תמונה קבוצתית: בואו נתחיל

ואף אחד לא בחר את "פסוקו של יום". שערורייה.

היי, זה יהונתן. הפינה "תמונה קבוצתית" היא פינה בה כותבי האתר עונים כל אחד בתשובה משלו על שאלה – מי שרוצה לראות את הכתבות הקודמות מוזמן לחפש בתגית "תמונת קבוצתית".

מוזמנים לענות על השאלה בעצמכם, להציע שאלות חדשות, או לחפש את הרמז החבוי שהחבאנו בכתבה מה זאת אומרת, בטוח שהחבאנו אחד כזה. 


בין אם זה בגלל שהוא מצליח לייצג את הסדרה באופן מושלם, בין אם זה בגלל ויזואליה מרהיבה, בין אם זה בגלל השיר הכי קליט אי פעם – שאלנו את הכותבים: ״מה הוא הפתיח האהוב עליכם של סדרת טלוויזיה?". אלה התשובות. 

אור ענבר: דם דם דם דם דם דם דם דם

טה-נה-נה-נה-נה דה דהההההההה

טה-נה-נה-נה-נה דה דהההההההה

טה-נה-נה-נה-נה דה דהה

דה – דה

 

טה-נא-נא-נא-נא דה דאאאאאאאאא

טה-נא-נא-נא-נא דה דאאאאאאאאא

טה-נא-נא-נא-נא דה דאא

דה – דה

 

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה-פה

פה פה נה נההההההה

האם אני באמת צריכה לפרט? לא שרתם את זה ביחד עם הטקסט? נא לפרגן, ספרתי כל פה ודה! 

אחת מהנעימות הכי אייקוניות שיש, פתיח שלא צריך שום מילים כדי להסביר כמה הסדרה שאתם הולכים לצפות בה מגניבה. סיקוונס אנימציה שמציג את הדמויות, הכוחות שלהן, עם מלא ניאון וגיטרות. "אקס-מן" המקורית אולי לא הייתה מושלמת – אבל הפתיח שלה כן. 

עידן זיירמן: אוקיי, גילוי נאות. היו לי כמה מועמדים בהתחלה. בניגוד להרגלי, אפילו הצלחתי לחשוב על כמה מועמדים שלא קשורים לסטאר טרק. כל מיני דברים כמו הפתיח של "מקגייוור" או "אגדות ברווזים" או "הסמויה" (כן יש כאן ספקטרום מאוד רחב של פתיחים), אבל כשניסיתי לנסח למה מדובר בפתיח האהוב עליי, התקשיתי להתקדם מעבר ל"אוקיי כי הוא כיפי ונתקע במוח וממש מגניב כזה". אנשים עם השכלה מוזיקלית יותר טובה משלי אולי היו מסוגלים לנסח טיעון מדויק יותר לגבי למה הפתיח של"אגדות ברווזים" הוא כזה מושלם, אבל אני, מה אני יכול להגיד. כל הפתיחים שאני אוהב הם כיפיים ונתקעים במוח וממש מגניבים. (אוקיי, חוץ מזה של "הסמויה").

ואז יש את הפתיח של "גרוויטי פולס". קצת פחות מארבעים שניות כיפיות מאוד, שמתחילות לא-ממש-רגוע-אבל-לא-מאוד-קצבי ואז מתגברות מאוד. והאנימציה מצחיקה. וכוללת כל מיני ביצי פסחא חמודות. והיא מבהירה במדויק את האופי של הדמויות הראשיות. ניצול סופר-אפקטיבי של 40 שניות. כל הכבוד על זה. אה, כן, ויש גם את הקטע הזה שהיא שותלת רמזים שאתם תחזרו אליהם בסוף הסדרה ותאהבו ממש את העובדה שהם היו לכם מול העיניים כל הזמן. כי הפתיח של "גרוויטי פולס" הוא פתיח מצוין, אבל הוא גם פתיח שתחזרו אליו. אפילו אם אתם מהברברים שלוחצים על "דלג על הפתיחה". אתם תתקלו בדברים ותחשבו "רגע, זה היה בפתיח!", וזה תכנון קדימה מרשים מאוד מצד יוצרי הסדרה.

