במקור: Apocalypse Now
במאי: פרנסיס פורד קופולה
תסריט: מייקל הר, ג'ון מיליוס,
פרנסיס פורד קופולה
מבוסס על ספרו של ג'וזף
קונרד
שחקנים: מרטין שין, מרלון
ברנדו, רוברט דובאל, דניס
הופר, אלברט הול, האריסון
פורד, לורנס פישבורן
איש היה בארץ עוץ, פרנסיס שמו, והיה האיש סמאח גדול ויעש סרטים, וירא ברכה במעשיו. ויהי היום, ויבוא האיש לאולפניו, ויאמר: "הבה! הבה ואעש סרט גדול ואפי ורחב יריעה, ויתבסס על ספר קלאסי, וכותב משובח יכתוב את תסריטו, ויהיו בו סצנות רבות משמעות ורבות יריות, ואקשן גם יהיה, וגם את הריסון פורד אשימה בו בתפקיד זוטר, ומשלים אמשול בו לרוב, ואמקם הסרט בוייטנאם, ויאהבוני המבקרים, וגם הקהל יבוא, ואשבע רוב טוב ואושר ואשמין מנחת, וגם אעמיס הרבה על השלפוחית, שארוך להחריד יהיה". ויאמר לו האולפן, "הפעם הגזמת, קצץ נא באורך הסרט". וייעתר להם פרנסיס, ויעמיד הסרט על שעתיים ומחצה בלבד, ויקרא שמו בגויים 'אפוקליפסה עכשיו'. ויצא הסרט לאקרנים בשנת תשל"ט ויאהבוהו המבקרים אהבה עזה. אך אללי! תפילה עושה מחצה בלבד, ולא בא הקהל, ויפסד האולפן כסף רב וכמעט פשט הרגל.
ותשקוט הוליווד עשרים שנה ושתי שנים, ויחשב הסרט למופת ואות, ויכסה את הוצאותיו בוידאו, וגם מטבעות לשון טבע בציבור, לאמור "I Like The Smell of Napalm in The Morning". ותבוא לה שנת האודיסיאה, הלוא היא 2001. ויאמר הפרנסיס, "הנה כי כן רב-סמאח רציני אנוכי היום, ומה יבצר ממני לעשות? הבה ואקח הסרט, ואוסיף לו סצנות מסצנות שונות אשר נותרו על רצפת חדר העריכה, וכל מטר של פילם אשר נותר בידי אדביקהו לסרט, ואשפץ מראהו ופסקולו, ואוציא מתחת ידי ספקטקל שבספקטקלים, שלוש שעות ורבע אורכו, ואולי יבוא הקהל". ויאהבו המבקרים, והקהל? מאיפה אני יודע.
זאת אומרת, בהקרנה שאני הייתי בה, בשבוע הראשון של ההקרנה בירושלים, היו אולי עשרה אנשים חוץ ממני, וזה כולל חבר שבא איתי. וחבל.
את העלילה אתם כבר מכירים, אם במקרה קיבלתם בתיכון לקרוא את 'לב המאפליה' של ג'וזף קונרד. רק תעבירו אותה מן המאה ה19- ל20-, ומאפריקה לוויאטנם.
ואם לא? אז ככה. מרטין שין, הלוא הוא פלוני קפטן ווילארד, קצין בכוחות המיוחדים האמריקאים הסובל מתסביך וייטנאם חמור ואחראי לפטירתם בטרם עת של כמה וכמה אנשים, מקבל משימה: לנסוע לו אל תוך קמבודיה ולמצוא את עקבותיו של פלוני קולונל קורץ, הלוא הוא מרלון ברנדו, קצין ב- הפלא ופלא – כוחות המיוחדים האמריקאים. כשהוא מוצא אותו, עליו לחסלו. וכל זאת למה? מפני שקורץ הנ"ל יצא מדעתו קצת (עוד יותר הפלא ופלא. אלוף-משגה, למה אתם מצפים?), הקים לו ממלכה פרטית, אינו מציית לפקודות ומפחיד עד מוות את אנשי הווייטקונג וגם את האמריקאים. ועל כן מצטרף קפטנינו לסירת-פטרול, ומבצע את המסע אל קמבודיה על הנהר (ואם תשאלו: למה שקולונל קורץ יחכה לו דווקא על הנהר? או למה לא להצניח אותו עם גדוד קומנדו לנקודה הדרושה? או למה לא להפציץ את הקורץ וגמרנו? אענה שאתם צודקים, אבל:
א. זה לא כתוב בספר, והסרט יותר נאמן למקור ממה ש'אחי, איפה אתה' נאמן לאודיסיאה.
ב. אם היו עושים כעצתי – לא היה סרט, וזה היה די מצער, שכן 'אפוקליפסה עכשיו' הוא סרט שבסרטים).
בדרכם פוגשים קפטנינו וצוותו במיני יצורים מוזרים, כדוגמת רוברט דובאל, הלוא הוא סא"ל ביל קילגור – המג"ד המופרע ביותר שראיתי מימי (וחובב נלהב של סקי מים קרבי), נערות אמצע, סירות חשודות, סירות פחות חשודות, וסצנות קרב מרשימות וססגוניות להפליא בלוויית מוזיקה קלאסית. בינתיים מהגג לו הקפטן מפעם לפעם מיני הגיגים מטושטשים ורבי-משמעות על הקיום האנושי וגם מצליח לעצבן את כל מי שמסביבו, לא כולל הצופים. גיבורינו, אלה מהם ששורדים, אכן פוגשים בקורץ, בתפאורה שמזכירה קצת את Doom. עוד מופיעים דניס הופר, בתפקיד כתב מופרע למדי שהיה יותר מדי זמן בהודו (התלבושת, הדיבורים – קצת קרחת והיה אפשר ללהק במקומו את תמיר קמחי), וגלריה שלמה של טיפוסים משונים אחרים שלחלקם שמות משונים לא פחות (אלברט הול? זה כמו לקרוא למישהי "האופרה הישראלית", לא?).
