ביקורת: ברבי

אחד הסרטים הכיפיים והעמוסים של השנה.

עוד לפני שצילמה פריים בודד או כתבה אפילו שורה אחת מהתסריט, גרטה גרוויג ו"ברבי" שלה ביאסו לא מעט אנשים. בכל זאת, פרסומת באורך סרט לבובה פלסטיק שילדות אוהבות להלביש, לסרק או לגזור לה את השיער בגחמה של רגע. לא לזה ציפינו מיקירת אינדי, או מפמינסטית שעשתה סרטים על דמויות מורכבות על גבול האנטי גיבורות, או ממישהי שהסרט הקודם שלה היה דרמת תלבושות היסטורית על פי קלאסיקה ספרותית. 

איך שלא תסתכלו על זה, מישהו או מישהי התאכזבו. אם לשפוט לפי הסרט הסופי, גרוויג הבינה את גודל המעמד, ובעיקר כמה כפוי טובה ומאתגר התפקיד שלקחה על עצמה. התסריט שכתבה יחד עם בן זוגה נואה באומבך משקף את הקושי: מצד אחד צריך לרצות את התאגיד, מצד שני לא לרצות אותו יותר מדי ולתת לקהל משהו עם אפילו שמץ כלשהו של יומרה חתרנית; מצד אחד שיהיה פמיניסטי, מצד שני שלא יעצבן יותר מדי את בני הזוג של הצופות. ואם כבר הזכרנו פמיניזם, אז שלא יהיה יותר מדי פמיניזם דור שני, מהסוג שפחות מתחבר לפנטזיות ורודות ומנצנצות ורוצה לדעת שלברבי יש קרן פנסיה טובה ואופק תעסוקתי. ובכל זאת, צריך לזכור שגם אלמנטים נשיים "קלאסיים" כמו צבעי פסטל, בגדים יפים וסצנות מחזמר הן כיפיות וראויות לשידור לא פחות מברבי נשיאה עם דוקטורט בספרות השוואתית שגם מתנדבת עם פליטים סורים. אה, ואל תשכחי אמהות! אבל שמותר גם לא להיות אמא אם לא בא לך! ועקבים! משהו על העקבים!!!!

ואיכשהו, כל הזוויות השונות האלה נכנסו פנימה. פשוטו כמשמעו – התסריט מעניק לאחת הדמויות בסרט מונולוג ממש כזה, על הסתירות הפנימיות בציפיות המגדריות שאיתן נשים נאלצות להתמודד. זה לא בדיוק חידוש העשור, בשנת 2023 כבר יש לנו מספיק תוכן פמיניסטי מעמיק להנות ממנו שבו אף אחת לא צריכה לעצור את העלילה לשתי דקות בשביל לדבר על הפטריארכיה, אבל בעצם, זה עדיין כיף כשזה קורה בסרט קיץ מסחרי, בטח בסרט המסוים הזה. אולי שנתיים-שלוש קודם הייתי חושבת שזה מיושן, אבל אנחנו חיים בעולם שאחרי ביטול פסיקת רו נגד וויד ושבו נשים במקומות שונים בעולם מגלות (עדיין) עד כמה קל לגזול מהן את הזכויות שעליהן נאבקו כל כך הרבה שנים. וכן, הסרט מתייחס גם לזה. 

"ברבי", תופתעו לגלות, הוא סיפור על ברבי בעולם ברביות, שחיה חיים מפלסטיק וזה פשוט פנטסטי. ברבי (מרגו רובי) גרה בבית חלומות ורוד, לצד שכנותיה שנקראות (כמעט) כולן ברבי. את זמנה היא מבלה לצד חברותיה הרבות, ביניהן ברבי הסופרת (אלכבנדרה שיפ), ברבי עורכת הדין (שרון רוני), ברבי הרופאה (הארי נאף) ואפילו ברבי הנשיאה (איסה ריי). כמובן שאי אפשר עולם של ברביות בלי כמה בובות קן – בגילומם של ריאן גוסלינג, סימו ליו, קינגסלי בן-אדיר ועוד – אבל בואו נודה בזה, הם לא הכי מעניינים. למקרה שלא יצא לכם לשחק בברביות בילדות, דעו שקן הוא במקרה הטוב עוד אביזר נלווה של ברבי ובמקרה הרע משהו שנזנח בתחתית הארגז (אם בכלל טרחו לקנות לך אחד). 

וכך מתקיימת לה החברה הברבית בשלווה מושלמת ונטולת פגמים, אך אבוי, דווקא הברבי הטיפוסית והמוכרת שלנו מתחילה פתאום לחוות שינויים מוזרים. יש לה מצב רוח רע ודברים שבדרך כלל עובדים מושלם מתחילים להשתבש. כדי לפתור את הבעיה לפני שתחמיר עוד יותר, ברבי וקן (האחד שהוא ריאן גוסלינג) יוצאים למסע מוזר ומצחיק בעולם האמיתי, בו יזכו לפגוש אם מותשת (אמריקה פררה), את בתה הצינית והקשוחה (אריאנה גרינבלט), עובדי בניין ושוטרים חרמנים ואת כל סגל הניהול של תאגיד מאטל, בראשות וויל פארל בהופעה מהסוג היותר מטורלל שלו. 

