במקור: Autumn in New York
במאית: ג'ואן צ'ן
תסריט: אליסון בורנט
שחקנים: ריצ'ארד גיר, ווינונה
ריידר, אנטוני לה-פאליה
הוא מתאהב בפעם הראשונה… היא מתאהבת לנצח.
אוף, מתי היא כבר תמות?
וויל קין הוא מסעדן מצליח הנושק לחמישים אשר מצויד במראה ובשרמנטיות של ריצ'ארד גיר (אולי בגלל שמשחק אותו ריצ'ארד גיר). תכונות אלו מאפשרות לו לחבוק כל לילה יפהפיה צעירה אחרת תוך פיזור הבטחות מתקתקות לכל עבר. אחת מאותן בחורות היא שרלוט, בתה של מכרה ותיקה. שרלוט היא אמנית צעירה ומקסימה, ויש לה עיניים שמזכירות את נולי מפרפר נחמד (אולי בגלל שמשחקת אותה וינונה ריידר). וויל הפתי סבור כי שרלוט היא לשימוש חד פעמי, אבל האמת מכה בו כרעם ביום סתווי – שרלוט חולה במחלת לב סופנית.
אוף, מתי היא כבר תמות?
בהתחלה הנושא לא מפריע לוויל. הרי הוא רגיל לכך שמערכות היחסים שלו נמשכות לא יותר מאשר שבועיים. אז אם מערכת יחסים זו תסתיים במות הפרטנרית זה רק יחסוך ממנו כאבי מצפון ושיחות "יחסינו לאן" מעיקות. אבל שרלוט היא משהו מיוחד: היא לא צפויה. היא מפתיעה. יש לה את האומץ לדרוש ממנו בתוקף מחויבות, ללכת עם הרצונות שלו, עם הרגשות שלו. להשתחרר. וויל מהסס בהתחלה – הוא אינו רגיל למערכות יחסים במלוא מובן המילה. נשים, על פי הגדרתו, הן קישוט שסופו להתבלות. לא כך שרלוט.
אוף, מתי היא כבר תמות?
וויל המסכן שבוי באהבתו לשרלוט היפה והמוכשרת. הוא אינו מסוגל לברוח ממנה ומכובעיה המחרידים.
היא אופפת אותו בלילות, בימים, במחשבותיו, בחלומותיו. הוא גם מרחם על גורלה האומלל אשר גזר עליה להיות יפה לנצח ולא לטעום מהנאות החיים. בעצת חברו הטבח, שנראה כמו גרסה גרועה של רוברט דה-נירו (אולי בגלל שמשחק אותו אנטוני לה-פאליה), מחליט וויל ללכת על זה. לאהוב.
אבל השינוי אינו קל כל כך, ובוויל, המאהב המושלם, מסתתר אותו שד פלרטטן, חמוש בטריקים נלוזים א-לה ריצ'ארד גיר. וכאשר ההתנגשות בין שתי דמויותיו של וויל באה, הכאב הוא בלתי נמנע. מה גם שקשרים רומנטים ישנים של וויל מתחילים לצוץ ולהציק לו. פתאום וויל מתחיל להבין כמה רע הוא גרם במחשבותיו האגואיסטיות. הוא קולט כי נשים הן יצורים בעלי מחשבות, רצונות ורגשות, ולא רק עושות ב"כאילו". וכדי לסבך את הכל – מחלתה של שרלוט מחמירה.
האם יצליחו השניים להתגבר על המכשולים בדרך לאהבתם, או שמא כל שיוותר מהרומן הוא זיכרון יפה של סתיו בניו יורק? או –
מתי היא כבר תמות?
כן, אמנם כל הנ"ל הוא קלישאה אחת גדולה, אבל "סתיו בניו יורק" אמור להיות סרט קלישאתי. מסוג הסרטים שחברות טובות צופות בהם בצהרי היום, בין שופינג אחד למשנהו. רומן רומנטי צפוי ושבלוני לניקוי הראש. שחקנים יפים על חשבון פיתוח דמויות ועומק. אבל גם בקטגוריה הזאת, מוקצה ככל שתהיה, יש דברים טובים ודברים רעים.