וכאן יש לפצל את הביקורת לשני חלקים: אחד כנגד מי שראה כבר את הסרט בגרסתו המקורית (להלן: 'חכם'), ואחד כנגד מי שטרם ראה את הסרט (להלן: 'תם').
וככה: החכם, ילך לראות.
התם, ירוץ לראות.
ושניהם לא ישתו הרבה קודם, כי 200 דקות זה הרבה זמן. ויש רק הפסקה אחת.
התם ירוץ לראות, שכן הסרט הוא סרט גדול ומרשים. כל אנשי הצוות עשו שם עבודה מוצלחת בהחלט, החל מהתסריטאי הראשי (מייקל הר, עיתונאי ששהה בוייטנאם הרבה זמן, ויודע לכתוב) וכלה בעוזר התאורן. חוץ מזה, זה סרט שהמסך הגדול רק מוסיף לו: לשמוע, למשל, את סצנת ההסתערות המוטסת הידועה להלל בדולבי סראונד שווה לבד את מחיר הכרטיס (אם לא הוגלה הסרט בינתיים לצינוק שנקרא בטעות אולם קולנוע ומערכת הקול שלו נגנבה מפישר-פרייס). קופולה הוא סמאח שבסמאחים, והריהו מצליח להמם את הצופה בכמה מן הסצנות ולהיות סתם מוצלח מאוד ברוב האחרות. באופן מפתיע, למרות שחלק מהסרט מיושן טכנית (הפעלולים של היום היו יכולים להטיס באויר הממוחשב מאות ואלפי מסוקים), הרי שהסרט אינו מיושבן כלל. השחקנים מגדולם עד קטנם (למעט אולי דניס הופר וכמה שפנפנות פלייבוי) מציגים משחק אמין, גם כאשר הסצנה נראית כאילו עוד רגע היא תעבור את גבול ה"מה לעזאזל חשב הבמאי" (לזרוק סירות ממטוסים? שימושים יצירתיים בגוף האנושי?). הסרט אמנם עשיר בהגיגים פילוסופיים מהסוג שאינו דווקא אהוב עלי, אבל הוא עשוי היטב.
והחכם ילך לראות, אבל לאו-דווקא ירוץ. כי בסופו של דבר את הרוב אתם כבר מכירים (44 דקות נוספו ל-153 הדקות של המקור). ועדיין, זה כדאי: סצנות הורחבו, דברים לא ברורים הובהרו וההתקפה המוטסת הורחבה בכמה דקות, עם הפתעה בסיום. לא שהכל טוב: יש שתי סצנות חדשות לגמרי ומיותרות לגמרי – אחת סתם טפשית מבחינה עלילתית, והשניה הופכת בשלב מסויים לנאום דידקטי מייגע ברמה של שיעורי אזרחות בכיתה ג'. אבל, כאמור, אלו רק שתי סצנות. אם כל מה שאני מוצא נגד הסרט זה שתי סצנות מתוך מאתיים דקות, זה ממש לא רע. הסרט שומר על עניין רוב הזמן והקטעים המרוחים הם במיעוט.
התסריט הזוי לחלוטין, אבל איכשהו, נראה שגם אם הוא לא התרחש במציאות, לפחות היה יכול להתרחש. תיאורטית הסרט אמור להראות ש"המלחמה היא גהינום" (וואלה?), אבל אם יש לו מסר הריהו שהמלחמה היא דבר משונה במיוחד.
אם אתם בעלי סבלנות ואם לא אכפת לכם לא להבין תמיד מה קורה מול העיניים (כל זמן שזה מעניין) – אל תחכו הרבה מדי. לכו לסרט.
רק תלכו לשירותים קודם.
- האתר הרשמי
- אתר מעריצים
- הספר – ב'מיתוס'
- הספר – ב'אמאזון'
- התחתונים של מרטין שין
- רוברט דובאל – אתר מעריצים
- אמנות מלחמת ויטנאם
- סקי מים
- נפלאם (בבוקר)
שגיאה עובדתית! שגיאה עובדתית!
"אפוקליפסה עכשיו" המקורי ממש לא היה פלופ. להיפך, הוא היה הצלחה. הסרט שהביא לפשיטת הרגל של קופולה (וליצירת המופת "ראסטי ג'יימס") הוא המיוזיקל "אחד מהלב".
ואני רוצה רק לציין שהסמאח הגדול הזה הוא אותו האיש שעשה לפני כמה שנים את "ג'ק". אין לזה קשר לביקורת – אבל זה כל כך לא ייאמן שהייתי מוכרח להזכיר.
מעבר לכך – ביקורת נהדרת. מלאה קונוטציות איוביות ומשונה בערך כמו הסרט אותו היא מבקרת – וטוב שכך.
אהמ...
באתי לביקורת מוכן לשלוש שעות ורבע- והיא עבקה מהר… האם זה אומר שגם הסרט יעבור מהר?
ומי לומד ספרות קלאסית לבגרות? אני, מלבד קצת עגנון, רק את אבא גוריו היה לי בבגרות.
אבל כן למדתי פיזיקה מודרנית וביוכימיה, ככה שאולי היה עדיף שלאהייתי שומע על קפטן קורץ…
אהמ...
אני,ואת דאגלס אדמס ומילכוד 22
אנשים תבדקו את הזכויות שלכם.
סרט מדהים חששתי ללכת מאהבתי לסרט המקורי אבל ה40 דקות היוו תוספת חשובה.
