פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע, בקיצור BAFTA, הם קרובי משפחה של האוסקר מעבר לאוקיינוס, והם דומים למדי. שלא כמו פרסי הגילדות למיניהן, הבאפט"א מחלק פרסים במגוון גדול של קטגוריות, דומה מאוד לזה של האוסקר, וטעם האקדמיות (שאנשים רבים חברים בשתיהן) דומה למדי. מאז 2009, הסרט שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בבאפט"א זכה גם באוסקר, וגם בקטגוריות האחרות רשימת המועמדים והזוכים הן בדרך כלל דומות.
בקיצור, מה שאני אומר זה ש"ארגו" כנראה הולך לקחת את האוסקר, עם או בלי מועמדות לבמאי. "ארגו" קיבל את פרסי הסרט והבמאי בבאפט"א, והוא מוסיף אותם לזכיות בגילדות הבמאים, השחקנים והמפיקים (רק התסריטאים עוד לא חילקו את הפרסים שלהם), זה הופך אי-זכיה שלו באוסקר לכמעט בלתי אפשרית סטטיסטית. כל זה למרות היתרון הברור של "לינקולן" מבחינת המועמדויות באוסקר עצמו.
אבל לא כל הזוכים בבאפט"א היו הצפויים ביותר. דניאל דיי-לואיס קיבל את פרס השחקן על "לינקולן" ואן האתוויי את פרס שחקנית המשנה על "עלובי החיים", ושניהם כבר נעולים לחלוטין בדרך לאוסקר. אבל בפרס השחקנית – לא ג'ניפר לורנס, ואפילו לא ג'סיקה צ'אסטיין, אלא עימנואל ריבה הצרפתית על "אהבה". וכבר מדברים עליה גם כעל זוכה מפתיעה אפשרית באוסקר. יש הרי תקדימים לצרפתיות מרשימות שלקחו את הפרס מתחת לאף של אמריקאיות. מפתיע עוד יותר: בקטגורית שחקן המשנה זכה כריסטוף וואלץ על "ג'אנגו ללא מעצורים", כשעד עכשיו היה נראה שהתחרות, אם בכלל, היא רק בין טומי לי ג'ונס מ"לינקולן" ורוברט דה נירו על "אופטימיות".
עוד קטגוריה שבה הבאפט"א יישרו את המגרש היא קטגורית סרט האנימציה: ברוב פרסי המבקרים זכה "פרנקנוויני", בפרסי הגילדות הוביל "ראלף ההורס", אבל הבריטים נתנו את הפרס דווקא ל"אמיצה" (למעשה, "ראלף" בכלל לא היה מועמד, כנראה משום שהוא הופץ בבריטניה רק השבוע, ולא נחשב לאחד מסרטי 2012). הנקודה שבה אין מתח היא האולפן: כל שלושת הסרטים האלה שייכים לדיסני, כך שהם יזכו גם אם הם יפסידו.
הפתעה גדולה נוספת היא הזוכה בפרס הסרט הבריטי הטוב ביותר: המועמדים המתבקשים היו "עלובי החיים" או אולי "אנה קארנינה", אבל לא. "סקייפול". הבריטים פשוט מעריצים את הסרט הזה (הסרט המצליח ביותר אי פעם בבריטניה, להזכירכם).
בקטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר זכה "מחפשים את שוגר מן". לכאורה, זה לא אומר שום דבר על המירוץ לאוסקר, כיוון שמלבד הסרט הזה, רשימת המועמדים הבריטית היתה שונה לחלוטין מהאמריקאית (הכוללת, כזכור, שני סרטים ישראליים). אבל זה כן נותן ל"שוגר מן" תנופה: בשבועות האחרונים הוא צבר פרס אחרי פרס, ועשוי לקבל גם את האוסקר מכח האינרציה בלבד.
ועדכון נוסף:
איגוד הצלמים נתן את הפרס דווקא ל"סקייפול", בזמן שרוב פרסי הצילום בטקסים האחרים הולכים ל"חיי פיי".
