פרסי אופיר 2024: הטוב, הרע והמטומטם

פרסים, טקסים, ושאלות מטומטמות.

הטוב (או: הזכיות)

השאלה הגדולה לפני הטקס הייתה, כך נדמה, לא "האם 'קרוב אליי' יזכה", אלא בכמה פרסים. פרסי האופיר, בהכללה, אוהבים לפרגן לסרטים שזוכים אצלם (אלא אם מדובר במצב שבו יש התנגשות בולטת בין הסרט שהם אוהבים והסרט שהם חושבים שילך טוב באוסקר, ואז יוצאים מהטקס גם 2 פרסים), ולכן הייתה ציפייה ש"קרוב אליי" יצא מהטקס בידיים מלאות. זה לא קרה. במקום זה, "קרוב אליי" הוא אחד מזוכי פרס הסרט הטוב ביותר באופיר עם הכי מעט פרסים שמגבים את זה. פרט ל"גט" ו"ימים נוראים" (שכאמור, זכו בעיקר בגלל האוסקר), יש עוד סרט אחד שזכה רק ב-4 פרסים – "איזה מקום נפלא" מ-2005.

מיעוט הפרסים הזה, עם זאת, בעיניי די מבורך – "קרוב אליי" הוא סרט טוב וזוכה ראוי אבל קשה להגיד שהוא נמצא ראש מעל כל התחרות, והפרסים שחולקו ל"בנות כמונו", "חלב", ו"עיד" בעיקר מראים על כך שחברי האקדמיה, אולי, מפסיקים לחשוב ולהצביע באופן אוטומטי. אולי גם עיניהם הייתה צרה ביוצרת צעירה כל כך שפרגנו לה כל כך במועמדויות אז הם "חיפשו" איפה לפרגן לאחרים, אבל גם אם השיקול הוא ציני, התוצאה די מבורכת – בהתחשב בכך שפרסי אופיר מתפקדים כמערך יח"צ יותר מחגיגת השנה הקולנועית שהייתה, הרי שעכשיו הרבה יותר סרטים יכולים להתהדר בפסלונים בפוסטר שלהם.

אבל לא רק הבחירה לפצל הייתה ראויה, אלא גם הבחירות עצמן. כפי שאפשר לראות אם משווים לפוסט שלי, לא כל הזוכים הם מי שאני הייתי בוחר, אבל באמת שקשה להתלונן על רוב הזוכים האלה, וכולם אם לא מקום ראשון בקטגוריה שלהם אז מקום שני צמוד או שלישי מכובד. כל זכייה של "קרוב אליי" – שזכה פרט לפרס הסרט גם בבימוי לתום נשר (שהפכה לבמאית הצעירה בתולדות הטקס שזכתה בפרס), לשחקנית ראשית (ליה אללוף) ולעריכה (שאולי מלמד) – מוצדקת, וזה דבר שנדיר להגיד בפרסי אופיר שנוטים, כאמור, להמטיר על הזוכה שלל פרסים שלא קשורים לכלום.

אני יודע שכחובב קולנוע מגניב הדבר שהכי אמור לשמח אותי הוא ארבעת הפרסים ש"העיר הזאת" קטף – על תלבושות, עיצוב אמנותי, פסקול (קרי, סאונד) ומוזיקה מקורית – אבל קצת מעיבה על כל הסיפור העובדה שהמוזיקה ב"העיר הזאת" לא מקורית, חברה. לא שאני נגד זה שאיציק פצצתי יהיה זוכה שני פרסי אופיר פשוט… האם חברי האקדמיה יודעים את זה? האם מישהו מתכוון לעשות משהו בנוגע לקטגוריה הפרוצה הזאת שבה שוב ושוב קורים סיפורים מעניינים על אנשים שמגישים מלחינים מתים או מקבלים פרס למרות שהלחינו שני תווים וכל שאר המוזיקה בסרט הייתה בכלל מוזיקה קלאסית?

זה, וגם היה משהו קצת צפוי בזכיות של "העיר הזאת", והתחושה היא שהמצביעים סינדלו את עצמם, ואם בסיבוב הראשון הם היו מפרגנים לסרט עוד מועמדויות הוא כנראה היה זוכה אפילו בעוד פרס או שניים.

לעומת זאת, כל זכייה של "בנות כמונו" הרגישה כמו הפתעה משמחת (אולי חוץ מהפרס של יעקב זדה דניאל שבאמת הרגיש כמו משהו שהיה חייב לקרות כבר). הסרט הקטן הזה, שנעדר שמות גדולים או מכונת הייפ, לקח שני פרסי משחק (שחקנית ושחקן משנה) ואת פרס הליהוק, ואם זה יגדיל את החשיפה התקשורתית אליו, אני בעד. מגיע לו כל טוב.

