כמה "ארגייל" מטומטם?
מאוד מטומטם. הוא סופר-מטומטם. הוא נמצא בקטגוריית טמטום משלו. למעשה, הוא כל כך מטומטם עד שהוא מתחיל להריח את אוויר הפסגות של נול הגורל מ"מבוקש" והמכונית השקופה מ"למות ביום אחר".
כמה "ארגייל" קלישאתי?
מאוד קלישאתי. הכי קלישאתי שיש. מקגאפין קלישאתי, סוכנים רעים קלישאתיים, בסיסים קלישאתיים של הסוכנים הרעים הקלישאתיים, תוכנית רעה קלישאתית, תפניות עלילה קלישאתיות.
כמה "ארגייל" מועתק?
הווו, מהמון סרטים. ג'יימס בונד, כמובן; ג'ייסון בורן; גנבות עצמיות מסדרת "קינגסמן"; מארוול; סרט שאף אחד לא ראה בשם "זכרונותיו האמיתיים של מתנקש בינלאומי", סרט שאף אחד כן ראה בשם "העיר האבודה" ולעזאזל – לרגע גם תהיתי אם אני צופה ב"בובספוג: הסרט". אני רציני.
כמה ארגייל כיפי?
מאוד. הכי כיפי שאפשר. למעשה, מספיק כיפי כדי לשכוח את כל הסעיפים הקודמים.
הסיפור הוא כזה: אלי קונווי (ברייס דאלאס הווארד הממש מוצלחת) היא מחברת של סדרת ספרי ריגול רבי מכר. היא אוהבת לדמיין את העלילה שלה כמו בסרטים הכי מגניבים: הסוכן הראשי, ארגייל (הנרי קאוויל), הוא חתיך, שנון, לבוש היטב תמיד ולא נתפס בלתי מוכן. האישה המרגלת הבוגדת לבושה בשמלה חושפנית ורוקדת בסטייל. סצנות האקשן מתרחשות במקומות הכי אקזוטיים.
אבל אז היא מגלה שני דברים: קודם כל, שהעלילות הבדיוניות שרקחה התרחשו (בערך) במציאות, ושנית, שהריגול בעולם האמיתי פחות מגניב, פחות חתיך ובעיקר יותר מסוכן, כי הרעים מהסיפור משוכנעים במציאות שאלי המסכנה יכולה לעזור להם משום מה, ושאם היא רק תכתוב את הפרק הבא הם ינצחו במשהו הלא ברור שהם מנסים להשיג.
הבחור הפחות חתיך שמלווה אותה במסע הוא איידן וויילד (סם רוקוול), שמנסה לשכנע אותה שהוא מהטובים, ושתפסיק לקחת איתה את החתול שלה לכל מקום. באחד מהם הוא נכשל.
אז כאמור, אם זה נשמע לכם מטומטם אתם טועים: זה עוד יותר מטומטם. אבל מה לעשות, אם יש משהו אחד שיושבי הכדור המסוכסך שלנו יסכימו עליו זה שמתיו ווהן יודע (או לפחות ידע פעם) לעשות כיף, וזה שהכיף הוא מטומטם לא אמור להפריע לו לעשות את העבודה.
הסיבה הראשונה שזה עובד היא שהסרט די מודע לטמטום שלו. סצנת האקשן הפותחת, למשל, כוללת מרדף מכונית אחרי אופנוע שדוהר לו בסמטאות, ומכיוון שהמכונית לא נכנסת ברוחב הסמטה היא רודפת אחרי האופנוע מלמעלה, מגגות הבניינים. זה מופרך ועשוי בCGI לא משהו, אבל זה כל כך מבדר כשהסוכן העשוי ללא חת שלנו עושה את זה בלי טיפת מודעות עצמית ונונשלנטיות של פעלולן בסרטי ג'קי צ'אן.
הסיבה השניה שזה עובד היא כי הסרט די מצחיק כשהוא רוצה, ומנטרל עם הומור רגעים מטומטמים רבים, לאמר: זה מטומטם אבל זה משעשע אז לא נורא. איזו מטאפורה הייתם בוחרים למעיכת ראשים של אנשים עם הרגליים? אני מניח שלא מה שהסרט בחר. יש גם קו הומוריסטי לא רע עם אשכרה אמירה על איך אנשים היו רוצים לראות את עצמם ומה ההבדל בין דמיון למציאות.
