אני לא מאמין שכבר חודש יולי, ממגוון סיבות שלא ניכנס אליהן כרגע. במקום כזה, כמיטב המסורת, זמן להביט לאחור על חצי השנה שהייתה לנו בקולנוע.
הסרטים המדוברים שלא ראיתי: העקלתון שבחדר הוא שלא טרחתי לראות את מה שהוא הסרט הכי רווחי השני הכי רווחי וגדול של השנה עד כה, שכולם הרעיפו עליו שבחים וכוכבים – "חולית: חלק שני". מצטער, אבל הספיקו לי שלוש שעות של הצבע כתום והמוזיקה של האנס זימר צורחת עליי שכל דבר קטן שקורה הוא אפי. לא ראיתי סיבה לעבור עוד שלוש שעות כאלו כשבמקום זה אני יכול לצפות פעמיים ב"פו הדוב: דם ודבש 2". חוץ ממנו, הסרטים הכי פופולריים שיצאו השנה (לפי לטרבוקסד) שלא ראיתי הם "הקרב על אמריקה", "הרעיון שהוא אתה", "הקול בראש 2", "הילד והאנפה" ו"כוכב הקופים: ממלכה חדשה". אפרופו…
החיה הכי פופולרית: נראה שקולנוע ממש בקטע של קופים וקופי-אדם השנה: תוך חודש וקצת קיבלנו את "גודזילה X קונג: אימפריה חדשה", "איש הקוף" (שטכנית אין בו קופים, אבל תזרמו איתי) ו"כוכב הקופים: ממלכה חדשה". שני הראשונים אפקטיביים למדי בקטעי האקשן, אבל יש לא מעט זמן שבו שום דבר מעניין לא קורה. את השלישי, כאמור, טרם ראיתי, אבל שמעתי דברים טובים סה"כ.
ההייפ הכי מוגזם: כמו הרבה אנשים, גם אני הייתי במשך כמה חודשים טובים על רכבת ההייפ של "גודזילה מינוס אחת". כולם בטוויטר דיברו עליו, כל מיני מפורסמים עפו עליו והוא אפילו זכה באוסקר. אבל מסיבות שאני עדיין לא סגור עליהן לחלוטין, אלינו הוא לא הגיע. היה שלב ששקלתי ברצינות לקפוץ לסוף שבוע באירופה רק כדי לראות אותו.
בדיעבד, טוב שלא עשיתי את זה כי לבסוף הוא כן הגיע למדיה ביתית, נפגשתי עם חבר לצפות בו והוא היה… טוב. אפילו טוב מאוד. אבל לא וואו, מדהים, ראיתם את הדבר הזה???, לא טוב ברמה שתאמה לחודשים של הייפ והשתפכויות. גם אם מתעלמים מסרטי סוף 2023 שהגיעו אלינו באיחור, אפילו עכשיו הוא לא נמצא בעשיריית סרטי 2024 שלי. כן כדאי לצפות, וזה בהחלט הסרט המוצלח יותר שיצא השנה בהשתתפות גודזילה, אבל בחייאת, בואו עם ציפיות יותר בגודל של בן אדם ופחות בגודל של לטאה ענקית.
השם הכי מוצלח לסרט: "הכוורן", כשהוא נאמר בעל-פה ולא בכתב, ואז הוא מקבל כפל משמעות רלוונטי. באופן מפתיע, זה גם סרט אקשן מוצלח והדבר הכי טוב שדייויד אייר ביים מאז "סוף המשמרת".
השם שהמתרגם של הסרט לא קיבל: הסרט "The Bikeriders" של ג'ף ניקולס קיבל פה את השם "מועדון הרוכבים", אבל כנראה ששכחו לעדכן בכך את המתרגם של הסרט בארץ (לפחות של העותק של הקרנת העיתונאים שבה נכחתי), כי כששם הסרט הופיע על המסך, בכתוביות היה רשום "האופנוענים". מביך.
השנמוך הכי גדול של שם: כבר התעצבנתי על כך פה בעבר, אבל זאת עוד הזדמנות להזכיר איך סרט שהתחיל עם השם הנפלא "Horrorscope" הפך בסוף ל"טארוט". לגבי היותו סרט אימה גרוע ומלא בג'אמפסקיירס, זה כנראה היה המצב עוד מההתחלה.
למען השם, מה זה השם הזה: איך לעזאזל הגעתם מ"Damsel" ל"אם אין נסיך לי"? מילי בובי בראון מגלמת בחורה שמחליטה להציל את עצמה מהדרקון במקום לחכות לאביר על הסוס. סבבה, slay queen וכו', אבל אפילו אם לוקחים בחשבון את משחק המילים עם שמה של השחקנית הראשית, זה שם לא טוב בכלל. זה… זה בקושי שם.
בבקשה תשקול הסבת מקצוע: לא אכפת לי אפילו קצת מכדורגל, אבל בגלל ש"הגול הבא מנצח" הוא סרט על כדורגל ואנחנו באמצע היורו, הרשו לי לעבור רגע ללינגו של המשחק: טאיקה וואיטיטי בעט לשער כמה וכמה פעמים בתור במאי, ומהסרטים שלו שראיתי, יש לו יותר החטאות מאשר גולים, כשהסרט הזה מצטרף לקבוצה הראשונה. אולי תישאר מול המצלמה.
בבקשה תחזור לדבר הקודם שעשית: אהבתי מאוד את "מקום שקט" הראשון וגם חיבבתי את ההמשך שלו. עוד רגע מגיע סרט נוסף, פריקוול, שאני פחות מתלהב ממנו, בעיקר כי ג'ון קרסינסקי לא מאחורי המצלמה. במקום זה הוא הלך לביים את "חברים דמיוניים", סרט ילדים גנרי ונשכח למדי שיש סרטים שעושים יותר טוב את מה שהוא מנסה לעשות. זה לא מפתיע שהאיש שיזם את סדרת הרשת "Some Good News" בתקופת הקורונה רצה לעשות סרט יותר הולסום שפונה גם לקהל צעיר, אבל מה לעשות, נראה שהוא מוצלח ביותר בז'אנר האימה.
בבקשה תחליף כבר ז'אנר: סרטי "קינגסמן" של מת'יו ווהן התחילו בקול תרועה, אך נגמרו במפח נפש: הראשון היה כיף, השני היה עוד מאותו הדבר אבל קצת פחות טוב, והפריקוול כבר בכלל היה ירידה ברמה. אבל שום דבר לא הכין אותי לתועבה שהיא "ארגייל", על סופרת שמגלה שהמרגל שעליו היא כותבת קיים במציאות. זה סרט מביך מכל בחינה, עם שחקנים נטולי כימיה, דיאלוגים קרינג'יים וסצינות אקשן שהיו מביכות גם את "מת לחיות 5". שחרר אותנו ממרגלים, מת'יו ווהן, ולך תביים את סרט האקס-מן של מארוול או משהו. כל דבר אחר.
הקאמבק הכי מאכזב: נראה לי שאפשר להגיד שג'ון וו מבין באקשן. הוא בכל זאת האדם שהביא לנו את "עימות חזיתי" – אחד הסרטים הכי ניינטיז שיצאו – ואת "משימה בלתי אפשרית 2", שגם אם הוא נחשב לסרט הכי פחות טוב בפרנצ'ייז, יש לו את הרגעים שלו. לכן מאוד חיכיתי לראות אותו חוזר לעשות אקשן הוליוודי ב"לילה שקט", רק כדי לקבל סרט מאוד סתמי וחסר השראה ששכחתי כבר יום אחרי הצפייה.
ההפתעה הכי מאכזבת: יצא לי להיות בעבר בהקרנות בחו"ל של סרטים בהפתעה – כשמגיעים לאולם בלי לדעת מראש מה הסרט שיוקרן – ונפלתי על סרטים לא מלהיבים במיוחד. כשהכריזו על הקרנה כזאת בקולנוע לב כאן בארץ, קיוויתי שהפעם זה יהיה שונה. אבל לא – הסרט היה "פריסילה", שהיה מבאס מכמה סיבות:
1. זה סרט שממש לא תכננתי לראות, בהינתן בכך שסופיה קופולה ואני לא חברים אחרי "הפיתוי" המשמים ו"בלינג רינג" הנוראי.
2. לפני הסרט הוקרנו טריילרים, שאחד מהם היה של "פריסילה"! כשהטריילר הוקרן חשבתי שזה כנראה פוסל אותו מלהיות סרט ההפתעה שלנו, אבל מסתבר שלא. למה שתעשו את זה? גם אם זאת הטעיה, זה עדיין מטומטם להקרין לקט של סצינות מהסרט שאתם מקרינים עוד רגע.
3. כפי שחשדתי, זה היה סרט משעמם למדי שכבר פרח מזכרוני.
יום אחד אני אגיע לסרט בהפתעה מוצלח. יום אחד…
הטריילר הכי מרגיז: אם צפיתם בטריילר או קראתם תקציר של "מתוקה רצח", אולי אתם יודעים מה התפנית בעלילה בסרט הזה על קבוצה של אנשים שצריכים להשגיח על ילדה שהם חטפו כדי לקבל כופר נדיב מאביה. רק שזאת לא תפנית שנחשפת כבר אחרי רבע שעה, אלא רק באזור נקודת החצי, והסרט מתייחס אליה כאל הפתעה מוחלטת. לכן לא ברור לי מי במערך הקידום של הסרט החליט שזה רעיון טוב לחשוף אותה מראש ובכך לעקר ממתח את כל החצי הראשון שלו.
הסרט עם הפוקוס הלא נכון: "מדינת בנות" היה מעניין בעיקר כשעסק בנושא שלשמו התכנסנו, מחנה קיץ פוליטי שמורכב מהרבה נערות. המחנה של הבנים – שכבר קיבלו את הסרט שלהם – התקיים באותו המתחם, ואין לי בעיה שישתמשו בזה כדי להצביע על אפליה מגדרית וכל מיני שטויות סקסיסטיות שעדיין קיימות בחברה שלנו, אבל הרגיש שהסרט התמקד יותר מדי בזה ופחות מדי בפוליטיקה אצל הבנות. כמו כן, עם כמה ששוט הסיום צפוי, הוא עדיין היה כואב.
האפקטים שהם הכי בבירור אפקטים: אני חושב שהייתי יותר מאמין לכך שהטנקים ב"קרב אוויר" הם טנקים אם במקום אפקטים ממוחשבים היו מביאים שחקנים שמחופשים לטנקים וצועקים "אני טנק! בום, בום!". אבל אם להיות הוגנים, אחרי צפייה בסרטים כמו "ארגייל" או "תור: אהבה ורעם", אפשר להגיד שיש בארץ אפקטים ויזואלים ברמה של הוליווד.
העיבוד הכי גרוע לסרט קצר: "שחיה לילית" היה סתמי למדי כבר בתור סרט קצר, ולא הבנתי מה יש בו ששווה הרחבה לפיצ'ר. גם אחרי הצפייה בסרט עדיין לא הבנתי. יש מה לעשות עם הקונספט של בריכה מרושעת, אבל זה לא זה.
המחזמר הכי טוב (בעיקר כי אין תחרות): אנשים במעגלים שלי קיבלו את הגרסה החדשה של "ילדות רעות" בתגובות פושרות ומטה, אבל אני מאוד חיבבתי אותו. נכון, הוא לא איקוני כמו הסרט המקורי וכמה מההופעות מחווירות לעומת ההופעות מהגרסה הקודמת, אבל הוא צבעוני וכיפי ובהחלט אחד ממחזות הזמר הקולנועיים היותר מוצלחים של העשור.
סרטים של הבת של-: "ליסה פרנקנשטיין" של זלדה וויליאמס (הבת של רובין וויליאמס) היה חמוד למדי, מעין טים ברטון פוגש את "הת'רס". לא משהו מדהים, אבל מספיק מעניין כדי לשים את זלדה וויליאמס על הרדאר שלי. לעומת זאת, "הם רואים הכל" של אישאנה שאמלאן הרגיש כאילו היא ביקשה מאבא שלה תסריט לביים והוא נתן לה טיוטה ראשונה שהוא כתב פעם ואז שכח ממנה.
סצנת הסיום הטובה ביותר: "סולטברן", סרטה החדש של אמרלד פנל, קצת נפל בין הכיסאות בסוף השנה הקודמת. אז החלטנו לשייך אותו לשנה הזאת, וגם עם כל היבול של 2024 עד כה, עדיין לא ראיתי סצנת סיום שהתעלתה על זאת.
