (?) בבודפשט
את בודפשט הזכירו כבר בנוקמים הראשון, לא?
כי הסרט הזה מתרחש אחריו, אם הבנתי נכון.
אמנם אני לא פאן בוי של מארוול, אבל די נמאס לי מהם אחרי הפייז האחרון
חשבתי שמלחמת האינסוף היה סרט נהדר, אבל פשוט לא הצלחתי להנות מאף סרט שהגיע אחריו. כבר לא זוכר מה יצא אחרי מה, אבל אנטמן האחרון שיעמם אותי, ספיידרמן האחרון היה ממש לא מהנה, וסוף המשחק עם כל האקשן והרגעים הגדולים שלו הרגיש לי אנטי קליימקטי, ארוך, ולא מעניין. אני רוצה לצפות בקפטן מארוול, אבל פשוט לא מצליח לאסוף את הכוחות, כי סדרת הסרטים הזו כבר מתישה ומרגישה כאילו אנחנו חוזרים על אותו סרט עם שינויים קלים. זה כמו סנדוויץ' בסאבווי, אתה שם מצרכים שונים ורטבים שונים בכריך, אבל הטעם לא שונה מהותית ביניהם.
וכן, למרות שהסרט הזה שוב מרגיש טיפה שונה, הוא מרגיש גם עוד מאותו הדבר. אז לא עפתי, אבל אולי אתפוס אותו בסטרימינג מתישהו.
התחלתי לצפות ואז הפסקתי כי הבנתי שבכל מקרה אצפה בסרט
ואני מעדיפה להיות מופתעת יותר. עלילת ריגול טובה? מסע שורשים? סבבה, קניתי. באמת מזמן לא צפיתי בסרט מארוול טוב… מתי אצלנו?
מגמה ששמתי לב אליה כבר הרבה זמן
מגיבות ומגיבים בעין הדג פחות ופחות מסמנות ומסמנים ספוילרים. למה זה? האם זה כי רוב הדיונים לאחרונה גנריים ולא דורשים את זה, או שההנחה האוטומטית והרווחת של המגיב.ה היא "האנשים שמתדיינים איתי צפו בסרט/סדרה ממילא אז לא צריך"? לא שהרסו לי איזו חוויית צפייה או משהו כזה, למעשה אני כנראה האדם הכי פחות רגיש לספוילרים בעין הדג, אבל זה ככה כבר הרבה זמן וזה גרם לי לתהות.
למה יש לסמן? הסרט עוד לא יצא...
ואכן היו לא מעט דיונים כלליים בשנה האחרונה וגם הרבה דיונים בסרטי המשך כמו מאוורל, למשל. מטבע הדברים, כשדנים בסדרת סרטים יש גבול סביר כמה אחורה צריך לסמן ספוילר בלי שזה יהיה מיותר ומגוחך, בדיוק כפי שבדיון על עונה 5 בסדרה לא יסמנו ספוילר על פרקים מעונה 2. ההנחה הסבירה היא שמי שאכפת לו מספוילרים לעונה 2 מלכתחילה לא ייכנס לדיון על עונה 5.
אני חושב (ואולי טועה)
שהכוונה היא לאו דווקא בענייני מארוול, אלא בכלליות באתר.
אבל "כלליות האתר" מורכבת מהפרטים...
ובהשנה האחרונה היו הרבה מאוד כתבות שהן סקירות נוסטלגיות או סרטי המשך (לא מפתיע, הם שולטים בקולנוע) ולכן זה משפיע על אופי הדיונים ועל סימון הספויילרים. לא ראיתי דיון בסרט חדש שלא היו בו סימוני ספוילר לסרט עצמו או לסרטים אחרים שאינם סרטים קודמים באותה סדרה (או שהוא התנהל תחת ביקורת מספיילרת במוצהר).
אה, זאת לא העמדה שלי ואני לא הולך להגן עליה
ולמעשה אני מסכים איתך. אסתטיקה מוזמן להגן על עמדתו, רק חידדתי למה היה נראה לי שהוא מתכוון.
אין לי ממש על מה להגן, כי זאת לא עמדה, סתם משהו ששמתי לב אליו ותהיתי לגביו
(ל"ת)
גם אני שמתי לב לזה וגם לי זה הפריע
והסיבה היא שבדברים האלה – מאוד קשה לשמר סטטוס קוו ברגע שנפרץ הגבול.