והוא גם כיפי ונתקע במוח וממש מגניב.

מתן בכר: אני עומד להישמע קצת בומר, אבל היום כל הרשתות החברתיות האלו עיקרו כל מיני מילים ממשמעותן. על כל דבר קטן אומרים שהוא "אייקוני" או "יצירת מופת". אם לעשות פרפרזה על "משפחת סופר-על", אם כל דבר הוא יצירת מופת אז שום דבר הוא לא יצירת מופת. הפכו אותה לסתם עוד מילת תיאור.

הפתיח של "הנסיך המדליק מבל אייר" הוא אייקוני, במובן האמיתי של המילה, וזה אובייקטיבי לגמרי. יש דור שלם שלא רק יידע לזהות אותו אחרי כמה תווים בודדים, הוא גם ישיר לכם את כל השיר, מילה במילה. כן, גם את הגרסה הארוכה. וכן, אהבתי את הפתיח הזה מאז ומתמיד אבל ייתכן שאני קצת יותר משוחד כלפיו בחודשים האחרונים מאז שעברתי לפילדלפיה (אם כי לאזור המרכזי ולא המערבי). בהרבה פתיחים מהתקופה ההיא היו השחקנים עושים כל מיני פוזות עם השם שלהם בטקסט צהוב ואיזה שיר ברקע. בכמה מהם ראיתם את הכוכב מבצע את השיר כראפ?

כשאני חושב על הילדות שלי בשנות ה-90, הפתיח הזה הוא אחד הדברים הראשונים שעולים לראש, יחד עם המחזמר של "ספר הג'ונגל" והסדרה המצוירת של פיטר פן. זה גם פתיח שנטבע עמוק בתרבות הפופולרית, עם פרודיות של סאטרדיי נייט לייב, ג'ימי פאלון ועוד. שנים לאחר שהתוכנית ירדה מהאוויר, וויל סמית' המשיך לשיר את הפתיח הזה בתוכניות אירוח כי זה הדבר שאולי הכי מזוהה איתו, לא משנה כמה סטירות הוא ייתן. אה, וכמובן שאי אפשר לשכוח את התרגום העברי הנפלא שעשו לו.

בקיצור, אין בעיניי פתיח יותר מוצלח מאשר זה, וקצת חבל לי שכבר עברה התקופה שבה וויל סמית' היה מוציא שירי ראפ לסרטים. בעצם, לא משנה, אולי עדיף להשאיר את זה בעבר.

אדם קלין אורון: כבר עברו שלושים ושש שנים, ימי הזוהר חלפו מזמן, אבל צריך לזכור: "משפחת סימפסון" היו שם קודם ועשו את זה טוב יותר.

ראיה מספר 1: כותרות הפתיחה של הסדרה. מיומה הראשונה (עם כמה עדכונים קטנים בדרך), כתוביות הפתיחה שלה היו בעצם סיפור קצר שעוזר לך להבין לאן הגעת: לספרינגפילד, עיירה עם כור אטומי ובית ספר מונוטוני שמאוכלסת במגוון גדול של טיפוסים מוזרים ומשעשעים וגם מאוד רגילים. ואת הטיפוסים האלה – זאת אומרת, בעיקר את בני המשפחה, אבל גם כמה נספחים – אנחנו הולכים להכיר בתמצית בדקה ורבע הקרובה. וככה אנחנו לומדים שבארט הוא פרחח, ליסה משקיענית ואינדיבידואליסטית, הומר חסר אחריות ועצבני, מארג' אבן הפינה המשפחתית ומגי יחסית אוטונומית בשביל תינוקת. וכל זה, כמובן, גם מצחיק, ובמגוון דרכים: הומור פיזי, מוזיקלי, אבסורדי ועוד, אבל בלי לשכוח שזו עדיין משפחה טיפוסית בפרברים ולא, נניח, אחת שמגדלת תינוק מרושע או חיזר.

