ככה זה תמיד באוסקר: הכל צפוי. חוץ ממה שלא.
היו באוסקר השנה קטגוריות קלות (92% מהמנחשים הלכו על "הקול בראש" בקטגורית סרט האנימציה. הוא באמת זכה. שוק), אבל היו גם, בהחלט, קטגוריות בעייתיות. אחת העיקריות שבהן היתה הגדולה – "הסרט הטוב ביותר". הסרט הזוכה – "ספוטלייט" – היה בפוזיציה של הפייבורייט, ולכן העניק רק 2 נקודות למנחשים נכון. ובכל זאת, הוא לא היה הניחוש הפופולרי ביותר, בכלל לא. כך נראתה התפלגות המנחשים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר:
איכשהו, האפשרות "הכי צפויה" היתה רק השלישית-הכי פופולרית, וגם זה בקושי. זה אומר שכל מי שלא הלך על ספוטלייט – כמעט 90% מהמנחשים – כבר איבדו את הסיכוי להגיע לניקוד מושלם.
הפתעה אחרת בטקס היתה הזכיה של מארק ריילאנס בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר, על חשבון סילבסטר סטאלון. דווקא היו מנחשים רבים שחשבו שסטאלון לא יקבל את הפרס, אבל רובם חשבו שההפתעה תלך לכיוון אחר.
אבל ההפתעה הגדולה ביותר של הטקס, כמובן, היתה גם ההפתעה הגדולה ביותר לפחות מאז שהתחלנו להשתמש בשיטת הניקוד הזאת, שבה לא כל הבחירות שוות: הזכיה של "אקס מאכינה" בקטגורית האפקטים הויזואליים הטובים ביותר. בכל שנה, בכל קטגוריה, האפשרות שנחשבת לסבירה ביותר שווה 2 נקודות; אפשרות קצת פחות סבירה, אבל עדיין בגדר האפשרית, שווה 3 נקודות, וכן הלאה. ומכיוון שדברים סברים הם סבירים, בדרך כלל זאת המועמדת ששווה 2 נקודות שמנצחת. קורה לפעמים ש-3. במקרים נדירים מאוד, 4. מעולם לא קרה שזכתה אפשרות ששווה יותר מ-4 נקודות, עד היום: "אקס מאכינה" היתה שווה 9. עד כדי כך זה היה בלתי צפוי. ככה נראית התפלגות המצביעים בקטגוריה הזאת. הדבר הסגול הקטנטן הזה בצד ימין – זה "אקס מאכינה". רק 3% מהמנחשים הימרו כאן נכון.
המעטים שבכל זאת הלכו על "אקס" היו אמורים לקבל יתרון ענק בדרך לנצחון. אבל כאן התברר דבר מעניין: האנשים האלה היו ברובם מנחשים פרועים, שזרקו את הניחושים שלהם על דברים מאוד לא סבירים לא רק בקטגוריה הזאת אלא גם בכל היתר – מה שהכשיל את רובם.
בסופו של דבר, אל קו הגמר הגיעו בפוטו-פיניש שני מנחשים משני הסוגים: אחד זהיר, אחת פרועה. איליה גינזבורג היה היחיד שניחש נכון כל קטגוריה וקטגוריה – חוץ מקטגורית האפקטים. יהודית ניחשה נכון שבע קטגוריות בלבד – אבל אחת מהן היתה זאת המפתיעה. שניהם סיימו עם מספר זהה של נקודות, 21. מה שהשאיר את שאלת שובר השיוויון.
רוב השחקנים הזוכים בחרו לקצר השנה, אולי בגלל השיטה החדשה שהונהגה השנה, של טיקר התודות שרץ בתחתית המסך, ולכן לא חייבים להתאמץ להיזכר בכל קרוב משפחה וחבר. אליסיה ויקנדר, הזוכה בקטגורית שחקנית המשנה, עלתה לבמה וירדה ממנה אחרי 131 מילים בלבד, בקושי מספיק כדי להזמין פיצה. ברי לארסון ומארק ריילאנס האריכו בדברים רק מעט יותר. ולהפתעתו של אף אחד, מי שדיבר הכי הרבה היה ליאונרדו. טוב, הוא חיכה הרבה זמן להגיע למעמד הזה. הנאום של לאונרדו, על פי התעתיק הרשמי של האקדמיה, וכולל כל הקטעים על התחממות גלובלית, כלל בדיוק 400 מילים. לא יותר, לא פחות.