הסיבה השלישית שזה עובד היא שהסרט מחביא מתחת לבלגן החיצוני קומדיה רומנטית חביבה מאוד, שעובדת הרבה יותר טוב ממה שהושקע בה בכתיבה בזכות דאלאס-הווארד ורוקוול. האחרון שחקן מוערך מאוד וזוכה אוסקר, אז צריך להרחיב פה על הראשונה: היא שחקנית מוכרת אבל שלא התבלטה כשחקנית בשום דבר, ויש מצב שמה שהיא עושה פה זה אולי התפקיד הטוב בקריירת המשחק הלא-מאוד ענפה שלה. היא נראית מופתעת בצורה כל כך אותנטית שזה פשוט מתוק.
אבל אבל, בסופו של דבר, זה עובד בזכות מתיו ווהן. יגידו על הבמאי מה שיגידו, אבל הבחור היה בפסגות שהן "קיק אס" ו"אקסמן-ההתחלה", שהא' ב' שלהם הוא שהם היו כיפיים. אז אנחנו לא בטריטוריה של שתי היצירות האלה, אבל אנחנו כן מדברים על מישהו שמבין משהו בגרוב שנדרש כשאתה בא לכבות מוח של צופים.
ומתיו ווהן מבין, והוא מביים מצוין את מה שהוא מבין. סצנות האקשן בסרט מבויימות לא רק בצורה ברורה, אלא בצורה כיפית. במקום לתת למכות משקל ו"להרגיש" יותר את המסה של הבעיטות והכיסוחים, ווהן מזיז את המצלמה שלו לא כדי שתעופו איתה אחורה כשמגיעה הבעיטה אלא כדי שתגידו "וואלה מגניב". כמו לצפות במישהו רוקד במחול. עם שני אקדחים. ורימוני עשן צבעוניים מסביב.
כמה מהסצנות בחלקו הראשון של הסרט משתמשות בעוד טריק נהדר: כשאלי רואה את המכות שמבצע רוקוול, היא מדמיינת במקומו את הנרי קאוויל, המרגל החתיך והמושלם. זה בראש ובראשונה עבודת צילום ועריכה יוצאת מן הכלל – אבל זה מוסיף נופך לא צפוי לסרט שמכל בחינה אחרת הוא צפוי להכאיב. וזה גם נורא מצחיק.
וכדי להדגיש את הנקודה, ווהן עושה שוב את הקטע הידוע שלו של לביים סיקוונס אקשן מגניב לצלילי יצירה כיפית, והפעם מוסיף על זה טריק ויזואלי מטורלל למחצה שאמור להכניס את הסצנה הזו לכל רשימת רגעי שנה מכובדת.
אז גם אם בסוף הסרט מתקשה להסתיים כשהוא צריך ומוסיף קרב בוס מיותר לחלוטין שהוא לא רק מעייף וצפוי, ולא רק מועתק ישירות מסצנת השיא של "חייל החורף", אלא גם מוסיף רובד נוסף של טמטום לסרט המטומטם גם כך – סלחתי לו על זה. כן, למרות העוד-טוויסט-המוזר בסוף. וכן, למרות סצנת הקרדיטים הלא ברורה שמניחה בסיס לפריקוול. והסיבה שסלחתי היא שהחיוך עדיין היה על הפנים שלי.
וכמעט אף מילה על החתול.
כמה "ארגייל" מכוער? בזה הוא מקורי ובליגה משלו
למי שאלרגי כמוני לסרטים שרובם המכריע היה יכול להיות אמיתי, אבל בוחרים משום מה לצלם כמעט הכל באולפנים עם רקעי CG, מדובר באחד הסרטים היותר מכוערים אי פעם. ואני לא מדבר רק על רגעי האקשן הבלתי-אפשריים כמו זה שציינו בביקורת, גם סתם סצנות חוץ על גג בבניין בלונדון פתאום נראות כל כך מעוותות ולא קשורות למציאות. אם זה דבר שמוציא אתכם מהסרט כמוני, פה הרגשתי שמת'יו ווהן עובר אחד-אחד בקהל ונותן לו בעיטה בביצים שחלילה לא יתרכז לרגע בעלילה.
נשארתי בקרדיטים לראות כמה אנשי CG עבדו על הסרט הזה, והתשובה היא בערך מיליון. יש איזה 2 דקות של קרדיטים רק להם. אני מאמין שזה חלק גדול מ-200 המיליון בתקציב שלו. למה לעזאזל מת'יו ווהן בחר לצלם את הסרט ככה? אין לי מושג, אבל העיניים שלי סבלו מכל שנייה.