גם צמד הפרסים של "מופע טוטאל" מוצדקים, או לכל הפחות עובדים בהיגיון האקדמיה: היה בסרט את האיפור הכי בולט ואת הצילום הכי בולט, ואין ספק שהדבר תפס את עין המצביעים. גם פה, הייתה תחושה שמרביתם ראו את הסרט רק אחרי המועמדויות, ואילו היו טורחים לראות אותו לפני היו כנראה מעמידים אותו לעוד כמה דברים.

אבל אולי הדבר שהכי מראה חשיבה עצמאית הוא שני סרטים שזכו כל אחד בפרס אחד: פרס השחקן הראשי שהלך ל"עיד", ופרס התסריט שהלך ל"חלב". שני סרטים שהיו יכולים בקלות לצאת עם אפס פרסים מהטקס ולפתע מצאו את עצמם עם פרס משמעותי שיהיה קל לפתות צופים איתו. וכאמור, זכיות ראויות לחלוטין.

בקטגוריית הגטו זכו "הילד" (הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר, ובין הקטעים המרגשים בטקס שכן במאי הסרט מת ב-7.10), "אני רואה אותך" (סרט תיעודי קצר, שלמרבה ההפתעה אשכרה קצר. אפשר לראות את כל עשרים דקותיו פה) , ו"הדונם של סבתא" קטף את פרס הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר, במה שלכל הפחות אפשר לקוות יפתח את הראש של המצביעים לסרטים קלים יותר וכיפיים יותר בקטגוריה גם בעתיד.

לסיכום, אם מסתכלים רק על הזוכים – היה אחלה טקס, ומדובר ברשימת זוכים מאוד ראויה גם אם, בחייאת, היה קשה לכם לפרגן ל"כביש הסרגל" איזה פרס? מיה דרייפוס היא עוד לא מרטין סקורסזה שצברה ארון פרסים שלצאת עם 0 זכיות אחרי 10 מועמדויות זה בסך הכל תג של כבוד עבורה.

אבל, נו, בסדר. אחלה טקס. חוץ מ,נו, הטקס.

הרע (או: הטקס עצמו)

2024 לא הייתה הפעם הראשונה שהייתי בטקס פרסי אופיר, אבל זאת בהחלט הייתה הפעם הראשונה שהייתי בו כאדם מבוגר עם דעות, ומקום כמעט-מכובד לכתוב עליהן. הפעם האחרונה שהייתי בפרסי אופיר הייתה כנער לפני עשרים שנה, ואני מעלה את זה כי הדבר הראשון שתפס את תשומת ליבי היה נוסטלגיה מסוימת כשנכנסתי למתחם שבו התקיימו הפרסים; לא בגלל הפעם ההיא שהייתי שם, אלא בגלל המחשבה "אה, נכון, פה היו מתרחשים כנסי אנימה לפני שהם נהיו גדולים מדי ואיכותיים מדי למקום קטן כזה."

זה לא נחמד, ויש לי גם המון דברים טובים להגיד על טקס פרסי אופיר 2024, אבל כמי שמאמין בהם, אני חייב לציין לרעה כמה וכמה דברים. המיקום הוא לא אחד מהם – אין באמת בעיה לעשות דברים באקספו תל אביב – כמו העובדה שהיה מאוד ברור ומאוד בולט שמדובר בטקס בלי תקציב ו/או זמן לעשות משהו. ואני אומר את זה כי בניגוד לטקס אמיתי, היה נראה שבפרסי אופיר אמרו לכל מגיש לכתוב טקסט בעצמו לקטגוריה. רעיון חמוד, אבל כזה שהוביל לכך שקטגוריה וחצי הוצגה בלי שהמציג יודע על מה הוא מדבר. אני אתחיל מהחצי, כי יש כאן מקום להקל: העיתונאי בן שני הציג את קטגוריית הצילום ובניסיון לדבר על החשיבות של צילום הפליג בשבחם של צילומי סטילס. שזה נחמד, רק לא המקום לדבר על זה בטקס על, נו, קולנוע. אחר כך הוא כן חזר לנושא, והתמונות שהוא דיבר עליהן היו על המלחמה (שריחפה מעל הטקס ונכחה בכל נאום ונאום) אז בסדר, פשוט… סטילס זה לא אותו דבר כמו צילום בקולנוע. וכן, אני יודע, "המזח" מ-1962, אבל הוא היוצא מן הכלל שמראה על הכלל.

פחות ניתן להגן על הברנש המסכן (אבי ישככרוף) שבא להציג את קטגוריית הפסקול בעודו משוכנע בבירור שהוא מציג את קטגוריית המוזיקה המקורית, שכן הוא דיבר על כך ש"פסקול טוב ירגש אותך גם בלי לשמוע את המילים המדוברות", אבל המילים המדוברות הן חלק מהפסקול, אחי. שוב, זה לא אשמתו – הבחירה של האקדמיה לקרוא לפרס הסאונד בשם "פסקול" ראויה להערכה כנגד תעשייה שמתעקשת לדבר ברובה באנגלית בכל הזדמנות, אבל מישהו באקדמיה היה חייב, לכל הפחות, לעבור על הנאום ולהגיד "אחי, זה פסקול בקטע של סאונד, כן? לא מוזיקה". זה לא קרה.