מבין שני הפיינליסטים ב"הכה את האוסקר", יהודית הימרה על נאום קצרצר של 65 מילים, בעוד איליה גינזבורג הלך על נאום ארוך יותר של 199 מילים, מה שקרוב יותר למציאות. לכן הזוכה במקום הראשון ב"הכה את האוסקר" השנה הוא: איליה גינזבורג.
מה בקשר למקום השלישי? הרבה אנשים מצטופפים כאן. 12 משתתפים הגיעו ל-19 נקודות בדיוק (רק שניים מהם, אגב, ניחשו נכון את הזכיה של "אקס מאכינה"). מבינהם, ראוי לציון מיוחד רז שיינרמן, שהגיע לדיוק המקסימלי האפשרי בשאלת שובר השיוויון: הוא ניחש את מספר המילים בנאום של דיקפריו במדויק. על האפס. כמובן, זה מספר עגול, ובכל זאת זה מרשים. שיינרמן זוכה במדלית הארד.
יתר המנחשים שהגיעו ל-19 נקודות, בסדר יורד של דיוק הניחוש עליהם בשאלת הבונוס: מיקה, בלה, רותם צולקר, אור לופטה, טל זיו, Shiril, אבי בלום, עמית, יניב, אפיק חזן ואנונימוס.
שלושה אנשים הגיעו ל-18 נקודות, ואלה הם: יהונתן, חן קרקובסקי ולאונרדו דיקפריו (ואני לא לגמרי בטוח, אבל נדמה לי שלאונרדו התבלבל במשמעות של השדה "שם" בטופס). מבין 16 המנחשים שהגיעו ל-17 נקודות אני רוצה לציין במיוחד את הפליטה, שפספסה בדיוק במילה אחת את שאלת שובר השיוויון (הניחוש שלה היה 401), והיא אחת המשתתפות הותיקות ביותר שיש בחידון האוסקר של עין הדג: היא משתתפת בכל משחק מאז השנה הראשונה שבה הוא נערך, ב-2001.
הניקוד הממוצע של כל המשתתפים בתחרות, רק כדי שתדעו איפה למקם את עצמכם, הוא 10.2. רק שני משתתפים הצליחו לטעות בכל אחת מהקטגוריות ולקבל 0 נקודות.
הזוכים במקומות הראשונים יקבלו הזמנה להקרנת טרום-בכורה מגניבה מאוד שתתפרסם בקרוב. ואם אתם לא כל כך טובים בניחושי אוסקר, גם לכם תהיה הזדמנות להגיע, באמצעות הגרלה. כל הפרטים בקרוב.
ברכות לזוכים
האמת היא ששלוש הקטגוריות שציינת פה עם הגרפים היו גם הקטגוריות שבהן טעיתי.
אתה טועה
"שלושה אנשים הגיעו ל-18 נקודות, ואלה הם: יהונתן, חן קרקובסקי ולאונרדו דיקפריו (ואני לא לגמרי בטוח, אבל נדמה לי שלאונרדו התבלבל במשמעות של השדה "שם" בטופס)"
לאונרדו, שעדיין אובססיבי לגבי בר, לקח המון שיעורים פרטיים בעברית כדי לעקוב אחריה*
בהיותו אגו מניאק, הוא רצה לדעת מה אומרים עליו באתרי קולנוע ישראלים נחשבים, והגיע לעין הדג.
בהיותו מנ-מניאק, הוא ניצל את המידע הפנימי כדי לזכות ב "הכה את האוסקר"
אני מציע שבשנה הבאה תכתוב: "ההשתפות אסורה על מועמדים לאוסקר ובני משפחותיהם"
*כך סיפר לי בן דודי שלי שמלמד עברית בבוורלי הילס, נשבע בעיניים שלי ובסביח פרישמן
טוב
לפחות השתפרתי מהשנה שעברה.אז היו לי 11 נקודות אם אני זוכר נכון.השנה 16
כן
גם אני טעיתי בשלושתם.אולי בשנה הבאה
אין לי מושג לכמה הגעתי, די זרקתי תשובות...
