רשמים מאתגר הצפייה של עין הדג 2024: שבוע 4

הלכנו למסע בסרטים זוכי הפרס הגדול בביצה הקטנה שלנו. להלן התוצאות.

המשכנו לשבוע הרביעי של אתגר הצפייה של עין הדג, ובו צפינו בסרט שלא ראינו וזכה בפרס אופיר. הנה הדברים שאתם ראיתם וכתבתם עליהם באתר / בקבוצת פייסבוק.


החיים על פי אגפא

אני ממש אוהב את ההזדמנות הזאת שאני מקבל להשלים קלסיקות שבדרך כלל אין לי חשק לצפות בהן. גילה אלמגור ושולי רנד נותנים הופעות מצוינות, במקום הזה שיר באמת אייקוני ומרגש, ומעביר מצוין את המסר שאנחנו כחברה אלימים מדי והסכסוכים בינינו מתישהו יגיעו לנקודת רתיחה.

ההבנה שפתאום הייתה לי שבארבי הוא הפושן בר של היום גרמה לי לצחוק יותר משציפיתי, ומדהים כמה המקום נראה פחות או יותר אותו דבר (חוץ מהקומה העליונה שהפכה משירותים לשולחנות עם שולחן סנוקר ושירותים קטנטנים). (רותם רוסו)

קלרה הקדושה

התחלתי את הצפייה עם הרבה ציפיות. ידעתי שהוא סרט קאלט ושהוא היה מרכיב חשוב בילדות של לא מעט אנשים, אבל לא היה לי מושג על מה מדובר ולמה הסרט קיבל את המעמד לו הוא זכה. עכשיו אחרי הצפייה, לא קשה להבין למה – זאת יצירה שאין שום דבר דומה לה בקולנוע הישראלי.

במהלך הצפייה ממש התרשמתי מההיבטים הטכניים, כמו הצילום היפהפה והשימוש הנפלא בתאורה. בזכות הבחירות האלה נוצרת אווירה מאוד ספציפית לעיירה הפיקטיבית הזאת, שקשה לשייך אותה למקום מסוים בארץ. במובן הזה יוצרי הסרט מצליחים לברוא עולם חדש משלהם.

העולם הזה מאוכלס בדמויות מעניינות אך אבסורדיות ומוקצנות, עד כדי כך שזה מרגיש כאילו דמויות המבוגרים והילדים החליפו תפקידים. דמותה של קלרה, הילדה הרוסייה התמימה עם יכולות חיזוי העתיד הממגנטות שלה, גורמת לכל מי שפוגש בה לחשוף צדדים אחרים באישיות שלו, ויש בזה משהו מהפנט. הדיאלוגים בסרט מרגישים תלושים מהמציאות אבל עדיין מעוגנים באופי הדמויות, ובעיקר מורגשת תחושה חזקה של מסמך היסטורי. קשה לי להגדיר את זה אחרת – הדרך הכי טובה שאני יכול לשים את זה במילים, היא שזה סרט שהוא קפסולת זמן של מציאות אפשרית אלטרנטיבית.

מה שמצער אותי הוא שלא ממש התחברתי לדמויות. בסרט התבגרות כזה, גם אם הוא הרבה מעבר לכך, חשוב לי שהדמויות המתבגרות יקבלו את הזמן להעמיק את מערכות היחסים ביניהם, אבל הסרט עסוק לפעמים יותר באלמנטים העל טבעיים שבו או בהומור יותר מאשר הרומן המתפתח בין טיקל וקלרה, או ההתפרקות של חבורת המורדים הצעירה. כשהסרט חוזר להתמקד בנקודות העלילתיות האלה, זה מרגיש מעט מאוחר מדי ומזורז מדי.

למרות זאת, יש הרבה כנות ואותנטיות בדרך בה השליש האחרון של הסרט סוגר את כל הקצוות וסיימתי אותו עם הרבה הערכה למה שהוא ניסה לעשות, והבנה של המקום שלו בהיסטוריה הקולנועית הישראלית. לגמרי ראוי לכל פרסי האופיר שסחף. (idoma98)

קרקס פלשתינה

לשטחי יהודה ושומרון אל עיר פלשתינית קטנה, מגיע קרקס. המטרה: להביא בידור לכולם. האמצעי: כאמור, קרקס, ובעיקר – אריה. הבעיה: בערב הבכורה של הקרקס, האריה בורח. אופסי.