כל חובב סרטי "הו" מתחיל יודע כי סוד ההצלחה של הסרט הוא בכימיה בין שני השחקנים הראשיים. במקרה של "סתיו בניו יורק" זה לא עובד. וינונה ריידר וריצ'ארד גיר פשוט לא מתאימים. נקודה. הוא היה יותר משכנע בתור אבא שלה מאשר בתור המאהב שלה, וגם זה בקושי. הדבר המשכנע היחיד בסרט הוא העובדה שיש סתיו בניו יורק, אולי בגלל שטרחו לצלם כל הזמן עלי שלכת. חוץ מזה, כמה זמן וינונה ריידר יכולה להשאר בת 22? זה מתחיל להיות פאתטי ברמה של אנדריאה מ"בברלי הילס".
והכי חמור, סרטי קיטש וסבון אמורים לגרום לצביטות לב, השתפכויות רומנטיות והתרגשות כללית. הם לא אמורים לגרום לך לאחל מוות מהיר ביסורים לגיבורה הראשית של הסרט (או לשניהם. סולידריות רומנטית!), מה שאומר שאפילו בקטגורית הסרטים הרומנטים, "סתיו בניו יורק" בהחלט עונה להגדרה של סרט מיותר וגרוע.
אבל לפחות הוא מגדיר מחדש את המושג "הפי אנד", שזה גם משהו.
- האתר הרשמי
- ריצ'ארד גיר – אתר מעריצים
- ווינונה ריידר – אתר מעריצים
- תיירות סתיו בניו יורק
- סתיו בניו יורק – פרנק סינטרה
איזה יופי של ביקורת!
מאחר ואני לא באמת מתכוון להתייחס לסרט הזה, בין השאר בגלל שלא ראיתי אותו ואין לי כוונה לראות אותו אלא אם יאיימו עלי בשרהל'ה שרון או באריק שרון או בכל שרון מסוכן אחר, אני מעדיף להתייחס לביקורת עצמה.
עדיגי, יופי של ביקורת! מאוד נהניתי לקרוא, והיא אפילו נתנה לי השראה מסויימת לכתוב משהו חדש בשביל הדג הנודניק. תודה!
תודה! :-)
מקווה שתכתוב הרבה ביקורות בזמן שלא אהיה פה…
הו! אני זוכר את התחושה...
היה זה יום סגריר משהו, כאשר ראיתי אותה עומדת על הצוק.
עומדת שם, אנורקסית ויפה, חולה במחלה סופנית.
עומדת על קצה הצוק, מהססת אם לקפוץ.
מתי היא כבר תמות?
"קפצי כבר," הקהל מעודד, "תפתיעי אותנו!"
מתי היא כבר תמות?
ואז נגמר 'משימה בלתי אפשרית II', ות'אנדי ניוטון היפה עד כאב, ואנורקסית עד עידוד אכול-כפי-יכולתך באל גאוצ'ו לא קפצה. לפלפית.
(ומה בדיוק הם סרטי "הו"?)
סרטי ''הו''
סרטי "הו" הם כל אותם הסרטים הרגשניים אשר מבקשים להגיד משהו על משמעות החיים, לרוב באמצעות קלישאות שחוקות במיוחד. סרטים אלו אינם חוששים להשתמש בכל אמצעי שפל כדי ללחוץ על בלוטות הדמעות של הצופה. קשה להגדיר בדיוק את המונח "הו" – עדיף פשוט להתחיל להשתמש בו. וכידוע, מי שלא טובל רגלו במים לעולם לא ילמד לשחות (הו).
''הו!'', 2, 3, ''הו!'', 2, 3...
כן, יש משהו בצליל של זה.
טוב, לאחר שראיתי את "תעביר את זה הלאה", בכלל הגעתי לכך שמשמעות החיים היא משהו שהבמאית יודעת, אבל לא מוכנה לספר לנו.
הו!
ועיקר שכחתי -
לא אכפת לי אם וינונה כבר בת שלושים.
אני עדיין מוכן לאמץ אותה בתור הבת שלי.
(נו, אז היא קצת מבוגרת ממני. אבל בביטלג'וס היא לא היתה)
העיניים של נולי?
מ"פרפר נחמד"?