זה החזיר אותי ל"אקסמן המקור: וולברין" מ-2009, סרט זניח לחלוטין ולא טוב במיוחד שהייתי שוכח ממנו כנראה, אם בצעד חריג וחד פעמי הוא לא היה דולף במלואו לאינטרנט קצת לפני שעלה, בגרסא שרחוקה מלהיות סופית עם אפקטים לא גמורים. אז ראיתי כמה סצנות משם מיד אחרי, ובאופן מפתיע מה שהולך שם פחות מוציא אותי מהסרט. לפחות הרוב מצולם על אמת ולא מנסה להיות מציאותי ברגעי ה-CG המאוד עלובים שלו.
יש פה כמה רגעים כיפיים ונחמדים שהצילו אותו מבחינתי מלהיות כישלון גמור, אבל באמת, איזה סרט מכוער.
הביזיון הזה עלה 200 מיליון דולר. אני מקווה מאד שהסרט הזה יקבור את הקריירה שלו.
כמה זלזול בקהל , פשוט מביש.
אגב גם אקסמן ההתחלה היה סרט די כעור עם כמה מסצנות הcgi הגרועות שראיתי מבלוקבאסטר.
רוב מה שאהבתי בו היה התסריט של גיין גולדמן וההופעות של פאסבנדר, מקאבוי ולורנס.
וגם סרטי קינגסמן לוקים בבעיית הכיעור שציינת, בייחוד קינסמן 2 והפריקוול.
הלוואי והיה לסרט הזה את הוויזואליה של "קינגסמן"
לא כי היא כזאת מושלמת, פשוט היא בפער יותר טובה, והסרטים האלו גם עלו חצי. בחיים לא הייתי מנחש, אם כבר הייתי חושב שהפוך. משהו גרם לו לרצות לצלם את הכל דיגיטלי, אולי לחץ מהאולפנים שיוכלו לשנות הכל בפוסט, אבל מה שזה לא יהיה – אני שונא אותו.
הגרסה שדלפה קיימת אייפשהו? מעניין אותי לראות את זה
להורדה פיראטית. הגרסא הזאת נקראת workprint.
(ל"ת)
איזה סרט מביך
מכירים את המשחק הזה שמישהו כותב משפט בסיפור ואז מעביר למישהו אחר והוא מוסיף משפט וכן הלאה? ככה מרגיש התסריט של "ארגייל". רק שלכל משתתף יותר חשוב להוסיף איזה טוויסט מופרך מאשר לנסות לשמור על קוהרנטיות.
זה אולי מצחיק ומבדר כשמשחקים את זה עם כמה חברים, אבל לכתוב ככה תסריט של סרט עם תקציב של 200 מיליון דולר לא עובד בכלל ונהיה מאוס מאוד מהר.
ברייס דאלאס הווארד וסם רוקוול הם לא צמד טוב (למרות שאני לא יודע אם יש ליהוק שהיה מציל את התסריט הזה), ההומור מרגיש ממש מביך ורוב הבדיחות מתרסקות על הפרצוף, הפסקול לא מתאים בכלל ואפילו קטעי האקשן – שהם המומחיות של ווהן – נעים בין שימוש באותו אפקט עריכה שוב ושוב (שמוזכר בביקורת) או הסתמכות מאוד גדולה על אפקטים, שגורמת לקטעים האלה להיראות כמו סרטים מצויירים מכוערים.
בקיצור, אלו היו השעתיים הכי ארוכות שחוויתי בזמן האחרון. פשוט תצפו שוב ב"אקס מן: ההתחלה" של ווהן במקום, להיזכר בימים שהיה במאי מוצלח.
ברייס דאלאס האוורד ב״הכפר״
דיברת עליה, אבל בעיניי התפקיד שלה בסרט הספציפי הזה של שמלאן, הוא אחד מהתפקידים הגדולים בתולדות הקולנוע.
כן, לא פחות.
והאמת היא שגם במנדרליי היא היתה מעולה ממש. מה שכן, משהו התפקשש עם הקריירה שלה מאז.
היא שיחקה בפרק די ידוע במראה שחורה.
לא משחק מרהיב או משהו אבל הליהוק די טוב, כי מדובר בדמות מעצבנת וברייס מעולה בגילום של דמויות כאלו
הסרט לא עלה 200 מיליון
לפחות לפי הבמאי עצמו. בראיון עם דדליין, מופיע הדבר הבא:
He refuses to reveal the actual cost of Argylle but insists it didn’t cost anywhere near the $200 million figure I put to him. “I don’t know how you spend $200 million on it,” he says. “I actually don’t. Unless you’re going to make a five-hour CG fest.”
One of the problems with films is that they’re too expensive, Vaughn says. “A lot of the big blockbusters coming out are big spenders. Our budget’s a third what they spend, right?”
ככל הנראה המקור למספר 200 מליון הוא שזה הסכום שאפל שילמו על הסרט. לא רק תקציב ההפקה, אלא גם הקניה של הסרט והפרנצ'ייס הפוטנציאלי.