בקשר למה לא הצניחו הנה כמה סיבות:
1)בחלק השני של מלחמת וויטנאם לא יכלו להצניח אנשים (נאבדו יותר מיד בצמחייה).
2)בניגוד לנהוג לחשוב לדעתי הסרט הוא סרט מסע ולא סרט מלחמה
המלחמה היא יותר הרקע למסע ולתגליות.
באשר להצנחה,
דווקא היו צניחות במלחמת וויאטנאם. ממטוסים, ממסוקים – כולם של כוחות מיוחדים, בהיקף קטן. אפילו נעשה שימוש קרבי ראשון במצנחי רחיפה. זה לא הצמחיה שמנעה צניחה.
אבל באשר לאופציה השניה – שזה סרט מסע – אתה צודק לגמרי.
אכן סרט שבסרטים
ראיתי את הסרט אתמול, בירושלים (רב-חן בתלפיות, אולם לא רע, ואפילו היה מלא למדי), ונהנתי מכל רגע (וכבר ראיתי את המקור פעמיים).
פשוט יצירת מופת, תענוג, מושלם ויוצא מגדר הרגיל. עד עכשיו לא ממש השתחררתי מהחוויה, ומי שמחמיץ יצטרך לרדוף אחרי הסנימטק כל ימי חייו בתחושת אסון.
ללכת, לדלג, לרוץ, לקפץ, לזחול ולמהר לראות.
לא לראות בחיפה!
לפני בערך 10 שנים ראיתי את הסרט המקורי, וכבר אז ידעתי שזה אחד הסרטים הכי מגניבים בעולם.
לכן, ציפיתי כל כך לראות את הסרט שהיה חרוט לי במח (בעיקר המשפט האחרון שלא אספיילר לכם אותו) במסך גדול וצלילי דולבי סראונד משובחים. אך לתדהמתי, הסרט הוקרן רק במרכז פנורמה, בחיפה.
מילא, יש להם איזה אולם סביר או שניים, אך הם בחרו לשים את הסרט באולם 3, הידוע לשימצה. באולם זה, המסך נראה כמו טלוויזיה 40" משנות ה-70 מלאה נקודות , וספיקרים יותר קטנים משל המחשב שלי.
כך שלכל מי שגר באיזור חיפה – שיחכה לדויד.
אך למזלי, הסרט היה כל כך טוב ומרתק שהצלחתי להתעלם מדברים אלה ובאמת לפי דעתי זו יצירת המופת הטובה ביותר של קופולה, והסרט זינק הישר לרשימת 10 האהובים עלי(באמת נדהמתי שראיתי באוזן השלישית, בדוכן קופולה את "ג'ק"…). לא נכנס לדיונים פילוסופיים נוסך שניצקליין כי זה לא המקום ולאף אחד אין כח.
אגב, אחלה ביקורת!
פנורמה 3
הוא האולם הספציפי שעולה במוחי כשאני חושבת על חדרי שירותים שעברו הסבה לשימוש כבתי קולנוע. זוועה, זוועה ועוד פעם זוועה. ביחס אליו אולם מספר 2 הביזארי (האולם בצורת משולש!) ואולם 1 הדפוק (כולם מסתירים לכולם) נראים כמו אולמות פאר. שומר נפשו ירחק.
לא משולש.
בצורת כנף מטוס.
מה רע באולם אווירודינמי?
ועוד משהו שאני רוצה לדעת, זה מאיפה הגיעה הקונספציה השגויה שיש צורך ביותר מרמקול אחד? פנורמה מוכיח שממש לא צריך.
לא משולש.
האולם נוצר כגיבוי לפקולטה באווירונאוטיקה
אין כמו
קופולה של שנות ה70-80.
ראיתי את ג'ק לא מזמן ובאמת התאכזבתי, למרות שעדיין אפשר לראות שם ניצוצות של כישרון.
אני מחכה שאפוקליפסה יגיע לסינמטק. השאלה היא אם הגרסה המחודשת באמת משפרת את יצירת המופת המקורית?
דרל אגב,אני חושב שראסטי ג'יימס(rumble fish), עדיין הסרט הכי טוב שלו.
ג'ק?? נו באמת
אתה מדבר על אותו הסרט שבו רובין וויליאמס יושב עם חבורה של בני 10 בבית-עץ והם מפליצים לתוך פחית?
כל מי שאומר שרואים שם ניצוצות של כישרון רק מושפע מדיי מהסגידה לקופולה. נראה מה היית אומר אם זה היה סרט של קורטני סולומון.
כנראה שגם פרנסיס קופולה-ים
צריכים להתפרנס.
בכל מקרה, זה לא סרט שמתיימר להיות שום דבר שהוא לא, ולכן הוא סרט ילדים חמוד.
ג'ק?? נו באמת
לא אמרתי שזה סרט טוב.
אבל היו כמה קטעים שחשבתי שעשויים ממש יפה, כמו הסצנה שהוא מסתכל על הפרפר. היה גם משהו עם שמיים ועלים שהרשים אותי אבל אני לא זוכר מספיק כך שלא אוכל להיות יותר ספציפי.
מי זאת קורטני סלומון?
קורטני סולומן
*הוא* הבמאי של "מבוכים ודרקונים" והופיע כ בסקר הסמאחים של האתר (ושל תפוז רק שם זה היה כאופציה לגיטימית (?))…
לינקים:
כתבה מספר 644
כתבה מספר 679
איפה בחיפה?
בתור מי שעבורו אפוקליפסה הוא סרט פולחן, אני מתכונן בהתרגשות כבר חודשים לגרסת המאה ה-21. הייתי מוכן אפילו להתפשר עם הצינוק ב"פנורמה" (במלחמה כמו במלחמה), אבל אין! הסרט הועלם!