את בטח מתכוונת לאוזה. אישית, תמיד חשבתי שנולי הרבה יותר שווה מאוזה, אבל הסיבה היא שילוב של הקול ושל הפלומה (וגם שהיא היתה בת זוגו של שבי, שהיה פי אלף יותר שווה מבץ). בתחום העיניים דווקא, לא היה לנולי הרבה מה להציע.
העיניים של נולי?
קודם כל, לנולי היתה אישיות של נעל מצויה. נכון, שהיא היתה יותר חמודה מאוזה, אבל אוזה היתה הבובה הפמיניטית הראשונה בטלביזיה. מעצבנת, אבל חכמה..
ושנית, מי מעז להגיד ששבי היה שווה פי אלף מבץ?! לא מזמן פגשתי זקן אחד, שהיה לו בדיוק את הקול של שבי, ולא בכדי. שבי היה טיפוס נחנחי, לעומת בץ הקול, שהיה מוכן להסתכן בכל רעיון אפשרי.
המממ...
לדעתי לסרט הנ"ל היהפוטנציאל גדול להצליח, אם היו קוראים לו "סתיו בבת-ים". נא לדמיין:
מוחמד בכרי השרמנטי בתפקיד בעל סטקייה על הטיילת של בת-ים. (כן, הוא משחק יהודי. תרדו מזה). נכנסת ההיא שמשחקת את האסירה הנאנסת ב"זינזאנה", ביחד עם ההורים שלה ואחיה הקטן, לחגוג את מסיבת הגיוס של אחיה הקטן (בכל זאת, ישראל). קאט.
נכון, מורידים מהסרט את הדבר הטוב היחיד שהיה בו (הנוף המדהים של ניו יורק), אבל מוסיפים שני שחקנים שאולי אפשר יהיה לקנות את זה שיש ביניהם משהו.
ו – תהיה מוזיקה מזרחית, שזה הרבה יותר טוב מפס הקול המזוויע של הסרט הנ"ל. (נדמה היה לי שפשוט איחדו ביחד המון שירים מאוד לא קשורים, וקיוו שזה יצליח. זה לא).
אה, ובקשר לכתבה – הסכמתי עם רוב הדברים, כאמור, אבל, האם אני היחיד שנדמה לו שהכותבת מה-זה מקנאת בוינונה?
ברור שכן
תראה איפה היא ואיפה אני.
אל תעשי מזה כזה עניין גדול
זה לא כאילו שאת גרה בירושלים או משהו.
הללללווו....
אתם קצת נסחפים פה.
אמנם סרט מעיק וכ"כ פלסטיקי שגונב לך את המחשבה מהראש.
אבל…
הוא לא כזה נורא וההסכמה הכללית שיש פה לקטול אותו נראית לי יותר מדי כמו לחץ חברתי.
זה היה סרט יפה! אני זוכרת!
אהבתי את הכובעים שלה ואת התחפושת במיוחד (ממנו אני מעדיפה להתעלם) והיו שמה דברים כייפים.
והצבעים! הו, הצבעים! הקשת צריכה להיראות ככה.
בקיצור.. יש בסרט הזה משהו
(אפילו אם בפעם השנייה בא לך לצחוק להם בפרצוף כי את כבר לא מרחמת על עצמך)
דיזיין, זה שם המשחק
אם לא היה לסרט את העיצוב היפה (ואת הרקע של ניו-יורק בסתיו), ועוד עם השיר הג'אזי הזה SOME FUN OUT OF LIFE…אז הוא היה טראש ראוי למיחזור (כי אפילו השלכה זה יותר ממה שמגיע לא). אכן, בתור ציניקנית סרטים כאלה דינם אחד. רק שאני ציניקנית עם טוויסט. יש לי חולשה לעיצוב, ואפילו התמכרות לעיצוב. אבל אם חייבים להיות עדים לזבל המילולי, אז לפחות צריך להשתיק אותו עם השלט. כש"צופים" לשים קצת צ'אט בייקר או בילי הולידיי, וכך נשארנו עם היופי של ניו-יורק בסתיו, ונפתרנו מהקיטש. זוהי התרופה לריפלקס-ההקאה שנגרם במקרה זה. טייק איט אור ליב איט. הבחירה היא שלכם.