ביקורת: אגתה לאורך כל הדרך

כנראה הסדרה הכי טובה שמארוול עשו עד כה.

זה לא היה אמור לקרות. זה לא היה צריך לעבוד. מהרגע הראשון זה הרגיש מיותר, נצלני, מסריח משיקולי ריצוי מעריצים ותירוץ לדיסני לעשות עוד כסף. אבל איכשהו (ובדיעבד האמת היא שהיו שם כמה סימנים) "אגתה לאורך כל הדרך", הספין אוף הלכאורה מיותר לדמות המשנה הפופולרית מ"וונדה ויז'ן", היא לא רק סדרה טובה להפתיע – יש מצב שהיא מתעלה על המקור. יש מצב שהיא מתעלה גם על כל סדרה אחרת שמארוול עשו.

האמת שזה מתחיל קצת חלש. זה כאילו הכלל הקבוע נשאר נכון, אבל במהופך: אם סדרות רבות של מארוול התחילו חזק ולא הצליחו לסיים, הרי שהפעם ההתחלה היא זו שקצת צולעת ודווקא התגמול בסוף קרוב למושלם.

אז ההתחלה הצולעת: וונדה השאירה את אגתה הארקנס כלואה בתרחיש עלילתי משלה בעיירה ווסטוויו, אבל מעורבות של סוכנת מסתורית (אוברי פלאזה בתפקיד פשוט נפלא) וגנב צעיר שפולש לה לבית (ג׳ו לוק) מסייעת לאגתה להיחלץ מהכישוף – אלא שהיא עדיין לחלוטין חסרת כוחות אחרי שוונדה כיסחה לה את הצורה. כדי לקבל משהו מזה בחזרה, ובעיקר כדי לנסות לא למות מידיה של אותה סוכנת או של גורמים אחרים ששונאים את אגתה משכבר הימים, אגתה מגייסת כמה מכשפות נוספות מהאזור וביחד עם הנער הצעיר הן מנסות להפעיל איזשהו ריטואל קדום ולהגיע ל"דרך המכשפות": אתגר מיסטי שמי שמסיים אותו, כך נאמר, יוכל לקבל את משאלתו העמוקה ביותר. או משהו כזה, אל תתפסו אותי במילים.

התקציר עד כה אולי נשמע כמיועד לחובבי הז'אנר בלבד, אבל רגע, אני אסביר.

כשאני קורא לסדרה "מתגמלת", צריך דבר ראשון להסיר את החשש שזהו תגמול מהסוג של ריצוי מעריצי מארוול שכל כולו נועד למחיאות כפיים של הקהל, ושהופיע גם בסדרה האם. ובכן, לא זו בלבד שהסיפור של "אגתה" כמעט נטול-כל-חשיבות להמשך סיפורי היקום הגדול, אלא שהסדרה מתעקשת גם כשהיא באזורים האלה לא להתמקד ב"מה הלאה", אלא תמיד ב"מה קורה עכשיו". יש בהחלט קשר לסדרה האם, ויש גם לפחות הופעת אורח אחת (שבוצעה אגב ממש ממש מעולה והיוותה בעצם קצת חשבון נפש על אותו ריצוי מעריצים במקור), אבל הסיפור של אגתה עצמאי, נחוש, ממוקד בדמויות שלו, מפלס דרך בהחלטיות אל הביטים הדרמטיים שהוא רוצה להעביר ולא מתנצל לרגע גם כשהוא הופך, אט אט, ליותר ויותר אפל ופחות ופחות ידידותי לילדים.

העניין המרכזי פה – ושוב מתברר כמה זה קריטי – הוא הדמויות. פרק 2 שסיפורו הוא איסוף כל החבורה העליזה של המכשפות קצת חלש בפני עצמו, אבל בפועל לכל גברת יש פה חשיבות, ולכן אך הוגן לציין את כל החברות בשמן לפי סדר חשיבות עולה (ולאו דווקא לפי הביצוע של השחקניות, ואני מדגיש את זה כי גאד, תסתכלו על הראשונה ברשימה): דברה ג'ו ראפ בתפקיד שרון דיוויס, השכנה החביבה שאגתה סוחבת באקט מרושע אופייני למסדר שלה; סאשיר זמאטה מגלמת את ג'ניפר קייל, מכשפה שכוחותיה נעלמו גם הם והיום משווקת מוצרי טיפוח אישי; אלי אן מגלמת את אליס, בתה של זמרת רוק ידועה שרדופה על ידי משהו על טבעי; ועיקר העיקרים: פטי לופון, כוכבת ברודוויי ותיקה, בתפקיד ליליה – מכשפה זקנה שחיה היום בקושי מלספר לאנשים תמימים מה היא רואה בכף היד שלהם.