בלי לספיילר יותר מדי, הסרט מזגזג מכאן והלאה בין שני העולמות ולא לוקח אף אחד מהם ביותר מדי רצינות – אנחנו לא כאן בשביל העלילה, היא רק אמצעי כדי לדבר על כל מיני דברים. למשל – על הפער העגום שבין הילדות חסרת הדאגות לשחיקה המתמשכת של החיים הבוגרים. על הכאב שהוא חלק בלתי נפרד מחיינו והיופי שהופך את החיים לשווים בכל זאת. על יחסים בין אמהות לבנות והיחסים של שתיהן עם המסרים שהן מקבלות מהחברה החיצונית. וכמובן – על נורמות מגדריות, פערי כוח בין המגדרים והשאלה איך והאם אפשר להעצים קבוצה אחת בלי לרמוס את השנייה ולהפך. 

וכאן המקום לומר שכבר היו מי שהתלוננו שמדובר בסרט "אנטי גברי", טענה קצת מוזרה בהתחשב בזמן המסך הניכר שהסרט מקדיש לתהליך הרגשי שעובר קן-גוסלינג, גונב ההצגה הרשמי של הסרט. מוזר ומפתיע להגיד את זה, אבל זה לא בהכרח סרט על "העצמת נשים", אלא על תפקידי מגדר באופן כללי ועל הדרכים שבהן ציפיות פטריארכליות פוגעות בנשים ובגברים כאחד. גוסלינג כמו נולד לגלם את הדמות הזו – טיפוס לא חכם במיוחד אבל בהחלט נלהב מאוד, שרק רוצה לכבוש את ליבה של ברבי ומאבד את הצפון כשהמטרה מתרחקת ממנו. הוא מצחיק עד דמעות, מעורר הזדהות ומכעיס, וכן, לפעמים הוא חוצה גבולות ועושה טעויות, אבל לסרט יש הרבה אהבה וחמלה כלפיו. ובל נשכח – גוסלינג גם מפגין כאן כישורי שירה וריקוד שדמיאן שאזל אפילו לא התקרב להוציא ממנו. 

עוד בחירה יפה ומפתיעה לטובה של הסרט היא ההחלטה שלא לעשות לגיבורה שלו דיג'יגדל פמיניסטי-קרייריסטי. זה אולי סרט פמיניסטי, אבל השינוי שברבי עוברת במהלכו הוא פנימי ורגשי, בצורה שהזכירה לי קצת את זה של ג'וי בסרט "הקול בראש". היא לומדת להיות קשובה יותר לעצמה, לאחרים ולעולם שסביבה. המסגרת הזו מאפשרת לרובי להפגין גם כישורים קומיים מחודדים אבל גם צדדים עדינים ורכים. 

את כל הדיונים, התהליכים והרגשות העזים האלה גרוויג אורזת בקופסת מתנה יפה וצבעונית ומקשטת בבדיחות מצוינות, בנאמברים מוזיקליים נהדרים ובדיאלוגים שנונים. הסרט הזה כל כך גדוש ברגעים קטנים וחמודים שכל שיחה שניהלתי עליו הפכה במהרה לסבב התלהבות שבו כל משתתפ/ת מציינים את מה שנשאר איתם. נגיד, ההופעה המושלמת של מייקל סרה בתור אלן, החבר הזנוח של קן! או הצורה הקארטונית שבה מדברים וזזים המנהלים ממאטל! או איזה מעולה קייט מקינון בתפקיד הברבי ששיחקו איתה יותר מדי באגרסיביות! או הסצנה שבה קן מנסה להתקבל לעבודה בתור "איש חוף ים"! וכן הלאה. 

כל הדברים האלה הופכים את "ברבי" לא רק לאחד הסרטים הכי כיפים של השנה, אלא גם לאחד העמוסים שבהם. קורים בו קצת יותר מדי דברים ולא כל אלמנט ממצה את הפוטנציאל שלו, וזאת בעיה בעיקר בגלל שהרבה מהחלקים הנמרחים או הלא לגמרי אפויים נמצאים בשליש האחרון. יכול להיות שהיה כאן צורך בעבודת עריכה (או עריכת תסריט) יותר מהודקת, אבל רק ראוי שלסרט שמעודד אותנו לאמץ חוסר שלמות יהיו כמה נקודות לא מושלמות משלו. יכול להיות שזה גורם לי לאהוב אותו אפילו יותר.

תגיות: