לפני למעלה מעשור, רבים (ואני ביניהם) הניחו כי "כוכב הקופים: המרד" צפוי להיות עוד תוצר הוליוודי ש-איך לומר בעדינות, לא נולד מתוך אהבה. מה רבה הייתה ההפתעה של כולם כאשר הסרט עצמו התגלה כסבבה. מה סבבה? נהדר! והפתעה גדולה יותר המתינה לנו כשההמשך התגלה כנהדר כפליים, והסרט האחרון בטרילוגיה אפילו עוד יות- אוקי הוא לא, אבל הוא עדיין היה אחלה.
לכן בכניסה אל "כוכב הקופים: ממלכה חדשה" מצאתי את עצמי מתלבט. על פניו, הסיפור של סיזר הסתיים. פיניטה לה קומדיה וכל סרט נוסף מיותר. הרי מה כבר נותר לספר? אבל היי, ככה הרגשתי גם ב-2011 וב-2014 וב-2017, אז מי אני שאפקפק בסדרת הסרטים הזו? וכך בחשש רב ניגשתי אל הסרט בתקווה שלא אצא מהאולם כשאני מעמיד פנים שמדובר בטרילוגיה (כפי שאני עושה עם אינדיאנה ג'ונס). ואפסיק להלאות אתכם כעת – "כוכב הקופים: ממלכה חדשה" הוא אחלה בחלה של סרט קיץ, וחבר של כבוד בסדרת סרטי הריבוט של "כוכב הקופים". הדמויות החדשות מקסימות, הקונפליקט מעניין והאקשן עוצר נשימה. זה לא אומר שאין לי כמה תלונות.
"ממלכה חדשה" נפתח "דורות רבים אחרי מותו של סיזר". הסרט לא אומר כמה זה בשנים אבל לפי הבמאי, זה בערך 300. בני האדם הם כעת בתחתית שרשרת המזון, בעוד העולם נשלט על-ידי קופי אדם שמחולקים לשבטים, כל שבט ומנהגיו השונים והמשונים. הגיבור החדש שלנו הוא נואה (אוון טיג), צעיר השייך לשבט שכל אחד מחבריו לומד כיצד לאלף עיט (לתשומת לב המתרגמים הישראלים: Eagle זה לא נשר) וזאת לצורך מטרה אחת בלבד: כי זה מגניב. והתנצלותי הכנה לקינג קונג וכפפת הברזל, אבל שוט השנה המגניב ביותר בכיכובו של קוף-אדם הוא בסרט הזה, כי היכן עוד תמצאו עיט נוחת על זרוע של קוף-אדם מדבר?
בכל אופן, מתקפה אכזרית מבחוץ, ועוד בשמו של סיזר לא פחות ולא יותר, מאלצת את הגיבור הצעיר והשעיר שלנו לצאת למסע על-מנת להציל את השבט שלו – ואם צפיתם בטריילר, קראתם את התקציר, ראיתם את הפוסטר או אפילו העפתם מבט לכיוונו של הסרט, כנראה ניחשתם שזה קורה בלוויית בת אדם מסתורית (פריה אלן). על פניו זה בעייתי כי האנושות, בנקודה הזו בסדרה, מתרועעת באחו ועושה קולות מצחיקים. זאת בעיה שלא מעט סרטים הצליחו לפתור – יש הרבה דמויות שהעבירו קשת שלמה של רגשות דרך הבעות פנים מוצלחות. אלא שבלי קשר לכמות המילים שיוצאות לה מהפה, הגיבורה האנושית של הסרט היא כנראה – סליחה, ללא ספק – בת האדם הסתמית והמשעממת ביותר בכל סדרת הסרטים הזו (ואני מזכיר לכם שג'יימס פרנקו שיחק בה). היא כתובה ומתנהגת כמו דמות מסרטי "הרץ במבוך" של אותו הבמאי אשר ככל הנראה עדיין לא מסוגל להתנער מז'אנר הדיסטופיות לנוער.