מכאן אמורה להתפתח מעין קומדית טעויות רבת משתתפים שגם טעונה במצבורים פוליטיים. הבעיה היא שהביצוע של כל העסק רופף – דמויות רבות לא זכות לאפיון, או לאפיון די מעליב, ורמת ההפקה לא לחלוטין סגורה על עצמה (הקצין הבכיר מסתובב עם דרגות ריקות???). חלק מזה מכוון, במטרה ליצור מציאות דומה-אבל-שונה, אבל במקרה הזה הסרט לא מצליח לקחת את כל הצעדים שנחוצים כדי ליצור את המציאות הזאת. בניסיון לא ליפול לאקספוזיציה, דברים נשארים לא תמיד ברורים ולכן לא תמיד מדויקים ולכן די מפוספסים.

במובן מסוים, ישראל עדיין לא פיצחה עד הסוף את ה"סנאצ'" (כשם קוד לקומדיית טעויות של פשע) הישראלי. "מרס תורכי" ניסה, "חומוס FULL טריילר" כנראה הכי התקרב לשם, אבל מעניין לראות שיש לתת-ז'אנר הזה  שורשים ב"קרקס פלשתינה" (וגם של"פוקסטרוט" יש קשר ל"קרקס", אם כי מכיוון אחר). בסופו של דבר, "קרקס" מנסה לעשות הרבה דברים, וקצת מפחד לעשות אחרים, ולכן עושה קצת פחות ממה שהוא רצה לעשות. (יהונתן צוריה)

ההסדר

יוסף סידר הוא במאי שכבר מסרט הביכורים שלו, ניכר שהראש שלו חולם על משהו גדול יותר מהתעשייה המקומית. "ההסדר" הוא בחלקו הראשון דרמה רומנטית, ובחלקו השני מותחן. החלק השני משמעותית טוב יותר, אם כי הוא גם זה שיותר מעורר מחלוקת. בין אם זה בגלל היחס החשדני של הסרט לבני ישיבות ורבנים (תזכורת: הוא יצא לאקרנים בסך הכל חמש שנים אחרי רצח רבין), סצנת חקירה אלימה, או עצם הליהוק של טינקרבל כבתו המרדנית של רב.

אם מדברים כבר על השחקנים, הרי שהזכייה של טינקרבל בפרס אופיר לשחקנית נראית תמוהה, בעוד שאת של אקי אבני כשחקן ראשי אפשר להבין. מי שהכי מתבלט לטובה הוא אסי דיין, שלמרות זמן מסך קטן יחסית, יש לו נוכחות מרשימה כרב שחיילים בני ישיבה מעריצים, בעוד גורמים חיצוניים לא סומכים עליו. התסריט לא מגלה לנו הרבה על הדמות עצמה, אבל דיין מפיק את המרב ממה שניתן לו.

הסרט הזה הוא אזהרה בנוגע לכוחו של הימין המשיחי, אם כי לא כולם יסכימו איתה. מנקודת המבט שלי, הוא אפילו קצת נאיבי בתחזיות שלו. (אביעד שמיר)

האסונות של נינה

כשקוראים את התקציר של הסרט – על נער שמאוהב בדודה שלו – לא מדמיינים שאופן הביצוע של הפרמיס יהיה כקומדיה שחורה, עם סצנות מוגזמות לעיתים, עירום מלא וטוויסטים בעלילה באמצע הסרט. מצד אחד – כל אלה מוסיפים ל"אסונות של נינה" הרבה רגעים מהנים. מהצד השני – בסופו של דבר, יש קווי עלילה שמוצגים רק לשם הבדיחה, וחבל (מישהו אמר מריבה שנוצרת מעיצוב שמלה עם ריצ'רצ'ים?).

איילת זורר נהדרת כאן, בעיני, כמו גם שמיל בן ארי (אולי הוא לא נראה כמו שחקן מופלא בהתחלה, אבל תנו לסרט זמן, הוא ישכנע אתכם). אביב אלקבץ, שמשחק את נדב הילד, הוא… ובכן, ילד. אז אולי פחות אפשר לבקר אותו על הופעה רובוטית-משהו. בנוסף לכל קווי העלילה שהסרט מג'נגל ביניהם יש גם קו בין הילד נדב לאביו שחזר בתשובה. ובעיני – זה הקו הכי חלש בסרט. הוא מופיע לאורכו, אבל לא ממש מתממש (למרות הנסיון של שבי גביזון הבמאי לקשור הכל יחד בסצנה האחרונה).

