תסריט ובימוי: שמי זרחין
שחקנים: אסי לוי, רותם אבוהב, לבנה פינקלשטיין, דרור קרן, ששון גבאי
מעולם לא אהבתי את טבריה – עיר אפורה ומיותרת למדי. אני יכול להבין את אלו שמנצלים אותה כבסיס לחופשה: האזור מסביב הרי נהדר והנוף מפעים, אבל העיר עצמה? אפילו קולנוע אחד לרפואה אין בה.
אבל יש אנשים שחיים שם. חיים. קמים בבוקר, הולכים לעבודה, חוזרים הביתה בערב. וכך גם אביבה, אהובתו של שמי זרחין. אבל אביבה מיוחדת. יש לה זהות כפולה, או ליתר דיוק, חלומות נחבאים: במשך היום היא טבחית בבית מלון יוקרתי, ובלילה היא אשת משפחה למופת. אבל בין החרכים, כשהיא מצליחה לגנוב קמצוצי זמן אין מאין, היא אביבה הסופרת. היא כותבת סיפורים קצרים, וחולמת, כמובן, לפרסם ולהתפרסם.
אבל בשוק הספרותי הישראלי הדרך לפרסום קשה וארוכה. בעקבות לחציה של אחותה, אניטה, אביבה מגיעה לחניכה אצל פרופסור תושב בועה מפורסם, עודד שמו. לפני שהיה תל-אביבי, גם הוא גר פעם בטבריה, בעולם האמיתי, במקום בו יש אנשים אמיתיים וטובים וחמים. אבל עכשיו, שם רחוק, הוא מנותק מהמוזות ששרו לו בעבר, והוא בתקופת יובש. לא כותב שום דבר, כרגע. ולא בכמה שנים האחרונות. אבל זה מצב זמני בלבד, כן? ואולי אביבה היא זאת שתחזיר לו את יכולת הכתיבה?
כמובן, אביבה לא יכולה להקדיש את כל חייה לקריירה כסופרת לעתיד. יש לה גם אמא מטורללת (ומתוקה), בעל מובטל, ילדים לא-מאוד-מאוזנים (מה שעשוי לגרום לצופה לתהות – עד כמה אביבה היא באמת אמא טובה?), ועוד ועוד תלאות, כלכליות ואחרות, שהן מנת חלקו של הישראלי האמיתי, הבלתי בועתי.
כל הדמויות התומכות הללו משורטטות היטב, ובמיוחד אחותה של אביבה, אניטה. רותם אבוהב, המגלמת אותה, נהדרת ונאדרה. אמנם גם כאן היא נוגעת שוב במה שהולך והופך להיות הטייפ-קאסט הקבוע שלה – פרחה טובת לב – אבל ברגישות ובכשרון דרמטי וקומי היא גונבת את ההצגה כל פעם שהיא בסביבה, כלומר מרבית הסרט. גם לה יש חלומות משלה: להופיע בטלוויזיה, להיות כוכבת, ולהיות אמא. אבל מה, היא ובעלה ( נתן "נתי" רביץ) לא בדיוק מסתדרים. לא מסתדרים מהסוג שעושה סימנים כחולים מסביב לעין ומחייב חבישת משקפי שמש.
דרור קרן, מאידך, בתפקיד הבעל המובטל והתומך של אביבה, לא מקבל הזדמנויות רבות להפגין את יכולותיו, וחבל. לא רק כי יש לו כאלו, אלא גם מאחר והדמות שלו, כפי שמכתיב התסריט, פשוט קטנה מדי, שולית מדי. גם ילדיה של אביבה, ובעיקר דנה איבגי, הבת הבכורה, מקבלים זמן מסך זעום למדי.
'אביבה אהובתי' אינו סרט רע. להפך, הוא ממש בסדר. ממש ממש בסדר. בסדר על המילימטר, כאילו נבנה ככזה על פי תכניות מדוקדקות. לפיכך, כל מה שבאמת יש בסרט, עשוי היטב, בידיו, מהמקצועיות שבידיים, של הבמאי שמי זרחין.
הסרט, למשל, מרגש למדי, ומצליח לגעת שוב ושוב. זה מתחיל כבר בסצינה הפותחת, ההופכת את אביבה לקורבן, ובכך נאלץ הקהל להגרר להזדהות איתה. ומשם זה ממשיך, תוך שימוש מיומן בכלים עלילתיים שונים – ורובם, יש לציין, עשויים היטב – כדי לשמר את העניין בדמויות.