חיפאים יקרים! מי מכם יהיה המבשר שיודיע לי שהסרט חוזר לחיפה למסך רחב וסאונד שיהלום את ואגנר?
ולשאלת הזוועות – גדולתה של האפוקליפסה היא שכמעט לא נתקלים בה בחתיכות של בניאדם לשעבר ובכל זאת כל סוגי הטירוף של תרבות המלחמה האנושית נחשפים בה באופן פלסטי וחזק.
לא לתת לכותרת "אפוס מלחמתי" למנוע הליכה לסרט שיושב חזק בצמרת היצירה הקולנועית.
ג. חטאות
דניס הופר
משחק דווקא אמין לגמרי .
הבנאדם היה פשוט דפוק על כל השכל ,כל שנות ה70 עברו עליו תחת סם זה או אחר.
בסצנות שלו בסרט הוא די אילתר ,כי קופולה כבר לא כל כך שלט על מה שקורה.
וסתם כדי לחמם קצת את האוירה .
הנה סרט שלא מזמין דווקא השוואות לקלולס ,ציטוטים ממסע בין כוכבים , והשואות שדיים ותארים בביולוגיה.
ואני קורא לכולם להתחיל פה דיון שניצלקלייני עכשיו
לפני שאני אבין שהכל כבר אבוד איתכם.
סרטים הם אומנות ,לא סוג של פופקורן.
כי אם לא עכשיו ,ואם לא על הסרט הזה,אימתי.
ואם מותר לי
אז אני אתחיל את הדיון הפלצני:
קודם כל, ראיתי את הגירסה המקורית אינספור פעמים, ואני גורס שמדובר ביצירת מופת. ללא ספק הסרט הטוב ביותר על ויאטנם.
ועכשיו למשמעויות: לדעתי הטיעון שעומד מאחורי הסרט הוא בכלל לא "המלחמה היא דבר נורא" (כמו ב"טוראי ראיין"). כאילו המלחמה היא בהחלט דבר נורא אבל בכדי לנצח במלחמה צריך ללכת עד הסוף- אי אפשר גם לנצח במלחמה
וגם להישאר אנושיים. ברגע שאתה מנסה ליצור מלחמה "הומנית" הפסדת מראש.
למרות שהטיעון הזה הוא קצת פאשיסטי, למרות היותי שמאלן קיצוני אני חייב להסכים איתו. כי במלחמה כמו במלחמה, ומהסיבה הזאת אנחנו מפסידים את המלחמה בשטחים והאמריקאים מנצחים את המלחמה באפגניסטן.
(סליחה שנכנסתי לפוליטיקה ולאקטואליה, מן הסתם זה לא המקום לעשות את זה…)
ולטריליאן (עינת): עד כמה שזכור לי אין סצינות ממש נוראיות בסרט. ודרך
אגב, אני כמעט בטוח שאנחנו מכירים
אם כבר נכנסנו לדיון שכזה...
ובאמת לא יזיקו כאלה מדי פעם:
אני חושב שאפילו קופולה לא ידע מה המסר של הסרט כשהוא עשה אותו.
מי שראה את הסרט "לב המאפליה: אפקוקליפסה של יוצר קולנוע", שהוא תיעוד מצויין על הפקתו של אפוקליפסה, יודע שאפילו בנוגע לסוף הסרט הוא לא היה בטוח.
למרות זאת, אני כן חושב שיש איזה מסר מתחבא. יכול להיות שאפילו יותר מאחד.
אני צריך לראות את הסרט שוב כדי להחליט.
אפילפסיה עכשיו
(הכותרת אינה טעות אלא ניחוש של אחת המתחרות ב'גלגל המזל' כשהקטגוריה הייתה 'סרטים' והמסך הראה '_פ__ל_פסה עכש__' וזה סיפור אמיתי)
אז לא ראיתי, לא את המקור ולא את החדש, ואני מקווה עוד להספיק (רק שכל פעם שמחליטים כבר ללכת לסרט, לא מתחשק ללכת לשלוש שעות על מלחמה, והולכים ל'סרנדיפיטי'). מזל"ט לטווילדי על הביקורת, למרות שלא הבנתי את הקטע התנ"כי (מחווה לימד"ב?)
אמת ויציב
גם אני הייתי עד לאותה תכנית של 'גלגל המזל' ואני זוכר את זה עד היום. באותה תכנית (אם אני לא טועה) אף אחד מהמשתתפים לא הצליח לנחש את התשובה בהגדרה "ספרים" ושנחשפו ממנה האותיות "ג'ונתן ליווינגסטון השח_".
נשבע לכם שאני לא ממציא את זה.
נא הרשו לי לתקן
טעות אשר מופיעה בביקורת, וחוזרת על עצמה אצל ישראלים למודי צה"ל ושיבושי הלשון החביבים עליו:
ועכשיו, שהוצאתי את עצביי, בנימה מעט יותר מתורבתת, אתחנן לכך שגם אם אתם יוצאי צה"ל מהוללים, תשכחו את השפה הקלוקלת שלימדו אתכם שם, ותקשיבו קצת לציטטות המפורסמות שאתם מצטטים לפני שאתם מצטטים אותן. למה? כי זה מביא לי את הסעיף. והבאת הסעיף לבוג'י מביאה לזעם. וזעם מביא לפחד. ופחד מביא ל…
לא משנה. תשאלו את זה הקטן בצבע ירוק חאקי צה"לי תקני שכנראה גם כן למד את הדקדוק שלו בצה"ל, אם נורא בא לכם הרצאה פילוסופית. רק תעשו לי טובה ותשאירו את הצה"לית בצה"ל, כשאתם מצטטים את אחד הציטוטים המפורסמים והקאלטיים ביותר בתולדות הקולנוע.