אולי הרעיון לתת למגישים לכתוב את הטקסטים של עצמם היה יוצר פחות תקריות שכאלה (או כמו הספק-בדיחה הלא ברורה של רינה מצליח על כך ש"אם אחד מהמלהקים בקטגוריה זוכה אני לא נותנת לו את הפרס") אם בחירת המגישים הייתה יותר טובה, מהודקת ואממ, קולנועית. אבל מתוך 18 קטגוריות עלו פעם אחר פעם עיתונאים, מוזיקאיות (למרות שהיה כיף להיפגש עם נגה ארז ונטע ברזילי) וגם ראש עיריית תל אביב ויו"ר מפעל הפיס (שניהם עם מה שהיו הנאומים הארוכים והמייגעים ביותר בטקס).

אולי האקדמיה מיצתה את כל האפשרויות ואגדות קולנוע קיימות כמו זאב רווח, ליאור אשכנזי, גילה אלמגור, ג'וי ריגר ועוד כולם סירבו לבוא לטקס. אולי, אבל קשה להאמין. אתם מביאים אנשים עם קשר רופף לקולנוע ולא במאי אחד לרפואה? אחד המגישים אמר ש"הוא פשוט ביקש" להציג פרס, ואני מקווה לטובת כולם שזה לא נכון. אפילו אם פרסי אופיר הם פארסה, הם לכל הפחות צריכים להתייחס לעצמם כאילו הם הדבר הכי רציני, מהודר, ומכובד שאפשר. וזה כולל, למען השם, לא להקרין בשידור חי בקשה של יו"ר האקדמיה לבקש מאנשים להישאר עד סוף הטקס משל הוא היה גננת זה ממש מביך די נו. 

היו עוד רגעים לא ברורים, כמו הבחירה לפצל את השיר של נטע ברזילי – מעין שילוב של "והיא שעמדה" ו"גשר צר מאוד" – מהחלק של "לזכרם" (שהיה קצר באופן חשוד), או הבחירה לא להעניק השנה פרס מפעל חיים. גם העובדה שמגישי הפרסים הציגו את המועמדים, ואז הראו קליפים בלי סאונד מהסרטים הייתה… בחירה. אפשר להראות רק סטילס מהסרט כדי לחסוך זמן, אפשר להראות קטע מהסרט כדי לכבד אותו – מה זה פתרון הביניים הלא ברור הזה? וכמה באמת קשה לארגן גרפיקה מופרדת לכל קטגוריה שתייצג איכשהו את הקטגוריה?

שוב – אני בטוח, באמת, שיש המון קשיים מאחורי הקלעים של פרסי אופיר, והעובדה שאף ערוץ לא משדר אותם בערוץ חי כנראה מאותתת שהם לא סחורה חמה מדי בימינו. אבל יש כאן ביצה ותרנגולת, ואם האופיר היו מצליחים קצת יותר לכבד את עצמם – ואת מי שהגיע לטקס – ולהפוך אותו למופע שהוא יותר מרק "יאללה בוא נחלק פרסים", הקולנוע בישראל היה רק מרוויח. ונראה לי, אולי, שזאת המטרה מראש של כל הטקס הזה.

ומכיוון שאני בשוונג, אציין ש:
1. על האקדמיה לפצל את הבחירה בין פרס הסרט הטוב ביותר והנציג לפרס האוסקר
2. על האקדמיה לשנות את התקנון כך שרק סרטים שהוצגו בין ספטמבר אחד למשנהו (או תאריך יהודי) יוכלו להתמודד
3. על האקדמיה לשנות את התקנון כך שסרט תיעודי קצר יהיה עד 40 דקות

מה שכן, אחלה אוכל ואחלה קייטרינג היה שם.

והמטומטם (או: סרטון שהכנו ובו שאלנו את מועמדי הטקס שאלות דביליות וזה יצא חמוד)

ונסיים בסיבה העיקרית שבגללה בכלל הייתי בטקס: רעיון נועז שלי ושל נעמה לצאת ולשאול את המועמדים שאלות טיפשיות וחמודות על מנת לתת לטקס אווירה שטותניקית, אבל בקטע מכובד וטוב. ותודה לאדר שפרן (שחמק לנו קרדיט לו בסרטון ואנחנו מצטערים), זוהר שטראוס, שאולי מלמד, מאיה קניג, הילה רוח, יעקב זדה דניאל, הדס ירון, מיה דרייפוס, אורי הוכמן, תום נשר, עמית אולמן, אדר שפרן וזוהר אורבך על שיתוף הפעולה עם השאלות שלנו ולזוהר אורבך שהסכים להמר רגע לפני הטקס.