הסרט גם מצחיק למדי מדי פעם, אבל גם כאן מתקבלת לעתים תחושה שההומור תוכנן במידה יתרה של דיוק והקפדה. כך-וכך דמויות מוזרות/שרוטות/מטורללות. כך וכך התחכמויות מילוליות. ושוב, הכל עשוי היטב. וכדי שלא יתפרש אחרת מדברי, אחדד: 'אביבה אהובתי' אינו קומדיה. הוא שייך לאותו ז'אנר שיותר מדי סרטים ישראליים לאחרונה שייכים אליו, "דרמה קטנה עם נגיעות קומיות". הייתי שמח לראות קומדיה אמיתית שתבוים על ידי שמי זרחין. יש לו את הכשרון לכך, ואין לנו מספיק קומדיות. קומדיות הן דבר קשה ומורכב לביצוע.
אבל נחזור לענייננו, הסרט הזה. הבעיה איתו מתחילה דווקא בסוף. רק לאחר שהעוגה המפוארת (והטעימה!) נפרסה, נלעסה, ונבלעה, יכול הצופה להתרווח במושבו, לשחרר כפתור או שניים בחגורה, ולהרהר – רגע, בעצם מה קרה כאן? כי ב'אביבה אהובתי', נדמה שכל האלמנטים הנהדרים, כל הסצינות המרגשות, הכל – לא מתחבר לשום דבר מאוד מעניין. העלילה לא רק קלושה למדי, אלא גם רודפת אחרי עצמה, כך שבסופו של סיפור, אנחנו לא רחוקים מאוד בעצם מתחילתו. והדמויות הנהדרות, שזרחין שרטט בדקות וברוב אבחנה? הן בעצם לא ממש מתקשרות האחת עם השניה. אין אינטראקציה. מערכות היחסים מינימליות, ולא מקדמות לא את העלילה ולא את הדמויות לשום מקום.
ואם לרגע נעז להעיף מבט אל מתחת לפני הסרט, אל הרובד שבו אביבה איננה רק אביבה אלא אשה המנוצלת בידי הגברים הסובבים אותה, ומושתקת על ידם – גם כאן הסרט, מעבר להצגה שטחית, לא אומר מאום. הוא כל כך נזהר לא להרגיז אף אחד, למצוא חן בעיני כולם, שכמו אביבה, קולו לא נשמע.
- האתר הרשמי
- המועמדויות לפרסי אופיר
- הפרימיירה החגיגית במקלט
- טבריה
- איך להוציא לאור ספר
- רותם אבוהב ילדת הטלטקסט
זה ''סרט זר'' טיפוסי
כלומר – "סרט אוירה" שמספר את סיפורו של האדם הפשוט, אנשים קשי יום מחוץ למטרופולין הגדול. הוא מעביר היטב את האוירה, וקשה שלא להתחבר לדמות של אביבה, שכתובה כדי שנאהב אותה ומשוחקת מצויין. אבל כמו שקיפוד כתב, לא מדובר בסיפור שמתחיל בנקודה א' ומסתיים בנקודה ב'. יש תהליך מסויים, אבל הוא לא גדול. מדובר בסיפור שהוא מעין "פרק זמן ___ בחייהם של…". יחד עם זאת, אני בהחלט יכולה לזהות שינוי מסויים בדמות של אביבה, בסוף הסרט היא אמנם אותה אישה, אבל היא קצת מנוסה יותר, קצת יודעת יותר, קצת מפוקסת יותר. מי שאוהב קולנוע ישראלי ו/או סרטים זרים קטנים ומרגשים, יהנה לדעתי. אני לא מהחובבים, אבל בסה"כ חיבבתי את הסרט ולא הרגשתי שהוא היה בזבוז של זמן או כסף. מי שלא בוער לו, לדעתי אפשר בהחלט לחכות למסך הקטן.
שמי זרחין אהובי
כמו הביקורת, גם אני אמביוולנטי.