יש אפשרות שהטופס יתעדכן לכל אחד עם התשובות הנכונות וחישוב הנקודות?
יש עוד כמה נתונים שמעניינים אותי:
נגיד, מה היה מספר הנקודות המקסימלי (30?); איך היו חלוקות ההצבעות בשאר הקטגוריות; מה היו הפרסים המפתיעים-יחסית (כל דבר מעל 2 נקודות); בכמה נקודות זכה שחקן זהיר (כזה שהולך רק על האופציה הראשונה בכל קטגוריה). מעניין גם לראות את זה כמגמה – האם לאורך השנים האוסקר נוטה להיות יותר/פחות צפוי.
כמו-כן, הסבר פוטנציאלי להתפלגות ההצבעות לקטגורית הסרט:
כשהבאז (פה באתר, ובכלל) הוא שהפרס יילך לאחד משלושה, ואין פייבוריט אמיתי, עדיף להצביע לזה שייתן הכי הרבה נקודות. לפחות, זה מה שאני עשיתי.
מספר הנקודות המקסימלי האפשרי היה 30
(היה נדמה לי שכתבתי את זה. או אולי כתבתי ומחקתי?)
היו רק שתי קטגוריות שהעניקו יותר מ-2 נקודות, ואלה היו שתי אלה שציינתי – אפקטים (9) ושחקן משנה (3). כלומר, מי שהיה זהיר לגמרי והימר בכל הקטגוריות על האופציה שנותנת 2 נקודות, היה מקבל 18 נקודות. והיו כמה שעשו בדיוק את זה. מניסיון העבר, קל לקבל הרבה נקודות בשיטה הזאת, אבל קשה לנצח.
ביתר הקטגוריות:
בימוי: 50% הלכו על אינאריטו (וצדקו) רוב האחרים הימרו על ג'ורג' מילר.
שחקן: קטגוריה צפויה מאוד. 82% הימרו ובצדק על ליאו.
שחקנית: כמעט כנ"ל. 72% הלכו על ברי.
שחקנית משנה: מלבד קטגורית הסרט, זאת היתה הקטגוריה עם פיזור הקולות הכי גדול. 36% אליסיה ויקנדר, 23% רוני מארה, 19% קייט ווינסלט, 15% ג'ניפר ג'ייסון לי, 7% רייצ'ל מקאדמס.
בתסריט מקורי ותסריט מעובד האפשרות הסבירה יותר היא שזכתה, עם 41% ו-42% מהניחושים. ראוי לציון בקטגורית התסריט המעובד, המספר הגדול יחסית של הימורים שקיבל "לבד על מאדים", שהיה על הנייר האפשרות הכי פחות סבירה: 16%.
פסקול: 52% מוריקונה, 35% וויליאמס.
איך אני בודק?
סורי על הבורות, איפה/איך אני בודק מה הניקוד שלי?
לא בורות, פשוט אין אפשרות כזאת :/
(ל"ת)
אני גם שכחתי מה עשיתי
בעקרון זה ככה: סרט ותסריט מעובד – מכונת הכסף. תסריט מקורי – ספוטלייט. בימוי – אג"א. שחקן – ליאו. שחקנית – לארסון. משנה – ריילאנס (!) משנית – ויקנדר. אנימציה – הקול בראש. אפקטים – הכוח מתעורר. פסקול – מוריקונה. יכול להיות? נראה לי טו מאץ' נקודות…
אני עם טריליאן - אפשר לראות את הטופס ששלחנו?
כי אני זוכרת בוודאות רק 4 דברים מוחלטים – מאכינה, ליאו וברי והכל בראש. די בטוחה שבסרט הטוב ביותר הלכתי על מה שהייתי רוצה שיזכה (מכונת הכסף) ואיפשהו הימרתי שחדר יקבל משהו (חוץ משחקנית) – והוא לא.
אגב, שאלת שובר השוויון היתה רק לגבי נאומים של שחקנים? היתה לי הרגשה שהבמאי הזוכה נאם את הנאום הכי הכי ארוך. לא?
כנראה שהסטטיסטיקה שווה לפח
וניטפוק קטן: הייתה רק זוכה אחת של 4 נקודות, טילדה סווינטון על שחקנית המשנה מ2008.
