ביקורת: ביטלג'וס ביטלג'וס

כן, כן, ביטלג'וס ביטלג'וס, אבל מה עם המייטלנדים?
שם רשמי
ביטלג'וס ביטלג'וס
שם לועזי
Beetlejuice Beetlejuice
סרט מס' 2 בסדרת ביטלג'וס

"ביטלג'וס ביטלג'וס" יוצא לדרך. הנה הגיבורה שלנו, לידיה דיץ (עדיין וינונה ריידר) – כבר לא ילדה גותית בודדה וחמודה, אלא מגישת טלוויזיה גותית, סטייל אלוויירה אבל עם תוכנית ריאליטי על גירוש שדים או משהו. היא אלמנה ואם לבת נוער מיוסרת (ג'נה אורטגה), איך לא. אנחנו לומדים שלידיה פוסט טראומתית עקב היתקלות העבר עם השד המטורלל ביטלג'וס, אבל לפחות היא ביחסים קצת יותר חיוביים עם האמא החורגת שלה (קתרין אוהרה). היא כנראה לפחות קצת מכורה לכדורים, וגם יש לה בן זוג חדש (ג'סטין ת'רו), שמתמצת את כל הצדדים המעיקים ביותר בדור ה-X. גם ביטלג'וס עוד שם, מחכה לרגע האמת שלו – וגם אנחנו.

חצי שעה פנימה, אחרי שכבר מצאנו תירוץ לשוב לבית נעוריה של הגיבורה, משהו כבר מתחיל להרגיש מוזר. דמויות אהובות חוזרות. דמויות חדשות צצות. העלילה מתקדמת. אבל משהו עדיין חסר. עוד סצנה מתחילה ואני עדיין עם האצבע באוויר, מחכה לשאול את טים ברטון מה לעזאזל קרה לאדם וברברה מייטלנד. נו, ג'ינה דיוויס ואלק בולדווין, הגיבורים של הסרט הקודם, אלה שהופיעו על הפוסטר! "אה, מצאנו פירצה והם לא פה יותר," לידיה מסבירה מתישהו, סוף כל פאקינג סוף, בחוסר חשק של מישהי שלוקחת שלוק מים כדי להוריד תרופה לא טעימה בגרון. זה הגיוני, בתכלס. הזוג מייטלנד הם רוחות רפאים, ועוד מהסוג הלא-ביטלג'וסי שלא מגיע מכוסה באיפור מצועצע, אז לתת להם לצוץ כאן שוב כשהם מבוגרים ביותר מ-30 שנה זה קצת מוזר. אבל איזה פירצה ניצלתם? מתי? למה? איפה הם עכשיו? לעזאזל טים, איפה הם???

ובאמת שטים ברטון ממש בסדר פה. הכי בסדר שהוא היה מזה שנים. לעזאזל, הסרט האחרון שלו שראיתי ולא עורר בי מידה כלשהי של בוז היה "סוויני טוד" לפני כמעט שני עשורים. אני חושבת, ואל תתפסו אותי במילה, שהיה לו כיף לביים את הסרט הזה. לא רק שהוא הרשה לעצמו להתחייב כאן לאופל, למקאבריות ולגועל של הסיפור בלי להשתפן (ובאמת יש פה כמה סצנות דוחות לאללה), יש גם כל מיני הפתעות יצירתיות ודביליות בצורה מלבבת. אפקטים פרקטיים, רגעי סרט מצויר של ביטלג'וס, בדיחות שצריך לסיים במכה על מצילה, סצנת אנימציה, מחווה לקולנוע אילם עם קריינות באיטלקית (?!) – המון דברים שגם נהניתי מהם וגם מרגישים מתאימים לרוחו של "ביטלג'וס" המקורי, מה שלא מובן מאליו בכלל.

אז המייטלנדים, מה איתם? זאת לא באמת אשמתו של אדון ברטון, שלא כתב את התסריט (גם לא של המקורי, אגב), זה רק עוד סימפטום לבעיה גדולה יותר והיא שהתסריט פה מחופף רצח *סטגדיש*. צוות הכותבים מורכב מהצמד מיילס מילר ואלפרד גוף, שמתברר שכותבים ביחד כבר תקופה בלי שיהיה לי מושג על קיומם. הסיבה שהם פה היא ככל הנראה הדבר האחרון שיצרו – "ונסדיי", שגם אותו ביים ברטון והשתתפה בו אורטגה, מה שהופך את "ביטלג'וס ביטלג'וס" להמשך של ידידות נפלאה של הרביעייה.