ראיה מספר 2: כדי שזה יהיה מעניין – כי זו גם תוכנית שיורה בדיחה כל 10 שניות, ובמקור, עם אחוזי הצלחה נהדרים – יש ארבעה אלמנטים בכותרות שמתחלפים כמעט בכל פרק: הטקסט שבארט כותב על הלוח, הכיתוב על לוח המודעות לפני בית הספר, סולו הנגינה של ליסה וכמובן, גאג הספה שסוגר את הכתוביות. וגם 36 שנה אחר כך, זה עדיין מצחיק ומפתיע (לפעמים).

ראיה (או בעצם שמעיה) מספר 3: מנגינת הפתיחה, שנכתבה בידי דני אלפמן במה שהיה גם תור הזהב שלו, ולכן היא כמובן נכתבה במכונית בדרך הביתה – ועדיין הפכה להיות אחת ממנגינות הטלוויזיה המזוהות ביותר בעולם. ולגמרי בצדק: היא עליזה, היא קליטה והיא תופסת נהדר את רוח הסדרה: סולידית בצורה מפתיעה, אבל גם כאוטית וכמעט ילדותית מן הצד השני. וכיפית.

כי, חשוב להזכיר גם בסוף, פעם משפחת סימפסון הייתה לא רק מקורית, פורצת דרך ואפקטיבית, היא גם הייתה כיף טהור.

שני אוירבך: שבו רגע ילדים, סבתא רוצה לספר לכם סיפור על תקופה רחוקה שמכונה הניינטיז.

בימים ההם כבר הייתה לנו טלוויזיה, אבל לא ממש הייתה לנו האפשרות לבחור סדרה שאנחנו רוצים לראות ולהתחיל מהפרק הראשון שלה. למעשה, רוב הזמן מה שעשינו היה להדליק את המכשיר, ואם במקרה מה שהופיע על המסך מצא חן בעינינו המשכנו לצפות ועשינו את מירב המאמצים להיות באותו מקום באותה שעה למחרת, וביום שאחריו, וביום שאחריו, כדי להמשיך לעקוב אחרי העלילה באופן רציף. מהסיבה הזו לפתיחים היה לעיתים קרובות תפקיד חשוב: היה אפשר להשתמש בהם כדי להציג את המאורע המחולל והקונספט של הסדרה למי שלא התמזל מזלו לצפות בפרק הפתיחה שלה. אם אתם רוצים דוגמה ליעילות של השיטה הזו, נסו להגיד למישהו מבני דורי את המילים "ווסט פילדלפיה".

שנות התשעים היו תקופה יפה לסיטקומים ועל פי השמועה חלק מהם עדיין מוכרים אצל הנוער, אבל אני רוצה לדבר על סיטקום קצת יותר נישתי: "נני". הוא עוסק בבחורה יהודייה מקווינס עם קול מעצבן שנשכרת לטפל בילדיו של אלמן בריטי עשיר. דמיינו את ג'ניס מ"חברים" אם היוצרים היו מוכנים להכיר בזה שגם היא בת אנוש עם רגשות שזקוקה וראויה לאהבה. על צירוף הנסיבות שהוביל למפגש בין הדמויות הכל כך שונות מספר כמובן הפתיח בכל פרק מחדש – בשיר קליט וכיפי להפליא שכתבה אן המפטון קאלאווי. גם כשצפיתי בסדרה אחרי שנטפליקס המציאו את כפתור ה"דלג על הפתיח" הקשבתי לשיר הזה ושרתי איתו שוב ושוב בכל אחד מ-144 הפרקים שבהם הוא מופיע. זה פתיח שבו זמנית תפור עבור הסדרה וכיף גם בלי קשר, והוא לא ארוך מדי או גנרי מדי – בקיצור, בן לוויה מושלם לסדרה כמעט מושלמת.