לא מדויק
אתה שוכח שהיו שנתיים שלא כללת בסטטיסטיקה שלך. חיפשתי את הנתונים על השנים החסרות ומצאתי עוד זוכה ששווה 4 נקודות – וולי פפיסטר על הצילום של "התחלה" ב-2011.
אני תוהה קצת עד כמה זה סביר שהזכיה של מאכינה היתה קצת אירוניה מכוונת
כלומר – האם הרבה מחברי האקדמיה חברו יחד בשביל לוודא שתהיה זכיה לדאוס אקס מאכינה בצורה של דאוס אקס מאכינה מכוונת – או שזה פשוט היה מקרה אמיתי של דאוס אקס מאכינה בטעות?
כלומר – הם לחלוטין הכינו את זה ככה שכולם יחשבו שמקס עומד לקבל את הפרס הזה, כי הוא קיבל כל פרס דומה אחר הרי – ואז – בום! האפקטים הלכו למאכינה.
(לא, זה לא שמשעמם לי – סתם המוח שלי אוהב להתעסק בזוטות כאלה מסיבה לא ברורה)
אני לא חושב שהייתי קורא לזה דאוס אקס מאכינה.
זו הפתעה, או טוויסט, או נון-סקוויטר, אבל קשה לי לראות את יד האלוהים שפעלה ברגע האחרון בשביל להביא את העלילה לפתרון הרצוי.
אבל אני מניח שלאנשים שמאחורי אקס-מאכינה יש ראיה שונה על המצב.
אז אתה חושב שהאקדמיה בכוונה גרמה לזה להיראות כאילו יד האלוהים התערבה?
כי קשה להתעלם מההרמה להנחתה שקרתה פה, לא?
מקס
מקס
מקס
מקס
בום!
מאכינה
in your face! תודו שלא ראיתם את זה מגיע. תודו. תודו!
יש דרך לדעת מה היה הניקוד שהשגתי?
(ל"ת)
בבקשה תחזיר השנה את "מכסחי הקופות"!
לא אכפת לי שלא יהיו פרסים זה פשוט משחק כייפי. אני בטוח שהרבה מרגישים כמוני.
הניחוש של ה-400 מילה היה ממוצע הנאומים הארוכים מהשנים הקודמות. החוק אומר שבמקרים של אי ודאות מוחלטת תמיד טוב להמר על הממוצע. אני שמח לראות שזה הצליח (זה לא אמור להצליח כל כך במדויק כמובן, זה מקרי לגמרי. אבל מגניב) :)
וואלה?
"400" נשמע כמו ניחוש עצלני כזה, כאילו אין לי כח אפילו לחשוב על מספר לא-עגול (כמובן, הסיכוי שלו לזכות הוא טוב בדיוק כמו "459" – עובדה). אז מתברר שהוא בכלל היה מחושב מאוד. מגניב. מעניין איך זה יעבוד בשנה הבאה.
אני הלכתי על ניחוש "עצלני"(?) אחר והשתמשתי בקוד הביטחון של כרטיס האשראי...
(שלוש הספרות שבגב הכרטיס). בדיעבד זה דווקא לא היה רחוק מהמציאות, אבל מכיוון שבשאר הקטגוריות זרקתי ניחושים על ימין ועל שמאל, לא היה לי סיכוי ממשי לזכות.
אם כבר אספת את הנתונים וחישבת הכל
מה ההפרש בין הממוצע לחציון? מסקרן אותי לדעת את יש כמה מגלומנים שהקפיצו את הממוצע, או שאשכרה 400 מילים הן פחות או יותר מה שנאמר על ידי זוכר ממוצע מגזים.
אני? מואה? me?
I'm speechless. תודה, תודה, תודה! אתם אוהבים אותי, אתם באמת אוהבים אותי!
ברצינות רגע – לגמרי מנחשת פרועה. התפלק לי. כל הכבוד לאיליה.
גם אני הייתי רוצה לראות את הניחושים. כבר לא זוכרת מה ניחשתי. ומצטרפת לבקשה להחזיר את "מכסחי הקופות".
בברכת "מי ייתן שפופוקורנכם תמיד יהיה חם ומלוח וקולתכם תמיד קרה ומוגזת", Peace out
יש אפשרות לראות מה כל אחד ענה, כי היו לי כמה הימורים שאני לא זוכרת מה החלטתי בהם בסוף