לגבי קופי האדם זה כבר סיפור אחר. אם נחזור לגיבור שלנו, יש דבר אחד שחשוב שתדעו מראש על נואה: סיזר הוא לא. הוא לא כריזמטי, לא כתוב לו "מנהיג" על המצח ועד אותה מתקפה נוראית היו לו חיים די רגועים, בניגוד לסיזר שנולד וגדל בשבי ועבר התעללות על בסיס יומיומי. כל זה לא אומר שנואה לא מעניין בפני עצמו. אמנם הוא לא הלוחם המבריק בסביבה או אסטרטג דגול (אם העובדה שהוא לא קרוי על שם מנהיג רומאי לא הייתה רמז עבה דיו), אבל הוא אמיץ וחבר נאמן, ובאיזשהו אופן מרתק לראות כיצד אדם רגיל – סליחה, קוף-אדם רגיל – מתמודד עם סיטואציות גדולות מהחיים, בשונה מהגיבור הגדול מהחיים שיוצא למסע גדול מהחיים כפי שהורגלנו בסרטים הקודמים. לכן למדתי לאהוב את נואה ושקעתי במסע שלו.
כלומר, אחרי שהבנתי מהו בכלל המסע המדובר. עם כמה שאני אוהב את נואה ומאמין במטרה שהוא דובק בה (הצלת השבט וכל זה) הדרך להגשמתהּ רצופה בזיגזגים, כאשר לא ברור לאורך השעה הראשונה של הסרט עם מי בדיוק ובאיזה אופן נואה יוצא למסע הזה שלו. בתחילת הסרט יוצא נואה על סוסו לכיוון האופק במטרה להשיג משהו שהוא צריך, רק כדי לחזור על עקבותיו כי קרה משהו אחר – והמטרה המקורית כבר לא רלוונטית ולא ברור מדוע הייתה רלוונטית מלכתחילה. בהמשך עוצר נואה כי מצטרף אליו חבר חדש, אבל רגע לא החבר הזה עוזב אה לא הוא חוזר אה לא הוא עוזב, וככה עד השליש האחרון שבו "ממלכה" מתקבע על האופן שבו הוא רוצה לספר את הסיפור. אני קיבלתי את התחושה שכל אחד מהכותבים משך את הסרט לכיוון שלו עד שהתסריט נקרע, ובסוף כולם השלימו והדביקו את החתיכות יחד.
לפחות יש במאי אחד ויחיד, והבמאי הזה מודע היטב לאופן שבו הוא רוצה שהסרט ייראה. וס בול השתמש בעדשות מצלמה אנמורפיות כדי להעניק לסרט מראֵה שמזכיר את הסרט המקורי מ-1968, והתוצאה ודאי תשמח כל מי שסובלים מקלאוסטרופוביה: את האווירה הקודרת והאפלה של "שחר" ו"מלחמה" החליפו סביבות מוארות ורחבות ידיים, והעולם מרגיש הרבה יותר גדול ואמיתי, ולא כזה בו כל מקבלי ההחלטות מכונסים במקרה באותו יער או מחנה.
העולם הגדול החדש גם אומר ש"ממלכה" הוסיף אל תוך סרטי הריבוט האלה ז'אנר נוסף שאני לא לגמרי בטוח כיצד אני מרגיש לגביו: מסתורין. רשמית זהו סרט מד"ב, אקשן והרפתקאות; אבל אם עד כה הגיבורים ידעו את כל מה שאנחנו הצופים ידענו, ולרוב זה כמעט הכל כי הם הרי הכתיבו את מה שקורה – הפעם התחושה היא שנואה וחבריו הם כלי משחק בלוח שהחוקים בו עמומים גם לנו הצופים, כנראה במטרה להשאיר עניין לסרטי המשך.