נא הרשו לי לתקן
זה שורף, כמה שאת צודקת, אבל לא צריך לאבד את העשתונות.
NAPALM=NAPTHENIC & PALMITHIC ACIDS שזה בעברית דלק בצורת ג'לי. להריח ולראות רק בסרטים היסטוריים.
ג.
חומצה פלמיטית?
אז זה לא ג'לי, זה מרגרינה!
למה לא לאבד את העשתונות?
מילא שאני צריכה לסבול את זה שכל הניג'עסים יוצאי הצבא סביבי מקשקשים בצה"לית שוטפת והורסים את השפה העברית וכל שפה אחרת שנופלת תחת ידם, אבל לשמוע גם ציטטה קאלטית מתורגמת אפילו בלי לחשוב על זה לצה"לית שוטפת?
למה, מה עשיתי רע?
למה לאבד את העשתונות?
מה שמשונה, שעל פי הנוסח שאני קורא על מסכי ברגעים אלו ממש, כתבתי בדיוק לפי הנוסח המתוקן שלך (קובץ הוורד המקורילא נמצא מול עיני כרגע).
אז:
או שהדג שינה עריכה בנתיים,
או שהמחשב שלי משוגע,
או שאני לא יודע.
בכל אופן, כיוון שאני מכיר את האיות הנכון, סביר שהעמסת יותר מדי על משהו שהוא אולי טעות הקלדה (לפעמים גם יוצא לי 'הלקדה', מיינד יו). אבל אם את רוצה לזעום זעם אפי שלא היה כדוגמתו בכל תולדות היקום – תהני.
התשובה היא כמובן 1.
"או שהדג שינה עריכה בינתיים", כמובן.
כי אני, כשראיתי מה כתבת שם, הסתכלתי שלוש עשרה פעמים כדי לוודא שמה שכתוב הוא באמת מה שכתוב. כי באמת לא יכולתי להאמין שעד לשם הצה"לית המחורבנת הגיעה…
הייתי מתחבא בפינה, אבל
לונג ג'ון התחבאה שם בדוחק"ו הקודם, ולא בטוח שיש מקום גם בשבילי.
הטעות באמת אצלי במקור – למרות שזו טעות הקלדה פשוטה.
סליחה! סליחה! סליחה!
אבל אני ממשיך להדוף בעקשנות כל נסיון לקשור אותי ללשון צה"ל. בתור מי שבטירונות שיגע את מפקדיו בגלל ההתעקשות לומר "ערימה" ולא "מערום", אני מוחה.
וחצמזה, מאיזו סיבה לא ברורה, כל מסמך צבאי שהגיע לידי ועסק בנ"ל, הגדירו דווקא כ"דלק צמיג".
דווקא המילה ''מערום'' היא הברקה
נאה. בזמנו שאלתי מישהו מה ההבדל בין "ערימה" לבין "מערום", והוא אמר לי שלפי ההגיון הצה"לי, "מערום" הוא ערימה מסודרת. ומכיוון שהסדר כל כך חשוב בצה"ל (טוב, נו, בתנאים מסוימים…), הרי שההבחנה הגיונית.
רגע רגע.
פרנסיס פורד קופולה סמאח בעייתי במקצת.
אמנם יש לו ברקורד את הסרט הטוב ביותר שנעשה אי פעם – "הסנדק" (1 ו-2), וללא ספק אפו"ע הוא סרט דגול ויצירת מופת.
אבל – "ג'ק"?! "מוריד הגשם"?! "דרקולה"?!
ועוד רשימה של סרטים עם סימני תהייה אחריהם
למה דווקא סולוצו?
למה לא לוקה בראצי?
המקרה של קופולה הוא באמת מאוד מוזר. לא מובן מה קרה לו. נראה כאילו הוא פשוט איבד את התעוזה שהיתה לו.
ואולי הוא פשוט נהיה שבע (ושמן), ומרוצה מעצמו?
בכל מקרה במאי ענק.
למה דווקא סולוצו?
או שסתם יצאו לו פוקסים.
בתור אחד שבדרך כלל לא מזהה יצירות מופת בלי שאומרים לו את זה לפני , אני עדיין חושב שיש הרבה במאים שסתם התחלקה להם איזה יצירת מופת בלי כוונה (אבל לא במקרה הזה).
יצא לו פוקס?
הוא עשה את הסנדק, בסדר? יצא סרט גדול, מרשים, מצליח כלכלית, שהגדיר מחדש את ז'אנר סרטי המאפיה. נגיד שזה היה בפוקס. נגיד.
אבל אז הוא בא ועשה את הסנדק חלק 2, שהוא עוד יותר טוב מהראשון! וזה כבר לא יכול להיות פוקס!
לא ללכלך..
וואו וואו וואו, אוקיי ג'ק מן הסתם בחירה תמוהה ביותר מצדו אך מוריד הגשם, הוא סרט טוב תחת כל סטנדרט. הוא לא מדהים ואין בו שום דבר שיעיד על כך שדווקא קופולה ביים אותו אבל גם אין בו שום דבר רע.
ודרקולה, לפי דעתי אחד הסרטים היותר טובים שראיתי. נהניתי בו יותר מהסנדק ו rumble fish. אולי הוא לא משתווה קולנועית אליהם, אך בעיני הוא יצירת מופת וסרט מבריק.