כל זה חשוב, כי "דרך המכשפות" מזמנת לבנות החבורה אתגרים שונים, כשכל אחד מהם מטפל בעצם בסיפורה של אחת מהן, ולפעמים חושף פרטים על כמה סיפורים יחד. ולאט לאט הפאזל נבנה והולך, וחושף רבדים עמוקים לדמויות הפלקטיות שחשבנו שהן בהתחלה. ומה שיפה הוא שהגילויים (שהם לעיתים טוויסטים של ממש) לא רק מגניבים בפני עצמם – הקטע בפרק 4 פשוט מבריק – אלא מתרחשים כל העת יחד ומסביב לדינמיקה הקבוצתית הכללית, כך שהתפתחות הדמויות קורית תוך כדי שאנחנו לומדים על העבר שלהן.

עכשיו, לא כל הסיפורים כתובים ומבוצעים באותה הרמה, אבל כאן מתברר שהיוצרת ג'ק שייפר ידעה את זה – ובתבונה רבה שמרה את הקלפים החזקים יותר לחצי השני של העונה, מה שגרם לרצף מטורף של ארבעה פרקים מעולים מכל בחינה שהיא. יש כאן שיא טלוויזיוני שאולי נמצא פרקים ספציפיים בסדרות מארוול אחרות שעולים עליו, אבל מבחינת סיפור ממושך שמגביר ומגביר ונשאר על המסלול בלי לפספס אף ביט דרמטי ורגשי – אגתה ללא ספק קוטפת את המקום הראשון. האמת שגם בקרב מול סדרות מהוללות אחרות היא תיתן פייט משמעותי.

קשה קצת להסביר מה כל כך טוב בפרקים האלה בלי להיכנס לספוילרים, אבל מה שאני כן יכול להגיד זה שפרק 7 נותן לפטי לופון את עיקר הבמה, והשחקנית הנפלאה הזו מחזיקה על כתפיה במשך חצי שעה סיפור יפה וטרגי עם התחלה, אמצע וסוף, שמצליח גם לקדם את העלילה שמסביב, גם לעמוד בפני עצמו באופן מעורר השתאות, וגם להיות ייחודי ממש באופן ההגשה שלו. זה הפרק היחיד שהיוצרת ביימה בעצמה חוץ מפרקי הפתיחה, ורק הוגן לגלות שסדרה שהסתירה כל כך הרבה קלפים בשרוול שלה עשתה את זה גם מאחורי המצלמה: הסיפור שנראה פחות מרתק וסוחף בפרקים הראשונים הסטנדרטיים, הופך למשהו אחר לגמרי בשילוב עם הגשה טלוויזיונית ייחודית.

והסוף, כמובן, הסוף. אלוהים אדירים. פרקים 8 ו-9 מדהימים בגלל שתי סיבות עיקריות: האחת, הם מכילים גם טוויסט משובח מהסוג הטוב ביותר – זה שנותן משמעות חדשה לכל מה שחווינו וראינו, וחוץ מזה עוד מעז להיות לא רק טריק סיפורי מגניב, אלא מהלך דרמטי שמשמעותי מאוד לדמויות ולמסע שלהן. אבל היוצרת, באומץ בלתי רגיל, לא הסתפקה בזה, אלא ניצלה כנראה את העובדה שלאף בכיר במארוול לא היה אכפת יותר מדי מהסדרה הזו, ובמקום לסיים את הסדרה באופן מארוולי טיפוסי שכולל קרב גדול (ויש קרב גדול ולא רע) – המשיכה לפרק נוסף שהתמסר רק לדבר אחד, אחד ויחיד: דמותה של אגתה ארקנס. בפרק כמעט נטול אקשן, ובסיפור קורע לב, פוסעת קתרין האן לקדמת הבמה וחושפת באגתה משהו שלא ידעתי שאני רוצה בכלל לראות מהדמות הזו.