אני לא אומר שקצת או הרבה מסתורין זה בהכרח רע, אבל הורגלתי לצאת מסרטי "כוכב הקופים" החדשים ללא סימני שאלה, והפעם זה לא המצב. גם אם לא היינו מקבלים סרט המשך לכל אחד מסרטי הטרילוגיה הקודמת הייתי בסדר עם זה, משום שכמו "מלחמה", גם "המרד" וגם "שחר" מהווים נקודות עצירה ראויות לסיפור של סיזר. אבל ניכר ש"ממלכה חדשה" נבנה כסרט ראשון בטרילוגיה, וזו תחושה שמזכירה לי שלמרות הכל מאחורי הסרטים האלה עומד אולפן (דיסני במקרה הזה) שמטרתו היא לחלוב את הזיכיון עד הסוף – והפעם זה לא סמוי. בינתיים האנשים שנשכרו לצורך כך עושים עבודה טובה, אבל נורות האזהרה נדלקו.
חשוב לציין שכיוון שהעלילה מתרחשת שנים רבות בעתיד עם דמויות חדשות מהניילון, אין חובה לצפות בסרטים הקודמים כדי להבין מה קורה ובכל מקרה הסרט משלים את הפערים בעצמו. סיזר אולי לא נמצא יותר בסביבה, אבל שמו נאמר פעמים רבות ומשנתו מלווה את הסיפור. למעשה, מעניין לראות איך דמות שהכרנו מילדותה ועד מותה היא כעת ישות קדושה עבור גיבורים ונבלים רבים, ואותי שיעשע כיצד פלגים שונים מפרשים את מִשנתו של סיזר בדרכים שונות, וחלקם מעוותים את רעיונותיו באופן קיצוני למען האג'נדה האישית שלהם. כלומר, זה שיעשע אותי עד שנזכרתי שהעולם שלנו מתנהל ככה בדיוק, ושסרטי "כוכב הקופים" הם תמונת מראה למציאוּת העגומה שלנו.
למרות הנושאים הקודרים ולמרות מגרעותיו (הלא רבות) "כוכב הקופים: ממלכה חדשה" הוא סרט קיץ נהדר. לא הרחבתי על האפקטים כי הסרטים הקודמים בנו מוניטין מוערך מספיק שאין צורך להתעכב עליו, אבל אציין בכל זאת שהם נהדרים כל כך שמתחשק לבכות. את הסרט הזה מומלץ לראות על מסך כמה שיותר גדול. גם בגזרת האקשן אמנם תמצאו סרטי אקשן טובים יותר השנה (אחד מהם גם עם קופים), אבל "ממלכה חדשה" נותן פייט מכובד עם סצנות אקשן לא רבות אבל מפעימות. ועל אף שהפער בין בני האדם לקופי-האדם גדול מתמיד (ולא לטובת בני האדם) לא חשתי ולוּ לרגע שמדובר בסרט אנימציה אלא בעולם מוחשי ואמיתי, זאת בזכות העבודה המשובחת של אולפן האפקטים הוותיק Weta. אבל הם רק צד אחד של המשוואה, והשחקנים מוכיחים שלא חייבים את אנדי סרקיס כדי לגלם קוף ולהתרגש. איזה כיף שזכינו בסרט נוסף שראוי למקום של כבוד בסדרה הנהדרת הזאת.
לגבי סצנות אמצע או פוסט קרדיטים
אין כאלה. בכלל.
אבל, ולדעתי האישית זה לא קריטי – בסוף הקרדיטים מחכה רמז קל בנוגע לפרט עלילה כלשהו, אם כי לא כזה ששווה להישאר עבורו כל הקרדיטים, ובאמת שמספיק להתעדכן לגבי זה בויקיפדיה (ספויילר, למתעניינים: שומעים אורנגאוטן. אולי זה מרמז שראקה חי, לא יודע. עשו טריק דומה עם קובה בסוף הקרדיטים של 'שחר' רק כדי להתעלם מכך בסרט הבא. במקרה הזה אני מקווה שראקה באמת חי כי הוא אחלה דמות).
מדוע לא קראו לסרט "ממלכת כוכב הקופים"?
(ל"ת)
השאלה האמיתית היא
מדוע הסרט הראשון נקרא "כוכב הקופים: המרד" ולא "עלייתו של כוכב הקופים", מה שהכריח את שמות הסרטים הבאים בעברית להתיישר לפי אותה נוסחה של [שם הסדרה] [נקודותיים] [תת כותרת].