הצעה שבהחלט ניתן לסרב לה
הסנדק הוא הסרט המוערך-יותר-מדי של כל הזמנים. מיקומו בראש הרשימה של ימד"ב מעיד על ימד"ב יותר מאשר עליו. הפארסה הכי גדולה בסרט הוא מרלון ברנדו שנראה כמו פארודיה של יצפאן על עצמו. הצלחתו העצומה בתפקיד המאנפף הזה פתחה לו קריירה מזהירה של רבעי משפטים תמורת 20 מיליון דולר. ולחשוב שב"על ברנשים וחתיכות" הוא הביא אותה בשורה של פליק פלאקים לאחור (ללא כפיל), שר מכל הלב, וייצר הורמונים למכביר, וכל זה תמורת עשירית סכום.
קופולה יודע להעמיד סט מוכשר של תפאורה ושחקנים. לא יותר. הוא עשה את זה בסנדק, והוא עשה את זה באפוקליפסה ועוד בעשרות סרטים. אבל כל הסרטים שלו הם חסרי אמירה משמעותית. מה אומר מ.א.ש של אלטמן על וייטנאם? מה אומר פול-מטאל-ג'קט של קובריק? זה ברור. ברור מה הבמאי חושב שם. מה אומר אפוקליפסה? "הנה – כך היה נראה הספר לב המאפליה אילו עשו ממנו סרט"
מי שלא מבין על מה הסנדק – יכול ללכת ולשתות ממי הים עם הדגים המתים.
אלגוריה מדהימה ואינטילגנטית בטירוף על החלום האמריקני ועל חופש הבחירה, על ערכי המשפחה. בהיבט נוסף – סצינות מדהימות ביופין ובתחכומן ועשרות קטעים גאוניים בצורה היפה ביותר שלהם (לדוגמה – סוף הסנדק 2 "Connie – Go show Carlo the tree").
משחק מדהים של כל השחקנים ויכולת יצירת הזדהות עם הדמויות ("I know it was you, you broke my heart").
כל אלו ביחד יוצרים את הסרט הטוב ביותר בכל הזמנים, סרט שראיתי הרבה פעמים ואני מסוגל לראות עוד הרבה פעמים, ולהפיק ממנו כל פעם דברים חדשים.
הסרט
קודם כל, אני רוצה לומר שגם אני כתבתי ואף שלחתי ביקורת על הסרט הזה, אך בזמן שקיבלתי את תיקוני העריכה כבר התחילה עונת המבחנים בתיכון ולא היה בידי זמן לשכתב את הביקורת שלי.
בכל מקרה, הביקורת הזו היא ממש מעולה, והיא הצליחה להעביר את האוירה בסרט בצורה טובה מאוד (מה שאני, לפי הערות העריכה שקיבלתי, לא הצלחתי כל כך – אבל נעזוב את זה). בקיצור, אני מסכים עם כל מילה בביקורת, ולא חושב שאני הייתי יכול לעשות זאת יותר טוב.
בקשר לכמות הקהל, אני הייתי היחיד בהקרנה בשבוע השני או השלישי, ואפילו הציעו לי לבטל את ההפסקה… דווקא חשבתי שיהיו הרבה אנשים והתבדיתי.
אם מישהו רוצה המלצה על אולם לראות את הסרט אני ממליץ על 'רענן' ברעננה שם אני ראיתי את הסרט: יש שם סראונד לפי מיטב ידיעתי (וגם מקום לכוסות השתייה).
דבר אחרון: אני מצטרף לטווידלדי בהמלצתו ללכת לראות את הסרט, אפילו שהוא ארוך, כי זה שווה את הזמן.
ניטפוק קטן.
למען הדיוק:
אפוקליפסה עכשיו – הגרסה המלאה נקרא באנגלית Apocalypse Now Redux.
בית ציוני אמריקה
בגלל שלא הייתה לי אפשרות ללכת לראות את אפוק' בלב דיזינגוף, ביצעתי בדיקה קלה ומתברר שהסרט מוקרן באמצע השבוע בבית ציוני אמריקה. מאחר ועוד לא יצא לי לבקר במקום – מישהו יכול לומר אם מדובר במקום שיהלום את הסרט רב חשיבות הזה ? או שמדובר בעוד מערכת קולנוע ביתית שהשם 'ביתית' הוסר ממנה ?
היי, מאד נהניתי לקרוא
את הבקורת. הצחיק אותי הקטע התנ"כי ובכלל היתה בקורת מעניינת. לא ממש ראיתי את הסרט (בטלוויזיה, ולא מהתחלה), אבל אולי עוד אראה מתישהו על מסך הכסף. בכל מקרה, למי שלא ראה את "רסטי ג'יימס" אני מאד ממליצה. זהו אחד הסרטים האהובים עלי ביותר…
(ואני חושבת שהוא עובר בסדר גם במסך קטן, אמנם תמיד עדיף קולנוע אבל…)
המלצה:
אם זכרוני אינו מטעה אותי, את ירושלמית.
אז אם כך, חשוב שתדעי שהסרט הגיע לסינמטקנו האהוב, והוא יוקרן ב-20, 21 וב-22 לינואר.
לא לפספס.
אפשר גם בווידיאו?
עם כל הכבוד אני לא מתכוונת לבלות שלוש וחצי שעות באולם קולנוע בלי הפסקה ובלי אוכל, לא משנה איזה סרט זה יהיה. אני מתכננת לקחת אותו מתישהו השבוע בDVD ולצפות בו בתנאים שלי.
אבל אם מדברים על סינמטקנו האהוב – ביום חמישי הבא יש "רקוויאם לחלום" שוב. לכל מי שהפסיד, זו ההדמנות!
אפשר גם בווידיאו?
את ראית כבר את רקוויאם לחלום? לפי מה שהבנתי זהו סרט שאסור לפספס, ואכן, לא אפספס אותו.
ולגבי הסינמטק, את בטוחה שגם בסרט שאורכו יותר מ-3 שעות הם לא יואילו בטובם ויעשו הפסקה קצרה?