עכשיו, כנראה היה קל ליפול לפח שכותבי נבלים-מורכבים-בשקל נופלים אליו לעיתים קרובות, ולספר איזה סיפור חיים קלישאתי ומעורר אמפטיה כדי שנבין כמה הנבל הנבלי שלנו הוא בעצם מסכן נורא עם הורים מתעללים ובריונים שכונתיים. אגתה לא נופלת לפח הזה. המכשפה הזו נשארת דמות ערמומית, מניפולטיבית, תככנית ומרושעת, אבל במחי חצי שעה אנחנו פשוט מקבלים לא מניע, אלא משהו שהוא יותר זרקור. תשעה פרקים הופכים למשהו הרבה יותר נוגע ללב, הרבה פחות קיטשי ובעיקר למשהו ממוקד מאין כמוהו. הסדרה הזו נגמרת בקתרזיס שיכול לעורר בכי, ואין בסוף הדרמטי שלה שום פרט שנכתב אך ורק כדי להמשיך את הסיפור אחר כך כי כה ציווה הפייגי הגדול שבשמיים. וכאילו, כן, יש את הפרט הטכני ההוא ועתיד אפשרי לחלק מהגיבורות שלנו, אבל לב הסיפור התחיל ונגמר ונשאר נאמן מאוד לעצמו ולמסר שלו. אף סדרה של מארוול לא היתה צמודה ככה לחזון שלה (אם כי לטעמי "מון נייט" הגיעה קרוב).

הסיפור הנפלא הזה עטוף גם בדברים טובים אחרים. למשל, המוזיקה. כריסטוף בק חזר מוונדה-ויז'ן עם סיוע של מיכאל פרסקבאס, ואין לי מושג מי האחרון אבל היצירה שלהם שמלווה את שלב הקרדיטים ברוב הפרקים היא אחת המוצלחות והקליטות ששמעתי מזה זמן (גם הקרדיטים עצמם מגניבים לאללה). אבל מה שאני זוכר יותר מהסדרה, ולא פלא כי השיר הזה חזר רק איזה עשרים פעם במהלכה, הוא השיר "דרך המכשפות" שהלחינו הזוג לופז, הצמד מאחורי "לשבור את הקרח" ומה שרלוונטי לפה – מאחורי השירים ב"וונדה ויז'ן". כאן הם אחראים רק לשיר אחד, אבל אומייגאד איזה שיר נהדר. הוא לא רק יפה ממש, אלא גם מורכב מספיק כדי שהמשחק של הסדרה עם הסיפור שלה ישתלב יפה גם במשחק עם מילות השיר – השיר אחראי לא לאחד ולא לשניים, אלא לשלושה פיתולים בעלילה שנחשפים במורד הדרך. יוצרת הסדרה הודתה שהיא גילתה לכותבים את כל הסיפור מראש כי היא ידעה כמה השיר חשוב, והם עמדו במשימה בכבוד.

בנוסף, "אגתה" היא לא רק סדרה נשית לפני ומאחורי המצלמה, אלא גם בעלת היבט נוסף לפני ומאחורי הקלעים שעורר תשומת לב, והוא העובדה שמדובר בסדרה הכי להט"בית של מארוול עד כה. אבל בניגוד לכל ההצהרות הריקות מתוכן של דיסני בשנים קודמות, האופן שבו זה נעשה בסדרה הוא הוא לטעמי האופן הטוב ביותר האפשרי ביצירות פופולריות מסוג זה: זה פשוט שם. זה חלק מהדמויות, לא מה שמפעיל אותן. זה, פשוט, מוצג כדבר הכי נורמלי, סטנדרטי ולגיטימי בעולם.

אם נחזור להתחלה: לא היו שום ציפיות מ"אגתה לאורך כל הדרך". עד אמצע העונה ממש אפילו לא טרחנו פה באתר לפתוח לה דף משלה. אבל בלי שום קשר לציפיות הנמוכות, הסדרה הזו התגלתה כבעלת עומק לא רגיל, עם סיפור נפלא שמצליח להפתיע ולרגש שוב ושוב, עם דמויות נהדרות, עם משחק פנטסטי של כמעט כולם (ג'ו לוק הוא באמת צלע חלשה. ופאק, ממש לא התייחסתי מספיק לביצוע המושלם של אוברי פלאזה!), ועיקר העיקרים – סוף סוף סיפור עצמאי ומתגמל בלי שום סיבה לרצות לראות איך כל זה מתקשר ל"נוקמים הצעירים" או משהו. אז גם אם ההמלצה הזו היא כנראה למרות מארוול ולא בזכות מארוול, זה לא הופך אותה לפחות גורפת: אגתה היא הדבר הכי לא מארוולי שהגיע מהחברה אי פעם, ומאוד כדאי לכן ולכם לצפות בה.