ואמורים להיות עוד 8 כאלה אז שיהיה בהצלחה.
(ל"ת)
עוד חמישה
הם מתכננים סך הכל תשעה, ארבעה מאחורינו.
אה, אוקיי. באמת תהיתי לעצמי אם זה כולל את הטרילוגיה הקודמת או לא.
(ל"ת)
רגע, מי? מה?
יש איזשהו לינק של מישהו אומר את זה שפספסתי? גם לפני ה-very soft reboot של הסרט הזה, רוב ההפקה התחלפה בין הסרטים של הטרילוגיה גם. מי בדיוק מתכנן 9 סרטים?
מה יהיה בפועל? זה תלוי בהכנסות הסרטים כנראה
אבל בראיון ל-THR בני הזוג אמנדה סילבר וריק ג'אפה (הכי קרוב לשואוראנרים של סדרת הריבוט) אמרו שהתכנית שלהם היא ל-9 סרטים בסאגה, שלוש טרילוגיות.
אותה בעיה קיימת באנגלית
השם Kingdom of the Planet of the Apes מסורבל בטירוף. נתקלתי בכמה וכמה אנשים ששאלו – למה לא פשוט לקרוא לזה Kingdom of the Apes? ההסבר ששמעתי זה שכל הסרטים שומרים על המותג בכותרת, והמותג הוא Planet of the Apes, אז זה מה יש.
סתם תהיה לגבי הסרטים
ככל שהקופים נעשים יותר "אנושיים" ובני האדם יותר משניים, האם הסרטים האלו לא הופכים ליותר ויותר "סרטי טוסטר" שיכלו פשוט להיות על בני אדם? בסרט המקורי (משנות ה-70) הקופים היו חייזרים לכאורה, אבל השימוש בקופים היה חשוב לצורך הטוויסט. בריבוט המקורי בני האדם היו מרכזיים מאוד, והקופים התחילו בתור קופים "סטנדרטיים". אבל ככל שאנחנו מתרחקים מסיזר האם אנחנו לא מגיעים למצב שבו אפשר להלביש קופים על כל תסריט שהוא?
זאת סוג של הפואנטה.
אבל בגדול לקוף אנושי יש יותר יתרונות מבני אדם.
בגדול
כמעט לכל חיה *אנושית* יהיו יותר יתרונות מבני אדם.
אנחנו חושבים על האגודל והאחיזה כיתרון כמעט בלעדי כי זו הדרך הטכנית עבורנו להפוך יצרנים משתמשים בכלים, אבל אם חיות היו בעלות אינטלקט אנושי ויכלו לקיים צילוויזיציה מפותחת אין לנו מושג איך הן היו פותרין את הבעיות שלהן, ולמרביתן יתרונות פיזיולוגיים עלינו. מסכים עם המגיב נמרוד.
צודק ובלשון המעטה
כל הדמויות האנושיות המתקשרות בסרט הן קלישאות מהלכות ופלקטיות לחלוטין
ומאחר ולחלקן יש חשיבות לא מעטה בקידום העלילה, הפרק הזה הוא מהחלשים שבפרקי הזיכיון המחודש
סרטים פוסט הומניסטיים עם אג’נדה.
(ל"ת)
מה
(ל"ת)
כן, זאת הפואנטה.
(ל"ת)
תגידו לי, אתם לא שמתם ששתי סצנות ראשיות מתוך הסרט (סצינת הפשיטה על הכפר, חטיפת קופים ושריפת הכפר והסצנה שבה בני האדם והזברות באים לשתות מהאגם ואז טובחים בהם בזמן שהם בורחים) מבוססות על אירועי ה-7.10?
"מבוססות"? כנראה שלא
צילומי הסרט הסתיימו בפברואר 2023. אבל כן, מי מאיתנו שיצפה בסרט לא יוכל להתחמק מהדמיון.