הקרדיטים הכי טובים: אני לא נוטה להישאר לקרדיטים של סרטים, אלא אם יש משהו אחריהם או שיש בהם משהו מיוחד. אחרי סרט שלם שהוא מכתב אהבה לפעלולנים, זה רק הגיוני ש"הכפיל" יסתיים עם מונטאז' הפעלולים של עצמו, והוא בהחלט כיפי כמו הסרט שלפניו ונותן סיבה להתאפק עוד קצת עם הריצה לשירותים.
הפסקול הכי טוב: ל"סקוט פילגרים" היה את הטאגליין "An Epic Epic of Epicness". זה תיאור די טוב של התחושה שלי בכל פעם שהתחיל טרק חדש בפסקול של "מתחרים". אם דברים כמו שטיפת כלים או תליית כביסה נראים לכם משעממים ומונוטוניים, טרנט רזנור ואטיקוס רוס יצרו פסקול שיגרום אפילו לזה להרגיש כמו הדבר הכי מגניב שנעשה אי פעם.
האקשן הכי טוב: ב"פיוריוסה" ג'ורג' מילר מראה שלמרות שעבר עשור מאז "מקס הזועם: כביש הזעם" והוא עוד רגע בן 80, עדיין יש לו את זה והוא יודע לעשות אקשן מלהיב ומרהיב. בכל פעם שנראה לכם שאתם יודעים לאן קרב כלשהו ילך מגיע שינוי לא צפוי ויצירתי אחר. אזכור של כבוד מגיע ל"ילד נגד העולם", שמלא באקשן קצבי, מדמם וצבעוני.
הצילום הכי כאוטי: בתחילת דרכי עם תוכנות עריכת וידאו, כשגיליתי את האפקטים הרבים שניתן להוסיף, הדבר הראשון שעשיתי היה כמובן לצלם קטע קצר ואז לזרוק לתוכו כל מיני אפקטים שונים ביחד. נזכרתי בזה במהלך הצפייה ב"בחורים רעים: הכל או כלום", סרט שהרבה זמן לא ראיתי צילום כאוטי כמו שלו. זה כאילו הבמאים ניסו לחשוב איך מייקל ביי היה מצלם את הסרט ואז הגבירו את זה ל-11, ועל הדרך הוסיפו כל מיני שטיקים. כך לפעמים אנחנו מקבלים שוטים מנקודות מבט של אקדח או בפנוכו של שעון, ולפעמים מגיע פתאום שוט שנראה כמו משחק יריות בגוף ראשון. וכך במקום שתהיה לאקשן בסרט שפה קולנועית אחידה, יש תחושה של כאוס ואקראיות. אם לעשות פרפרזה על ג'ף גולדבלום, רק בגלל שאתם יכולים לא אומר שאתם צריכים.
הסרט הכי מוצלח עם ג'פרי רייט בתפקיד הראשי: לא מצאתי איך להכניס את "מעשייה אמריקאית" לסיכום ויונתן ממש רצה שאני אכניס אותו, אז הנה, מרוצה?
דירוג סרטי סידני סוויני מהמוצלח למשעמם:
"רק לא אתה": עיבוד חביב מאוד לשייקספיר עם שני כוכבים חתיכים שיש להם לא מעט כימיה. אין כאן משהו פורץ דרך, אבל למי שמחפשים רום-קום חמוד, הוא בהחלט שווה בדיקה.
"מאדאם ווב": זה כנראה סימן שהסרט לא משהו כשהכוכבת הראשית יורדת עליו בלי הפסקה במהלך הקידום, ומבחינת עשייה קולנועית הוא בהחלט אסון. אבל מה לעשות, זה אסון מאוד מבדר וכנראה הסרט שצחקתי בו הכי הרבה בחצי השנה הזאת.
"טהורה": כן עשוי יותר טוב מ"מאדאם ווב" מבחינה טכנית, אבל ברובו סרט אימה לא מאוד מעניין או מפחיד. לזכותו, יש לו את הסוף הכי קיצוני ומוצלח מבין השלושה.
ההופעות הטובות ביותר:
ג'ייק ג'ילנהול, "שומר הברים": ג'ייק ג'ילנהול יודע לתת הופעות מבדרות, והפעם זה לא שונה כשהוא מגלם סלקטור מאוד חביב עד שהוא כבר לא.
אמה סטון ומארק רפאלו, "מסכנים שכאלה": הראשונה מדהימה פה אפילו יותר מהרגיל והשני לועס את התפאורה ונשדד בטקס האוסקר האחרון.
גלן פאוול, "היט מן": אני אוהב את פאוול עוד מימי "מלכות הצעקה" העליזים ושמח לראות את הנסיקה שלו בהוליווד, שלא מפתיעה בהתחשב בכריזמה המתפרצת שיש לו בכל תפקיד.
פול ג'יאמטי, "נשארים לחג": הדמות שלו, שגם נקראת פול, מתחילה את הסרט בתור המורה המעצבן הזה שהיה לכולם בבית הספר ומסיימת אותו בתור מישהו שתרצו לבלות איתו את חופשת חג המולד.
הסרטים הגרועים ביותר של חצי השנה האחרונה:
"טארוט": לא מפחיד ומטומטם עד מאוד. רק הקטעים שבהם אנשים מדברים על מזלות אסטרולוגיים ברצינות תהומית משעשעים לפעמים. הציטוט הכי מצחיק של חצי השנה הזאת מגיע כשאחת הדמויות אומרת על חברהּ שמת: "המזל שלו בסימן אדמה, מצאו אותו בעפר!"
"דמיוני": מדהים איך סרט אימה על חברים דמיוניים שכועסים על כך שנטשו אותם מצליח להיות, ובכן, כל כך נטול דמיון. וגם הוא לא מפחיד.
"אם אין נסיך לי": אני יודע שמילי בובי בראון נהייתה מוכרת בזכות "דברים מוזרים", אבל עכשיו כשאת מוכרת, אולי הגיע הזמן להפסיק עם סרטי נטפליקס מטופשים.
"שחייה לילית": *אנחה* כן, עוד סרט אימה לא מפחיד. מה לעשות, זאת פשוט בריכה מרושעת. לא שנה מאוד טובה לסרטי אימה בינתיים.
"ארגייל": זבל שלא ברא השטן. סרט שיותר חשוב לו מהטוויסטים מאשר קוהרנטיות או תצוגות משחק טובות או אקשן מוצלח או אפקטים באיכות הבסיסית ביותר.
סרטים טובים שאולי עברו מתחת לרדאר שלכם וכדאי לבדוק:
"לייט נייט עם השטן": דייויד דסטמלכיאן הוא שחקן מסוג "ההוא מהזה", שרואים בכל מיני מקומות אבל לא ממש זוכרים עד שנתקלים בו שוב. כאן הוא מקבל את קדמת הבמה, תרתי משמע, בסרט מצומצם למדי על מנחה תוכנית לייט נייט שמארח ילדה אחוזת דיבוק, ובהחלט מצליח להחזיק את תשומת הלב במשך שעה וחצי.
"אהבה מדממת" ("Love Lies Bleeding"): סרט שמתחיל בתור סיפור אהבה להט"בי בשנות השמונים על רקע עולם פיתוח הגוף, אבל אז הופך למשהו אחר. מומלץ להיכנס עם כמה שפחות ידע מוקדם.
"העצירה האחרונה במחוז יומה": קבוצה של אנשים מגיעים בזה אחר זה לתחנת דלק במקום שכוח אל ונאלצים לחכות בדיינר הצמוד עד שתגיע משאית הדלק. אה כן, ושניים מהאנשים האלה הם שודדי בנק שנמצאים במנוסה עם מזוודה מלאה בכסף ויש להם אצבע קלה על ההדק. סרט שבבירור נעשה בהשראת סרטים כמו "כלבי אשמורת", וגם אם הוא לא מהודק או משוחק טוב כמוהם, הוא עדיין כיפי ואפקטיבי ביותר.
הסרטים הטובים ביותר של חצי השנה האחרונה:
"מסכנים שכאלה": סליחה על הקלישאה, אבל יצאתי ממנו בתחושה שלא עושים היום דברים כאלה. כל העיצוב והתפאורה מזכירים גרסה טים ברטונית לפרסומות הישנות האלו של פלאפון.
"סולטברן": מאוד חיכיתי לסרט הזה אחרי "צעירה מבטיחה" הנהדר, ובהחלט היה למה לחכות. אפשר להשוות את זה עד מחר ל"כישרון של מר ריפלי", אבל הוא היה מת להיות מבוים באופן כה מוצלח, להיות מצולם בצורה כה מרהיבה ולהראות כל כך הרבה נוזלי גוף. אה, ולהחזיר שיר מלפני כמעט 20 שנה להיות פופולרי.
"הכפיל": כבר כמעט ויתרתי על חברות ביני ובין דיוויד לייץ' אחרי כמה סרטים לא מאוד מלהיבים, אבל אז הגיע "רכבת הקליע" המבדר, ועכשיו לייץ' הוכיח שזה לא היה מקרי: גם "הכפיל" מאוד כיפי, עם שני שחקנים ראשיים נהדרים, יצירתיות מתפרצת (גם אם המטא קצת מעיק לפעמים) והוא בבירור נעשה עם המון אהבה לפעלולנים ופועלם.
"מתחרים": סרט שלא עניין אותי במיוחד אבל החלטתי לראות בכל זאת כשהיה לי זמן פנוי בחופשה בלונדון. יצאתי נדהם ועם רצון עז להשיג את כל הפסקול. הפתעה מהסוג הטוב ביותר. תראו ותלמדו, סרטי ספורט אחרים.
"פיוריוסה": אם לצטט את ריאן ג'ורג': וואו, וואו, וואו. וואו. לא "כביש הזעם", אבל גם לא מנסה להיות. המסוורת' וטיילור-ג'וי סבבה, גם אם לא מגיעים לרמות של הארדי ות'רון, ומילר מראה שהוא עדיין מאסטר בתחומו מבחינה ויזואלית וטכנית. מהסרטים שמגיע להם את המסך הכי גדול שאפשר למצוא.
הסרטים כי מסקרנים של חצי השנה הקרובה:
"מקקקסין": אהבתי גם את "X" וגם את "פרל" של טיי ווסט, ואני סקרן לראות איך הטרילוגיה המוזרה הזאת תסתיים.
"הנוסע השמיני: רומולוס": פדה אלברז הוכיח שהוא יודע לביים גם אימה אפקטיבית ("מוות רצחני") וגם מתח מוצלח ("לא לנשום"). אף אחד לא באמת צריך עוד סרט של "הנוסע השמיני", אבל הוא בהחלט נראה כמו בחירה טובה לתפקיד הבמאי שלו.
"נוספרטו": חוץ מהמעידה שהייתה "מלך הצפון", אני מאוד אוהב את רוברט אגרס ופועלו, והשילוב עם ערפדים בכלל נשמע נהדר.
"ג'וקר: טירוף בשניים": סרט המשך ל"ג'וקר" זה כבר מסקרן, אבל כשהודיעו שהוא יהיה מחזמר, רמת העניין שלי קפצה באיזה עשרה שלבים. מחזיק אצבעות לביצוע של "Jingle Bells, Batman Smells".
"במבי: הנקמה": תראו, אני אוהב סלאשרים מטומטמים, אבל הנוכחות של הסרט הזה כאן היא יותר אמירה על ההיצע הקולנועי של החצי השני של השנה ופחות על הטעם שלי, בסדר?
כן ולא
לגמרי איתך לגבי ״התחנה האחרונה במחוז יומה״ שהוא סרט נפלא ממש. (לי הוא הזכיר את ״עצירת פתע״, נדמה לי שקראו לו, לפני 25 שנה עם קורט ראסל, אבל כמובן שגם ״כלבי אשמורת״ וכאלה).
לגמרי לא איתך לגבי ״אהבה מדממת״ שהוא סרט נוראי בעיניי
אהבה מדממת הופך לפשוט בלתי נסבל בשלב כלשהו
העדפתי כבר את "סעי בובה" שהיה לפחות חסר יומרות
וב"מחוז יומה" התחלתי לצפות בלי לדעת עליו כמעט כלום (חוץ מהמלצה של אהרון קשלס), ועשר שניות מאוחר יותר הופיע הפרצוף של ג'ים קאמינגס וידעתי שאת הסרט הזה אני הולך לאהוב.
אם עונת הפרסים תהיה כמו המחצית הראשונה תהיה עוד שנה חזקה של קולנוע.
הסרטים שהכי אהבתי השנה:
חולית 2 – ספקטקל קולנועי, לא עיבוד מושלם אבל לא רחוק מזה
סיוויל וור – אלכס גרלנד יוצא בפיצוץ מקריירת הבימוי שלו
פיוריוסה – מילא הגאון עשה את זה שוב
Love Lies Bleeding – פייר, זה סרט שלא נראה כמו שום דבר אחר שראיתי
הכפיל – קומדית אקשן רומנטית מקסימה
היט מן – קומדית מתח רומנטית לא מקסימה
מתחרים – כמו Love… גם הסרט הזה בעל זהות ייחודית של ממש
טהורה – אחלה סרט אימה אווירתי שבעיני טוב יותר מ-The Omen החדש (ושניהם ממש דומים)
תכניסו בראש חצי לפני כל השנה, אין לי כוח לערוך את כל זה
הסרט הכי טוב ברמת סרטים לחמישייה שכבר עכשיו כולם שכחו וזה כי אף אחד לא ראה מלכתחילה: ילד אורז. מבחינתי המצטיין מסרטי הקוריאנים המהגרים של העשור האחרון (מינארי וחיים שלמים) אבל משום מה זכה לאלפית ההייפ של הסרטים הללו. רק בגלל שהוא קנדי???
הסרט שבמקביל מוערך יתר על המידה ופחות מדי: סולטברן. כן, סרט שעושה הרבה דברים שסרטים אחרים כבר עשו אבל בטח שלא כל כך כיף. וכן, סרט מאוד כיף ומלוכלך, אבל גם בעיקר תרגיל בהנאה שטחית (תוך ביקורת שלה).
מבער השנה: הנהג של מדלן. כי מה שהסרט הצרפתי על נהג מונית ואישה זקנה שמתחברים צריך הוא סצנה שיצאה היישר מ"מי מפחד מהזאב הרע".
השם האירוני: הזיכרון הנצחי. כי, אתם מבינים, אני בקושי זוכר משהו מהסרט הזה.
ההפצה המחודשת שהכי שימחה אותי בלי שנו, ראיתי אותה אשכרה: הפסיקו לדבר בהיגיון. מגיע לסרט הזה כל מעריץ חדש שהוא מקבל, ואולי בעצם זה היה צריך להיות גם אני.
ההבטחה שעדיין לא קוימה: "המנצחים" לא היה סיבוב הניצחון ש"מחזמר ישראלי ראוותני על שנות השישים" היה אמור להיות, אבל עצם זה שאלירן פלד בכלל ניסה משהו כזה מראה שבמידה והוא ישכיל להבין מה עבד פה ומה לא וימשיך באותה דרך – עוד יכול להיות פה עסק עם במאי רציני שמדי פעם נכשל, אבל אף פעם לא מפסיק לחלום בגדול.
הסכסוך המיותר שהיה לי השנה בפייסבוק: במאי "מלך החגיגת" מסביר לי למה הסרט לא דוקו, ולמה אנשים ממשיכים לקרוא לו דוקו בגלל מקורות המימון שלו, וכל זה למרות שחלק מהביקורת שלי נבעה מראש בסימן שאלה, אבל ברגע שהוא הפסיק לכעוס עליי דווקא הייתה שיחה מאוד נעימה.
הסאונד הטוב ביותר: הקרב על אמריקה. לא רק הירי, כמו הסטטיות שמצליחה לתפקד במקביל בסמליות ובפרקטיות. גם אחד מסרטי השנה, אגב, פשוט היה חשוב לי להדגיש.
היה צריך להיות טוב יותר: לא שנה טובה למחזות זמר שאפתניים שלא מצליחים להתניע ברגע שזה מגיע לתסריט. יש כמובן הבדלים בין "הצבע ארגמן" ל"מנצחים", ו"הצבע ארגמן" יותר טוב בזכות כמה הופעות משנה, אבל קשה לחשוב שמישהו יחשוב עליו בסיכום השנה.
היה חייב להיות טוב יותר: סעי בובה. חביב, נחמד, חמוד, למה לא אבל בחייאת, כהן, בשביל חביב-נחמד-חמוד יש את החיקויים שלך.
השימוש הטוב ביותר בשיר: ספטמבר, חלום של רובוט. וגם סרט מאוד חמוד ויפה בלי קשר.
הסרט המוערך יתר על המידה לרמת ה"לתהות האם כל בסדר בארה"ב שם": חולית 2. חברים, להירגע, עדיף מהר. לא הסרט הכי יפה של השנה, בטח לא הסרט הכי חכם של השנה, רחוק מלהיות הסרט הכי כיפי של השנה, ועוד ועוד. יש עניין קל של סקרנות סביב טוב-רע וסוף הסרט אבל גם הוא שמונה רמות שונות מתחת לסרטים אחרים שהם אשכרה, נו, מעולים.
תמשיך לעשות מה שאתה עושה: איתן גרין, בתי אהובתי.
שמלת השנה: שמלת הדמעות, הפילגש. כן, אני יודע שמסכנים שכאלה היה השנה. זאת שמלה יותר טובה.
הסרט שאולי מחמת הספק הכי סבל שראיתי אותו בבית בסקרינר ולא בקולנוע: אזור העניין. אבל בהתחשב בכך שגם את "מתחת לעור" קיבלתי באותו אופן בערך, אני סקפטי. פרס בונוס הבולמוס הכי מיותר.
מופע החרא מאחורי הקלעים המיותר ביותר: היה נחמד אם "שומר הבארים" היה זוכה להפצה קולנועית רחבה, אין ספק, ואין לי שום בעיה אם להגיד שתרבות הסטרימינג היא מעפנה וגרועה אבל גם לימאן, חיים שלי, תבדוק על איזה חוזה אתה חותם?
תפקיד המשנה הכי מגוחך: כן, "בית", ברור שאני קונה שניב מג'ר הוא חרדי קיצוני. ברור, אני לא מצחקק כל פעם שהוא פותח את הפה. מה זאת אומרת. הוא נבל מאוד מפחיד ולא מערכון של ניצה ולחם בכלל.
פרס המוערך רק ממש טיפה יתר על המידה: אנטומיה של נפילה. בסופו של דבר הפער ביני ובין השבחים לסרט הוא הקשר הרגשי שקצת נמנע ממני ומונע ממני להשתפך עליו ולא רק להמהם ולהגיד "כן כן עשייה מאוד משובחת".