אם יש לקח שאני לא מבינה
איך האולפנים הגדולים לא למדו עדיין, זה הלקח של ״אל תבנו יקום קולנועי לפני שראיתם שהקהל אוהב את הסרט הראשון״.
יש תמונה אחת שמייצגת בצורה מאוד תמציתית את הלקח הזה – הצילום הקבוצתי של כוכבי ״היקום האפל״ המיועדים – יקום סרטי המפלצות שיוניברסל תכננו ומעולם לא התקדם מעבר לכשלון של המומיה מ-2017.
אני באמת באמת לא מבינה איך הלקח הפשוט הזה עוד לא נלמד. תעשו סרט אחד, אם הוא ממש יצליח, הקהל ישמח לבוא לעוד. אבל אל תתכננו סעודת יוקרה של 8 מנות לפני שווידאתם שיש מישהו במסעדה.
רק מלהסתכל על התמונה הזו אפשר להבין כמה שהיקום הזה לא הולך לעבוד. ג׳וני דפ וטום קרוז? לתת לראסל קרואו להוביל סרט? כמעט כולם גברים לבנים?
(ל"ת)
זה בניגוד ליקום הנוקמים שהוקם כולו על טהרת נשים היספניות?
היקום הזה לא עבד כי הוא היה גרוע, וכי כמו שגאלופי אמרה – מיהרו להשקיע בהייפ ולא בסרט. צבע העור ומגדר השחקנים לא הפיל או הרים את הסרט.
ג'וני דפ גם לא אחראי, אגב – הסרט בכיכובו אף פעם לא התממש. וגם לא קרואו שהופיע רק בהופעת משנה. אפשר לדבר על קרוז כאחראי לנפילה של זה אבל כזה.. קרוז בסך הכל כוכב קולנוע שמושך קהל. אין סיבה עקרונית שהוא יגרום ליקום לא עובד.
היה קל להיתפס קודם כל להערה האחרונה
אז התכוונתי בעיקר שמדובר בחבורת שחקנים כל כך רנדומלית וגם לא מלהיבה במיוחד. חאבייר בארדם הוא לא ממש פורח בסרטיו הוליוודיים כאלה, ראסל קרואו לא ממש פורח בכללי ואני לא בטוח אם אנשים באמת באים לסרטי טום קרוז בשביל טום קרוז עצמו. מעבר לכך , ההשוואה לנוקמים מוזרה כי הסרט יצא לפני 11 שנים . ואני מסכים עם גאלופי שליצור יקום לפני שבכלל יודעים אם הסרט הראשון עובד זו טעות, זה מובן מאליו. בנוסף לכך הוספתי כמה ההערות לגבי חבורת השחקנים המשעממת הזו ובסוף גם הערה שהבחירה בגברים לבנים כיום נראית תלושה.
המומיה, הסרט הפותח והסוגר של היקום הזה, יצא חמש שנים בלבד אחרי הנוקמים
מאז עברו כבר כשבע שנים.
כך שזה ממש לא כמו להשוות סרט מהיום לסרט מלפני 11 שנים.
אני בספק כמה העולם השתנה בחמש השנים שבין הנוקמים ליקום הזה, כך שאני לא מבין מה הבעייה בהשוואה.
ואגב, גם חבורת הנוקמים לא הורכבה משחקנים שכל סרט שלהם מרוויח הון.
למעשה, החבורה הזאת זכתה לעיקר הפרסום שלה בקהל הרחב רק אחרי הנוקמים ולא לפני.
זה לעומת שמות כמו טום קרוז או ג׳וני דפ, שהיו שמות גדולים בקרב הקהל הרחב כבר אז.
כך שבסופו של דבר אין קשר בין זהות השחקנים שנבחרו להוביל את היקום הזה לכישלון שלו.
היקום נכשל בגלל סיבה אחת: כי הסרט הראשון שלו נכשל ונחשב לגרוע ואי אפשר להתחיל יקום בכישלון ומשם להמשיך.
מעבר לזה
זו בעיני הפואנטה. אתה אומר שאין קשר בין זהות השחקנים לכישלון, ואני אומרת שיש קשר הפוך. העובדה שנבחרו שחקנים שהם כבר מפורסמים ובעלי שם לא אפשרה ליקום להתפתח בצורה נקייה, ששמה את הדגש על הסיפור של היקום.
מדהים שאנחנו רק בתחילת השנה וכבר יש זוכה סוחף לראזי.
הדבר הזה אפילו יותר גרוע מהפריקוול של קינגסמן.