טריילר: קרב רודף קרב

לפול תומאס אנדרסון יש סרט חדש, והנה למה כדאי שיהיה לכם אכפת.

אחרי מעל שנה של הדלפות מהצילומים, שמועות לגבי הנושא שלו – בעיקר השאלה על מה הוא מבוסס – והדלפות מהקרנות מבחן ושינויי שמות, סוף סוף הסרט החדש של פול תומאס אנדרסון התייצב עם השם "קרב רודף קרב" (One Battle After Another), הכרה רשמית בכך שהוא נעשה "בהרשאת הנובלה 'וינלנד' מאת תומאס פינצ'ון", וטריילר:

אם אתם אומרים לעצמכם "אוקיי, אחלה טריילר, אבל למה בדיוק זה מקבל פוסט שלם כאילו זה טריילר לאירוע קולנועי הבא ולא סרט של במאי אהוד אבל לא בדיוק כוכב?", אז התשובה היא שיש אנשים כמוני, שהדבר הזה – עיבוד של פת"א לספר של תומאס פינצ'ון – הוא "הנוקמים" הבא עבורנו. תנו לי להסביר.

אתחיל מהחלק שכנראה רובכם לא מכירים – פינצ'ון. יש סיבה טובה לא להכיר אותו: רק ספר אחד שלו תורגם לעברית ("הזעקה של אוסף 49" בהוצאת רסלינג), אפילו שספרו האחרון מתרחש בחלקו בחיפה. פינצ'ון נחשב לאחד מהסופרים האמריקאים הגדולים אי פעם, עם שלל זכיות ומעומדויות לפרסים, וקריירה שכוללת רק שמונה ספרים לאורך חמישים שנה. אז איך רק אחד מספריו, ועוד הקצר ביותר, תורגם לעברית?

בין השאר כי הכתיבה שלו מאוד מורכבת, מסועפת ומבולגנת, עם מאות דמויות וסיפורי משנה שנמשכים מאות עמודים ורפרנסים שקשה להבין. מחקרים שלמים נכתבו על הספרים שלו ואתרים מוקדשים רק להסברת כל ההקשרים התרבותיים שבספריו. הוא אוהב לערבב ז'אנרים ולעסוק בתרבות, היסטוריה, פרנויה, וגם מתמטיקה ופיזיקה, כדי להדגים את השינויים שהחברה האמריקאית במיוחד והעולם כולו עוברים, וביותר דרמטיות, את קריסת העולם כמו שהוא מכיר אותו. ואם זה לא ברור מהתיאור עד כה, פינצ'ון פרנואיד. מאוד. אין אף תמונה רשמית שלו בשום מקום, חוץ מכמה תמונות ישנות שאיכשהו התגלגלו לאינטרנט. הוא מנהל חיים פרטיים שבגדול אף אחד לא יודע עליהם כלום ומסרב להתראיין (אבל כן מוכן לדבב את עצמו לדאחקה ב"משפחת סימפסון", מכל הדברים). כלומר, הדמות הציבורית שלו לא קיימת בכלל.

באופן הולם לדמות שתיארתי עד כה, פינצ'ון לא ממש הסכים שיעבדו את ספריו, עד שב-2014 איכשהו פול תומאס אנדרסון שכנע אותו להפוך את הספר "מידות רעות" לסרט. הרבה אנשים קוראים לו החלש ביותר בפילמוגרפיה של אנדרסון, אבל מעריצי פינצ'ון לרוב יצעקו שהוא בין המוצלחים שלו, ואני ביניהם. זה היה עיבוד די נאמן, שהצליח לתפוס את עומס המידע והאווירה הפינצ'ונית: כל הזמן לעבור מפרט מידע אחד לשני עם מעט קישור ולצאת להרפתקאות הזויות במסע אחר איזושהי אמת לא ברורה. לא משנה באיזה צד אתם לגביו, זה לא ממש הצליח: הסרט עלה 20 מיליון דולר והכניס רק כ-15 מיליון. הביקורות היו חיוביות אבל הכי פחות בפילמוגרפיה של אנדרסון, והוא זכה להתעלמות כמעט מוחלטת בעונת הפרסים של אותה השנה.