יצחק בארי: תראו, אני אפילו לא סיימתי את "מפרשים שחורים". הסיבה שהתחלתי בכלל את הסדרה היא רק כי רציתי עוד פיראטים, וזה מה שהיה בנמצא; איפשהו באמצע עונה 2 איבדתי עניין, אבל זה עדיין נוכח ברשימת הצפיה ויום אחד – כנראה, אולי, מתישהו – אחזור לזה.

אבל הנה מה שכל כך טוב בכתבה מהסוג של "פתיחים טלויזיוניים": אתם יכולים לצפות בפתיח של הסדרה, ולהבין לבד למה בחרתי בו כפתיח האהוב עליי אפילו בלי להכיר את הסדרה בכלל. כי הוא פאקינג פנטסטי.

קודם כל יש פה את בר מקרירי הגאון, בתקופה שבה הוא עדיין כיהן בתפקיד "הזה מההוא" והיה פחות מוכר לקהל הרחב. המוזיקה הנפלאה פה מג'נגלת בין ז'אנרים באופן ממש-ממש כיפי: לא חושב שיש מישהו שחשב שהתווים העדינים האלה בהתחלה אמורים להפוך לבלדת-מעין-רוק-מוזרה שכזו תוך חצי דקה.

אבל בעיניי, השילוב הוויזואלי עם הצלילים גורם לפתיח הזה להיות בלתי נשכח. כמי שצפה, כאמור, בחלק מהסדרה, אני גם יכול לספר איך הרעיון של קלוזאפים על פסלים שונים שמתבררים כמונומנט אחד גדול משקף גם תימות בסדרה, אבל זה דבר שכיף לצפות בו גם בפני עצמו (ומשהו דומה נעשה בקרדיטים של "עידן אולטרון", מכל הדברים שבעולם). אפילו בדקה וחצי הזו – אם כי מה שמאומבד כאן הוא הגרסה המלאה והמרשימה יותר של הקרדיטים – יש סוג של סיפור שנפתח ונסגר, שיקוף מהמם של אופי הסדרה, מוזיקה מדהימה ונעימה קליטה, ובקיצור, כל מה שמשחקי הכס הציעה – רק בצורה יותר מופרעת, פחות מעונבת, וכנראה עוד פחות מוכרת. ומי יודע, אולי אפילו רק בגלל הפוסט הזה אשוב סוף סוף לסדרה ואשלים אותה עד הסוף.

יהונתן צוריה: אי אז ב-2021 אמרתי שאם אי פעם נשאל מה הפסקול הכי טוב בטלוויזיה, אאלץ לבחור ב"קאובוי ביבופ" על פני כל דבר אחר. עכשיו הגיע הזמן לקיים את ההבטחה ההיא.

כן, השאלה הייתה טכנית על הפתיח – ויש מקום של כבוד עבור השיר שבחרו "סקראבס" כדי להכניס לאווירה, השירים שיצרו עבור "הבונדוקס", "חברים", "סאות' פארק", "אנימאניאקס", "פריקאזויד"  או כמעט כל סדרת ילדים ישראלית בשנות השמונים או קרטון נטוורק בשנות התשעים, הנעימה שליוותה את מעריצי "משחקי הכס" כמעט עשור, הפתיח הבלתי נשכח של "אבודים" או "שובר שורות" (סרקזם על שני האחרונים, כן?), הטקסט שכל ילד מגיל מסוים שמגדיר את "אווטאר: כשף האוויר האחרון", החידתיות המסקרנת של "ניתוק", או מה שהיה קרוב מאוד להיות הבחירה שלי: הפתיח המושלם שהוא "אזור הדמדומים". 

