אחרי הגשם

במקור: Ame Agaru
במאי: טקאשי קואיזומי
אב רוחני: אקירה קורוסאווה
שחקנים: אקירה טראו, יושיקו
מיאזאקי, שירו מיפונה

בארץ רחוקה רחוקה, לפני שנים רבות רבות, כשסמוראי היה סמוראי…

אקירה קורוסאווה, רב-סמאח יפאני שנחמן שניצקליין מצטלב כשהוא נושא את שמו, נפטר ב-1998, והשאיר אחריו תסריט לא גמור. בנו, היסאו קורוסאווה, החליט להפיק סרט על פיו, ברוחו של אביו (תרתי משמע?).

הימים ימי יפאן הפאודלית. איהיי מיסאווה הוא סמוראי שנודד עם אשתו ומנסה להשכין שלום בעולם, או לפחות לפזר מעט שמחה מסביבו. בתחילת הסרט הוא מתנצל לפניה, כי ניהל קרב על כסף: מסתבר שזה מנוגד לקוד האתי (כפי שקוראים לזה אצלנו היום) של הסמוראים. למי שאינו דוקטורנט בלימודי יפאן המסורתית זה מתברר רק בהמשך הסרט, אבל הנה קיבלתם טיפ בחינם.

מיסאווה ואשתו שוהים בפונדק צפוף, מאוכלס בעניים, זקנים, וזונה אחת גם. הם רוצים לחצות את הנהר, אבל הוא גועש, הגשם לא מפסיק לרדת, וייקח עוד כמה ימים עד שיוכלו לחצות. בינתיים מספיק מיסאווה לצוד את עינו של האציל המקומי, שיגאקי. זה מזמין אותו לארמונו, הם מתידדים, ושיגאקי רוצה שמיסאווה יהיה מורה הסיף בארמון – תפקיד יוקרתי ונחשק, כך מתברר. אבל כדי להגיע אליו, עליו להתמודד עם כמה משברים, אויבים מבחוץ ו-(אלא מה) האויב מבפנים.

מעט מאוד עלילה יש בסרט, והיא לא מאוד מעניינת כשלעצמה. מוסר השכל יש גם, ולא צריך להתאמץ: אחת הדמויות מסבירה אותו במפורש בסוף. בעצם זו קצת אגדת ילדים, בדרך שבה כל הסיפור מוביל למוסר ההשכל. אבל זו אגדה קצת למבוגרים, כי צריך לעבור דרך כמה תובנות פסיכולוגיות. שיהיה. כבר עברנו דברים יותר גרועים.

משהו מוזר בסגנון המשחק והבימוי בסרט. אני יכול לנחש שהרבה אנשים במקומותינו מאוד מאוד יתפעלו ממנו: אילו ניואנסים מופלאים! כמה מרגש! סילחו לי (אתם שם, שמתרגשים): אני חושב שצריך הרבה שכנוע עצמי כדי להתרגש ממשחק כזה. הוא תיאטרלי לחלוטין, מה שמתבטא, אצל רוב הדמויות, בג'סטות מוגזמות. כשהעניים שמחים, כל שפת הגוף שלהם, הקול והפנים צועקים שמחה רבה. כשאנשי הארמון כועסים, כולם כעס ללא מצרים.

אצל מיסאווה ואשתו מתבטאת התאטרליות דווקא באיפוק יתר. שהרי זו יפאן, ועוד יפאן של פעם, ולא יאה לאנשים מכובדים להראות רגש. אם אתה סמוראי, עליך לבלות את חייך בפנים חתומות, לנוע לאט, ולשתוק שתיקות הרות משמעות. אם את אשת סמוראי, היי רכה, חייכנית וכנועה, ושיתקי שתיקות רבות משמעות. ואל תשכחי להיות, בסוד, החכמה האמיתית בכל הסיפור.

אבל אם אתה האציל המקומי, כיף לך! מותר לך לעשות מה שאתה רוצה, ומה שאתה רוצה זה לעבור כהרף עין משתיקה הרת משמעות להתפרצות תאטרלית מוגזמת.

כל סגנון המשחק הזה מזכיר סרטים הוליוודיים משנות הארבעים: שתיקות הרות משמעות, למשל, זה הדבר ההוא שהגיבורים ההוליוודיים היו עושים כשהמוזיקה היתה נהיית מאוד דרמטית. דמיינתם? עכשיו תורידו את המוזיקה הדרמטית, ותקבלו את הקו המאפיין בסרט שלנו.

ואם מדברים על סרטים משנות הארבעים: גם התמונה כזו: לא חדה, קופצת ורועדת לעתים קרובות, ועם מין "לכלוכים" כאלו על הפילם. אתם יודעים, מין כתם שזוהר במשך כמה שניות על התמונה, בצורת טיפת מים שנזלה על קיר – נו די, מה הטעם? או שראיתם סרטי 16 מ"מ בחדר האוכל של הקיבוץ, או שלא ראיתם. האם האשמה בציוד של בית הקולנוע ("סינמה קפה מוריה" החיפאי. כמה הולם: בית קולנוע שכולו זועק רטרו), או שמא מדובר בסרט שצולם בציוד עתיק? אפשר לצפות לדבר כזה מסרט טאג'יקיסטני או אלבני, אבל הרי אנחנו מדברים על יפאן: ציוד כמו זה שצילמו בו את 'פרל הארבור' בוודאי לא חסר להם. למען השם, הם אלה שמייצרים אותו! יש לי חשד – ספקולציה פראית – שמדובר בהחלטה מכוונת להוסיף לאווירה המסורתית והישנה שבסרט, ואולי אפילו במחווה לקורוסאווה האב זס"ל (זכר סמאח לברכה).

ולמרות כל זה, 'אחרי הגשם' הוא סרט שכיף לראות. בעצם, למה "למרות"? בגלל כל זה. כמובן, רק אם אין לכם אלרגיות לסרט שהוא "סרט זר" מכל בחינה: שפה, מוזיקה, קצב, סגנון. אם, מצד שני, החריגות הסגנונית עושה לכם את זה, אתם תאהבו את הסרט.

ויש בו גם יתרונות יותר ספציפיים. אם אתן אוהבות את ג'קי צ'אן ו'נמר, דרקון' בחלקיו הקרביים, ונגררתן לסרט הזה כעונש מטעם בן הזוג חובב הרומנטיקה והרגש, אז כן, מצפה לכן שעה וחצי לא קלה, אבל לא הכל שחור: יש שתיים וחצי סצינות של קרב חרבות, המרכזית שבהן (בארמון) יפה להפליא ומבדרת.

והנה אני מגיע לצד הבאמת אטרקטיבי בסרט. דיברתי קודם על הצילום, מהצד הטכני. אבל הו, מה שיש בו! כאילו הסרט הוגש מטעם משרד התיירות היפאני. הנופים… היערות, הנהר, ההרים… הארמון והגן… גג הפונדק בגשם, בתמונת הפתיחה… גם אם גיליתם שסרט יפאני מסורתי זה לא בשבילכם, תוכלו לפחות להתרפק על התמונות. הירוק היום ירוק מאוד.

כדאי לראות, אבל אם לא ראיתם עדיין את 'רקוויאם לחלום', אני ממליץ לשמור את 'אחרי הגשם' לערב אחר-כך, כחוויה מתקנת. 'רקוויאם' גורם לדלקת חמורה במערכת העצבים המרכזית; 'אחרי הגשם' הוא משחה מרגיעה.