קודם כל טבריה. אם אני אכתוב כאן את דעתי על העיר, סביר להניח שהתגובה תימחק, ולכן עדיף להיתלות באילנות גבוהים וחשובים ממני: "טול את טבריה, כפר אווילי המתנמנם בצל ששת דקליו האבלים; אותו מורד שומם שבו דהרו חזירי מעשה-הנס אל תוך הים, ובלי ספק חשבו להם כי מוטב לבלוע שדים ורוחות ואף לטבוע במים מלהוסיף לחיות במקום כזה" (מרק טוויין, "מסע תענוגות לארץ הקודש", עמ' 82 למי שמתעניין. אחלה ספר, אגב. תיאורי צפת וירושלים מומלצים במיוחד). אמנם חלפו להן 139 שנים מאז שהשורות האלה נכתבו, והתיאור קצת מוקצן, וגם לא לגמרי קשור לסרט, אבל חשוב שגם הקול הזה יישמע בימים טרופים אלה.
ולהמשך הביקורת של קיפוד אני בהחלט מסכים עם העוול שבנתינת זמן מסך כה מועט לדרור קרן המצוין. מעבר לכך, גם אני מחזיק בדעה שהסרט מצחיק ומרגש (אני קיבלתי את התחושה שבחצי הראשון הוא יותר מצחיק ובשני הוא יותר מרגש, אבל אולי זה רק אני), ודמויות המשנה מוצלחות. אבל ברגע שמגיעה הקביעה שלפיה הדמויות אינן מתקשרות זו עם זו, אני כבר לא יכול להסכים עם הביקורת.
אחד המאפיינים (יהיו שיאמרו בעיות) של הסרט הוא ריבוי דמויות המשנה. מטבע הדברים, מצב שכזה אינו מאפשר חלוקה הוגנת של זמן מסך, ומכאן נובע שיש היררכיה בין הדמויות. התפקיד הראשי הוא מן הסתם של אביבה. אחריה מגיעה אניטה, וכאשר בוחנים את הקשר ביניהן לאורך הסרט, קשה לדעתי לומר שמערכת היחסים ביניהן היא מינימאלית. נכון שהיא מתאפיינת בכמה קוים ברורים (אביבה המוכשרת וחסרת הביטחון, לעומת אחותה הפרחה אך האמביציוזית והמאמינה בה), אבל היא מתפתחת, היא דינאמית והיא בעלת עומק. ככל שיורדים בסולם ההיררכי, היחסים בין הדמויות אכן הופכים להיות סתמיים יותר, אבל לדעתי גם הקשרים שבין אביבה לבעלה, לעודד או לבת שלה הם מורכבים יותר ממה שנדמה ממבט ראשון.
זה שאין שינוי דרמטי במצב של גיבורי הסרט בין תחילתו וסופו, לא אומר לדעתי שהעלילה קלושה. זו באמת "דרמה קטנה", וככזו אין בה תהפוכות טלנובליות או טוויסטים מטורפים. זה סרט על החיים של בני אדם בעיר בפריפריה, על המאבקים היומיומיים הקטנים, וכן, גם על נצחונות קטנים שכן מופיעים בסוף הסרט, ושאולי צריך להעריך אותם בקנה מידה יומיומי ולא קולנועי-גרנדיוזי כמו זה שאולי הורגלנו אליו על ידי הסטנדרטים ההוליוודיים.
בעיני זה סרט טוב, שברור מאיפה הוא מגיע ולאן הוא הולך, גם אם הוא מתאפיין בעיסוק באנשים שקמים בבוקר, הולכים לעבודה וחוזרים הביתה בערב.
דעתי
"אביבה אהובתי" מרגיש כמו הנוסחה לסרט ישראלי מצליח, כפי שהקיפד אמר, דרמה עם נגיעות קומית, סיפור של עיירה קטנה ורצון להצלחה, הרבה שחקנים טובים, צילום יפהפה הכולל שוטים מורכבים ומקוריים מבלי להראות אמנותי לרגע אחד. בקיצור, הכל בסרט עובד. אני למשל חושב שדרור קרן ודנה איבגי עושים הרבהמאוד עם הזמן מסך המועט שקיבלו ובוראים דמויות מורכבות ושלמות, קרן אפילו קיבל מועמדות לשחקן ראשי.
בניגוד לקיפוד, אני חושב שיש התפחתחות של הדמויות.