הסרט הגרוע של השנה: טור פרידה. בהנחה שזה בכלל זוכה לקריטריון של סרט.
אלימות השנה: איש הקוף. דב פטאל עדיין לא השחקן האהוב עליי, וסרט הביכורים שלו גם לא שם אותו בראש הבמאים האהובים עליי, אבל אם בסרט הבא שלו הוא יוותר על כל עלילת המאבק ויחתוך ישר בבשר לעבר סצנות הקרב והאלימות, שהוא עושה אותן מדממות ומכאיבות במיוחד? אני שלו.
"למה זה עובד???" של השנה: הקדירה. אני לא מתגרה מאוכל קולנועי, אני שונא דברים איטיים, ועדיין הפתיחה שכולה בישול – ואיזה עשרים דקות שלו – עובדת עבורי לחלוטין. שאר הסרט, פחות.
סיבוב היח"צ המתסכל ביותר: די, קרב אוויר, אתה לא הסרט הימני הראשון, והסיבות לראות אותך זה לא בגלל שאתה ימני. שחרר מזה.
ברווז השנה: סיפור הברווזים. כן, לא הייתה לי קטגוריה אחרת בשבילו.
ה"נכון ראיתי את הסרט הזה… לפני איזה שנתיים": הכפתן הכחול… וגם יוני אפס. מפיצים, תתחשבו במבקרי קולנוע מסכנים שרוצים לכתוב על סרטים מתישהו קרוב לפעם ההיא שהם אשכרה ראו אותם.
פסקול השנה: מתחרים. הלאה.
מז"פ היו עולים על זה בשנייה: הכפיל. בחייאת, סרט. כאילו אתה גם לא כזה מוצלח בלי קשר, אבל בחייאת, סרט.
הפתעת השנה: כוכב הקופים: ממלכה חדשה. למה זה סרט טוב??? באיזה קטע???
כן, נחמד, אבל מה אם החלקים הטובים: תיאודור הוא מגניב מאוד, נחמד נחמד, מתי מגיעים לחלקים שהוא חזה את המדינה, בני בליעל.
אכזבת השנה: פיוריוסה. כנראה שאין אף יקום שבו אני שם את הסרט בסרטי השנה שלי, אבל כמות האכזבה מכמה הסרט הזה לא מבין מה עבד בפעם הקודמת רק מאכזבת מעצמה שכן נמאס לי להתבאס שוב ושוב מבמאי שבהחלט יודע איך להעמיד פריימים יפים רק חייב שמישהו יעבור איתו על איך לספר סיפור.
הרחבת המרצ'נדייז של השנה: לכל מי שרוצה לטעון ש"הקול בראש 2" אינו ניסיון ציני להשאיר את המותג בחיים ולמכור עוד צעצועים אני אשמח להסביר מה קנאה אשכרה עשתה בסרט חוץ מלהיות בובה חמודה.
הדבר הכי חמוד של השנה: בייבי קאיג'ו, אולטרמן: התעלות.
הביקורות הכי לא מובנות: קיצוני, אלים, מתענג מסבל – הכל טוב. אבל איך אפשר לטעון ש"סוג של חסד" שונא אדם?
וייבים מחפשים סיפור: "מועדון הרוכבים" הוא סרט אחלה לחלוטין שאם גם היה לו סיפור טוב היה יכול להיות סרט נהדר.
הופעת השנה:
אמה סטון, מסכנים שכאלה – לסגור מראש את סקר הופעת השנה, הא?
קיילי ספייני, פריסילה – אל תקשיבו למתן פריסילה סרט שעובד (אם כי צריך להיות מושקע קצת במיתולוגיית אלביס)
דרור קרן, חדר משלו – הופעה נהדרת בסרט נהדר, דרור קרן פשוט אולי אל תכתוב סרטים נראה לי נסתדר.
גלן פאוול ואדריה ארחונה, היט מן – כל מי שאומר שאין כימיה ביניהם לא יודע לקרוא לוח יסודות.
צחי הלוי, מזל חתולה – אותי זה הצחיק, סתמו.
הסרטים הטובים:
אחוות השלג – נהניתי! כאילו, נחרדתי לעמקי נפשי. שזה סוג של הנאה.
הכוורן – כנראה ש"הקרב על אמריקה" או מישהו קצת יותר איכותי צריך להיות פה אבל זאת הרשימה שלי וזה מצחיק אותי לשים אותו פה וכן אני גם מוכן להגן על המיקום הזה, אבל אל תקחו את זה יותר מדי ברצינות.
הילד והאנפה – לא שאני תמיד אוהב את מיאזאקי, אבל כשמיאזאקי מחליט לשבור חזק לטרי גיליאמ-יות, אז אני מאוד אוהב את מיאזאקי.
נשארים לחג – רק חבל שלא הצליחו למצוא בליבם להעניק אוסקר לפול ג'יאמטי.
ימים מושלמים – מושלם. וגם אם לא באמת מושלם, עדיין די מושלם.
מעשייה אמריקאית – איכשהו זה חמק ממני במעבר ראשון של סרטים ואז כבר חיבבתי את החמישייה הזאת אז היא שישייה עכשיו. תכלס יכולים להוריד את "הכוורן", מן הסתם.
לא הייתי קורא לסעי בובה נחמד
הוא נראה כמו סרט מהניינטיז שהתיישן לא כל כך טוב. חוץ משני הבריונים אין שום דבר שעובד בסרט, והיחס שלו ללסביות די מעליב.
למה היחס מעליב?
(ולא שזה צריך לקבוע שהוא כן או לא, אבל כן כדאי לקחת בחשבון שהוא נכתב בידי לסבית)
אין שורה אחת שאני מסכים איתה
המשפט הזה חלף בראשי כשעברתי על כל הסיכום שלך, ואז שורה אחת לפני הסוף הגעתי לימים מושלמים, אז המשפט הזה כבר לא נכון
מהטריילרים בקולנוע כאן (אל.איי)
אמור לצאת השבוע סרט הודי, נדמה לי בשם kill, שאמור להיות כל מה שאתה רוצה שדב פאטל היה עושה.
אני לפחות מתכוון לראות,
תודה על ההפניה
אבל לא – כמו מרבית ומיטב הדברים ההודים: האלימות לא מרגישה אמיתית, אלא מצועצעת. אבל זה לא אומר שלא הסתקרנתי בכל זאת.