ואז בפברואר שעבר, דווח שאולפני וורנר אישרו לאנדרסון סרט חדש בתקציב של 110 מיליון דולר – התקציב הכי גדול שלו עד כה – ומיד התחילו שמועות שבעצם מדובר בעיבוד נוסף לספר של פינצ'ון, "וינלנד" מ-1990. אני לא האמנתי, כי למה לעזאזל שהתקציב הכי גדול יגיע כשהעיבוד הקודם נכשל? מאוחר יותר דווח שההפקה חרגה מהתקציב והגיעה ל-140 מיליון, כל זה מבמאי שהסרט הכי מכניס שלו, "זה ייגמר בדם", הכניס 76 מיליון דולר. בלומברג טענו שהסיבה שוורנר הסכימו הייתה ההשתתפות של דיקפריו, ושהוא ייקח לכיסו 20 מיליון דולר. המשכתי לא להאמין עד הטריילר שהגיע עכשיו. זה פשוט הזוי שעיבוד לספר ביזארי ולא מסחרי, עם במאי בלי היסטוריה קופתית מרשימה, קיבל אישור להפקה עם תקציב כזה.

כי בואו נדבר רגע על מה יש ב"וינלנד" (אנדרסון שינה את שמות הדמויות, למי שזה משנה): בוב (דיקפריו), היפי תמהוני שמגדל לבד את בתו פריירי (Prairie, ערבה, שתשוחק על ידי צ'ייס אינפיניטי) בעיירה וינלנד. יום אחד צץ מחדש סטיב לוקג'ו (שון פן), סוכן ממשלתי שבשנות השבעים רדף אחר המאהבת לשעבר של בוב ואמא של פריירי, פרנסי, בגלל פעילותה הפוליטית בארגון האקטיבסטי "24 פריימים לשנייה", שניסה לתעד את עוולות הממשל במחשבה שהמצלמה שלהם היא נשק. לוקג'ו הוא הנבל שבא להסתנן ואז להשמיד את ארגוני השמאל האלה עד עפר, ולכן ממשיך לרדוף אחר פרנסי ומשפחתה גם שנים אחרי סוף הפעילות. עם כמה שהספר הזה מצחיק ומבדר, הוא מדכא מאוד, בטח בימינו כשמחאות וארגונים פוליטיים חזרו לאופנה, יחד עם הרדיפה שלהם על ידי הממשל. אנדרסון כנראה עשה את הקישור הזה כמוני, כי הוא הזיז את עלילת הסרט להווה.

בשמועות מהקרנות המבחן סיפרו שאנדרסון הפך את זה לסרט מסחרי יחסית, באורך שעתיים וחצי עד שלוש, קומי ועמוס מרדפים והכי קרוב לסרט אקשן של אנדרסון, עם בוב ומשפחתו בתור רוד ראנר ולוקג'ו בתור קיוטי. בכתבה אחרת שנמחקה מהר דובר על מפיקים שמודאגים מסרט ביזארי והזוי מדי. בינתיים וורנר הזיזו את הפצת הסרט מאוגוסט לספטמבר, תאריך שמסמן שהם כן מאמינים בפוטנציאל שלו לעונת הפרסים, אבל לא בהכרח בקופות. מה גרם לוורנר להעריך ככה את הפרויקט ולתת לו תקציב ענק? באמת שאין לי מושג.

כמו כולנו, אין לי מושג איך הסרט ייצא. אני רק יודע שסופר שאני מעריץ מאוד, הסכים בצעד חריג ובפעם השנייה בחייו שספר שלו יעובד לסרט, אצל יוצר מוערך שכבר הצליח לעבד ספר אחר שלו בהצלחה מסוימת בעבר, תוך כדי שהוא הופך אותו לאחד מהדברים האהובים עליי בעולם: סרט אקשן עם תקציב ענק. זה יום חג עבורי, ומקווה שכל המילים פה הצליחו להכניס גם אתכם קצת להייפ. 26 לספטמבר בקולנוע, כולל IMAX והקרנות פילם 70 מ"מ.