ביקורת: הפנתר השחור – וואקנדה לנצח

"וואקנדה לנצח" עושה לימונדה מהלימונים שלו.
שם רשמי
הפנתר השחור: וואקנדה לנצח
שם לועזי
Black Panther: Wakanda Forever
סרט מס' 2 בסדרת הפנתר השחור

זה קצת אירוני כשאני חושב על זה. הבעיה הכי גדולה של "וואקנדה לנצח", עוד לפני שצולם פריים אחד ממנו, היתה העניין הפעוט הזה שהשחקן שמוביל את הפרנצ'ייז הפסיק לענות לטלפונים. והנה, ראו נא ראו: הבעיה הזו הפכה לדבר הכי טוב בסרט החדש.

כי, כמובן, כמה לא מפתיע, הסרט נפתח במותו של המלך טצ'אלה. הלם, כן, אני יודע. אבל הנה העניין: הפיתרון המובן מאליו הוא אכן להרוג גם את הדמות ולשלב את המציאות בעלילה הבדיונית; אבל מה שפחות מובן מאליו זה שזה אשכרה הצליח. הסרט לא רק מדלג מעל המשוכה הזו, אלא הופך אותה לתימה מרכזית בסיפור שלו – ובכל פעם שהוא מתעסק בשאלת ההתמודדות עם האובדן, הוא ממריא. הבעיה היא, איך לומר, שחלקים אחרים בסרט מתעקשים למשוך אותו חזרה למטה.

כאמור, טצ'אלה מת, וכיוון שהנבל בסרט הקודם שרף את הפרח הקסום שאחראי ליכולות של מגן הממלכה, אין לפנתר השחור מחליף כרגע. בינתיים, וואקנדה מתמודדת גם עם דרישות בינלאומיות לחשיפת הטכנולוגיה שלה ולאספקת ויברניום, והמלכה רמונדה ששולטת בממלכה הודפת את הדרישות הללו בהחלטיות שגורמת לאמריקנים להחליט לחפש ויברניום בכדור הארץ בכל מחיר אפשרי.

החיפוש הזה גורם לאיום חדש לעלות ממעמקי האוקיינוס: מתברר שנאמור, שליט ממלכת "לא-אטלנטיס-אבל-דומה" שבמעמקי הים, מאוד לא מרוצה מחיפוש הויברניום הזה ודי בטוח שלווקאנדים יש קשר ישיר לעניין. מפה לשם, נאמור מציב איום משמעותי על וואקנדה ואז בעצם גם על כל העולם כי למה לא. מי שמוצאת את עצמה במרכז הקונפליקט החדש היא הנסיכה שורי, שלקחה מאוד קשה את אובדנו של אחיה אבל עדיין אחראית על תכנון ההגנה והביטחון של הממלכה.

טוב, פה זאת הנקודה שבה אני עוצר ושואל את עצמי האם העיסוק באבל ואובדן באמת משמעותי כל כך לעלילה המרכזית. והתשובה היא שבעצם לא, לא ממש; סביר להניח שגירסה לא רחוקה של הסיפור הזה היא מה שהיינו רואים אם צ'דוויק בוזמן היה בחיים. אז מצד אחד זה גורם לסיפור בכללותו להיות מהודק פחות מזה של הסרט הראשון, אבל מצד שני, בקצת הפוך על הפוך, דווקא הכנסת האלמנטים האלה הפכו את הסרט לאוניברסלי בהרבה ונגיש אפילו לקהל שנפוץ בארצות בהן בוזמן הוא לא ישו החדש, או שסתם פחות חשוב לו פוליטיקה במנת גיבורי העל השנתית שלו.

אתחיל דווקא מחלקי הסיפור הבסיסי, לפני התוספות. בראש ובראשונה צריך להתייחס לנבל של הסרט, נאמור; כמו בסרט הראשון, הסיפור שלו מושקע יחסית והמניעים שלו הגיוניים ומעוררי הזדהות. הסצנה שבה הוא מספר על מקור כוחותיו יכלה להיות פחות "מאכילה בכפית" וכללה כמה וכמה משפטים מיותרים לגמרי, אבל בגדול הוא עקבי, מעניין, די כריזמטי ובעל עומק. לטעמי, מייקל בי. ג'ורדן עשה עבודה טובה יותר, אבל באמת שבמקצה "נבלי מארוול" טנוך הוארטה מגיע למקום סבבה לגמרי.

בכלל שווה לשם לב שלמרות שפייז 4 בעייתי, אין ספק, דווקא הוא הצליח להציג חמישה נבלים טובים בהרבה מרוב מה שזה לא היה בשלבים הקודמים. וואלה, בעצם "נבל מארוול" זה כבר לא ממש מילה נרדפת לנבל גרוע. קטע.

צריך פה גם מילה על הממלכה התת מימית בה שולט נאמור. זאת סצנה אחת די מרהיבה, מרשימה מאד, שגם מופיעה בסיפור בזמן הנכון כדי להעמיק את המוטיבציה של נאמור ולא רק כדי להשוויץ ביכולות האפקטים של דיסני. אם יש בעיה, היא לא בסרט עצמו כנראה אלא בהשוואה הבלתי נמנעת ל"אווטאר: דרכם של המים" שמגיע לאקרנים עוד חודש. וזה לא רק ניחוש; על פי הסצנה הבודדת שראיתי מתוך הסרט בתלת ממד אני משוכנע שהסצנות המימיות שם ירשימו הרבה יותר ממה שיש לנו כאן – ומה שיש לנו כאן, כאמור, ממש אחלה. סתם חוסר מזל.