אמיתית. (לא ״טוראי ראיין״ אמיתית. אבל אמיתית מספיק)
אחלה סרט אקשן למען האמת, ולו בשל ההברקה בדקה ה-45 שיצרה את סיטואציית ״הכלב של ג׳ון וויק״.
וכן, הרבה יותר טוב מ״איש הקוף״.
זה מהלך תסריטאי מצוין
אבל לא הייתי קורא לו "הברקה". אולי משהו שקשור לאומץ.
אבל זה לא רק האירוע שקרה מיד לפני זה
שאכן היה אמיץ. זה גם הכתוביות, וגם השינוי המהותי באופי הסרט ובעיקר האלימות מאותו רגע.
זה מה שנקרא רגע מכונן, והם הפכו אותו לרגע שצועק ״מכוננות״
עדיין לא מסכים
אולי בקטנה לגבי הטייטל-דרופ. כל השאר מבוצע לעילא ולעילא (נתתי לסרט חמישה כוכבים בלטרבוקסד ואני חושב שהוא סרט אדיר מכל בחינה כמעט), אבל את ה*הברקה* הגדולה אני לא רואה.
העריכה של הסרט עושה נפלאות
ומשאירה אותו חי גם כשהבימוי, בחיי, מאוד מבלבל (באיזה קרון כל אחת מהדמויות הללו, למען השם).
העלילה מאוד פשוטה, לטובה ולרעה, כאשר חיבבתי את הדגש על כך שכשנבלים מתים הנבלים האחרים ממש לוקחים את זה אישי, אבל כל השאר זה מאוד מאוד "תסריט סרט אקשן הוליוודי קלישאתי".
והאקשן… הוא הרבה דברים, אבל אמיתי הוא לא. כיפי לרגעים, אפילו עם הברקה או שתיים (שזה מינון מאוד נמוך יחסית לכמות שלו), תמיד זורם (כאמור, עריכה נפלאה) – אבל אמיתי? בחייאת.
הוא ו"איש הקוף" מוצלחים בדברים אחרים, אבל במבחן ה"למי אצפה לסרט הבא" – אז לזה של פטאל, לא של בהט.
לא מופץ בארץ, לצערינו
וחבל.
ארגייל מטומטם אבל כיפי בטירוף!
כן הוא חסר הגיון, כן כל הטוויסטים שלו די מעפנים, אבל האקשן היה נהדר!!! במיוחד סצנת המאבק ברכבת שמחליפה בין שני גיבורים שונים לחלוטין. זו סצנה מעולה!
אולי אני אוהבת את הסרט פשוט בגלל שאני אוהבת את סם רוקוול. אבל בשנה המחורבנת הזאת, שבה סף הסבלנות שלי ירד ואין לי כוח להתעמק בסרטים או בסדרות- "ארגייל" היה פשוט מושלם עבורי. מטומטם, מהנה, והפוגה מעולה מהחדשות.
מי לי...
רק עכשיו קלטתי… אז זה לא סתם עוד "תרגום" גרוע, זה ממש שם מביך.
זה מרגיש כאילו מישהו בנטפליקס ישראל זרק את הרעיון כאיזה דאחקה ואיכשהו, באופן לחלוטין בלתי מוסבר, הדאחקה הזאת הפכה לשם הרשמי של הסרט
מי מקבל שם החלטות?
ולחשוב שפעם חשבו ש״חזיר באוויר״ זה השם הכי מביך שנטפליקס ישראל יכולים לחשוב עליו
(אני אישית, אגב, מאוהבי השם ״חזיר באויר״. כן, הוא טיפשי, אבל יש בו חינניות ולמען האמת לסוג הסרט הזה דווקא מתאים שם טיפשי אך חינני כמו השם הזה. אני חושב שאני מעדיף אותו על השם הסתמי ״פורקו רוסו״ שמצטרף לעוד מיליון ואחת סרטים ששמם הוא פשוט שם הגיבור הראשי)
על פי דעתי אי אפשר לסכם את 2024 בלי לצפות בחולית 2, גם אפ לא תאהב אותו הוא מהסרטים הבולטים של 24.
זה כמו לסכם את 23 בלי לצפות בברבי.
גם אף אחד מסרטי חולית לא באמת נמשך שלוש שעות.
(ל"ת)
נכון
(ל"ת)
אפשר לעשות את שניהם
כאילו, אם מישהו ראה 100 סרטים (נניח) ולא ראה את ברבי או את חולית 2, עדיין יש לו לא מעט להגיד על השנה הקולנועית. האם זה הסיכום הכי אובייקטיבי שיש? לא, אבל ממילא אף סיכום לא הולך להיות כזה – מקסימום "סיכום הקולנוע כפי שהשתקף בחזית המדיה הפופולרית".
אני לא חושב שאפשר לזרוק את סיכום מושקע, עם עשרות סרטים לפח, רק בגלל שסרט אחד (ולא כזה טוב) נמצא בו. מקסימום להתייחס אליו לא כסיכום האולטמטיבי האינטרגלקטי העליון.
האם המסכם ראה 100 סרטים מגוונים מהשנה? כי אם לא אז הדוג לא רלוונטית.
האם טענתי שהסיכום אמור להיות אובייקטיבי על פי המועצה האינטרגלקטית? לא. האם כתבתי על פי דעתי? כן. חולית 2 הוא אחד מהסרטים הבולטים, המרוויחים, והמהוללים שלה השנה. לא כןס התה של כולם אבל קשה לי לראות איך אפשר לעשות סיכום חצי שנה בלעדיו. עם רוב הדברים כאן אני לא מסכימה, אבל ההשמטה של חולית 2 הדבר היחיד שבאמת מפריע לי
כן, אבל למה?
חולית 2 לא משפיע על סרטים אחרים. הוא סרט 1. סיכום שנה איתו שם אותו במקרה הטוב כסרט הטוב של החצי שנה (ונראה לי שאם ראית את הסרט הקודם ולא נהנית, יש כאן בחירה נכונה לא לראות את החדש שכן הוא לא היה מגיע למקום הזה). סיכום שנה בלעדיו עדיין מתייחס לעשרות סרטים אחרים. פני חצי השנה/שנה לא כפני הסרט הכי מצליח בה.