בתור התחלה, אציין שהחלום של הצלחה ספורתית הוא לא החלום המעסיק את אביבה, כן, היא כותבת, אבל זה בעיקר בגלל שהיא חייבת בגלל דחף פנימי, הרצון שהיא תצליח שייך בעיקר לשאר בני משפחתה, ביוחד אחותה. מה שהאביבה רוצה בעיקר זה יחסים טובים עם הסובבים אותה, כלומר משפחתה.
מכאן
הסופר ה"תל אביבי" שזכה בהתהילה הספורתית נכשל בעצם (עוד לפני הסרט) במה שאביבה רוצה (מבלי שאביבה מצהירה על כך) קשר טוב עם המקום ממנו בא. כתוצאה מכך הוא איבד את יכולת הכתיבה או את היכולת לזהות מה יקנה את לב העם, שהוא ציבור הקוראים. בניגוד לאביבה הוא חי לבד ונעולם שלו ריק , על כן למרות הגניבה הספרותית (מהלך עלילתי די צפוי בעיניי) הוא דמות שקל להזדהות איתה. בסוף הסרט הוא מבין את מצבו, הבין שאיבד את הקשר עם הקהל והרסה את הסיפורים של אביבה והבין שהוא חייב לאל להיות לבד והוא נוסע על הבת שלו. מן הבית המקורי שלו, טבריה, הוא כבר התרחק מדי ואינו יכול לחזור.
כפי שאמרתי, דרור קרן מצייר דמות די מורכבת של גבר שמאוכזב מחייו (בעיקר בגלל היותו מובטל) ולא מאמין בכך שמשהו טוב יכול לקרות לו, וכלן במשך רוב הסרט הוא בעיקר נטל על אביבה. הנסיונות שלו לשנות את מצבו הם נואשים וקלושים, ובכך אני גם מכליל את הניסיון שלו לנשק את אחותה של אביבה, סצנה שהיא לדעתי היפה בסרט (בגלל שרואים אותה מהזווית של אביבה המביטה מן הצד). הוא זקוק להרבה תמיכה ואהבה ואביבה לא מסוגלת לתת לו את כולה, בגלל שיש הרבה שזקוקים לה (אימא, אחותה, בניה, ויש גם את הצורף לקיום כלכלי)לקראת הסוף הוא מבין שהוא יצטרך גם לתמוך באביבה כדי שדהיה לה קל יותר לתמוך בו.
השינוי בדמות של דנה איבגי הוא גדול בעיניי: היא מתחילה את הסרט בתור מתבגרת שעדיין נמצאת בשלב המרידה בהורים וזועמת על כל בני משפחתה, לקראת הסוטף היא מבינה את המצב הקשה של הוריה ועושה מעשים שמחזרים את המשפחה על המסלול, בעיקר את אביבה. אהבתי שהחיבור הראשוני בין האם לבת לא נעשה פנים מול פנים אלא דרך הקריאה של הבת בכתבי האם. בסופו של דבר, הרבה בזכות הבת, המשפחה, שהייתה די מפורקת בתחילת הסרט, מתאחדת לחיים שנראים יותר קרובים. השיפור בקרבה המשפחתית הוא גם מה שמאפשר לבן שמשך אוב הסרט נראה על המסלול להיות בטלן זרוק כל חייו להתגייס בסוף לצבא. היחסים בין אביבה לאחותה עוברים הרבה תהפוכות: בעוד אביבה היא יותר פרקטית וכמעט שלא יוזמת דברים (מתוך סוג של חוסר ביטחון עצמי), האחות חולמת בגדול, מנסה לשנות דברים ולכן גם מתאכזבת יותר, נמצאת בקשר לא בריא עם בעלה (שגם הוא לא דמות שלילת לגמרי) ובסכסוך עם אימא ובשלב מסוים עם כל מי שהיא אוהבת. הדמות שלה חווה הרבה נפילות, גם בגלל שיש לה קושי בבקשת סליחה או בהודעה בטעויות. יפה לראות שבסוף אביבה מבינה את חשיבות הקשר בניהן ומחדשת אותו. עם בהתחלה נראה שהאחות היא זו שתומכת באביבה על ידי העזרה בפרסום סיפורה, בסוף מתברר שגם באחותה אביבה היא זו שתומכת, בין היתר על ידי כךל שבכתיבתה היא שומרת על החלום של אפשרות להצלחה.
תגובה משולבת לך ולרוברטס.