אבל "קאובוי ביבופ" מתעלה על כולם פשוט כי באמת שאין דברים כאלה. תשעה קבין של מגניבות ירדו לעולם, את כולם לקח הפתיח, ואת העשירי לקח שיר הסיום. כל דבר אחר שמגניב בעולם נאלץ לבקש יפה מ"טנק!" שייתן לו קצת, כולל חלוצי המגניבות שנאלצו לטייל את העתיד כדי לקבל ממש טיפה מהסטייל שנוטף מהפתיח הזה. כשאלוקים ברא את העולם מלאכים שאלו אותו למה הוא ברא את יפן, ונאמר להם "חכו", ואחרי הדקה הראשונה של הפתיח הם אמרו "אה אוקיי עכשיו הבנו". זה פתיח כל כך מגניב שהוא גורם לג'אז – מהז'אנרים הטרחניים בעולם – להיראות כמו הדבר הכי אדיר שיש. כל זה בליווי של אנימציה שמצליחה להגיד הרבה בלי לפרט באף שלב מה באמת קורה בסדרה חוץ ממוטיבים – סיגריות, אקדחים, חלליות, מכות, סיגריה, אנימציה אדירה, והמוזיקה הכי טובה שתשמעו. הבטחה לא קטנה, אבל הסדרה ממלאת אותה עד התו האחרון. 

תום שפירא: את המוזיקה כבר מנגנים

את האורות כבר מדליקים

ב"מופע החבובות" את כל החבובות פוגשים

הייתי צעיר מכדי להבין ש"החבובות" הוא פארודיה על מופעי וראייטי, סוג של תוכניות טלוויזיה שלא ממש הוקרנו בארץ ובטח שלא כשאני הייתי ילד. אבל הפארודיה ניצחה את המציאות, את רוב התוכניות האלו כולם כבר שכחו, אבל מופע החבובות נשאר לנצח.

איפור כבד שמים כבר

את התחפושות לובשים

ועל "מופע החבובות" כבר עולים הקלעים 

ויש… טוב, יש המון סיבות למה מופע החבובות שרד בתודעה שלנו כל כך הרבה זמן. אם אתה ילד קטן זה כי הבובות נורא חמודות (כולל המפלצות הגדולות), אם אתה ילד קצת יותר גדול זה בגלל שיש המון הומור פיזי מטורף ומידי פעם אתה זוכה לראות מישהו שאתה מכיר (מה, לא כל הילדים מתלהבים מרקדן הבלט הרוסי הגולה רודולף נורייב?) ואם אתה מבוגר אתה יכול ליהנות מסאטירת עולם השעשועים שמתחרה ב"מופע של לארי סנדרס".

אבל לפני כל אלו…

למה אנחנו תמיד באים?

אני מניח שאין ברירה

אפילו שאין עינוי גרוע

מזו ההופעה!

יש את הפתיח. ג'ים הנסון ידע דבר או שניים על כתיבת מוזיקה ועל בימוי של בובות והחמישים ומשהו שניות מזקקות את כל הכישרון שלו – זה באמת מרשים, ברמה הטכנית, לראות את כל הבובות האלו (חלקן גדולות יותר מאדם) מרקדות ומקפצות על הבמה. וכמובן, הקטע שאף פעם לא מעייף: סטטלר ו-וולדורף מתלוננים על המופע לפני שהוא מתחיל ובכך מייתרים את העבודה של חצי מהמבקרים המודרניים.

"החבובות" הוא המקרה הנדיר הזה שבו תוכנית טלוויזיה היא "הדבר" וגם "הפארודיה על הדבר" ושני החלקים עובדים באותה מידה. וכמוה גם השיר – שיר מקפיץ להלהיב אותך לפני תוכנית טלוויזיה של כל מיני אנשים עושים שטויות וגם פרודיה קורעת על בדיוק סוג כזה של שיר.

לסיים את התמונה

זה אנחנו כבר עושים

ולכן אני שמח

שאין פה עוד מילים.