אגב, ביום ו' יש ממנטו בסינמטק.
את רקוויאם לחלום ראיתי
וזה אכן סרט שאסור לפספס, והיתי הולכת לראות אותו שוב אם היה לי זמן אבל אין לי. אגב, הוא יוקרן בסינמטק ירושלים ביום רביעי (ה2.1) ב22:00, ולא כמו שאמרתי. וביום שלישי ב22:00 יש את "כולם ביחד" החמוד. והיום לקחנו סרט ואני רציתי לראות את "אפוקליפסה עכשיו" סוף סוף אבל אבא שלי היה עייף מדי בשביל ½3 וגם לא היה אותו במכונה, אז לקחנו "אגרוף של אשה". מעניין.
לא שזה מענינ מישהי
אבל לפי הביקורת אני תמה
וגם מעט מבוישת משום כך
אבל נורא שמחה שאזרתי עוז והלכתי לראות את הסרט הנ"ל בגפי רק כדי לצאת המומה ומלאה כולי בסצינות מהסרט.
יש כמה סרטים שאישה ממוצעת חייבת לראות כדי שיהיו לה כמה פרספקטיבות קולנועיות.
אפוקליפסה הוא אחד מהם.
בעצם,כמה נחמד שלא ראיתי את הסרט הזה במלואו לפני כן,כי החוויה הקולנועית הייתה חזקה מאוד בשבילי למרות שעבר מלא זמן.
ןמה עם הגבר הממוצע?
בבקשה שמישהו יעזור לי…
מהן המשמעויות/ האימרות/ המסרים שהבמאי מנסה להעביר באמצעות דמותו של קורץ? מהו מסמל?
אילו תחושות ומשמעויות יוצרים הבמאי והצלם באמצעות הצילום(מבחינת עיצוב התמיונה- צבעים, מיקום חפצים וכדומה)?
לאור מה שאנו יודעים על המלחמה מהן הבחירות המרכזיות שעשה הבמאי מבחינת תיאור המלחמה בסרט?
לא יודעת לגביך,
אבל אני לא נוהגת להכין לאנשים את שיעורי הבית שלהם באינטרנט.
לא יודעת לגביך,
אבל הסרט נפילה בטירוף ועוד באורך שך שלוש שעות ומשהו…רק תנו לי קצה של כיוון מחשבה ואני יהיה בדרכי…
קראת את הדיונים כאן עד עכשיו?
יש פה הרבה קצוות חוטים, אני חושב.
על שאלות ודיונים יותר ספציפיים, נשמח לעזור (ולהתווכח ולהתפלסף).
קראת את הדיונים כאן עד עכשיו?
אנשים פה מברברים המון על איפה אפשר לראות את הסרט הזה (תסביר לי למה?). בכל אופן לא קיבלתי שום תשובות לשאלות הרצויות לי…
אם תסלח לי,
אותם אנשים ש"מברברים" כאן לא נמצאים כאן לשירותך. הם נמצאים פה כדי לדון במה שמעניין אותם.
אם אתה צריך שיעשו לך את שיעורי הבית, אני מציעה לך שתחפש אתר שבו יש מאמרים שמנתחים סרטים מבחינה קולנועית, ותשב ותקרא אותם. אני לא חושבת שלמישהו כאן יש מחויבות לשרת אותך כשאתה מחליט שאתה רוצה שמישהו יעשה לך את השיעורים.
לכל שאלה - תשובה (לא בהכרח נכונה
א. קורץ מסמל מין.
ב. בעיקר ירוק ואדום. רוב החפצים נופלים ממטוסים ומתפוצצים.
ג.הבחירות המרכזיות של הבמאי:
1. לפוצץ כפרים.
2. להאריך את הסרט בארבעים דקות.
כמו שאמר ברכט,
"מי שמפוצץ כפרים, סופו שיפוצץ בני אדם."
יש לכם מזל לא נורמלי
שלא שתיתי קולה עכשיו.
עזרה
ראיתי את הסרט בפעם הראשונה.
אהבתי, אבל היה לי קשה להבין.
אני מניח שאני אראה אותו שוב (גרסה מלאה) לפני הגיוס (3 חודשים).
בקיצור…
איזה דמות שיחק הריסון פורד?
לא הצלחתי למצוא אותו
הריסון פורד
שיחק בסרט את קולונל לוקאס, כפי שניתן לראות בדף הימד"ב של הסרט (http://us.imdb.com/title/tt0078788/).
הסרט לא נאמן למקור
העלילה אינה מועתקת אחד לאחד, למעשה היא מזכירה את "לב המאפילייה"באופן די כללי
הו לא!
האם אתה רומז שהסרט "אפוקליפסה עכשיו" חוטא במקוריות?! שומו שמיים.
סרט ענק שביחד עם הסרט של אלינור קופולה יוצר שלם אחד מושלם
ממש בימים אלה שאלתי באוזן השלישית את סרטה של אלינור קופולה , אשתו של קופולה, המתעד את הכנת הסרט.
התיעוד הימם אותי, והיה הרבה מעבר לכל ציפיה שלי, פשוט שיעור מעשי בביום אפוס קולנועי
קופולה קרם עור וגידים כי הוא עבר לקדמת הבמה .הרגשתי כיצד לאט לאט אני נשבית בעולם הרגשי שלו – חשה את הקשיים שהוא חש, מתלבטת אם השורות לסצנה של מחר מתאימות אם לאו.
אלינור ניחנה בעין רגישה, ביד עדינה למצלמה והקשר שלה ושל בעלה כפי שמשתקף בסרט הוא קשר בריא , מעורר קנאה, אנשים שמדברים ומבינים זה את זה (נדיר בימינו…)ונהנים להיות יחד אם גם התיזמון מלא מתח וקשיים כולל כלכליים. יפה.