על מה מספר שוגר מן?
במחילה.
על זמר משנות ה-70 שמאוד לא הצליח באמריקה,
אבל דווקא כן הצליח בדרום אפריקה.
סרט נהדר, וכדאי לראות אותו עם כמה שפחות מידע מראש כי הוא בונה את הסיפור היטב.
ולמי שבכל זאת רוצה יותר מידע
יש את הפוסט המעולה של דויד פרץ על חייו ושיריו של רודריגז כאן.
תודה לכם
סיפור יפה ועצוב שמעורר תחושת החמצה גדולה. הגיע לו יותר. יש לקוות שעם הקידמה והאינטרנט זה לא יחזור על עצמו.
לא יכולה שלא לתהות אם לחבר'ה בדורם אפריקה לא היה אכפת מה הם שומעים… מאידך תקופה אחרת.
אובררייטד.
לא סרט גרוע, אבל לא מעולה כמו שעושים ממנו. בעיני הרגיש קצת כמו פספוס. הבימוי של אפלק באמת מצויין, ויש כמה סצינות לא רעות בכלל, אבל שום דבר מעבר.
הזכיה הכי משמחת עבורי
היא של טרנטינו בקטגורית התסריט המקורי. מקווה שזה יחזור על עצמו גם באוסקר.
אני לא מבין
אני לא מבין למה ארגו זוכה בכ"כ הרבה פרסים, ראיתי אותו והוא היה סרט טוב אבל אני באמת לא חושב שזה סרט שמגיעה לו כ"כ הרבה פרסים, לינקולן למשל היה סרט הרבה יותר טוב מארגו לדעתי.
אני לא מצליחה להבין את זה.
ארגו לא היה מספיק טוב. באמת שהוא לא.
ואפילו אין לזה קשר לעובדה שאני לא יכולה לסבול את בן אפלק, ו/או לא מסוגלת לשכוח לו את דרדוויל.
ארגו הוא נהדר. באמת שהוא כן. אבל לא מספיק בשביל כל התהילה הזאת שהוא מקבל.
אחת לכמה שנים יוצא סרט כזה, שאני פשוט לא מצליחה להבין את ההתלהבות סביבו. בדיוק אותו דבר קרה לי עם נער החידות..
אז אולי בעצם הבעיה היא בי…?
אחת לכמה שנים?
לי זה קורה לפחות פעמיים-שלושה בשנה, אז המצב שלך לא כזה רע
פעמיים-שלוש.
(מתנצלת מראש. אני חייבת לתת לגראמר נאצי שבתוכי לנשום לפעמים.)
אגב, בדיוק עכשיו סיימתי לראות את "אהבה" של האנקה, והוא נהיה לסרט הכי אובר-רייטד של השנה עבורי. סרט טוב. ואמיץ. מועמדות לסרט הזר הייתי יכול להבין, אבל זכיה ועוד ארבע מועמדויות? לא נראה לי.
בסופו של דבר נצטרך להכריע
מהו הסרט הכי אוברייטד של השנה:
ארגו, או הנוקמים?
אתה תצטרך להכריע.
כי זו דעתך, לא כולם חושבים ששני הסרטים האלה אוברייטד.
היו סרטים יותר אוברייטד השנה, אבל מבחינתי...
ארגו לוקח.
טוב, זה קצת נקרא לרמות, בגלל שאני יותר חושב על ההייפ של שניהם מאשר על כמה שהם באמת טובים. ארגו קיבל כבר ארבע פרסים של קבוצות דומות לאוסקר, והוא די מוגדר כהסרט האיכותי של השנה. זה לא שהוא היה גרוע (בכלל לא), זה פשוט שהוא לא היה כזה טוב.
הנוקמים מצד שני, לא מוגדר כסרט איכותי אצל אף אחד מעל גיל 12 בעולם הזה. הוא בעיקר מוגדר כסרט אקשן קליל טוב, ולדעתי זה בדיוק מה שהוא היה.
עלייתו של האביר האפל?
(ל"ת)