הרפרטואר הקולנועי של צמד התסריטאים מרוכב בעיקר מקומדיות או סרטי אקשן זניחים, ספין-אופים והמשכונים ירודים, עם "ספיידרמן 2" ו"סמולוויל" באמצע. אז בעצם, אולי התסריט הזה לא באמת מאכזב, אלא דווקא מפתיע לטובה (בלי להעליב, אין לי הרבה ציפיות ממחברי "החיפושית בהילוך גבוה"). כך או כך, הוא לא טוב. לא איום ונורא, אבל כזה שמעביר אותנו ממקום למקום, ולא בהכרח בדרכים הכי יעילות. עריכה מאסיבית הייתה מוציאה מכל הבלאגן הזה משהו יותר מפוקס – כרגע אלה שניים-שלושה סרטים מודבקים ביחד, ובאף אחד מהם לידיה לא אומרת לאמא החורגת שלה או לבת שלה שמי שגידלו אותה באמת, לפחות רגשית, היו הרוחות המאמצות שלה.

הסרט ממש לא רוצה לדבר לעומק או אפילו להרטיב את הרגליים בדברים כמו התמודדות עם מוות, יחסי הורים-ילדים או כאבי התבגרות, אבל הוא כל הזמן חוזר דווקא אליהם. הוא מסמן לנו תהליכים רגשיים שהדמויות אמורות לעבור, אבל הם לא ממש קורים ולרוב זה מסתכם בסצנת מרדף ו/או בדיחה דבילית. אולי התסריט שומר מקום לשירים שיעשו את העבודה הרגשית, במידה שגם המחזמר בברודווי יקבל המשך משלו.

ובואו נדבר שחקנים באמת, כי ברטון הוא לא היחיד שנראה כאילו הוא נהנה לצלם את הסרט. מייקל קיטון היסטרי לגמרי, במובן הכי טוב של המילה, ומשחק בהתלהבות של מישהו שספר את הימים עד שיתנו לו להיות שוב ביטלג'וס. הסרט מרשה לו להתחרפן עד כדי כך שלפעמים הוא כבר קצת הורס לכל השאר, אבל זאת שוב בעיה תסריטאית יותר מכל דבר אחר. מצטיינים נוספים הם וילם דפו בדמות שחקן אקשן שנכנס קצת יותר מדי לדמות הקבועה שלו אחרי מותו ואוהרה ות'רו בתפקיד שני נרקיסיסיטים בלתי נסבלים, אבל לפחות חינניים ומצחיקים. ג'נה אורטגה אמורה להיות הדמות המרגשת ומעוררת ההזדהות כנראה, והיא לא הרבה יותר מבסדר, כך שעבורי היא מצדיקה את נוכחותה בעיקר בסצנת הליפסינק המתבקשת (והכיפית מאוד). וישנה גם וינונה ריידר, שתפקיד לידיה דיץ תפור למידותיה מכל בחינה אבל היא כבר לא ממש מתאמצת לשחק בימינו. לפעמים זה משהו שאפשר להתעלם ממנו, ולפעמים זה ממש הורס סצנות – אבל לעשות פרצופים מבוהלים היא עדיין יודעת היטב, וכשביטלג'וס על המסך היא לא צריכה לעשות הרבה יותר מזה.

אולי זה החלק החמוץ בכל הסרט הזה – הוא כיף, הסטים יפים, יש כמה בדיחות מצחיקות – אבל מסיפור על ילדה שמוצאת את מקומה בעזרת הורים מאמצים ולא גשמיים ואיזה שד שמדי פעם מציק לה, סרט ההמשך מתמקד הפעם בהרפתקאות ביטלג'וס עם מעט מאוד עומק רגשי. ועדיין יש בסרט לב – אולי בגלל הבימוי, אולי בגלל שהשחקנים טובים. דווקא רגעים קומיים במובהק מצליחים לגעת ללב יותר – נניח כשקתרין אוהרה בדמות דיליה מתאבלת בצורה מגוחכת ומזויפת על בעלה שהלך לעולמו, אבל משכנעת גם דרך הזיוף שהיא אוהבת אותו ומתגעגעת אליו באמת. "ביטלג'וס ביטלג'וס" נותן מנה גדושה ומלאה בכל טוב של ביטלג'וס. רק חבל שהוא לא השקיע באותה מידה גם בלידיה.