חייבים גם להוסיף
שתרחישים כמו ה-7.10 התרחשו בעבר במקומות אחרים, וגם במקרה של פיוריוסה, למרות הדמיון, אין קשר ישיר – למעט העובדה שזוועות כאלה מתרחשות ברחבי העולם כל הזמן.
אה, וואו, זה סרט מאוד טוב
כאילו, זאת השוואה טיפשית אבל בעוד ש"פיוריוסה" לכאורה יותר "אפי" (אבל ריק מכל תוכן), כוכב הקופים החדש מעניין בהרבה (ביחס לבלוקבאסטר, בסדר) – התסריט חכם יותר, הדמויות נאלצות לעשות בחירות קשות יותר וללמוד דברים מאתגרים יותר על המציאות ובניית העולם יותר טובה (אם כי לנוכח הביקורת והאורך של הסרט חשבתי שנזכה ליותר מ-3 לוקיישנים עיקריים).
כנראה הסרט הכי טוב בזיכיון מאז 2011, ובהחלט סרט הרפתקאות קלאסי באופן מרענן.
אני אוהב את הסדרה ואוהב את הבמאי אבל בכל זאת
זה הרגיש לי כסרט קיץ בינוני, לא הרבה יותר.
קודם כל הסרט מאוד נוסחתי ופשטני, יש טובים ויש רעים וברור איך כל זה ייגמר.
כן, יש רמזים ביחס לסרטים העתידיים אבל הם לא זוכים למקום משמעותי בסרט הזה ומי יודע אם יהיו סרטים נוספים, אני רואה שהסרט לא כל כך מצליח בקופות.
אני מודה שמאז סרטי הרץ במבוך שמאוד אהבתי והצליחו להיות מרהיבים עם תקציב נמוך יחסית, היו לי תקוות מווס בול, והסרט הנוכחי גורם לי לחשוב שלא הוא היה אחראי לזה, אלא אולי הכותבים, המפיקים והשחקנים.
התחושה שלי היא גם שהסרט קצת קצר מדי בשביל סרט מסע, בין האקספוזיציה לאקט הסיום, המסע נטו מקבל כ-40 דקות מתוך ה-135 של הסרט וחלקן הגדול סצינות סטטיות. סרט מסע טוב צריך הרבה יותר מזה.
בנוסף הבניית המתח לקראת הסרט הבא סובלת מחפיפה מסויימת עם כמה סדרות איכות שיצאו בשנתיים האחרונות מה שמקטין לדעתי עוד יותר את הסיכוי שהוא ימומש.
אמנם הוא לא הצליח כלכלית כמו קודמיו
אבל 341 מיליון (and counting) זה גם לא בדיוק כישלון, בעיקר עם תקציב (יחסית) סביר של 160 מיליון. ביקורות טובות וסבב ב' בסטרימינג ימנפו מספיק כדי להמשיך את הטרילוגיה השנייה.
מעודד לדעת שזה הבמאי שיעבוד על הסרט של "האגדה של זלדה"
הסרט עשה כבוד לזיכיון, גם אם הוא לא מגיע לגבהים של הטרילוגיה הקודמת. היה שווה לתפוס על מסך גדול!
נחמד, אבל לא טוב כמו שני סרטי מאט ריבס או אפילו הסרט של רופרט וויאט.
האפקטים מרשימים ויש כמה הברקות בתחום הצילום אבל אין לסרט את האסתטיקה ותחושת החספוס שיצר ריבס או את הלב והרגש של הסרט הראשון.
נואה הוא לא סיזר, והחיבור שלו לתורתו של סיזר נעשה בצורה די מלאכותית שמקשה להתחבר לסרט כמו הקודמים. זה כמובן תסמין של סדרה שרצה כבר מכוח האנרציה ועל הדרך גם ממחזרת את הקונפליקטים השונים עם שינויים קוסמטיים.
זה לא בהכרח רע, ואם חמשת או לא יודע כמה הסרטים הבאים יהיו ברמה של הסרט החדש אני כנראה אצפה בהם. אבל חשוב לזכור שהגבול הזה עם הבינוניות הוא לא גזירת גורל.