דמויות המשנה האחרות טובות גם הן, כשחלק גם מתעלות לנהדרות ממש; בראשן אנג'לה באסט בתפקיד המלכה, לופיטה ניונגו בתפקיד נאקיה ו-ווינסטון דיוק בתפקיד מ'באקו. דווקא הכוכבת הראשית, לטישיה רייט, משמעותית פחות טובה מהאחרים, וזאת בעיה מסוימת כשאת בתפקיד שמוביל את הסרט. ישנן שתי סצנות כמעט זהות בהן יש דמות שמתפרצת ומוציאה את צערה החוצה: אנג'לה באסט יכולה לטעמי לקבל אוסקר על הדקה הזו, לטישיה רייט… פחות. הרבה פחות.

בכלל, התסריט יודע בגדול מה הוא עושה, ולכן כששחקנים טובים מקבלים אותו הם עושים איתו דברים טובים ומהנים.

אז איפה הבעיה? ראשית, באילוץ המטורף שבהכנסת דמויות שלא נדרשות לסיפור. כי אנחנו ביקום קולנועי, ולכן כמו שבוודאי שמעתם הסרט מציג גם את דמותה של רירי וויליאמס/איירון הארט, שתמשיך מכאן לסדרה בדיסני פלוס בכיכובה. וכמה לא מפתיע שהדמות הזו מיותרת לגמרי, מאריכה את הסרט שלא לצורך ופשוט לא טובה. הייתי אומר שדומיניק ת'ורן עושה כמיטב יכולתה עם המוטיבציה הקלושה שנכתבה לה ועם הדמות המועתקת שלה, אבל זה לא יהיה נכון.

מציק עוד יותר קו עלילה שלם בכיכובו של הסוכן אוורט רוס (מרטין פרימן). זה לא קו עלילה נורא, אבל אפשר לקחת את הסרט כמו שהוא, לחתוך כל סצנה של רוס ולא להפסיד אשכרה כלום. אם את וויליאמס עוד תפרו איכשהו לתוך הסיפור, הרי שרוס רק מעביר את הזמן כטיזר משונה לפרוייקט עתידי כלשהו (סביר ש'ת'נדרבולטס', אבל בחיי שבנקודה שבה הסרט מסתיים אין לי מושג כיצד זה יילך לשם) והתרומה שלו לקידום כלשהו של העלילה היא מינוס אחת.

אבל זה עוד היה נסלח יחסית אילולא ההחמצה בכך שדווקא את הארק העלילתי של האבל והאובדן הסרט לא מצליח לסיים כמו שצריך. הסרט בהחלט מנסה ללהטט עם הכדורים שלו באוויר, ולאורך רגעים רבים נראה שהוא ממש מצליח – אבל בסוף מאבד שליטה על הפרמיס ומתקשה להחליט מה בעצם הוא רוצה להסיק מכל הנושאים שהוא העלה.

התימה הבסיסית היא, כאמור, האבל והתסכול מהאובדן. הסרט מטפל בזה בחוכמה לא מובנת מאליה, ולוקח גם החלטה משמעותית מאוד באמצע כדי להבהיר שהוא לא מנסה לטאטא קשיים כאלה מתחת לשטיח אלא באמת מחוייב להם. הטיפול הזה גם מוביל לסצנה אחת שלדעתי היא על סף הגאונית ותפסה אותי ממש לא מוכן.

הבעיה היא שבסוף בסוף הסיפור הכללי לא משתלב כמו שצריך בתימה הזו, וזה גורם לכל המערכה הסופית להרגיש מרושלת למדי, ואפילו מפוזרת. אם בסרט הראשון המאבק בין קילמונגר לטצ'אלה היה תוצאה בלתי נמנעת של ההשקפות לאורן הם התעמתו כל הסרט, כאן זה פשוט קרב סופי ודי צפוי שלא מצליח למתוח לרגע. אולי זה היה עובד יותר טוב אם הפתרון של כל הקונפליקט הזה לא היה מונח בידיה של לטישיה רייט, שכאמור לעיל היא די הצלע החלשה בכל העסק ולא מצליחה לסחוב את המורכבות הזו על גבה.

נהניתי מ"וואקנדה לנצח". לטעמי האישי הוא טוב יותר מהסרט הראשון, ולמרות שהוא בהחלט ארוך מדי יש בו הרבה דברים טובים. אבל השלם הכולל מרגיש פחות מסך חלקיו, והבשורה הסופית היא שבעצם לא יצאתי מכאן עם ציפיות מיוחדות להמשך עלילות הממלכה הדמיונית. ודאי שלא לנצח.


באורח חריג אצל מארוול, יש רק סצנה אחת באמצע הקרדיטים. יש בה איזשהו גילוי חביב, אבל השקט הצורם באולם בו צפיתי בסרט הבהיר עד כמה יש סיכוי שהיא תרגיש לכם לא מאוד נחוצה (ובדיעבד תבהיר את זה גם על כמה וכמה דקות מהסרט עצמו). בכל מקרה, לאחריה אפשר לעזוב.