אחת הסיבות שאני נהנית לגלוש כאן היא מדיניות ספויילרים מאוד מחמירה שמאפשרת לי לחזור ולהתעדכן בסרטים שפספסתי בזמן אמת, אבל הדרך שלי לבחור באילו סרטים להתעדכן – היא לקרוא את השרשורים כדי להבין אם יש סיכוי שימצאו חן בעיני או לא. ברגע שהפסיקו להקפיד על ספויילרים – אז סרטים נהרסו לי ואני כבר לא אחזור לראות אותם.
נכון שהסרטים ישנים, אבל מה לעשות שחלק מהסרטים היו בתקופות אחרות שהיו פחות רלוונטיות לי מבחינת צפיית סרטים.
האם זו בעיה שלי? כמובן. אבל אני בטוחה שאני לא היחידה. כל הזמן מגיעים לכאן דורות חדשים, וקוראים על סרטים ישנים כדי לדעת אם לצפות בהם אז לנסות לסמן איזה קו בחול לגבי "כמה זמן עבר מאז שהסרט הופץ" זו לא דרך סבירה בעיני. כמה זמן זה זמן סביר? שנה? חמש שנים? עשר שנים? שלושים שנה? ואולי שלושים שנה זה כבר מספיק זמן כדי להניח שכבר התחלף דור ושעדיף לא לחשוף פרטי עלילה עיקריים? האם הייתם כותבים פה את הסוף של ד"ר סטריינג'לאב? או הבריחה הגדולה?
הרבה יותר אהבתי את הגרסה הקודמת כשאנשים התייחסו לספויילרים ברצינות הראויה להם, וזה גורם לי קצת פחות להנות מהאתר.
לא, זאת לא בעיה רק שלך.
המדיניות של דורון בענייני ספוילרים תמיד הייתה ״אם יש ספק, אז אין ספק״, כולל סרטים ישנים ולא משנה עד כמה הם מפורסמים או ממתי הם. אז כן, יש פה את הבדיחה הרצה הזאת על כך שלא צריך לסמן ספוילרים לרכבת נכנסת לתחנה, אבל הרבה מאוד סינפילים ופישלרפילים עדיין לא השלימו את הקלאסיקות הגדולות; ולא, זה שמאזכרים אותם ועושים להם פרודיות בכל מקום לא אומר שכולם יודעים איך הן נגמרות. ״הזוועה הזוועה״ באפוקליפסה עכשיו זה לא סוף הסרט. סצנת המקלחת בפסיכו היא לא סוף הסרט. הדם במעלית והתאומות מהניצוץ הם לא סוף הסרט. אין ״כולם מכירים״, יש שיקול דעת סביר שאומר שמה שמעבר לאקספוזיציה הוא ספוילר.
מתי והיכן הפסיקו לסמן ספוילרים על סרט בדיון עליו?
זה לא משהו שנתקלתי בו, ולדעתי אם זה קורה זה לא בכוונה ודורש הערה ותיקון.
מאוד מיותר
כאילו אם הם כבר בוחרים לעשות סרט על האלמנה השחור לפחות 5 שנים מאוחר מדי, לא יכלו לפחות לתת לה סיפור בעל משמעות כלשהי ושיעניין את הצופים (שיתרחש אולי לפני שהכרנו את הדמות לראשונה, אולי לפגישה בינה לבין הוקאיי) איזה משמעות יש לסיפור שמתרחש לפני מלחמת האינסוף ואחרי מלחמת האזרחים, כל הדמויות החדשות שיופיעו או ימותו בסרט או סתם לא משמעותיות כי הן לא מופיעות בסרטים שאחרי, מילא לפחות היו עושים את זה כדי להעמיק ולתת לנו להכיר דמות שאמורה להיות יותר חשובה להמשך היקום, אבל ידוע שזה לא מקרה.
כמובן שכל זה לא ימנע מהסרט לשבור קופות כי מארוול, אבל באמת לא מבין מה הקטע ובמה זה תורם.
מאיפה ידוע שדמויות מהסרט לא יחזרו?
דווקא הנחתי שרוב הסיכויים שכן ניתקל בדמויות מהסרט בסרטים העתידיים…
התכוונתי לסרטים שמגיעים אחרי בטיימליין
..
כמו שאמר הפרופסור בפיוצ'רמה:
Perfectly symmetrical violence never solved anything
אז? לא מעניין אותך מה היה בינתיים?
אתה יודע ש99.9% מהגיבורים שלך ימותו בעתיד, זה מפריע לך לצרוך כל יצירה עלילתית שהיא?
השאלה היא איך עושים. ומה עושים. שוב. ושוב.