מערכות יחסים הם דבר בעייתי. קודם כל, השאלה העיקרית היא, מה היא בעצם מערכת יחסים? למשל, בסרטיו של קווין סמית' יש דמויות משעשעות, שאמנם לא משתנות כלל, אבל המגע ביניהן יוצר דיאלוגים משעשעים ביותר. האם זאת מערכת יחסים? או אולי צריך לחפש שינוי? לא נראה לי. לא כל מערכות היחסים שהיו לי בעולם האמיתיות (ורובן כמובן לא רומנטיות) גרמו לי להשתנות.
מבחינתי, בקולנוע, כשמדובר על מערכת יחסים הכוונה היא למה שדמויות מוציאות אחת מהשניה. אבל אביבה, היא מתנהגת ונוהגת כל הזמן אותו דבר, לא משנה מי מולה. כלומר, לאנשים האחרים, אין באמת השפעה עליה.
דוקא לדמויות הקטנות יותר יש מערכות יחסים עשירות יותר – הוריה של אביבה, ואניטה ובעלה.
ומה שאמרת על בתה של אביבה, שמה ברח לי, דנה איבגי – לי היה ברור מלכתחילה שבסוף זה יצא ממנה. שזה מחכה ומתבשל שם בפנים. והרמזים המטרימים הרי פזורים על כל הספר (קריאתה במחברות של אמה, למשל.
כמו כן, 'המעשה הנורא' של דרור קרן די עצבן אותי. קשה לי להאמין שמישהו יעשה דבר כזה. בוודאי לא במקום האמור, ועם הקהל הנוכח, וה'קורבן' הספציפי. זה פשוט לא מסתדר.
קיפד ראשו!
זרחין
טרם ראיתי את הסרט, אבל לפי התיאור (המצוין) של קיפוד, נדמה לי שהסרט הוא זרחין טיפוסי: בימוי שחקנים נהדר, מערכות יחסים מעניינות ומורכבות בין הרבה דמויות, עלילה קלושה ונטייה לקיטש ולדאוס אקס מכינה. אם זרחין רק היה משתף פעולה בכתיבת התסריט אם מישהו שיודע לכתוב עלילות, הוא היה יכול להיות הבמאי הכי טוב בארץ. כרגע, הסרטים שלו שראיתי תמיד כמעט נוגעים במצוינות, אבל רק כמעט.
זרחין
גם כן בזמן שראיתי את הסרט שמתי לב לכמעט אותו קונספט שהיה ב"כוכבים של שלומי"
-בן אדם מנסה להגשים את חלומו אך נעצר ע"י משפחתו בעלת הקשיים והתלותית-
אלא שב"שלומי" זה הצליח וב"אביבה זה לא".
האם מתוכננת בקרוב ביקורת ל"מישהו לרוץ איתו"?
שאלה.
לפני שהביקורת עלתה, נדמה היה לי שיש הייפ חיובי לסרט כאן באתר. אז איפה כל האנשים שאהבו אותו? למה הם לא אומרים דבר?
אני ראיתי אותו,
נורא אהבתי, וכבר יותר משבוע אני מתלבט אם לפרסם את הפיקורת שכתבתי עליו כתגובה, או לשמור על זכות השתיקה. בכל אופן – אני אהבתי.
רק בקשה קטנה.
אם אתה מחליט לפרסם – אשמח אם זה יהיה במתכונת ערוכה. היינו, דעתך שלך על הסרט, ללא תיאורי עלילה ושאר אינפורמציה "יבשה" שכבר נמצאת בביקורת.
סרט מצויין
סרט מצויין.
מצויין ממש.
צחקתי,
התרגשתי,
הייתי בפנים.
הודות לסרט הזה יש לי הערכה חדשה לאסי לוי ולשמי זרחין ואני בהחלט אחפש סרטים נוספים שלהם.
לסיכום
ויותר בפירוט
הצק הראשון נמסר לה כ"תודה על כך שהוא שוב כותב" לפני שהוא נתן את ההצעה, והיא גם הרגישה שהיא חייבת אותו בשבלי בנה- אחר כך היא מצאה דרכים אחרות להתסדר.
ואם לא אמרתי את זה כבר- אביבה אולי חולמת על פרסום ספרה, אבל לא עושה דבר למען זה, אחותה ובתה יותר פעילות בעניין, מה שעושה את הויתור ליותר פשוט עבורה.