עם הביקורות שיש לי על הסרט – הוא עדיין, כשהוא מנסה – מאוד מצחיק, ומפתיע, ומוזר. וזה, בסופו של דבר, דבר נפלא ומרענן בקולנוע הישראלי. חבל שלא ראיתי אותו עד עכשיו. מזל שהייתה לי את האפשרות להשלים אותו השבוע. (אורי יוסף)

ביקור התזמורת

לא ראיתי עד השבוע את "ביקור התזמורת", אבל בהחלט שמעתי על הסרט בו תזמורת מצרית מגיעה לביקור בארץ הקודש. מסיבה זו כאשר בחרתי אותו ואת "7 ברכות" בהם התכוונתי לצפות במסגרת האתגר, הנחתי שאני לוקח את שני הצדדים של מטבע הקולנוע הישראלי – דרמות משפחתיות והסכסוך הישראלי פלסטיני.

הסתבר שהסכסוך לא נכח כלל בסרט ברמת הטקסט. הסרט מתמקד במערכות היחסים קצרות הטווח שנוצרות בין האורחים למארחים, וקו העלילה הראשי הוא 'אבודים בטוקיו' רק בלי פער הגילאים המטריד: סיפורם של שני זרים אבודים שנפגשים לתקופת זמן קצרה באמצע החיים. רונית אלקבץ מעולה כמובן, אבל ששון גבאי גונב את ההצגה כשהוא יוצר דמות מאופקת ומדוייקת.

מהבחינה הזו הסרט אולי לא יצירת מופת, אבל בהחלט סרט טוב – עם כמה סצנות מרגשות בכיכובם של אלקבץ וגבאי שמעלות אותו למדרגת טוב מאוד. אלא מה – בסופו של דבר אי אפשר להתעלם מכך שהסכסוך נמצא שם ברקע, ואני מניח בזהירות שזאת הסיבה המרכזית שהביאה לסרט אהדה עולמית. עניין אחד הוא לספר את סיפורם של קבוצות זרים שנפגשות, ועניין אחר לגמרי כשנוסף הנופך של היריבות. אני מבין למה ניתן לקרוא את הבחירה הזו כמין מחווה אוטופית לשלום ואהדה, אבל מודה שבשלב הזה הפנטזיה הסכרינית רק עצבנה אותי. תזמורת מצרית לא יכולה להגיע לישראל במציאות, והסרט אפילו לא אושר להקרנה במצרים.

בקיצור, סרט טוב. אבל התלהבות ממש אני אשמור לביקור התזמורת המצרית, כשיבוא. (האביר הבהיר)

גט

בדרך כלל אני משתמש ב-15 שניות התהילה שלי כאן כדי לחפור, אבל זוהר אורבך כבר הוציא לי את המילים מהפה לפני 4 שנים. אם כי בו-זמנית אני חותם על תגובת הנגד של "קרקר כפול" באותה ביקורת.

אני חושב שרונית אלקבץ ז"ל היא קולנוענית ושחקנית מטורפת שיצרה "12 המושבעים" ישראלי כדת וכדין, עם קאסט חלומי והחלטות אמנותיות חכמות. אני גם חושב שהסרט לא מחזיק שעתיים, שהוא מתהדר במלודרמה לפרקים ובביקורת חברתית ישר לפרצוף, ושהוא לפעמים מתפלצן ללא סיבה. קיצר, עוד קצת והייתי נופל – אבל מה שיש עכשיו הוא חתיכת הישג.

אני צריך לצפות שוב ב"אפס ביחסי אנוש" כדי להצטרף ברצינות לדיון ה"האם הוא היה צריך לקבל אופיר במקום 'גט'", אבל 'גט' חייב היה לקבל איזשהו אופיר – לאלקבץ, גבאי ומנשה נוי. לא לזאב רווח ב"מיתה טובה". אוהב אותך אחי, אבל בוא. (DancingEagle)

7 ברכות

הטיעון המרכזי נגד סרטים ישראלים הוא שרובם דרמות משפחתיות. סרטים כמו "שבע ברכות" מזכירים שגם אם זה נכון, לפחות אנחנו יודעים לעשות את זה טוב.

"7 ברכות" פורש בשבעת הימים שהוא מציג דינמיקה משפחתית מתוחה בצורה מדויקת, נוגעת ועדינה. הקאסט מדהים, והדמויות כולן מורכבות ומובנות בדרגות הצטיינות שונות. לא פשוט ליצור סרט בו הדמויות כולן מעוררות הזדהות, ושבע ברכות עומד בכך בהצלחה. הייפ מוצדק וזכייה ראויה בהחלט. (האביר הבהיר)


האתגר השבוע הוא לצפות ב"סרט יהודי", יהיה הדבר אשר יהיה.