מעבר לזה, שבתי וקראתי כל בדל ביקורת שיכולתי לשים עליו יד – על הסרט, כולל ביקורת שמאוד אהבתי של דני מוג'ה בספרו 100 סרטי הקולנוע הטובים ביותר.
מצויידת בכל הידע הזה, אני הולכת לצפות שוב בסרט עצמו , לא התיעודי. הגרסה שבידי היא כמובן גרסת הבמאי מ-2001 שקניתי במציאה 3 במאה (מקור, רק מקור אני קונה,אין לי סנטימנטים לזייפנים). סרט ענק , סרט שכל צפיה בו
מזניקה אותי לגבהים ומרוממת את מחשבותי מעיסוק רק בשגרת היום יום שזה בעיקר עבודה, בית, ספונג'ה ,בישול ותיוק חשבונות…
אחלה סרט שבעולם, על אף דקות מסויימות שאולי לא קולחות (סרט כל כך ארוך, ניתן לסלוח לקופולה על כמה דקות כאלה פה ושם ). קופולה אתה נהדר גם אם לא הוצאת תחת ידך שום דבר משמעותי בשנים האחרונות."באה מנוחה ליגע"זכותך. תרמת תרומתך לעולם הקולנוע במספר סרטים נהדרים שיש להם חיי נצח – איזה קולנוען צריך יותר מזה ?!
התמזל המזל ומצאתי בבסטה קלטת וידיאו של הגרסה הראשונה
קניתי אותה ב-10 ש"ח … ובאתי הביתה. קלטת אוריגינל של הגרסה הידועה לפני גרסת הבמאי מ-2001.
צפיתי בה, ונהניתי הנאה עצומה.
יש קטעים שהורדו מהגרסה הזו, ושמחתי מאוד לצפות בהם שוב (ראיתי בזמנו הסרט המקורי אבל לפני המון שנים !). סרט שמעורר מחשבה ומרתק.
אין ספק שזו גאונות ליצור קולנוע כה מורכב, והעובדה שיש לו חיי נצח, מעידה על טיבו :סרט מופת !
אני ממליצה לכל מי שיכול לשים היד גם על הגרסה הקודמת לגרסת הבמאי – לצפות בה, יש לה אופי משלה, והיא לא פחות מ"מכשפת"!
סרט ענק שביחד עם הסרט של אלינור קופולה יוצר שלם אחד מושלם
גם אני השגעתי על הדוקומנטרי,שמראה את פרנסיס פ. כווילארד האמיתי במסע אל לב המאפלייה.
אפרופו, שימו לב להופעת האורח הקצרה של קופולה ב"אפוקליפסה", כמעט בתפקיד עצמו, בפשיטה הראשונה,קצת לפני הפגישה עם קילגור.
אכן סרט מדהים, אבל גם מוזר.
סיימתי לראות הרגע את הסרט, ואני חייב כמובן להסכים עם הטענה שהוא אחד הסרטים הטובים בכל הזמנים – היישר לטופ 10 שלי. המשחק מעולה, הצילום מרהיב והשחזור המלחמתי באמת מעורר הערצה. עם זאת, זהו ללא ספק הסרט הכי מוזר – במובן הטוב של המילה – שראיתי. זה יותר מזכיר שלושה סרטים נפרדים מאשר סרט שלם. הסרט הראשון הוא הקרב על החוף בפיקודו של קולונל קילגור. השני הוא המסע ההזוי במעלה הנהר, והשלישי הוא השהייה במחנה של קורץ. בעיקרון, רק הסצנה הראשונה והאחרונה קשורות ישירות אחת לשנייה, וכל שאר הסרט(ים) הם אירועים מוזרים ללא שום קשר אחד לשני… אבל מכאן מגיע הקסם של הסרט. מה שהוא מנסה להגיד זה שהמלחמה היא כמו כניסה למימד אחר, שבו הכל מוזר, מטורף ואתה לא יכול למצוא בו שום היגיון או קשר לדבר אחר. בקיצור, אהבתי את הדרך שבה הסרט גורם לך לחשוב ונותן לך סצינות מדהימות ובלתי נשכחות בו זמנית.
I LOVE THE SMELL OF A GREAT MOVIE IN THE MORNING
וואו
יופי של כתבה.אתמול ראתי את הסרט ובהחלט עזרת לי לחדד כמה דברים.יצירת מופת.סרט מופלא.אגב כנראה בטעות אבל דילגת על החלק האמצעי של הסרט בכתבה…
יצירת מופת.
אחרי הפעם הראשונה חשבתי שזה אחד הסרטים הטובים שראיתי. עכשיו,אחרי צפיה שניה, אני כבר לא כל כך בטוח. יש מצב שהוא הטוב מכולם.
ולמרות שאני רוצה,אני לא הולך להסביר למה. אפשר לנתח למוות את ההיבטים הפוליטיים,הפילוסופיים,הקולנועיים של הסרט הזה,אבל זה פשוט יחטיא את המטרה. גדולתו של הסרט היא באפיות העצומה שלו,בכך שהוא שואף להרים אותך לגבהים שלא חלמת עליהם(ובמקרה שלי-לחלוטין מצליח).בדומה ליצירותיהם הגדולות של באך,בטהובן ומאהלר לדוגמא, המשמעות היא לא העיקר, זהו סרט שצריך לראות,לחוות,לתת לו למלא את כל ישותך ולומר מילה אחת- וואו.
והחלק הכי כיף?זה העביר לי את הצום ממש מהר,כמה נפלא שיש את גירסת הבמאי.