זקנים משוגעים
ראיתי אתמול את "אביבה אהובתי" (שיזכה בהרבה פרסי "ופאיר) ולטעמי הוא פשוט סרט רע, ובעיקר בנאלי וחוזר על הרבה סרטים שכבר ראינו. מדהים איך במיעוט מספר הסרטים הישראלים שיוצאים (יחסית) הם מצליחים למחזר את אותן קלישאות ואותן בדיחות ואותה מלודרמה משפחתית עם אותן דמויות.
נמאס לי למשל לראות דמויות של זקנים וזקנות קוקואים. אין ליוצרים אוכלוסייה אחרת להיטפל אליה?
אם זה מרגיע אותך
אני בספק אם אביבה אהובתי יזכה בהרבה פרסי אופיר. נראה לי שהחלוקה תהיה די מגוונת השנה. למעשה, אם יאיר רוה צודק, אדמה משוגעת יקח את פרס הסרט הטוב ביותר.
סוף סוף ראיתי
לא אהבתי.
לא חשבתי שהסרט רע.פשוט לא חשבתי שהוא טוב במיוחד.את הכוכבים של שלומי אהבתי מאוד כי בנוסף להומור המצויין אפשר היה להרגיש דמויות-כואבות אוהבות מגשימות או בדרך להגשמה.באביבה אהובתי אין התפתחות של הדמות הראשית!
אביבה היא פשוטי בחורה חלשה שחוץ מלהרעיד את שפתיה בכל פעם שמישהו דורך עליה (כאילו שזו הפעם הראשונה שהמין האנושי מאכזב אותה) ולכתוב סיפורים אין לה שום כישורים חברתיים.
היא פשוט לא מזיקה ולכן אהובה כל כך על כולם.היא קרובת המשפחה האולטימטיבית.הכותל המערבי המערבי,שק חבטות רגשי,ו"הבת המוצלחת".למל"מית!!!
אני לא יודעת במי האשמה? במשחק המונוטוני של אסי לוי או בכתיבה של זרחין שמצד אחד הוכיח שיש לו יכולות לכתיבה מרגשת אבל לא הצליח להביא את השחקנית שלו לגבהים.
אין ספק שמדובר בסרט איכותי עשרות מונים מכל סרטי מל גיבסון,טום קרוז וחבריהם. אבל בסך הכל חלש.
אני כבר שעה מנסה לכתוב לך,
הודעה קורהנטית שלא מסכימה איתך, ופשוט לא מצליח לנסח אותה מבלי להישמע ילדותי ומתלהם. לכן אוכל לנסח את זה במילה אחת קטנה: סליחה?!
אם אפשר, התוכל/י להרחיב עוד לגבי המסר של הסרט, כי אני מתקשה להבין את התמונה הכוללת מההודעה הקודמת.
המסר של הסרט הוא זה הרגיל,
ויובל מציג אותו בצורה נלעגת, כדי להראות עד כמה הוא מגוחך, ו(כנראה) גם להראות שהמסר לא עומד במבחן המציאות – או סתם מתייפיף מדי.
לפחות, זה מה שאני הבנתי.
המסר של הסרט הוא זה הרגיל,
הבנת נכון.
לא סתם קלישאתי
כשאמרתי מתחנף התכוונתי שהוא מתחנף לאנשים אמיתיים שבאים לראות אותו – ל"אביבות" ול"אניטות" למיניהן.
אם הייתי צריך לבחור אמירה אחת שממצה את ההתנגדות שלי לסרט הייתי מנסח אותה כך – אין אף דמות "מצליחה" בסרט שהצופה היה רוצה להתחלף איתה, וזה מסר שיקרי ומעודד ניוון.
זה דווקא כיף לשאוף ולהצליח, לפעמים זה גם אפשרי וזה לא תמיד בא ביחד עם בדידות וניכור .
אני דווקא הייתי רוצה
להיות כמוה..
מש''א
לא בן דוד ולא נעלים
"כנפיים שבורות" לא הזכיר לי את הסרטים של זרחין במאום, חוץ מזה שגם הוא ישראלי מאוד. הדמויות אמינות יותר ומעוררות יותר אמפטיה, העלילה מעניינת בהרבה, יש פואנטה והבימוי מוקפד יותר.