אם זה סתם שטיק של ״בואו נציג לכם דמות טובה ואהובה ואז נהרוג לכם אותה כדי להוציא ממכם תגובה רגשית״, אז זאת מניפולציה ריקה, כמו איזה יוצר אחד ידוע שנחשב לאלוהים בעין הדג משום מה (למרות שאצלו ברוב המוחלט של הפעמים יש לזה מטרה, וזה בדרך כלל משרת את העלילה ואת המסרים שהוא רצה להעביר.) בפרשס לדוגמה (מה יש לי מפרשס לאחרונה?) אם אתה יודע שבספר ההמשך פרשס מתה והתינוק המונגולואיד שלה הופך להיות אנס סדרתי, אתה מרגיש שבזבזת את הזמן שלך.
היא בדרך לפה או שהייתה כבר כאן
שניה 37, היא מדפדפת בין תעודות זהות, הטופס העליון הוא אשרת מעבר ל….מדינת ישראל :)
ועוד הייתה לי תקווה שסיימנו
עם עידן המבטאים הרוסיים המוגזמים. כמעט באף סיטואציה זה לא עובד, וסתם גורם לכל הסיפור להרגיש מזויף.
אני לא מתמצא מספיק בחומר המקור, אבל אם כל המעורבים שם הם מרגלים – לדעת לדבר בלי מבטא רוסי לא אמור להיות השיעור הראשון בקורס "איך להיות מרגל"? אפשר היה לפתור את זה כל כך בקלות.
מעבר לזה נראה קצת כמו אקשן לא מרגש במיוחד, אבל אני גם לא מצפה לאיזה סרט מפוצץ אז אני לא דואג יותר מדי.
לי זה פחות מפריע, אני מכבד את היתרונות של זה
אני חושב שזה אמצעי מאוד מאוד פשוט לתת לך ברגע הבנה מסוימת על רקע של דמות. כמו שלבוש, מין או צבע עור נותנים לך מידע ע"י כך שהם גורמים לאחזור ידע שקיים אצלך בראש לבניית תמונה כוללת בלי שיצטרכו לבזבז זמן על כך (אחד החוזקות של סטריאוטיפים).
הרבה פעמים יש שוטים בסרטים שהמצלמה עוברת על חדר או על הלבוש של דמות בכדי שתקבל הבנה כללית שלה (להראות ולא לספר). המבטאים משתמשים במידע אודיו בלי לבזבז מילים. לא צריך לומר "אצלנו ברוסיה…" בשיחה בין שני אנשים ששניהם רוסים. אחת התלונות הידועות (ממש פה באתר) היא הקטע החוזר (טרופ?) של דמויות שאומרות אחת לשניה מידע שלא מתאים לסיטואציה רק בשביל למסור אותו לצופה.
אם תיקח קבוצת אנשים אקראית בסרט אמריקאי גנרי, תקבל כשלושה גברים ואישה, כנראה לבנים. אם הם ידברו כל אחד במבטא אחר (נאמר אמריקאי, רוסי וגרמני) תקבל ברגע הבחנה ביניהם וקצת מידע, למרות שכולם יהיו דומים (נאמר שתרצה להמנע מסטריאוטיפים כמו חליפת אדידס לרוסי בגלל שזה לא מתאים לסצנה). בנוסף, יהיה בונוס אם האשה תדבר בכלל יותר משתי מילים (הרבה פעמים מסתפקים במין לאפיון בגלל סיבות בעייתיות מאוד שנידונו פה באתר רבות).
כשכל המבטאים הם בשפה שלך אתה לרוב תקבל אותם כאמצעי (מזרחי, ערבי או רוסי מובחן). במדינות ותיקות וגדולות מישראל, כמו אנגליה, השימוש במבטא ממש נדרש לאפיון.
דבר נוסף: השימוש בכתוביות הרבה יותר מקובל במדינות קטנות ועניות (לפחות בעבר) כמו ישראל. אין כסף לדיבוב אז הכל תורגם ואתה רגיל להקפיץ עיניים לטקסט באמצע הסרט. לכן, פחות משנה לך אפילו אם יהיו מספר שפות באותו הסרט. במדינות מפותחות או גדולות סרטים דובבו. אנשים רגילים רק לשמוע, בלי טקסט שמפריע. אנשים רגילים במשך שנים לראות את טום קרוז מדובב בגרמנית, רוסית או צרפתית – בכל סרט בקול אחר. גם רמת יודעי קרוא וכתוב משפיעה (ישראל במקום טוב מאוד).