עובדה, אפשר.
אם לא הייתי מתייחס אליו בכלל אולי עוד היה על מה לדבר. אבל כתבתי שהוא יצא, היה מאוד מדובר, אהוב ורווחי, אבל לא צפיתי בו. אם אני עכשיו אצפה בו ואוסיף בדיעבד עוד קטגוריה – כנראה שלילית – שבה אני מציין אותו, זה ישנה את הסיכום באופן מהותי? לא נראה לי.
אז כן, לא כל הסרטים שיוצאים מעניינים אותי. כולל בלוקבאסטרים גדולים ומדוברים. עדיין ראיתי השנה כמה עשרות סרטים שיש לי מה להגיד עליהם.
מה גם שלהגיד ״הסרט לא גרם לי לרצות ללכת לראות אותו״ זה סוג של הבעת דעה בנוגע לסרט, או לכל הפחות בנוגע לשיווק של הסרט (או במקרה הזה: לסדרת הסרטים בכללי)
כך שבכך שציינת שלא הלכת לראות אותו וציינת גם את הסיבה לכך, בעצם הבעת ביקורת מסוימת על הסרט.
כך שכן הייתה בהחלט התייחסות גם לסרט הזה בסיכום.
הסיכום שלך מאד ממוקד קולנוע הוליוודי מיינסטרימי כך שהחסרון של הבלוקבאסטר הגדול של השנה מפריע לי, אישית, כי ככה.
אם הסיכום היה פחות ממוקד בבלוקבאסטרים הוליוודיים אז ניחא
הבמאי של מקום שקט החדש טוב יותר מגון קרזינסקי.
אין סיבה לוותר על הסרט כי הוא לא מביים. הוא לא איזה אוטר.
נכון
(ל"ת)
מגניב ומטומטם באותו זמן.
או- זה כל כך מטומטם שזה מגניב- טריילר של הסרט שאנחנו הולכים לראות עוד רגע!
נכון יש הפוסטרים בכניסה לקולנוע שמקדמים את פניי בברכה ואומרים "היי, באת לראות אותנו"
אחרי זה יש דמויות קרטון מאותו הסרט שאומרים לי : "היי כן כן! באת אלינו! אתה! הולך לראות אותנו!"
ואז יש את הטריילרים השקטים על המסכים במיוט שאומרים "עוד רגע תראה אותנו", ואז אתה באולם הקולנוע ו…שוב טריילר עם סאונד והכל-"כן כן, ●אתה● הולך לקבל את כל הטוב הזה!! עוד שנייה!"
ואז הסרט מוקרן..
סרט החצי שנה שלי הוא לא בדיוק סרט. כנראה שזה אומר משהו לגבי החצי שנה הזאת אצלי
״תיאודור״, שהוא האופרה הראשונה והיחידה שראיתי בחיי, הוא ללא ספק סרט החצי שנה שלי. הבעייה היא שהוא לא לגמרי סרט והחוויה של לראות אותו פחות מרגישה כמו חוויה של הליכה לקולנוע ויותר כמו חוויה של הליכה לתיאטרון, כך שקצת מוזר כשהוא נבחר להיות סרט החצי שנה שלי.
היו בחצי השנה הזאת כמה וכמה סרטים שתכננתי לראות אבל איכשהו זה עדיין לא קרה (לדוגמא: חולית חלק 2, שני הסרטים בכיכובה של גודזילה ואולי גם הכפיל) והיה גם ילד אחד ואנפה אחת שלא נתנו לי את החוויה שציפיתי מהם (זה לא סרט רע, כן? פשוט הוא גם לא יצירת מופת כמו שעשו ממנו ובסופו של דבר הוא די נשכח ולא הותיר מי יודע מה רושם לטווח הארוך), כך שאולי זה מסביר את העניין.
מניח שעד סוף השנה יתווספו עוד סרטים מהחצי שנה הראשונה שאצפה בהם בצפייה ביתית, כך שאולי בדיעבד יהיה לי סרטים יותר טובים מהחצי שנה הזאת, אבל נכון לכרגע מופע אופרה מצויין הוא סרט החצי שנה שלי.
אם כבר מדברים על חברים דמיוניים
איפה if?
לטעמי
מבחינתי הסרטים הכי טובים שיצאו השנה עד כה :
חולית 2 , היט מן והגול הבא מנצח שלפי דעתי הוא אחלה סרט
לא מבין את הירידה עליו, זה שתור אהבה ורעם היה מתחת לציפיות של אנשים לא אומר שטאיקה פתאום במאי לא טוב
לא רק שהסרטים האלו טובים הם גם ניתנים לצפייה בלי לכבות את המוח. הסרטים שיוצאים בקולנוע האמריקאי בעיקר סרטי האקשן פשוט בלתי ניתנים לצפייה ,ארגייל דוגמה לזה פשוט אקשן ללא פואנטה והמון cgi אתה בסוף לא זוכר כלום ממה שראית. מוסיף גם לוחמה לא ג'נטלמנית גם סרט בלתי נסבל
ללא מתחרים
אני חושב שזאת הייתה חצי שנה גרועה במיוחד (ולראיה רוב הסרטים הטובים שהוזכרו פה הם בכלל משנה שעברה).
מהסרטים שכן יצאו השנה ״מתחרים״ הוא by far הכי טוב, ואני אומר את זה בתור אחד בבכלל לא חיבב את פועלו של גואדנינו עד עכשיו.
בדרך כלל החצי שנה הראשונה מלאה בסרטים מיבול השנה שעברה (בעיקר מעונת האוסקר) שהגיעו אלינו לארץ בתחילת השנה
זה לא אומר כלום על החצי שנה מאחר וזה ככה כל שנה.
אם בסיכום השנתי יופיעו בעיקר סרטים מהיבול של השנה שעברה, אז אולי זה יגיד משהו.
ב"רשימה של סרטים שעומדים לצאת" אתה מדבר על התאריכון?
כי יש גם ארכיון לסרטים שכבר יצאו. ממש פה.
כן, בדיוק מה שחיפשתי. יופי.
(ל"ת)
אלכס גרלנד סיים את הקריירה בפיצוץ.
אולי אם אין לו כוח להיות במאי, אז שלא יהיה. לדעתי זה עדיף.
מצידי שיחזור לכתוב ספרים, הוא היה ממש טוב בזה.