ושלא תבין אותי לא נכון – אני חושב שזרחין במאי לא רע. אלא שברגמן טוב ממנו.
מש''א
מה ש"מישהו" כתב נכון אולי לגבי סרטים ישראלים רבים, אבל לא לגבי "כנפיים שבורות". כנפיים שבורות הוא הסרט הישראלי היחיד שבו האמנתי לדמויות עד הסוף. לא היה בו שמץ גרוטסקיות או "מגניבות", והוא לא מזכיר בורקס בשום אופן.
וחוץ מזה, סגנון הבימוי של זרחין שונה לעין שיעור משל ברגמן (כמובן שלדעתי ברגמן יותר טוב), כך שקשה לי להבין את ההתייחסות אליהם כמייצגים של אותו הזרם.
סרט ישראלי עם מאפיינים מזרחיים הוא בהכרח בורקס?
מסכימה בכל פה
ואפילו מתפעלת קלות מהנופך הנוסף שהסרט קיבל עבורי עכשיו. מחשבה מוצלחת .
אתה רציני?
אם כבר, צריך להשוות בין שלוש המילים לבין סצנה שבה אתה *רואה* את הניצול של אביבה. או לחלופין, להשוות בין ההצעה המגונה לבין ההצעה של הסופר. נראה לי שכך דעתך הייתה משתנה.
כלומר, אני לא מתיימרת לנתח את אישיותך, אבל ניצול מיני משאיר כתמים נפשיים לתמיד. ניצול של הסיפורים שלך משאיר ללא ספק טעם רע, אפילו רע מאוד, אבל להשוות את החומרה של המעשים זו הגזמה לדעתי.
חוץ מזה, נראה לי שלב התגובה הייתה ההשוואה בין שתי הסצנות. אני לא בטוחה שהסרט התכוון שכל הצופים יחשבו שהניצול הגופני מזעזע יותר.
לק.ג.
התגובה שלך מעניינת, מקורית ומרעננת את המוח העייף. תודה. חיוך.
אהבתי את הסרט, התווכחתי איתו בלב: יכול להיות שאביבה תגיד לאניטה "את לא חייבת ילדים"? אם זה היה יכול להיות היינו נראות אחרת. אולי זה טוב להתווכח עם סרט?
כל השחקניות היו נהדרות בעיני
במפתיע-דווקא אהבתי
אני שונאת את רב הסרטים הישראליים על הוולגריות והרמה הרדודה שיש ברובם ,ולא חשבתי שאראה את הסרט.לא על המסך הקטן וכמובן לא בקולנוע אבל…
חברה שקיבלה כרטיסים חינם רצתה לראות ולקחה אותי איתה.
מה אני אגיד,
הופתעתי מאד לטובה.
הסרט זורם,
לא יורד נמוך מדי,מרגש ומצליח לנגוע .
רותם אבוהב נהדרת ומצליחה להחיות גם סצנות "מתות" יחסית.
ובקשר לעלילה,
אני לא חיפשתי אותה יותר מדי.
זו דרמה של רגעים קטנים מהחיים ושל תהליך התפקחות של אישה פשוטה אחת ושל הסובבים אותה.
עשוי נהדר.
דווקא בשנים האחרונות
יצאו הרבה סרטים ישראליים (טובים וטובים פחות) שלא מאופיינים בוולגריות. מתוך אלו שראיתי אני יכולה למנות את כנפיים שבורות, אור, מוכרחים להיות שמח, איזה מקום נפלא ובטח עוד כמה ששכחתי. בנוסף, לפי הביקורות אני מניחה שאפשר לומר את אותו הדבר גם על ימים קפואים, מישהו לרוץ איתו ומחילות.
(לא שחסרים סרטים ישראלים וולגריים, ע"ע מתנה משמיים, אבל עדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה, לא?)
עוד כמה ששכחת...
וגם שנת 0, למראית עין ואדמה משוגעת – ממש מהתקופה האחרונה – כולם היו טובים, גרמו לי להנאה ולעיתים להתרגשות.
זה לא ששכחתי,
פשוט לא ראיתי אותם. תודה על ההמלצות!
במפתיע-דווקא אהבתי
הוצאת לי את המילים מהפה. גם אני הוזמנתי, וגם אני הותעתי לטובה, ומאוד!