כישראלי, היית פריפריה שמקבלת מדיה אחרת בשמחה, רק שתגיע. במדינות מובילות, מצפים שהמדיה תותאם אליהם. לכן דוברי אנגלית מצפים למבטאים במקום לשפה המקורית. תושבי המדינות החזקות והעשירות בעולם הם דוברי אנגלית – אז אפילו משתלם ליצור רימייקים שלמים של סרטים רק בשבילם. תושבי ארה"ב כל כך מובילים על כולם בפער – שמשתלם לפעמים לעשות רימייקים לסרטים אנגליים, רק בכדי להוריד את המבטא והניואנסים הבריטיים.
אחת הנקודות היפות בזמינות התוכן כיום, כפי שמצוין בכתבה שאנו מגיבים עליה, היא גם העליה בחשיפה לתרבות בצורתה המקורית. המצב שהסברתי למעלה משתנה היום והדור החדש שרגיל למגוון אפשרויות, גם מתרגל (ולעיתים דורש) לצפות ב"מקורי" ו"אותנתי". אבל זה טרנד שצריך לחכות שיהיה מספיק חזק בכדי לא לאיים על סרטים שמכוונים לקהל הרחב.
דוגמא מעניינת לכך שזה תהליך של שינוי היא הסדרה נרקוס שהופקה לקהל אמריקאי בתקציב גבוה אך השפה העיקרית בה היא ספרדית (ומעט אנגלית) והיא לכאורה מצריכה תרגום. אבל אם תחשוב עוד רגע, תראה שזה צעד מחושב שבוחן את השוק: למה לא צרפתית או גרמנית? זה בגלל שספרדית היא השפה הרביעית הכי נפוצה (אחרי אנגלית, הינדו ומנדרינית), פי שתיים מהבאה בתור (צרפתית) והכי חשוב: השפה השנייה הכי נפוצה בארה"ב. שמינית מהאוכלוסיה דוברת אותה כשפה עיקרית (יש יותר היספנים משחורים בארה"ב). ראו כי טוב ועכשיו יש הרבה יותר תוכן עולמי זמין חוקית (בעיקר בסטרימינג המכוון לשוק עולמי ויותר פופולרי בדור הצעיר). זאת בנוסף לטרנד של הגדלת המיקוד בקהל לא אמריקאי.
המחשבה שלי נודדת בזמן הכתיבה ואני גולש אסוציאטיבית: הרעיון המקורי היה שמבטאים במקום שפה זרה זה לא כל כך נורא, לפעמים אפילו עוזר.
הודעה מעולה
אמרת הרבה פרטים שידעתי כבר, אבל חיברת אותם לכדי מחשבה אחת מסודרת בצורה שנתנה להם ערך מוסף מבחינתי.
תודה רבה!
"כפי שמצוין בכתבה שאנו מגיבים עליה"
אני כמעט בטוח שאתה מדבר על כתבה אחרת
אוי, נכון! התכוונתי לכתבה שלך על שינויים בהרגלי הצפייה
לחשוב כמו פיראט: כיצד שנות האלפיים שינו איך שאנו צופים בסרטים
נו, ככה זה כשכותבים בנייד בנסיעה ברכבת ומתקרבים לתחנה – חייבים מהר מהר להעתיק את הטקסט מה KEEP אל התגובה ואין זמן לבדוק :)
רק תיקון אחרון: הכתבה היא של תום שפירא, לא שלי.
(ל"ת)
למה הנבל נראה כמו גרסת הפרודיה הסובייטית לקפטן אמריקה?
כלומר, עד שהוא הופיע, הטריילר היה רציני וקודר. ואז, במחי נבליותו, הרגשתי שאני בכנס קוספליי.
הוא לא הנבל, או לפחות לא הנבל שנמצא על הפוסטר
אולי יהיה איזה טוויסט, אבל הנבל של הסרט יהיה דמות בשם טאסקמאסטר (שגם אותו רואים בטריילר), והאיש עם הקסדה האדומה שאתה מדבר עליו הוא ה'רד גרדיאן', ולמרות שהוא אכן נבל בקומיקס, נראה שהוא בצד של הטובים בסרט הזה. מה שכן, הוא אכן הגירסה הסובייטית לקפטן אמריקה.
(הלינקים לויקיפדיה העברית).
ואגב מרגלים, יצא טריילר לבונד: אין זמן למות. לא רע בכלל.
https://www.youtube.com/watch?v=Og2vYP7VzUs&t=25s