סרט מצויין, עשוי מצוין. רוצו לראות. גם בכיתי, גם צחקתי, גם למדתי.
יופי של ביקורת.
הוצאת לי את המילים מהפה
עוד תגובה
שמתי לב לשני דברים:
א. שמן של כל הדמויות מהמשפחה של אביבה מתחילות בא': אביבה, ילדיה אושרית, אלון ואופק, אחותה אניטה ובעלה אריה. האם יש לזה מטרה מסוימת?
ב. בעלה של אביבה הוא טיפוס מחוק. בכמה תגובות לפניי צוין שאף אחד לא זוכר מה שמו (לכן לא ידעתי אם הוא מתחיל בא'). האם גם לזה יש מטרה מסוימת?
הכוכבים של אביבה
צפיתי אתמול בלילה, ובמהלך ההקרנה לא יכולתי שלא להגיד לעצמי שוב ושוב (רק פעם אחת בקול רם) – מה, זה בדיוק כמו הכוכבים של שלומי:
אותו סגנון
אותו סיפור
אותן מריבות
אותן דחקות
רק בשינויים קלים
כשקמתי בבוקר בדקתי את ההקשר וחיש קל מצאתי – זרחין.
ובכן, סרט נחמד ומלוטש (כפי שנאמר בביקורת), משחק טוב מאד, אך ללא חידוש ואימרה.
סבלתי בכל שנייה של הסרט.
מה הרעיון שלו בעצם? לדכא?
אני לא אפרט אבל בקצרה אני אומר שמאוד לא מומלץ.
ואם תרשו לי להיות שטחית אסי לוי כ"כ מכוערת שכואב להסתכל על המסך.
אני גר בטבריה
ותרגישו חופשי לרדת עליה, גם לדעתי זו עיר מיותרת וחסרת חשיבות או עתיד. בעוד כמה חודשים אני הולך ללמוד בבית ברל והיה שלום ולא להתראות :)
הסרט – ובכן – לא טוב. הבימוי/צילום רחוקים מאוד ממושגי קולנוע בסיסיים, הכל נראה כמו סדרת טלוויזיה מלודרמתית.
הדמויות צפויות ולא מרגשות, ההומור עממי מדי והריאליזם לא עובד. מה גם, התסריט לוקה בחוסר אמינות ואין בו מידה אחת קטנה של תיחכום או נשמה. אביבה חסרת כישרון כתיבה בכלל (מביך לשמוע את מחשבותיה, סיפורים ברמה של נערה בחטיבה, אז על מה כל המהומה?) וניכר שאין באמת נפח עלילתי שאפשר לבחון דפנותיו. זה פשוט לא קיים.
סרט מהדור הישן, כי מאז 2009 בערך התחילו לעשות פה קולנוע מצוין ומוקפד.
יש פער משמעותי בין איך שאנחנו תופסים את עצמנו לבין ההתנהלות שלנו בחיים. בין איך שהאגו שלנו תופס אותנו לבין מבחן המציאות. והסרט הזה שם לנו, לדעתי, מראה מול הפרצוף.
מבחינתי, הסיפור הגדול של הסרט הוא על הקושי של המשפחה הישראלית (כל משפחה בעולם) בתקשורת ובהבעת רגשות. גם פנימה וגם החוצה אבל החשוב ביותר, כמובן, זה פנימה.
הבת לא מסוגלת לומר לאמה (רק בסוף) מדוע היא כועסת עליה ומוציאה את הכעס שלה בדרך של התפרצויות.
הבן מתקשה לשתף בקשיים ומשתף מעט והאם מתקשה לסייע לו.
האחות (אבוהב) אינה מסוגלת לספר לאחותה (אסי לוי) מה עובר עליה בחיים ולהיפך.
האם אינה מצליחה לשוחח עם בעלה אודות חצי הבגידה שלו ובניה״ז אינם מסוגלים לתקשר בנוגע לתסכולים האישיים שלהם מעצמם ובכך לנסות לשפר את הזוגיות שלהם שמתדרדרת.
היחידה שמביעה את הרגשות שלה (באופן מוחצן, אבל מביעה) היא הסבתא… אולי משוגעת אבל לטובה.
כולם פוחדים שהם כישלון ושמים על עצמם מיסוך או מסכה.
וככה גם אנחנו, במידה רבה, בחיים שלנו.